Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Brael
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 57 times
Been thanked: 119 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Brael » 03 dec 2019, 15:30

Nee nee, niet startsalaris. Daar waren we het juist over eens dat dat prima was. De doorgroeimogelijkheden, daar lag het pijnpunt.

Maar nogmaals, dat moet je niet de leraren vragen, maar de afhakers.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 655 times
Been thanked: 556 times

Bericht door J.B. » 03 dec 2019, 15:36

Echt gast. Ze geven zelf aan dat het salaris het probleem is. Dan kun je er wel anders over denken, maar dat geven ze in het onderwijs zelf aan.

Ze willen meer geld. Zo simpel is het. Wat jij er van vindt is leuk. Maar niet belangrijk omdat ze dat zelf aangeven daar.

Er moet geld bij. Makkelijker kan ik het echt niet maken.
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 03 dec 2019, 15:47

Ja ja, iedereen wil meer geld. Ik ook, mijn buurman hier ook.

Je kunt het inderdaad niet makkelijker maken, maar je maakt het iets te makkelijk.
- Waarom stoppen leraren met hun baan, als ze van tevoren exact kunnen opzoeken hoe veel geld ze gaan verdienen? Het salaris kan dan eigenlijk niet tegenvallen he, want dat weet je exact voordat je begint. Dus misschien vallen er andere zaken tegen?
- Wat zeggen uitstromers of mensen die gewoon geen leraar willen worden? Wat is hun reden om geen leraar te worden of te blijven? Dat is natuurlijk relevanter dan wat mensen die wel nog leraar zijn, ervan vinden. Als bij PSV het stadion half leeg blijft, kun je de reden daarvan wel vragen aan de mensen die er wel zitten, maar handiger is natuurlijk om het de wegblijvers te vragen.
- Waarom ervaren docenten in het VO zo'n hoge werkdruk, als ze 45 uur per week moeten werken? Waarom ervaren andere beroepsgroepen die 45 uur per week werken, veel minder werkdruk?
Ligt dat aan de persoonlijkheid/belastbaarheid van docenten? Of zijn er zaken in de werksfeer die ontzettend veel stress opleveren?
- Waarom roepen alle beroepsgroepen dat ze meer geld willen, maar is dat bij sommige beroepsgroepen blijkbaar genoeg reden om te stoppen met hun beroep? Waarom gebeurt dat in het onderwijs wel, en in andere sectoren veel minder?

Dat zijn allemaal vragen die veel dieper gaan dan: geef die leraar 200 euro extra in de maand, en hij is weer tevreden.

trouwepsvfan
Basisspeler
Has thanked: 48 times
Been thanked: 65 times

Bericht door trouwepsvfan » 03 dec 2019, 16:24

Als vrouw ben ik eigenlijk wel benieuwd wat alle mannen hier vinden van het feit dat de TK zojuist voor een vrouwenquotum bij beursgenoteerde bedrijven stemde.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 92 times
Been thanked: 703 times

Bericht door ShovingNE2 » 03 dec 2019, 17:54

Grote onzin is het. Maar voor de bühne is het prachtig natuurlijk.

Vrouwen werken gewoon veel vaker parttime dan de man. Het percentage onder de mannen dat de ambitie heeft om tot de top van een bedrijf door te stoten is veel hoger dan het percentage onder de vrouwen. Kortom: het is logisch dat er een groot verschil in zit.

En nu? Als er een bedrijf twee kandidaten heeft en de mannelijke kandidaat is bewezen geschikter dan de vrouwelijke kandidaat. Dan moet je voor de vrouw gaan kiezen? Bespottelijk.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 92 times
Been thanked: 703 times

Bericht door ShovingNE2 » 03 dec 2019, 18:00

@Brael

Ik vind het knap als er zelden vanuit een beroepsgroep zo naar voren is gekomen dat de beloning erg achterblijft dat jij zegt 'Nee hoor, is niet zo'.

En ja: je weet waar je aan begint, maar omstandigheden kunnen veranderen natuurlijk. Je krijgt 3 kinderen en die 200 extra die je in het bedrijfsleven krijgt tellen wel hard door bijvoorbeeld.

Maar serieus: je leest het overal. Maar jij zegt dat het niet waar is. Het is ook heel wat anders dan 'iedereen wil er wel geld bij'. Nee: ik wil er geld bij anders stap ik op (en dat doen ze dus ook in grote getale). Dat zie ik de random neef van de buurman op een verjaardag met 'ik verdien te weinig' nog niet doen zeg maar.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 dec 2019, 18:28

Brael schreef:
03 dec 2019, 15:47
Ja ja, iedereen wil meer geld. Ik ook, mijn buurman hier ook.
je snapt het niet, het gaat er niet om wat jij wil, het gaat erom wat de leraren willen, en dat lijkt me helder toch?
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 549 times
Been thanked: 454 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 dec 2019, 18:39

trouwepsvfan schreef:
03 dec 2019, 16:24
Als vrouw ben ik eigenlijk wel benieuwd wat alle mannen hier vinden van het feit dat de TK zojuist voor een vrouwenquotum bij beursgenoteerde bedrijven stemde.
Ik heb daar twijfels bij - zowel bij het idee dat een meer gemengd management zoveel beter zou zijn als bij het idee dat vrouwen uit emancipatieoverwegingen per sé evenredig in die functies vertegenwoordigd moeten zijn. Als derde vind ik het ook een nogal dwingende maatregel voor ondernemers - de vrijheid van ondernemen mag van mij zeker beperkt worden maar dan wel alleen als het algemeen belang daar ook echt mee gediend is... dit punt hangt wat mij betreft dus samen met de twijfels over het nut.

Vrouwenbladen als de Cosmo hebben in het verleden wel eens onderzoek gedaan naar de mening van vrouwen over hun carriéres, daar kwam dan uit dat veel Nederlandse vrouwen juist graag parttime werken zodat ze meer tijd overhouden voor kinderen en andere zaken - geld en carriére vinden deze vrouwen van minder belang. Ik vind dat juist een hele verfrissende postmoderne en postmaterialistische gedachte: geluk zit 'm niet in geld en werk maar in je leven en je relaties.

Alhoewel deze maatregel dus misschien gericht lijkt te zijn tegen een patriarchische praktijk van zakelijk Nederland zie ik het zo ook als een poging vrouwen meer te laten werken, terwijl de vrouwen die daar geen zin in hebben daarmee misschien wel een veel betere kijk op het leven demonstreren.
Ook kan ik deze maatregel niet echt los zien van de laatste crisis; aangaande de 'perverse prikkels' in met name de financiële wereld werd ook gesproken over haantjescultuur - ik geloof sowieso niet zo in het vanuit Den Haag proberen te veranderen van bedrijfsculturen, wat mij betreft hebben we gewoon strengere regels nodig: bankiers die frauderen moeten de bak in in plaats van zogenaamd te verbeteren door meer vrouwelijke collega's.

Los hiervan zijn vrouwen wat mij betreft sowieso welkom in welke functie dan ook. Voor scheve betaling bestaat m.i. ook geen geldig excuus.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 dec 2019, 18:42

trouwepsvfan schreef:
03 dec 2019, 16:24
We hebben een vrouw op het forum. Super :mrgreen:

Ik ben voor gelijke rechten (en ook plichten trouwens, dat laatste wordt in de discussie wel eens opzij geschoven). Maar heb dan ook een relatie met een feministe, dus als ze mee leest : Gelijke rechten :mrgreen:
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 03 dec 2019, 20:41

ShovingNE2 schreef:
03 dec 2019, 18:00
@Brael

Ik vind het knap als er zelden vanuit een beroepsgroep zo naar voren is gekomen dat de beloning erg achterblijft dat jij zegt 'Nee hoor, is niet zo'.

En ja: je weet waar je aan begint, maar omstandigheden kunnen veranderen natuurlijk. Je krijgt 3 kinderen en die 200 extra die je in het bedrijfsleven krijgt tellen wel hard door bijvoorbeeld.

Maar serieus: je leest het overal. Maar jij zegt dat het niet waar is. Het is ook heel wat anders dan 'iedereen wil er wel geld bij'. Nee: ik wil er geld bij anders stap ik op (en dat doen ze dus ook in grote getale). Dat zie ik de random neef van de buurman op een verjaardag met 'ik verdien te weinig' nog niet doen zeg maar.
Ik zeg nergens dat het niet zo is, ik ben er alleen van overtuigd dat dit maar een klein deel van het probleem, en dus ook maar een klein deel van de oplossing is.
Of die 200 euro extra het grote verschil gaan maken, jij denkt van wel, ik denk van niet.

In welke getale stappen leraren precies op?
Is dat de grootste factor, of is er simpelweg te weinig aanwas van vers bloed vanuit de lerarenopleidingen?

Ik ben juist heel benieuwd naar wat mensen zeggen die afhaken bij de Pabo, of als leraar uitstromen naar een andere sector. Zijn er gegevens bekend van waarom die mensen het leraarschap vaarwel zeggen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 dec 2019, 20:51

Omdat (en daar gaan we weer, want het wil er gewoon niet in bij je)

ze te weinig verdienen

Dat is het hoofdprobleem en niet een deel van het probleem. Dat wordt overal gezegd en zo benoemd. En jij wil dat maar niet inzien.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 dec 2019, 21:04

Brael schreef:
03 dec 2019, 20:41
In welke getale stappen leraren precies op?
Is dat de grootste factor, of is er simpelweg te weinig aanwas van vers bloed vanuit de lerarenopleidingen?

Ik ben juist heel benieuwd naar wat mensen zeggen die afhaken bij de Pabo, of als leraar uitstromen naar een andere sector. Zijn er gegevens bekend van waarom die mensen het leraarschap vaarwel zeggen?
Als iemand met grote overtuiging beweert dat zaken heel anders in elkaar steken dan hoe iedereen denkt dat het zit, dan zou ik toch verwachten dat diegene ook met een eigen analyse komt en niet eerst nog allerlei vragen gaat stellen ;)

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 03 dec 2019, 22:09

Dus de plicht van een analyse ligt alleen bij iemand met een afwijkende mening ;) ? De rest mag gewoon zonder na te denken de meerderheid na lullen ;) ?
Ik beweer niet dat leraren in grote getale opstappen, dat beweert iemand anders. Dus de vraag, hoe groot zijn de aantallen dan?

Iemand anders beweert ook dat dat opstappen komt door het salaris. Dus de vraag, zijn daar onderzoeken naar gedaan, is daar iets van bekend? Heeft iemand bronnen?

Overigens heb ik wel een deel geanalyseerd natuurlijk.

Er is objectief gemeten hoe veel uur leraren in de week kwijt zijn (dat is voor het PO echt te veel, in het VO zou ik het inschalen als "aan de hoge kant").

Er is bekend hoe veel vakantieweken leraren hebben. In beide beroepsgroepen zou ik dat schalen onder "heel erg veel".

En het salaris van leraren is al bekend voordat ze aan de lerarenopleiding beginnen, dus het is niet zo dat ze opeens voor vreemde verrassingen komen te staan als ze hun eerste loonstrookje krijgen, lijkt me.

Dat zijn tot nu toe de enige 3 zaken die objectief boven water zijn gehaald. De rest zijn meningen van leraren (uiteraard niet onbelangrijk, maar natuurlijk ook erg gekleurd) en aannames van forumleden, vaak gebaseerd op de mening van die leraren.

Oh wacht, en er is uitgezocht hoe groot de tekorten zijn in beide beroepsgroepen. Dat is schrikbarend hoog, voor het PO nog erger dan voor het VO. Die grote tekorten sterken mij in mijn overtuiging dat 200 euro per maand erbij geen grote zoden aan de dijk gaan zetten. Daarvoor is er meer nodig. En dan bedoel ik niet meer salaris ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 dec 2019, 23:33

Beetje flauw om om bronnen te vragen, er is alleen maar aandacht voor. En met de komende staking zal het debat nog verder toenemen. Kijk, het is wat anders dat je vindt dat ze genoeg betaald worden. Daar kun je het over hebben, maar je gaat er wel aan voorbij dat daar het chagrijn vandaan komt. Het gaat er niet om wat jij of ik hiervan vinden, het gaat erom dat de onvrede daar zit. Iets wat ik me trouwens goed kan voorstellen. Ik doe ook projecten op scholen. Er is zelfs aan mij gevraagd om een klas over te nemen. En of ik nog mensen kende die daar tijd voor hadden, al was het maar een uurtje. Toen ik zei dat noch ik noch iemand die ik kende pabo hadden werd gezegd dat dat niet uitmaakte. Zover is het dus al, dat de nood zo hoog zit dat ze bij wijze van spreken de eerste die voorbijloopt naar binnen trekken om les te gaan geven. Enja, het grote probleem is daar gewoon geld. En als we daar niets aan doen krijgen we hier ook steeds meer private schools en public schools. Dat kun je wel uittekenen.
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 04 dec 2019, 09:01

Als er zo veel aandacht voor is, zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om wat betrouwbare bronnen boven water te halen ;)

Ik geef alvast een voorzetje. Het is helaas geen onderzoek of harde cijfers, maar slechts een opinie. Desalniettemin interessant:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bfc00535/

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 238 times
Been thanked: 432 times

Bericht door deninho32 » 04 dec 2019, 09:16

Ik heb zelf een jaar PABO gedaan en doe nu voor mijn werk ook projecten op basisscholen en wat ik vaak hoor is dat met name mannen afhaken om de kleuterstage in het eerste jaar..
There have been nearly 3000 Gods so far but only yours actually exists.The others are silly made up nonsense. But not yours. Yours is real.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 04 dec 2019, 09:20

Was dat ook de reden dat je zelf afhaakte op de PABO?

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 238 times
Been thanked: 432 times

Bericht door deninho32 » 04 dec 2019, 09:51

Nee, mijn toenmalige vriendin raakte zwanger en ik kon het niet meer combineren. Ik heb de kleuterstage niet hoeven doen, want er was alleen plek in groep 4.
There have been nearly 3000 Gods so far but only yours actually exists.The others are silly made up nonsense. But not yours. Yours is real.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 dec 2019, 11:03

https://www.ad.nl/binnenland/veel-vakan ... oogle.com/
-------
Meer druk, minder aanzien

Nu is de reputatie van leraren op de basisschool op de statusladder van plek 42 naar 69 gekelderd, kampt bijna een kwart met burn-outklachten, worden leerlingen naar huis gestuurd, staan er stagiaires en onbevoegden voor de klas, moet de 16e Montessorischool in Amsterdam zelfs dicht en wordt voor 2028 een tekort van ruim 10.000 leraren voorspeld. Het is inmiddels de vraag der vragen. Hoe komt Nederland, dat zich graag plechtig ‘een kennisland’ noemt, nog aan leraren?

Op die ‘hoe’-vraag is volgens de meesten maar één antwoord: geld. Er moet gewoon geld bij. Veel meer geld. Want het startsalaris op de basisschool is best oké maar op den duur zit er nul groei in. Rinda den Besten (voorzitter van de PO-Raad, koepel van schoolbesturen): ,,Vooral voor mannen is dat reden om af te haken.’’

Werkgevers en bonden eisen er fors wat bij: 19 procent, zodat die vermaledijde salariskloof met de middelbare school eindelijk weg is. En, ja, Den Besten van de PO-Raad begrijpt dat dit geld er niet in één keer is. ,,Maar het zou al schelen als het kabinet zegt dat eraan gewerkt wordt, dat het verschil stap voor stap wordt overbrugd.’’

---------

Je zou zeggen dat het grote probleem gewoon het geld is. Iets wat nu al pagina`s lang wordt geroepen overigens.
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 04 dec 2019, 11:27

Als je weet wat er al pagina's lang wordt geroepen, dan zou je ook weten dat dit artikel al geplaatst (en besproken) was ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 dec 2019, 12:07

Nou, dan is het toch duidelijk (hoop ik) dat het grote probleem dus geld is. Dat maakt de hele discussie ook in een klap overbodig
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 04 dec 2019, 13:08

Ja, 25% van de leerkrachten kampt met burn-out verschijnselen. Geef ze er 200 euro per maand bij, en die burn-out verschijnselen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Een bron hier op het forum, die uit eigen ervaring spreekt, vertelt dat de kleuterstage een grote reden is om af te haken op de Pabo. Nou, stel die afhakers 200 euro extra salaris in het vooruitzicht, en ze vinden de kleuterstage opeens fantastisch.

Een oud-docent en oud-rector vraagt zich in de Volkskrant met goede argumenten af of geld wel echt het probleem is. Volgens zijn idee is het vooral de werkdruk die omlaag kan. Hij wijst er overigens ook fijntjes op dat er andere sectoren zijn met een vergelijkbaar salaris en een vergelijkbare werkdruk, die geen personeelstekort hebben. Hij signaleert ook dat het onderwijs het zichzelf lastig maakt. Doordat ze zo veel vakantie hebben, moeten ze dus al het werk doen in minder werktijd. Als ze hun vakanties zouden inkorten, zou de werkdruk per werkweek al verminderen. Maar voor een dergelijk voorstel gaan de handjes uiteraard niet op elkaar, bij de leerkrachten (waar ik heel goed in kan komen, maar dat ontegenzeglijk wel een deel van het probleem is).

Dus ja, als je de discussie overbodig vindt, dan onthoud je je toch lekker van verdere input. Ik zie genoeg redenen om aan te nemen dat salaris niet het grote probleem is. Er is wel geld nodig om bepaalde problemen aan te pakken, maar ik zou dat geld niet direct in salarisverhogingen stoppen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 dec 2019, 13:35

Brael schreef:
04 dec 2019, 13:08
Ja, 25% van de leerkrachten kampt met burn-out verschijnselen. Geef ze er 200 euro per maand bij, en die burn-out verschijnselen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Burnout is gevolg van te hoge werkdruk, ze hebben te weinig collega's doordat de salarissen te laag zijn. Betere beloning helpt dus idd ook tegen die burnout.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 839 times
Been thanked: 236 times

Bericht door Ren Höek » 04 dec 2019, 14:00

Komisch hoe @Brael 1 specifieke bron als de waarheid gebruikt en alle bronnen die iets anders beweren aan de kant schuift.
Al is dit niet verrassend, aangezien dit zijn werkwijze is. Hij stelt vragen, maar zodra de antwoorden niet in zijn straatje vallen blijft hij doorvragen, waarbij de eerdere antwoorden en argumenten worden genegeerd, afgezwakt en/of verkleind. Hiermee probeert hij constant de discussie zijn kant op te duwen, wat naast irritant, ook ongeloofwaardig is.

Dit viel me al langer op en de huidige discussie is daarvan een uitstekend voorbeeld.
Hij heeft een mening en in plaats van deze mening durven te geven, stelt hij vragen en blijft hij daarna net zolang de discussie proberen te sturen totdat hij vindt bij zijn mening uitgekomen te zijn. Oftewel, een oprechte en fatsoenlijke discussie met hem is zinloos.
Ik pas er dan ook voor.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 04 dec 2019, 14:04

ziege maar ook zagge schreef:
04 dec 2019, 13:35
Brael schreef:
04 dec 2019, 13:08
Burnout is gevolg van te hoge werkdruk, ze hebben te weinig collega's doordat de salarissen te laag zijn. Betere beloning helpt dus idd ook tegen die burnout.
Zeker zal het helpen, maar het is toch duidelijk dat de problemen in het onderwijs veel dieper zitten dan een paar honderd euro extra salaris per maand.

@Ren Höek Daag!

Plaats reactie