Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Onze aanval

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 129 times
Been thanked: 235 times

Onze aanval

Bericht door Brael » 22 jun 2020, 10:05

Heruone schreef:
19 jun 2020, 15:38
Daar ben ik het mee eens. Anderzijds betwijfel ik in hoeverre het bereiken van die consistentie ook gepaard gaat met de ontwikkeling van een speler op vrijwel alle aspecten en niet specifiek alleen op bijv. wedstrijdervaring en decision making. Is Steven Bergwijn, om die even als voorbeeld te noemen, nou echt significant beter geworden qua technische vaardigheden etc. of is het gewoon slechts een kwestie van veel meer overzicht en minder druistigheid. En daarbij durf ik ook best de vraag te stellen of die inconsistentie juist niet ergens ook nog een deel te maken heeft met het lage weerstandsniveau dat er heerst. Een speler wordt niet genoeg geprikkeld waardoor hij niet gedwongen wordt om bepaalde beslissingen te maken of bepaalde situaties te ervaren die bijv. wel in de PL gelden. Ik zag geregeld Bergwijn of Lozano 3 a 4 man passeren op basis van explosiviteit en snelheid of op basis van techniek zonder absoluut enige vorm van weerstand. Met regelmaat liepen hun zichzelf ook wel eens vast natuurlijk, maar daar komen ze dan mee weg. Terwijl op een hoger niveau dat überhaupt niet eens mogelijk zou zijn, want spelers zijn tactisch slimmer (rugdekking, ruimtes bespelen, etc.) en zijn kwalitatief beter (sneller, meer inzicht, beter anticiperen, beter positioneren, etc.). En als dergelijke omschakelmomenten ontstaan de tegenstander ook vaak de kwaliteit heeft ze te benutten.
Zeker, maar dat is juist het punt. Spelers als Bergwijn zijn in veel situaties echt superieur aan hun tegenstanders. Als je dan alsnog de wedstrijd niet wint, en zoals gezegd gebeurt dat toch nog regelmatig, dan doe je dus niet genoeg met je voetballende en/of fysieke superioriteit. Dat is in veel gevallen een mentale kwestie. Je bovengrens wordt niet echt hoger van wedstrijdjes tegen Fortuna en Emmen, maar je kunt wel je ondergrens omhoog krijgen in dit soort wedstrijden.

De bovengrens omhoog krijgen moet in de grote wedstrijden en op trainingen gebeuren. Maar grote wedstrijden heeft PSV te weinig gehad de laatste tijd (deels ook omdat ze het zelf laten afweten in Europa en de beker), en op trainingen is er simpelweg te weinig tijd om veel op individuele facetten te trainen.

Plaats reactie