Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 195 times
Been thanked: 349 times

Bericht door Heruone » 26 sep 2017, 16:52

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Juancho schreef:Daar ga je al, ik zeg nergens dat de zijkanten niet bezet worden, ik wil ze alleen laten bezetten door lopende mensen. Hetzij een bijsluitende Pereiro/v. Ginkel of door Locadia/Lozano die vanuit het centrum horizontaal beweging waardoor de CV's weer komen te zwemmen met extra lopende mensen van PSV.
Het is allemaal makkelijk roepen, maar zo simpel is het niet. Lopende mensen kunnen pas gerealiseerd worden, zodra er ruimte is. En daarnaast, door iemand een "gat" in te laten lopen haal je de bezetting ergens anders weg. Zeker met 2 spitsen is dat gewoon makkelijk op te vangen (zal je ook terug zien in al mijn plaatjes). Bovendien mag je uitgaan van dat Willem II zonaal gaat dekken, dus ten eerste moet je je afvragen of die ruimte voor zo'n loopactie er is en ten tweede of zo'n loopactie veel zin heeft? Ik denk van niet. Van Ginkel of Pereiro loopt richting de vleugels, het veld kantelt en je staat in ondertal.

https://gyazo.com/380098d50b69a3c7a6a61f2f9ed3bf57

En als je bijv. Lozano daarin laat lopen, krijg je ongeveer dit:

https://gyazo.com/c5f890af667dc7b2fdd6676769ff805a
https://gyazo.com/04d9b91bd8c1b4939c4c4d8da59d2dbe

En dan kantel ik de middenvelders in principe nog niet mee. In de realiteit is de ruimte daar veel kleiner en kun je of een pass terug verwachten of eventueel balverlies.

Mijn mening: er wordt van alles geroepen, maar er wordt niet gekeken naar de consequenties en de middelen / acties die het moeten realiseren. Ik kan 6-4-0 gaan spelen en 8 lopende mensen opstellen, dan ben ik per definitie nog niet gevaarlijk ;)
Ik denk dat je met die tactiek juist meer ruimte voor jezelf creert en wat meer onrust bij Willem 2 dan dat je al met 2 buitenspelers start in de basis die, zoals we weten, toch veelal naar binnen trekken.
Ik denk? Waar baseer je het op? Dat zie ik nergens terugkomen. Nogmaals, 3 aanvallers (2 flankspelers die naar binnen trekken en een spits) of 3 aanvallers ('10' en 2 spitsen) bestrijken hetzelfde speelvlak (center en gedeelte halfspace) volgens jou. Waarom zorgen de '10' en de 2 spitsen opeens voor meer ruimte? De bezetting in dat kleine vierkantje op het veld blijft immers hetzelfde ;)
Het bekende verhaaltje van er als speler al staan of er als speler komen. Ik zie graag de beweging en positiewisseling van Utrecht uit veel vaker terug komen. Je speelt dan eigenlijk op papier in de basis 4-4-2/5-3-2 maar in de praktijk zal zal je eerder 3-2-3-2 spelen met hoge backs en 1 a 2 diepgaande middenvelders.
Oftewel 3-5-2 aangezien je backs niet immens hoog kunnen gaan staan. Daarbij kom je dus altijd uit in situaties waarbij je in ondertal zal staan. Dus Willem II kan altijd met een mannetje meer druk zetten. Dat is juist wat je niet wilt, je wilt juist dat mannetje extra creëren!
Misschien is het daarom helemaal niet interessant of we nu met 2 of 3 spitsen gaan spelen. Maar is het veel interessanter hoe Cocu tempo in de ploeg wil krijgen vanuit achteruit en vanuit het middenveld. Gaat hij daar een tactische meesterzet doen? Rosario? linkspoot Obispo? (kleine kans) of wellicht Paal op de plek van Luckassen? Of toch Rigo?

Of wordt het gewoon heel simpel Bergwijn erin en Luckassen eruit en verder niks nieuws.
En dat hangt samen van wat Cocu voor keuzes maakt o.a. voorin. 2 spitsen en meer trechter? 3 aanvallers en meer breedte? Alles is een onderdeel van een geheel wat invloed op elkaar heeft. Dus ja, een keuze hoe je gaat spelen is wel degelijk belangrijk.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 403 times
Been thanked: 656 times

Bericht door Juancho » 26 sep 2017, 22:23

Sorry maar je post nu een aantal opmerkingen waardoor ik het wel even goed vind voor nu. Je kan jezelf weg zetten als grote kenner en de mening van anderen betitelen als wat dom roepen zonder na te denken, maar daar pas ik even voor. Met alle respect.

Moet jezelf weten, maar niet mijn manier van discussiëren. Sorry. Kan je nog 100 plaatjes toevoegen, allemaal heel leuk en interessant maar ik weet nu wel hoe jij wil spelen en met welke spelbezetting. En ik weet ook hoe ik denk over het 4-3-3 van Cocu met deze selectie.

Ik laat het er dan maar bij dat we daar totaal anders over denken. Kan wel in herhaling vallen maar daar pas ik voor nu even voor. Tijdens/na de wedstrijd tegen Willem 2 zal er vast weer wat zijn om over te ouwehoeren met elkaar. Voor nu pas ik even. En niet omdat ik niet wil nogmaals, maar omdat we te verschillend denken.

Laten we eerst maar eens afwachten of Cocu met zijn groep kan zorgen voor het vereiste tempo. Zonder dat, kunnen alle tekeningen en details en looplijnen en whatever in de prullenbak.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 28 sep 2017, 17:06

Hmm. Ik heb nog even lopen nadenken, maar ik denk oprecht dat wij qua mening niet zoveel van elkaar verschillen. Allebei pleiten we voor een systeem waarin we ruimte willen creëren, zodat een x aantal spelers optimaal tot zijn recht kan komen en dus de beslissende kwaliteiten van o.a. Lozano en Locadia kunnen gebruiken.

Het verschil zit het hem echter in hoe wij dat willen realiseren. Ik kies voor een 4-3-3, jij voor een 5-3-2 / 3-5-2. En an sich is daar uiteraard niks mis mee, enkel draait het er mij om de redenen waarom je bepaalde keuzes maakt en die zie ik niet bepaald terug.

Nogmaals, waarom creëren 2 aanvallers en een '10' meer ruimte dan 3 aanvallers? Zelfde bezetting qua poppetjes op het volgens jou zelfde speelvlak.

Hoe wil je ruimte realiseren om überhaupt lopende mensen te kunnen gebruiken? Je staat ongeveer met pak hem beet 10 man in een vrij klein gedeelte van de halfspace en de center.

Wat is je motivatie om voor deze opstelling te kiezen, aangezien je in een significant aantal geval in ondertal komt?

Wat is het nut van een middenvelder de flank in te laten lopen, als daardoor de consequenties zijn dat je een mannetje minder op het middenveld krijgt (en je again in ondertal komt)?

Etc.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 30 sep 2017, 12:25

Dat heb ik je al geprobeerd uit te leggen Heruone. Als PSV met 2 diepe spitsen speelt en verder kiest voor lopende en bewegende mensen.. ik denk dan dat de tegenstander vanzelf al wat aan het twijfelen raakt wat te doen. Immers de backs hebben bijv. geen directe tegenstander. Iets wat ze wel in 4-3-3 hebben. Dus wat gaan die doen? Blijven ze 90 min lang op hun positie staan en doen niet mee in het spel? Of kan het ook zijn dat ze puur uit beleving, twijfel en stukje logica wat meer zullen gaan aanvallen of betrokken willen zijn in het spel? Want als hun keeper de bal bijv. heeft, dan zijn de back het die aangespeeld worden toch?

Dus op die manier denk ik dat er vanzelf meer ruimte gaat komen horizontaal gezien achterin bij de tegenstander. Ze moeten nu zelf keuzes gaan maken en ik verwacht dan zeker dat er weer gaten gaan komen waar de voorste 2 in kunnen duiken maar ook een Pereiro en v. Ginkel in kunnen duiken.

Natuurlijk snap ik dat Willem 2 minder hoog druk gaat zetten als een Utrecht, maar je kan ook op een korter gebied je steekpassen gebruiken en je snelle mensen weg zetten.

Ik weet iig 1 ding zeker: als je met 4-3-3 gaat spelen loop je sowieso tegen die muur op en maak je het qua taken Willem 2 alleen maar makkelijker omdat ze eigenlijk allemaal 1 vaste taak hebben.

Ik wil wel eens zien wat de achterhoede van Willem 2 gaat doen als ze opeens ruimte hebben met de bal aan de voet en dat PSV ze iets laat komen. Je kan ook tegenstander ook dwingen om iets te doen waar jij profijt uit kan halen. En dat is nu net het grote verschil tussen ons.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 01 okt 2017, 15:13

Juancho schreef:Dat heb ik je al geprobeerd uit te leggen Heruone. Als PSV met 2 diepe spitsen speelt en verder kiest voor lopende en bewegende mensen.. ik denk dan dat de tegenstander vanzelf al wat aan het twijfelen raakt wat te doen. Immers de backs hebben bijv. geen directe tegenstander. Iets wat ze wel in 4-3-3 hebben. Dus wat gaan die doen? Blijven ze 90 min lang op hun positie staan en doen niet mee in het spel? Of kan het ook zijn dat ze puur uit beleving, twijfel en stukje logica wat meer zullen gaan aanvallen of betrokken willen zijn in het spel? Want als hun keeper de bal bijv. heeft, dan zijn de back het die aangespeeld worden toch?

Dus op die manier denk ik dat er vanzelf meer ruimte gaat komen horizontaal gezien achterin bij de tegenstander. Ze moeten nu zelf keuzes gaan maken en ik verwacht dan zeker dat er weer gaten gaan komen waar de voorste 2 in kunnen duiken maar ook een Pereiro en v. Ginkel in kunnen duiken.

Natuurlijk snap ik dat Willem 2 minder hoog druk gaat zetten als een Utrecht, maar je kan ook op een korter gebied je steekpassen gebruiken en je snelle mensen weg zetten.
Maar dat is juist het grote probleem. Lopende mensen is niet de voorwaarde, lopende mensen is juist het middel waarmee je toe wilt slaan. Ik kan per definitie in elk denkbare opstellingen lopende mensen opstellen, maar ben ik dan ook per sé gevaarlijk? Nee, natuurlijk niet.

For example: PSV speelde gisteren ook met Pereiro en Van Ginkel (2 lopers) en 3 aanvallers in het voor jou zelfde speelvlak. Was PSV de eerste helft dreigend? Nee. Of pak de wedstrijd tegen Heerenveen, waarmee je met Van Ginkel en Ramselaar (minder onzichtbaar dan Pereiro) 2 lopers hebt en daarvoor 3 aanvallers in het zelfde speelvlak. PSV aanvallend ook maar iets kunnen forceren? Nee, niet eens een deuk in een pakje boter.

Dus zoals ik al zei: lopende mensen zijn geen garantie op succes. De garantie op succes is namelijk hoe jij als team (alle 11 de spelers) de ruimtes en mogelijkheden creëert om die lopende mensen te benutten. Uiteraard in combinatie met de tactische keuzes van de coach. Want als je 5-3-2 of 3-5-2 wilt spelen en in ondertal situatie komt (wat meer dan 50% gaat voorkomen in jouw plan), creëer je sowieso al niet de voorwaarde om lopende mensen te benutten. En dan is het sowieso ook al vrijwel onmogelijk (voor de huidige PSV selectie) om op een kort gebied van het veld eronderuit te voetballen.
ik denk dan dat de tegenstander vanzelf al wat aan het twijfelen raakt wat te doen. Immers de backs hebben bijv. geen directe tegenstander. Iets wat ze wel in 4-3-3 hebben. Dus wat gaan die doen? Blijven ze 90 min lang op hun positie staan en doen niet mee in het spel? Of kan het ook zijn dat ze puur uit beleving, twijfel en stukje logica wat meer zullen gaan aanvallen of betrokken willen zijn in het spel? Want als hun keeper de bal bijv. heeft, dan zijn de back het die aangespeeld worden toch?
De backs doen sowieso nog mee aan het spel. Sterker nog, ze dekken een bepaalde ruimte af. En daarnaast zullen Locadia en Lozano niet bij de CV staan, maar juist wat meer tussen de backs en de CV's (die wat dichter op elkaar gaan staan), waardoor de backs in principe ook meedekken ;)
Ik weet iig 1 ding zeker: als je met 4-3-3 gaat spelen loop je sowieso tegen die muur op en maak je het qua taken Willem 2 alleen maar makkelijker omdat ze eigenlijk allemaal 1 vaste taak hebben.
Niet mee eens, aangezien mandekking pure zelfmoord zou zijn. Perfecte schoolvoorbeeld is de 1-0 van PSV tegen Feyenoord daarvan. Dus of je nou 4-3-3 of 3-5-2 of 4-4-2 speelt. Willem II dekt in principe gewoon de ruimtes af door zich compact op te stellen (zonaal dekking). Binnen die ruimtes kunnen ze in overtal komen, mits ze goed drukzetten en het veld kantelen.
Ik wil wel eens zien wat de achterhoede van Willem 2 gaat doen als ze opeens ruimte hebben met de bal aan de voet en dat PSV ze iets laat komen. Je kan ook tegenstander ook dwingen om iets te doen waar jij profijt uit kan halen. En dat is nu net het grote verschil tussen ons.
Ik denk dat je het gisteren in de 1e helft wel hebt kunnen zien. Een soort van laatste linie met 5 verdedigers, waarvan er eentje in aanvallende situaties iets meer naar voren schuift als een soort van libero. Willem II kon zo makkelijk onder de druk van de aanvallers uit voetballen en een aantal kansen creëren.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 okt 2017, 10:34

Ik deel je visie gewoon niet volledig. Dus laten we het er maar op houden dat we gewoon verschillend denken. Overigens was de eerste helft niet de tactiek het probleem maar het ouderwetse vreselijke trage tempo in balbezit en het niet als elftal druk kunnen zetten. Wederom kreeg ik de vraag waar ze toch in godsnaam op trainen elke dag...

Zolang dat er in blijft zitten, heeft een discussie over welk systeem al helemaal geen zin.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 764 times
Been thanked: 2325 times

Bericht door ShovingNE2 » 02 okt 2017, 11:12

Dat heeft niet met trainen te maken, maar meer met de kwaliteit van de spelers.

Het trage opbouwen gaat altijd fout als je Isimat en Schwaab in het centrum hebt staan. Deze twee kunnen gewoon geen inspeelpass geven en worden daardoor huiverig om het te doen en spelen liever de backs in. De welbekende U-vorm in de opbouw.

Als ze twijfelen met inspelen, de bal nog een keertje vooruit tikken en dan richting back gaan, gaat iedereen stilstaan. Dan ben je klaar.

Luckassen is misschien minder in de mandekking (al kan hij daar nog in groeien), maar hij durft wel in te spelen en zie je dat er veel meer door het midden gaat en je dus sneller gevaarlijker wordt.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

JanPietersen
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:

Bericht door JanPietersen » 02 okt 2017, 12:19

Juancho schreef:Zolang dat er in blijft zitten, heeft een discussie over welk systeem al helemaal geen zin.
Dat is nou precies wat ik al weken roep... zeker na het zogenaamd bewieroken van de 1-7.... PSV had toen gewoon spelers die ALLEMAAL hun opdracht goed uitvoerde. Zodra dat niet gebeurt, is het einde zoek.
ShovingNE2 schreef:Het trage opbouwen gaat altijd fout als je Isimat en Schwaab in het centrum hebt staan. Deze twee kunnen gewoon geen inspeelpass geven en worden daardoor huiverig om het te doen en spelen liever de backs in. De welbekende U-vorm in de opbouw.
Precies! Daarmee ging het in de EL mis en zal het altijd mis blijven gaan. Als de bal niet directer wordt ingespeeld, men niet durft door te lopen na inspelen, dan is het wachten op tegen goals of saaie 0-0 wedstrijden

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 okt 2017, 16:17

Als team en collectief druk zetten is natuurlijk gewoon heel goed trainbaar. Vind ik. Als je dat al ontkent (Shovi) kan je je afvragen waarom ze uberhaubt nog trainen.

Ik zie ook wel dat onze beide CV's het gewoon niet hebben. Ik zie ze dan ook heel graag vertrekken. 1 deze winter en de ander in de zomer. Ze komen gewoon te kort. Klaar.

Maar dat is natuurlijk niet alleen maar het probleem. Slechts 1 onderdeel van het geheel. Een klasbak van een (L)CV is dan ook met een fatsoenlijke LB wat mij betreft de sleutel richting de titel in de winterstop. Lukt Brands dat, dan ben ik er van overtuigd dat het hele elftal gelijk ook veel beter op elkaar aansluit.

Overigens geeft dit gelijk het grote falen van Brands maar weer eens aan.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1036 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door Ykhim » 02 okt 2017, 16:21

Shoving heeft het over het baltempo, niet over collectief drukzetten. Zoiets gaat grotendeels hand in hand met kwaliteit van de spelers. Lagere kwaliteit betekent meer fouten zodra het tempo omhoog gaat. Het helpt ook niet dat Hendrix dan ook nog eens op '6' staat. Hele nuttige speler, maar iemand als Guardado had dit elftal meteen een stuk beter laten spelen.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 okt 2017, 16:28

In mijn post noem ik heel duidelijk beide problemen. Als hij het alleen over het tempo heeft, tja dat was mij niet direct duidelijk.

Al vind ik wel dat je toch iets meer mag verwachten/eisen van het centrale duo van PSV. Zeker tegen tegenstanders die ver terug zakken. Enige wat ze dan hoeven te doen is veel sneller de bal in te spelen bij een Hendrix/v. Ginkel. Dat kan allemaal echt wel veel, veel sneller zonder weerstand.

Of het trainen op een inspeelpass. In de loop en niet altijd maar net achter de man. Dat is toch ook gewoon trainbaar lijkt me. Gewoon de simpele basis dingen die je mag verwachten van een prof speler. Dat is gewoon trainbaar.

Dat Isimat/Schwaab geen inschuivend wereldwonder gaat worden, dat snap ik ook nog wel. Maar daar zit nogal een grijs gebied tussen....

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 02 okt 2017, 16:57

Ik had het niet over collectief druk zetten, dat punt onderschrijf ik overigens.

En nee: je gaat van een mandekker niet ineens een opbouwende CV maken. Ook niet met heel veel trainen, dat maakt van een slechte opbouwer een iets minder slechte opbouwer, geen goede.

Daarom zal je snel Luckassen terug zien in het team. Een mindere mandekker wellicht, maar wel opbouwende kwaliteiten en een goede inspeelpass.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1036 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door Ykhim » 02 okt 2017, 17:11

Juancho schreef:In mijn post noem ik heel duidelijk beide problemen. Als hij het alleen over het tempo heeft, tja dat was mij niet direct duidelijk.

Al vind ik wel dat je toch iets meer mag verwachten/eisen van het centrale duo van PSV. Zeker tegen tegenstanders die ver terug zakken. Enige wat ze dan hoeven te doen is veel sneller de bal in te spelen bij een Hendrix/v. Ginkel. Dat kan allemaal echt wel veel, veel sneller zonder weerstand.

Of het trainen op een inspeelpass. In de loop en niet altijd maar net achter de man. Dat is toch ook gewoon trainbaar lijkt me. Gewoon de simpele basis dingen die je mag verwachten van een prof speler. Dat is gewoon trainbaar.

Dat Isimat/Schwaab geen inschuivend wereldwonder gaat worden, dat snap ik ook nog wel. Maar daar zit nogal een grijs gebied tussen....
Het is trainbaar tot een bepaalde hoogte. Dat iets simpels als de bal in de loop spelen beter moet, dat ben ik volledig met je eens hoor.

Overigens weet ik nog net zo niet of Luckassen er weer snel in zal komen. Hij is natuurlijk geblesseerd, maar Cocu lijkt een voorkeur te hebben voor Schwaab omdat dat de algehele organisatie ten goede komt. Daar kan ik me ook wel in vinden. Verder scoren we gemiddeld 3x per wedstrijd, dus op zich zitten we nog niet in een hele zorgwekkende fase.
#WelkomThuisGini

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 02 okt 2017, 17:14

In dat kader geloof ik nog steeds in LCV Hendrix, kan een prima duo vormen met Dinges.

Rigo of Rosario op 6.
Eensch.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 okt 2017, 17:28

ShovingNE2 schreef:Ik had het niet over collectief druk zetten, dat punt onderschrijf ik overigens.

En nee: je gaat van een mandekker niet ineens een opbouwende CV maken. Ook niet met heel veel trainen, dat maakt van een slechte opbouwer een iets minder slechte opbouwer, geen goede.

Daarom zal je snel Luckassen terug zien in het team. Een mindere mandekker wellicht, maar wel opbouwende kwaliteiten en een goede inspeelpass.
Als je goed leest dan zie je dat ik ook helemaal niet zeg dat je van een mandekker een opbouwende topper kan maken. Ik zeg alleen dat de hele simpele dingen die nu al vaak fout gaan (bal achter de man, eerst uren met de bal aan de voet staan wachten terwijl je toch echt gewoon een pass over 3-5 meter kan geven) gewoon trainbaar is.

Gewoon inspelen, inspelen en nog eens inspelen tot je een fatsoenlijke pass over een paar meter kan geven met links en rechts. Als je dat al niet eens meer mag verwachten en als je dat als ontrainbaar wil noemen... Stop er dan maar gelijk mee.

Om vervolgens de stap te maken naar een sterke opbouwer, ja dan zal 1 van beide heren (of beide) gewoon verkocht moeten worden en plaats moeten maken voor die aankoop.

Dat zeggende begrijp ik de aankoop van Luckassen dus nog steeds niet. PSV had en heeft behoefte aan een sterke voetballende CV. Niet aan nog een speler voor de toekomst die nog veel moet leren en dat voor een dikke 4 miljoen.

Dus laten we vooral straks in de winter de fouten herstellen, te beginnen bij de basis: de achterhoede. Op het middenveld hebben we spelers en keuzes zat op ED niveau.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 02 okt 2017, 17:52

Spelers die bij PSV komen zijn het stadium van 'een bal leren inspelen' allang voorbij. Dat is op dat moment een onderdeel dat ze goed of niet goed beheersen en daar ga je niet heel veel meer aan veranderen.

Naarmate ik Schwaab en Isimat vaker als centraal duo zie snap ik de keuze voor (een) Luckassen steeds beter. Los van het feit of hij links- of rechtsbenig is (ik zag liever links, maar dat is niet de discussie nu), het is een opbouwende CV die als Jorrit niet uitkijkt ook een gooi naar de 6 positie kan gaan doen.

Ik was sceptisch over zijn komst, maar snap het steeds beter. Luckassen is voetballend veel beter dan Isimat en Schwaab, precies wat jij verlangt.

En over spelers die nog moeten leren aankopen: dat is juist de vijver waar PSV in vist. Spelers die potentie hebben beter maken en voor meer doorverkopen. Spelers die direct wat toevoegen en top zijn, zijn of duur (Lozano) of komen onder voorwaarden (Moreno / Guardado). En dat laatste wilde jij juist niet.

You can't have it all Juancho. De eisen die jij stelt aan aankopen zijn niet realistisch in dat geval. Ergens zal je als club concessies moeten doen. Je kan niet ieder minpunt afknallen en zeggen dat het beter moet.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 02 okt 2017, 18:51

Ik vind dat echt slappe zakken beleid. Sorry dat ik het zeg. Schwaab en Isimat zijn leuk als 2de CV's. Beetje zoals Isi dat was achter Bruma/Moreno. Maar beide heren komen op de meest basis zaken al te kort. 1 van beide zou nog kunnen met een topper naast hun maar 2 naast elkaar is gewoon heel erg matig. De lat moet absoluut hoger liggen vind ik.

Luckassen speelt niet. Is bovendien een speler die nog veel moet leren en ik vraag me af of hij wel die topper van een CV kan worden. En daarvoor is hij wel gehaald zoals ook jij vast wel hebt gehoord. Prima als hij evt. hendrix uit de basis speelt, maar dan nog blijft dus de fout er dat we het vertrek van Moreno niet hebben opgevangen. Ik zei het toen en ik zeg het nu nog steeds, van Moreno naar Luckassen is zo'n enorm groot gat. Daar moet een club als PSV toch beter voor krijgen.

Luckassen was prima geweest als talent die rustig de tijd krijgt en daar waar kan zijn minuten krijgt. Zoals Ramselaar ook is gehaald. Echter moet hij er nu al staan. Heeft niks met cant have it all te maken maar met net ff de lat wat hoger leggen als het gaat om je basis spelers op cruciale posities.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 53 times

Bericht door Heya Hallvar » 23 okt 2017, 14:36

Waarom stoort PSV (zwakkere) tegenstanders niet consequent in de opbouw, terwijl elke keer wanneer dit wel gebeurt het direct balwinst oplevert? Het patroon is thuis vaak hetzelfde: enthousiast beginnen, na een voorsprong gaat het gas eraf en in de laatste 20 min (evt na een tegengoal) wordt er weer druk gezet. Is dit nu de opdracht van Cocu of de onmacht van de spelers? Tegen sterke tegenstanders begrijp ik dat je voorzichtig opereert, maar tegen elk team uit het rechter rijtje moet je er minimaal een uur vol op klappen.

Fanatic-U-s
International
Has thanked: 66 times
Been thanked: 107 times

Bericht door Fanatic-U-s » 23 okt 2017, 15:38

Heya Hallvar schreef:Waarom stoort PSV (zwakkere) tegenstanders niet consequent in de opbouw, terwijl elke keer wanneer dit wel gebeurt het direct balwinst oplevert? Het patroon is thuis vaak hetzelfde: enthousiast beginnen, na een voorsprong gaat het gas eraf en in de laatste 20 min (evt na een tegengoal) wordt er weer druk gezet. Is dit nu de opdracht van Cocu of de onmacht van de spelers? Tegen sterke tegenstanders begrijp ik dat je voorzichtig opereert, maar tegen elk team uit het rechter rijtje moet je er minimaal een uur vol op klappen.
Goede post, wat ik mistte is "Waarom stoort PSV (zwakkere) tegenstanders niet consequent in de opbouw... om onze minste linie, de verdediging, te verlichten in hun arbeid".
Neunzig Minuten pro Spiel im Kampfmodus!

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 okt 2017, 16:06

Omdat je niet een uur 'volle bak' kan gaan. Alleen in die periodes dat je gas terugneemt moet je wel de bal snel rond laten gaan en dat gebeurde ook niet.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Been thanked: 53 times

Bericht door Heya Hallvar » 24 okt 2017, 17:44

Fanatic-U-s schreef: Goede post, wat ik mistte is "Waarom stoort PSV (zwakkere) tegenstanders niet consequent in de opbouw... om onze minste linie, de verdediging, te verlichten in hun arbeid".
Goede aanvulling, de zwakste linie moet je zoveel mogelijk ontlasten. Ook al kan je niet een uur volle bak gaan dan nog moet je je tegenstander niet zo ver laten opstomen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 okt 2017, 20:00

Nee? We werden er kampioen mee in 2014/2015....

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 24 okt 2017, 21:02

ShovingNE2 schreef:Omdat je niet een uur 'volle bak' kan gaan. Alleen in die periodes dat je gas terugneemt moet je wel de bal snel rond laten gaan en dat gebeurde ook niet.
Dan is dus geen enkele speler rijp voor een buitenlandse topcompetitie. Daar wordt niet alleen harder getraind maar de wedstrijden vragen ook 10x meer inhoud van je ivm de speeltijd wat de ED is.

Ik ben van mening dat PSV in de ED weldegelijk een uurtje gas moet kunnen geven. Wellicht niet constant het gas volledig open, maar tussen wat je nu ziet en wat je eigenlijk mag eisen zit nog wel een groot verschil.

Mooie uitdaging om aan te pakken lijkt me. Want het niveau is zo bedroevend dat je echt nog grotere uitslagen gaat zien.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 25 okt 2017, 08:48

Het is tactisch een hele bewuste keuze om niet een uur vol gas te gaan. Luuk gaf ook heel duidelijk de momenten aan waarop de ploeg in zakte en Heracles liet komen.

Juist in het laatste kwartier scoort PSV vaak en dat heeft ook met het fysiek van de tegenstander te maken. Als je hen ook meters laat maken betaalt zich dat aan het einde van de wedstrijd terug.

Neemt niet weg dat het wel beter moet dan tegen Heracles. Als je niet vol gas gaat moet in ieder geval de bal heel snel rond.

SRF
Bankzitter
Been thanked: 10 times

Bericht door SRF » 25 okt 2017, 09:12

ShovingNE2 schreef:Het is tactisch een hele bewuste keuze om niet een uur vol gas te gaan. Luuk gaf ook heel duidelijk de momenten aan waarop de ploeg in zakte en Heracles liet komen.

Juist in het laatste kwartier scoort PSV vaak en dat heeft ook met het fysiek van de tegenstander te maken. Als je hen ook meters laat maken betaalt zich dat aan het einde van de wedstrijd terug.

Neemt niet weg dat het wel beter moet dan tegen Heracles. Als je niet vol gas gaat moet in ieder geval de bal heel snel rond.
Eens, als je vol gas gaat móét je jezelf ook belonen met doelpunten. Blijf je zoals zondag hangen op 1-0, dan is het ook niet verstandig om jezelf helemaal kapot te lopen. Het afwisselen van die momenten beheerst dit PSV wel, alleen laten ze de tegenstander wel te vaak in hun kracht voetballen. Als je temporiseert moet je op z'n minst vaker de bal hebben dan je tegenstander, en dat had PSV juist in die fase niet.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 25 okt 2017, 15:53

SRF schreef:
ShovingNE2 schreef:Het is tactisch een hele bewuste keuze om niet een uur vol gas te gaan. Luuk gaf ook heel duidelijk de momenten aan waarop de ploeg in zakte en Heracles liet komen.

Eens, als je vol gas gaat móét je jezelf ook belonen met doelpunten. Blijf je zoals zondag hangen op 1-0, dan is het ook niet verstandig om jezelf helemaal kapot te lopen. Het afwisselen van die momenten beheerst dit PSV wel, alleen laten ze de tegenstander wel te vaak in hun kracht voetballen. Als je temporiseert moet je op z'n minst vaker de bal hebben dan je tegenstander, en dat had PSV juist in die fase niet.
Het afwisselen is ook niet moeilijk, aangezien het simpelweg onmogelijk is om 60 minuten (laat staan 90 minuten voluit te gaan). Dus hoe je het wendt of keert: PSV zal altijd het afwisselen beheersen, al blijft uiteraard echt dodelijk toe slaan op bepaalde momenten een vak apart.

Bon, dat is eigenlijk irrelevant, aangezien PSV dat voor ED begrippen ook redelijk goed beheerst. Het probleem zit hem ook niet in het gegeven dat PSV niet kan voetballen, ook al geeft het vol gas. Het tegendeel is namelijk waar: PSV kan echt wel voetballen, refererend aan 45 minuten tegen Feyenoord, momenten tegen AZ en ook momenten tegen Willem II en Heracles.

Waar zit het probleem dan? In de minuten dat PSV gas terug moet geven. Even voor Juancho: ook in Engeland, Spanje, Italië en Duitsland gebeurt dit. Het enigste verschil zit hem echter in de manier hoe het gebeurd. Als eerste is er in de top competities altijd een adequaat baltempo aanwezig, waardoor er altijd wel degelijk druk op de zonale verdediging aanwezig is i.t.t. onze eigen ED, waar een redelijk hoog baltempo voor velen al als lastig wordt ervaren.

En daarnaast bezitten de spelers in de PL, La Liga, Bundesliga en Seria A gewoon een bepaald inzicht, kwaliteit en slimmigheidjes waardoor ze ook als ze niet vol gaan wel degelijk gevaar kunnen stichten. En hier komt m.i. ook het probleem van de ED en in zekere zin ook dat van PSV naar boven drijven: we missen slimme visionairs op bepaalde sleutelposities binnen het veld. Neem internationaal bijvoorbeeld een Pirlo of een De Bruyne; zonder 100% te geven kunnen ze met een paar simpele passes als nog grote kansen creëren.

Guardado had dit ook en zekere zin kan je Schöne ook in dit rijtje scharen. Dat is ook gelijk de reden dat laatstgenoemde, eigenlijk een hele gemankeerde speler, wel tot slagen komt in de ED. Bij PSV ligt dit probleem vooral achterin. De CV's hebben niet de inzicht en de durf om snel een pass te geven en de huidige '6' Hendrix is daar ook niet in thuis, al moet ik concluderen dat hij daarin wel begint te groeien.

En dit is ook gelijk de reden waarom PSV van mij betreft haar CV's mag halen uit Z-Amerika, specifiek Mexico. De laatste linies groeien daar op met het opbouw systeem van La Volpe en de '3e man' (eerder hier al eens behandeld). Vanaf de jeugdelftallen wordt daar al vol op getraind wat ervoor zorgt dat het gros van de CV's gewoon minimaal degelijk kan opbouwen en het inzicht heeft om een pass te kunnen geven. En juist dat laatste is key, indien je op momenten dat je gas terug moet nemen, nog steeds gevaarlijk wilt zijn ;)

Plaats reactie