VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1070 times
Been thanked: 824 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 jul 2018, 10:30

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

koetje schreef:Een aantal factoren zorgden ervoor dat de VAR nu wel een redelijk succes werd. Ontzettend veel camera's, meer VAR's, meer ervaring maar ook betere scheidsrechters.
Goed punt, dit plus de transparantie mbt wanneer en waarom de VAR ingezet wordt en wat het oordeel is, allemaal zaken die de KNVB niet zal kunnen of willen leveren waardoor de VAR hier ongetwijfeld veel minder succesvol zal zijn.

De poll zou dus een vierde optie moeten hebben: ja, mits minimaal zo uitgebreid geïmplementeerd zoals op het WK.

papi323
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door papi323 » 17 jul 2018, 11:50

Ik ben groot voorstander van de VAR. Heb het tijdens het WK niet als storend ervaren (in hoeveel wedstrijden is de scheids eigenlijk langs de zijlijn beelden gaan bekijken? Ik vermoed minder dan de helft). Beloonde schwalbes of doorzaagacties met geel ipv rood belonen zijn pas storend.

Voor PSV is het gunstig omdat we met de VAR 12409 penalties gaan krijgen als Luuk weer eens vastgehouden wordt :D

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 17 jul 2018, 12:01

Paco Casal schreef:Laten we het anders noemen, dan. "Contact". Ik vind dat er "contact" mag zijn, binnen het toelaatbare. Je kunt er donder op zeggen dat bij ieder "contact" de aanvallers naar de grond gaan in de hoop dat de VAR ingrijpt.
Daar is dit WK anders geen sprake van geweest, waarom zou dat ineens anders worden?
We spelen hier in Nederland al een soort zaalvoetbal
Mwoah, er werden afgelopen seizoen eerder te weinig dan te veel penalty's gegeven wegens vasthouden. Luuk weet er alles van.
Want je denkt dat dat met de VAR niet meer gebeurd? Ik denk namelijk dat dat alleen maar erger gaat worden.
Wederom: Daar is dit WK anders geen sprake van geweest, waarom zou dat ineens anders worden?
Spelers klagen juist minder, aangezien de scheids de beelden heeft teruggezien. Als ze een voorbeeld nemen aan de wijze waarop Kuipers Neymar wegstuurde is dat gezeik dus meteen afgelopen.
Dat zijn ook zaken die ik graag uit het voetbal wil zien, maar de VAR maakt dit, in mijn optiek, eerder erger dan minder.
Ik kan mezelf blijven herhalen, maar wederom is daar dit WK geen sprake van geweest. Apart dat jij vreest voor precies het tegenovergestelde dan dit WK heeft aangetoond.
Er zijn forumlieden die pleiten voor het uitbreiden van de bevoegdheden van de VAR.
Klopt, maar de FIFA heeft al lang aangegeven dit niet te willen en niet te gaan invoeren.
Waar trekken we de grens?
Die is al getrokken.
Om juist de discussie waar jij over begint te voorkomen. Je vrees is volkomen terecht, maar hier is dus al een beslissing over genomen.

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1154 times
Been thanked: 1838 times

Bericht door Maikel_91 » 17 jul 2018, 12:05

Ren Höek schreef:
Mwoah, er werden afgelopen seizoen eerder te weinig dan te veel penalty's gegeven wegens vasthouden. Luuk weet er alles van.
VAR blijft een kwestie van interpretatie. Als je een scheidsrechter VAR laat zijn die normaal ook wegkijkt bij het vasthouden van De Jong, dan zal hij dat ook doen als VAR zijnde. Dus ik betwijfel of het aanmerkelijk in het voordeel zal gaan zijn van PSV.

Je blijft afhankelijk van de kwaliteit van degene die VAR is. En laten we eerlijk zijn, in Nederland is de kwaliteit van de arbitrage zwaar beneden pijl. De VAR is niet de oplossing, fatsoenlijke scheidsrechters is de oplossing. Dan pas zal ook de VAR goed werken hier.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 17 jul 2018, 12:26

Maikel_91 schreef:VAR blijft een kwestie van interpretatie. Als je een scheidsrechter VAR laat zijn die normaal ook wegkijkt bij het vasthouden van De Jong, dan zal hij dat ook doen als VAR zijnde.
Dus jij zegt dat als een scheids in een fractie van een seconde een beslissing moet maken, dat hij exact dezelfde beslissing zal maken na het rustig bekijken van verschillende beelden?
Hoe je hier in hemelsnaam bij?
En laten we eerlijk zijn, in Nederland is de kwaliteit van de arbitrage zwaar beneden pijl. De VAR is niet de oplossing, fatsoenlijke scheidsrechters is de oplossing. Dan pas zal ook de VAR goed werken hier.
De kwaliteit van de arbitrage is wereldwijd een probleem (er wordt in elke competitie steen en been geklaagd namelijk). Waardoor de conclusie is dat niet de arbitrage het probleem is, maar het gebrek aan hulpmiddelen. Laat de VAR nu net een belangrijk hulpmiddel hiervoor zijn.

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 275 times
Been thanked: 291 times

Bericht door Paco Casal » 17 jul 2018, 13:30

Ik heb me bij het WK wel degelijk gestoord (vooral in de poulefase) van ploegen die bij het minste of geringste bij de scheidsrechter gingen vragen om de VAR. Spelers zijn zich bewust van de aanwezigheid van dat ding en spelen daar ongetwijfeld op in.

Daarnaast zijn er op het WK natuurlijk geen 'Blommetjes'. Die als wijven fluiten (en de voetballers die daardoor als wijven moeten spelen), (mede) waardoor we inmiddels enorm achterlopen op de rest van Europa. Wij spelen hier een ander spelletje. Als Blom/Liesveld/Gözubüyük naar de kant gaat en een handje op iemand zijn schouder ziet liggen, gaat de bal op de stip. Dat is geen feit. Dat is mijn vermoeden.

We zouden inderdaad meer penalty's meekrijgen ivm Luuk, we zouden er ook een hoop meer tegen krijgen met Isimat en Luckassen.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 483 times
Been thanked: 924 times

Bericht door deninho32 » 17 jul 2018, 13:34

Is het niets om scheidsrechters die niet meer mogen fluiten ivm conditie en leeftijd in zo'n wagen te zetten.. Ik kan me voorstellen dat Luinge dit ook prima zou kunnen. Dat komt de kwaliteit ten goede denk ik..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 17 jul 2018, 13:50

Ren Höek schreef: Dus jij zegt dat als een scheids in een fractie van een seconde een beslissing moet maken, dat hij exact dezelfde beslissing zal maken na het rustig bekijken van verschillende beelden?
Hoe je hier in hemelsnaam bij?

Hoe ik daarbij kom? Bij het feit dat er genoeg scheidsrechters zijn die een grote fout hebben gemaakt, dan later voor de camera verschijnen, daar de beelden zien om vervolgens alsnog met droge ogen te beweren dat ze het bij het rechte eind hadden.
Het is nog steeds interpretatie en dat zal het altijd blijven.

De kwaliteit van de arbitrage is wereldwijd een probleem (er wordt in elke competitie steen en been geklaagd namelijk). Waardoor de conclusie is dat niet de arbitrage het probleem is, maar het gebrek aan hulpmiddelen. Laat de VAR nu net een belangrijk hulpmiddel hiervoor zijn.
Het belangrijkste is dat in elke competitie er op dezelfde manier gefloten gaat worden door iedere scheids. Er moeten duidelijke richtlijnen komen wat wel en wat niet kan. Het moet niet zo zijn dat als de ene scheids komt fluiten je bij een schouderduw al een vrije trap tegen krijgt, en dat bij de andere doodschoppen worden bestempeld als 'stevig maar reglementair'.

Daar zit het grootste probleem, dat de richtlijnen blijkbaar zo vaag zijn dat scheidsrechters er maar een eigen draai aan gaan geven. En dat gaat geen enkel hulpmiddel oplossen hoor.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 17 jul 2018, 14:27

Maikel_91 schreef:Bij het feit dat er genoeg scheidsrechters zijn die een grote fout hebben gemaakt, dan later voor de camera verschijnen, daar de beelden zien om vervolgens alsnog met droge ogen te beweren dat ze het bij het rechte eind hadden.
Wat is genoeg? Lekker relatief begrip.
En dat is nog steeds niet dezelfde situatie als met een VAR.
Het is nog steeds interpretatie en dat zal het altijd blijven.
Klopt, met de huidige regels zeker.
Maar tijdens dit WK is al gebleken dat het spel er veel eerlijker op wordt, ik snap daarom de weerstand ook niet.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 17 jul 2018, 15:02

Ren Höek schreef:

Klopt, met de huidige regels zeker.
Maar tijdens dit WK is al gebleken dat het spel er veel eerlijker op wordt, ik snap daarom de weerstand ook niet.
Hier zullen een paar landen anders over denken.
VAR kan een goed systeem zijn, maar het belangrijkste is dat er duidelijkheid en eenheid is over de regels. Zoals met die vermeende handsbal van Perisic in de finale. Al die discussie die daar weer over ontstaat, puur omdat het een kwestie van interpretatie is. En daar gaat de VAR echt niks aan doen.

Prima systeem, maar zorg eerst dat alle neuzen dezelfde kant op staan bij de scheidsrechterkorpsen qua regels en manier van fluiten. En zorg dat je bekwame mensen hebt, Sparta weet er alles van.

Park
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 11 times
Been thanked: 52 times

Bericht door Park » 18 jul 2018, 15:44

Inderdaad, het gaat om goede scheidsrechters. Ook bij de VAR zijn het mensen die beslissing maken. Ben benieuwd hoe het gaat in de eredivisie. Of er goede scheidsrechters zijn om met de VAR te werken.

Hoe de VAR nu werkt is dat het de scheidsrechter op het veld blijft die de uiteindelijke beslissing maakt. Is het niet beter als de VAR een beslissing kan nemen, kon zeggen of het wel of geen penalty was in finale in plaats van dat de scheidsrechter lange tijd gaat kijken wat het is.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 18 jul 2018, 22:42

Het enige voordeel tot nu toe, is dat de VAR op den duur kan helpen de sport eerlijker te maken. KAN, indien de aanpak verbetert.

Daarvoor is een uitgebreide evaluatie nodig. Niet op de manier die in ons land vandaag de dag voor wetenschappelijk doorgaat. Schrijf een paar A4tjes met wat feiten en meningen door elkaar, noem wat van je competenties en Nederland is weer een doctorandus rijker. (Licht gechargeerd, ik weet het. :) )

Wat moet worden bekeken?

Integraal alle wedstrijden. Met speciale aandacht voor momenten waarop de VAR ingreep, waarop spelers graag wilden dat hij ingreep, waarop de scheidsrechter de VAR negeerde, waarop hij niet van gedachten veranderde door het scherm, of juist wel, alsmede naar alle momenten waarop de VAR nu nog niet bevoegd was in te grijpen, maar dat eventueel gewenst zou zijn.

Wat ik hier opsom is een gigantische klus, maar wordt die niet zo gedetailleerd uitgevoerd schieten we helemaal niets op met de invoering van de VAR.

Want de propagandistische onzin die de FIFA uitkraamde over 99,3 procent juiste beslissingen is zeer misleidend.

Nog los van de vele discutabele handsballen waarvoor soms wel, soms niet gefloten werd en die beschreven staan in het WK topic, waren er ook nog aperte blunders in dit systeem die genoemd percentage tot lachertje maken.

Kijken we alleen maar hoe er niet werd ingegrepen bij Brazilie-Zwitserland wat de goddelijke kanaries de zege kostte, hoe Kane in de poulefase meer dan eens in een wedstrijd werd besprongen en tegen de grond gewerkt op een wijze die ooit op ander gebied "missionarishouding" genoemd werd, en hoe penalties werden weggewuifd met het vreemde commentaar dat de bal toch al over de achterlijn was. (?) Alsof in de spelregels staat dat je dan wel iemand opzettelijk mag vloeren.

Voorlopig dus is het enige positieve aan de VAR dat het mogelijk wordt nog eens goed te kijken naar dubieuze situaties die het menselijk oog van de scheidsrechter allang niet meer goed kan waarnemen door snelheid en/of drukte om hem heen.
Maar dan nog blijft de (soms matige) kwaliteit van de arbiter - op het veld of in de cabine- het struikelblok.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 286 times

Bericht door koetje » 19 jul 2018, 22:07

tirzah schreef:Het enige voordeel tot nu toe, is dat de VAR op den duur kan helpen de sport eerlijker te maken. KAN, indien de aanpak verbetert.

Daarvoor is een uitgebreide evaluatie nodig. Niet op de manier die in ons land vandaag de dag voor wetenschappelijk doorgaat. Schrijf een paar A4tjes met wat feiten en meningen door elkaar, noem wat van je competenties en Nederland is weer een doctorandus rijker. (Licht gechargeerd, ik weet het. :) )

Wat moet worden bekeken?

Integraal alle wedstrijden. Met speciale aandacht voor momenten waarop de VAR ingreep, waarop spelers graag wilden dat hij ingreep, waarop de scheidsrechter de VAR negeerde, waarop hij niet van gedachten veranderde door het scherm, of juist wel, alsmede naar alle momenten waarop de VAR nu nog niet bevoegd was in te grijpen, maar dat eventueel gewenst zou zijn.

Wat ik hier opsom is een gigantische klus, maar wordt die niet zo gedetailleerd uitgevoerd schieten we helemaal niets op met de invoering van de VAR.

Want de propagandistische onzin die de FIFA uitkraamde over 99,3 procent juiste beslissingen is zeer misleidend.

Nog los van de vele discutabele handsballen waarvoor soms wel, soms niet gefloten werd en die beschreven staan in het WK topic, waren er ook nog aperte blunders in dit systeem die genoemd percentage tot lachertje maken.

Kijken we alleen maar hoe er niet werd ingegrepen bij Brazilie-Zwitserland wat de goddelijke kanaries de zege kostte, hoe Kane in de poulefase meer dan eens in een wedstrijd werd besprongen en tegen de grond gewerkt op een wijze die ooit op ander gebied "missionarishouding" genoemd werd, en hoe penalties werden weggewuifd met het vreemde commentaar dat de bal toch al over de achterlijn was. (?) Alsof in de spelregels staat dat je dan wel iemand opzettelijk mag vloeren.

Voorlopig dus is het enige positieve aan de VAR dat het mogelijk wordt nog eens goed te kijken naar dubieuze situaties die het menselijk oog van de scheidsrechter allang niet meer goed kan waarnemen door snelheid en/of drukte om hem heen.
Maar dan nog blijft de (soms matige) kwaliteit van de arbiter - op het veld of in de cabine- het struikelblok.
Van de 10 momenten dat op basis van de VAR wordt beslist zijn er 5 terechte ingrepen, 3 voor discussie vatbaar en 2 zit ook de VAR er naast.

Dat is de winst voor de VAR. Naar mate er meer ervaring komt met de VAR komt de verhouding wellicht meer te liggen op 6, 2, 2 of 7, 2, 1.

Is het glas halfvol of half leeg?

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 771 times
Been thanked: 2347 times

Bericht door ShovingNE2 » 20 jul 2018, 10:12

Inderdaad.

Zolang de VAR geen goede beslissingen van de scheidsrechter terugdraait (wat ik nog nergens heb zien gebeuren) is het spel eerlijker geworden.

Dat is winst. En niet zo'n beetje ook.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 325 times
Been thanked: 297 times

Awards:

Bericht door Mercer » 20 jul 2018, 10:33

In één woord samengevat. VARCE. Alle kunstgrasmatten er verder al uitgehaald op dictatoriaal verzoek van de KNVB? Het gebruik van videobeelden heeft topprioriteit mits professioneel geïmplementeerd.

Geef beide teams de mogelijkheid om gedurende de wedstrijd twee- of zelfs driemaal een spelmoment aan te vragen. De vierde man heeft daardoor belangrijke functie en de scheids wordt niet vernederd.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 20 jul 2018, 16:38

koetje schreef:
tirzah schreef:Het enige voordeel tot nu toe, is dat de VAR op den duur kan helpen de sport eerlijker te maken. KAN, indien de aanpak verbetert.

Wat moet worden bekeken?

Van de 10 momenten dat op basis van de VAR wordt beslist zijn er 5 terechte ingrepen, 3 voor discussie vatbaar en 2 zit ook de VAR er naast.

Dat is de winst voor de VAR. Naar mate er meer ervaring komt met de VAR komt de verhouding wellicht meer te liggen op 6, 2, 2 of 7, 2, 1.

Is het glas halfvol of half leeg?
Prettig dat je alvast iets van het gevraagde hier te berde brengt. Met als uitkomst dat er nog veel werk te verrichten valt. Immers; maar 5 van de 10 ingrepen zijn echt een verbetering en ik had al diverse fouten opgesomd van niet ingrijpen door de VAR waar het wel had gemoeten.Moeten we het nu dan al invoeren?
Let wel, ik twijfel er niet aan dat de VAR op den duur de sport eerlijker kan maken.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 20 jul 2018, 17:37

ShovingNE2 schreef:Inderdaad.

Zolang de VAR geen goede beslissingen van de scheidsrechter terugdraait (wat ik nog nergens heb zien gebeuren) is het spel eerlijker geworden.

Dat is winst. En niet zo'n beetje ook.
De nadruk wordt nu een beetje gelegd op de negatieve kanten. Geen enkele goede beslissing teruggedraaid en een hoop pingels gegeven die niet gezien werden. Prima begin..

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 821 times
Been thanked: 615 times

Bericht door Sensation » 02 aug 2018, 08:24

De VI is weer een mooi promopraatje aan het houden:
Binnen vier maanden verrees in de bossen van Zeist een hypermoderne videocockpit die niet zou misstaan als decor in de nieuwste Star Wars-film. Het zogenoemde replaycenter vol lcd-schermen gaat fungeren als kantoor voor de VAR, het nieuwe beroep dat sinds kort is geïntroduceerd in de voetbalsector.
Afbeelding

Blijkbaar is 8 schermen en een headsetje al voldoende voor de term 'hypermodern wat niet zou misstaan in het decor van de nieuwste Star Wars-film.'

Dit kan misschien beter in het opmerkelijke nieuwsberichten topic maar ach.. :D
#SzoboszlaiForBallonD'Or

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 286 times

Bericht door koetje » 02 aug 2018, 08:55

Tommetje Knipping houdt altijd wel van een beetje dik aanzetten om de zaken rondom het voetbal te typeren. En waarschijnlijk is hij blijven hangen bij de Starwars uit zijn jeugd van eind jaren 70/begin jaren 80 :lol:

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 348 times
Been thanked: 670 times

Bericht door PCGC » 02 aug 2018, 14:08

Sensation schreef:De VI is weer een mooi promopraatje aan het houden:
Binnen vier maanden verrees in de bossen van Zeist een hypermoderne videocockpit die niet zou misstaan als decor in de nieuwste Star Wars-film. Het zogenoemde replaycenter vol lcd-schermen gaat fungeren als kantoor voor de VAR, het nieuwe beroep dat sinds kort is geïntroduceerd in de voetbalsector.
[ihttps://www.vi.nl/.imaging/mte/vinl-website-the ... dbeeld.jpg[/img]

Blijkbaar is 8 schermen en een headsetje al voldoende voor de term 'hypermodern wat niet zou misstaan in het decor van de nieuwste Star Wars-film.'

Dit kan misschien beter in het opmerkelijke nieuwsberichten topic maar ach.. :D
Ze hebben er meer he (zijn ook wedstrijden die tegelijk gespeeld worden namelijk)
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 04 aug 2018, 23:00

Nou, dat was ie dan, de VAR.
Het zal wel zijn dat Makkelie morgen veilig in Rotterdam over straat wil, maar zo schieten we echt niets op qua arbitrage. :(

Want dat Gozubuyuk automatisch affluit bij een duel met de keeper in de 5 meter zone, is wel triest, maar algemeen de norm bij de "zaalvoetbal" fluitisten uit Zeist.
Maar als je op al die schermen ziet dat het een geldig doelpunt is en toch niet ingrijpt , kun je voortaan beter thuisblijven in plaats van je in het zwarte pak te hijsen en gewichtig te gaan doen.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1047 times
Been thanked: 1162 times

Bericht door Ykhim » 04 aug 2018, 23:01

Hij floot sowieso kut. Aan beide kanten. Alhoewel: matig. Dat is misschien het juiste woord.

Die goal heb ik nog niet op TV teruggezien, maar ik hoor overal dat het een geldige goal was? Of was het toch hands van Luuk?
#WelkomThuisGini

tijn0

Bericht door tijn0 » 05 aug 2018, 07:48

Op zich vind ik deze regel helder: Een doelverdediger mag niet worden aangevallen door een tegenstander als hij de bal met zijn handen in bezit* heeft.

Al vind ik dat een betuttelende regel.

* Een doelverdediger wordt geacht de bal in bezit te hebben als:
• de bal zich tussen zijn handen bevindt of tussen zijn hand en enig oppervlak (bijv. grond, eigen lichaam etc.) of door de bal met enig deel van de handen of armen te raken, behalve als de bal terugkaatst van de doelverdediger (pareren) of als de doelverdediger een redding heeft verricht;
• hij de bal op een uitgestrekte, open hand heeft;
• hij de bal stuit of in de lucht gooit’.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 05 aug 2018, 11:23

Hij had de bal vast, dus terecht afgekeurd.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 05 aug 2018, 12:04

Geen sprake van een bal in het bezit van de keeper. Een glaszuivere goal, zoals van Bommel terecht stelt.
Triest dat een VAR dit niet ziet. Lachwekkende, tevens beslissende, blunder van de arbitrage.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1070 times
Been thanked: 824 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 aug 2018, 12:59

Luuk tikt de bal uit zijn handen dus idd terecht afgekeurd.

Plaats reactie