Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

VAR

Bericht door tirzah » 29 dec 2019, 21:25

Maikel_91 schreef:
29 dec 2019, 21:10
Ja, want het maakt het eerlijk.
Ik vind dat ze wat sneller mogen zijn in hun oordeel vellen. Maar ik vind het prima, we willen toch allemaal dat het eerlijker gaat?

Tenminste, als ik het me goed herinner ben jij daar ook een voorstander van toch? Want ik denk dat jij de 1e bent die moord en brand komt schreeuwen als PSV benadeeld wordt ergens mee.
Volgens mij ging mijn vraag over het 90 minuten kijken naar saaie pogingen om een geparkeerde bus te omzeilen.
Dus snap ik je antwoord niet, want wat heeft dat met eerlijkheid te maken?

En mocht je de VAR bedoelen, dan hebben o.a. ZMOZ en ik toch al voldoende beargumenteerd dat er geen sprake is van eerlijkere beslissingen doch slechts van schijnzekerheid.

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 926 times
Been thanked: 1582 times

Bericht door Maikel_91 » 29 dec 2019, 21:27

Ik kan wel genieten van voetbal ja.
Vind Liverpool fantastisch om naar te kijken, die komen er echt wel doorheen.

Lekker laten de VAR, alleen zorgen dat je fatsoenlijke mensen er hebt zitten. Vind het wel prima zo met buitenspel.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1702 times
Been thanked: 943 times

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 12:23

ziege maar ook zagge schreef:
29 dec 2019, 17:14
Dat 'Zoet probleem' staat trouwens niet op zich, dat is dus de situatie waarbij de VAR in actie komt terwijl niemand dat nodig vindt. Wat 100% opgelost wordt door met challenges te werken.
Doel je op die bal die ie over de lijn trok? Dat is toch gewoon absoluut? Of de bal is over de lijn of niet. Net als buitenspel. Het is of buitenspel of niet. Daar kan zeker met de VAR die dat nog es een keer bekijkt nooit meer geen enkele twijfel over bestaan. Ook al is het een millimeter. We zaten hier allemaal op een oud forum wekelijks te zeuren over de inconsequente buitenspel beslissingen en hebben hele pagina`s besteedt aan het miepen over een arm die buitenspel hing als een tegenstander daar voordeel van had (andersom dan weer een stuk minder) en nu is dat uitgebannen, is het weer niet goed en moeten we weer terug naar hoe het was?

Schiet mij maar lek..
Voorzitter en het enige lid van het `Zet Lammers in de basis` promoteam

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 30 dec 2019, 12:32

J.B. schreef:
30 dec 2019, 12:23
Dat 'Zoet probleem' staat trouwens niet op zich, dat is dus de situatie waarbij de VAR in actie komt terwijl niemand dat nodig vindt. Wat 100% opgelost wordt door met challenges te werken.
Doel je op die bal die ie over de lijn trok? Dat is toch gewoon absoluut? Of de bal is over de lijn of niet.
Er zat geen chip in de bal of zo.

Het toen gebruikte systeem baseert zich op een groot aantal camera's die op de doellijn staan gericht. Het systeem doet daarbij een aantal aannames en berekend waar de bal beland, maar is er altijd een foutmarge aanwezig. In het tennis wordt dit systeem ook gebruikt en is gebleken dat het er een aantal keren naast zat. Dat was dan te zien op basis van de balafdruk in het gravel.

Tennis is echter superoverzichtelijk. Voetbal niet. Bij het geval Zoet was er sprake van een overvol strafschopgebied en dook Zoet ook nog eens over de bal heen. Dan moet op basis van heel weinig data een oordeel gegeven gaan worden. Acht de kans groot dat het geen doelpunt was. Er is ook nooit "bewijs" aangeleverd. Ze laten wel een bal over de lijn zien maar dat is een animatie en geen echt beeld.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 12:39

koetje schreef:
30 dec 2019, 12:32
J.B. schreef:
30 dec 2019, 12:23
Doel je op die bal die ie over de lijn trok? Dat is toch gewoon absoluut? Of de bal is over de lijn of niet.
Er zat geen chip in de bal of zo.

Het toen gebruikte systeem baseert zich op een groot aantal camera's die op de doellijn staan gericht. Het systeem doet daarbij een aantal aannames en berekend waar de bal beland, maar is er altijd een foutmarge aanwezig. In het tennis wordt dit systeem ook gebruikt en is gebleken dat het er een aantal keren naast zat. Dat was dan te zien op basis van de balafdruk in het gravel.

Tennis is echter superoverzichtelijk. Voetbal niet. Bij het geval Zoet was er sprake van een overvol strafschopgebied en dook Zoet ook nog eens over de bal heen. Dan moet op basis van heel weinig data een oordeel gegeven gaan worden. Acht de kans groot dat het geen doelpunt was. Er is ook nooit "bewijs" aangeleverd. Ze laten wel een bal over de lijn zien maar dat is een animatie en geen echt beeld.
Het beeld is het bewijs. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen. Kijk, het is lullig dat dit bij Zoet/PSV gebeurt, en het oogt kneuzig/dom maar de beelden zijn duidelijk. Buiten dat is het (net als in het tennis overigens) een combinatie van de data en een scheidsrechter die daar nog naar kijkt. Maar als er iets duidelijk is dan zijn het dit soort momenten wel. Buitenspel of niet, bal over de lijn of niet. En je blijft altijd lieden houden die zich afvragen of het echt wel zo is. Voor mij was dit duidelijk, net als de 1 mm buitenspelbeslissingen.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 30 dec 2019, 12:52

J.B. schreef:
30 dec 2019, 12:39

Het beeld is het bewijs. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen. K
Dat was geen beeld maar een animatie.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 12:54

Buitenspel is dus duizend keer anders dan doelpunt/uitbal want gaat om het trekken van twee virtuele lijnen wat niet automatisch kan, bepalen van moment van schieten bal wat niet automatisch kan en het aflezen van het scherm wat niet automatisch kan, dus als het gaat om millimeter claims zeg ik: gelul, die precisie is er gewoonweg niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 12:54

koetje schreef:
30 dec 2019, 12:52
J.B. schreef:

Ja, dat is het beeld wat de camera`s hebben opgepikt omgezet in een 3d animatie. Veel duidelijker dat dat gaat het voorlopig niet worden.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 12:54

J.B. schreef:
30 dec 2019, 12:54
koetje schreef:
J.B. schreef:

Ja, dat is het beeld wat de camera`s hebben opgepikt omgezet in een 3d animatie. Veel duidelijker dat dat gaat het voorlopig niet worden.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die animatie klopt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 12:58

J.B. schreef:
koetje schreef:

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die animatie klopt.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze niet klopt

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 799 times
Been thanked: 985 times

Bericht door ruuddevil » 30 dec 2019, 13:01

Oh jawel, en die redenen zijn hierboven gegeven.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:09

Nope.

Ik kwam wel deze tegen

https://www.fr-fans.nl/nieuws/29163/nau ... n-argument

`Toch is de With van mening dat het HawkEye systeem betrouwbaar is. 'Het is in de tenniswereld begonnen. Maar daar heb je een gladde vloer, scherpere lijnen en minder spelers op het veld. Dat maakt het systeem een nauwkeuriger model. In het voetbal is het duidelijk lastiger. Je hebt te maken met meer spelers, maar ook met het weer. Het licht speelt ook een rol. Als de keeper een hand en arm op de bal heeft, dan schat het systeem waar het centrum en waar de rand van de bal is. Daar zitten toleranties in.'

De KNVB moet volgens de With wel met betrouwbare berichtgeving naar buiten komen, want dat milimeter-verhaal is een onzinargument. 'Wat ze zeggen moet wel kloppen. Het gaat eerder richting een centimeter. En dat is nog steeds betrouwbaar genoeg voor een werkbare oplossing die het duidelijk beter doet dan de gemiddelde keuzes die scheidsrechters maken in dit soort gevallen.'

In dit soort discussies neig ik toch naar een wat meer objectievere kijk naar zoiets dan supportersmeningen. Is belangrijk voor een heldere blik.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 437 times
Been thanked: 1856 times

Bericht door ShovingNE2 » 30 dec 2019, 13:10

Grootste probleem was het element van competitievervalsing. Alleen in dit duel gebruikt: dat was natuurlijk absurd. Dat het Feyenoord aan de titel hielp en Ajax het nakijken gaf was dan wel weer een prachtig bij-effect.
Kampioenstopic openen .... pending

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:11

Supportersprietpraat

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 13:12

J.B. schreef:
30 dec 2019, 13:09
De KNVB moet volgens de With wel met betrouwbare berichtgeving naar buiten komen, want dat milimeter-verhaal is een onzinargument. 'Wat ze zeggen moet wel kloppen. Het gaat eerder richting een centimeter.'
Precies wat ik al zei: millimeters kun je helemaal niet claimen - en dit gaat dus al om de doellijn he, simpeler dan dat bestaat niet. Buitenspel is duizend keer moeilijker vast te stellen dus daar is die claim al helemaal absurd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:12

Heb je het wel gelezen? Ik vraag het me af..

`En dat is nog steeds betrouwbaar genoeg voor een werkbare oplossing die het duidelijk beter doet dan de gemiddelde keuzes die scheidsrechters maken in dit soort gevallen.'

Ik krijg de indruk, als dit bij de tegenstander was gebeurt er niet zo moeilijk werd gedaan en dat het dan wel betrouwbaar was ineens.

Supporterspraat dit..
Laatst gewijzigd door J.B. op 30 dec 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 13:14

Staat er gewoon in JB. Bedankt dat je het even quote. Komisch dat je zelf niet in de gaten hebt dat je daarmee je eigen gelijk onderuit haalt.

Dat hij een heel onnauwkeurig systeem nog steeds voldoende vindt is zijn persoonlijke mening - feit is dat er geen precisie is van millimeters is die wel geclaimd wordt.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 30 dec 2019, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:15

Maargoed, geef dan maar het bewijs dat dit geen goal was. Ik ben benieuwd.. Beelden, iets daarvan. Dat heb ik nog nergens kunnen lezen, behoudens wat aannames en supporsbril argumenten.

Prove me wrong

Disclaimertje: Geen complotten of iets aub. Dank
Laatst gewijzigd door J.B. op 30 dec 2019, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 13:16

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat er gedaan wordt alsof hier iets bewezen wordt wat niet zo is. Jij had het over bewijs, maar dat is dus helemaal geen bewijs.

En nogmaals, dit is de doellijn, buitenspel is veel, véél complexer.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:18

Waar is het bewijs dat het dan geen goal zou zijn? Want als je eraan twijfelt of het een goal is moet je wel een sterke zaak hebben om te bewijzen dat dit niet zo is. En die heb je dus niet.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 437 times
Been thanked: 1856 times

Bericht door ShovingNE2 » 30 dec 2019, 13:20

J.B. schreef:
30 dec 2019, 13:11
Supportersprietpraat
Hoezo? Bij de ene wedstrijd wel bepaalde technologie en bij andere duels niet is volgens velen gewoon competitievervalsing. Net zoals kunstgras dat is.
Kampioenstopic openen .... pending

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:22

ShovingNE2 schreef:
30 dec 2019, 13:20
J.B. schreef:
30 dec 2019, 13:11
Supportersprietpraat
Hoezo? Bij de ene wedstrijd wel bepaalde technologie en bij andere duels niet is volgens velen gewoon competitievervalsing. Net zoals kunstgras dat is.
Noem mij dan een soortgelijke situatie tijdens die fase van de competitie waar hetzelfde incident gebeurde a la Zoet?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 13:22

Je draait de zaken om JB - de VAR krijgt de macht, die moet zichzelf dus kunnen bewijzen, niet andersom. Er worden enorme claims gedaan die niet hard gemaakt kunnen worden: millimeter nauwkeurigheid op de doellijn bestaat al niet, laat staan bij buitenspel. Als niemand zeker weet of een VAR beslissing klopt why the fuck zouden we de uitkomst van wedstrijden daar dan door laten bepalen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 dec 2019, 13:25

30 dec 2019, 13:22
Je draait de zaken om JB - de VAR krijgt de macht, die moet zichzelf dus kunnen bewijzen, niet andersom. Er worden enorme claims gedaan die niet hard gemaakt kunnen worden: millimeter nauwkeurigheid op de doellijn bestaat al niet, laat staan bij buitenspel. Als niemand zeker weet of een VAR beslissing klopt why the fuck zouden we de uitkomst van wedstrijden daar dan door laten bepalen?
Dat bestaat wel. Het probleem met deze discussie is dat de partij die door een VAR beslissing in tweede instantie wordt benadeeld op de achterste poten staat. Dat wil niet zeggen dat de VAR niet werkt. Kijk, dat supporters een ander regelboekje hebben dan een niet supporter is evident, daar gaat het vaak mis in discussies.

Buiten dat, als je spreekt over competitievervalsing wil ik weten waar de doellijntechniek niet aanwezig was maar waar er toch een beslissing is genomen een goal niet goed te keuren. Dan maak je het helder. Als dat is gebeurt heb je een punt. Nu niet.
Laatst gewijzigd door J.B. op 30 dec 2019, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 dec 2019, 13:27

Je haalt net zelf een artikel aan waarin uitgelegd wordt dat millimeter nauwkeurigheid niet bestaat, en toch blijf jij volhouden dat die wel bestaat?

Have fun nog met deze manier van redeneren JB! :lol:

Plaats reactie