Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Profielschets nieuwe trainer

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 446 times
Been thanked: 1872 times

Bericht door ShovingNE2 » 18 sep 2017, 09:50

Kut. Eens met Maka.
Kampioenstopic openen .... pending

Tijn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 32 times

Bericht door Tijn » 18 sep 2017, 12:19

Het probleem in Nederland is dat er in de jeugd veel te weinig nagedacht wordt over tactiek. Spelers worden in een keurslijf het veld opgestuurd en mogen zelf niet meer nadenken. Het masterplan van Van Gaal in 2000 is de aanleiding van de vrije val geweest als je het mij vraagt. Oefeningen die je toen kreeg vanuit de KNVB voor de jongste jeugd, waren veel te veel gericht op rondo's, grote ruimtes en overspelen. Trainers moeten kinderen leren voetballen, door de kinderen zelf problemen te laten oplossen. Een tactiek is niets anders dan een houvast om kinderen inzicht te geven. Maar in Nederland staan bij de jongste jeugd vaak het niet verliezen centraal. Zo snel mogelijk overspelen en geen risico nemen.

Nu zie je iedereen 4-3-3 staan, maar hoeveel positiewisselingen zie je bij ploegen? Hoe vaak zie je een echt goed driehoekje of iemand een man passeren? Bij Frankrijk zag je continu positiewisselingen en zowel fysiek als technisch opgeleide spelers. Daar ligt de basis van het probleem. En kunstgras maakt het probleem nog groter, want dat maakt het vanaf de jeugd steeds meer zaalvoetbal ipv veldvoetbal.

Tactisch waren we vroeger goed, nu liggen we mijlenver achter. Spelers moeten in situaties gebracht worden, waarin ze automatisch aanleren wat de juiste oplossingen zijn en hoe ze een bal moeten aannemen en wegdraaien, ballen inspelen voor de man, met de juiste snelheid. Kijk bij een willekeurige club bij de e'tjes of d'tjes en zie hoe weinig spelers nog leren dribbelen vanaf de f'jes of hoe weinig spelers überhaupt acties maken en mogen maken.

Enfin, een coach van PSV 1 moet tactisch een ploeg goed neer kunnen zetten en spelers hierin begeleiden om zelf oplossingen te kunnen vinden op het veld. Cocu kon dit op zich heel goed de eerste 2 seizoenen, dus misschien is hier wel zichtbaar dat hij de groep niet meer kan motiveren. De spelers doen maar wat in het veld lijkt het vaak. Al heeft hij ook niet veel spelers met inzicht in zijn selectie zitten dit seizoen. Vooral op het middenveld en centraal achterin is dit toch wel cruciaal.

Juancho
Legende
Has thanked: 317 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Juancho » 18 sep 2017, 12:52

ShovingNE2 schreef:Kut. Eens met Maka.
Kut. Eens met Shovi.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 41 times

Bericht door Heya Hallvar » 18 sep 2017, 16:41

Ten Hag én Van Bommel (ervaring en de toekomst).
Geen Van Marwijk, moreel niet meer te pruimen

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 46 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Mick Jagger » 18 sep 2017, 17:20

Cocu heeft een jaar in de Verenigde Arabische Emiraten gespeeld, ook een land dat mensenrechten schendt. Is Cocu moreel nu ook niet meer te pruimen?
Overigens vind ik het prima dat je geen Van Marwijk wilt, ik vind alleen de achterliggende reden raar.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 18 sep 2017, 20:33

We drijven handel met het land. Het land is voorzitter van de VN commissie die moet toezien op de rechten van de mens...

En dan gaan we Van Marwijk en Van Bommel de maat nemen?

Erg hypocriet.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 206 times
Been thanked: 347 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 18 sep 2017, 20:38

Nou ja, Van Marwijk is absoluut hypocriet, want hij vond dat het WK niet in Qatar kon plaatsvinden, omdat de mensenrechten daar geschonden worden. Vervolgens accepteerde hij de baan bij Saudi Arabië.
Nu ben ik het met jullie eens dat het geen reden is om hem niet te halen, want dan heb je altijd een probleem. Er is weinig moraliteit wat het eigengewin in de weg staat in het voetbalwereldje.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 225 times
Been thanked: 536 times

Bericht door PCGC » 19 sep 2017, 01:08

Heya Hallvar schreef:Ten Hag én Van Bommel (ervaring en de toekomst).
Geen Van Marwijk, moreel niet meer te pruimen
Van Bommel was assistent onder Van Marwijk, maar dat mag wel?

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2017, 08:12

Thijs85 schreef:Nou ja, Van Marwijk is absoluut hypocriet, want hij vond dat het WK niet in Qatar kon plaatsvinden, omdat de mensenrechten daar geschonden worden. Vervolgens accepteerde hij de baan bij Saudi Arabië.
Nu ben ik het met jullie eens dat het geen reden is om hem niet te halen, want dan heb je altijd een probleem. Er is weinig moraliteit wat het eigengewin in de weg staat in het voetbalwereldje.
Iedereen is overal hypocriet als er een enorme zak geld tegenover staat. Dat is niet voorbehouden aan de voetbalwereld.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 531 times
Been thanked: 782 times

Bericht door Menno1 » 19 sep 2017, 08:56

Ik vind dat ook geen reden om van Marwijk niet te nemen. Wel legitieme redenen zijn dat het nou niet echt een innoverende trainer is, niet iemand is die jeugd de kans gaat geven en de boel eens lekker op de schop gooit.

Ten Hag vind ik wel een goede nieuwe generatie trainer, die ontwikkelt zich zeer sterk als tacticus, maar ik vind het vooral interessant dat hij goed kan omgaan met moeilijke spelers.

Wel denk ik dat hij een tijd nodig heeft om de boel om te gooien. Hij is vrij extreem met zijn trainingen bijvoorbeeld, het duurt een tijd voordat hij de spelers zo ver krijgt dat ze meegaan in zijn visie. In ieder geval dat was bij Utrecht het geval.

JanPietersen
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:

Bericht door JanPietersen » 19 sep 2017, 11:42

PSV had ooit een pracht 4-4-2 team met daarin een ruit, of vlak of een U... zo veel variaties... net wie de tegenstander was werd het aangepast. Daarna kwam Gerets die soms 3-5-2 of 5-2-3 of 3-4-3 ging spelen... Daarna kwam Hiddink die 4-3-3 op zo veel verschillende manieren wist in te vullen. Door spelers juist wel tussen de linies of juist op rand van buitenspel te laten spelen, door spelers te laten zakken of juist diep te laten staan (Cocu/Bommel/Vogel stonden altijd net wat anders) Koeman ging hier mee verder en toen kwam de realisitsche slag van Sef, 4-2-3-1 met de spelers die er waren en vanaf dat moment werd het gewoon eentonig.

PSV gaat steeds verder en verder terug. Steeds minder simpele variaties die het spel naar eigen hand zetten. Ik denk alleen niet dat het aan de trainer is, maar aan het lage niveau van de spelers. Zelf denken zit er niet meer in. Spelers zijn steeds vaker vastgeroest aan een manier van spelen en dat al als ze net komen kijken.

Het succes van Ten Hag bij Utrecht is ook dat hij veel spelers heeft die al hebben ervaren dat ze het niet redden met 4-3-3 dus makkelijk met hem mee gaan in gewenste aanpassingen.

Park
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Bericht door Park » 24 sep 2017, 18:28

Complimenten voor Cocu.
Nieuwe trainer is niet nodig.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 sep 2017, 20:17

Lek boven. Bijtekenen graag.

//End thread. :D

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 225 times
Been thanked: 536 times

Bericht door PCGC » 25 sep 2017, 00:23

Ik vind die trainer van Utrecht, Ten Hag wel een goeie! :wink:

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 799 times
Been thanked: 985 times

Bericht door ruuddevil » 25 okt 2017, 21:37

Is er nog iemand die Cocu wil ruilen voor Ten Hag?

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 206 times
Been thanked: 347 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 25 okt 2017, 22:20

ruuddevil schreef:Is er nog iemand die Cocu wil ruilen voor Ten Hag?
Kon niet uitblijven inderdaad. Zo zie je hoe snel het kan verkeren. Nu is Cocu ineens een wereldcoach en staat Ten Hag te kijken. Ik blijf er wel bij dat Ten Hag een uitstekende optie is als Cocu ooit weg gaat. Al doen Gerbrands’ uitspraken over van Bommel vermoeden dat hij de opvolger zal gaan worden als het zover is.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 okt 2017, 22:21

Ik sluit me aan bij Shoving. Deze zomer was ook mijn vertrouwen op een dieptepunt geraakt doordat er maar geen schot leek te zitten in de motivatie en de ontwikkeling van spelers - en het uitblijven van een plan daarvoor.
Blijkbaar stond dat toch echt op de agenda en het lukt nog ook 8)

Ik zou bijna zeggen: Lekker... nevermind :wink:

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 46 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Mick Jagger » 26 okt 2017, 00:14

Nee, maar ik zie hem nog steeds graag als opvolger van Cocu komen. Maar ik sluit me bij Thijs85 aan dat ik ook denk dat Van Bommel de opvolger van Cocu gaat worden.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 26 okt 2017, 03:49

Ook trainers hebben nu eenmaal fases dat de resultaten wat tegenvallen. Helemaal bij een subtopper als Fc Utrecht. Interessant is dan vooral of en hoe het ze lukt daaruit te komen. Zo ontstaat steeds een beter van beeld van Ten Hag als trainer.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 26 okt 2017, 08:25

Ik ga even in het Cocu topic reageren hierop. :)

Fanatic-U-s
Basisspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 37 times
Been thanked: 30 times

Bericht door Fanatic-U-s » 26 okt 2017, 08:42

Het kan verkeren...

Iets wat weinig trainers lukt. Ere wie ere toekomt, en dat is het gehele bestuur die achter de trainer is blijven staan met Cocu incluis.

Hopelijk wordt deze wederopstanding van PSV onthouden bij latere terugvallen.
90 minuten per wedstrijd in kampfmodus

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 26 okt 2017, 09:29

Over Ten Hag: ik ben een fan van zijn tactisch inzicht, maar dit jaar lijkt er toch wel een duidelijke aanwijzing voor de lage positie. Er zijn maar 3 veldspelers die alle 9 duels in de basis startte en dat is zeker niet allemaal ingegeven door blessures.

Vele wisselingen en dan met name voorin zijn wat mij betreft ook debet aan de slechte resultaten. Iedere keer weer een andere samenstelling. Als je bij iedere tegenvaller de boel gaat omzetten dan ga je geen vastigheden creëren. Hij lijkt door te slaan in zijn tactische kunde om zich aan iedere tegenstander aan te willen passen.

Van Van Bommel weten we weinig hoe hij tactisch zou functioneren, maar zijn drive vind ik geweldig en het wordt in ieder geval geen slappe hap. Als ik nu moet kiezen indien Cocu na het seizoen naar Barcelona gaat: Van Bommel.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 627 times
Been thanked: 788 times

Bericht door Ykhim » 26 okt 2017, 12:23

Schijnt dat van Bommel ook buitengewoon modern traint door zelden één vaste formatie als uitgangspunt te nemen, maar te trainen met allerlei varianten daarop. Op zich niks revolutionairs, maar we hadden het slechter kunnen treffen :D

En dan heb je natuurlijk nog de professionaliteit en mentaliteit die van Bommel met zich meebrengt. Gelouterd in de top, een winnaar pur sang. Áls hij dat goed kan overbrengen op zijn spelers, dan heb je gewoon een kampioenenmaker aan het roer straks :Ja:
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 12 nov 2017, 12:40

Rob Jansen dropt een bommetje in zijn boek.
Jansen en Cocu kennen elkaar al decennia. "Ik ben even bij Cocu geweest om over zijn toekomst bij PSV te praten, want Bert van Marwijk en Mark van Bommel zitten al in de wachtkamer om het over te nemen, dus daar moeten we op anticiperen", vertelt de succesvolle zaakwaarnemer in het boek, dat gaat over zijn hectische leven in de voetbalwereld.

"Phillip ken ik ook al mijn halve leven. Ik heb heel veel waardering voor hem. Hij is integer en fatsoenlijk, wat vrij opmerkelijk is in onze wereld. Hij is een vedette die zich nooit als een vedette heeft gedragen, want vergis je niet hoe groot hij als voetballer is geweest. Aanvoerder van Barcelona, aanvoerder van Oranje, dan ben je geen koekenbakker."

"Maar omdat hij qua gedrag altijd zo rustig en op de achtergrond blijft, is Phillip in mijn ogen altijd een beetje ondergewaardeerd geweest."
Hij schrijft het op alsof PSV Cocu aan de kant wil schuiven, dat lijkt me niet het geval. Dat Van Bommel en Van Marwijk klaar staan geloof ik wel.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 531 times
Been thanked: 782 times

Bericht door Menno1 » 12 nov 2017, 16:49

Wanneer is dat boek geschreven? In September was dit best een realistisch scenario toen het chagrijn nog overheerste namelijk.

Nu is de situatie wel anders. En die Janssen heeft een hekel aan van Bommel omdat hij naar Raiola switchte destijds.

Plaats reactie