Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Transferwindow winter/zomer 2019

Bespreek hier alle inkomende PSV-transfers, gewenste transfers en transfergeruchten.
Gesloten
Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 511 times
Been thanked: 657 times

Bericht door Ykhim » 02 sep 2018, 12:13

Heruone schreef:Roberto Alvarado (19 jaar) van Cruz Azul en Marcel Ruiz (17 jaar) van Querétaro. Beide doen het volgens mij vrij aardig dit seizoen in Liga MX. Wellicht dat Ykhim wat meer kan vertellen.
Alvarado heb ik hier eens eerder genoemd, als mogelijke opvolger van Guti. Je kan nooit te vroeg zijn :D

Komt van Pachuca, maar mocht daar vertrekken naar Necaxa. Heeft in veel opzichten wat weg van Gutiérrez en had Guti dus best kunnen vervangen, maar staat sinds afgelopen zomer bij koploper Cruz Azul in de basis. Doet het daar prima, zwerft zich ook vaak een ongeluk, maar drukt wel z'n stempel op het goede spel. Je ziet wel dat hij nog een aantal dingen mist: wat power, maar vooral vertrouwen in z'n eigen trap. Hij kan soms best een risicovolle pass geven zodat hij op die manier een defensie open kan breken, maar lijkt zichzelf steevast te onderschatten. Dat komt met de jaren.

Over Marcel heb ik niet veel te zeggen, maar staat als 17-jarige steevast in de basis en doet het prima. Gaf gisteren ook 2 assists in een uitwedstrijd bij de nummer 4 van de competitie, waardoor Querétaro nu vijfde staat. Het is een beetje afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen. Daarover durf ik nu nog niet teveel te zeggen.
''Visie overwint tegenslag'' - Toon Gerbrands, 16 juni 2020

''Mijn visie doet er niet echt toe'' - Mercer, het hele jaar door

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 93 times
Been thanked: 124 times

Bericht door Heruone » 02 sep 2018, 13:04

Hmm. Alvarado staat toch de laatste tijd meer op '10' gepositioneerd? Iig zijn het beide interessante prospects gezien hun leeftijd.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 02 sep 2018, 16:44

Alvarado heeft een vrije rol als spelmaker. Op papier misschien een '10', in praktijk verre van. Is net zo vaak op rechts- en linksbuiten te vinden. Maar wel een goeie speler. Onbegrijpelijk dat Pachuca hem heeft laten gaan. Maar goed, die wilden ook Lozano en Gutiérrez laten gaan toen ze 15 of 16 waren. Gelukkig voor die club waren er een paar oplettende mensen die dat voorkwamen.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 108 times
Been thanked: 373 times

Bericht door Massimo » 02 sep 2018, 17:57

Er zullen volgende zomer ongetwijfeld een aantal spelers vertrekken, maar doordat PSV beter en breder is geworden, zal ook het niveau van aankopen omhoog moeten gaan.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 371 times
Been thanked: 1673 times

Bericht door ShovingNE2 » 02 sep 2018, 19:57

Massimo schreef:Er zullen volgende zomer ongetwijfeld een aantal spelers vertrekken, maar doordat PSV beter en breder is geworden, zal ook het niveau van aankopen omhoog moeten gaan.
Dat kan ook omdat de prijzen van der verkopen ook hoger zullen liggen.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 03 sep 2018, 18:25

Ykhim schreef:Alvarado heeft een vrije rol als spelmaker. Op papier misschien een '10', in praktijk verre van. Is net zo vaak op rechts- en linksbuiten te vinden. Maar wel een goeie speler. Onbegrijpelijk dat Pachuca hem heeft laten gaan. Maar goed, die wilden ook Lozano en Gutiérrez laten gaan toen ze 15 of 16 waren. Gelukkig voor die club waren er een paar oplettende mensen die dat voorkwamen.
Hmm. Toevallig wat beelden bekeken. Zou denk ik prima in het systeem van van Bommel passen. Enkel nog niet uit in welke rol. Is iig pas 19 jaar (wordt over 4 dagen 20) en is daarmee zeker een interessant prospect. Hoe schat jij zijn haalbaarheid in?

Joenepsv
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 86 times
Been thanked: 194 times

Bericht door Joenepsv » 03 sep 2018, 18:50

Net die Reyes (journalist) op Psv tv voorbij zien komen. Doordat Psv de laatste jaren zich erg oriënteert op de Mexicaanse markt is het daar een hele grote club geworden. Dat moeten we in stand houden wat mij betreft. Elk betreft minimaal één Mexicaan halen :) Heb net die Alvarado bekeken. Prima speler. Laat maar komen :D

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 03 sep 2018, 22:38

Heruone schreef:Hoe schat jij zijn haalbaarheid in?
Moet goed zitten. Heeft deze zomer volgens mij 1,5 miljoen moeten kosten. Ik kan me dus niet voorstellen dat Cruz Azul heel hoog in de boom gaat zitten. De vraag is alleen of je er nu al aan moet beginnen of dat je nog een jaar moet wachten, met het risico dat 'ie straks wel te duur is. Ik neig naar het tweede, vooral omdat ik Alvarado nu nog niet goed genoeg vind voor een plek in PSV 1. Dan kun je net zo goed Rigo de kans geven.
Joenepsv schreef:Net die Reyes (journalist) op Psv tv voorbij zien komen. Doordat Psv de laatste jaren zich erg oriënteert op de Mexicaanse markt is het daar een hele grote club geworden. Dat moeten we in stand houden wat mij betreft. Elk betreft minimaal één Mexicaan halen :)
PSV is een grote club doordat er heel veel Mexicanen hier spelen of gespeeld hebben, maar vooral door de manier waarop de club en de fans met die spelers omgaan. Dat wordt in Mexico gezien en gewaardeerd. Je zou eens voor de grap moeten kijken onder een willekeurig PSV-artikel over Guti of Lozano. Al die Mexicanen brengen hun favorieten stuk voor stuk op de fiets hierheen, als het moet :lol:

Ik hoop in elk geval ook dat PSV doorgaat met Mexicanen halen. Natuurlijk: goedkoop is het niet, maar je krijgt er doorgaans wel kwaliteit en karakter voor terug. Maar gelukkig beseft PSV dat ook. Of 'ie nou Montes, Álvarez, Pizarro of Arteaga heet: er zal volgend jaar vast weer een Mexicaan naar ons PSV komen.

Mikee040
Talent
Clubvoorkeur:

Bericht door Mikee040 » 03 sep 2018, 23:43

Volgend seizoen zullen er uiteraard weer enkele mutaties plaatsvinden, maar ik denk niet dat we op heel veel aankopen moeten rekenen. Met de jeugd die de deur zo goed als intrapt zijn aankopen naar mijn mening sowieso overdreven.

Vertrekkende spelers winter 2018/2019:
Isimat en Ramselaar.

Vertrekkende spelers zomer 2019:
Hendrix, Lozano, Pereiro, Schwaab en Room.

Dan zou je op de volgende selectie uitkomen:
Keepers: Zoet en Unnerstahl.
Rechtsback: Dumfries en Teze.
RCV: Luckassen/aankoop en Sainsbury.
LCV: Viergever en Obispo.
Linksback: Angelino en Behich.
RCM: Rosario en Sadilek.
LCM: Guti, Thomas en Rigo.
CAM: Mauro en Ihattaran.
Rechtsbuiten: Malen en Aboukhlal.
Linksbuiten: Bergwijn en Gakpo.
Spits: De Jong, Romero en Lammers.

Zoals hier al te zien is verwacht ik dat een aantal jeugdspelers de definitieve overstap naar 1 gaan maken. Dit zouden dan Ihattaran, Sadilek, Teze en Aboukhlal moeten zijn. Verder is het dan afwachten hoe Luckassen, Romero, Lammers en Thomas terugkomen van hun uitleenbeurt/blessure, maar ook hoe Obispo zich ontwikkelt. Wanneer Luckassen zich goed heeft ontwikkeld en hij écht goed genoeg is (dus geen twijfel) hoeft er wat mij betreft geen nieuwe CV meer bij.

Ik denk dat er in deze selectie genoeg creativiteit, scorend vermogen en mentaliteit zit om goed te kunnen presteren. Wat vinden jullie?

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 491 times
Been thanked: 527 times

Bericht door El Sordo » 04 sep 2018, 08:18

Ik denk Bergwijn ook moeilijk te houden zal zijn en dat Zoet en De Jong ook nog wel (weer) open staan voor een buitenlands avontuur. Romero is afwachten en voor de spitspositie hangt veel af van de ontwikkeling van Lammers dit jaar. Sowieso denk ik dat je één of twee topaankopen moet doen om ook volgend jaar weer bij te blijven.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 106 times
Been thanked: 92 times

Bericht door Breur » 04 sep 2018, 08:21

Gelukkig zal er met de transfers van Lozano, Bergwijn en/of Pereiro genoeg geld binnenkomen om aankopen te doen.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 14:45

Ykhim schreef:
Heruone schreef:Hoe schat jij zijn haalbaarheid in?
Moet goed zitten. Heeft deze zomer volgens mij 1,5 miljoen moeten kosten. Ik kan me dus niet voorstellen dat Cruz Azul heel hoog in de boom gaat zitten. De vraag is alleen of je er nu al aan moet beginnen of dat je nog een jaar moet wachten, met het risico dat 'ie straks wel te duur is. Ik neig naar het tweede, vooral omdat ik Alvarado nu nog niet goed genoeg vind voor een plek in PSV 1. Dan kun je net zo goed Rigo de kans geven.
PSV kan hem uiteraard ook nu al halen en er vervolgens voor kiezen om hem een jaar te verhuren aan een club in NL of in Mexico. Eventueel zou je zo'n soort constructie in een deal kunnen betrekken met andere spelers. Ik noem een Montes, Pizarro of dergelijk.
Ik hoop in elk geval ook dat PSV doorgaat met Mexicanen halen. Natuurlijk: goedkoop is het niet, maar je krijgt er doorgaans wel kwaliteit en karakter voor terug. Maar gelukkig beseft PSV dat ook. Of 'ie nou Montes, Álvarez, Pizarro of Arteaga heet: er zal volgend jaar vast weer een Mexicaan naar ons PSV komen.
Wie is Arteaga?

Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 325 times
Been thanked: 297 times

Awards:

Bericht door Mercer » 04 sep 2018, 15:14

Heruone schreef:Wie is Arteaga?
Gerardo. Schaduwlijstjes. Linksback.
''Er zijn maar drie dingen zeker in het leven: belastingen, de dood én wijze teksten van Mercer''

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 194 times
Been thanked: 168 times

Awards:

Bericht door Trixm » 04 sep 2018, 15:38

Zijn er überhaupt nog Nederlandse spelers interessant of zijn er alleen maar tropische verassingen die aangetrokken kunnen worden?
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 325 times
Been thanked: 297 times

Awards:

Bericht door Mercer » 04 sep 2018, 15:59

Trixm schreef:Zijn er überhaupt nog Nederlandse spelers interessant of zijn er alleen maar tropische verassingen die aangetrokken kunnen worden?
Zeg het maar. LB/ED. Er moet natuurlijk ook eerst een vacature zijn. Ehizibue binnenhalen is daardoor bv al moeilijk. Of je nu binnen Nederland koopt of daarbuiten zoiets moet uiterst secuur gebeuren.
''Er zijn maar drie dingen zeker in het leven: belastingen, de dood én wijze teksten van Mercer''

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 16:03

Trixm schreef:Zijn er überhaupt nog Nederlandse spelers interessant of zijn er alleen maar tropische verassingen die aangetrokken kunnen worden?
Nee, zeker niet. Ik denk oprecht dat Teun Koopmeijners een hele goede speler zou kunnen zijn voor PSV. Goede traptechniek, heeft (spel)inzicht en staat defensief zijn mannetje. Zou ik iig zeker geen gekke naam vinden voor aankomende zomer.

https://www.youtube.com/watch?v=r--6pGr_OYQ

Edit: Ook Myron Boady en Calvin Stengs zijn spelers die PSV in de gaten moet houden. Al zijn die meer voor de lange termijn ;)

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 821 times
Been thanked: 1402 times

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2018, 16:06

Weet niet of spelers van AZ interessant zijn voor PSV qua prijs/kwaliteit verhouding. AZ wilt altijd de hoofdprijs en zeker van een club als PSV. Daarbij denken spelers van AZ tegenwoordig al snel dat ze PSV en Ajax over kunnen slaan.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 16:09

Maikel_91 schreef:Weet niet of spelers van AZ interessant zijn voor PSV qua prijs/kwaliteit verhouding. AZ wilt altijd de hoofdprijs en zeker van een club als PSV. Daarbij denken spelers van AZ tegenwoordig al snel dat ze PSV en Ajax over kunnen slaan.
Prijs / kwaliteit is een dingetje. Al is Koopmeijners bijv. geen cashcow. Idem dito voor Luckassen destijds.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2018, 16:14

Heruone schreef:
Prijs / kwaliteit is een dingetje. Al is Koopmeijners bijv. geen cashcow. Idem dito voor Luckassen destijds.
En toch moest er 6 miljoen voor afgetikt worden ondanks een 1 jarig contract. En kijk wat je ervoor terug kreeg. Spelers uit de Nederlandse subtop zijn al snel niet interessant omdat die clubs gewoon veel te hoog in de boom gaan zitten. Dan kan je als PSV zijnde beter over de grens kijken.

Jwoeloe
Site Admin
Has thanked: 50 times
Been thanked: 266 times

Bericht door Jwoeloe » 04 sep 2018, 16:17

Sowieso redden spelers uit de subtop het te vaak niet bij de Nederlandse topploegen. Waren recent ook cijfers over. Gecombineerd met het feit dat de vraagprijzen zijn gestegen, kan je inderdaad beter voor een exotische verrassing gaan in mijn ogen.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 17:00

Maikel_91 schreef:
Heruone schreef:
En toch moest er 6 miljoen voor afgetikt worden ondanks een 1 jarig contract. En kijk wat je ervoor terug kreeg. Spelers uit de Nederlandse subtop zijn al snel niet interessant omdat die clubs gewoon veel te hoog in de boom gaan zitten. Dan kan je als PSV zijnde beter over de grens kijken.
De bedragen over Luckassen liepen destijds uiteen, netzoals Thomas in eerste instantie 4 miljoen zou kosten, maar uiteindelijk slechts 1.5 werd genoemd door de media. Ik zou me er iig niet op vastpinnen.

Bovendien kan je over de grens gaan kijken, maar Guty en Chucky zijn ook geen goedkope grapjes hoor. En een Montes, Pizarro, Gonzalez, Cuesta en dergelijk ook niet.
Jwoeloe schreef:Sowieso redden spelers uit de subtop het te vaak niet bij de Nederlandse topploegen. Waren recent ook cijfers over. Gecombineerd met het feit dat de vraagprijzen zijn gestegen, kan je inderdaad beter voor een exotische verrassing gaan in mijn ogen.
Je bedoelt deze?

https://nos.nl/artikel/2248280-onderzoe ... noord.html

Ik denk iig dat het wel te scouten valt, alleen zal je wel naar een aantal (exceptionele) kwaliteiten moeten gaan zoeken die van toepassing zijn in het moderne voetbal. Kwaliteiten die ook een positieve rol kunnen spelen in de ontwikkeling. Neem bijv. een Pröpper en vergelijk die met Gudelj of Toornstra. Of nu Angelino die gehaald wordt.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2018, 17:14

Heruone schreef:
De bedragen over Luckassen liepen destijds uiteen, netzoals Thomas in eerste instantie 4 miljoen zou kosten, maar uiteindelijk slechts 1.5 werd genoemd door de media. Ik zou me er iig niet op vastpinnen.

Bovendien kan je over de grens gaan kijken, maar Guty en Chucky zijn ook geen goedkope grapjes hoor. En een Montes, Pizarro, Gonzalez, Cuesta en dergelijk ook niet.
Maar vergelijk de waarde die Chucky heeft gehad en dan de waarde die Luckassen heeft gehad.
Dan ga ik toch liever voor een methode die succesvol is gebleken ipv weer een te dure speler bij AZ te halen.
De prijs/kwaliteit van spelers bij AZ is gewoon scheef.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 17:27

Maikel_91 schreef:
Heruone schreef:

Maar vergelijk de waarde die Chucky heeft gehad en dan de waarde die Luckassen heeft gehad.
Dan ga ik toch liever voor een methode die succesvol is gebleken ipv weer een te dure speler bij AZ te halen.
De prijs/kwaliteit van spelers bij AZ is gewoon scheef.
Daar ben ik het zeker mee eens. Het feit is alleen dat PSV niet alleen maar exotische verrassingen kan kopen. Dat heeft te maken met A. dat ze (extreem) duur zijn, zowel qua prijs als salaris en B. PSV geen FC Latino wilt worden. Op het moment dat volgend jaar Lozano, Bergwijn en Pereiro vertrekken, komt PSV zeker minimaal 2 spelers aan het halen (flankspeler en een '10'). Reken er maar op dat dat twee dure transfers gaan worden. Achterin zal Schwaab waarschijnlijk vertrekken dus daar zal PSV hoogstwaarschijnlijk ook voor een goede CV gaan kijken. En dat kost weer geld.

Enfin, hoe het wendt of keert: PSV zal sowieso 1 a 2 binnenlandse transfers gaan doen. En dan vind ik Koopmeijners wel een hele interessante speler. Mits Hendrix uiteraard vertrekt.
Je kan het ook anders bekijken: kijk eens naar de waarde die een Pröpper heeft gehad en die een Angelino mogelijk gaat hebben. Spelers uit de ED hoeven per definitie niet slecht te zijn hoor ;)

Jwoeloe
Site Admin
Has thanked: 50 times
Been thanked: 266 times

Bericht door Jwoeloe » 04 sep 2018, 17:40

Heruone schreef:Je bedoelt deze?

https://nos.nl/artikel/2248280-onderzoe ... noord.html

Ik denk iig dat het wel te scouten valt, alleen zal je wel naar een aantal (exceptionele) kwaliteiten moeten gaan zoeken die van toepassing zijn in het moderne voetbal. Kwaliteiten die ook een positieve rol kunnen spelen in de ontwikkeling. Neem bijv. een Pröpper en vergelijk die met Gudelj of Toornstra. Of nu Angelino die gehaald wordt.
Die bedoel ik inderdaad. En ik geef je zeker gelijk in wat je zegt. Maar de cijfers liegen verder ook niet. Het is dus enorm lastig om als speler die stap te zetten (al maken blessuregevoelige spelers de statistieken iets negatiever dan de werkelijkheid).

Angelino is er inderdaad zo één die de stap wel kan maken. Maar die kostte afgelopen winter ook nog 10 miljoen. Normaal gesproken niet een bedrag dat PSV kan betalen voor een linksback. En ik denk dat we dat wel vaker gaan zien. Dat juist die spelers met exceptionele kwaliteiten onbetaalbaar gaan worden. In het geval van Angelino hebben we nog het geluk dat Manchester City genoeg geld heeft en genoegen nam met minder.

Het is niet voor niets dat de spelers die geacht worden de stap te kunnen maken (vanuit bijvoorbeeld AZ) in één keer de stap naar het buitenland maken. Vincent Janssen, Jahanbakshsh, maar ook de vraagprijs van nu bijvoorbeeld Guus Til. We hebben met Heerenveen zelfs zitten pokeren om Dumfries, want het leek lang dat PSV niet aan de vraagprijs wilde voldoen. En ondanks dat Dumfries veel potentie heeft, vond ik het deels toch wel een gok. Hij is immers niet de allerfijnste voetballer. In 2015 was de transfer van Pröpper binnen 2 dagen rond (waar toen op PSV Netwerk veel vraagtekens gezet werden bij zijn niveau). De markt kent gewoon een hoop inflatie en we willen/kunnen maar in beperkte mate mee met die inflatie.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en komen. Spelers die met enige realiteitszin die tussenstap willen maken naar een Nederlandse topclub en niet gelijk die stap naar het buitenland willen maken. Maar over het algemeen gaat het vinden van die spelers met exceptionele kwaliteiten voor het juiste bedrag enorm lastig worden.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 04 sep 2018, 18:46

Jwoeloe schreef:
Die bedoel ik inderdaad. En ik geef je zeker gelijk in wat je zegt. Maar de cijfers liegen verder ook niet. Het is dus enorm lastig om als speler die stap te zetten (al maken blessuregevoelige spelers de statistieken iets negatiever dan de werkelijkheid).

Angelino is er inderdaad zo één die de stap wel kan maken. Maar die kostte afgelopen winter ook nog 10 miljoen. Normaal gesproken niet een bedrag dat PSV kan betalen voor een linksback. En ik denk dat we dat wel vaker gaan zien. Dat juist die spelers met exceptionele kwaliteiten onbetaalbaar gaan worden. In het geval van Angelino hebben we nog het geluk dat Manchester City genoeg geld heeft en genoegen nam met minder.
Zekers. Ik denk persoonlijk dat dat ook een heel discutabel punt is op het moment dat je gaat inzetten op een binnenlandse transfer. Want zoals je zelf al terecht opmerkt: statistieken liegen niet. Het is gewoon een feit dat het gros van de spelers kan zich niet aanpassen aan top v/d ED niveau.

Desalniettemin zijn er ook spelers die het wel halen. En die ook een succesvolle vervolgstap kunnen zetten. Denk aan o.a. Pröpper, Mertens, Wijnaldum, Strootman en Suarez. Waarom halen die het wel? Wellicht is dat goed uit te leggen d.m.v. Haps (deed het bij AZ vrij aardig) langs Angelino te leggen. Alle twee backs die laten zien dat ze inhoud hebben en dat ze de gehele flank kunnen bestrijken. Desalniettemin is Angelino nu al beter dan Haps en bovendien zal zijn plafond ook sowieso hoger liggen. Dat heeft te maken met zaken als handelingssnelheid, (voetbal)technisch vermogen en de zogenaamde exceptionele kwaliteiten die in het topvoetbal het verschil maken. In case Angelino: een uitstekend inzicht en een fenomenale traptechniek.

In dat opzicht is het ook leuk om die lijst eens af te gaan van spelers die als flop worden bestempeld. Basiszaken als handelingssnelheid en (voetbal)technisch vermogen zijn extreem zwak en er is geen sprake van exceptionele kwaliteiten waardoor spelers mogelijk ook op een hoger niveau het verschil kunnen maken. Het klinkt misschien heel cliché, maar het is toch een kwestie van heel goed en intensief scouten (ook o.a. op basis van data). Destijds de keuze van PSV voor Pröpper en niet voor Gudelj (die naar Ajax ging) is daar nmi een goed voorbeeld van. Idem dito Luckassen en co.

Overigens, ik betwijfel of Angelino daadwerkelijk 10 miljoen moest kosten. Maar goed, dat is niet relevant in deze discussie.
Het is niet voor niets dat de spelers die geacht worden de stap te kunnen maken (vanuit bijvoorbeeld AZ) in één keer de stap naar het buitenland maken. Vincent Janssen, Jahanbakshsh, maar ook de vraagprijs van nu bijvoorbeeld Guus Til. We hebben met Heerenveen zelfs zitten pokeren om Dumfries, want het leek lang dat PSV niet aan de vraagprijs wilde voldoen. En ondanks dat Dumfries veel potentie heeft, vond ik het deels toch wel een gok. Hij is immers niet de allerfijnste voetballer. In 2015 was de transfer van Pröpper binnen 2 dagen rond (waar toen op PSV Netwerk veel vraagtekens gezet werden bij zijn niveau). De markt kent gewoon een hoop inflatie en we willen/kunnen maar in beperkte mate mee met die inflatie.
Sure, maar je komt nu ook met spelers aan die je kan bestempelen als cashcow. Janssen schoot er in dat jaar 20+ in. Jahanbakhsh haalde bijv. ook dikke dubbele cijfers. Neem ook bijv. Enes Unal. Zulke spelers zijn simpelweg niet haalbaar en / of rendabel voor PSV (en ook niet voor Ajax overigens). Bovendien zijn dat ook niet de spelers die in de categorie Koopmeijners / Angelino vallen. Koopmeijners zal voor AZ nooit een cashcow zijn. Net zoals een uitstekend presterende Gudelj en Pröpper dat ook niet waren voor AZ en Vitesse destijds.

Dumfries vind ik overigens niet in die categorie vallen. Ook ik heb / had over hem twijfels. En betreft die onderhandelingen: het lag ook wat gecompliceerder doordat Lammers erin betrokken was.
Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en komen. Spelers die met enige realiteitszin die tussenstap willen maken naar een Nederlandse topclub en niet gelijk die stap naar het buitenland willen maken. Maar over het algemeen gaat het vinden van die spelers met exceptionele kwaliteiten voor het juiste bedrag enorm lastig worden.
Ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn. Ik vind, even los van de kwaliteiten, een bij AZ goed presterende Luckassen daar een goed voorbeeld van.

Gesloten