Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 286 times
Been thanked: 294 times

Awards:

Bericht door Mercer » 19 apr 2019, 12:23

Iedereen kan schieten van buiten de zestien JB zelfs jij op een goede dag... :D
''Er zijn maar drie dingen zeker in het leven: belastingen, de dood en wijze teksten van Mercer''

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 653 times
Been thanked: 554 times

Bericht door J.B. » 19 apr 2019, 12:28

Mercer schreef:Iedereen kan schieten van buiten de zestien JB zelfs jij op een goede dag... :D
Zo moeilijk is dat niet
Circle of fifths

Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 286 times
Been thanked: 294 times

Awards:

Bericht door Mercer » 19 apr 2019, 12:32

De dekselse Brenet vergeet ik nooit meer. In alle haast ben ik Guardado vergeten. :lol:
''Er zijn maar drie dingen zeker in het leven: belastingen, de dood en wijze teksten van Mercer''

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 834 times
Been thanked: 235 times

Bericht door Ren Höek » 20 apr 2019, 10:18

Ik vind dat Hendrix weer meer van afstand moet gaan schieten, hij heeft daarin dezelfde kwaliteiten als Ziyech. Bijna niets gaat erin, maar heel af en toe wel.
Wel apart dat Ziyech erom wordt geroemd en Hendrix erom wordt verguisd :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 apr 2019, 11:47

Ren Höek schreef:Ik vind dat Hendrix weer meer van afstand moet gaan schieten, hij heeft daarin dezelfde kwaliteiten als Ziyech. Bijna niets gaat erin, maar heel af en toe wel.
Wel apart dat Ziyech erom wordt geroemd en Hendrix erom wordt verguisd :D
Als je 30x op doel schiet gaat er soms wel eentje in :D
Circle of fifths

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 26 times
Been thanked: 100 times

Bericht door koetje » 25 apr 2019, 08:09

Interessant stukje nog uit het interview met Sadilek:
Sadilek vindt niet dat PSV heel veel minder voetbalt dan voor de winterstop. ‘We creëren nog steeds heel veel kansen en hebben nog altijd de minste doelpunten tegen. Alleen zijn de resultaten wat minder. Dat komt vooral door onze tegenstanders, denk ik. Ze weten hoe we kunnen spelen en passen zich daarop aan. Ik zie nu veel meer echte mandekking op het middenveld. Dat was voor de winterstop niet zo. Toen kregen we wat meer ruimte, zakten de tegenstanders in. Maar als wij nu worden vastgezet, ligt de ruimte ergens anders, vaak voorin. Daar moeten we dan gebruik van maken. Natuurlijk trainen we daarop. Ik vind ons nog steeds dominant en beter dan de tegenstanders, het komt alleen niet altijd tot uitdrukking in de score.’

Voormalig KG
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door Voormalig KG » 25 apr 2019, 12:59

Ik denk dat aankomend jaar met Lammers Van Bommel op tien 8n de spits een welkome toevoeging heeft voor zijn speelwijze. Lammers is veel meer in staat als Luuk de Jong om als een verkapte nr 10 of 9,5 te spelen met zijn voetballende kwaliteiten. Dit bewijst hij dit seizoen ook met counters bij Heerenveen waarbij Vlap, Zeneli, Van Bergen etc allemaal door Lammers worden weg gestoken.

Voor de buitenposities met Malen, Gakpo, Romero, Aboukhlal, Mauro Jr genoeg talent achter de hand om het vertrek van of Lozano of Bergwijn op te lossen. Als ze beide vertrekken dan moet er heel veel vertrouwen zijn in met name de eerste twee anders toch minimaal een goede gerichte aankoop.
Komt goed

Lorenzo von Matterhorn
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 169 times
Been thanked: 58 times

Bericht door Lorenzo von Matterhorn » 29 jun 2019, 08:32

Als Lozano en Bergwijn er nog bij zijn tegen Basel, dan lekker deze aanval opstellen:

Bruma - Lozano - Bergwijn

Basel zal niet weten waar ze het moeten zoeken. Wat een watervlugge voorhoede is dit!
Liberté
Égalité
Pésjevé

Voormalig KG
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door Voormalig KG » 24 jul 2019, 09:40

Ik zou graag zien dat de centrale verdedigers op zoek gaan naar lasses waarbij ze een of twee stations overslaan, ook Bergwijn of de buitenspelers strak durven inspelen die vervolgens kaatsen.
De driehoekjes die constant worden gemaakt, waarbij in wordt gespeeld en gekaatst zorgt er dan voor dat Rosario en Guti met een kaats van bijvoorbeeld Bergwijn met hun gezicht naar voren staan en dus een makkelijker de pass vooruit kunnen geven.

Ook vond ik de passing erg traag. In het begin deden Rosario, Guti en Sadilek dit wel naar behoren harde en snelle passing, maar dit zakte na een kwartier vrij snel weg en toen speelde iedereen zo traag de bal naar elkaar toe dat Basel heel makkelijk kon hergroeperen.
Komt goed

ElTigre
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 37 times
Been thanked: 24 times

Bericht door ElTigre » 24 jul 2019, 11:35

Wat ik nog een beetje mis is een middenvelder die in balbezit verder uitzakt en zo een overtal situatie creert in de opbouw. Een beetje zoals Frenkie de Jong vaak deed bij Ajax. Het valt me op dat de middenvelders niet vol overtuiging in de bal komen om even die 1 a 2 tellen extra te hebben en goed op te kunnen bouwen. Dit gaat nog te traag

Jwoeloe
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 31 times
Been thanked: 187 times

Bericht door Jwoeloe » 24 jul 2019, 11:45

Voordat het echt warm begint te worden vandaag, heb ik de tactiek van PSV gisteren onder de loep proberen te leggen.

Het basisprincipe was nog steeds de 4-2-3-1. Wat dat betreft niets nieuws.
Afbeelding

Verdedigend zag je die 4-2-3-1 nog steeds terugkomen. In die spoiler hieronder zie je een moment waarin de bal net heroverd is en naar voren wordt geschoten. Malen in de spits, duidelijk de linie met Lozano, Bergwijn (en Bruma dus buiten beeld) en Rosario voor de verdediging.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
In balbezit werd die 4-2-3-1 bij langdurig bezit van de bal een 3-5-2. Lozano trok naar binnen, Dumfries kwam hoog te spelen, Bruma kwam de bal laag ophalen en de overige verdedigers schoven wat op waardoor Luckassen iets uitweek naar rechts, Viergever echt centraal centraal stond en Sadilek de linkerkant bezette. Daardoor stond in balbezit de bezetting als volgt. Twee voorbeelden in de praktijk zie je in de spoiler, waarbij ik de kanttekening moet plaatsen dat de tweede situatie ontstaat uit de counter van de spoiler hierboven, dus in dat geval was er niet direct sprake van langdurig balbezit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Werd er helemaal niet in een 4-2-3-1 aangevallen? Jawel, de 3-5-2 vormde zich vaak pas als PSV iets langer balbezit had, maar er zijn ook genoeg momenten waarin PSV in die verdedigende 4-2-3-1 de bal heroverde en er razendsnel uit kwam in diezelfde formatie. Vaak als PSV wat langer de bal had, werd het een verkapte 3-5-2. In het eerste plaatje in de spoiler hieronder veroveren Bergwijn en Malen de bal van Balanta. Malen geeft de bal uiteindelijk aan Lozano en er volgt een lage voorzet die door de verdediger tegen de eigen lat wordt gewerkt. Op het tweede moment heroveren Gutierrez en Rosario de bal en spelen Bergwijn in. Die steekt vervolgens op Malen, die uiteindelijk met zijn linkerbeen tot een schot komt.
Afbeelding
Afbeelding
Hier ligt dan ook een beetje het probleem van de eerste tegengoal. We verliezen de bal vlak voor rust, er wordt geen druk op de bal gezet en die tegenstander krijgt alle tijd om een teamgenoot uit te zoeken. De omschakeling terug naar je basisprincipe waaruit je verdedigt, klopt in dat geval niet. Luckassen is zijn tegenstander kwijt, Rosario wilt nog uitstappen maar kijkt eigenlijk een beetje naar Bruma en Bergwijn, die in dit geval druk hadden moeten doen. Dan wordt het hoog staan van een Dumfries je niet direct fataal, maar als hij inmiddels al terug was had er veel minder ruimte voor die aanvaller gelegen en had de goal mogelijk voorkomen kunnen worden. Al mag je nooit zo verdedigen als Luckassen hier deed.
Afbeelding
De tweede tegengoal hoeven we in ieder geval niet nader te bekijken, aangezien die niets met de gekozen tactiek te maken heeft.

Welke kanttekeningen moeten we hierbij nog plaatsen?
1. Ik ben in het moderne voetbal niet erg fan van het spreken over bepaalde formaties waarin een ploeg speelt. Zoals je ziet is het vrij dynamisch, maar ik gebruik ze toch maar omdat het wat makkelijker maakt om de situatie te verduidelijken.
2. Sadilek speelde en niet Lato. Lato is natuurlijk een echte linksback die er best wel eens zelf overheen kan gaan. Ondanks dat Sadilek het voor zijn doen prima invulde en naar mate de wedstrijd vorderde ook wel eens op kwam, is hij het niet gewend om als linksback te spelen en van daaruit veel mee op te komen. Oftewel: is het kantelen van het spel zoals dat specifiek tegen Basel gebeurde een incident? Of kunnen we verwachten dat we met Lato in de ploeg het spel ook de andere kant op laten kantelen, waarbij Bruma naar binnen gaat, Lato inschuift en Dumfries naar het hart van de verdediging trekt en Lozano een bal komt ophalen aan de zijkant. Het zou kunnen, maar voor nu verwacht ik misschien wel dat het zo blijft, aangezien Lato met zijn lengte ook geen wapen is om die lange bal op te geven als keeper. Doordat Dumfries zo diep stond, had Zoet weer een optie om die lange bal te geven (zonder Luuk in het elftal). Dat deed Dumfries bijzonder goed. Lato gaat die kopduels aan de andere kant niet winnen.

Dus stel nou dat het spel alleen in deze richting kantelt. Je linksback is dan dus eigenlijk een linksback annex centrale verdediger. Kan Lato uit de voeten als centrale verdediger? Het profiel van een Boscagli lijkt direct beter te passen, met een hoop ervaring centraal, maar ook op linksback. Die zou dat perfect moeten kunnen invullen. Met Baumgartl op de plek van Luckassen en Unnerstall in het doel is er achterin nog 1 vacature: de positie van Viergever. Zonder te veel te speculeren en het hele elftal ondersteboven te willen gooien, zou Calero daar wel uitstekend passen. Maar goed, wie weet vult Lato dat ook uitstekend in zoals Sadilek en neemt Boscagli de positie van Viergever wel over. Het is allemaal nog wat koffiedik kijken met deze n=1 wedstrijd. Maar het zijn interessante dingen om in gedachten te hebben bij een volgende wedstrijd.

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 25 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Siemen » 24 jul 2019, 14:45

ElTigre schreef:
24 jul 2019, 11:35
Wat ik nog een beetje mis is een middenvelder die in balbezit verder uitzakt en zo een overtal situatie creert in de opbouw. Een beetje zoals Frenkie de Jong vaak deed bij Ajax. Het valt me op dat de middenvelders niet vol overtuiging in de bal komen om even die 1 a 2 tellen extra te hebben en goed op te kunnen bouwen. Dit gaat nog te traag
Het lijkt me ook makkelijker als er 1 centrale controleur is die dit doet, ipv 2 controleurs wat we nu hebben.

In het aanvalsspel is er m.i. te veel hetzelfde omdat we met 4 flankspelers spelen: Malen positioneert zich niet altijd goed in de zestien, Bergwijn trekt vanaf 10 steeds naar flanken. Daardoor is de bezetting niet goed. Ik zou Lozano of Bergwijn verkopen en een 10 terughalen die ook echt als box-to-box middenvelder kan spelen en niet als verkapte aanvaller. Kan Berghuis dat? Ik twijfel.

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 25 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Siemen » 31 jul 2019, 09:18

Afbeelding

Verkopen:
Bergwijn en/of Lozano (beiden buiten plaatje gelaten)
Pereiro
Ramselaar
Luckassen of Saintbury

Kopen:
Aanvallende middenvelder met scorend en passend vermogen.

Veranderen:
Tactiek.. geen 4-2-4 / 4-3-3 met aanvaller op 10, maar 4-3-3 met punt naar achteren, voetballende kwaliteit erbij i.p.v. dribbelaars die willen lopen en breien met de bal.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 221 times
Been thanked: 224 times

Bericht door Sensation » 31 jul 2019, 09:21

Siemen schreef:
31 jul 2019, 09:18
Afbeelding

Verkopen:
Pereiro
Ramselaar
Luckassen of Saintbury

Kopen:

Veranderen:
Tactiek.. geen 4-2-4 / 4-3-3 met aanvaller op 10, maar 4-3-3 met punt naar achteren, voetballende kwaliteit erbij i.p.v. dribbelaars die willen lopen en breien met de bal.
+1

Wanneer Bergwijne en Lozano allebei weggaan; dan Berghuis.

RIO
Meervoudig international
Has thanked: 39 times
Been thanked: 158 times

Bericht door RIO » 31 jul 2019, 16:10

352 kan best met deze selectie

Viergever Boscali en Baumi achterin.

Lato en Dumfries op de flanken. Guti, Rosario en Ibi op het middenveld en Bruma en Malen voorin.

Je kan eventueel Rosario een linie laten zakken i.p.v. Viergever en Mo erin mocht je naar een 442 willen. We hebben gewoon niet echt het materiaal voor een 433, zeker niet met dpnv
Mo money, Mo honey

Hatseflats
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Hatseflats » 31 jul 2019, 16:30

Ik lees hier regelmatig mee, maar om Dumfries op de flanken te zetten? Neh, geen goede voorzet en dito overzicht.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 31 jul 2019, 16:34

Ik ben wel fan van de 4-4-2 variant met de ruit. Twee spitsen systeem.
Circle of fifths

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 48 times
Been thanked: 91 times

Bericht door grasveld » 31 jul 2019, 18:40

Daar hebben we toch totaal het spelersmateriaal niet voor? Ik kan me werkelijk niemand bedenken die uit de voeten zou kunnen op ons 4-mans middenveld. Vooral niet met een ruit. Juist in dat systeem is de '6' cruciaal, en wij hebben geen écht goede 6. Daarnaast is (met de ruit) uiteraard de 10 ook zeer belangrijk. Samen met de 6 de spil van het elftal. Wie zou dit bij ons op zich moeten nemen.

Hatseflats
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Hatseflats » 01 aug 2019, 07:53

Hier een mooi voorbeeld van de wedstrijd tegen Basel. Je ziet er exact wat er niet goed gaat qua veldspel.
Voorin lopen ze elkaar in de weg en van achteruit durven ze het middenveld niet in te spelen....

Afbeelding

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 221 times
Been thanked: 224 times

Bericht door Sensation » 01 aug 2019, 08:37

Je moet voor de grap die lijntjes van Viergever vergelijken met de lijntjes van Boscagli tegen Ajax. Dan is de keuze snel gemaakt. Boscagli was verdedigend tegen Ajax nog niet stabiel, maar ik heb Viergever nooit stabiel gevonden dus wat dat betreft is het sws geen stap achteruit, opbouwend ga je er heel erg op vooruit.

Afbeelding

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 70 times
Been thanked: 85 times

Bericht door Heruone » 01 aug 2019, 08:45

Siemen schreef:
31 jul 2019, 09:18
Afbeelding

Verkopen:
Pereiro
Ramselaar
Luckassen of Saintbury

Kopen:

Veranderen:
Het probleem zit hem niet in de keuze tussen MPNA en MPNV. MPNA gaat geen enkel verschil maken op het moment.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Hatseflats
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Hatseflats » 01 aug 2019, 09:02

Ook vrij ernstig dat nota bene Sadilek in beide wedstrijden de meeste passes verzorgt.

Juancho
Legende
Has thanked: 231 times
Been thanked: 522 times

Bericht door Juancho » 01 aug 2019, 09:13

Hatseflats schreef:
01 aug 2019, 07:53
Hier een mooi voorbeeld van de wedstrijd tegen Basel. Je ziet er exact wat er niet goed gaat qua veldspel.
Voorin lopen ze elkaar in de weg en van achteruit durven ze het middenveld niet in te spelen....

Afbeelding
Onzin, volgens onze trainer ligt het niet aan het veldspel. Immers we creëren genoeg kansen. Dus tja... :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 aug 2019, 11:31

trolol schreef:
31 jul 2019, 18:40
Daar hebben we toch totaal het spelersmateriaal niet voor? Ik kan me werkelijk niemand bedenken die uit de voeten zou kunnen op ons 4-mans middenveld. Vooral niet met een ruit. Juist in dat systeem is de '6' cruciaal, en wij hebben geen écht goede 6. Daarnaast is (met de ruit) uiteraard de 10 ook zeer belangrijk. Samen met de 6 de spil van het elftal. Wie zou dit bij ons op zich moeten nemen.
Misschien Guti?
Circle of fifths

Drs. Ykhim
Vedette
Oude username: Ykhim
Has thanked: 843 times
Been thanked: 680 times

Bericht door Drs. Ykhim » 01 aug 2019, 11:56

Gutiérrez op '6' met deze defensie? Nee, dankje.
#FreeGuti #LonwijkOut

Plaats reactie