Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Films

In dit forum kun je alles kwijt met betrekking tot films, series en andere niet-voetbalgerelateerde programmas.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1627 times
Been thanked: 919 times

Films

Bericht door J.B. » 24 apr 2020, 14:24

Josef Dettelbacher schreef:
24 apr 2020, 08:34
Ik kom wellicht met mijn eieren 17 jaar na pasen, maar wat viel me de Matrix trilogie tegen zeg..

Dat deel 1 in veel toplijstjes voorkomt, volledig terecht. DIe film was vernieuwend qua special effects en wist verhaal goed met actie te combineren. Deel 2 en 3 had ik destijds nooit gezien. Nu wel, en het stemde mij niet vrolijk. Het begon steeds meer op een Star Wars kloon te lijken, sommige scenes waren totaal onnodig, en het verhaal werd slapper en slapper. Ook Keanu Reeves is eigenlijk veel te beperkt voor zo'n dragende rol.

Zal ik deel 4 gaan kijken? Vast wel, maar ik heb mijn twijfels.
Is een deel 4 van de matrix? Van deel 2 is alleen de snelwegscene alleen de moeite waard. Maar qua verhaal werd het meer een filosofische meuk meer om het plot een beetje goed te praten. Kan me van de laatste twee ook niet echt herinneren wat er nu precies gebeurde. De beste rol is trouwens die van Smith..
Circle of fifths

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times

Bericht door RaJitsu » 24 apr 2020, 19:00

24 apr 2020, 08:34
Ik kom wellicht met mijn eieren 17 jaar na pasen, maar wat viel me de Matrix trilogie tegen zeg..

Dat deel 1 in veel toplijstjes voorkomt, volledig terecht. DIe film was vernieuwend qua special effects en wist verhaal goed met actie te combineren. Deel 2 en 3 had ik destijds nooit gezien. Nu wel, en het stemde mij niet vrolijk. Het begon steeds meer op een Star Wars kloon te lijken, sommige scenes waren totaal onnodig, en het verhaal werd slapper en slapper. Ook Keanu Reeves is eigenlijk veel te beperkt voor zo'n dragende rol.

Zal ik deel 4 gaan kijken? Vast wel, maar ik heb mijn twijfels.
2 en 3 worden sowieso niet al te hoog aangeslagen. Is nooit zo geweest. De algemene mening is precies zoals jij erover denkt. Je hebt overigens ook nog de Animatrix, die wel aardig is.

Keanu Reeves is inderdaad geen groots acteur. Wel een likeable vent en een soort stijl acteur. Niet iemand van de geweldige dialogen.
J.B. schreef:
24 apr 2020, 14:24

Is een deel 4 van de matrix? Van deel 2 is alleen de snelwegscene alleen de moeite waard. Maar qua verhaal werd het meer een filosofische meuk meer om het plot een beetje goed te praten. Kan me van de laatste twee ook niet echt herinneren wat er nu precies gebeurde. De beste rol is trouwens die van Smith..
Deel 4 gaat komen: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Matrix_4
Die snelwegscène representeert voor een flink deel ook wat er mis is met de Matrix-vervolgen. Ze hadden bijna een ongelimiteerd budget en dat deel snelweg hebben ze gewoon voor die film aangelegd in plaats van gewoon een snelweg ergens te gebruiken. Ze konden doen wat ze willen en wisten van gekheid niet meer wat ze moesten doen. Gevolg was dat er allerlei onzin in kwam dat voor het brede verhaal nul meerwaarde had en alle filosofische aspecten slecht ingevuld werden. Dat zijn zaken die meer bij kleine producties passen, maar The Matrix is uiteindelijk aan actiefilm en dus is er maar beperkt ruimte om hier iets mee te doen.

Skywalker
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 197 times
Been thanked: 79 times

Bericht door Skywalker » 26 apr 2020, 11:45

De laatste tijd de volgende (opnieuw) gezien. Sommige voor de tigste keer; andere voor het eerst sinds tig jaar)
The Warriors (1979)
Een van de beste films ooit gemaakt

Assault on Precinct 13 (1976)
Een van de zoveel cultclassics van John Carpenter; bizar wat die man deed met een miniscuul budget.

The Fog (1980)
Alweer Carpenter; nu met een aardig thriller tussendoortje

Escape from New York (1981)
Een van Carpenters beste 3 films (samen met Big Trouble in Little China en The Thing). Kurt Russell op zn best.

The Thing (1982)
M.i. de beste horror ooit gemaakt

Christine (1983)
Solide King/Carpenter film; bizar genoeg meer entertaining dan het gros wat nu gemaakt wordt.

They Live (1988)
Origineel is het eerste woord wat in me op komt.

Iron Eagle (1986)
Jeugdsentiment.

Top Gun (1986)
Ik wil ook zo'n gepersonaliseerde helm met nickname

Enemy Mine (1985)
Tour-de-force van de onderschatte Dennis Quaid. Jammergenoeg wel een film met m.i. weinig herkijkwaarde (wat de reden was dat ik hem al zolang niet meer gezien had)

Amsterdamned (1988)
Pulp met hoofdletter P. Beste Nederlandse film ooit. Rotterdoom stond ooit op de planning maar een soortgelijk iets in Eindhoven (kan geen originele titel bedenken) met Huub Stapel, Frank Lammers, Ceel Geel etc is een onvervulde wens.

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 26 apr 2020, 11:51

RaJitsu schreef:
24 apr 2020, 19:00
Die snelwegscène representeert voor een flink deel ook wat er mis is met de Matrix-vervolgen. Ze hadden bijna een ongelimiteerd budget en dat deel snelweg hebben ze gewoon voor die film aangelegd in plaats van gewoon een snelweg ergens te gebruiken. Ze konden doen wat ze willen en wisten van gekheid niet meer wat ze moesten doen.
Die snelweg werd gebouwd om allerlei problemen te omzeilen. Denk aan vergunningen, beperkte tijd om te filmen aangezien een echte snelweg niet onbeperkt afgezet kan worden

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 26 apr 2020, 12:19

Skywalker schreef:
26 apr 2020, 11:45
De laatste tijd de volgende (opnieuw) gezien. Sommige voor de tigste keer; andere voor het eerst sinds tig jaar)
The Warriors (1979)

Een van de zoveel cultclassics van John Carpenter; bizar wat die man deed met een miniscuul budget.

The Fog (1980)

Een van Carpenters beste 3 films (samen met Big Trouble in Little China en The Thing). Kurt Russell op zn best.

The Thing (1982)

Christine (1983)
Solide King/Carpenter film; bizar genoeg meer entertaining dan het gros wat nu gemaakt wordt.

They Live (1988)

Iron Eagle (1986)
Jeugdsentiment.

Top Gun (1986)

Enemy Mine (1985)
Tour-de-force van de onderschatte Dennis Quaid. Jammergenoeg wel een film met m.i. weinig herkijkwaarde (wat de reden was dat ik hem al zolang niet meer gezien had)

Amsterdamned (1988)
Pulp met hoofdletter P. Beste Nederlandse film ooit. Rotterdoom stond ooit op de planning maar een soortgelijk iets in Eindhoven (kan geen originele titel bedenken) met Huub Stapel, Frank Lammers, Ceel Geel etc is een onvervulde wens.
Carpenter adept ook hier. The Thing is echt briljant. Helaas overschaduwd in die tijd door die Spielberg feelgood meuk van een zoetsappige E.T film. En They Live is zowaar briljanter. Mooie dubbele lading in die film. Consumentengedrag aan de kaak stellen via een sci-fi verhaal. Een WWF worstelaar als lead role nemen. Geweldige film.
Circle of fifths

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 26 apr 2020, 12:27

J.B. schreef:
26 apr 2020, 12:19
Skywalker schreef:
The Warriors (1979)

The Fog (1980)

The Thing (1982)

Christine (1983)

They Live (1988)

Iron Eagle (1986)
Jeugdsentiment.

Top Gun (1986)

Enemy Mine (1985)

Amsterdamned (1988)
Carpenter adept ook hier. The Thing is echt briljant. Helaas overschaduwd in die tijd door die Spielberg feelgood meuk van een zoetsappige E.T film. En They Live is zowaar briljanter. Mooie dubbele lading in die film. Consumentengedrag aan de kaak stellen via een sci-fi verhaal. Een WWF worstelaar als lead role nemen. Geweldige film.
imo is Carpenter een van de beste regisseurs ooit; al is zijn 70s/80s werk beter dan hetgeen erna kwam.

They Live bevat ook hommages aan SciFi uit de jaren 50; in zwart-wit een vliegende schotel filmen en uiteraard de gezichten van 'They'.

Roddy Piper (RIP) heeft echt twee van de meest geweldige onliners. Uiteraard de 'bubblegum' quote maar deze mag er ook zijn:

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 26 apr 2020, 12:30

Die gast was echt geweldig in die film. Had ie ook expres gedaan die Carpenter. Ook vanwege budget redenen, maar wilde expres geen bekende acteur in die rol. Een `average joe` type en wilde ook niet dat een bekende naam de aandacht zou afleiden van het plot.

Ik zag `m eerst als kind (jaar of 11) en de eerste keer kwam die dubbele lading niet door, dat kwam pas toen ik `m later terugzag.

En die vechtscene die volgens 10 minuten duurt over een zonnebril. Geweldig
Circle of fifths

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times

Bericht door RaJitsu » 26 apr 2020, 13:22

Skywalker schreef:
26 apr 2020, 11:51
RaJitsu schreef:
24 apr 2020, 19:00
Die snelwegscène representeert voor een flink deel ook wat er mis is met de Matrix-vervolgen. Ze hadden bijna een ongelimiteerd budget en dat deel snelweg hebben ze gewoon voor die film aangelegd in plaats van gewoon een snelweg ergens te gebruiken. Ze konden doen wat ze willen en wisten van gekheid niet meer wat ze moesten doen.
Die snelweg werd gebouwd om allerlei problemen te omzeilen. Denk aan vergunningen, beperkte tijd om te filmen aangezien een echte snelweg niet onbeperkt afgezet kan worden
Er zijn tal van snelwegscènes die heel wat minder CGI bevatten en dus een veel groter effect op een snelweg hadden dan die scène in the Matrix en daadwerkelijk schade veroorzaakten. Snelwegen zijn daarnaast redelijk makkelijk te omzeilen, anders dan de binnenstad waar ook vaak zat zaken afgesloten worden voor scènes.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 mei 2020, 11:30

Gisteren was Der Untergang op televisie. Ik had m nog nooit gezien, maar wat een geweldige productie zeg. Ik wilde `m eigenlijk op tijd afzetten (want hij duurde tot half drie snachts) maar hij pakte me meteen. Geweldige acteurs, ook nog es in het Duits (en niet dat rare Amerikaans/Duitse accent). Aanrader.
Circle of fifths

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 56 times
Been thanked: 707 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 25 jun 2020, 09:08

Skywalker schreef:
The Warriors (1979)

The Fog (1980)

The Thing (1982)

Christine (1983)

They Live (1988)

Iron Eagle (1986)
Jeugdsentiment.

Top Gun (1986)

Enemy Mine (1985)

Amsterdamned (1988)
Mooi lijstje klassiekers! Warriors vind ik geweldig, met The Eagles op de soundtrack. Ik heb laatst Duel weer gezien, het debuut van Steven Spielberg. Man wat blijft dit een toffe film.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 25 jun 2020, 09:10

Gisteren Penoza de film op netflix gekeken, nadat ik vorig jaar ergens de hele serie had gekeken. Deze film was echt bagger, en had ook totaal niet gemaakt hoeven worden. Slecht plot, super onrealistische scenes, veel te veel jatwerk van Amerikaanse films, en de laatste scene met Carmen was een regelrechte kopie van Breaking Bad.

Avoid like the plague..

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 25 jun 2020, 10:04

Prince of Darkness (1987)
Niet Carpenters beste, maar wel zoveel leuker dan alle hedendaagse bocht.

Big Trouble in Little China (1986)
Carpenters beste.

Escape Room (2019)

Typisch voorbeeld van een boeiend mysterie creëren en met een dermate slecht einde komen waardoor de hele film eigenlijk waardeloos is.

Hush (2016)
Duurt minder dan 90 minuten. Was al lang genoeg.

Nerve (2016)
Van begin tot eind leuk en origineel. Aanrader.

Summer of 84 (2018)
Verrassend entertainment. Al weet ik niet of het einde origineel of onbevredigend is.

Mad Max 2 (1982)
De beste uit de reeks. Iconisch.

Alien (1979)
Een absolute parel in de filmgeschiedenis. Kunst.

Nu bezig met mijn zoveelste kijkbeurt van de beste TV serie ooit: Battlestar Galactica (1978-1979; niet het reboot gedrocht) en de op 2 na beste Buck Rogers (1979-1981)
(Twin Peaks staat op 2)

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 25 jun 2020, 10:46

Zelf kijk ik trouwens al weken een selectief aantal scenes uit de film Hustlers met Jennifer Lopez. Aanradertje.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 11:20

De nieuwe Ghostbusters komt er trouwens aan. Ik heb de eerste maar weer eens bekeken. Wat een geweldige cast hebben die als je zo jaren later ziet. Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Rick Moranis. Dan kan het eigenlijk al niet meer fout gaan. Gortdroge film. Hopen dat die nieuwe maar iets van het origineel heeft.
Circle of fifths

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 211 times
Been thanked: 497 times

Bericht door PCGC » 25 jun 2020, 12:47

Crash maar weer eens bekeken. Zit toch wel in de top 5 beste films ooit gemaakt imho.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 25 jun 2020, 12:51

Overige films in die top 5 zijn overigens:
- Superbad
- Forrest Gump
- Goodfellas
- La Vita e Bella

Jullie top 5?

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 25 jun 2020, 13:05

PCGC schreef:
25 jun 2020, 12:51
Overige films in die top 5 zijn overigens:
- Superbad
- Forrest Gump
- Goodfellas
- La Vita e Bella

Jullie top 5?
Star Wars (originele trilogie), De eerste 3 Indiana Jones films, Lord of the Rings trilogie, Godfather trilogie.
Ok, dat zijn er 12.

Als ik die buiten beschouwing moet laten.....(heb daar nooit zo over nagedacht aangezien er dan een sloot films is die ik nagenoeg allemaal even top vind...maar hierbij een poging:)

Krull (1983)
Big Trouble in Little China (1986)
Ghostbusters (1984)
The Warriors (1979)
Aliens (1986)

Maar vraag het me over een paar weken en ik zet er ipv Aliens titels als Dune (1984), Flash Gordon (1981), The Last Starfighter (1984), Back to the Future (1985) of Labyrinth (1986) neer

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 422 times
Been thanked: 802 times

Bericht door deninho32 » 25 jun 2020, 13:14

Goodfellas
Le Trou
Shawshank Redemption
GF1
The usual suspects

Is ook geen vaste lijst of zo bij mij.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 25 jun 2020, 13:19

Top 5 staat bij mij aardig vast, top 10 wordt een ander verhaal.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 13:26

Moeilijk zo`n top 5.

Ik ga het toch proberen. En dan vooral de films die meteen indruk maakten na de eerste keer zien

1. Ghostbusters (jeugdliefde, kan hier niet meer objectief naar kijken, gewoon mijn nummer 1 voor altijd :mrgreen: )
2. Psycho
3. Fight Club
4. The Prestige
5. Who Framed Roger Rabbit (al is het maar om handgemaakte cartoonanimatie in deze lijst te hebben)
Circle of fifths

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 25 jun 2020, 13:57

Beetje moeilijk te formuleren. Hangt heel erg af van m'n geheugen op zo'n moment, en hoe de vlag erbij hangt. Maar mijn poging voor nu in ieder geval, niet per se in deze volgorde:

- Boondock Saints
(favoriete film op de middelbare school, en de leraar zo ver gekregen om hem in de bus op weg naar Praag op te zetten. Daarna nog vaak samen met klasgenoten gekeken in tussenuren, en we konden de dialogen en one liners dromen. Deel 2 was echt prutswerk overigens)
- Snatch
(altijd al fan geweest van deze stijl. Toffe cast, toffe personages, gewoon alles klopt)

- Bloodsport
(als kind vond ik deze film echt magisch. De straten van Hong Kong waar ik door deze film verliefd op ben geworden, de Kowloon walled city, de gevechten zelf. Natuurlijk is deze film op volwassen leeftijd lang niet zo goed als je puur op script, acteerwerk, etc beoordeelt, maar daar hoeft het niet altijd om te gaan. Ik heb em denk ik minimaal 25x gezien)

- The Hateful Eight
Ontzettend genoten van deze " one room" film. Ik vind het persoonlijk Tarantino's beste/leukste

- The Usual Suspects
Beste einde van een film ooit, daarna nooit meer geevenaard.

- Rear Window
Film van Alfred Hitchcock die ik pas een jaar of 3 geleden voor het eerst heb gezien. Voelt klassiek aan, maar absoluut niet outdated. Er is een scene in de film waarop je " betrapt" wordt, zal er verder niet over uitwijden indien je em nog moet kijken, maar die scene leverde mij echt kippenvel en verhoogde hartslag op. Enorm goed gedaan.

Dan zijn er nog tientallen andere films waar ik enorm van kan genieten, maar voor nu is dit een aardig lijstje.

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 25 jun 2020, 14:41

25 jun 2020, 13:57
- The Usual Suspects
Tip: Don't Look Now (Nicolas Roeg, 1973)
Daarna praten we verder en geef je me gelijk.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 422 times
Been thanked: 802 times

Bericht door deninho32 » 25 jun 2020, 16:00

Ik vind de climax in Le Trou ongeëvenaard.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 19:56

Skywalker schreef:
25 jun 2020, 14:41
- The Usual Suspects
Heerlijk dat soort plot twists. Dan zou ik bijvoorbeeld ook The Prestige (om die reden alleen al) kijken.
Circle of fifths

Skywalker
Vaste waarde in elftal

Bericht door Skywalker » 25 jun 2020, 20:29

J.B. schreef:
25 jun 2020, 19:56
Skywalker schreef:
25 jun 2020, 14:41
- The Usual Suspects
Heerlijk dat soort plot twists. Dan zou ik bijvoorbeeld ook The Prestige (om die reden alleen al) kijken.
Bij The Prestige moet ik altijd denken aan een (m.i. ook wel terechte) uitspraak van een recensent. Ik weet deze engelse quote niet meer woord voor woord, maar het was zoiets als "De film was goed, maar ik als ik naar een Science Fiction film ga kijken heb ik wel graag dat me dat vooraf verteld wordt"

Plaats reactie