Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Bundesliga

Landen, clubs, spelers en competities.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1313 times
Been thanked: 822 times

Bundesliga

Bericht door J.B. » 17 mei 2020, 21:30

Thijs85 schreef:
17 mei 2020, 12:22
J.B. schreef:
17 mei 2020, 11:22
Thijs85 schreef:
17 mei 2020, 11:19
Houd er ook rekening mee dat ze geen wedstrijdritme hebben en het nu heel ongewoon aanvoelde. Dat gaat nog wel verbeteren straks.
Denk je? Het leek af en toe wel een ic afdeling met een veld in het midden. Ik denk dat dit niet gaat wennen. Geloof ik niks van..
Eergevoel doet ook wat. Nu hebben wij dat minder dan bijvoorbeeld de basketballers in de NBA, maar dan nog. De Champions League wedstrijden, als die ook weer zouden beginnen, zouden echt wel op eer op vol niveau gaan. Ego’s zijn te groot om op zo’n podium niet het maximale eruit te halen.

Vergeet ook niet dat de Bundesliga eigenlijk geen wedstijden had, die we normaal zouden kijken. Het niveauverschil tussen Dortmund en Schalke is zo groot dat het met publiek niet spannender was geweest. Een potje Dortmund-Bayern zou ook zonder publiek een heel goede wedstrijd zijn. Zeker als de spelers wat gewend zijn aan deze situatie.
Met Bayern had ik trouwens precies hetzelfde gevoel, het voelt gewoon niet als een echte pot. Van Gaal merkte dat vanavond terecht op. Spelers spelen minder als er geen ambiance is. Het is als een artiest die voor publiek iets doet, er is altijd interactie en dat maakt iets bijzonder. Positief of negatief. Het is iets ontastbaars en dat maakt alle evenementen met mensen leuk. Er moet inderdaad echt worden nagedacht over een vorm van interactie, een paar bioscoopschermen neerhangen waar fans op te zien zijn. Desnoods speel je stadiongeluiden af op boxen. Een beetje door de streaming webcams heenmixen. En dek die lege stoeltjes af. Geen gezicht..
Circle of fifths

Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 389 times
Been thanked: 544 times

Bericht door Ykhim » 17 mei 2020, 22:08

Het is net zo goedkoop om te roepen dat oefentoernooitjes in de zomer sfeerloos en plichtmatig aanvoelen. Die gasten hebben ruim 2 maanden niet gevoetbald. Ze hebben geen ritme, komen net uit een soort lange winterstop. Natuurlijk oogt het niet als normaal, ik snap ook niet waar de verwachting vandaan komt dat het wel normaal en top zou moeten zijn. Qua bezoekersaantallen én fitheid is dit letterlijk op hetzelfde niveau als een oefentoernooi in juli.

Bovendien: geef het even tijd. Het is anders, maar ik denk dat zowel spelers als fans langzaamaan wel gaan wennen aan een periode zonder publiek.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mei 2020, 22:13

Ykhim schreef:
17 mei 2020, 22:08
Het is net zo goedkoop om te roepen dat oefentoernooitjes in de zomer sfeerloos en plichtmatig aanvoelen. Die gasten hebben ruim 2 maanden niet gevoetbald. Ze hebben geen ritme, komen net uit een soort lange winterstop. Natuurlijk oogt het niet als normaal, ik snap ook niet waar de verwachting vandaan komt dat het wel normaal en top zou moeten zijn. Qua bezoekersaantallen én fitheid is dit letterlijk op hetzelfde niveau als een oefentoernooi in juli.

Bovendien: geef het even tijd. Het is anders, maar ik denk dat zowel spelers als fans langzaamaan wel gaan wennen aan een periode zonder publiek.
Het is omdat het moet, maar het lijkt op een ic afdeling met een veld in het midden..
Circle of fifths

Ykhim
Vedette
Has thanked: 389 times
Been thanked: 544 times

Bericht door Ykhim » 17 mei 2020, 22:14

Je bandje loopt vast, J.B..

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 760 times
Been thanked: 1300 times

Bericht door Maikel_91 » 17 mei 2020, 22:18

Laten we voetbal aub niet vergelijken met een IC afdeling. Vind dat behoorlijk respectloos richting de IC afdelingen op dit moment.
Voetbal is maar een bijzaak vergeleken met de strijd die op de IC afdelingen gevoerd wordt op dit moment.

Vond de wedstrijd Dortmund - Schalke speltechnisch best prima. Het is alleen even enorm wennen dit.
Ik denk dat er straks veel meer waardering onder voetbalfans onderling komt wanneer stadions weer gevuld zijn.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 18 mei 2020, 11:34

Maikel_91 schreef:
17 mei 2020, 22:18
Laten we voetbal aub niet vergelijken met een IC afdeling.
Nee, niet op die manier. Ik chargeer een beetje..
Circle of fifths

RIO
Nationale topspeler
Has thanked: 136 times
Been thanked: 293 times

Bericht door RIO » 18 mei 2020, 11:42

Das voor het eerst. Ik kan er nog niet aan wennen maar wat Ykhim zegt, het gaat op een gegeven moment wel wennen. Alles went.
Mo money, Mo honey

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 117 times
Been thanked: 222 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 23 mei 2020, 15:04

Dadelijk Mönchengladbach tegen Leverkusen. Dat kan zomaar een hele leuke wedstrijd worden tussen twee ploegen, die erg knap presteren dit jaar en richting CL voetbal neigen.

RIO
Nationale topspeler
Has thanked: 136 times
Been thanked: 293 times

Bericht door RIO » 23 mei 2020, 18:25

Zonder publiek is het thuisvoordeel wel weg.
Mo money, Mo honey

TomPSV
Nationale topspeler
Has thanked: 252 times
Been thanked: 277 times

Bericht door TomPSV » 23 mei 2020, 18:45

RIO schreef:
23 mei 2020, 18:25
Zonder publiek is het thuisvoordeel wel weg.
Feyenoord rechterrijtje dus komend seizoen.

JesperPSV
Ballenjongen

Bericht door JesperPSV » 23 mei 2020, 18:52

Wordt inderdaad wel heel interesant hoe hun presteren volgend jaar zonder de 'kolkende kuip' . Daarbij schijt de arbitrage minder in hun broek en zal er daar eens niet partijdig gefloten worden.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Thijs85 » 26 mei 2020, 20:35

Nou de Bundesliga zit er nu ook op....

Toch wel schrijnend hoe gemakkelijk Bayern toch vaak naar zo’n kampioenschap gaat. De eerste helft leek redelijk gelijkopgaand en toch weet je dan al dat Bayern deze wedstrijd wel wint. Zelfs dat enthousiaste, loyale publiek kon dat niet keren.
De strijd om plaatsen 2 en 3 is wel ontzettend leuk met Dortmund, Mönchengladback, Leverkusen en Rasenballsport...

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Thijs85 » 26 mei 2020, 22:09

Kunnen we al spreken van een thuisnadeel?

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1510 times
Been thanked: 503 times

Bericht door Ren Höek » 27 mei 2020, 09:30

Bayern kwam wel goed weg met de handsbal van Boateng, ik vond het een penalty.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 111 times
Been thanked: 205 times

Bericht door Brael » 27 mei 2020, 10:12

Thijs85 schreef:
26 mei 2020, 22:09
Kunnen we al spreken van een thuisnadeel?
Toevallig ben ik betrokken geweest bij onderzoeken naar thuisvoordeel, en sporters geven zelf aan dat supporters niet de doorslaggevende factor zijn. De vertrouwdheid van het eigen terrein is het belangrijkste aan thuisvoordeel, aldus de direct betrokkenen. Sporters voelen zich "thuis" gewoon meer op hun gemak dan "uit". Ook clubs met een kleinere supportersschare, of zelfs bij amateurverenigingen waar misschien 50 man langs de lijn staan, is er sprake van thuisvoordeel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, waar het publiek echt een doorslaggevende factor kan zijn, maar over het algemeen ervaren spelers dat minder dan dat supporters misschien zelf willen geloven.

Daarom zijn de eerste uitslagen in de Bundesliga zonder publiek wel interessant om te zien, want het thuisvoordeel lijkt inderdaad compleet verdwenen. Al zijn 3 speelrondes natuurlijk veel te weinig om echt conclusies te kunnen trekken, maar interessant om te blijven volgen.

tijn0
Basisspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 74 times
Been thanked: 93 times

Bericht door tijn0 » 27 mei 2020, 10:26

Bij de amateurs ligt dat doorgaans meer aan de scheidsrechters. Zeker in de lage klasses waarop ik actief was. Maar dat terzijde.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 27 mei 2020, 10:54

Eigenlijk kent elke sport een thuisvoordeel, ook bij bijvoorbeeld tennis waar in de lagere competities helemaal geen scheidsrechter aanwezig is. Bottom line is, dat thuisvoordeel vooral komt doordat sporters zich thuis meer op hun gemak voelen dan uit. Het publiek speelt daar maar een kleine rol in, hoe graag wij als supporters ook anders willen geloven.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 437 times
Been thanked: 477 times

Bericht door El Sordo » 27 mei 2020, 10:56

Brael schreef:
27 mei 2020, 10:12
Sporters voelen zich "thuis" gewoon meer op hun gemak dan "uit".
Waar zit ‘m dat in dan?

tijn0
Basisspeler

Bericht door tijn0 » 27 mei 2020, 10:59

Ik vind het vrij logisch. Beetje het "nergens tikt het klokje"-idee.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 27 mei 2020, 11:02

Het klinkt logisch, maar als onderzoeker graaf je doorgaans wat dieper dan dat en neem je in de analyse geen genoegen met 'gewoon', lijkt me. Ik ben dus vooral geïnteresseerd in hoe dat thuisgevoel dan wél geconstrueerd wordt als je de rol van supporters daarbinnen min of meer uitsluit.

tijn0
Basisspeler

Bericht door tijn0 » 27 mei 2020, 11:09

Er staat "niet doorslaggevend", dat vind ik net anders.

Ik denk dat je thuisvoordeel op 2 manieren kunt opsplitsen:
- bekendheid, waarin de supporters een marginale rol spelen, maar wat neerkomt op je thuis. Je weet precies hoe breed het veld is, of hoe lang en voelt dat onbewust precies aan. De verlichting ben je aan gewend, hoe het er kan waaien, etc.
- beslissingen, zowel door spelers als scheidsrechters, die direct het spel beïnvloeden en door het thuispubliek (maar ook de grootte van de club, belangen, etc.) worden beïnvloedt (hopelijk marginaal).

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 27 mei 2020, 11:33

Het belangrijkste wat sporters aangaven in het voetbal, is de bekendheid met de accommodatie. Daarbij is natuurlijk de staat van het voetbalveld het belangrijkste. Als je thuis een kunstgrasveld gewend bent, en je komt op een slecht natuurgrasveld te spelen, is uiteraard een flink nadeel. Daarnaast kunnen er nog specifieke eigenschappen zijn, zoals de afmetingen van velden (denk aan het oude Arsenal stadion dat een heel klein veld had) of specifieke weersomstandigheden (zoals het stadion van AZ dat erom bekend staat dat het er regelmatig behoorlijk waait). Je hebt uiteraard voordeel als je gewend bent aan die specifieke omstandigheden.

Bekendheid met de accommodatie uit zich verder inderdaad in een soort "thuisgevoel". Je voelt je gewoon iets meer op je gemak als je niet hoeft te zoeken waar het toilet is, als je allemaal vertrouwde gezichten om je heen ziet, en als je op je vertrouwde stekkie in het kleedlokaal kunt zitten. Ook voor voetballers die bijgelovige trekjes hebben (en dus telkens voor een wedstrijd dezelfde routine willen volgen), is een andere accommodatie nog wel eens lastig. Er waren verhalen van voetballers die altijd op dezelfde pot wilden pissen, of altijd de materiaalman een omhelzing gaven voordat ze het veld op gingen. Dit soort dingen vallen allemaal weg in een uitwedstrijd (hoewel, die materiaalman zou nog kunnen, als die altijd mee gaat).

Het tweede punt dat sporters aangaven, is de afwezigheid van een reis. Een reis vanuit Hamburg naar München kost tijd, en al die tijd kun je niet in de voorbereiding van je wedstrijd stoppen. Daarnaast slaap je niet in je vertrouwde bed, maar in een hotel, en wordt de laatste trainingssessie niet in alle comfort van je eigen trainingscomplex afgewerkt, maar op een amateurcomplex. Een uitwedstrijd net zo goed voorbereiden als een thuiswedstrijd, is bijna onmogelijk.
In het amateurvoetbal speelt dit punt natuurlijk minder. Wel is er in het algemeen een tendens te zien dat hoe verder de reisafstand is, hoe groter het thuisvoordeel (of uitnadeel, misschien een betere term in dit geval).

Als derde werkt thuisvoordeel ook als een soort self-fulfilling-prophecy. Omdat vrijwel elke sporter ervan overtuigd is dat hij voordeel heeft als hij thuis speelt, werkt dat ook daadwerkelijk mentaal door.

Publiek heeft uiteraard zijn invloed, zeker in het "thuis voelen" van sporters, maar veel minder dan men meestal aanneemt. Ook zijn er sommige sporters die aangeven beter te gaan voetballen als het publiek ze juist negatief bejegent, maar dit leek toch een flinke minderheid.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 27 mei 2020, 11:48

Top, dankje. Als ik het goed begrijp ging dit onderzoek dus met name over de perceptie van spelers op het al dan niet hebben van een thuisvoordeel. Zijn, bijvoorbeeld, scheids- en grensrechters daar ook in meegenomen? Die 'spelen' nooit thuis en daar valt een thuis- of uitgevoel dus altijd weg waardoor de impact van supporters een grotere rol kan spelen in het nemen van beslissingen. Zijn er ook meer kwantitatieve bevindingen over, bijvoorbeeld arbitrale beslissingen, meegenomen?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 27 mei 2020, 11:54

Nee, dit ging puur over de perceptie van spelers inderdaad. Ik kan me voorstellen dat supporters nog een extra invloed hebben op scheidsrechters inderdaad, dit is volgens mij ook de reden dat de VAR niet in het betreffende stadion zit, maar op een neutrale plek.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Thijs85 » 27 mei 2020, 13:28

Ik kende het onderzoek inderdaad, @Brael. Daarom verbaasde deze resultaten mij ook zo. Zeker omdat het zo extreem is en je, denk ik, niet meer alleen over toeval kunt spreken.
Nu kan het natuurlijk dat spelers het anders ervaren en zodra ze gewend zijn om zonder publiek te spelen Het thuisvoordeel terugkomt, maar vooralsnog lijkt het onderzoek toch niet te kloppen.

Plaats reactie