Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

De grote vraagbak

Discussieer hier over alles met betrekking tot de computer, games en overige electronica/huishoudelijke apparaten. Het vragen om warez, cracks en serials is niet toegestaan.
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 92 times
Been thanked: 703 times

De grote vraagbak

Bericht door ShovingNE2 » 03 nov 2019, 12:40

Ik had wat vragen over mijn LG tv en kreeg die vrij snel beantwoord via de site van LG.

Wellicht is dat een optie?

Juancho
Legende
Has thanked: 231 times
Been thanked: 522 times

Bericht door Juancho » 04 nov 2019, 14:58

Ik heb ook een G6 en mijn kabel was ook kapot laatst. Ik heb er gewoon 1 besteld bij allekabels.nl en die werkt prima.
https://www.allekabels.nl/lg-g6/21798/1 ... kabel.html

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 259 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 15 nov 2019, 22:37

Is er hier iemand met een Ryzen APU, en zo ja welke? Het kriebelt om een low budget game pc in elkaar te zetten, en die Ryzen chips van AMD schijnen best goed te zijn voor het geld. Je hebt er niet eens een extra videokaart voor nodig, dus met een beetje zoeken kun je tussen de 250 en 400 euro klaar zijn excl toebehoren.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 17 nov 2019, 21:42

@RaJitsu jij wellicht?

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Bericht door RaJitsu » 18 nov 2019, 14:04

Josef Dettelbacher schreef:
15 nov 2019, 22:37
Is er hier iemand met een Ryzen APU, en zo ja welke? Het kriebelt om een low budget game pc in elkaar te zetten, en die Ryzen chips van AMD schijnen best goed te zijn voor het geld. Je hebt er niet eens een extra videokaart voor nodig, dus met een beetje zoeken kun je tussen de 250 en 400 euro klaar zijn excl toebehoren.
Ik inderdaad. Het is niet zo dat AMD slechts interessant is voor budget-CPU's, ze zijn op het moment gewoon de leidende ontwerper/fabrikant boven Intel.
Het is overigens niet per definitie waar dat je geen GPU nodig hebt, dit geldt alleen voor de APU's. Momenteel heb ik een Ryzen 7 3700X in mijn PC zitten, maar dat is geen budget oplossing.

400 is wel redelijk krap, zeker met de kansen die er nu liggen waarbij de lage prijs van geheugen kun je voor de lange termijn een goede oplossing hebben als je 200/250 euro meer uitgeeft, waarbij je zonder probleem over een paar jaar met een nieuwe videokaart weer een game-capable PC hebt.
Met Black Friday en Cyber Monday dat eraan komt heb je de mogelijkheid extra te scoren.
Gezien de huidige prijzen zou ik sowieso kijken naar een Ryzen 5 2600 CPU als basis en 16 GB geheugen. Zeker niet nodig voor beperkte games, maar op de lange termijn profiteer je er gewoon van en is het zonde om minder geheugen en een tragere CPU te nemen aangezien het nu zo goedkoop is.
AMD heeft opties als de AMD Ryzen 3 3200G en AMD Ryzen 5 3400G als APU's, maar de prestaties zijn dusdanig dat ik altijd een combinatie tussen een losse videokaart en CPU zou aanraden, zeker met het oog op upgradability op de langere termijn.

Als ik wat ga puzzelen, dan kan ik op basis van de huidige prijzen komen op een systeem met 16 GB, Ryzen 2600 en een RX570 voor ongeveer 550. Een RX580 met 8GB krijg ik ook voor elkaar met een zwakkere CPU... Kortom 600 wanneer je beiden wil en met goede componenten dus 650.

Gaan we echt kijken naar 400 (procentueel is 200-250 euro natuurlijk wel flink meer) als max voor een game-pc, dan zou ik kijken naar tweedehands componenten. Immers, als je wil gamen voor dit bedrag, is de game-ervaring met nieuwe componenten het gewoon niet waard m.i. voor het geld dat je uitgeeft, terwijl je qua upgradability al helemaal geen opties hebt.

Edit: Vergeet overigens niet dat de streaming-diensten tegenwoordig ook een ding zijn. Zo is Google Stadia net uit en zijn er ook wat alternatieven.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 20 nov 2019, 21:01

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je ermee wilt doen he.

Een van mijn guilty pleasures is emulatie van game consoles via een frontend. Met de Ryzen 3400g moet je tot ongeveer Wii U (Cemu) wel kunnen draaien. Verder moet alles tot pakweg 2015 op zo'n goedkoop systeem gewoon kunnen draaien op 1080p 60fps medium tot low settings. En aangezien ik nog nooit een game pc gehad heb, is er nog een enorme backlog aan games die ik kan spelen.

Ben het verder wel met je eens hoor dat je beter wat extra kunt investeren als je het future proof wil maken.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 dec 2019, 19:09

Iemand een idee hoe ik de Logitech MX Keys kan aanschaffen in de standaard QWERTY ANSI NL layout?

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 549 times
Been thanked: 454 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 02 dec 2019, 20:25

Nederlands? Die bestaat volgens mij niet, zie:
https://www.logitech.com/nl-nl/product/ ... on-tabular

De varianten die ze hebben staan bij 'ONDERDEELNUMMER'. Ik denk dat je 't beste gewoon de US international versie kunt nemen.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 04 dec 2019, 21:01

@ziege maar ook zagge ,
Ja die heb ik ondertussen ook in huis gehaald na contact met Logitec. De variant die ik graag wilde (dus met horizontale enter en grote linkershift toets) verkopen ze niet in Europa. En aan dat type toetsenbord ben ik juist gewenst en is ook de standaard in NL.

Nu maar even checken en proberen of ik me irriteer aan die nieuwe indeling doordat je bijv. snel typefouten maakt....

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 549 times
Been thanked: 454 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 dec 2019, 21:39

De standaard in NL is volgens mij gewoon US international hoor, heb nooit wat anders gehad...

Maar goed een ander toetsenbord is altijd even lastig, hopelijk went 't snel voor je!

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 04 dec 2019, 22:51

ziege maar ook zagge schreef:
04 dec 2019, 21:39
De standaard in NL is volgens mij gewoon US international hoor, heb nooit wat anders gehad...

Maar goed een ander toetsenbord is altijd even lastig, hopelijk went 't snel voor je!
Ik bedoel dus het ANSI model die standaard in NL op toetsenborden zit als je bijv. een laptop aanschaft. Dus deze indeling:

Afbeelding

Deze is echter niet in NL te koop. Sterker nog, niet eens in Europa.... Terwijl dit wel de standaard en/of meest gebruikte indeling is in Nederland. In Nederland is alleen deze indeling te koop, die ik nu dus ook heb... Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me nog enig sinds meevalt. Ik type over een dag heen behoorlijk veel (niet alleen op dit forum :D ) en de fouten die ik nog maak zijn vooral door de kleine linkershift voor hoofdletters en iets andere indeling rondom de enter toets. Gaat dus om 2 a 3 toetsen waar ik even aan moet wennen. Verder een gruwelijk prettig keyboard overigens!

Afbeelding

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 06 dec 2019, 22:29

@RaJitsu

inmiddels heb ik via Troostwijk veiling een drietal computers gekocht. 2 ervan zijn 4th Gen i5's voor 40eu per stuk. Vanwege de restricties van dit model kan hier helaas geen adequate graphics card in, dus één zal ik omtoveren tot een retro gaming machine (met bijvoorbeeld Batocera, Coinops, Launchbox of iets in die richting) en hopelijk kan ik de andere met wat tientjes winst verkopen zodat het zo goed als gratis is.

Daarnaast nog voor 45 euro een hp prodesk met pentium g3250. Dit is qua cpu niets bijzonders, maar hier kan óók een 4th gen i5 of i7 in. Van deze ga ik proberen low budget een respectabele game pc te maken.

Met bijvoorbeeld een i5 4690k
https://nl.aliexpress.com/item/32834759494.html

en dan een een tweedehands gpu rx 570 of 580, mogelijk n 1050 ti. Staan op marktplaats voor ongeveer 100 euro. inclusief andere benodigdheden moet ik wel voor 300-350 klaar kunnen zijn.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 07 dec 2019, 01:02

Zijn zulke veilingsites een beetje safe? Ik ben een producer en werk op een snelle vaste PC in m’n studio. Maar voor on the road zou ik graag nog eens een krachtige MacBook willen. Nieuw zijn die dingen achterlijk duur en dat heb ik er ook zeker nog niet voorover. Bovendien heb ik nog geen MacBook ervaring dus ik dacht, wellicht is een 2de hands of zelfs 3de hands prima om eens mee te starten. Her en der wat krasjes is niet erg, zolang het ding het maar doet en voor mijn doeleinden krachtig genoeg is ;)

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 07 dec 2019, 07:04

Juancho schreef:
07 dec 2019, 01:02
Zijn zulke veilingsites een beetje safe? Ik ben een producer en werk op een snelle vaste PC in m’n studio. Maar voor on the road zou ik graag nog eens een krachtige MacBook willen. Nieuw zijn die dingen achterlijk duur en dat heb ik er ook zeker nog niet voorover. Bovendien heb ik nog geen MacBook ervaring dus ik dacht, wellicht is een 2de hands of zelfs 3de hands prima om eens mee te starten. Her en der wat krasjes is niet erg, zolang het ding het maar doet en voor mijn doeleinden krachtig genoeg is ;)
Heb het gisteren "gekocht". Ophalen vindt volgende week plaats, dus is nog even afwachten. Persoonlijk zou ik het voor duurdere zaken niet gebruiken, dan kun je beter even doorsparen en investeren in service en betrouwbaarheid. Bovenstaande is meer een hobbyprojectje. Valt het tegen dan is er eigenlijk geen man overboord, en kan ik individuele onderdelen op marktplaats zetten.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 07 dec 2019, 07:08

Oh en goed om te weten: bovenop je bod komt 17% commissie voor Troostwijk, en daar bovenop komt in totaal nog 21% btw. Tikt behoorlijk aan bij bedragen boven de 100 euro. En wat ik persoonlijk niet relaxed vind is dat men tegen het einde juist gaat opvoeren qua bod, dus je moet jezelf goed onder controle houden je doel niet voorbij te streven. Dan zit je met een te duur tweedehands product dat je ook elders had kunnen kopen, bijv op marktplaats zónder de stress van het bieden/winnen.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 07 dec 2019, 09:06

Als de kerstbonus een beetje goed uitpakt, overweeg ik de volgende set van Teufel:

https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultim ... 18374.html

iemand hier die deze in real life heeft mogen ervaren? Kun je hier Terence Trent d'Arby mee laten vlammen?

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 09 dec 2019, 15:42

07 dec 2019, 07:08
Oh en goed om te weten: bovenop je bod komt 17% commissie voor Troostwijk, en daar bovenop komt in totaal nog 21% btw. Tikt behoorlijk aan bij bedragen boven de 100 euro. En wat ik persoonlijk niet relaxed vind is dat men tegen het einde juist gaat opvoeren qua bod, dus je moet jezelf goed onder controle houden je doel niet voorbij te streven. Dan zit je met een te duur tweedehands product dat je ook elders had kunnen kopen, bijv op marktplaats zónder de stress van het bieden/winnen.
Inmiddels kan ik Troostwijk volmondig afraden.

Stond een fout in de advertentie, en het enige slappe excuusje waar zij mee aankomen is "had je maar moeten gaan kijken op de kijkdag, dan had je het geweten". Misleiden is in hun ogen dus toegestaan.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 09 dec 2019, 19:44

Ja dat is vaak zo bij die veilingssites. Je koopt wat je ziet (of in dit geval niet ziet ;)) en valt dat tegen heb je gewoon pech. Ik ga er ook niet aan beginnen, zeker niet voor electronica. Dan liever even wat langer door sparen zodat je zekerheid en garantie hebt.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 09 dec 2019, 21:07

Juancho schreef:
09 dec 2019, 19:44
Ja dat is vaak zo bij die veilingssites. Je koopt wat je ziet (of in dit geval niet ziet ;)) en valt dat tegen heb je gewoon pech. Ik ga er ook niet aan beginnen, zeker niet voor electronica. Dan liever even wat langer door sparen zodat je zekerheid en garantie hebt.
De "schade" valt mee. Ik heb twee tientjes meer betaald dan het uiterste bod dat ik had gedaan wanneer ik het had geweten. Voor de rest ben ik tevredwn met de aankoop, alleen de klantenservice is ruk.

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Bericht door RaJitsu » 10 dec 2019, 00:16

07 dec 2019, 09:06
Als de kerstbonus een beetje goed uitpakt, overweeg ik de volgende set van Teufel:

https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultim ... 18374.html

iemand hier die deze in real life heeft mogen ervaren? Kun je hier Terence Trent d'Arby mee laten vlammen?
Ik heb de passieve variant getest. Het is een speaker die onwijs veel waarde voor het geld biedt. Als ze 1000 waren, had ik het ook het geld waard gevonden.

Met Terence Trent d'Arby heb je het naar ik aanneem over Wishing Well? Toevallig een van de nummers die ik gebruik tijdens het testen. Weinig mis mee.
Je kan mijn ervaring hier lezen: https://www.gadgetgear.nl/2018/12/revie ... en-ultiem/ (layout en processing van de foto's zijn wat verpest door aanpassingen in Wordpress).

Technisch gezien kan de actieve variant iets anders klinken omdat ze misschien de keus hebben gemaakt wat zaken aan te passen (wat me sterk lijkt) en omdat de klankkast anders gevuld is. Maar in principe draait het in deze prijsklasse vooral om de drivers die gewoon hetzelfde zijn.
Edit: Ik zie dat Teufel de reviews van de passieve variant ook onder de actieve variant vermeldt..

Plaats reactie