Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Denzel Dumfries

Spelers A-selectie.
Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 196 times
Been thanked: 170 times

Awards:

Bericht door Trixm » 12 mei 2018, 14:48

Je moet doen wat je niet laten kan, maar dit soort discussies over Luckassen zijn logischer in zijn forum. Kan je het ook nog terug vinden over twee jaar. Mochten we nog op dit forum zitten, voor de kerst een nieuw platform verwacht :D
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 267 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Juancho » 12 mei 2018, 15:43

Geintje natuurlijk.. Snap je punt en je hebt ook gelijk. Bedoelde meer dat er hier net ff wat sneller/makkelijker gepraat kan worden over zaken die raakvlakken hebben of die gewoon ter sprake komen. Normaal had een MOD op het PN allang ingegrepen :wink:

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 38 times
Been thanked: 97 times

Bericht door Mick Jagger » 12 mei 2018, 16:12

Ik wilde je eigenlijk een week van het forum gooien wegens off-topic, Jan, maar je hebt geluk dat Shoving een goede vriend van je is.

Nee, maar even serieus. Dit forum is niet heel actief, dus off-topic gepraat is niet heel belemmerend voor leden die enkel nieuws belangrijk vinden, op het oude PN moesten ze bijvoorbeeld soms door 10 pagina's vol met onzin heen voordat ze iets lazen wat ze interessant vonden. Bovendien is het ook geen onaardige discussie.

---

Vanavond Utrecht-Heerenveen. Ik denk dat ik ga kijken en speciaal op Dumfries ga letten, want ik heb zo'n gevoel dat die transfer er wel doorheen gaat komen.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 147 times
Been thanked: 280 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 12 mei 2018, 16:39

Een achtergoede met Dumfries en Luckassen ziet er in elk geval indrukwekkender uit dan eentje met Schwaab en Brenet. Het is alleen ernstig de vraag of het ook werkelijk dat niveau haalt, laat staan of het beter erop wordt...

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 486 times
Been thanked: 749 times

Bericht door Menno1 » 12 mei 2018, 18:15

Indrukwekkend kwa potentieel blunder gehalte ja. Maar in Dumfries zie ik nog wel een bepaalde potentie dat hij goed genoeg is voor PSV.

Johann Vogel
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 9 times
Been thanked: 28 times

Bericht door Johann Vogel » 12 mei 2018, 18:32

Thijs85 schreef:Een achtergoede met Dumfries en Luckassen ziet er in elk geval indrukwekkender uit dan eentje met Schwaab en Brenet. Het is alleen ernstig de vraag of het ook werkelijk dat niveau haalt, laat staan of het beter erop wordt...
Heel indrukwekkend en ook een prima achterhoede ok een aflevering van comedy capers te vullen. Zeker als je ook nog Isimat daar bij zet en Brenet als linksback. Lachen, gieren, brullen voor de concurrentie.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 516 times
Been thanked: 665 times

Bericht door Ykhim » 12 mei 2018, 18:36

Trixm schreef:Is het nog wel irritant.
Mooi, nu hoef ik Juancho dus geen antwoord meer te geven. Scheelt me weer 3 minuten 8)
''Visie overwint tegenslag'' - Toon Gerbrands, 16 juni 2020

''Mijn visie doet er niet echt toe'' - Mercer, het hele jaar door

Juancho
Legende
Has thanked: 267 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Juancho » 12 mei 2018, 19:56

:D :lol: ik ben sowieso komende dagen op vakantie dus je zal geen last me hebben vriend! Geniet ervan, daarna kom ik 2x zo hard terug! :D

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 98 times
Been thanked: 133 times

Bericht door Heruone » 12 mei 2018, 22:10

Nou Mick, wat vind je van Denzel tot nu toe? :roll:
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 180 times
Been thanked: 403 times

Bericht door PCGC » 13 mei 2018, 06:05

Hoe deed ie het?

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 38 times
Been thanked: 97 times

Bericht door Mick Jagger » 13 mei 2018, 12:12

Heruone schreef:Nou Mick, wat vind je van Denzel tot nu toe? :roll:
Sorry, toch maar niet gekeken. :D

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 109 times
Been thanked: 374 times

Bericht door Massimo » 13 mei 2018, 12:28

Er viel gisteren weinig te zien van Dumfries. Dumfries moet je in zijn kracht laten spelen en dat is vooral offensief. Gisteren kwam hij zowel met als zonder bal vrijwel niet de middenlijn over en ging na de 2-0 van Utrecht wat dieper staan terwijl Heerenveen louter de lange bal hanteerde. Het was niet heel makkelijk, maar kopte de bal wel in de voeten van Strieder in plaats van naar de zijlijn en hij kopte later nog een keer blind door het midden waardoor de bal in de voeten van een Utrecht speler kwam en zo een counter inleidde. Aan de grond was het defensief ok.

Zag je hem gisteren voor het eerst dan zou je hem zien als een modale back van Heerenveen. Dumfries halen heeft voor PSV alleen zin als ze (weer) willen dat de back vaak opkomt en diepgang naar voren heeft met en zonder bal zoals met Arias het geval was. (wat ook volgens mij het geval is) Dumfries moet je in zijn kracht kunnen gebruiken, anders zijn er genoeg betere backs te halen.

Johann Vogel
Meervoudig international
Clubvoorkeur:

Bericht door Johann Vogel » 13 mei 2018, 17:19

Ik vraag me af of deze Dumfries een speler is om pak hem beet drie á vier miljoen (voor neer te leggen). Ik blijf hem een wildebras vinden, een type Luckassen. Ik heb daar zelf niet zo veel mee.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 98 times
Been thanked: 133 times

Bericht door Heruone » 13 mei 2018, 17:37

Massimo schreef:Er viel gisteren weinig te zien van Dumfries. Dumfries moet je in zijn kracht laten spelen en dat is vooral offensief. Gisteren kwam hij zowel met als zonder bal vrijwel niet de middenlijn over en ging na de 2-0 van Utrecht wat dieper staan terwijl Heerenveen louter de lange bal hanteerde. Het was niet heel makkelijk, maar kopte de bal wel in de voeten van Strieder in plaats van naar de zijlijn en hij kopte later nog een keer blind door het midden waardoor de bal in de voeten van een Utrecht speler kwam en zo een counter inleidde. Aan de grond was het defensief ok.

Zag je hem gisteren voor het eerst dan zou je hem zien als een modale back van Heerenveen. Dumfries halen heeft voor PSV alleen zin als ze (weer) willen dat de back vaak opkomt en diepgang naar voren heeft met en zonder bal zoals met Arias het geval was. (wat ook volgens mij het geval is) Dumfries moet je in zijn kracht kunnen gebruiken, anders zijn er genoeg betere backs te halen.
Tegelijkertijd mag het verdedigende aspect ook niet verwaarloosd worden. Manolev en Willems (in zijn eerste seizoenen) hadden er een handje vol van om er overheen te denderen, terwijl ze anderzijds op de verdedigende facetten onvoldoende scoorde. Ik vind dat zeker ook direct een van de sterke punten van Arias en bijv. Tagliafico. Die zijn zowel verdedigend als aanvallend als tactisch ijzersterk.

Ik heb zelf iig juist mijn twijfels over het eerste puntje. Bij PSV kom je als back toch in grotere ruimtes terecht in vergelijking met bijv. Heerenveen. In zulke situaties worden er vaak meer (exceptionele) verdedigende kwaliteiten gevraagd. Ik zag iemand het voorbeeld van Mitchell Dijks hier noemen. Dat is van mij betreft een goed voorbeeld van een offensieve back die bij Willem II prima presteerde (zowel aanvallend als verdedigend), maar bij Ajax het niet redt, omdat hij simpelweg te kort komt in kwaliteit op het moment dat hij in grotere ruimtes terecht komt.

Verder pik er ook even een paar opmerkelijke statistieken uit:

Fouls per game
Santiago Arias: 0.9 fouls per match
Joël Veltman: 1.3 fouls per match
Jonas Svensson: 1.7 fouls per match
Denzel Dumfries: 2.0 fouls per match

Dispossessed per game
Santiago Arias: 0.3 dispossessed per match
Joël Veltman: 0.2 dispossessed per match
Jonas Svensson: 0.5 dispossessed per match
Denzel Dumfries: 1.5 dispossessed per match

Unsuccesfull touches per game
Santiago Arias: 0.8 unsuccesfull touches per match
Joël Veltman: 0.3 unsuccesfull touches per match
Jonas Svensson: 0.9 unsuccesfull touches per match
Denzel Dumfries: 1.5 unsuccesfull touches per match

Dumfries heeft imo een significant aantal fouten nodig en leidt per wedstrijd ook relatief vaak balverlies vergelijken met andere backs in de ED. Ook in de wetenschap dat Dumfries een aanvallende wingback is met volgens mij de meeste assists als back in de Eredivisie, is het opvallend om te zien dat zijn percentage keypasses enorm laag ligt. Ter vergelijking met andere wingbacks in de ED:

Keypasses:
Santiago Arias: 1.8 per match
Jonas Svensson: 1.4 per match
Denzel Dumfries: 0.8 per match

Zelfs onze Joshua Brenet scoort als rechtspoot op de linkerkant nog hoger met een aantal van 1.3 keypasses per match. Ik vind het iig enigszins opmerkelijk.

Het laatste punt waarbij ik mijn vraagtekens heb, zijn de facetten a la inzicht en tactisch vermogen. Dat zijn met name de sterke punten van bijv. Tagliafico. Dit resulteerde nmi na de winter ook direct in een beter draaiende Kluivert, aangezien er meer ruimte in de 1 op 1 voor hem tot beschikking kwam. Ook in het kampioensjaar van Feyenoord was dit een zeer belangrijk aspect (wisselwerking Karsdorp - Berghuis). Zie onderstaande video:

https://www.vi.nl/video/analyse-tagliaf ... n-van-ajax

Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde inverted wingback. Ongeveer vergelijkbaar met Tagliafico hierboven, maar dan in een veel eerder stadium in de opbouw en tevens in de restverdediging. Bij clubs als Bayern en Barcelona zie je dit extreem veel met Sergio Roberto, Alaba, Kimmich en vroeger Lahm. Ook Guardiola zette niet voor niets Delph hiervoor op de linksback positie.

https://www.thehighertempopress.com/201 ... ctic-fm17/
https://www.youtube.com/watch?v=-eI5PnMErPA

Anderzijds, met Dumfries haal je wel een kerel met drive, inhoud en een goede traptechniek. Hij is 22 en heeft daarmee nog zeker potentie. Bovendien bezit hij in principe de belangrijkste kenmerken die je niet aangeleerd kan krijgen. Het probleem zit hem met name in of hij op het moment goed genoeg is voor PSV. En bovendien, of de algehele defensie goed genoeg is. Arias was dit jaar een zeer belangrijke schakel, mede doordat je in de rest van je verdedigende linie vrij beperkte spelers hebt staan. Dit was ook direct de rede dat Cocu koos voor een double pivot ipv een controleur of regista in een MPNA. De vraag is uiteraard in hoeverre die verdediging gaat veranderen ten opzichte van afgelopen seizoen.

En dan het laatste puntje uiteraard nog: de prijs. Ik denk dat je zeker rond de 5 a 6 miljoen voor hem kwijt bent. Ik vraag me oprecht af of hij dat wel waard is. Ik heb hem te beperkt zien spelen om echt een goede conclusie te kunnen trekken, maar in de 3 meest recente wedstrijden (Ajax in Arena, PSV in Phillips stadion en nu Utrecht in de Galgewaard) kon hij mij niet bepaald bekoren. Van dat betreft was volgens mij Ziege die het treffend zei en waar ik mij bij aansluit: ik heb op het moment niet het gevoel dat Dumfries een betere speler voor PSV zou zijn op rechtsback dan Joshua Brenet.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 180 times
Been thanked: 403 times

Bericht door PCGC » 13 mei 2018, 17:41

Wow, dank je voor deze analyse!

Top!

Ykhim
Vedette
Has thanked: 516 times
Been thanked: 665 times

Bericht door Ykhim » 13 mei 2018, 17:46

Leuk en aardig Heruone, maar PSV gaat volgens mij geen back vinden die het niveau van Arias heeft. Dumfries daarmee vergelijken zou ik dus niet doen. Misschien wel met de Arias van 4 jaar geleden.

Het gaat erom of Dumfries naar dat niveau toe kan groeien en zoals je terecht stelt bezit hij veel kwaliteiten die moeilijk te trainen zijn. Brenet is uitgegroeid na 5 jaar PSV en dat gaat echt niet veel beter meer worden. Bij Dumfries is de kans best aanwezig dat een beter en hoger niveau tot ontwikkeling gaat leiden.

7 miljoen is overigens teveel geld denk ik. Dan zou je inderdaad beter Brenet kunnen houden en bijvoorbeeld 4 miljoen betalen voor de Argentijn Gómez.
''Visie overwint tegenslag'' - Toon Gerbrands, 16 juni 2020

''Mijn visie doet er niet echt toe'' - Mercer, het hele jaar door

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 377 times
Been thanked: 1707 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 mei 2018, 17:46

Zelfs onze Joshua Brenet scoort als rechtspoot op de linkerkant nog hoger met een aantal van 1.3 keypasses per match. Ik vind het iig enigszins opmerkelijk.
Stukje eruit gehaald.

Dit is wat mij betreft niet de juiste vergelijking. Je moet hier ook het verschil tussen Heerenveen en PSV meenemen. Over een duel heeft Heerenveen gemiddeld 10,4 key passes en PSV 15,4. Die verhouding moet je verwerken in je vergelijking wat mij betreft.
Ook in de wetenschap dat Dumfries een aanvallende wingback is met volgens mij de meeste assists als back in de Eredivisie, is het opvallend om te zien dat zijn percentage keypasses enorm laag ligt.
Als je advocaat van de duivel wil spelen kan je hier ook stellen dat de keypasses van Dumfries van veel hogere kwaliteit zijn als Arias zes assists geeft tegenover Dumfries zeven met de helft aan keypasses. :wink:
Het probleem zit hem met name in of hij op het moment goed genoeg is voor PSV.
Dat is het financiele lot van PSV. Je zoekt spelers die het niveau van PSV misschien nog niet hebben, maar wel snel stappen kunnen zetten en uiteindelijk een nog hoger niveau kunnen halen.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Massimo » 13 mei 2018, 18:19

@Hurone,

Allereerst dank voor het uitgebreide antwoord. Behalve dat ShovingNE2 al wat nuances aanbracht, wil ik dat ook nog wel even doen.

Dumfries vind ik totaal niet te vergelijken met Dijks. Dijks is aan de bal zeer beroerd en kan geen fatsoenlijke bal voor krijgen. Die is aan de bal een last in plaats van een lust. Tegenstanders lieten hem ook steeds vaker aan de bal. Dumfries heeft niet alleen meer inhoud dan Dijks, maar heeft wel zijn meerwaarde aan de bal.

En ik heb genoeg defensieve zwakheden van Dumfries gezien. Die vind ik op dit moment ook onvoldoende, ook al laat je hem in zijn kracht gebruiken. Die ondergrens zal omhoog moeten. Ik ga hem in zijn eerste jaar Heerenveen en tweede jaar Eredivisie dan ook niet vergelijken met de Arias van dit seizoen die aan zijn vijfde seizoen bezig was en zich door de jaren heen heeft opgewerkt tot Colombiaans international. Die heeft ook jarenlang nodig gehad om tot dit niveau te komen. Ik vergelijk hem meer met Brenet i.p.v. Arias. Oftewel de minste verdediger i.p.v. de beste verdediger van afgelopen seizoen. Arias heeft de eerste seizoenen ook veel fouten mogen maken. Positioneel stond hij vaak verkeerd waaronder hij met regelmaat aan de buitenkant stond te dekken.

De vraag die PSV zich moet stellen is of hij 'A' binnen het spelsysteem past dat PSV wil gaan spelen en 'B' of er nog flinke groeimarge in hem zit. Ik verwacht dat hij een miljoen of 5 moet kosten. Ze hebben hem goedkoop binnengehaald en iemand als Labyad moet in vergelijking 7 miljoen kosten. Voor St Juste, die met optie ook nog een driejarig contract had heeft Feyenoord een kleine 5 miljoen betaald.

Mocht hij volgens PSV aan beide bovenstaande voorwaarden voldoen, dan heb je in dat geval een speler met een behoorlijke basis, flink wat potentie, een vijfjarig contract en behoud/bewaking van een Nederlandse kern. Als PSV een hoger niveau kan krijgen graag, maar ik schat Dumfries in op het huidige niveau van Brenet in zijn eerste seizoen, maar met een veel grotere groeimarge en iemand die in een seizoen een mooi aantal assists en een paar goals mee kan brengen.

Johann Vogel
Meervoudig international
Clubvoorkeur:

Bericht door Johann Vogel » 13 mei 2018, 19:10

Voor de bedragen die hier genoemd worden zou je toch beter eens verder kunnen kijken. Ik vind zelf Verheagh bijvoorbeeld een interessante speler. Moet promotie/degradatie wedstrijden spelen met Wolfsburg. Stel ze degraderen, wellicht dat hij dan weg kan. Jongen met een PSV verleden, is een gerespecteerde back in de BuLi. Bovendien jaren aanvoerder geweest, gezien het feit dat er een hoop jongens vertrekken die nu de leiders zijn in de ploeg ook niet onbelangrijk. Heeft Wolfsburg afgelopen zomer anderhalf miljoen gekost. Weliswaar geen speler met restwaarde.

Eerder had ik ook al eens Linus Wahlqvist genoemd. Zweeds international en kandidaat om komende zomer naar het WK te gaan. In het verleden aanvoerder van de Zweedse u21 ploeg. Speler die al jaren vaste waarde is bij een Zweedse topclub, kan ook centraal alsmede rechtshalf in een 352 uit de voeten. In het verleden gelinkt met Leeds, Anderlecht en Valencia. Contract tot einde dit kalenderjaar, zal dus een stuk vriendelijker geprijst zijn.

Overigens vind ik zelf een speler als Troupée in Nederland veel meer in het profiel passen van een Arias. Ook een speler met een enorme drive, die aanvallend zijn steentje bijdraagt en verdedigend erg fel is. Heeft dit jaar weinig gespeeld maar ik vind het niet gek dat een club als AZ met hem bezig is.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Massimo » 13 mei 2018, 19:17

Ik vind Troupée een stuk minder goed dan Dumfries. Verdedigend zwakker en minder potentieel. Verhaegh kan een interessante optie zijn afhankelijk van je manier van spelen. Ik acht de kans klein dat Wolfsburg degradeert, maar ook dan wellicht toch haalbaar. Niet meer de jongste en kan zijn plek sowieso wel eens gaan verliezen. Die Zweedse back ken ik niet. Het gaat ook niet perse om Dumfries, maar ik zou begrijpen als PSV hem zou halen. Troupée niet.

Ailon
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Sjaak Swart Dementinos
Has thanked: 1 time

Bericht door Ailon » 13 mei 2018, 19:56

Massimo schreef:Ik vind Troupée een stuk minder goed dan Dumfries. Verdedigend zwakker en minder potentieel. Verhaegh kan een interessante optie zijn afhankelijk van je manier van spelen. Ik acht de kans klein dat Wolfsburg degradeert, maar ook dan wellicht toch haalbaar. Niet meer de jongste en kan zijn plek sowieso wel eens gaan verliezen. Die Zweedse back ken ik niet. Het gaat ook niet perse om Dumfries, maar ik zou begrijpen als PSV hem zou halen. Troupée niet.
Ik ben van mening dat Dumfries uitstekend zou passen bij PSV.
Eigenlijk een laatbloeier omdat hij pas op 18jarige leeftijd overstapte naar een BVO. Dumfries staat ook bekend als een leergierige speler.
Het jaar bij Heerenveen heeft hem goed gedaan want hij is een stuk rustiger en geconcentreerder geworden. Daardoor anticipeert hij veel beter op de persoonlijke duels dan in zijn Sparta tijd.
De verdedigende kwaliteiten zijn over het algemeen goed te noemen, is sterk in de lucht en weet wanneer hij een aanvallende actie kan beginnen.
Zwakke punten bij hem is de diepe c.q. crosspass en neemt wel eens teveel risico's wat balverlies ten gevolge heeft.

Eigenlijk loopt zijn carriere qua instroom in het betaald voetbal zowat parallel met die van Brenet. Alleen schat ik het plafond van Dumfries een stuk hoger in.
Een betere opvolger voor Arias vind je in Nederlandse Eerdivisie niet.
Nada mesmo em cidade proletária

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Massimo » 13 mei 2018, 20:45

Eens.

Supporters van Heerenveen verwachten trouwens dat hij vertrekt en dat hij gisteren een afscheidsronde aan het lopen was.

Ailon
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Sjaak Swart Dementinos
Has thanked: 1 time

Bericht door Ailon » 13 mei 2018, 21:53

Massimo schreef:Eens.

Supporters van Heerenveen verwachten trouwens dat hij vertrekt en dat hij gisteren een afscheidsronde aan het lopen was.
Lees nu pas het bovenstaande uitgebreide overzicht van Heruone over Dumfries.
Goede info!

Overigens wordt bij PSV ook steeds meer het mentale en sociale aspect meegenomen bij de beoordeling of een speler een potentiele transfer kandidaat is.
Nada mesmo em cidade proletária

Joenepsv
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 86 times
Been thanked: 194 times

Bericht door Joenepsv » 13 mei 2018, 22:04

Ben geen fan van Dumfries. Wordt ik ook niet. Ik vind hem wild, lomp en druistig. Kampioen booskijken ook. Voor het geld wat Heerenveen voor hem wil vangen, zijn er honderd procent zeker betere of gelijkwaardige opties te vinden.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 mei 2018, 22:12

Boos kijken prima maar overtredingen nodig hebben om de boel dicht te houden is echt geen goede eigenschap voor een verdediger en past bovendien ook totaal niet bij de manier waarop PSV voetbalt. Ik verwacht daarom dat Dumfries als hij al het nodige nivo kan halen daar zeker een jaar voor nodig zal hebben - een jaar waarin ie alleen geschikt is als invaller en dan moeten dus we maar afwachten of ie intussen beter wordt.

We kunnen het proberen maar absoluut niet voor 7 miljoen, ik zou zeggen: zonder doorverkooppercentages moet dit (ruim) onder de 5 blijven.

Plaats reactie