Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Roda JC

Clubs en andere wedstrijden uit de Eerste Divisie kunnen hier besproken worden.
Plaats reactie
Brael
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 57 times
Been thanked: 119 times

Roda JC

Bericht door Brael » 18 okt 2019, 11:28

Eerst ging het over hoofdsponsoren, nu zijn we alweer een stapje terug naar "sommige sponsoren".

Met die onderbuikgevoelens-argumenten kunnen we allemaal niks. Of heb je concrete voorbeelden?

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 259 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 okt 2019, 11:51

Brael schreef:
18 okt 2019, 11:28
Eerst ging het over hoofdsponsoren, nu zijn we alweer een stapje terug naar "sommige sponsoren".

Met die onderbuikgevoelens-argumenten kunnen we allemaal niks. Of heb je concrete voorbeelden?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert. Het gaat erom dat de lokale situatie het voor sponsoren geen ideale partner maken. Sponsoren met als doel nationaal bereik zullen eerder kiezen voor de Eredivisie. Sponsoren met regionale ambities voor de KKD (al zou ik mn geld dan gewoon uitgeven aan online marketing, maar goed). Een sponsor die er geen trekt in heeft zal zich niet proactief melden met het bericht "ik heb er geen trek in", dus net zoals die Duitse fans niet in getallen uit te drukken zijn, is dit in aantallen sponsoren zonder interesse ook niet. Wel is bekend dat banken bijvoorbeeld (zoals ING en Rabobank) bewust geen specifieke club (meer) sponsoren omdat ze een neutrale uitstraling willen.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 18 okt 2019, 11:59

Ok, en wat is uiteindelijk het punt? Roda in de KKD is niet gigantisch aantrekkelijk voor sponsoren. En dan...?

Die lokale situatie wordt door jullie wel schromelijk overdreven, denk ik. Hooguit een paar grote sponsoren zijn echt bekend bij het grote publiek, maar een fanatieke MVV of Fortuna fan kent echt niet het hele rijtje sponsoren van Roda. Laat staan dat hij ze boycot. Kijk de lijst van sponsoren van Roda maar eens na en zoek maar eens op hoe veel van deze sponsoren
1) landelijk opereren of
2) in "rivaliserende regio's" opereren
3) Als je heel veel zin hebt, kun je ook nog uitzoeken hoe veel bedrijven zowel Roda als een van de rivaliserende clubs sponsoren.

Alles bij elkaar moet je toch tot de conclusie komen dat tientallen sponsoren het blijkbaar geen enkel probleem vinden om als bedrijf met vestigingen in regio Maastricht en/of regio Sittard een club uit Kerkrade te sponsoren. Bovendien hebben sommige sponsoren die wel in regio Kerkrade gevestigd zijn (Snowworld bijvoorbeeld) ook aantrekkingskracht op mensen van ver buiten Parkstad. Ook die bedrijven zien het probleem dat jullie schetsen, blijkbaar niet.

https://www.rodajckerkrade.nl/business/ ... b-premium/

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 92 times
Been thanked: 704 times

Bericht door ShovingNE2 » 18 okt 2019, 12:42

We gaan het zien. Ik denk het heel rap afgelopen is als er geen suikeroom in stapt. Hopelijk blijft de gemeente geen suikeroom spelen.

Is er al iets bekend over de 1 miljoen die er voor 1 oktober moest zijn?

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 18 okt 2019, 12:50

Die moest er 28 oktober zijn. Voor zo ver ik weet, zijn de pijlen daarvoor nog steeds gericht op Roland Hogenelst.
Wat precies de stappen zijn als dat miljoen er niet is voor 28 oktober, weet ik niet. Er volgt dan sowieso eerst puntenaftrek, maar wat de vervolgsancties zijn, weet ik niet exact.

Maar uiteindelijk zal Roda dit seizoen wel alle rekeningen moeten kunnen betalen, waarvoor ze zeer waarschijnlijk (in tegenstelling tot wat er begroot is) ongeveer anderhalf miljoen nodig zullen hebben. Uiteindelijk is het dreigende liquiditeitstekort het grootste gevaar voor Roda. Op het moment dat spelers niet meer betaald kunnen worden, dan zal de boel snel escaleren, verwacht ik.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 24 okt 2019, 12:45

Morgen staat de bekendmaking gepland van het "reddingsplan" dat Roda met hulp van Roland Hogenelst uit het slop moet trekken. Dit zou dan moeten gebeuren in de loop van de middag, voor de thuiswedstrijd tegen NAC Breda die vrijdagavond op de planning staat.
De supporters kijken uit naar een positieve dag. Ik ben zeer benieuwd wat dat reddingsplan precies inhoudt, en wat de beweegredenen van Hogenelst zijn om in te stappen.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 25 okt 2019, 16:52

Van wat ik tot nu toe heb gelezen, is die Hogenelst niet per sé geïnteresseerd in voetbal (laat staan Roda), maar ziet hij in voetbalcatering wel brood.

Het lijkt verder een wat hardere zakenman "die er niet is om vriendjes te maken", waar Roda op papier van kan profiteren met het neerzetten van een betere organisatie, maar waarvan het draagvlak in de praktijk altijd nog maar moet blijken als het straks ook om de banen en invulling van die mensen gaat.

Op de korte termijn zie ik voor Roda alleen maar voordelen (is nu ook de absolute prioriteit), maar ik vraag me af hoe het over 5 jaar zal zijn. Zijn toezegging van 1 mln per jaar investering voor 5 jaar is namelijk niet zodanig dat je het idee hebt dat hij er echt mee begaan is. Komt dat voetbalcateringinperium niet van de grond, dan verwacht ik dat die aandelen zo weer verkocht zijn.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 92 times
Been thanked: 704 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 okt 2019, 16:20

Het is stukgelopen. Sluit de deuren maar.
De toekomst van voetbalclub Roda JC is in acuut gevaar. Volgens De Telegraaf zijn de onderhandelingen met horeca-ondernemer Roland Hogenelst over een overname van de meerderheid van de aandelen stukgelopen.
Dat is slecht nieuws voor Roda JC, dat maandag een garantstelling voor een bedrag van 906.000 euro moet neerleggen bij de KNVB. Bij het in gebreke blijven hiervan krijgen de Limburgers voor de tweede keer dit seizoen drie punten in mindering. Bovendien volgt er een nieuwe, nog strakkere deadline, om alsnog de garantstelling rond te krijgen.

Roda JC won vrijdagavond in de Keuken Kampioen Divisie nog met 4-2 van NAC Breda. (ANP)

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 28 okt 2019, 09:17

https://nos.nl/uitzending/nos-studio-voetbal

vanaf 43.40 Kees Jansma over Roda. Schijnt ook in de boekhouding een en al ellende te zijn, waardoor investeerders afhaken omdat ze niet weten waar de ellende ophoudt.

Reactie op een Roda forum:

"Ik stel voor allemaal online te reserveren bij La Cubanita en vervolgens niet op te komen dagen.."

NESTA
Meervoudig international
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 142 times
Been thanked: 246 times

Bericht door NESTA » 28 okt 2019, 10:02

Meneer Cubanita is met z’n bedrijfsnaam gratis in de media gekomen en haakt dan uiteindelijk af doordat het er financieel slecht uitziet ofzo? Dat wist hij natuurlijk niet.

Wat een hel voor supporters. Elke boerenlul met geld wordt serieus genomen omdat je anders sowieso de afgrond ingaat.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 28 okt 2019, 10:03

Ziet er inderdaad uit alsof dit de laatste stuiptrekkingen zijn, voor het faillissement.
Hessel Meijer (het enige officiele bestuurslid dat Roda momenteel heeft) schijnt op dit moment in Dubai te zitten, om Korotaev te bewegen van zijn 20% aandelen af te zien. Deze 20% die in handen zijn van Korotaev, schijnt ook afschrikwekkend te werken op eventuele investeerders. Het probleem is dat Korotaev als enige wél betaald heeft voor zijn aandelen (2 miljoen voor 20%). Hij zal er dan ook niet blij mee zijn dat andere mensen de overige 80% van de aandelen gewoon cadeau krijgen, denk ik.

Maar inderdaad wat Roland Hogenelst en Stijn Koster al insinueerden, en wat Kees Jansma nu ronduit uitspreekt: blijkbaar is het financieel zo'n chaos dat een investeerder met een beetje gezond verstand (en dat hebben de meeste succesvolle zakenmensen natuurlijk wel) niet wil instappen. Zelfs een Stijn Koster met een geschat vermogen van 250 miljoen én met een Roda-hart wilde er niet aan beginnen. Daar maken die 20% van Korotaev niet direct een verschil in.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er een andere investeerder is die het wel gaat doen.
De enige mogelijke reddingen op korte termijn zijn mijns inziens nog Frits Schrouff (die heeft al aangegeven geen geld meer in Roda te pompen, maar kan heel misschien nog eens overtuigd worden), of de gemeente Kerkrade (die met een financiele strop achterblijven omdat ze met een onbespeeld stadion blijven zitten, dat in de boeken staat voor een miljoentje of 19). Maar eerlijk gezegd zijn allebei die opties niet heel realistisch.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 839 times
Been thanked: 236 times

Bericht door Ren Höek » 28 okt 2019, 10:33

Dit was te voorspellen na het afhaken van Koster.
Diens eis was volledig schoon schip maken en hieraan kon of wilde Roda niet voldoen, waarom zou een andere investeerder dan wel instappen? Kansloos dit.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 29 okt 2019, 07:11

Het is beter en onverwachter dan de gemiddelde soapserie. Koster en Hogenelst hebben, in samenwerking met enkele kleinere lokale ondernemers, nu tóch besloten om in te stappen.
Daarmee lijkt het grootste gevaar voor Roda voorlopig geweken.

NESTA
Meervoudig international
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 142 times
Been thanked: 246 times

Bericht door NESTA » 29 okt 2019, 08:58

Blijft toch bijzonder om te zien hoe een voetbalclub altijd wel succesvolle ondernemers weet te verleiden om er geld in te pompen. Bij ieder ander project met grote financiële risico’s zouden ze direct zijn weggelopen, maar een voetbalclub vinden ze door alle media aandacht stiekem wel spannend en ego strelend. Ik kan me namelijk geen geldschieter voor de geest halen die er wél rijker van is geworden.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 29 okt 2019, 09:47

Voetbalclubs en "gewone" bedrijven zijn ook niet te vergelijken. Bij sommigen is het de media-aandacht die de doorslag geeft, bij sommigen is het clubgevoel, voor sommigen is het misschien gewoon een leuk speeltje.

Een ding is zeker, met rationeel zakelijk beleid heeft het niks te maken.

De laatste versie van het verhaal is trouwens dat Frits Schrouff zich opnieuw garant heeft gesteld voor het tekort voor het huidige seizoen (inmiddels is de schatting over dat tekort opgelopen tot 2,5 miljoen), en dat dat de doorslag heeft gegeven voor Hogenelst en Koster om toch in te stappen.

Plaats reactie