Keuken Kampioen Divisie

Clubs en andere wedstrijden uit de Eerste Divisie kunnen hier besproken worden.
koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 164 times
Been thanked: 271 times

Bericht door koetje » 21 mei 2018, 13:12

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Juancho schreef:Tuurlijk gun je het de club die het sportief gezien ook verdiend heeft. Tenminste, als je puur kijkt naar de playoffs natuurlijk. Op basis van de JL eindstand heeft Emmen natuurlijk niks in de ED te zoeken.

Daarom ben ik ook totaal geen voorstander van al die playoffs. Na een slopend seizoen is dat een moment opname en bepaalt de vorm van de dag wie promoveert. Vind het echt bizar dat de nummer 7 (!!) van de JL straks in de ED te 'bewonderen' is, net als nummer 4 de Graafschap terwijl de kampioen niet mag promoveren. Zolang we niets doen aan die idiote opzet zal het niveau alleen maar dalen. Zoals je zelf al aangeef, de JL krijgt een kwaliteitboost komend seizoen met Twente, Roda, NEC en Sparta. De ED daarentegen...
Je kunt ook kiezen voor een model dat de laatste drie degraderen en de eerste drie promoveren. Dan was De Graafschap overigens nog steeds gepromoveerd. Er is naar mijn idee overigens geen verschil tussen De Graafschap en Sparta. Beiden clubs een mooie historie en een behoorlijk stadion met een trouwe achterban. Alleen FC Emmen is dit jaar de enige club waar je enigzins twijfels bij kunt hebben wat betreft niveau, faciliteiten enzovoort.

De playoffs zijn prachtig en zorgen er ook voor er in de JL het hele jaar iets voor te spelen is door de periodetitels. Zorgt voor extra aantrekkelijkheid in een competitie die er toch maar wat bijhangt.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 401 times
Been thanked: 646 times

Bericht door Juancho » 21 mei 2018, 13:29

Keerzijde is dat je de competitie dus indirect minder belangrijk maakt. Immers de stand maakt niet veel meer uit als je al een periode titel op zakt hebt. Zeker voor clubs die toch niet mee doen om de titel of al snel op grote achterstand staan.

Ik snap de spanning, maar ik zie liever dat we de competities zelf wat beter maken zodat het niveau ook omhoog gaat. Sowieso moet de ED drastisch ingekort worden en degradeert van mij alleen de nummer laatst en promoveert de kampioen uit de JL. Dan zou je evt. nog iets kunnen doen met de nummer ene laatst uit de ED en wat clubs uit de JL voor nog 1 plek in de ED.

Maargoed, ik snap dat het leuk en spanend is, ik vind het alleen vaak oneerlijk op basis van een heel seizoen. Net als de EL tickets.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 831 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 22 mei 2018, 11:18

Alleen FC Emmen is dit jaar de enige club waar je enigzins twijfels bij kunt hebben wat betreft niveau, faciliteiten enzovoort.
Je vergeet Excelsior. Dat een club met die faciliteiten langere tijd eredivisie speelt, is echt een godswonder. Schijnbaar heeft de afmeting van het veld er ook wat mee te maken, maar ik weet niet of dat ook in de resultaten tot uitdrukking komt.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 317 times
Been thanked: 636 times

Bericht door PCGC » 22 mei 2018, 12:57

Als je de play offs (voor promotie/degradatie) wil afschaffen ben je geen voetballiefhebber. Wat een genot, vanaf ronde 1 al.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 mei 2018, 14:59

Ik vind het eerlijk gezegd niet om aan te gluren... Sowieso moet het op de schop als je de competitie (fors) wil inkrimpen. En dat is toch echt wel stap 1 die zsm gezet moet worden.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 22 mei 2018, 15:15

Tja, als je de lat naast PL voetbal, Champions League of El Clásico legt...

Hoe kan je van wedstrijden als Cambuur - Dordt, Telstar - De Graafschap (en andersom), NEC - Emmen, Sparta - Dordt en Sparta - Emmen nou niet genoten hebben als voetballiefhebber. Tuurlijk is de kwaliteit niet goed, maar dat is ie in de Eredivisie al jaren niet. Als ‘pure liefhebber’ was dit toch genieten?

Ykhim
Vedette
Has thanked: 952 times
Been thanked: 1100 times

Bericht door Ykhim » 22 mei 2018, 15:24

Zowaar eens met PCGC. Die play-offs om degradatie zijn vaak de leukste wedstrijden om naar te kijken. Spanning, strijd, mooie goals, rode kaarten en vreugde/verdriet bij het publiek. Die om Europees voetbal zijn trouwens ook vaak leuk, maar het resultaat daarvan vreet wel vaak aan je coëfficiënten.
#WelkomThuisGini

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 22 mei 2018, 15:25

Ykhim schreef:Zowaar eens met PCGC.
Ik heb hem afgedrukt en ingelijst! :pul:

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 mei 2018, 16:24

De spanning is leuk maar het gaat er mij om dat de ED sterker wordt. En sorry maar dan kan ik niet echt genieten van die potjes zoals afgelopen weken. Niet om EL voetbal en niet om degradatie/promotie.

Maargoed, ik ben sowieso voorstander van een andere aanpak dus wellicht ligt daar het verschil. Ze mogen die spannende potjes best spelen, maar niet in de ED. Dat niveau moet echt omhoog en daarvoor dient de competitie een stuk kleiner gemaakt te worden. Heel leuk dat Emmen en ik gun het ze oprecht, maar ze gaan de ED natuurlijk alleen maar zwakker maken.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 22 mei 2018, 16:28

De ED wordt toch wel zwakker en zwakker aangezien de beste spelers jonger en jonger worden weggekocht.

Ongeacht de wedstrijden om promotie/degradatie.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 952 times
Been thanked: 1100 times

Bericht door Ykhim » 22 mei 2018, 16:36

Juancho schreef:De spanning is leuk maar het gaat er mij om dat de ED sterker wordt. En sorry maar dan kan ik niet echt genieten van die potjes zoals afgelopen weken. Niet om EL voetbal en niet om degradatie/promotie.
Maar dan is CL-niveau je speerpunt, toch? Ik meen dat jij daar tegenwoordig ook niet meer naar kijkt, mede omdat de spanning ontbreekt. Die spanning is juist wat de play-offs zo mooi maakt. Dat er weleens een bal richting Zanzibar vliegt moeten we dan maar voor lief nemen.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 mei 2018, 17:03

Subtop Europa, daar moeten we eerst maar eens naar toe groeien. En daarbij zijn alle (kleine) aanpassingen nodig om het niveau beetje bij beetje op te krikken. Met alle respect voor Emmen, maar die club gaat daar niets aan bijdragen. En clubs als VVV, Excelsior en de Graafschap ook niet. Tis mooi voor die clubs hoor, begrijp me goed, maar als we willen dat het NL voetbal weer de stijgende lijn gaat pakken zal je de ED om te beginnen echt moeten inkrimpen en de verdere doorstroming moeten aanpassen.

Een sterkere competitie kan er ook voor zorgen dat talenten van 18-22 jaar nog net even wat langer blijven. Het gaat erom dat je ergens moet beginnen en als ik dan al dat playoff voetbal zie... ik word daar niet vrolijk van :).

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 22 mei 2018, 17:15

Waarom wordt je competitie met 16 teams ineens sterker? Waarom blijven talenten dan wel?

Zolang het financiële gat zo groot is en elk jaar groeit, valt er niets te verkleinen voor de Eredivisie qua niveau.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 mei 2018, 17:41

Misschien moet de competitie wel kleiner worden dan de 14 clubs die je noemt. of misschien moeten we wel toe na een competitie met de beste 8 Belgische en 8 beste NL clubs. Geen idee. Ik weet wel dat er iets moet gebeuren want zo wordt het alleen maar erger en erger....

Maar daar is een andere topic voor bedenk ik me net :D

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1049 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2018, 18:48

Minder clubs in de competitie zodat clubs vaker tegen elkaar spelen (iedereen tegen elkaar, daarna een minicompetitie met de bovenste groep, eentje met de middengroep en eentje met de hekkensluiters). Het is een idee, het kan bijdragen.

Ander probleem is de trainingsintensiteit, die is nog steeds te laag. Ook aan werken dus.

Maar het grootste probleem is toch die steeds groeiende financiële kloof. Waarna wij Europees weer bijna geen kans maken, dus ook minimaal delen in de prijzenpotten, enz enz enz. De kloof wordt zo onherroepelijk steeds groter. Willen we echt wat bereiken dan moet dat ophouden.

Helaas doet onze KNVB er alles aan om deze onzin in stand te houden, met Michael van Praag voorop, het stelletje lafbekken. En zonder de KNVB veranderen we helemaal niks. Het grootste probleem van het Nederlandse voetbal is in de eerste plaats dus de KNVB. Zien ze in Zeist vast heeeel anders.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 23 mei 2018, 15:47

Daarom juich ik het ook enorm toe dat de, pak um beet, top 10 van Europa lekker uit de CL stappen en hun eigen wereldwijde competitie gaan opzetten. Zal me een rotzorg zijn, veel plezier ermee.

Vervolgens kunnen de bonden een nieuwe opzet maken waarbij de boel veel meer gelijk getrokken wordt zodat de spanning en eerlijkheid weer terugkeert. Vergeet die grote clubs die zo'n beetje alles bepalen en je houdt een geweldig mooi deelnemersveld over waar PSV prima tussen moet passen.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 23 mei 2018, 17:38

Gaat alleen nooit gebeuren. Nationale competities zijn (zeker in Engeland) veel belangrijker dan Europese competities.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 23 mei 2018, 17:59

Als je de eredivisie verkleint, dan heeft dat m.i. alleen effect wanneer je het reduceert tot 9 teams, zodat je 2* uit en 2* thuis kunt spelen tegen één tegenstander, en dus op jaarbasis 36 competitiewedstrijden speelt. De zwakste tegenstander is dan pakweg Heerenveen of ADO i.p.v sparta/emmen/roda/nac, etc. Je snijdt dan 18 wedstrijden weg tegen t rechterrijtje, en krijgt er 18 betere wedstrijden voor terug. play offs zijn dan ook niet meer nodig, want na 4* tegen clubs te hebben gespeeld, is de stand gewoon terecht.

Talenten kunnen dan rijpen in een tweede divisie, die sterker is dan de huidige JL, want Heracles, Zwolle, Willem II, NEC, komen erbij. Minder plek voor talent is totaal geen probleem, want die echte talenten nemen gewoon de plek in van die parttime pizzabezorgers van Oss, Volendam en Dordrecht. Zeg maar het type speler waar je als talent niets tegen leert.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1049 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 mei 2018, 19:30

@Josef het kan ook met bijv. 13 teams: eerst 24 potjes regulier, dan de bovenste 6 nog 2x tegen elkaar, kom je uit op 34.

Geeft ook weer wat extra spanning he, in het eerste deel maakt iedereen dan nog kans om bij de bovenste 6 te eindigen en ook mindere teams spelen minimaal 2x tegen de grote jongens.

Dit kan met verschillende aantallen clubs werken, op zich vind ik zo'n tweetraps competitie best een aardig idee. Maar: wel alle punten uit deel 1 meetellen in deel 2, vind ik.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 23 mei 2018, 20:19

ziege maar ook zagge schreef:@Josef het kan ook met bijv. 13 teams: eerst 24 potjes regulier, dan de bovenste 6 nog 2x tegen elkaar, kom je uit op 34.

Geeft ook weer wat extra spanning he, in het eerste deel maakt iedereen dan nog kans om bij de bovenste 6 te eindigen en ook mindere teams spelen minimaal 2x tegen de grote jongens.

Dit kan met verschillende aantallen clubs werken, op zich vind ik zo'n tweetraps competitie best een aardig idee. Maar: wel alle punten uit deel 1 meetellen in deel 2, vind ik.
Dat zou ook kunnen, en dan speel je waarschijnlijk alsnog 4x tegen Ajax, Feyenoord, Vitesse, Utrecht, AZ. Je hebt dan alleen wel een degradatiepoule nodig, want anders zijn die al klaar vanaf halverwege februari.

Ik voorzie alleen wel een verschuiving van transfers van zomer naar winter, want het zwaartepunt ligt dan duidelijk aan het einde.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 23 mei 2018, 23:41

PCGC schreef:Gaat alleen nooit gebeuren. Nationale competities zijn (zeker in Engeland) veel belangrijker dan Europese competities.
Als ik me niet vergis waren hierover niet gek lang geleden toch al berichten over? Dat ze een eigen CL willen maar dan spelen buiten Europa vanwege het commerciële aspect?

Ribbelchips
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Bericht door Ribbelchips » 24 mei 2018, 12:05

Josef Dettelbacher schreef:oh ik bedoelde eigenlijk ook Ribbelchips, maar jij óók gefeliciteerd Joenepsv
Thnx mate! Ik was zondag bij de wedstrijd en kan het nog steeds niet geloven dat Emmen volgend jaar eindelijk in de eredivisie speelt.. Je kunt er inderdaad over discussieren of Emmen op basis van de eindklassering om promotie zou moeten spelen, maar zo is het nou eenmaal geregeld met clubs als Jong PSV en Jong Ajax in de competitie die niet mogen promoveren. Op basis van de Playoffs vind ik dat Emmen gewoon terecht promoveert. Thuis met 4-0 de vloer aan geveegd met NEC en uit bij de eredivisionst in een rechtstreeks duel om promotie met 1-3 gewonnen. Daar valt volgens mij weinig op af te dingen.

Ik lees ook overal dat het aanzien van de eredivisie aangetast wordt met 'clubjes als Emmen'.. Waarom hoor ik dat soort uitspraken nooit over clubs als Excelsior of VVV Venlo? Of in het verleden over Dordrecht en Volendam?In de Oude Meerdijk kunnen het dubbele aantal toeschouwers van het Van Donge en De Roo stadion en het heeft vier gelijke tribunes, dicht op het veld. Wel jammer van weer een kunstgrasveld natuurlijk. Hopelijk schaffen ze dat zsm af.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 24 mei 2018, 12:32

Die uitspraken mag je van mij iig zo kopiëren bij de clubs die je noemt hoor! En die uitspraken zijn er ook wel geweest. Alleen is Emmen nu als nieuweling natuurlijk aan de beurt om zo maar even te zeggen..

Als de competitie drastisch aangepakt/ingekort wordt verdwijnen die kleinere clubs vanzelf. Dat is ook de insteek.

Over het kunstgras, de KNVB had allang als regel moeten invoeren dat je de ED niet in komt als je kunstsprieten in het stadion hebt liggen. En wat mij betreft in een latere fase de JL ook...

Ribbelchips
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Bericht door Ribbelchips » 24 mei 2018, 13:54

Zorg om snel te groeien dus :lol:. De 8000 seizoenskaarten waren in ieder geval binnen een uur uitverkocht, aan publieke belangstelling geen gebrek. Toen Heracles en Zwolle in de eredivisie kwamen hadden ze een stadion, begroting en toeschouwersaantallen vergelijkbaar met die van FC Emmen. Aan de club nu om te zorgen dat er volgend seizoen een selectie staat die zich kan handhaven in de eredivisie. Ik hoor hier in de wandelgangen geruchten dat Emmen ver zou zijn met Jordy de Wijs trouwens.

Kunstgras moet inderdaad verdwijnen. Ik meen te hebben gelezen dat iig Almere, Sparta en Zwolle hebben aangegeven weer terug te keren naar echt gras. Dat is in ieder geval een mooi begin.

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 480 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Grasmat » 24 mei 2018, 14:11

Juancho schreef:Die uitspraken mag je van mij iig zo kopiëren bij de clubs die je noemt hoor! En die uitspraken zijn er ook wel geweest. Alleen is Emmen nu als nieuweling natuurlijk aan de beurt om zo maar even te zeggen..

Als de competitie drastisch aangepakt/ingekort wordt verdwijnen die kleinere clubs vanzelf. Dat is ook de insteek.

Over het kunstgras, de KNVB had allang als regel moeten invoeren dat je de ED niet in komt als je kunstsprieten in het stadion hebt liggen. En wat mij betreft in een latere fase de JL ook...
Wauw, dit is gewoon regelrechte voetbalclubgenocide :smile:

Misschien dan ook maar meteen de Jupiler League helemaal opdoeken? Want dat zijn toch allemaal kleine clubjes die niks toevoegen aan de eredivisie.

Ik vind wat afwisseling heerlijk. Veel leuker dan altijd maar dezelfde clubs. En aansluiting bij de rest van Europa gaat het kleiner maken van de competitie ook niet opleveren, die aansluiting kan alleen terugkomen door ingrijpen van de UEFA/FIFA en strenge regels. Wat je ook in eigen land probeert, het is gewoon een geldkwestie.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 24 mei 2018, 14:28

Nee hoor, je vergeet dat de JL ook een boost krijgt en dat daar ook weer de onderste laag een niveau lager gaat spelen. Persoonlijk vind ik niets doen en het lekker zo laten regelrechte voetbalclubgenocide. Als we met elkaar nog steeds niet beseffen dat er veranderingen nodig zijn.. kunnen we beter direct ophouden.

En ja, geld speelt ook een grote rol, dus het (flink) inkorten van de ED en het bijv. aanvullen met topclubs van Belgie zie ik zeker zitten. Helemaal als de Europese grootmacht ook besluit hun eigen gang te gaan en bijv. uit de CL stapt.

Als je het als Nederland niet alleen kan (en dat geldt voor vele soortgelijke landen) moet je samen denken over oplossingen hoe het voetbal weer eerlijk en veel meer gelijk kan worden. Het zal de sport goed doen als niet alles vooraf bijna al volledig uit te tekenen valt.

Goed ik spreek nu ook puur voor mezelf omdat ik de feeling met voetbal steeds meer kwijt begin te raken. Juist hierom. Het is dat PSV in mijn hart zit :D

Plaats reactie