Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Laptop kopen

Discussieer hier over alles met betrekking tot de computer, games en overige electronica/huishoudelijke apparaten. Het vragen om warez, cracks en serials is niet toegestaan.
Plaats reactie
Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 124 times
Been thanked: 109 times

Awards:

Laptop kopen

Bericht door Trixm » 04 apr 2019, 10:14

Beste Forummers,

Mijn ouders zijn op zoek naar een nieuwe laptop. Deze laptop moet vooral een groot scherm hebben, liefst rond de 17 inch. Dan wordt deze vaak wat zwaarder, maar graag toch zo licht mogelijk.

De laptop wordt alleen gebruikt voor internetten. Er wordt niet op gegamed, alleen er wordt wel veel mee rondgesjouwd door het hele huis. Het budget is maximaal 600 euro. Heeft er iemand ervaringen en/of een tip?

Is onze internetheld Rajitsu nog op het netwerk te vinden?

groetjes trixm
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 552 times
Been thanked: 1027 times

Bericht door Maikel_91 » 04 apr 2019, 12:08

Zou in dat geval hoe dan ook gaan kijken naar een Chromebook. Die zijn over het algemeen goedkoper dan Windows. Omdat bij Chromebook alles via internet gaat en je geen programma's erop kan hebben. Alles werkt via internet.

Batterijduur van deze type laptops is vaak ook heel goed.

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Bericht door RaJitsu » 14 apr 2019, 00:59

Trixm schreef:Beste Forummers,

Mijn ouders zijn op zoek naar een nieuwe laptop. Deze laptop moet vooral een groot scherm hebben, liefst rond de 17 inch. Dan wordt deze vaak wat zwaarder, maar graag toch zo licht mogelijk.

De laptop wordt alleen gebruikt voor internetten. Er wordt niet op gegamed, alleen er wordt wel veel mee rondgesjouwd door het hele huis. Het budget is maximaal 600 euro. Heeft er iemand ervaringen en/of een tip?

groetjes trixm
Voor zover het nog relevant is... :) (schroom niet om gewoon een dm te sturen, dan krijg ik een notificatie via de mail)
17" is altijd Windows. En 17"en licht bestaat eigenlijk niet. Feitelijk kom ik op deze twee modellen uit: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 9;1184701/

Die Lenovo V320 is 17", maar weegt wel bijna 3 kg. Gewoon die Ideapad pakken dus. Heb je ook meteen een verlicht toetsenbord en een metalen behuizing wat de stevigheid ten goede komt bij het steeds verplaatsen van het ding.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 14 apr 2019, 08:30

RaJitsu schreef:
Trixm schreef:Beste Forummers,

groetjes trixm
Voor zover het nog relevant is... :) (schroom niet om gewoon een dm te sturen, dan krijg ik een notificatie via de mail)
17" is altijd Windows. En 17"en licht bestaat eigenlijk niet. Feitelijk kom ik op deze twee modellen uit: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 9;1184701/

Die Lenovo V320 is 17", maar weegt wel bijna 3 kg. Gewoon die Ideapad pakken dus. Heb je ook meteen een verlicht toetsenbord en een metalen behuizing wat de stevigheid ten goede komt bij het steeds verplaatsen van het ding.
Ja ik zat nog even op jou te wachten :lol:

Ik heb even bij mijn ouders nagevraagd en die 15 inch is ook een optie, zou een chromebook dan een goed alternatief kunnen zijn?

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 14 apr 2019, 23:14

Als je zeker weet dat ze geen aparte programma's nodig hebben en alles op basis van webdiensten kunnen doen (bijv. Google docs ipv MS Office, cloud based foto-beheer ipv gewoon foto's lokaal opgeslagen), dan zou het kunnen.

Je kan dan voor iets als de Acer Chromebook Spin 15 gaan (kun je omklappen). Of voor een meer regulier model als de Asus Chromebook C523NA. Er zijn verschillende uitvoeringen van beiden, waarbij het verschil vooral gaat over opslag. Er is ook verschil in de gebruikte processoren, maar dat is een verschil tussen traag en traag.

Ik moet ook zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met Chromebooks best beperkt is. De keren dat ik ermee gewerkt heb was het onder ideale omstandigheden.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 719 times
Been thanked: 531 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 apr 2019, 23:18

Heb een oudere Ideapad hier en die blijft maar gaan, topspul hoor. Zeker aan te raden.

Chromebook en gedwongen zijn alles online te doen? Moet er niet aan denken.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 15 apr 2019, 14:54

RaJitsu schreef:Als je zeker weet dat ze geen aparte programma's nodig hebben en alles op basis van webdiensten kunnen doen (bijv. Google docs ipv MS Office, cloud based foto-beheer ipv gewoon foto's lokaal opgeslagen), dan zou het kunnen.

Je kan dan voor iets als de Acer Chromebook Spin 15 gaan (kun je omklappen). Of voor een meer regulier model als de Asus Chromebook C523NA. Er zijn verschillende uitvoeringen van beiden, waarbij het verschil vooral gaat over opslag. Er is ook verschil in de gebruikte processoren, maar dat is een verschil tussen traag en traag.

Ik moet ook zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met Chromebooks best beperkt is. De keren dat ik ermee gewerkt heb was het onder ideale omstandigheden.
Daarmee bedoel je dat Chromebooks altijd internet nodig hebben?

Mijn vader is met pensioen en wil net als mijn moeder alleen maar af en toe internetten, emailen en de administratie doen. Ik heb reeds een externe harde schijf voor ze gekocht waar ze alle foto's op kunnen zetten. qua interface, is het lastig om snel te begrijpen? Ik heb nog nooit een chromebook in mijn handen gehad nl.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 16 times
Been thanked: 334 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 apr 2019, 17:25

Gaan ze die laptop met een extern toetsenbord en muis gebruiken, of op het toetsenbord van de laptop. In het geval van dat laatste vind ik het enorm belangrijk dat de toetsen lekker typen, en je mousepad goed klikt. De dell laptop van de zaak heeft echt een enorm kuttoetsenbord, terwijl het toetsenbord van mijn vrouw's Toshiba echt fijn is. Mijn vorig jaar aangeschafte Lenovo heeft prima toetsen, maar een redelijke kut mousepad.

en als je dan toch bezig bent, neem een IPS scherm ipv een TN.

Ik heb trouwens vorige jaar voor rond de 650 een i5 8250 processor, 8 GB, 1 TB HDD en 256 SSD gekocht, met IPS scherm. Enige trade off was een redelijk beperkte accu. Ook een aandachtspuntje wanneer je goede specs ziet voor een redelijk lage prijs..

Ik weet, dit zijn geen specs waar je wat mee kunt, maar vergeet het ook zeker niet in je overweging.

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 19 apr 2019, 14:25

Trixm schreef:
RaJitsu schreef:Als je zeker weet dat ze geen aparte programma's nodig hebben en alles op basis van webdiensten kunnen doen (bijv. Google docs ipv MS Office, cloud based foto-beheer ipv gewoon foto's lokaal opgeslagen), dan zou het kunnen.

Daarmee bedoel je dat Chromebooks altijd internet nodig hebben?

Mijn vader is met pensioen en wil net als mijn moeder alleen maar af en toe internetten, emailen en de administratie doen. Ik heb reeds een externe harde schijf voor ze gekocht waar ze alle foto's op kunnen zetten. qua interface, is het lastig om snel te begrijpen? Ik heb nog nooit een chromebook in mijn handen gehad nl.
[/quote]
Chromebooks kunnen tegenwoordig veel dingen ook zelfstandig. En als OS is het makkelijker dan Windows. Lees meer hier: https://www.laptopmag.com/articles/chro ... ing-advice

Aan de andere kant kun je Windows ook prima makkelijk maken door de icoontjes die ze nodig hebben makkelijk beschikbaar te maken. Verder is voor Windows natuurlijk meer software beschikbaar. Dit is ook een voordeel voor mensen die minder gebruik maken van een PC omdat de PC beter af te meten is aan wat ze willen en nodig hebben.

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 4 times

Bericht door we zullen zien » 04 jun 2019, 16:29

Ben op zoek naar een laptop die een spel als FM in de hoogst mogelijke instellingen (zeg maar 10 competities, 3D etc) aankan, ook de komende jaren en een accuduur heeft van meer dan 8 uur. Bestaat zoiets?

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 16 times
Been thanked: 334 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 04 jun 2019, 16:33

we zullen zien schreef:Ben op zoek naar een laptop die een spel als FM in de hoogst mogelijke instellingen (zeg maar 10 competities, 3D etc) aankan, ook de komende jaren en een accuduur heeft van meer dan 8 uur. Bestaat zoiets?
Ik neem aan dat zo'n spel toch zelf wel ergens melding maakt van de minimum en optimale specs om het spel te kunnen draaien?

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door we zullen zien » 11 feb 2020, 11:05

https://www.coolblue.nl/product/853426/ ... q024t.html

Is dit een kwalitatief goede laptop voor FM de komende jaren?

of wat is het verschil met deze : https://www.coolblue.nl/product/831011/ ... 09jmh.html

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 feb 2020, 11:28

Die Asus is vooral gericht op gaming, heeft dan ook een wat snellere videokaart.

De Lenovo is zwaarder uitgerust (niet voor niks flink duurder): meer geheugen, een (best veel) snellere processor... nou is geheugen doorgaans niet zo'n big deal want kun je gemakkelijk bijplaatsen maar je processor (incl. cache) vervang je in principe niet.

Hoe ik de schermen moet beoordelen weet ik niet zo, Coolblue heeft het over 60Hz vs 120Hz - als dat klopt is het scherm van de ASUS veel sneller maar dikke kans dat dat geen hardwarematige refresh rate is (software dubbeling). En als je niet van plan bent veel te gamen is dat sowieso niet echt van belang.

Als je liever een allround computer hebt zou ik niet voor de ASUS gaan. Maar voor de vergelijking kun je er ook een wat goedkoper allround model tegenover zetten dan deze L340.

De Lenovo heeft trouwens ook die extra HDD capaciteit, je kunt zelf even bedenken of je dat van belang vindt... die 512GB van de ASUS zou ik persoonlijk wat karig vinden maar misschien maakt het voor jou niet uit (voordeel is wel dat die helemaal SSD is, maar die 256GB SSD van de Lenovo is ook al genoeg om je OS + je belangrijkste software supersnel te kunnen laden).

Kijk ook even in een winkel waar je die dingen aan kunt raken... ik heb zelf een oudere Ideapad die ook qua materiaal en afwerking echt topkwaliteit bleek maar ik heb gezien dat ze ook nieuwe modellen hebben met super cheapo aandoende plastic behuizing. Zo te zien heeft deze een metalen vlak rondom het keyboard waarmee deze ook OK lijkt.

Gestelnaar
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging
Has thanked: 38 times
Been thanked: 16 times

Bericht door Gestelnaar » 11 feb 2020, 11:40

Is Football Manager tegenwoordig zo'n zwaar spel geworden dat je een dergelijke laptop nodig hebt?

Via deze link kan je zien of je proccesor en videokaart een spel kunnen runnen. Daaruit blijkt dat die van Coolblue voor FM 2020 meer dan voldoet op de beste settings.
Spoiler: weergeven
https://www.game-debate.com/games/index ... ystemCheck

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door we zullen zien » 11 feb 2020, 11:54

ziege maar ook zagge schreef:
11 feb 2020, 11:28
Die Asus is vooral gericht op gaming, heeft dan ook een wat snellere videokaart.

De Lenovo is zwaarder uitgerust (niet voor niks flink duurder): meer geheugen, een (best veel) snellere processor... nou is geheugen doorgaans niet zo'n big deal want kun je gemakkelijk bijplaatsen maar je processor (incl. cache) vervang je in principe niet.

Hoe ik de schermen moet beoordelen weet ik niet zo, Coolblue heeft het over 60Hz vs 120Hz - als dat klopt is het scherm van de ASUS veel sneller maar dikke kans dat dat geen hardwarematige refresh rate is (software dubbeling). En als je niet van plan bent veel te gamen is dat sowieso niet echt van belang.

Als je liever een allround computer hebt zou ik niet voor de ASUS gaan. Maar voor de vergelijking kun je er ook een wat goedkoper allround model tegenover zetten dan deze L340.

De Lenovo heeft trouwens ook die extra HDD capaciteit, je kunt zelf even bedenken of je dat van belang vindt... die 512GB van de ASUS zou ik persoonlijk wat karig vinden maar misschien maakt het voor jou niet uit (voordeel is wel dat die helemaal SSD is, maar die 256GB SSD van de Lenovo is ook al genoeg om je OS + je belangrijkste software supersnel te kunnen laden).

Kijk ook even in een winkel waar je die dingen aan kunt raken... ik heb zelf een oudere Ideapad die ook qua materiaal en afwerking echt topkwaliteit bleek maar ik heb gezien dat ze ook nieuwe modellen hebben met super cheapo aandoende plastic behuizing. Zo te zien heeft deze een metalen vlak rondom het keyboard waarmee deze ook OK lijkt.
Waar ik de laptop de komende jaren voor wil gebruiken is FM, netflix, internet en voor algemeen gebruik zeg maar. Wat zou jij dan aanraden? Sorry hoor ik ben echt een leek op dit gebied.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 feb 2020, 12:35

Sowieso heb je dan niet de speciale gaming specs van die ASUS nodig (die tragere videokaart van de Lenovo is ruim voldoende voor FM), maar anderzijds heb je ook niet per sé alle power nodig die die Lenovo biedt. Maar je hebt het over duurzaamheid he, dan is die Lenovo denk ik een hele goede keuze... metalen behuizing (toch??), snelle processor die als je het mij vraagt gerust een jaar of 5 mee kan, misschien wel langer.

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door we zullen zien » 11 feb 2020, 13:42

Dank voor je reactie, heb die Lenovo besteld.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 feb 2020, 13:48

Goedzo, hopelijk bevalt ie net zo goed als de mijne.

Jwoeloe
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 34 times
Been thanked: 226 times

Bericht door Jwoeloe » 11 feb 2020, 18:40

Ik koop die spullen in voor een concurrent van Coolblue. Vind ze niet helemaal vergelijkbaar met elkaar, sowieso in een iets andere prijsklasse. ZMOZ heeft het nodige er al over gezegd. Met beide kan je goed uit de voeten voor hetgeen je wilt doen. Als het echt bij een game als FM blijft, past een type zoals deze Lenovo beter. Mocht je toch nog eens wat zwaarders willen spelen, had de videokaart uit de TUF beter gepast. Al heb je dan mindere prestaties op gebied van processor en werkgeheugen. Al met al zit er in de Lenovo veel completere specs, en dus een hoger prijskaartje. Ook echt een merk waar veel groei in zit afgelopen jaren.

Ik kan je wel wat vertellen over de 60Hz vs 120Hz. Ik zie tegenwoordig voor echt gaming vaak 120 / 144 Hz voorbij komen, maar bij iets als FM maakt dat eigenlijk niet uit. Puur van belang als het om een honderdsten van secondes gaat, zoals bij online shooters en dergelijken. Er komen tegenwoordig zelfs notebooks met 200/240Hz scherm. Maar in principe kan een mens maar tot ongeveer 30Hz herkennen. Staat dus mooi voor de cijfers, verder niet super belangrijk. En dan dus al helemaal niet voor wat jij wilt doen.

Vind hem voor de specs wel wat aan de prijzige kant. Je zou best een notebook met dezelfde specs en een betere videokaart voor hetzelfde geld kunnen krijgen. Van MSI en ASUS (ROG gaming, dus wat hoger segment dan de TUF), maar ook gewoon een andere Lenovo. Coolblue heeft dit specifieke model exclusief liggen en zal er dus waarschijnlijk een meer dan prima marge op maken. Maar goed, dat is mijn zakelijk oog. Vast staat dat hij prima is voor jouw doeleinden. ;)

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door we zullen zien » 12 feb 2020, 13:00

Ik heb de laptop besteld om op te halen, dus kan deze nog annuleren. Welke modellen vind jij betere videokaarten hebben dan in de prijsrange van de Asus (699 EUR) ?

Plaats reactie