VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
Plaats reactie
koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 286 times

Bericht door koetje » 19 aug 2018, 11:27

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ricardo Zamora schreef:
Kan me voorstellen dat die goal wordt afgekeurd, maar ik ga ervan uit dat als dit aan de andere kant was gebeurd dat een dergelijke goal voor Ajax wel zou worden goedgekeurd. En daar zit hem voor mij de onrechtvaardigheid waarbij Ajax in mijn ogen vaak bevoordeeld wordt.
Dat neemt iedereen maar aan dat in geval Ajax de goal wel goedgekeurd zou zijn. Het kan want ook de VAR is geen machine. Maar het moet allemaal maar blijken eerst. En als het wel zo is dan zal ook PSV voordeel gaan krijgen als topclub.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 483 times
Been thanked: 924 times

Bericht door deninho32 » 19 aug 2018, 12:05

Blijkt inderdaad helemaal nergens uit. De toekomst zal het uitwijzen, maar ik ben tot nu toe erg tevreden over de VAR.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 491 times

Bericht door Massimo » 19 aug 2018, 12:10

De VAR is een middel en geen doel. Het zal even tijd nodig hebben om zijn weg te vinden. In België heeft het vorig seizoen ook tot veel discussiepunten geleid en is het in het begin van hun tweede seizoen ook nog bal.

Het is geen foutloos systeem en het sluit niet alle verkeerde beslissingen uit. Wel denk ik dat het onderaan de streep meer oplevert dan dat het zonder het geval zal zijn. En het is ook niet zo dat er zonder VAR opeens geen wedstrijd meer gespeeld kan worden.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 19 aug 2018, 12:27

Ykhim schreef:
PCGC schreef:Hoe kan je nou in vredesnaam de wedstrijd aanvangen zonder VAR? Alle wedstrijden moeten toch gelijkwaardig zijn?

Wat als er nu zo’n situatie als bij VVV - ajax ontstaat?
Het is gewoon zuivere competitievervalsing. Gek genoeg leek de VAR het opeens wel weer te doen na minuut 80. Ik ben van nature geen complotdenker, maar dit ging wel de verdachte kant op.

Je kan ook alles roepen (nog nooit een beslissing onterecht teruggedraaid, bijvoorbeeld) maar niet gecorrigeerde fouten door de VAR zijn voor mij óók fouten van de VAR. Die VAR heeft vanavond een aantal hele dubieuze beslissingen genomen. Niet alleen bij Ajax en PSV, maar ook bij bijvoorbeeld Heracles. Als PSV vandaag had verloren, dan was het niet meer dan terecht geweest wanneer PSV een replay had aangevraagd. Het is namelijk gewoon pure competitievervalsing. Die 1-1 had nooit mogen tellen.
Competitievervalsing inderdaad.
Ongelooflijk wat die amateurs van de KNVB nu weer te melden hebben. Zonder camera doen we het wel met een telefoon/portofoon. Alsof van Boekel een beslissing herroept zonder zelf naar de beelden te kunnen kijken.
Redeneringen in Zeist worden alsmaar dwazer.

Je belangrijkste opmerking is dat niet gecorrigeerde fouten ook fouten zijn van de VAR;
De 1-1 in Sittard gewoon accepteren. Niet ingrijpen als Luuk de Jong wordt vastgepakt.
Vergelijk dat met wat er gebeurde in Venlo waar de ingrepen zo onnozele "overtredingen" betroffen, dat zonder VAR zelfs bij Ajax niemand zich beklaagd had over de arbitrage indien VVV met 1-0 gewonnen had. De score die bereikt zou zijn zonder VAR.
En waarom greep de VAR niet in in blessuretijd in Venlo waar VVV ook een penalty leek te verdienen?

En dan zijn er dus stadions waar buitenspel niet gecheckt kan worden met camera's.
En wat gebeurt er voortaan met de dubieuze bevoegdheid van de aanklager om "nog niet beoordeelde" zware overtredingen alsnog met een schorsing te bestraffen? Is dit niet nog dubieuzer geworden door de aanwezigheid van de VAR?

Kortom, met de door willekeur vaak falende VAR, zijn we weinig opgeschoten in Nederland. Logisch, omdat dezelfde matige fluitisten de wedstrijden leiden als voorheen. :(

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 19 aug 2018, 12:51

tirzah schreef:
Kortom, met de door willekeur vaak falende VAR, zijn we weinig opgeschoten in Nederland. Logisch, omdat dezelfde koekenbakkers de wedstrijden leiden als voorheen. :(
Deels met je eens hier. Op het WK was de VAR (onverwacht) wel een redelijk succes. Ga je analyseren waarom dat was had dat te maken met verschillende factoren. Goede scheidsrechters, ontzettende veel camera's en veel mensen in de VAR ruimte.

Die drie factoren zijn hier in NL nu minder aanwezig. Het gaat dus meer gelijk lopen met de ervaringen van ondermeer Duitsland vorig jaar (matig) dan het WK (redelijk succes).

Onder de streep zullen er wel meer goede beslissingen worden genomen maar met de opmerkingen dat op basis van de VAR ook onterechte beslissingen worden genomen.

Ricardo Zamora
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 12 times
Been thanked: 39 times

Bericht door Ricardo Zamora » 19 aug 2018, 13:01

Die 1-1 had inderdaad nooit mogen vallen. Des te mooier dat we die wedstrijd alsnog op vechtlust en wilskracht winnen. Het zegt ook iets over onze kwaliteiten als we de wedstrijd desondanks toch over de streep trekken.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 19 aug 2018, 13:10

Volgens de regels was dat gewoon een geldig doelpunt.

BoemBoemTheo
Jeugdspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 1 time

Bericht door BoemBoemTheo » 19 aug 2018, 13:19

tirzah schreef:
Ongelooflijk wat die amateurs van de KNVB nu weer te melden hebben. Zonder camera doen we het wel met een telefoon/portofoon. Alsof van Boekel een beslissing herroept zonder zelf naar de beelden te kunnen kijken.
Videoverbinding werkte wel, meldt de KNVB... Alleen het oortje werkte niet.
tirzah schreef: En dan zijn er dus stadions waar buitenspel niet gecheckt kan worden met camera's.
En wat gebeurt er voortaan met de dubieuze bevoegdheid van de aanklager om "nog niet beoordeelde" zware overtredingen alsnog met een schorsing te bestraffen? Is dit niet nog dubieuzer geworden door de aanwezigheid van de VAR?
Het ontbreken van camera's voor buitenspel in sommige stadions is natuurlijk een kwalijke zaak. Omstandigheden zouden in elke wedstrijd hetzelfde moeten zijn. Maar dat de KNVB daar geen boodschap aan heeft hebben we 2 seizoenen geleden natuurlijk al gemerkt met doellijntechnologie in slechts 1 stadion...

De rol van de aanklager lijkt me nu uitgespeeld? Alles wordt nu toch al beoordeeld tijdens de wedstrijd door ofwel de scheidsrechter, of de VAR?

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 751 times
Been thanked: 827 times

Bericht door El Sordo » 19 aug 2018, 18:33

Het probleem met de VAR in Nederland vind ik vooralsnog niet de keuzes die wél zijn gemaakt, maar de situaties waarin de VAR niet is gebruikt. De penalty van Ajax is terecht gegeven, de goal van VVV kun je afkeuren -- het is inderdaad een wijvensport geworden. Echter, de VAR moet je m.i. niet alleen beoordelen op die situaties, dat zou vrij gemakkelijk zijn, maar ook op situaties waarin de VAR weigert in te grijpen. Als Ajax die penalty (terecht) krijgt, waarom dan niet nog eens kijken naar de situatie waarin De Ligt in de slotfase een overtreding maakt? Die was redelijk vergelijkbaar maar het lichte vergrijp bij de goal van VVV. Luuk had ook een pingel moeten krijgen obv een vergelijkbare overtreding.

De VAR lijkt wmb goed te functioneren, maar wordt verkeerd gebruikt. In plaats van het systeem leidend te maken in de beslissingen, en het dus een prima systeem wordt voor scheidsrechters om zich achter te verschuilen, zou elk team wmb, naast de overduidelijke situaties, twee keer per wedstrijd een kans moeten krijgen om de VAR in te schakelen. Is het onterecht, dan vervalt de volgende mogelijkheid. Zo komt er dus meer druk op de scheidsrechters te staan om de juiste beslissing te nemen.

De VAR bevalt me op dit moment prima, maar is wel voor verbetering vatbaar.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1071 times
Been thanked: 825 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 aug 2018, 19:05

Roep ik al vanaf het prille begin, neem gewoon een voorbeeld aan de voetballers-met-een-stokkie: je mag de videoref inschakelen totdat je ongelijk krijgt. Klaar, nooit meer gezeik over wel of niet terecht de VAR ingeschakeld en ook de scheids kan zolang er niet zo'n verzoek vanuit het veld komt gewoon zelfstandig zijn werk doen.

Ik heb sterk het vermoeden dat de voetbalbonden gewoon te graag de touwtjes in handen willen houden; voetballers zelf vinden ze maar een lastige, oncontroleerbare factor.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1163 times

Bericht door Ykhim » 19 aug 2018, 19:12

El Sordo schreef:Het probleem met de VAR in Nederland vind ik vooralsnog niet de keuzes die wél zijn gemaakt, maar de situaties waarin de VAR niet is gebruikt. De penalty van Ajax is terecht gegeven, de goal van VVV kun je afkeuren -- het is inderdaad een wijvensport geworden. Echter, de VAR moet je m.i. niet alleen beoordelen op die situaties, dat zou vrij gemakkelijk zijn, maar ook op situaties waarin de VAR weigert in te grijpen. Als Ajax die penalty (terecht) krijgt, waarom dan niet nog eens kijken naar de situatie waarin De Ligt in de slotfase een overtreding maakt? Die was redelijk vergelijkbaar maar het lichte vergrijp bij de goal van VVV. Luuk had ook een pingel moeten krijgen obv een vergelijkbare overtreding.
Precies. Een niet gecorrigeerde fout door de VAR is óók een fout. Niemand gaat me nog vertellen dat de VAR uitstekend werkt omdat het nog nooit een beslissing ten onrechte heeft teruggedraaid. De VAR is er nu en dus moet je ook alles durven bestraffen en niet met dubbele maten gaan meten.

Teksten als dat alle beslissingen gisteren correct waren zijn ook gewoon pertinente onzin. Het is niet waar. De goal van VVV kun je over debatteren. Sommigen vinden dat Tagliafico uit balans getrokken wordt, maar dat is allereerst vooral de schuld van Tagliafico zelf, die als een malle in komt vliegen. En waarschijnlijk was hij sowieso uit balans geraakt omdat hij totaal verkeerd neerkwam, tegelijkertijd met het shirtje-trekken. Maar goed: het is een debat en je mag er ook anders over denken. Verder had VVV in blessuretijd ook een penalty verdiend. Daar staat dan weer tegenover dat van Ooijen gewoon rood had moeten krijgen, iets waar de VAR ook niet ingreep. Curieus: vorige week bij Excelsior en vandaag bij Utrecht werden voor dezelfde overtredingen rood getrokken na ingrijpen van de VAR. Bij VVV-Ajax niet.

Wat ik vooral belachelijk vond is het verschil tussen de goedgekeurde buitenspelgoal van gisteren bij Heracles en de afgekeurde buitenspelgoal van vandaag bij Utrecht, terwijl het in die laatste wedstrijd amper te zien was en bij die pot van gisteren nog met het blote oog. En dan komt de laffe uitleg dat er niet in alle stadions dezelfde technologie aanwezig is. Prima: maar gebruik dan helemaal geen VAR totdat er wel overal gelijke behandeling mogelijk is. We hebben nu twee speelrondes gehad en het neigt nu al naar verkapte competitievervalsing door het meten met twee standaarden en verschillen in technologie tussen stadions. Ik ben dus zeer zeker niet te spreken over de VAR, maar dat was ik sowieso al niet. In dit geval ligt het dan nog vooral aan de manier waarop de KNVB het zaakje verneukt.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende
Has thanked: 406 times
Been thanked: 659 times

Bericht door Juancho » 19 aug 2018, 21:46

deninho32 schreef:Volgens de regels was dat gewoon een geldig doelpunt.
Ik snap die ook niet helemaal. Gewoon geldige goal want bij de goal gebeurde niks. Dat PSV aan de andere kant van het veld een vrije trap verdiende is een totaal andere situatie en dus totaal andere VAR beoordeling.

Heeft niks met elkaar te maken, 2 verschillende situaties.

Wel is het zo dat er nieuwe vragen komen. Het spel lag natuurlijk niet stil dus hoe ga je dan met zo'n situatie om? Misschien is het volgens de regels duidelijk hoor, maar moet het spel altijd stil liggen om de VAR te kunnen gebruiken? Zoja, hoever mag je terug gaan om bijv. een goal zoals gister als nog af te keuren? Niet omdat het geen geldige goal was, maar omdat daarvoor een duidelijke overtreding was.

Dus hoe ver ga je. Dat is eerder de vraag.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 901 times
Been thanked: 1190 times

Bericht door ruuddevil » 19 aug 2018, 22:19

De speler van VVV heeft ook wel 0,3 seconde met 2 vingers het mouwtje van Tagliafico vast. Als dit de norm is dan worden er weinig doelpunten goedgekeurd.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 95 times
Been thanked: 77 times

Bericht door PSV90 » 19 aug 2018, 22:46

Ik hoor regelmatig dat door de VAR schwalbes zullen verdwijnen. Dat is misschien waar voor de gevallen waarbij er helemaal geen contact is, maar bij de lichtste aanraking kun je altijd proberen te gaan liggen. Als de scheids besluit ernaar te gaan kijken zegt men: "ja het is licht, maar hij duwt/trekt wel." Of "er is wel contact".

Ajacied1988
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Bericht door Ajacied1988 » 19 aug 2018, 23:00

Goal van VVV was terecht afgekeurd het was niet alleen shirt trekken maar ook nog eens hands.
Penalty kan niet duidelijker zijn...
Snap wel dat het consequent gebruikt moet worden maar ben wel een voorstander van eerlijker beslissing.
Overigens zagen ze de donker rode kaart niet van die vvv speler tegen frenkie dus soms zien ze het niet.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 19 aug 2018, 23:15

BoemBoemTheo schreef:
tirzah schreef:
Videoverbinding werkte wel, meldt de KNVB... Alleen het oortje werkte niet.
tirzah schreef: En dan zijn er dus stadions waar buitenspel niet gecheckt kan worden met camera's.
Het ontbreken van camera's voor buitenspel in sommige stadions is natuurlijk een kwalijke zaak. Omstandigheden zouden in elke wedstrijd hetzelfde moeten zijn. Maar dat de KNVB daar geen boodschap aan heeft hebben we 2 seizoenen geleden natuurlijk al gemerkt met doellijntechnologie in slechts 1 stadion...

De rol van de aanklager lijkt me nu uitgespeeld? Alles wordt nu toch al beoordeeld tijdens de wedstrijd door ofwel de scheidsrechter, of de VAR?
Om met het laatste te beginnen; ik hoop dat we verlost zijn van die willekeur achteraf waardoor b.v. een slaande Huntelaar vorig jaar ontsnapte in het weekend dat Lozano voor minder wel geschorst werd. Maar ik vrees het ergste nu ik zie hoe Ajax gisteren veel hulp kreeg van de VAR en PSV juist niet .

Verder ben ik het geheel met Ykhim eens dat het systeem , zoals thans toegepast, absoluut niet deugt, omdat de omstandigheden in stadions niet hetzelfde zijn.
Maar wat kun je verwachten in een land, waar zoals je zelf al zegt, een kampioenschap beslist werd omdat er in 1 stadion gewerkt werd met doellijn technologie. Waar een tekenfilmpje achteraf het volk moest doen geloven dat het apparaat op dat moment goed functioneerde. Terwijl men in andere stadions het zonder moest doen.
Wat een willekeur, wat een amateurisme.

@koetje; deels ben ik het eens met je weergave van de VAR op het WK, maar mijnerzijds de aantekening dat ook daar gefaald werd op diverse momenten zoals b.v. Engeland en Brazilie ondervonden. Niet ingrijpen is namelijk ook een blunder. Frankrijk kwam er daarentegen bij de FIFA arbitrage - niet voor het eerst - beter af en zal wellicht milder oordelen over de VAR.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1163 times

Bericht door Ykhim » 19 aug 2018, 23:24

Oh ja, nu je het zegt inderdaad: Lozano en Huntelaar. Gisteren (of vorige week tegen Heracles, tijd vliegt) zag ik Ziyech een vergelijkbare zwaai naar achteren uitdelen. Er werd niks mee gedaan. Hoe kan het dan toch dat Lozano voor dat vergrijp vorig jaar rood kreeg én niet werd vrijgesproken, terwijl Ziyech voor datzelfde vergrijp nu vrijuit gaat, terwijl de beelden gewoon klaarliggen voor de scheids? Schiet mij maar lek, maar ik snap daar geen hol van.

Ik word gewoon ziek van die dubbele standaarden. Dat is al jaren zo, maar nu met de VAR wordt dat gewoon nog een stuk ergerlijker. De casussen Bruins-van Ooijen-van Overeem zijn daar ook een mooi voorbeeld van. Nagenoeg identiek, maar twee spelers krijgen rood (de laatste eerst geel)en de andere krijgt helemaal niks. Probeer het maar eens uit te leggen.
#WelkomThuisGini

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 20 aug 2018, 00:49

Aantal opvallende dingen na twee weekenden VAR:

* We hadden kunstgras en nu de VAR. Het begint steeds meer op zaalvoetbal te lijken terwijl het toch echt een contactsport is. Duelkracht neemt af terwijl in "winnaars van morgen" staat dat we ons fysiek meer moeten wapenen.
* De aanklager betaald voetbal is nog niet in actie gekomen op basis van TV beelden achteraf.
* Spelers en technische staf leggen zich neer bij de beslissingen.
* Het uitgestelde juichen is een nieuw fenomeen
* Er is geen "level playing field". Er zijn minder camera's bij sommige wedstrijden of de verbinding doet het simpelweg niet.
* Er worden niet minder discussies gevoerd maar het verschuift van discussie over de scheidsrechter naar discussie over de VAR
* Overgrote deel beslissingen VAR waren terecht

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 771 times
Been thanked: 2351 times

Bericht door ShovingNE2 » 20 aug 2018, 07:20

Hugo Borst zegt het goed: willen we terug naar de tijd dat een handsbal bepaalde dat een land werd uitgeschakeld voor het WK. Of dat Ajax de KNVB-beker won terwijl het 7 meter buitenspel stond?

Het zorgt nu voor heel veel discussie, maar dat lijkt mij ook vooral nieuwigheid. Dat Blom geen beslissing meer durft te nemen en alles aan de VAR overlaat is inderdaad niet wenselijk. Maar Blom is ook de allergrootste treurwilg van het korps en kan niet fluiten.

Maar ik denk dat het snel wordt ingetrokken omdat een bepaalde groep al heeft besloten dat het allemaal kut is en nooit meer op die mening terug gaat komen. Het krijgt niet eens een normale kans om zich te ontwikkelen.

Als ieder weekend zoveel discussie geeft als afgelopen weekend en ook bepaalde onregelmatigheden niet worden opgelost dan mag je van mij kappen. Dan maar oneerlijke wedstrijden met scheidsrechters die lekker hun eigen regels verzinnen. Maar wie tegen de VAR is mag er echt helemaal nooit meer over zeiken.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 821 times
Been thanked: 615 times

Bericht door Sensation » 20 aug 2018, 08:17

koetje schreef:Aantal opvallende dingen na twee weekenden VAR:

* We hadden kunstgras en nu de VAR. Het begint steeds meer op zaalvoetbal te lijken terwijl het toch echt een contactsport is. Duelkracht neemt af terwijl in "winnaars van morgen" staat dat we ons fysiek meer moeten wapenen.
* De aanklager betaald voetbal is nog niet in actie gekomen op basis van TV beelden achteraf.
* Spelers en technische staf leggen zich neer bij de beslissingen.
* Het uitgestelde juichen is een nieuw fenomeen
* Er is geen "level playing field". Er zijn minder camera's bij sommige wedstrijden of de verbinding doet het simpelweg niet.
* Er worden niet minder discussies gevoerd maar het verschuift van discussie over de scheidsrechter naar discussie over de VAR
* Overgrote deel beslissingen VAR waren terecht
Volledig eens! Ook in de uitleg van Makkelie over de VAR spreekt hij over 'subjectieve overtredingen' (wat het overgrote deel is) en dan moet de scheids zelf nog maar even naar het scherm om te kijken. Natuurlijk zijn overtredingen altijd subjectief door de scheidsrechter zelf te beoordelen en vaak ook 'in de geest van de wedstrijd'. Maar hierdoor zal de VAR natuurlijk nooit zorgen dat elke wedstrijd even eerlijk verloopt omdat bij de ene scheids/wedstrijd een bepaalde overtreding wel een kaart is en de andere keer niet, waardoor er nog steeds voer voor discussie blijft.

Desondanks ben ik wel blij met de toevoeging van de VAR, waarbij het dan vooral gaat om het al dan niet terugdraaien van penalty's/doelpunten.
#SzoboszlaiForBallonD'Or

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 20 aug 2018, 08:53

De VAR was bij Ajax en PSV toch niet helemaal foutloos. Die gast van VVV had rood moeten hebben na die scharge op De Jong. Voor de rest prima.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 20 aug 2018, 09:03

deninho32 schreef:De VAR was bij Ajax en PSV toch niet helemaal foutloos. Die gast van VVV had rood moeten hebben na die scharge op De Jong. Voor de rest prima.
Grotendeels mee eens.
Ik ben nog van mening dat Luuk een penalty had kunnen/moeten krijgen bij het moment waarop hij voor open doel langs schiet, hij komt namelijk verkeerd uit omdat hij daarvoor wordt vastgehouden.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 20 aug 2018, 09:06

Zou ik terug moeten zien. Viel me wel op dat De Jong helemaal niet klaagde bij de scheidsrechter terwijl hij normaliter zo ongeveer de grootste jankbal van Nederland is als hij ook maar een klein beetje wordt geraakt..

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 20 aug 2018, 09:07

Das waar :D

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 751 times
Been thanked: 827 times

Bericht door El Sordo » 20 aug 2018, 09:12

ShovingNE2 schreef:Hugo Borst zegt het goed: willen we terug naar de tijd dat een handsbal bepaalde dat een land werd uitgeschakeld voor het WK. Of dat Ajax de KNVB-beker won terwijl het 7 meter buitenspel stond?

Het zorgt nu voor heel veel discussie, maar dat lijkt mij ook vooral nieuwigheid. Dat Blom geen beslissing meer durft te nemen en alles aan de VAR overlaat is inderdaad niet wenselijk. Maar Blom is ook de allergrootste treurwilg van het korps en kan niet fluiten.

Maar ik denk dat het snel wordt ingetrokken omdat een bepaalde groep al heeft besloten dat het allemaal kut is en nooit meer op die mening terug gaat komen. Het krijgt niet eens een normale kans om zich te ontwikkelen.

Als ieder weekend zoveel discussie geeft als afgelopen weekend en ook bepaalde onregelmatigheden niet worden opgelost dan mag je van mij kappen. Dan maar oneerlijke wedstrijden met scheidsrechters die lekker hun eigen regels verzinnen. Maar wie tegen de VAR is mag er echt helemaal nooit meer over zeiken.
Het een sluit het ander toch niet uit? Dat er een aantal verbeterpunten is, klopt. Daarnaast mag er ook best kritiek bestaan, daar wordt zo'n systeem enkel beter van. Niemand wil 'terug' naar die situaties die Borst beschrijft, maar dat betekent niet dat er nu ineens een feilloos systeem ligt. Nieuwe dynamieken, nieuwe discussies. Lijkt mij juist gezonder dan een situatie waarin er vanuit wordt gegaan dat "het toch wel beter is, want [willekeurige extreme situatie]" en juist dát ontwikkeling tegenhoudt. Balans tussen kritisch zijn op flaws in het systeem en omarmen wat het daadwerkelijk verbetert.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 821 times
Been thanked: 615 times

Bericht door Sensation » 20 aug 2018, 09:21

Ik ben heel blij dat de VAR goed werkt op de objectieve zaken, zoals een buitenspeldoelpunt of een handsbal. Maar aan de subjectieve kant (zwaarte van overtredingen) kan nog wat geschaafd worden. Persoonlijk vind ik dat hierbij het tv-scherm langs het veld weg mag en dat de VAR daar ook beslissingsrecht in krijgt, ik denk dat een VAR in de positie moet zijn om aan te voelen hoe een scheidsrechter de wedstrijd op dat moment benaderd (omdat hij ook gewoon eerdere overtredingen kan vergelijken en dus kan beslissen of het een kaart is of niet).

Maar zoals bij alles; door fouten en ervaring leert men. Zal er ooit een product een product op de markt zijn gezet wat vanaf het moment van lancering perfect was en niet doorontwikkeld hoeven worden?
#SzoboszlaiForBallonD'Or

Plaats reactie