Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1158 times
Been thanked: 1851 times

Covid-19

Bericht door Maikel_91 » 14 sep 2020, 13:57

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 780 times
Been thanked: 2357 times

Bericht door ShovingNE2 » 14 sep 2020, 16:48

Ja, het begint echt schandalig te worden. Teststraat op Schiphol dicht, geen tests beschikbaar.

Als er echt een tweede golf in de ziekenhuizen en IC's komt dan zal ook wel blijken dat we helemaal niets van de eerste golf geleerd hebben en dat ook beschermingsmiddelen er niet zijn. Ze maken er een puinbak van.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 484 times
Been thanked: 924 times

Bericht door deninho32 » 14 sep 2020, 17:34

Gewoon de hele dag niet erdoor gekomen..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 33 times

Bericht door RaJitsu » 14 sep 2020, 19:20

ShovingNE2 schreef:
14 sep 2020, 16:48
Ja, het begint echt schandalig te worden. Teststraat op Schiphol dicht, geen tests beschikbaar.

Als er echt een tweede golf in de ziekenhuizen en IC's komt dan zal ook wel blijken dat we helemaal niets van de eerste golf geleerd hebben en dat ook beschermingsmiddelen er niet zijn. Ze maken er een puinbak van.
Als je kijkt naar de situatie in de ziekenhuizen en het aantal opgelopen nieuwe coronapatiënten lijkt het erop dat de capaciteit wel degelijk uitgebreid is. Meer mensen laten zich echter testen.
Zie ook: https://innovationorigins.com/nl/corona ... jaarspiek/

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 351 times
Been thanked: 671 times

Bericht door PCGC » 15 sep 2020, 05:45

Update vanuit hier.

QLD gaat gewoon prima, af en toe lijken er mini uitbraken te zijn (met 2-3 besmettingen per dag voor een weekje) en dan worden die weer ingedamd. Grenzen met andere (hotspot) staten (NSW en VIC) zijn nog steeds gesloten.
Omdat ik in de zgn staats ‘bubble’ woon, mag ik wel, met speciale reden, de grens over naar NSW (bepaalde grensdorpjes), maar dan wordt je bij terugkomst gecontroleerd en moet je een vergunning overhandigen.
Verder is het leven hier gewoon bijna zo goed als normaal. De 1,5 meter wordt overal nog nageleefd (in cafés, restaurants, sportwedstrijden, bioscopen etc), maar dat is eigenlijk het enige wat je nog aan de Corona crisis herinnerd, voor de rest is de samenleving weer back to normal.

In NSW lijkt het ook redelijk onder controle. Daar zijn ze nog steeds meerdere hotspots onder controle aan het houden. Daar hebben ze zo’n 10 besmettingen per dag.

Victoria, met een paar weken geleden ong 700 besmettingen per dag, lijkt ook weer de goede kant op te gaan. De strenge lockdown lijkt te helpen.
De laatste paar dagen nog zo’n 40-60 besmettingen per dag (vandaag 42 en voor het eerst sinds lange tijd 0 doden). Die moeten nog wel wat stappen gaan maken.
Regionaal Victoria mag vanaf morgen de lockdown uit, die gaan weer naar Stage 3, met oa versoepeling van het aantal gasten in je huis en bijeenkomsten enz.
Melbourne blijft gewoon nog in de zware Stage 4 lockdown (1 uur per dag naar buiten voor een frisse neus, op gezette tijden 1 persoon van huishouden boodschappen doen, avondklok, en alleen je huis verlaten om naar je (essentiële) werk te gaan. Scholen, restaurants, pubs etc blijven dicht)
Die gaan geloof ik nu week 6 of 7 in met deze strenge regels, maar veel protesten (zoals in NL) zie je niet echt. Het afgelopen weekend was er 1, maar daar sprak bijna iedereen schande van. Niemand wil meer naar de tijd van 8 weken terug, toen de 2e golf flink huishield.
Het meerendeel van de inwoners hier heeft ook (nog steeds) begrip voor de (zware) maatregelen.

Qua testen ook geen problemen (per week ongeveer 300-350k tests nationaal). Je hebt, behalve de standaard klinieken in de ziekenhuizen, overal mobiele test centra, waar je gewoon in kunt zonder afspraak en dan binnen een dag krijg je de uitslag.
Mondkapjes en handontsmettingszeep wordt hier gratis verstrekt aan ieder die wil.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 sep 2020, 07:39

RaJitsu schreef:
14 sep 2020, 19:20
Als je kijkt naar de situatie in de ziekenhuizen en het aantal opgelopen nieuwe coronapatiënten lijkt het erop dat de capaciteit wel degelijk uitgebreid is. Meer mensen laten zich echter testen.
Maar we zitten nu aan de max van onze testcapaciteit. Je moet nu een dag of 4 wachten op de uitslag waarbij weekend dagen niet tellen. Teststraat op Schiphol gaat dicht want geen capaciteit. Uitstekend dat mensen zich meer testen en de cijfers in de ziekenhuizen en IC lopen nauwelijks op: dat is goed. Maar als het kouder wordt ben ik nog steeds bevreesd voor wel oplopende cijfers op de IC. Als we dan niet nog meer kunnen testen hebben we een megaprobleem.

Door juist snel te kunnen testen kan je heel snel een brandhaard eruit halen en voorkomen dat we opnieuw in lockdown gaan. Genoeg kunnen testen kan je veel levens schelen en miljarden voor de staatskas. En toch kunnen ze het niet regelen.... Let maar op: PBM's krijgen we ook weer een gebrek aan. Hugo is bezig met zijn herverkiezing en de troonrede voor verkiezingen moet ook een goed nieuwsshow worden: veel belangrijker dan 'Samen tegen corona'. Ja: samen. Maar dan zonder het kabinet, want wat ze laten zien is treurig.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 sep 2020, 07:54

Oh.... #PrayforMarijke. Ook dit is het gevolg van Corona.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2012 times
Been thanked: 1087 times

Bericht door J.B. » 15 sep 2020, 10:29

"Coronapatiënten veel korter op IC"


 Op de intensive cares kunnen op dit
moment misschien wel drie keer zoveel
coronapatiënten terecht als in maart en
april,aan het begin van de pandemie.Dat
zegt voorzitter Gommers van de NVIC.

Die verandering komt doordat de ligduur
van patiënten op de IC veel korter is
geworden.Patiënten lagen in maart en
april gemiddeld 22 dagen op de IC,in
juli en augustus minder dan 8 dagen.

De verkorte ligduur lijkt te komen door
de verbeterde behandeling,zegt Gommers,
die benadrukt dat er meer onderzoek
nodig is.Ook is de kans op overleving
beter geworden,terwijl het virus niet
milder lijkt te zijn geworden.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 sep 2020, 11:30

Goed nieuws!

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 15 sep 2020, 11:36

ShovingNE2 schreef:
15 sep 2020, 07:39
RaJitsu schreef:
14 sep 2020, 19:20
Maar we zitten nu aan de max van onze testcapaciteit. Je moet nu een dag of 4 wachten op de uitslag waarbij weekend dagen niet tellen.
Hier lijkt het inderdaad op, en dit is problematisch. Maar zomaar roepen dat het belachelijk is... Het is niet zo dat je effe gericht beleid kan instellen en je opeens meer zorgpersoneel hebt. Ik denk dat het vergroten van de capaciteit in ziekenhuizen ook zijn effect heeft op de capaciteit om deze tests af te nemen. Uiteindelijk is er natuurlijk een overlap tussen de gerelateerde laboratoria en personeel.

Ik ben het met je eens dat naarmate het kouder wordt het een penibele zaak kan worden, en dat het gaat over een situatie die erger was dan aan het begin van dit jaar, en juist daarom de ziekenhuizen weer vol kunnen raken.
Hugo is bezig met zijn herverkiezing en de troonrede voor verkiezingen moet ook een goed nieuwsshow worden: veel belangrijker dan 'Samen tegen corona'. Ja: samen. Maar dan zonder het kabinet, want wat ze laten zien is treurig.
Tsja, en toch stemmen 'we' weer met zijn allen voor een partij die investering in de zorg afkapt en meer afhankelijk maakt van de markt. We klappen liever in plaats van dat we daadwerkelijk sociale verantwoordelijkheid nemen.
J.B. schreef:
15 sep 2020, 10:29
"Coronapatiënten veel korter op IC"


 Op de intensive cares kunnen op dit
moment misschien wel drie keer zoveel
coronapatiënten terecht als in maart en
april,aan het begin van de pandemie.Dat
zegt voorzitter Gommers van de NVIC.

Die verandering komt doordat de ligduur
van patiënten op de IC veel korter is
geworden.Patiënten lagen in maart en
april gemiddeld 22 dagen op de IC,in
juli en augustus minder dan 8 dagen.

De verkorte ligduur lijkt te komen door
de verbeterde behandeling,zegt Gommers,
die benadrukt dat er meer onderzoek
nodig is.Ook is de kans op overleving
beter geworden,terwijl het virus niet
milder lijkt te zijn geworden.
Dit is natuurlijk wel met een context. Hij zegt ook dat er meer onderzoek nodig is. Er zijn ook mensen die de griep minder zwaar krijgen door het klimaat bijv. Ik vraag me ook af of ze na die 'minder dan 8 dagen' ook het ziekenhuis uit lopen. Of stoppen ze bijv. ook eerder met de behandeling? Zetten ze mensen eerder op de IC? Als in dat behandelingen die vroeger niet onder de IC vielen, nu wel daar vielen omdat ze op deze manier de capaciteit ook verhoogd hebben?
Ik bedoel, ik heb verpleegkundigen gesproken en in principe, als je aan de beademing gelegd wordt, kom je daar in veruit de meeste gevallen niet meer van af (je sterft). En de IC staat, als ik het goed begrijp, gelijk aan het aan de beademing gelegd worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 sep 2020, 14:40

@RaJitsu Ja, dat kan. Ik ben geen IC man of weet daar ook maar iets vanaf. Maar ik vond het even wat geruststellend nieuws. Dus vandaar..
Only in it for the money

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 15 sep 2020, 14:56

@J.B. Ja, kan ik me voorstellen. Persoonlijk heb ik een andere instelling. Namelijk dat ik gewoon van het ergste uitga en daarom ook zo voorzichtig mogelijk ben en een kritische hounding inneem, tot misschien het cynische aan toe. Dan kan de werkelijkheid alleen maar meevallen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 sep 2020, 14:59

RaJitsu schreef:
15 sep 2020, 14:56
@J.B. Ja, kan ik me voorstellen. Persoonlijk heb ik een andere instelling. Namelijk dat ik gewoon van het ergste uitga en daarom ook zo voorzichtig mogelijk ben en een kritische hounding inneem, tot misschien het cynische aan toe. Dan kan de werkelijkheid alleen maar meevallen.
In een tijd als deze pak je alles aan wat hoopvol is. Ik had alles verwacht, derde w.o., opwarming in de zomer tot weet ik veel hoeveel graden. Kun je allemaal opvangen met een aircootje of diplomatie mocht er een oorlog zijn. Allemaal van dat soort problemen, maar een virus is echt wel een uppercut die niemand zag aankomen..
Only in it for the money

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 81 times
Been thanked: 206 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 15 sep 2020, 15:44

Inmiddels 240 patiënten opgenomen vanwege Covid. 100 meer dan een week geleden.

https://lcps.nu

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 351 times
Been thanked: 671 times

Bericht door PCGC » 15 sep 2020, 15:46

Veel verdubbelingen. Ook in het aantal besmettingen weer.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 15 sep 2020, 15:50

J.B. schreef:
15 sep 2020, 14:59

In een tijd als deze pak je alles aan wat hoopvol is. Ik had alles verwacht, derde w.o., opwarming in de zomer tot weet ik veel hoeveel graden. Kun je allemaal opvangen met een aircootje of diplomatie mocht er een oorlog zijn. Allemaal van dat soort problemen, maar een virus is echt wel een uppercut die niemand zag aankomen..
OMDAT JIJ JE NIET INGELEZEN HEBT OVER 5G!!!! :)

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 sep 2020, 16:39

RaJitsu schreef:
15 sep 2020, 11:36
Hier lijkt het inderdaad op, en dit is problematisch. Maar zomaar roepen dat het belachelijk is... Het is niet zo dat je effe gericht beleid kan instellen en je opeens meer zorgpersoneel hebt.
Jawel, dat is wel belachelijk. Begin augustus zegt Hugo de Jonge: we hebben personeel zat om de testcapaciteit fors op te voeren. De GGD meldt na 3 weken dat ze dat niet hebben. Vervolgens verschijnen er berichten van mensen met een zorgachtergrond die bij de GGD teststraten solliciteren maar afgewezen worden omdat ze slechts 5 in plaats van 7 dagen beschikbaar zijn.

Het is kut gecommuniceerd, de informatiestromen kloppen voor geen meter en de verkeerde prioriteiten worden gesteld. En dat op een moment dat we al een maand of 6 in deze crisis zitten. Dat vind ik belachelijk ja.

Kijk hoe de IC's zich georganiseerd hebben: dat is uitstekend geweest. Maar het testen is ronduit kut. Wel zeggen dat mensen uit oranje gebieden in quarantaine moeten, maar niet kunnen testen en de teststraat op Schiphol dichtgooien.

Het biedt weinig hoop voor een echte tweede golf.
RaJitsu schreef:
15 sep 2020, 11:36
Dit is natuurlijk wel met een context. Hij zegt ook dat er meer onderzoek nodig is. Er zijn ook mensen die de griep minder zwaar krijgen door het klimaat bijv. Ik vraag me ook af of ze na die 'minder dan 8 dagen' ook het ziekenhuis uit lopen. Of stoppen ze bijv. ook eerder met de behandeling? Zetten ze mensen eerder op de IC? Als in dat behandelingen die vroeger niet onder de IC vielen, nu wel daar vielen omdat ze op deze manier de capaciteit ook verhoogd hebben?
Ik bedoel, ik heb verpleegkundigen gesproken en in principe, als je aan de beademing gelegd wordt, kom je daar in veruit de meeste gevallen niet meer van af (je sterft). En de IC staat, als ik het goed begrijp, gelijk aan het aan de beademing gelegd worden.
Een stuk context gaf Gommers al eerder. Ze herkennen nu symptomen waarvan ze niet wisten dat ze er waren in maart. De bloedpropjes in de longen oa. Nu scannen ze daar direct op en geven ze bloedverdunners als het voorkomt. In maart/april kwamen al die mensen op de IC, nu vele malen minder mensen. En zo gaf hij nog 2 symptomen die ze direct checken en waarvan ze nu weten welke behandeling de symptomen terugdringt zodat mensen eerder naar huis gaan en helemaal niet op de IC komen.

Maar na meer onderzoek zullen er meer invloeden zijn, dat geloof ik direct.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 sep 2020, 18:04

Zoals @ShovingNE2 al eerder zei hier:

Veel besmettingen hospiteeravonden

Vooral in het studentenleven lopen
veel mensen een coronabesmetting op.Zo
gaat het soms mis bij hospiteeravonden;
bijeenkomsten in studentenhuizen waar
potentiële bewoners komen kennismaken.

"We zien bij hospiteeravonden clusters
met 100 tot 200 infecties",zegt RIVM-
deskundige Aura Timen.Jongeren worden
van het virus minder ziek,maar kunnen
het wel overdragen aan ouderen.

Studentenverenigingen in Delft hebben
hun leden opgeroepen de maatregelen
beter na te leven.Van alle positief
geteste mensen in Delft is 80 procent
student.De verenigingen waarschuwen
voor een lokale lockdown in Delft.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 16 sep 2020, 10:12

Gisteren was het weer 1 groot feest in het park hier. Dicht op elkaar allemaal. In huizen is het gewoon vol gestampt met mensen.

Maar de horeca moet mogelijk de gevolgen dragen: terwijl ze daar op dit moment totaal niet komen. Sommige kroegen die studenten in dienst hebben laten ze niet werken op dit moment.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2020, 19:07

ShovingNE2 schreef:
16 sep 2020, 10:12
Gisteren was het weer 1 groot feest in het park hier. Dicht op elkaar allemaal. In huizen is het gewoon vol gestampt met mensen.

Maar de horeca moet mogelijk de gevolgen dragen: terwijl ze daar op dit moment totaal niet komen. Sommige kroegen die studenten in dienst hebben laten ze niet werken op dit moment.
Ik weet niet of we de horeca op dit moment weer massaal vol moeten laten zitten met mensen. Het is denk ik wel belangrijk even te wachten met dat teveel volk op elkaar gepropt te laten zitten. Duurt allemaal niet lang meer. Eind dit jaar vaccin? En dan kan dit topic op slot om nooit meer open te gaan. Al die corona ellende.. manman.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 16 sep 2020, 22:48

De horeca zit niet volgepropt. Studentenhuizen zitten volgepropt. Maar omdat ze daar niets kunnen gaan lokale lockdown maatregelen wel de horeca treffen. Terwijl het studentenvolk daar niet komt.

Studenten worden nu ook als medewerkers geweerd in horeca. Geen uren meer of zelfs helemaal van de lijst af.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2020, 23:42

ShovingNE2 schreef:
16 sep 2020, 22:48
De horeca zit niet volgepropt. Studentenhuizen zitten volgepropt. Maar omdat ze daar niets kunnen gaan lokale lockdown maatregelen wel de horeca treffen. Terwijl het studentenvolk daar niet komt.

Studenten worden nu ook als medewerkers geweerd in horeca. Geen uren meer of zelfs helemaal van de lijst af.
Er komen maatregelen. Het probleem met o.m. de studentenhuizen is dat die noodwet er nog niet door is. Het maakt het gewoon lastiger direct mensen daar verplicht te laten testen en bij wijze van spreken een politielint te spannen voor de deur. Negatieve tests gaan maar even naar paps en mams.

Nee, maar dit soort issues zullen blijven. Zolang die noodwet er nog niet is. En ik snap ook dat die niet onomstreden is, dus dan blijf je dit houden. Eigenlijk vrij ironisch, iedereen wil van dat klotevirus af, maar een hulpwet om dat makkelijker te maken komt er niet door..
Only in it for the money

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 81 times
Been thanked: 206 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 17 sep 2020, 00:03

De luiheid van de mensheid begint ons in de weg te zitten. We willen er allemaal vanaf naar het moet niet teveel moeite kosten.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 484 times
Been thanked: 924 times

Bericht door deninho32 » 17 sep 2020, 13:00

Net getest, dus even afwachten nog.. Zorgpersoneel en leraren krijgen op dit moment nog geen voorrang. Is niet te doen, aangezien de helft zegt dat hij/zij leraar is oid. Zal dus anders moeten worden geregeld. Doorverwijzing via de werkgever of zo..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 90 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 17 sep 2020, 13:40

J.B. schreef:
16 sep 2020, 23:42
Nee, maar dit soort issues zullen blijven. Zolang die noodwet er nog niet is. En ik snap ook dat die niet onomstreden is, dus dan blijf je dit houden. Eigenlijk vrij ironisch, iedereen wil van dat klotevirus af, maar een hulpwet om dat makkelijker te maken komt er niet door..
Denk je dat het mét de noodwet ineens wel gaat lukken om te handhaven? Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in. De jongeren/studenten die er nu al schijt aan hebben, hebben dat dan nog steeds. De kans dat je gepakt wordt is zó klein.

Maar het probleem ligt echt niet alleen bij 20-30 jarigen. Ook de wat oudere mensen in de categorie 30-50 zie ik in grote getale regels aan hun laars lappen.

Men is er (begrijpelijk) wel klaar mee. Maar desalniettemin is het nog steeds onder ons... Not nice

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 sep 2020, 14:23

grasveld schreef:
17 sep 2020, 13:40
J.B. schreef:
16 sep 2020, 23:42
Denk je dat het mét de noodwet ineens wel gaat lukken om te handhaven? Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in. De jongeren/studenten die er nu al schijt aan hebben, hebben dat dan nog steeds. De kans dat je gepakt wordt is zó klein.

Maar het probleem ligt echt niet alleen bij 20-30 jarigen. Ook de wat oudere mensen in de categorie 30-50 zie ik in grote getale regels aan hun laars lappen.

Men is er (begrijpelijk) wel klaar mee. Maar desalniettemin is het nog steeds onder ons... Not nice
Het wordt dan wel iets makkelijker om ook `achter de deur` iets te doen. Dat is tenminste wat ik de politiek hoor zeggen. Op deze manier heb je sowieso weinig middelen..
Only in it for the money

Plaats reactie