Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Toon Gerbrands

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Mouth of the south

Toon Gerbrands

Bericht door Mouth of the south » 17 jun 2020, 17:56

Doan is allebehalve een toptalent; beetje een grijze muis. Om daar nou 7,5 miljoen op stuk te slaan

Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 578 times
Been thanked: 731 times

Bericht door Ykhim » 17 jun 2020, 18:35

Chucky schreef:
17 jun 2020, 17:53
Heb je een bron? Op het veld zie ik er namelijk vrijwel niks van terug helaas..
Bron is een interne database van een grote club waar ik weleens wat voor heb mogen doen. Dat ik daar nog steeds in mag rondneuzen is al een wonder op zich, maar ik wil er daarom ook niet teveel uit delen. De statistieken zelf zijn met een beetje zoekwerk ongetwijfeld te vinden op Google, de ranking in zijn leeftijdscategorie zul je van me aan moeten nemen. Overigens is rond de 20e plek een zeer acceptabele positie voor talenten die bij PSV of Ajax spelen, maar het geeft voor mij ook aan dat Doan niet de prutser is waarvoor hij regelmatig uitgemaakt wordt. Hij is een van de grootste talenten van Azië.

Dat Doan het verder nog niet heeft laten zien ben ik met jullie eens, 100% zelfs. Ik snap ook waarom mensen hem niet meteen het etiket toptalent op zouden plakken. Hij zal het nu ook bij PSV moeten laten zien en ik hoop dat hij onder Schmidt z'n kansen gaat krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Ik sluit niet uit dat Doan - met zijn pakket aan kwaliteiten en karaktereigenschappen - dé verrassing van het jaar gaat worden. Een technisch vaardige, slimme speler die ook nog eens betrouwbaar is en hard wil werken. Is snel, wendbaar, heeft een prima schot en z'n handelingssnelheid is prima. Op papier een ideale speler. Ihattaren kan daardoor ook niet rustig aan doen.
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 211 times
Been thanked: 497 times

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 08:42

@Ykhim
Eigenlijk best simpel, ik reken hem af op wat ie zegt in de media, waar hij naar toe wil met de club.
- bij de beste 32 clubs in Europa horen.
- potje van 30 miljoen hebben.
- trainer voor lange periode aan de club binden.

Dat lukt allemaal niet.
Verder vind ik het inderdaad schokkend hoe hij (fanatieke) supporters aanpakt, daar worden hele vuile spelletjes gespeeld door oa Toon.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 415 times
Been thanked: 1804 times

Bericht door ShovingNE2 » 18 jun 2020, 09:21

Paar aantekeningen:

- beste 32 clubs van Europa in 2025, dus kan je hem nu nog niet op afrekenen.
- Potje was 20 miljoen. Zonder Corona had je dat echt wel gered deze zomer met de verkoop van Bergwijn.
- dat voor langere tijd aan een club binden is mij ontgaan. Gaat met Schmidt ook niet lukken trouwens.
Kampioenstopic openen .... pending

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 519 times
Been thanked: 558 times

Bericht door El Sordo » 18 jun 2020, 09:28

PCGC schreef:
18 jun 2020, 08:42
@Ykhim
Eigenlijk best simpel, ik reken hem af op wat ie zegt in de media, waar hij naar toe wil met de club.
Maar dat zijn ook allemaal geen plannen die van het één op het andere jaar geconcretiseerd kunnen worden, hè. Hij heeft precies een jaar geleden aangegeven dat het voor de club goed zou zijn om binnen vier jaar bij de beste 32 clubs van Europa te horen. Daar zijn nog drie jaar van over en zover zitten we daar nu óók weer niet vandaan.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor dat vrij besteedbare potje, een uitspraak van anderhalf jaar geleden. Ook dát is niet binnen die korte tijd opgebouwd en bovendien heeft hij eerst in een aantal jaar een negatief eigen vermogen van 50 miljoen moeten wegwerken. We zaten al rond de 20 positief. Zonder corona zag het er, vanzelfsprekend, allemaal een stuk rooskleuriger uit.

Dan die laatste uitspraak, daar kan ik weinig over vinden, maar dat lijkt me eigenlijk vrij logisch. Daarvoor ben je echter van zoveel externe factoren afhankelijk dat het moeilijk één iemand aan te rekenen is. Van Bommel was te onervaren en de mensen om hem heen hadden anders ingevuld moeten worden. Dat is, uiteraard achteraf, een misser geweest. Het binnenhalen van Schmidt, die toch te boek staat als een uitstekende trainer, heeft wat mij betreft de voorkeur boven het rigide focusses op een termijn van het contract. Daarnaast vind ik de huidige sponsorovereenkomst met de Brainportregio toch echt een hele sterke; duurzaam én voor ongeveer eenzelfde bedrag als wat een bedrijf normaal gesproken neerlegt. Dat is langere termijndenken.
Verder vind ik het inderdaad schokkend hoe hij (fanatieke) supporters aanpakt, daar worden hele vuile spelletjes gespeeld door oa Toon.
Maar dat is vreemd. Want ik heb me nog nooit aangepakt gevoeld. Of zou het wellicht ook twee kanten op kunnen werken?

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 11:00

Potje was 30 - 40 miljoen en in januari 2018, dus 2,5 jaar geleden had ie het daar al over in het ED.
Gerbrands: ''Dan willen we een pot van 30, 40 miljoen euro beschikbaar hebben''

16 January 2018 , Eindhovens Dagblad
PSV moet over een paar jaar beschikken over een goed gevulde bankrekening. In de toekomst moet er in Eindhoven zeer riant spaarpotje staan. "Over drie, vier jaar willen we een vrij besteedbare pot van 30, 40 miljoen euro beschikbaar hebben."
Zelfs in 2016 (na de jaarcijfers) hadden ze het al over een investeringsfonds voor onroerend goed van 30 miljoen.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 11:02

En dat van de 32 clubs klopt, dat is in 2023 (en niet 2025)
Gerbrands: PSV moet over vier jaar bij beste 32 van Europa horen
PSV moet over vier jaar bij de beste 32 clubs van Europa horen. Dat is volgens de club cruciaal met het oog op de verdere toekomst.

Sportredactie 18 jun. 2019
Maar daar waren we in het 1e jaar mijlenver van verwijderd, terwijl we in 2016 nog Achtse finale CL speelden.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 135 times
Been thanked: 250 times

Bericht door Brael » 18 jun 2020, 11:13

Ykhim schreef:
17 jun 2020, 18:35
Chucky schreef:
17 jun 2020, 17:53
Heb je een bron? Op het veld zie ik er namelijk vrijwel niks van terug helaas..
Bron is een interne database van een grote club waar ik weleens wat voor heb mogen doen. Dat ik daar nog steeds in mag rondneuzen is al een wonder op zich, maar ik wil er daarom ook niet teveel uit delen. De statistieken zelf zijn met een beetje zoekwerk ongetwijfeld te vinden op Google, de ranking in zijn leeftijdscategorie zul je van me aan moeten nemen. Overigens is rond de 20e plek een zeer acceptabele positie voor talenten die bij PSV of Ajax spelen, maar het geeft voor mij ook aan dat Doan niet de prutser is waarvoor hij regelmatig uitgemaakt wordt. Hij is een van de grootste talenten van Azië.

Dat Doan het verder nog niet heeft laten zien ben ik met jullie eens, 100% zelfs. Ik snap ook waarom mensen hem niet meteen het etiket toptalent op zouden plakken. Hij zal het nu ook bij PSV moeten laten zien en ik hoop dat hij onder Schmidt z'n kansen gaat krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Ik sluit niet uit dat Doan - met zijn pakket aan kwaliteiten en karaktereigenschappen - dé verrassing van het jaar gaat worden. Een technisch vaardige, slimme speler die ook nog eens betrouwbaar is en hard wil werken. Is snel, wendbaar, heeft een prima schot en z'n handelingssnelheid is prima. Op papier een ideale speler. Ihattaren kan daardoor ook niet rustig aan doen.
Een aantal opmerkingen over deze post:

- Ik ben het deels met je eens. Doan is in allerlei facetten van het spel "prima". Maar Doan blinkt nergens echt in uit, en is bovendien te weinig beslissend. Doan is ook zo'n typische speler die niet echt een positie heeft. Een echte nummer 10 is het niet, maar een echte buitenspeler ook niet. Hij komt nu in een leeftijd dat het etiket "talent" eraf gaat, dus hij zal het komend seizoen wel echt moeten laten zien. Laten we hopen dat hij inderdaad dé verrassing van het jaar wordt.

- Wellicht zijn deze statistieken een voorbeeld van dat je niet alles in het voetbal alleen maar in statistieken kunt vangen. Statistieken moeten een hulpmiddel zijn om spelers te scouten, maar moeten niet leidend zijn. Ik kan me nog herinneren dat de verdedigende statistieken van Marcelo altijd uitstekend waren, maar hij was bij PSV gewoon niet goed genoeg. Wat waren we blij dat Hannover nog een paar centen voor hem neer wilde leggen. Uiteindelijk heeft Marcelo zich in grotere competities wel redelijk staande weten te houden, maar het is slechts een voorbeeld dat statistieken niet altijd een compleet beeld schetsen.

- Wellicht is het al besproken, maar hoe dan ook: zelfs als Doan een groot talent is die nog meer waard gaat worden, was het een idiote aankoop, als je naar de balans in onze selectie keek afgelopen zomer.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 632 times
Been thanked: 505 times

Bericht door Sensation » 18 jun 2020, 11:17

PCGC schreef:
18 jun 2020, 11:02
PSV moet over vier jaar bij de beste 32 clubs van Europa horen. Dat is volgens de club cruciaal met het oog op de verdere toekomst.

Maar daar waren we in het 1e jaar mijlenver van verwijderd, terwijl we in 2016 nog Achtse finale CL speelden.
In 2016 stonden we 33e, daarna telkens 39/40, dus niet onhaalbaar als je nu een paar goede jaren draait.

En over het potje, dat is een doelstelling vanuit Toon, maar hij gaf ook aan dat dit bewerkstelligt moet worden door in- en uitgaande transfers, wat het werk van de scouting en TD is. Hij is natuurlijk wel deels verantwoordelijk want hij stelt die mensen aan, maar daarna is het voornamelijk aan hun omdat Toon zich vrij weinig (/niet) met transferzaken bemoeit.

Niet dat ik per sé een fan van Toon ben, maar wel alles in het juiste perspectief zien.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 jun 2020, 11:32

Dit is ook wel te zien in het transferbeleid van John. Erg veel focus op jonge spelers die kunnen doorgroeien (en zelfs daarin werden slechte keuzes gemaakt), maar daardoor was de balans in het veld helemaal zoek.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 519 times
Been thanked: 558 times

Bericht door El Sordo » 18 jun 2020, 12:18

PCGC schreef:
18 jun 2020, 11:00
Potje was 30 - 40 miljoen en in januari 2018, dus 2,5 jaar geleden had ie het daar al over in het ED.
Gerbrands: ''Dan willen we een pot van 30, 40 miljoen euro beschikbaar hebben''

16 January 2018 , Eindhovens Dagblad
PSV moet over een paar jaar beschikken over een goed gevulde bankrekening. In de toekomst moet er in Eindhoven zeer riant spaarpotje staan. "Over drie, vier jaar willen we een vrij besteedbare pot van 30, 40 miljoen euro beschikbaar hebben."
Zelfs in 2016 (na de jaarcijfers) hadden ze het al over een investeringsfonds voor onroerend goed van 30 miljoen.
Maar dat potje werd tot afgelopen maart toch 'gewoon' gevuld? Ik kan het zo snel niet terguvinden, maar daar is meerdere keren aan gerefereerd. @ShovingNE2, wellicht?
PCGC schreef:

[...]

En ook dit is binnen drie-vier jaar nog steeds niet buiten bereik. Ik blijf het toch lastig vinden om Gerbrands nu af te rekenen op iets wat overduidelijk een doelstelling is over een middellange termijn. En ook zo'n doel is natuurlijk niet vooraf in steen te beitelen, maar afhankelijk van ontzettend veel meer factoren. Dat er actief beleid wordt gemaakt op zowel financiële als sportieve verbetering en er daarbij mede voorbij wordt gegaan aan 'short term gains', lijkt me voor een club als PSV alleen maar gezond.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 12:37

Sensation schreef:
18 jun 2020, 11:17
PCGC schreef:

In 2016 stonden we 33e, daarna telkens 39/40, dus niet onhaalbaar als je nu een paar goede jaren draait.

En over het potje, dat is een doelstelling vanuit Toon, maar hij gaf ook aan dat dit bewerkstelligt moet worden door in- en uitgaande transfers, wat het werk van de scouting en TD is. Hij is natuurlijk wel deels verantwoordelijk want hij stelt die mensen aan, maar daarna is het voornamelijk aan hun omdat Toon zich vrij weinig (/niet) met transferzaken bemoeit.

Niet dat ik per sé een fan van Toon ben, maar wel alles in het juiste perspectief zien.
Toon is gewoon eindverantwoordelijk, niet deels. Dan moet je geen directeur willen zijn, als je niet verantwoordelijk wil zijn.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 205 times
Been thanked: 181 times

Awards:

Bericht door Trixm » 18 jun 2020, 12:45

PCGC schreef:
18 jun 2020, 12:37
Sensation schreef:
PCGC schreef:

Toon is gewoon eindverantwoordelijk, niet deels. Dan moet je geen directeur willen zijn, als je niet verantwoordelijk wil zijn.
Uiteindelijk is voetbal geen exacte wetenschap. Je kunt de algemeen directeur niet afrekenen op de sportieve prestaties. Je kunt hem wel afrekenen op de omstandigheden, faciliteiten en mogelijkheden die hij binnen de club realiseert.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 jun 2020, 12:53

Kortom, het aanstellen van mensen die niet klaar bleken te zijn voor hun baan?

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 12:54

Zeker, het bekende balletje binnenkant of buitenkant paal.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 18 jun 2020, 13:42

Brael schreef:
18 jun 2020, 12:53
Zeker, de aanstelling van een technisch directeur valt onder andere in zijn portemonnee, samen met de RVC. Ik denk overigens dat voor veel TD's een aanloopperiode moeilijk is. Brands werd in de eerste drie jaren verketterd en was in zijn laatste periode een absolute held. Uiteindelijk volgt hij op dit moment wel de clubcultuur door zo veel mogelijk mensen uit eigen stal in de as van je organisatie te plaatsen. Ook de opvolging van van Bommel was in die zin een logische keuze. Dat dit niet uitpakt zoals voor ogen, is deels zijn verantwoordelijkheid en deels ook niet. Waar ik bijvoorbeeld vragen bij stel is of de verantwoordelijkheden en kaders voldoende helder en zichtbaar waren. Wat doet een technisch directeur en waar eindigt de zeggenschap van de trainer. Het is aan de AD om daar helderheid in te verschaffen, terwijl het van de buitenkant eruit zag als troebel water.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 18 jun 2020, 13:55

PCGC schreef:

Dat is er al heel lang. In principe zou dit gebruikt worden voor verbouwing van de Herdgang bijvoorbeeld. Maar na een heel goed jaar heeft PSV dit gewoon zelf bekostigd. Alles wat uit dit fonds wordt gehaald. Moet in 7 jaar worden terugbetaald meen ik tegen een rente van 1,5% over het opgenomen kapitaal.

Het transferpotje moest 20 miljoen zijn. Dat potje was er na de transfer van Bergwijn.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 jun 2020, 14:05

Trixm schreef:
18 jun 2020, 13:42
Brael schreef:
Zeker, de aanstelling van een technisch directeur valt onder andere in zijn portemonnee, samen met de RVC. Ik denk overigens dat voor veel TD's een aanloopperiode moeilijk is. Brands werd in de eerste drie jaren verketterd en was in zijn laatste periode een absolute held. Uiteindelijk volgt hij op dit moment wel de clubcultuur door zo veel mogelijk mensen uit eigen stal in de as van je organisatie te plaatsen. Ook de opvolging van van Bommel was in die zin een logische keuze. Dat dit niet uitpakt zoals voor ogen, is deels zijn verantwoordelijkheid en deels ook niet. Waar ik bijvoorbeeld vragen bij stel is of de verantwoordelijkheden en kaders voldoende helder en zichtbaar waren. Wat doet een technisch directeur en waar eindigt de zeggenschap van de trainer. Het is aan de AD om daar helderheid in te verschaffen, terwijl het van de buitenkant eruit zag als troebel water.
Volgens mij verwar je "verantwoordelijkheid" met "verwijtbaarheid". Ondanks dat je Gerbrands lang niet alles kunt verwijten wat er nu mis is binnen de club, is hij er wél verantwoordelijk voor, samen met de RVC.

John de Jong had afgelopen zomer een slechte transferzomer. Ja, mee eens, het begin is lastig voor een TD. Deze zomer moet hij zijn fouten gaan herstellen, maar dat zal behoorlijk lastig worden, mede door de situatie waarin hij (door eigen falen) zit. We spelen geen Champions League, zelfs geen voorronde daarvan, maar we mogen ergens in de voorronde van de Europa League beginnen. Niet echt een lokkertje voor eventuele aanwinsten. Maar ere wie ere toekomt, het binnenhalen van Roger Schmidt lijkt een goede zet te zijn geweest.

Over Van Bommel is al genoeg gezegd en geschreven.

Dat de clubcultuur bewaakt wordt door Gerbrands is fijn, maar criterium één moet toch altijd zijn of mensen de capaciteiten hebben die nodig zijn voor hun functie.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 jun 2020, 14:45

ShovingNE2 schreef:
18 jun 2020, 13:55
PCGC schreef:

Dat is er al heel lang. In principe zou dit gebruikt worden voor verbouwing van de Herdgang bijvoorbeeld. Maar na een heel goed jaar heeft PSV dit gewoon zelf bekostigd. Alles wat uit dit fonds wordt gehaald. Moet in 7 jaar worden terugbetaald meen ik tegen een rente van 1,5% over het opgenomen kapitaal.

Het transferpotje moest 20 miljoen zijn. Dat potje was er na de transfer van Bergwijn.
Het “potje over” is 30-40 miljoen. Dat zegt Toon zelf.
https://www.ed.nl/psv/bedrijvig-psv-spa ... ~aeabcbb2/

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 18 jun 2020, 14:56

Ja, inderdaad. Je hebt gelijk. Maar hij zicht ook dit:
,,Over drie, vier jaar willen we een vrij besteedbare pot van 30, 40 miljoen euro beschikbaar hebben"
En dat was in januari 2018. Zonder Corona had je voor die tijd dus Bergwijn op zeker verkocht en Malen, Dumfries en Ihattaren is potentiële cashcows. Dus die 30 a 40 miljoen was in ergens tussen januari 2021 en januari 2022 normaliter wel gelukt.

Het verwijt dat het hem niet gelukt is, is prematuur.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1627 times
Been thanked: 919 times

Bericht door J.B. » 18 jun 2020, 15:00

Sensation schreef:
PCGC schreef:

Buiten dat was het plan na de saneringsperiode dat PSV zich vooral ging inzetten op jong talent. Het liefste eigen jeugd, danwel jong aankopen. Dat is gedaan en doen we nog steeds. Dat gaat dan wel ten koste van ervaring als de balans dus niet goed is.
Circle of fifths

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 18 jun 2020, 15:11

Brael schreef:
18 jun 2020, 14:05
Trixm schreef:
18 jun 2020, 13:42
Brael schreef:
Volgens mij verwar je "verantwoordelijkheid" met "verwijtbaarheid". Ondanks dat je Gerbrands lang niet alles kunt verwijten wat er nu mis is binnen de club, is hij er wél verantwoordelijk voor, samen met de RVC.

John de Jong had afgelopen zomer een slechte transferzomer. Ja, mee eens, het begin is lastig voor een TD. Deze zomer moet hij zijn fouten gaan herstellen, maar dat zal behoorlijk lastig worden, mede door de situatie waarin hij (door eigen falen) zit. We spelen geen Champions League, zelfs geen voorronde daarvan, maar we mogen ergens in de voorronde van de Europa League beginnen. Niet echt een lokkertje voor eventuele aanwinsten. Maar ere wie ere toekomt, het binnenhalen van Roger Schmidt lijkt een goede zet te zijn geweest.

Over Van Bommel is al genoeg gezegd en geschreven.

Dat de clubcultuur bewaakt wordt door Gerbrands is fijn, maar criterium één moet toch altijd zijn of mensen de capaciteiten hebben die nodig zijn voor hun functie.
Nee het is eigenlijk precies wat ik bedoel.

De verantwoordelijkheid ligt bij de AD. Die stelt iemand aan die in de lijnen van de clubcultuur en met voldoende capaciteiten in de tas. Dat eerste was overduidelijk bij van Bommel, het tweede gedeelte is in de lijn met het traject van Cocu gelopen. waarbij het jeugdtraject van van Bommel intern als uiterst succesvol is bestempeld.

Dat de uitvoering van de werkzaamheden van de technische staf niet precies uitwerkt zoals gepland, dat kan. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, en daar is de AD uiteindelijk eindverantwoordelijk voor. Of dit altijd verwijtbaar is, tsja, daar kun je dus over meningsverschillen. Met de kennis vooraf kun je in ieder geval aangeven dat het een logische keuze was.

Uiteindelijk zijn er in het voetbal geen garanties en is het dan ook moeilijk om echt aan te geven waar het fout gaat. Ik denk overigens dat negativisten en de positivo's t.a.v. Gerbrands niet heel ver uit elkaar liggen, alleen dat ze net een ander verwachtingspatroon hebben.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 578 times
Been thanked: 731 times

Bericht door Ykhim » 18 jun 2020, 15:53

PCGC schreef:
18 jun 2020, 08:42
@Ykhim

Dat lukt allemaal niet.
Die top 32 is toch vóór 2030? Of zoals hierboven gememoreerd 2023? Dat is ambitieus en nog niet gelukt. Als er nu de juiste keuzes worden gemaakt, dan lijkt me de coronacrisis een mooi moment om aan te grijpen en die stap te maken. Er gaan heel veel clubs in de problemen komen, ook clubs die boven ons staan op die lijst. Maar goed: het vereist de juiste keuzes. Schmidt als trainer aanstellen is er daar een van. Nu is John de Jong verder aan zet, want er is wat nodig om sportief beter te worden.

Dat potje van 30 miljoen vind ik inderdaad ook een dingetje. Uiteraard hebben we prima verkopen gedaan, maar zoals gezegd is het onverklaarbaar dat je Doan voor miljoenen haalt terwijl je hem helemaal niet nodig hebt: leuk voor erbij, maar onnodig. Met zulke keuzes ga je nooit een potje opbouwen.

Dat laatste puntje heb ik nog nergens horen vallen eigenlijk. Is daar een linkje voor?
Brael schreef:
18 jun 2020, 11:13
Een aantal opmerkingen over deze post:

- Ik ben het deels met je eens. Doan is in allerlei facetten van het spel "prima". Maar Doan blinkt nergens echt in uit, en is bovendien te weinig beslissend. Doan is ook zo'n typische speler die niet echt een positie heeft. Een echte nummer 10 is het niet, maar een echte buitenspeler ook niet. Hij komt nu in een leeftijd dat het etiket "talent" eraf gaat, dus hij zal het komend seizoen wel echt moeten laten zien. Laten we hopen dat hij inderdaad dé verrassing van het jaar wordt.
Doan moet specialiseren, ja. Helemaal mee eens. Voordeel voor hem is dat hij vrij compleet is en daardoor nog alle kanten op kan. Ik zie in hem eerder een spelmaker dan een vleugelspeler met de actie. Wie weet hoe het komend jaar gaat lopen. Ik hoop wel dat PSV lessen heeft getrokken uit de ontwikkeling van bijvoorbeeld Ramselaar: groot talent, nergens een specialist en bij PSV zag je ook niet echt dat hij zich wilde specialiseren op een bepaalde positie. Dan val je al gauw buiten de boot omdat andere spelers die wél specialist zijn in een bepaalde rol de voorkeur gaan krijgen.
- Wellicht zijn deze statistieken een voorbeeld van dat je niet alles in het voetbal alleen maar in statistieken kunt vangen. Statistieken moeten een hulpmiddel zijn om spelers te scouten, maar moeten niet leidend zijn. Ik kan me nog herinneren dat de verdedigende statistieken van Marcelo altijd uitstekend waren, maar hij was bij PSV gewoon niet goed genoeg. Wat waren we blij dat Hannover nog een paar centen voor hem neer wilde leggen. Uiteindelijk heeft Marcelo zich in grotere competities wel redelijk staande weten te houden, maar het is slechts een voorbeeld dat statistieken niet altijd een compleet beeld schetsen.
Is zeker zo. Daarom gaan scouts ook nooit helemaal verdwijnen uit het voetbal. Naast statistieken is er ook gewoon het praktische beeld zelf waarin duidelijk wordt of iemand goed is of niet. Ik probeer slechts te verklaren waarom PSV hem gehaald heeft en waarom dat in potentie geen slechte zet hoeft te zijn, hoe onnodig de transfer ook was. Doan verdient het geduld van de supporters.
- Wellicht is het al besproken, maar hoe dan ook: zelfs als Doan een groot talent is die nog meer waard gaat worden, was het een idiote aankoop, als je naar de balans in onze selectie keek afgelopen zomer.
Absoluut. Zoals ik in reactie op PCGC al zei: het is zo zonde om dit soort aankopen te doen terwijl je die miljoenen op zak kunt houden voor later.
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

Plaats reactie