Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Smeets14
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 188 times
Been thanked: 36 times

Tactiek / Formatie

Bericht door Smeets14 » 06 aug 2019, 15:57

Ardbeg schreef:
06 aug 2019, 15:54
Ik zag deze op Twitter. Kan ik me erg in vinden. Voor nu.

Afbeelding
Ook dan moet er een scorende middenvelder bij. Met dat middenveld scoor je hooguit 8 goals. Moet een middenvelder bij die minimaal 10-15 goals per jaar maakt.

Ardbeg
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Bericht door Ardbeg » 06 aug 2019, 16:05

Ja daar heb je volkomen gelijk in, vandaar dat ik ook zeg "voor nu". Ik zie dat Lewis Holtby transfervrij is. Is dat nog wat? Ik ken hem niet goed maar ik weet dat hij wat ouder is en op nummer tien kan. Of Ben Arfa voor een jaartje ;) Llalana heeft nog maar een jaarcontract..

Brael
Lid 2e elftal
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Bericht door Brael » 06 aug 2019, 16:25

Basisformatie:

------------Unnerstall-----------
Baumgartl---Viergever---Boscagli
Dumfries -- Rosario -- Sadilek -- Lato
Bruma ------- Malen ---- Bergwijn

Balbezit tegenstander:

--------------------Unnerstall------------------
Dumfries -- Baumgartl---Viergever---Boscagli -- Lato
----------------Rosario -- Sadilek---------------
-----------Bruma ----- Malen ---- Bergwijn--------

Balbezit PSV:

------------Unnerstall-----------
Baumgartl---Viergever---Boscagli
----------Rosario -- Sadilek-------
Dumfries - Bruma - Bergwijn - Lato
--------------Malen-------------

Waar je verdedigend 4-3-3 of zelfs 5-2-3 speelt: Dumfries en/of Lato zakken in, onze 3 snelle aanvallers blijven diep staan om de gevaarlijke counter mogelijk te maken. En aanvallend sta je in een soort 3-2-4-1: Bergwijn en Bruma kruipen naar binnen achter Malen, en vormen met Rosario en Sadilek een vierkant op het middenveld, Lato en Dumfries spelen aanvallend op dezelfde hoogte als Bergwijn en Bruma maar houden de buitenkant.

Captain(C)
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:
Has thanked: 4 times

Bericht door Captain(C) » 06 aug 2019, 16:26

Prima opstelling. Al zie ik dan liever Rosario uit de opstelling verdwijnen voor een nieuw aan te trekken dynamische middenvelder die rechts op het middenveld komt te spelen.
Koekoek!

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 78 times
Been thanked: 84 times

Bericht door El Sordo » 06 aug 2019, 16:28

Dat zijn zeven (7!) overwegend defensief ingestelde spelers. Geen waarom je Guti uit de basis zou halen momenteel.

Brael
Lid 2e elftal

Bericht door Brael » 06 aug 2019, 16:34

El Sordo schreef:
06 aug 2019, 16:28
Dat zijn zeven (7!) overwegend defensief ingestelde spelers. Geen waarom je Guti uit de basis zou halen momenteel.
Guti's aanvallende impulsen zijn leuk (maar moeten ook zeker niet overdreven worden), maar ik heb het idee dat hij die alleen kan etaleren als het tempo op zomeravondvoetbal staat ingesteld. Ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen dat hij hoog tempo aankan, of kan bikkelen als het nodig is.
Zolang we geen middenvelder hebben die tempo aankan, kan verdedigen én goed kan voetballen, opteer ik in mijn opstelling inderdaad voor 2 middenvelders die in elk geval kunnen verdedigen.

Bovendien worden Lato en Dumfries in mijn opstelling niet overwegend verdedigend gebruikt. Afhankelijk van hoe veel balbezit we hebben worden ze ofwel aanvallend ofwel verdedigend gebruikt. Aangezien we meestal meer balbezit hebben dan de tegenstander, worden ze dus meestal aanvallend gebruikt in mijn opstelling.

Juancho
Legende
Has thanked: 96 times
Been thanked: 141 times

Bericht door Juancho » 06 aug 2019, 16:38

Ardbeg schreef:
06 aug 2019, 15:54
Ik zag deze op Twitter. Kan ik me erg in vinden. Voor nu.

Afbeelding
Voor nu een prima opstelling. Als die 3 nieuwe spelers achterin fit zijn (fysiek fit) zou ik ze ook gewoon opstellen. Wat goed is, is goed en ingespeeld is het elftal nu toch niet. Dus wat dat betreft verandert er helemaal niks. Het kan alleen maar beter gaan :D

Als je dan voor Lozano/Pereiro nog een scorende en moderne middenvelder kan halen ziet het er iig een stuk beter uit.
Vive la Trance!

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 78 times
Been thanked: 84 times

Bericht door El Sordo » 06 aug 2019, 16:51

Brael schreef:
06 aug 2019, 16:34
El Sordo schreef:
Guti's aanvallende impulsen zijn leuk (maar moeten ook zeker niet overdreven worden), maar ik heb het idee dat hij die alleen kan etaleren als het tempo op zomeravondvoetbal staat ingesteld. Ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen dat hij hoog tempo aankan, of kan bikkelen als het nodig is.
Zolang we geen middenvelder hebben die tempo aankan, kan verdedigen én goed kan voetballen, opteer ik in mijn opstelling inderdaad voor 2 middenvelders die in elk geval kunnen verdedigen.

Bovendien worden Lato en Dumfries in mijn opstelling niet overwegend verdedigend gebruikt. Afhankelijk van hoe veel balbezit we hebben worden ze ofwel aanvallend ofwel verdedigend gebruikt. Aangezien we meestal meer balbezit hebben dan de tegenstander, worden ze dus meestal aanvallend gebruikt in mijn opstelling.
Ah, prima. Daarin verschillen we dan van mening, want ik zag in Guti de afgelopen wedstrijden ongeveer de enige middenvelder die een goede cross- en dieptepass in de benen heeft (wat nodig is als je die snelle voorhoede wil lanceren) én bovendien zijn verdedigende taken niet achterwege liet. Dat dat niet allemaal vloeiend verliep vind ik niet zo gek in een middenveld dat niet in balans is. Het duo Guti - Rosario is dan ook niet het grootste probleem m.i., maar temeer het gat dat daarvoor valt. Malen en Bergwijn spelen teveel tegen elkaar aan, waarbij Bergwijn op 10 niet uit de verf lijkt te komen. Een verbindende speler op die plek zou het middenveld al veel meer in balans brengen en ook wat druk van de andere twee afnemen, evenals een wat meer solide verdediging uiteraard. Sadilek als LB functioneert niet nmm, en als duo met Rosario vind ik hem (nog) te licht.

Maar als je de komende wedstrijden - tot er hopelijk nog een middenvelder is bijgekomen - meer zekerheden wil inbouwen om niet in september al achter de feiten aan te lopen, is het wellicht niet gek om wat verdedigender voor de dag te komen. Het is alleen te hopen dat een nieuwe aanwinst dat niet door Bommel op de bank wordt gehouden. ;)

Edit: Bommel kennende gaat 'het systeem' niet snel aangepast worden en zal die dubbele pivot (@Trixm), of pnv, niet snel veranderen dit jaar. Wmb staat of valt het straks bij de middenvelder die erbij komt. Het zou mij in ieder geval niet verbazen als de basis er over vier weken zo uitziet (waarbij Unnerstall natuurlijk met dubbel L geschreven wordt.) en als die aankoop dan toevallig Vanaken of Pizarro heet, heb je volgens mij een elftal dat ‘gewoon’ om het kampioenschap kan gaan meedoen:

Afbeelding

Brael
Lid 2e elftal

Bericht door Brael » 06 aug 2019, 17:08

Ik vind eigenlijk dat eigenlijk geen enkele centrale middenvelder echt voldoet, maar je moet er toch een paar opstellen ;)
Dat Sadilek als LB niet functioneert ben ik met je eens, ik vond hem als centrale middenvelder niet eens zo slecht afgelopen seizoen, maar ook hij heeft nog zijn tekortkomingen. Wat betreft Guti, vond ik het tegendoelpunt tegen Twente wel tekenend voor zijn verdedigende tekortkomingen. Maar dit is uiteraard slechts een bescheiden mening.

In deze opstelling heb je van achteruit in elk geval Boscagli die een goede pass kan geven, maar het aanvallende gevaar moet vooral komen uit het snelle combinatievoetbal van de voorste 3, samen met de opkomende backs. De momenten dat een aanvaller in 1x vrij voor de keeper staat door een splijtende pass van achteruit of het middenveld, zijn zeer zeldzaam geworden. Een goede pass in de voeten van waaruit verder snel gecombineerd kan worden, volstaat vaak.

Daarnaast vind ik dit bij uitstek een opstelling waarin je een tegenstander lang onder druk kan houden. Je hebt voorin 4 man naast elkaar, dus op elke positie kun je snel druk zetten om de eerste opbou te verstoren. Als de tegenstander dan maar de lange bal speelt, sta je centraal achterin altijd met een overtal.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 3 times
Been thanked: 96 times

Bericht door ShovingNE2 » 12 aug 2019, 07:02

Gisteren een leuke pot gezien waarbij de afronding te wensen over liet, maar daar maakte ik mij het minst zorgen om bij de stroeve start van PSV dit seizoen.

Achterin wordt er niet meer opgebouwd in een U-vorm, maar was het meer een W. :) Ik kan mij niet heugen dat onze CV's onder aanvoering van BAUMGARTLLLL! zover naar voren hebben gestaan. En we hebben met Baumi ook weer een CV met een goede en strakke inspeelpass en ook de lange bal is prima. Collega verdedigers worden ook veel harder ingespeeld dan de rolletjes die we gewend zijn. Guti speelde ook een dijk van een wedstrijd met veel intercepties. Ja: je verliest af en toe de bal, maar het is een middenvelder, geen CV. Hij eiste de bal veel op en had by far de meeste balcontacten (126 tegen de nummer 2 Bruma 99.

Doordat de CV's dieper stonden en Bergwijn geregeld een meter of 10 terug (zie je ook in de heatmaps) was het makkelijker voor Guti om de aanvallers te bereiken. De afstand tussen middenvelders en aanvallers is kleiner geworden en de CV's dribbelen voorbij de middenvelders. Dat de kansen niet afgemaakt worden: dat komt vanzelf. Het waren vooral domme keuzes die gemaakt werden, niet zozeer 'we hebben geen afmaker' wat ik elders las, maar eerder een gebrek aan afspelen als het kan en moet en wel afspelen als ze zelf moeten schieten.

Hier kunnen we echt op voortborduren. Te beginnen donderdag.

Lorenzo von Matterhorn
Basisspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 55 times
Been thanked: 21 times

Bericht door Lorenzo von Matterhorn » 12 aug 2019, 07:14

Brael schreef:
06 aug 2019, 16:34
El Sordo schreef:

Ik zie een 5-2-3 opstelling met 2 non-voetballers op het middenveld. Als de tegenstander de flanken goed bezet houdt dan ben je gezien. De aanvallers zullen de bal zelf moeten komen halen op de eigen helft, dat wordt helemaal niks.

Brael
Lid 2e elftal

Bericht door Brael » 12 aug 2019, 08:23

Als de tegenstander de flanken goed bezet houdt, ontstaat er centraal op het veld ruimte. Daar moeten Bruma, Bergwijn en Malen van kunnen profiteren ;)

Sensation
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 96 times
Been thanked: 122 times

Bericht door Sensation » 12 aug 2019, 08:36

Ik heb het gevoel dat het best een leuk en behoorlijk sterk elftal wordt:
- wanneer er op het middenveld een speler bijkomt die zorgt dat het ook echt een middenveld is
- als de verdediging goed staat met Uni op goal, en 2 uit de 3 op CV: Baumi, Bosci en Schwaabi. Lato of Bosci links, Dumfries rechts
- de aanvallers elkaar beter gaan begrijpen, er zijn nog teveel misverstanden en teveel 'in de weg loop' momentjes. Dit komt denk ik ook door Bergwijn op 10 wat geen 10 is

Als die drie zaken opgelost worden en gaan lopen dan ziet het er echt een heel stuk anders uit. Dit is een kwestie van nog een paar mutaties (mede mogelijk gemaakt door vertrek van Lozano en Hendrix) en met elkaar blijven samenspelen. Het halve elftal is natuurlijk omgegooid met Malen nu écht als spits, Bruma nieuw, Bergwijn op 10, Guti basis, Baumi nieuw, Sadilek als nood-LB. Dan is het ergens ook wel logisch dat je nog zoekende bent (ook al was het soms echt beschamend, maar als de stijgende lijn ingezet gaat worden ..... )
#Mitrogolazo

Siemen
Basisspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Bericht door Siemen » 15 aug 2019, 22:35

Zou dit het niet moeten zijn?

Lammers
Bergwijn - (Ihatarren) - Malen
Guti - Rosario
Lato - Boscagli - Baumgartl - Dumfries
Unnerstall

Coach: ?
Een echte spits.
Een echte 10 / aankoop.
Bergwijn en Malen op hun beste posities.
Meer voetbal van achteruit.
#MarkOut
#FreeMo
#BergwijnNietOp10

Captain(C)
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:
Has thanked: 4 times

Bericht door Captain(C) » 16 aug 2019, 15:58

Siemen schreef:
15 aug 2019, 22:35
Zou dit het niet moeten zijn?

Lammers
Bergwijn - (Ihatarren) - Malen
Guti - Rosario
Lato - Boscagli - Baumgartl - Dumfries
Unnerstall
Precies dit moet het zijn. En dan kun je nog schuiven met Bergwijn/Bruma en Malen.
Koekoek!

Dn Trol
Ballenjongen
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door Dn Trol » 17 aug 2019, 16:13

Ik vind met het huidige spelersmateriaal een 5-3-2 of 5-2-3 opstelling zoals hierboven genoemd ook wel interessant. met een verdedigend centrum van Baumgartl - Boscagli - Schwaab vang je de tekortkomingen defensief en opbouwend op en dan kunnen je backs een stuk dieper. Mocht Lato (aanvallend) niet zo sterk zijn als verwacht dan zou ik tegen de mindere tegenstanders Gakpo nog wel als gemaakte linksback willen zien.

Bergwijn - Malen
Bruma
Guti - Rosario
Lato/Gakpo - Dumfries
Schwaab - Boscagli - Baumgartl
Zoet

Jona
Jeugdinternational
Clubvoorkeur:

Bericht door Jona » 20 aug 2019, 16:09

Ik geloof dat ik het wel gezien heb met deze 4-3-3 opstelling. Er is maar één speler op middenveld/aanval die daarin echt zijn taak invult en dat is Gakpo (groot fan). Ondertussen krijgt zelfs Heracles een xG van 2 tegen ons, dat is gewoon veel te veel. Ik zou naar een 4-4-2 met versterkt middenveld toegaan met een ruit, iets als dit:

Ihattaren

Guti Aankoop

Rosario

Daarvoor dan Bergwijn en Malen, met Lato en Dumfries als actief opkomende backs (die kunnen dan ook meer ruimte in de rug laten). Bruma heeft me absoluut nog niet overtuigd, Gakpo zou mijn eerste wissel zijn voor Bergwijn en Malen. De aankoop zou een Van Ginkel/Van der Beek-achtige speler moeten zijn, bij voorkeur ook nog kopsterk zodat je hem bij de lange bal wat dieper kunt positioneren. Zo'n verstevigd middenveld geeft rust aan zowel de verdediging als de aanval en het biedt de grootste kans om iets van lijn in je spel aan te brengen.

Plaats reactie