Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 994 times
Been thanked: 1124 times

Bericht door Ykhim » 25 sep 2017, 15:18

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het was niet gelijk aan andere wedstrijden, nee. Maar dat sluit niet uit dat PSV nog steeds 4-3-3 speelde. Ook binnen 4-3-3 kun je veel variëren.

Maar goed, eigenlijk is het niet juist om in zulke formaties te denken. Gisteren was het namelijk heel dynamisch, ondanks dat de basis 4-3-3 was. Binnen de wedstrijd werd er voortdurend van veldbezetting gewisseld en ook het drukzetten werd bij fases anders georganiseerd.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende
Has thanked: 401 times
Been thanked: 649 times

Bericht door Juancho » 25 sep 2017, 15:23

Laten we het dan maar houden op een iets andere perceptie van het systeem. Ik vond de basis 5-3-2 of 3-5-2 en soms 4-3-3. Is misschien ook niet het belangrijkste.

Voor mij was het belangrijkste dat er ruimte gecreeert werd. En dat kwam echt niet puur door Utrecht maar ook zeker door het systeem waarbij er overduidelijk meer ruimte was voor met name Locadia en Lozano om lekker te lopen, te zwerven, ruimte opzoeken en induiken en weg gestuurd te worden. De eerste goal en 3de goal waren daar mooie voorbeelden van. Zo'n 3de goal van Locadia... ik heb hem in de periode voor gister amper zulke loopacties zien (kunnen)maken omdat het allemaal zo vol en statisch was. Nu lag de ruimte er wel. In mijn ogen dus ook mede omdat we geen standaard 4-3-3 van Cocu speelden waarbij de vleugels veelvuldig bezet zijn :wink:

Dus laten we hopen dat Cocu hier als basis pakt en hiermee verder gaat en NIET een heel statisch 4-3-3 tegen Willem 2 gaat opstellen waarbij ruimtes voorin beperkt zijn en spelers weer op een kluitje komen te staan.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 994 times
Been thanked: 1124 times

Bericht door Ykhim » 25 sep 2017, 15:27

Tegen Willem II moet je breedte creëren, zodat je daarmee ruimte creëert. Dat kan het beste met een 4-3-3. Dus ik denk dat je teleurgesteld gaat worden.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 25 sep 2017, 15:31

Tja dan vind ik dat je weer de oude fout gaat opzoeken. Lozano op links en bergwijn/pereiro op rechts.... daarmee ga je geen ruimte creëren maar zorg je juist voor een bomvol centrum.

Ik zie liever 2 spitsen die alle vrijheid hebben om te lopen en te zwerven zodat je sowieso de tegenstanders keuzes moet laten maken en waarbij de back er ook 90 min lang over moeten vliegen. Zolang het loop/werk gebied voorin maar redelijk vrij blijft voor Locadia en Lozano en evt. Pereiro als aansluitende 3de aanvaller.

Ga je weer terug naar 4-3-3 dan verwacht ik dat je weer een statische wedstrijd gaat zien. We gaan het zien zaterdag :)

JanPietersen
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:

Bericht door JanPietersen » 25 sep 2017, 15:31

Juancho, ik denk dat het niet aan Cocu was dat het werkte tegen Utrecht, maar aan de spelers, die zijn eindelijk aanboord om Cocu zijn boodschappen op te volgen.

Vanaf de eerste wedstrijd in de voorbereiding is Cocu kritisch geweest over het feit dat het niet helemaal uit gevoerd was zoals hij had gewenst... nou dat is in EL en naar de EL nog meerdere keren aangegeven; dat Cocu directer, sneller spel wou zien. Na Roda kwam daar nog meer kritiek op vanuit Cocu, dat ze niet uitvoeren wat verwacht wordt. Na Feyenoord idem... Heerenveen was hij weer redelijk positief over hoe er na de 2-0 achterstand en met 10 man werd gespeeld en hoe zijn instructies toen wel werden opgevolgd.

Het lijkt er voor mij heel erg op dat Cocu iedere week wel voor de dag wil komen met een manier van spelen en mogelijke mutatie binnen de wedstrijd, maar er niemand is die dat binnen het veld tot uitvoering brengt en iedereen vast houd aan boring 4-3-3 en alle variaties in positie en speelstijl vergeet.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 187 times
Been thanked: 335 times

Bericht door Heruone » 25 sep 2017, 16:14

Juancho schreef:Laten we het dan maar houden op een iets andere perceptie van het systeem. Ik vond de basis 5-3-2 of 3-5-2 en soms 4-3-3. Is misschien ook niet het belangrijkste.

Voor mij was het belangrijkste dat er ruimte gecreeert werd. En dat kwam echt niet puur door Utrecht maar ook zeker door het systeem waarbij er overduidelijk meer ruimte was voor met name Locadia en Lozano om lekker te lopen, te zwerven, ruimte opzoeken en induiken en weg gestuurd te worden. De eerste goal en 3de goal waren daar mooie voorbeelden van. Zo'n 3de goal van Locadia... ik heb hem in de periode voor gister amper zulke loopacties zien (kunnen)maken omdat het allemaal zo vol en statisch was. Nu lag de ruimte er wel. In mijn ogen dus ook mede omdat we geen standaard 4-3-3 van Cocu speelden waarbij de vleugels veelvuldig bezet zijn :wink:

Dus laten we hopen dat Cocu hier als basis pakt en hiermee verder gaat en NIET een heel statisch 4-3-3 tegen Willem 2 gaat opstellen waarbij ruimtes voorin beperkt zijn en spelers weer op een kluitje komen te staan.
Eigenlijk kan je wel stellen dat PSV Utrecht gisteren volledig heeft weg gecounterd. En logisch ook hoor, want de ruimte lag in die 40 meter achter de CV's Jansen en V/d Marel om de snelheid van Lozano en Locadia te benutten. De 3e goal is daar een perfect voorbeeld van.

Oftewel, ik durf te stellen dat je die 40 meter niet zal krijgen tegen Willem II. En daarmee kan je 5-3-2 helemaal de prullenbak in, aangezien Willem II de ruimtes klein probeert te houden. DAN moet je juist het veld breed maken ;)

4-3-3 met PNV lijkt mij op het moment het beste om tegen Willem II te hanteren. Veel creativiteit en goals zijn nodig om een muur te slachten.
Juancho schreef:Tja dan vind ik dat je weer de oude fout gaat opzoeken. Lozano op links en bergwijn/pereiro op rechts.... daarmee ga je geen ruimte creëren maar zorg je juist voor een bomvol centrum.

Ik zie liever 2 spitsen die alle vrijheid hebben om te lopen en te zwerven zodat je sowieso de tegenstanders keuzes moet laten maken en waarbij de back er ook 90 min lang over moeten vliegen. Zolang het loop/werk gebied voorin maar redelijk vrij blijft voor Locadia en Lozano en evt. Pereiro als aansluitende 3de aanvaller.

Ga je weer terug naar 4-3-3 dan verwacht ik dat je weer een statische wedstrijd gaat zien. We gaan het zien zaterdag :)
Die vrijheid is er juist niet, aangezien alles in een trechter komt. Zeker aangezien Willem II zonaal zal gaan dekken en de ruimtes klein probeert te houden. En sowieso is de ruimte achter de laatste linie al beperkt.

Hoe je het wend of keert, je zal vleugelspelers nodig hebben. En daarmee lijkt 4-3-3 het meest voor de hand liggend.
JanPietersen schreef:Juancho, ik denk dat het niet aan Cocu was dat het werkte tegen Utrecht, maar aan de spelers, die zijn eindelijk aanboord om Cocu zijn boodschappen op te volgen.

Vanaf de eerste wedstrijd in de voorbereiding is Cocu kritisch geweest over het feit dat het niet helemaal uit gevoerd was zoals hij had gewenst... nou dat is in EL en naar de EL nog meerdere keren aangegeven; dat Cocu directer, sneller spel wou zien. Na Roda kwam daar nog meer kritiek op vanuit Cocu, dat ze niet uitvoeren wat verwacht wordt. Na Feyenoord idem... Heerenveen was hij weer redelijk positief over hoe er na de 2-0 achterstand en met 10 man werd gespeeld en hoe zijn instructies toen wel werden opgevolgd.

Het lijkt er voor mij heel erg op dat Cocu iedere week wel voor de dag wil komen met een manier van spelen en mogelijke mutatie binnen de wedstrijd, maar er niemand is die dat binnen het veld tot uitvoering brengt en iedereen vast houd aan boring 4-3-3 en alle variaties in positie en speelstijl vergeet.
Een combinatie van beiden. Je kan een geweldige motor hebben, maar als de coureur shit is, zal je nooit winnen. En andersom uiteraard ook. Oftewel Cocu en de spelers hebben elkaar nodig.

https://www.vi.nl/pro/analyse/hoe-edson ... echt---psv
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 25 sep 2017, 16:30

4-4-2 tegen bussen kan prima, ook daarin kan je breedte creëren. Belangrijker vind ik de beweeglijkheid.
Advocaat en Gerets speelden ook tegenstanders stuk met 4-4-2, Hiddink in zijn eerste periode ook.

4-4-2 is geen synoniem voor countervoetbal...

Voor 3-5-2 geldt hetzelfde.

4-3-3 is eigenlijk vaak verdedigender, omdat er maar één spits opgesteld staat.
Eensch.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 25 sep 2017, 16:41

Verschillende meningen dus, interessant!

Ik ben ook van mening dat je in de basis met 2 spitsen en dat aanvult met aanvullende backs en een Pereiro/v. Ginkel die diep gaan je ook de ruimtes uitstekend kan benutten maar voorin de ruimtes in eerste instantie redelijk vrij houdt voor Locadia en Lozano. En juist dat punt beviel me uitstekend.

Ga je weer met echte buitenspelers spelen dan beperk je a. de ruimte voor je spits en b. we hebben buitenspelers die toch allemaal 9 van de 10x naar binnen trekken. Gevolg: overvol centrum, geen ruimte voor Locadia en Lozano.

Net als vorig seizoen vind ik gewoon niet dat we de juiste aanvallers hebben voor het meer klassieke 4-3-3 systeem. Aanvallers die echt het veld breed houden. Maar die hebben we niet of die benut je op die manier het beste.

Ik ben dan ook net als Skerla van mening dat je niet alleen maar kan counteren met 5-3-2 of 4-4-2. Het gaat er mij veel meer om WIE die ruimtes moet gaan benutten en hoe je het optimale kan halen uit je spelers als individu. En met dat laatste denk ik dat je veel beter een 'bus' elkaar kan trekken omdat ze veel meer moeten kiezen.

Nog een analyze van Perez die ik overigens best hoog heb zitten. Kan hem zelf overigens nog niet bekijken dus ben wel benieuwd wat hij zegt....

https://www.foxsports.nl/video/1969862/ ... t-bij-psv/

Makaveli
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:
Has thanked: 28 times
Been thanked: 330 times

Bericht door Makaveli » 25 sep 2017, 17:18

SKERLA schreef:Feitelijk was het een kopie van Ten Hags tactiek, hij is bestreden met eigen middelen.
Ik zou ook niet weten waarom dit niet tegen elke ploeg zou kunnen, als we tegen Utrecht al kunnen. Het hoeft ook helemaal niet een countertactiek te zijn, beweging en verrassing voorin is ook juist tegen bussen goed. Bovendien kan je met deze spelers elk systeem spelen met een kleine verschuiving.
Voornamelijk omdat de meeste tegenstanders niet zo ver naar voren zullen spelen tegen ons in Eindhoven als Utrecht nu deed lijkt me. De kracht van deze variant was met name dat we Lozano en Locadia heel snel de diepte in konden sturen. Die ruimte ligt er normaliter niet achter de achterhoede van de tegenstander omdat ze met hun gat op de eigen 16 gaan hangen. Dan wordt de angel er al snel uit gehaald. Want wat je dan krijgt is dat de halfspelers of backs voor de breedte moeten gaan zorgen op het moment dat Lozano en Locadia centraal staan. En met name de jongens aan de linkerkant Brenet+Hendrix, zijn daar niet al te sterk in. Brenet omdat hij met zijn rechterbeen aan de linkerkant staat en überhaupt geen beste voorzet heeft en Jorrit mist simpelweg dynamiek.

Ik zie dit eigenlijk niet erg zitten tegen een ploeg als Willem II. Ben het ook niet met je eens dat onze selectie daar nou zo geschikt voor is want je mist buitenste middenvelders die dat goed in kunnen vullen. Daar gaat de vergelijking met b.v. Hiddink destijds ook mank. Of het wordt een veredelde 4-2-4 waarbij Lozano links op het middenveld gaat spelen zoals Advocaat destijds met Zenden deed maar dat lijkt me niet ideaal. Wat mij betreft een goed alternatief tegen ploegen die zelf willen voetballen, maar in thuiswedstrijden waar wij het spel moeten maken loop je vast. Want hetgeen de speelwijze zo aantrekkelijk maakt valt dan grotendeels weg. Er is amper diepte mogelijk.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 25 sep 2017, 18:15

En hoe zie je de 4-3-3 dan waarbij eigenlijk alle aanvallers in grotendeels hetzelfde speelruimte komen te spelen? We hebben nu al dik een seizoenlang gezien dat je alles dichtloopt en het juist voorspelbaar wordt. We hebben immers geen echte buitenspelers. Lozano schijnt het op rechts te kunnen maar dan haal je niet alles uit je beste speler. Not done wat mij betreft. Bergwijn hetzelfde verhaal.

Dus of je nu echt met 4-3-3 gaat spelen of 5-3-2/3-5-3... er zit sowieso wel een mindere kant aan denk ik. De één kiest daarin voor het bekende 4-3-3 van Cocu, ik (en anderen) neigen een iets aangepaste variant van zondag :wink:

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 25 sep 2017, 18:36

SKERLA schreef:4-4-2 tegen bussen kan prima, ook daarin kan je breedte creëren. Belangrijker vind ik de beweeglijkheid.
Advocaat en Gerets speelden ook tegenstanders stuk met 4-4-2, Hiddink in zijn eerste periode ook.

4-4-2 is geen synoniem voor countervoetbal...

Voor 3-5-2 geldt hetzelfde.

4-3-3 is eigenlijk vaak verdedigender, omdat er maar één spits opgesteld staat.
Hoeft zeker niet, maar uiteindelijk ligt je kracht in in het snel heroveren om dan vervolgens de tegenstander pijn te doen. Daarom stel je ook 2 spitsen op. Er doorheen voetballen is ook wel degelijk mogelijk, enkel zeer lastig. Perfecte voorbeeld daarvan vind ik nog wel Utrecht. Die hebben zelf ook moeite om vanuit de opbouw te spelen en zijn juist veel meer gebaat om dat extra mannetje op het middenveld te vinden tijdens een counter.

Uitzondering op de regel: Man City. Kom ik later even op terug.
Juancho schreef:Verschillende meningen dus, interessant!

Ik ben ook van mening dat je in de basis met 2 spitsen en dat aanvult met aanvullende backs en een Pereiro/v. Ginkel die diep gaan je ook de ruimtes uitstekend kan benutten maar voorin de ruimtes in eerste instantie redelijk vrij houdt voor Locadia en Lozano. En juist dat punt beviel me uitstekend.

Ga je weer met echte buitenspelers spelen dan beperk je a. de ruimte voor je spits en b. we hebben buitenspelers die toch allemaal 9 van de 10x naar binnen trekken. Gevolg: overvol centrum, geen ruimte voor Locadia en Lozano.

Net als vorig seizoen vind ik gewoon niet dat we de juiste aanvallers hebben voor het meer klassieke 4-3-3 systeem. Aanvallers die echt het veld breed houden. Maar die hebben we niet of die benut je op die manier het beste.

Ik ben dan ook net als Skerla van mening dat je niet alleen maar kan counteren met 5-3-2 of 4-4-2. Het gaat er mij veel meer om WIE die ruimtes moet gaan benutten en hoe je het optimale kan halen uit je spelers als individu. En met dat laatste denk ik dat je veel beter een 'bus' elkaar kan trekken omdat ze veel meer moeten kiezen.

Nog een analyze van Perez die ik overigens best hoog heb zitten. Kan hem zelf overigens nog niet bekijken dus ben wel benieuwd wat hij zegt....

https://www.foxsports.nl/video/1969862/ ... t-bij-psv/
Om te beginnen met de analyse van Perez. Ja, die ruimte was er maar dat had wel een reden. Check even onderstaand linkje (ik heb het een en ander gevisualiseerd):

https://gyazo.com/79419da7ceb8ee360df4aee27a0711cd

Er ligt ruim een gat van 40 tot 30 meter achter de verdediging van Utrecht. Daarmee kan je de loopacties, intelligentie en snelheid van Locadia en Lozano benutten en dat was ook precies datgene wat Cocu zondag wou doen.

Is dat ook tegen Willem II het geval? Nee, Willem II gaat zich ingraven en voor een punt knokken. Die zullen never nooit zelf het spel gaan proberen te maken, zoals Feyenoord, Ajax of PSV horen te doen. A fin, we schuiven de boel 40 tot 30 meter naar links. Dat ziet er dan ongeveer zo uit (ik laat een middenvelder inzakken in de laatste linie zodat de backs hoger kunnen staan en de tegenpartij breder moet staan. Dit doe ik in alle voorbeelden.):

https://gyazo.com/4721656d8d778adc2b2bc39d9e1e4da8

De ruimte die je nu ziet achter de verdediging is zeer beperkt. Lange ballen zitten er nauwelijks in eigenlijk dus als die ruimte eigenlijk al benut moet worden, zal de pass van dichterbij moeten komen. Echter zal Willem II zich met de laatste linie positioneren rond de 16 en daarmee is die ruimte eigenlijk zo goed als beperkt. Daarom zal je voetballend ruimte moeten creëren. En daar ontstaat m.i. het probleem van een 3-5-2 of een 4-4-2. Er zal een grote U vorm ontstaan. Symboliserend daarvoor is misschien wel de wedstrijd tegen Rostov vorig jaar thuis waarbij we 5-3-2 speelde als ik me niet vergis. A fin, hoogstaande backs en 2 spitsen, oftewel het komt grotendeels overeen met een 4-4-2 of 3-5-2.

Dit valt uiteraard goed te verklaren: er zijn geen flankspelers. Gros van de vorm zal je een trechter vorm krijgen waarbij je eigenlijk centraal moet spelen. Hier zit echter een probleem. De ruimtes daar zijn beperkt. Omdat er niemand op de flanken (wing staat) staat. De tegenstander hoeft die ruimte dan ook niet af te dekken (backs gaan meer richting centrum (niet echt afgebeeld volgens mij) en kan zich daardoor focussen op de halfspaces en het center (zie onderstaand linkje).

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/scis ... 44fa07.png

Daarnaast zag je in mijn afbeelding ook de blauwe lijntjes die resulteerde in vierkantjes: zonale dekking. Willem II bepaalt hoeveel ruimte PSV krijgt en dat is minimaal, zeker als je je beseft dat iedereen in die halfspace of centre gepositioneerd staat. Binnen die vierkantjes kan Willem II ook snel met meer man druk zetten. Oftewel Willem II is in een overtal situatie.

PSV zal de backs aanspelen in dit geval Arias die wat meters maakt. De volgende situatie ontstaat:

https://gyazo.com/6d6e5bf9ecac7b61e2e552c51d06bd4c

Alles kantelt eigenlijk naar rechts waarbij het key is hoe de aanval v/d tegenstander zich positioneert. Hun flankspeler dekt eigenlijk de passinglijn richting de as af + eventueel de spits). Wat verder opvalt is dat PSV aan de rechterkant in ondertal staat. 3 tegen 4. Het veld kantelt, de ruimtes zijn beperkt en er moet snel gespeeld worden. Arias heeft dit inzicht nog wel, Brenet totaal niet (zeker in combinatie met een rechtspoot op links). 9/10x gaat de bal echter terug. En PSV begint weer opnieuw. En het riedeltje continues.

Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals ik al zei: Man City. Laten we niet vergeten dat hun ook gewoon kwaliteit hebben. De Bruyne, Sane, Aguëro, David Silva en Jesus zijn stuk voor stuk spelers die behendig zijn in de kleine ruimtes. Spelers met inzicht die ook in een ondertal onder de druk uit kunnen voetballen. Daarnaast hebben de CV's en de backs ook tactisch inzicht, terwijl dat bij PSV m.i. heel erg ontbreekt ;)

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een 4-3-3. En omdat even te illustreren, heb ik het volgende plaatje gemaakt:

https://gyazo.com/0e6aea19b02113c644cda49f1d988ebc

Ik ga uit van de volgende situatie waarbij een ingezakte middenvelder (Hendrix of Van Ginkel) nu aan de bal is. Stel nou dat hij iets in dribbelt en de spits en Lozano maken een loopactie (met witte pijl aangegeven). De volgende situatie ontstaat dan:

https://gyazo.com/09034cc0f8ee8ced8ba6c41f35e30259

Dankzij de loopactie van Lozano moet 1 CV in het centrum blijven. De loopactie van Locadia zorgt er echter voor dat PSV in een overtal situatie komt in het cirkeltje. De spits van de tegenpartij zal de passinglijn afschermen of eventueel drukzetten op de passinglijn. Verder zou het poppetje met nr. 1 aangegeven ook nog druk kunnen zetten, enkel komt er dan meer en meer ruimte.

A fin, het draait uiteraard wat er allemaal binnen die cirkel gebeurd. PSV is met een mannetje meer en moet juist daar haar gram halen om uiteindelijk ruimtes over het hele veld te kunnen creëren. Daarom zijn de flankspelers zo belangrijk, aangezien je anders je enkel focust op de halfspaces en het center. En daar heeft PSV juist moeite mee ;)

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 25 sep 2017, 19:19

Mooie plaatjes Heruone, ik snap best wat je bedoelt, en ook wat Makaveli bedoelt.

Toch denk ik dat er op de manier zoals er de tweede helft werd gespeeld minstens zo goed tegen Willem II kan worden gespeeld, met dezelfde spelers (op één na, ik ben het met Makaveli eens dat Brenet niet ideaal is, Paal zou wellicht al beter zijn, een linksbenige Arias nog veel beter).

Als je nou in je plaatje Locadia en Lozano tussen de backs en CV zet van de verdedigers van de tegenstander en ze van daar uit laat bewegen lijkt me dat uiterst lastig verdedigen.
Vooral als daar regelmatig vGinkel, Pereiro en/of Hendrix bijkomen.

Zo dus:

Willem 2----------Willem 3----------Willem 4----------Willem 4
------Locadia----------------------------------------Lozano----------
Willem 7----------Willem 6-----------Willem 8---------Willem 11
-------------------------------Pereiro---------------------------------
------------------------------Willem 10-------------------------------
Paal--------------Hendrix-----------------VGinkel-------------Arias
-----------------------------Willem 9----------------------------------
------------Isimat-------------Lucky----------Schwaab-------------

Er gaat maar eén back tegelijk naar voren, vanuit het middenveld wordt op zijn Hiddinks constant gepenetreerd door het centrum. Het sleutelwoord is BEWEGING.
Eensch.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 25 sep 2017, 23:14

Ik denk dat dat niet heel veel uitmaakt eerlijk gezegd. Sterker nog, ik denk dat veel bewegen juist meer kost dan dat het uiteindelijk zal gaan opleveren.

https://gyazo.com/33c215f1000b9f3fa54e186ab0a09ee9

Ik heb met wit eigenlijk de zone aangegeven waartussen Lozano en Locadia kunnen bewegen. Met blauw zijn weer de driehoekjes / vierkantjes van waaruit Willem II druk kan zetten. Locadia en Lozano zullen altijd bewegen tussen blauwe driehoekjes en zeker omdat er geen vleugelspelers zijn, kunnen zowel de back als de CV instappen en / of rugdekking geven.

Vrij logisch overigens, aangezien de enigste manier om aanspeelbaar te zijn tussen de back en de cv positioneren is.

En vanuit daaruit lopende mensen dan? Tja, dan moet er wel ruimte zijn. En die moet je creëren. Nogmaals, alles staat in de halfspace of in de center. De ruimtes zijn daar echt beperkt en zeker omdat Willem II met een aantal man druk kan zetten. Als ik morgen tijd heb, wil ik het best eens verder uit gaan werken, maar ik vrees dat het resultaat hetzelfde blijft.

De enigste logische optie is een back aanspelen die daarna weer deelneemt aan de U vorm. En de vraag rest uiteraard of onze verdediging het inzicht en de handelingssnelheid heeft om Lozano / Locadia überhaupt aan te spelen ;)

Edit: Ik denk dat een 5-2-3 realistischer is met een libero a la David Luiz zoals bij Chelsea. In ons geval dus Lucky.

Makaveli
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:
Has thanked: 28 times
Been thanked: 330 times

Bericht door Makaveli » 26 sep 2017, 11:13

Juancho schreef:En hoe zie je de 4-3-3 dan waarbij eigenlijk alle aanvallers in grotendeels hetzelfde speelruimte komen te spelen? We hebben nu al dik een seizoenlang gezien dat je alles dichtloopt en het juist voorspelbaar wordt. We hebben immers geen echte buitenspelers. Lozano schijnt het op rechts te kunnen maar dan haal je niet alles uit je beste speler. Not done wat mij betreft. Bergwijn hetzelfde verhaal.
Ik deel die mening eigenlijk niet zo, dat we al dik een seizoen lang alles dicht lopen. Dat was vorig seizoen misschien het geval maar met de komst van Lozano en Locadia in de punt vind ik dat er dit seizoen al een veel gevarieerder aanvalsspel zichtbaar is. De voorste 3 wisselen regelmatig van positie en zowel Lozano als Bergwijn zijn binnendoor en buitenom gevaarlijk. De afstemming is nog niet altijd goed maar ik zie dat meer als een ontwikkelpunt dan een systeem probleem. Eigenlijk ben ik best positief over onze aanval. Idealiter wil je een spits die nog wat beter is in de kleine ruimte dan Locadia uiteraard maar met de dynamiek van de voorste linie is weinig meer mis.

Daarnaast vind ik dat Bergwijn echt een stijgende lijn laat zien qua prestaties. Het moet nog beter maar hij is wel aan het aanhaken. Zonde om zonder vleugels te gaan spelen wanneer je eindelijk 2 gevaarlijke buitenspelers hebt. Met een Mauro die er nog aan komt.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 26 sep 2017, 11:33

Dat is ook prima en in de eerste wedstrijden van vorig seizoen speelden we op die manier ook gewoon heel goed, al was dat wel MPNA.
Dat laatste maakt wel een verschil, want 4-3-3 MPNV wordt al snel 4-2-3-1, Lozano lijkt daar minder goed in te zijn dan als echt diep staande buitenspeler.

Ik verwacht ook weer gewoon 4-3-3 tegen Willem II, met LoLoBe voorin en HeGiPe op het middenveld. :)
Eensch.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 26 sep 2017, 11:44

We spelen eigenlijk al zonder vleugelspelers want ik vind Lozano en Bergwijn juist op hun best als ze niet in de basis vast zitten aan de vleugel. Die moet je los laten gaan, lekker rennen, vliegen, van link naar rechts. Dus ja er is meer beweging en dynamiek in de aanval. Ben ik zeker met je eens. Maar in een 4-3-3 systeem beperkt je toch weer de ruimtes omdat je simpelweg met 3 man speelt op hetzelfde speelvlak als met 2 aanvallers + nummer 10.

Uiteindelijk trekken ze toch allemaal 8 van de 10x naar binnen omdat het nogmaals geen echte buitenspelers zijn ala Narsingh bijv. Daar ligt even mijn nuance.

Bovendien wil ik Locadia gebruiken met zijn gezicht naar de goal. Altijd doelgericht kunnen zijn, altijd de ruimte om vrij te lopen, en met de bal aan de voet rondom de 16 te kunnen uithalen. Ik ben van mening dat zijn rol in een 4-3-3 echt te beperkt is. Ik haalde niet voor niets voor Utrecht al aan dat ik zijn inbreng echt tegenvallend vond. Hij heeft ruimte nodig. Net zoals ik vind dat Lozano ook ruimte nodig heeft en de dommere (met alle respect) Bergwijn al helemaal.

Dus 4-3-3 in een soort Barca systeem zou kunnen, maar ik denk dat met name Locadia daar niet geschikt (genoeg) voor is. Lozano wel, die kan je wel een beetje vergelijken me Suarez. Al vond ik de Suarez bij Liverpool nog beter en daar speelde hij dus meer in de rol zoals ik die graag zie bij PSV voor Lozano (en Locadia).

Maargoed, misschien let ik nu te veel op details en zal het in de praktijk een combinatie gaan worden van wat ik wil en het 4-3-3 van Cocu. We gaan het zien, ik zou het alleen zonde vinden om het systeem van zondag overboord te gooien omdat we tegen Willem 2 spelen. Andere tegenstander, dat weet ik, maar ook dan kan je met een iets aangepaste variant ook zeker wel de achterhoede van Willem 2 laten zwemmen, laten lopen en laten zoeken.

We gaat het zien zaterdag :)

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 26 sep 2017, 14:43

Juancho schreef:We spelen eigenlijk al zonder vleugelspelers want ik vind Lozano en Bergwijn juist op hun best als ze niet in de basis vast zitten aan de vleugel. Die moet je los laten gaan, lekker rennen, vliegen, van link naar rechts. Dus ja er is meer beweging en dynamiek in de aanval. Ben ik zeker met je eens. Maar in een 4-3-3 systeem beperkt je toch weer de ruimtes omdat je simpelweg met 3 man speelt op hetzelfde speelvlak als met 2 aanvallers + nummer 10.

Uiteindelijk trekken ze toch allemaal 8 van de 10x naar binnen omdat het nogmaals geen echte buitenspelers zijn ala Narsingh bijv. Daar ligt even mijn nuance.

In de acties trekken ze naar binnen, dat wilt niet zeggen dat de flanken niet bezet zijn ;) Sterker nog, ik durf zelfs te zeggen dat een klassieke buitenspeler a la Narsingh opstellen vrij weinig zin heeft, aangezien je daarmee bepaalde ruimtes voor anderen beperkt en / of niet bestrijkt.

https://gyazo.com/e22d0088dff8d32a93fcc1065a425053

Het plaatje is niet in verhouding, maar het geeft iig een aardige indicatie. Bergwijn en Lozano bestrijken eigenlijk de gele cirkel ongeveer qua ruimte. Het grote verschil hierin ten opzichte van een 4-4-2 of 3-5-2 is dat die ruimtes daarin minder bestreken worden. Immers kies je voor 2 centrale aanvallers en daarnaast heb je ook een mannetje minder in de aanval ;)

Dat extra mannetje in de aanval zorgt ervoor dat je een overtal kan krijgen ten opzichte van bij een 4-4-2 of een 3-5-2. Daarnaast biedt dat ook ruimte voor de back om eroverheen te gaan.

https://gyazo.com/09034cc0f8ee8ced8ba6c41f35e30259 (4-3-3)
https://gyazo.com/6d6e5bf9ecac7b61e2e552c51d06bd4c (5-3-2 / 4-4-2)

Daarom zou ik juist voor een 4-3-3 kiezen. Je maakt het veld wel degelijk breder en bovendien kom je makkelijker in een overtal situatie terecht. Verder wil ik er even een opmerkelijke zin tussenuit halen:
Die moet je los laten gaan, lekker rennen, vliegen, van link naar rechts. Dus ja er is meer beweging en dynamiek in de aanval. Ben ik zeker met je eens. Maar in een 4-3-3 systeem beperkt je toch weer de ruimtes omdat je simpelweg met 3 man speelt op hetzelfde speelvlak als met 2 aanvallers + nummer 10.
In een 4-3-3 speel je volgens jou met 3 mensen in hetzelfde speelvlak wat leidt tot een beperkte ruimte. Echter speel je volgens jou in een 4-4-2 / 3-5-2 ook met 3 man die dezelfde ruimte bestrijken. Wat is dan het voordeel van de 4-4-2 / 3-5-2 ten opzichte van de 4-3-3? Want jou doel is om van systeem te switchen om zo meer ruimte te creëren.
Bovendien wil ik Locadia gebruiken met zijn gezicht naar de goal. Altijd doelgericht kunnen zijn, altijd de ruimte om vrij te lopen, en met de bal aan de voet rondom de 16 te kunnen uithalen. Ik ben van mening dat zijn rol in een 4-3-3 echt te beperkt is. Ik haalde niet voor niets voor Utrecht al aan dat ik zijn inbreng echt tegenvallend vond. Hij heeft ruimte nodig. Net zoals ik vind dat Lozano ook ruimte nodig heeft en de dommere (met alle respect) Bergwijn al helemaal.
Die ruimte lag er omdat PSV simpelweg ging counteren. Het probleem is dat je dat tegen Willem II niet kan doen. Daarin ga je dus van deze situatie:

https://gyazo.com/79419da7ceb8ee360df4aee27a0711cd

naar deze situatie:

https://gyazo.com/4721656d8d778adc2b2bc39d9e1e4da8

De ruimte in het eerste plaatje is vele malen groter dan in het tweede plaatje. Een diepe steekbal van achteruit is daarom vrijwel onmogelijk. De pass moet van dichterbij komen, enkel staat het dan veel compacter.

Oftewel, Locadia kan in dit soort situaties alleen maar aangespeeld worden met zijn rug tegen de goal. Dat is sowieso een aspect wat erbij hoort als je spits van PSV, Ajax of Feyenoord bent.
Dus 4-3-3 in een soort Barca systeem zou kunnen, maar ik denk dat met name Locadia daar niet geschikt (genoeg) voor is. Lozano wel, die kan je wel een beetje vergelijken me Suarez. Al vond ik de Suarez bij Liverpool nog beter en daar speelde hij dus meer in de rol zoals ik die graag zie bij PSV voor Lozano (en Locadia).
https://www.vi.nl/.imaging/mte/vinl-web ... diola2.png

Een systeem a la Barca zou juist helemaal niet kunnen, aangezien je Locadia dan helemaal uit zijn kracht haalt. Locadia is een spits en geen valse '9'. Perfect zie je het eigenlijk bij Dolberg die ook achter Hunterlaar wordt opgesteld als een soort van valse '9' en / of '10'. Die rendeert vanuit daar ook niet.

De reden dat het bij Barca werkt is, omdat Messi een klasse apart is. De bedoeling van die tactiek is dat in het zwarte vierkantje een overtal situatie komt. Daarvoor moet de flankspeler naar binnen schuiven en de spits (messi) als het ware als extra middenvelder spelen. Locadia zal dan ook in de rug aangespeeld worden, enkel is meer ruimte (valt nog te bezien overigens) om open te draaien voor hem. Echter staat hij zover van de goal en zullen zijn kwaliteiten nooit tot uiting komen itt bij Messi.

JanPietersen
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:

Bericht door JanPietersen » 26 sep 2017, 14:53

Het maakt toch geen zak uit wie je op stelt en hoe je speelt tegen een Willem II of Roda etc, als je tempo te laag is en je te veel aan het zinloos rond tikken bent.

Als PSV succes wil hebben, moet tempo om hoog en bal sneller en directer naar de voorste. Dan moet de rest goed door schuiven om het veld kort te houden en alle 2de ballen te winnen.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 26 sep 2017, 15:01

JanPietersen schreef:Het maakt toch geen zak uit wie je op stelt en hoe je speelt tegen een Willem II of Roda etc, als je tempo te laag is en je te veel aan het zinloos rond tikken bent.

Als PSV succes wil hebben, moet tempo om hoog en bal sneller en directer naar de voorste. Dan moet de rest goed door schuiven om het veld kort te houden en alle 2de ballen te winnen.
Maar om het tempo hoog te krijgen, moet je wel bepaalde ruimtes bestrijken en zorgen dat je (in bepaalde situaties) een overtal kan creëren. Voetbal is niet meer simpelweg 11 spelers opstellen en hun een bal geven ;)

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 745 times
Been thanked: 2291 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 sep 2017, 15:21

Volgens mij bedoelt JP het ook andersom en dat onderschrijf ik wel.

Welk systeem er ook gespeeld wordt: bij een te laag tempo heb je het tegen iedere bus moeilijk. Het ene systeem zal bij een hoog tempo wellicht beter zijn dan het andere, in zoverre kan het verschil maken. Bij een laag baltempo is het allemaal ruk.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

JanPietersen
Veelbelovend talent
Clubvoorkeur:

Bericht door JanPietersen » 26 sep 2017, 15:24

Precies... als het tempo te laag is en de intentie om te knallen er niet is, wordt het voor dit PSV met welke 11 in welke formatie dan ook klote...

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 26 sep 2017, 15:36

Laat ik het eens andersom stellen. Stel we spelen met Lozano en Locadia voorin. Dan komen de backs van Willem 2 dus autmatisch wat vrijer. Wat denken jullie dat die vervolgen hiermee gaan doen?

Blijven ze klavertjes vier zoeken op de m2 of gaan ze wat anders doen? Bijv. veel meer naar voren toe spelen? Als je praat over dat voetbal niet simpel 11 tegen 11 met een bal is... dan vind ik dat je wel te makkelijk denkt over het feit dat Willem 2 verdedigend blijft staan ondanks dat bijv. de backs geen tegenstanders hebben. Ik ben van mening dat iedere voetballer dan automatisch al meer naar voren gaat spelen ipv afwachten zonder tegenstander. Ontstaat er dan ook al automatisch niet meer ruimte? Er hoeft maar 1 back te gaan van de tegenstander en met een doorschuivende Pereiro/v. Ginkel kan je ook maar zo in de 1:1 komen of iig de overgebleven verdedigers laten kiezen wat ze moeten doen.

Er is wat mij betreft niet 1 weg naar Roma als het gaat om ruimte creëren.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 745 times
Been thanked: 2291 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 sep 2017, 15:44

Vergeet het maar. Deze ploeg zal met een strijdplan de wei in gaan om zo lang mogelijk alles tegen te houden en te counteren. Die backs gaan niet zolang ze op een gelijkspel staan.

Willem II schakelt mogelijk over op zone-dekking om zo komende middenvelders en Pereiro bijvoorbeeld op te vangen.

PSV schuift toch wel in elkaar dus die zijkanten worden automatisch benut.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 26 sep 2017, 15:57

Daar ga je al, ik zeg nergens dat de zijkanten niet bezet worden, ik wil ze alleen laten bezetten door lopende mensen. Hetzij een bijsluitende Pereiro/v. Ginkel of door Locadia/Lozano die vanuit het centrum horizontaal beweging waardoor de CV's weer komen te zwemmen met extra lopende mensen van PSV.

Ik denk dat je met die tactiek juist meer ruimte voor jezelf creert en wat meer onrust bij Willem 2 dan dat je al met 2 buitenspelers start in de basis die, zoals we weten, toch veelal naar binnen trekken.

Het bekende verhaaltje van er als speler al staan of er als speler komen. Ik zie graag de beweging en positiewisseling van Utrecht uit veel vaker terug komen. Je speelt dan eigenlijk op papier in de basis 4-4-2/5-3-2 maar in de praktijk zal zal je eerder 3-2-3-2 spelen met hoge backs en 1 a 2 diepgaande middenvelders.

Maar ach, wat JK al zegt.. als het tempo vanuit de achterhoede erg traag is (dat gaat wel een groot verschil zijn met Utrecht uit natuurlijk) dan wordt het sowieso lastig. Dus je zal net als tegen Feyenoord vanaf de aftrap echt volle bak moeten. Hoog drukzetten, de boel opjagen en dan moet je met welk systeem ook die wedstrijd gewoon winnen. En als je echt wil als team, dan blijf je ook gaan tot je weer een mooie score hebt staan. 4-0 a 6-0 zou toch mooi zijn. En nogmaals, er is geen reden om gas terug te nemen. Juist nu ze maar 1x de wei in mogen mag je verwachten dat ze echt 90 minuten lang gas willen en kunnen geven :D

Misschien is het daarom helemaal niet interessant of we nu met 2 of 3 spitsen gaan spelen. Maar is het veel interessanter hoe Cocu tempo in de ploeg wil krijgen vanuit achteruit en vanuit het middenveld. Gaat hij daar een tactische meesterzet doen? Rosario? linkspoot Obispo? (kleine kans) of wellicht Paal op de plek van Luckassen? Of toch Rigo?

Of wordt het gewoon heel simpel Bergwijn erin en Luckassen eruit en verder niks nieuws.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 53 times

Bericht door Heya Hallvar » 26 sep 2017, 16:34

Wanneer PSV in de winter een linksbenige verdediger (die zowel back als LCV kan spelen) haalt ziet de selectie er opeens toch aardig uit. en dat geldt met name wanneer je tussen 3-5-2, 4-4-2 en 4-3-3 kan switchen. Met Luckassen en Rosario heb je powerhouses voor de verdediging. Van Ginkel kan weer meer opkomen. En Lozano, Bergwijn en Pereiro mogen uitmaken wie naast Locadia of De Jong gaan spelen.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 26 sep 2017, 16:52

Juancho schreef:Daar ga je al, ik zeg nergens dat de zijkanten niet bezet worden, ik wil ze alleen laten bezetten door lopende mensen. Hetzij een bijsluitende Pereiro/v. Ginkel of door Locadia/Lozano die vanuit het centrum horizontaal beweging waardoor de CV's weer komen te zwemmen met extra lopende mensen van PSV.
Het is allemaal makkelijk roepen, maar zo simpel is het niet. Lopende mensen kunnen pas gerealiseerd worden, zodra er ruimte is. En daarnaast, door iemand een "gat" in te laten lopen haal je de bezetting ergens anders weg. Zeker met 2 spitsen is dat gewoon makkelijk op te vangen (zal je ook terug zien in al mijn plaatjes). Bovendien mag je uitgaan van dat Willem II zonaal gaat dekken, dus ten eerste moet je je afvragen of die ruimte voor zo'n loopactie er is en ten tweede of zo'n loopactie veel zin heeft? Ik denk van niet. Van Ginkel of Pereiro loopt richting de vleugels, het veld kantelt en je staat in ondertal.

https://gyazo.com/380098d50b69a3c7a6a61f2f9ed3bf57

En als je bijv. Lozano daarin laat lopen, krijg je ongeveer dit:

https://gyazo.com/c5f890af667dc7b2fdd6676769ff805a
https://gyazo.com/04d9b91bd8c1b4939c4c4d8da59d2dbe

En dan kantel ik de middenvelders in principe nog niet mee. In de realiteit is de ruimte daar veel kleiner en kun je of een pass terug verwachten of eventueel balverlies.

Mijn mening: er wordt van alles geroepen, maar er wordt niet gekeken naar de consequenties en de middelen / acties die het moeten realiseren. Ik kan 6-4-0 gaan spelen en 8 lopende mensen opstellen, dan ben ik per definitie nog niet gevaarlijk ;)
Ik denk dat je met die tactiek juist meer ruimte voor jezelf creert en wat meer onrust bij Willem 2 dan dat je al met 2 buitenspelers start in de basis die, zoals we weten, toch veelal naar binnen trekken.
Ik denk? Waar baseer je het op? Dat zie ik nergens terugkomen. Nogmaals, 3 aanvallers (2 flankspelers die naar binnen trekken en een spits) of 3 aanvallers ('10' en 2 spitsen) bestrijken hetzelfde speelvlak (center en gedeelte halfspace) volgens jou. Waarom zorgen de '10' en de 2 spitsen opeens voor meer ruimte? De bezetting in dat kleine vierkantje op het veld blijft immers hetzelfde ;)
Het bekende verhaaltje van er als speler al staan of er als speler komen. Ik zie graag de beweging en positiewisseling van Utrecht uit veel vaker terug komen. Je speelt dan eigenlijk op papier in de basis 4-4-2/5-3-2 maar in de praktijk zal zal je eerder 3-2-3-2 spelen met hoge backs en 1 a 2 diepgaande middenvelders.
Oftewel 3-5-2 aangezien je backs niet immens hoog kunnen gaan staan. Daarbij kom je dus altijd uit in situaties waarbij je in ondertal zal staan. Dus Willem II kan altijd met een mannetje meer druk zetten. Dat is juist wat je niet wilt, je wilt juist dat mannetje extra creëren!
Misschien is het daarom helemaal niet interessant of we nu met 2 of 3 spitsen gaan spelen. Maar is het veel interessanter hoe Cocu tempo in de ploeg wil krijgen vanuit achteruit en vanuit het middenveld. Gaat hij daar een tactische meesterzet doen? Rosario? linkspoot Obispo? (kleine kans) of wellicht Paal op de plek van Luckassen? Of toch Rigo?

Of wordt het gewoon heel simpel Bergwijn erin en Luckassen eruit en verder niks nieuws.
En dat hangt samen van wat Cocu voor keuzes maakt o.a. voorin. 2 spitsen en meer trechter? 3 aanvallers en meer breedte? Alles is een onderdeel van een geheel wat invloed op elkaar heeft. Dus ja, een keuze hoe je gaat spelen is wel degelijk belangrijk.

Plaats reactie