Opmerkelijke nieuwsberichten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 225 times
Been thanked: 218 times

Opmerkelijke nieuwsberichten

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:12

ziege maar ook zagge schreef:
11 sep 2019, 11:08
Ik denk dat ze de macht van de politiek daarin dramatisch overschatten, dit komt nl. heel dicht in de buurt van huiskameronderwijs. Wat willen ze doen, bij mensen binnenvallen om te kijken of mensen niet iets verkeerds doorgeven aan hun kinderen? Laat ze nou maar lekker allemaal verontwaardigd doen en proberen goede sier te maken in Den Haag, maar dat gaat natuurlijk gewoon niet gebeuren.

Je kunt buitenlandse radicale predikers proberen te weren, je kunt de beter georganiseerde vormen aanpakken voor zover die er zijn, moet je ook doen maar die zullen dan absoluut ondergronds gaan, helemaal stoppen zul je het nooit dus je zult denk ik vooral secundaire oplossingen moeten zoeken, bijv. op scholen alert zijn op radicale denkbeelden bij kinderen en daar actief op inspelen. Wat al gebeurt.
Het wordt lastig inderdaad. Als je informeel geloofsonderwijs gaat verbieden moet je dus al dat soort onderwijs gaan verbieden. Kerk en staat zijn niet voor niets gescheiden in Nederland. En ook de Koran verbieden (zoals Wilders graag wil) wordt gewoon lastig.

Oproepen tot geweld is wel strafbaar, daar zou misschien iets mee gedaan kunnen worden.
There are no mistakes, there are just happy accidents.

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 130 times
Been thanked: 170 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:18

Ja ik snap eigenlijk ook niet dat ze het qua aanpak op 'onderwijs' gooien. Nieuwsuur heeft bepaalde 'schooltjes' in kaart gebracht, die moet je idd gewoon kunnen pakken op dat oproepen tot geweld / haatzaaien.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 39 times

Bericht door tirzah » 11 sep 2019, 11:20

11 sep 2019, 11:08
Ik denk dat ze de macht van de politiek daarin dramatisch overschatten, dit komt nl. heel dicht in de buurt van huiskameronderwijs. Wat willen ze doen, bij mensen binnenvallen om te kijken of mensen niet iets verkeerds doorgeven aan hun kinderen? Laat ze nou maar lekker allemaal verontwaardigd doen en proberen goede sier te maken in Den Haag, maar dat gaat natuurlijk gewoon niet gebeuren.

Je kunt buitenlandse radicale predikers proberen te weren, je kunt de beter georganiseerde vormen aanpakken voor zover die er zijn, moet je ook doen maar die zullen dan absoluut ondergronds gaan, helemaal stoppen zul je het nooit dus je zult denk ik vooral secundaire oplossingen moeten zoeken, bijv. op scholen alert zijn op radicale denkbeelden bij kinderen en daar actief op inspelen. Wat al gebeurt.
Het is inderdaad moeilijk om daar met wetgeving iets aan te doen, omdat het helemaal niet om scholen gaat. Zoals gezegd is het huiskameronderwijs, min of meer in het geniep.
Wel blijft het griezelig dat de aantallen van dit soort haatpredikers alsmaar blijven toenemen. Het gaat al lang niet meer om een paar honderd kinderen die zo gehersenspoeld worden, maar om veel meer. En die gaan lang niet allemaal in een islamitisch land wonen, maar blijven hier tussen de ongelovigen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:25

11 sep 2019, 11:18
Ja ik snap eigenlijk ook niet dat ze het qua aanpak op 'onderwijs' gooien. Nieuwsuur heeft bepaalde 'schooltjes' in kaart gebracht, die moet je idd gewoon kunnen pakken op dat oproepen tot geweld / haatzaaien.
Precies. Dus eerst komt die wetswijziging en daarna (mag ik aannemen) wordt er ook e.e.a. aangepakt door bijvoorbeeld sluiting van een paar van die klasjes. Desnoods start je een zaak tegen ze. Eens kijken wat de rechter daarvan zegt.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 116 times
Been thanked: 168 times

Bericht door Juancho » 11 sep 2019, 11:27

J.B. schreef:
Informeel onderwijs. Dat mag buiten de reguliere scholing gewoon worden gegeven inderdaad. Ook Godsdienstleer als daar animo voor is. Maar CU en VVD willen een wetswijziging wat het mogelijk maakt hier paal en perk aan te stellen.
En jij denkt dat zulke groeperingen braaf zeggen, ow ok het mag niet dus we doen het niet meer? Die groepering gaat gewoon gezellig ergens in een achterkamertje zitten en exact hetzelfde doen hoor. Niemand die dat kan controleren, geen wet die daar iets tegen kan doen.

Daarmee los je de problemen dus niet op. Je kan beter veel dichter bij de bron proberen te komen. Hoe lastig ook :).
Vive la Trance!

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:30

Juancho schreef:
11 sep 2019, 11:27
J.B. schreef:
Informeel onderwijs. Dat mag buiten de reguliere scholing gewoon worden gegeven inderdaad. Ook Godsdienstleer als daar animo voor is. Maar CU en VVD willen een wetswijziging wat het mogelijk maakt hier paal en perk aan te stellen.
En jij denkt dat zulke groeperingen braaf zeggen, ow ok het mag niet dus we doen het niet meer? Die groepering gaat gewoon gezellig ergens in een achterkamertje zitten en exact hetzelfde doen hoor. Niemand die dat kan controleren, geen wet die daar iets tegen kan doen.

Daarmee los je de problemen dus niet op. Je kan beter veel dichter bij de bron proberen te komen. Hoe lastig ook :).
Nee, maar als je daar bovenop gaat zitten dan zul je het langzaamaan wel kunnen sturen denk ik. Of op zn minst kunnen controleren. Er is geen snelle methode. En ik ben ook geen jurist, dus ik weet niet of je bepaalde lesstof kan verbieden om maar wat te noemen.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 11 sep 2019, 11:32

Hoe wil je iets controleren dat gewoon in bijv. een huiskamer gebeurt? Een moskee of kerk of wat dan ook kan je idd beter controleren. Maar als men dat gaat doen en evt. gaat verbieden, dan kan je er donder op zeggen dat zulke groeperingen wel weer nieuwe manier vinden. Bijv. bij een doorsnee gezien thuis. Geen hond die daar kraait lijkt me.

Je moet wat mij betreft veel meer de focus hebben op de bron. Die arme kinderen weten namelijk nog helemaal van niets. Dus van bovenaf beginnen met oppakken, uitzetten of wat dan ook.
Vive la Trance!

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:34

Juancho schreef:
11 sep 2019, 11:32
Hoe wil je iets controleren dat gewoon in bijv. een huiskamer gebeurt? Een moskee of kerk of wat dan ook kan je idd beter controleren. Maar als men dat gaat doen en evt. gaat verbieden, dan kan je er donder op zeggen dat zulke groeperingen wel weer nieuwe manier vinden. Bijv. bij een doorsnee gezien thuis. Geen hond die daar kraait lijkt me.

Je moet wat mij betreft veel meer de focus hebben op de bron. Die arme kinderen weten namelijk nog helemaal van niets. Dus van bovenaf beginnen met oppakken, uitzetten of wat dan ook.
Als ik het itempje goed heb begrepen zijn de `schooltjes` in kaart gebracht. Wat er in je eigen huis gebeurd is inderdaad prive. Daar kun je niet zoveel aan doen. Maar 30 leerlingen in een huiskamer zal ook niet onopgemerkt blijven natuurlijk..

StratumZuid
Meervoudig international
Has thanked: 745 times
Been thanked: 261 times

Bericht door StratumZuid » 11 sep 2019, 11:38

Al dat soort boekjes gewoon verbieden, ook de onze. Komt alleen maar narigheid van, die onzin.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 12:00

J.B. schreef:
11 sep 2019, 11:25
11 sep 2019, 11:18
Precies. Dus eerst komt die wetswijziging en daarna (mag ik aannemen) wordt er ook e.e.a. aangepakt door bijvoorbeeld sluiting van een paar van die klasjes. Desnoods start je een zaak tegen ze. Eens kijken wat de rechter daarvan zegt.
Misschien durft de politie niks te doen of hebben ze geen tijd/geld? Is er eigenlijk wel aangifte door iemand gedaan, bijv. door de politici die nu zo verontwaardigd doen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:04

StratumZuid schreef:
11 sep 2019, 11:38
Al dat soort boekjes gewoon verbieden, ook de onze. Komt alleen maar narigheid van, die onzin.
Vind ik niet. Ik vind dat iedereen zijn of haar geloof moet kunnen bestuderen. De grens ligt m.i. bij geweld gebruiken om je geloof erdoorheen te drammen. Iets wat vooral extreme Moslims doen natuurlijk.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 16 times
Been thanked: 191 times

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 12:27

11 sep 2019, 10:43
ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 06:42
Je leidt de vijand gewoon zelf op.
Die scholen worden niet door ons gerund he dus we leiden helemaal niks zelf op. Dit gaat om 'scholen' die compleet buiten het onderwijsstelsel vallen, heel vroeger heb ik wel eens ooit een paar lesjes bj een pastoor gehad als voorbereiding op de heilige communie (dat bestond toen nog), zo moet je dat denk ik ongeveer zien. De Inspectie komt helemaal niet langs bij dat soort klasjes, hebben ze ook geen toestemming toe.
Snel regelen en dichtflikkeren die ellende. Imams en andere verantwoordelijken het land uittrappen, dat is de vijand.

StratumZuid
Meervoudig international

Bericht door StratumZuid » 11 sep 2019, 12:52

J.B. schreef:
11 sep 2019, 12:04
StratumZuid schreef:
11 sep 2019, 11:38
Vind ik niet. Ik vind dat iedereen zijn of haar geloof moet kunnen bestuderen. De grens ligt m.i. bij geweld gebruiken om je geloof erdoorheen te drammen. Iets wat vooral extreme Moslims doen natuurlijk.
In het gedeelte van vrijheid om te kunnen doen wat je wilt geef ik je gelijk, ben daar een soort van product van ;) Alleen kan de mens blijkbaar niet goed met deze boekjes omgaan, dat is in de hele geschiedenis steeds de motivatie voor het grote geweld en leed geweest en vandaag te dag helaas nog steeds, overal ter wereld, welk geloof dan ook. De Moslims zijn hier wel het extreemste in dat is waar. Maar we moeten hier niet doen alsof de Christenen een stel heiligen zijn, want die hebben net zo goed dood en verderf gezaaid onder de noemer van dat boekje. Het ironische is dat Satan of Shaitan of hoe deze ook mag heten in elk van deze willekeurige boekjes, juist symbool staat voor de haat die deze giftige stukjes tekst zaaien. Onzin dus.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 11 sep 2019, 13:03

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 12:27
11 sep 2019, 10:43
ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 06:42
Je leidt de vijand gewoon zelf op.
Die scholen worden niet door ons gerund he dus we leiden helemaal niks zelf op. Dit gaat om 'scholen' die compleet buiten het onderwijsstelsel vallen, heel vroeger heb ik wel eens ooit een paar lesjes bj een pastoor gehad als voorbereiding op de heilige communie (dat bestond toen nog), zo moet je dat denk ik ongeveer zien. De Inspectie komt helemaal niet langs bij dat soort klasjes, hebben ze ook geen toestemming toe.
Snel regelen en dichtflikkeren die ellende. Imams en andere verantwoordelijken het land uittrappen, dat is de vijand.
Riskante is dan dat je ze zo beledigd hebt dat ze met grof geweld terug komen. En niet om gezellig een bakje koffie te drinken... Blijft wat mij betreft een uiterst riskant onderwerp.
Vive la Trance!

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 13:49

Als politiek wil je in een vrij land gewoon liever niet bepalen wat mensen mogen lezen. Extremisten hou je altijd, op zich is dat helemaal niet zo'n probleem, zolang het maar een minderheid is.

Dit verhaal over die salafisten is natuurlijk walgelijk, maar uiteindelijk gaat het nog steeds maar om een fractie van het totaal aantal mensen wat zo'n boek als een essentiële factor in zijn leven beschouwt... 'meer dan 1000 kinderen', inclusief hun ouders zal dat om ongeveer 2000 mensen gaan? Op een populatie van ongeveer 900.000 moslims zou dat zo'n 0,22% zijn. De Koran afschaffen zou dan denk ik als een ietwat disproportionele actie gezien kunnen worden, vermoed ik ;)

Het verbod op Mein Kampf is vrijheidsstrijders ook een flinke doorn in het oog, ik kan daar ook heel goed inkomen. Maar goed, anderzijds ken ik genoeg oorlogsverhalen uit de eerste hand om te snappen waarom die uitzondering er is... ik zie dat verbod daarom als coulance naar die generatie.

ThoresenKoolhof
Meervoudig international
Been thanked: 82 times

Bericht door ThoresenKoolhof » 11 sep 2019, 13:57

https://www.bild.de/regional/koeln/koel ... 1ai1S5y7bg

Dat gaat problemen geven in Keulen.
Overigens wel kunst die ik kan waarderen.

StratumZuid
Meervoudig international

Bericht door StratumZuid » 11 sep 2019, 13:59

Lijkt Banksy wel
Is in de Gaza deze, ook niet van Banksy

Afbeelding

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 8 times
Been thanked: 114 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 11 sep 2019, 14:10

11 sep 2019, 13:49
Als politiek wil je in een vrij land gewoon liever niet bepalen wat mensen mogen lezen. Extremisten hou je altijd, op zich is dat helemaal niet zo'n probleem, zolang het maar een minderheid is.

Dit verhaal over die salafisten is natuurlijk walgelijk, maar uiteindelijk gaat het nog steeds maar om een fractie van het totaal aantal mensen wat zo'n boek als een essentiële factor in zijn leven beschouwt... 'meer dan 1000 kinderen', inclusief hun ouders zal dat om ongeveer 2000 mensen gaan? Op een populatie van ongeveer 900.000 moslims zou dat zo'n 0,22% zijn. De Koran afschaffen zou dan denk ik als een ietwat disproportionele actie gezien kunnen worden, vermoed ik ;)

Het verbod op Mein Kampf is vrijheidsstrijders ook een flinke doorn in het oog, ik kan daar ook heel goed inkomen. Maar goed, anderzijds ken ik genoeg oorlogsverhalen uit de eerste hand om te snappen waarom die uitzondering er is... ik zie dat verbod daarom als coulance naar die generatie.
Je kunt je alleen afvragen of zo'n verbod anno 2019 niet slechts symbolisch is. Met een internetaansluiting in zowat elk huishouden zou theoretisch heel Nederland over 10 minuten de content ervan in huis kunnen hebben. En als je nog vlot ongestraft illegaal films kunt binnenhalen, wie gaat je strafen voor het downloaden van MK?

Ik zie ook meer in het behandelen ervan op middelbare scholen (wat heeft iemand aangezet tot het schrijven ervan, wat vind je er objectief van, en hoe verhoudt de inhoud zich tot de wereld anno 2019?). Haal het uit de schaduw en leer ervan. Over een jaar of 20 zijn zo'n beetje de laatste mensen die als kind de oorlog bewust hebben meegemaakt overleden, en dan hebben we niets anders dan de verhalen die verteld en doorgegeven zijn, en het materiaal dat is gepubliceerd. Ik denk dat wanneer dingen wegzakken de kans op herhaling (eventueel op kleinere schaal) weer toeneemt.

Brael
Regelmatige invaller
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 14:18

Goed opiniestuk van de hier zo geliefde heer Baudet hierover (ging over de minder-Marokkanen uitspraak, maar kan in principe op elk gedachtengoed toegepast worden).

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/09/ee ... 8-a1535927

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 14:44

Voordat ik het kan lezen moet ik eerst even wachten tot de krampen van het lachen om die foto ernaast zijn weggetrokken :lol:

Maar ik hou ook niet van zulke verboden, wat mij betreft is Mein Kampf de uitzondering die de regel bevestigt.

Josef Dettelbacher schreef:
11 sep 2019, 14:10
Ik denk dat wanneer dingen wegzakken de kans op herhaling (eventueel op kleinere schaal) weer toeneemt.
Dat denk ik zeker, zie wat er nu in Duitsland (maar ook hier) gebeurt. Wat in Duitsland m.i. ook weer een reactie op de door dat nationale trauma veroorzaakte veel te sterke politieke taboes is - hier in NL kan ik er nóg minder sympathie voor opbrengen. Een Duitse combinatie van nationaal trauma + politieke taboes wat ik ook wel weer kan begrijpen trouwens... we blijven mensen.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 198 times
Been thanked: 65 times

Bericht door Ren Höek » 11 sep 2019, 15:31

milansandro schreef:
10 sep 2019, 20:56
Zeer zorgwekkend dit..
Mee eens.
Al vraag ik me meteen af wanneer dit soort artikelen ook geschreven worden over informele scholen van andere religies. Alsof bijv. Jehova's getuigen zo ruimdenkend zijn en hun kinderen niet indoctrineren met de grootste onzin en onwettelijke regels.

Jammer en typerend dat het bij moslims groot nieuws is en voor alle andere religies als 'normaal' wordt gezien.
Het is allemaal even slecht en zorgwekkend.

PS: Al zouden sommigen toch heel blij moeten zijn met deze regel:
Op verschillende moskeescholen onderwijzen docenten dat moslimjongeren moéten vertrekken uit dit 'ongelovige land' om zich te vestigen in een islamitisch land.
:mrgreen:

Brael schreef:
11 sep 2019, 14:18
Goed opiniestuk van de hier zo geliefde heer Baudet hierover (ging over de minder-Marokkanen uitspraak, maar kan in principe op elk gedachtengoed toegepast worden).
Want omdat de specifieke uitspraak van Wilders door de rechters is veroordeeld zou een 'meer' of 'minder' uitspraak nu ineens in het algemeen fout zijn?
En vervolgens durven aankomen met dit soort uitspraken:
Juist door het criminaliseren van het vrije woord en het verdoezelen van de problemen – door die politieke correctheid – nemen de maatschappelijke spanningen toe.
Wat een diep trieste onzin van Baudet weer.
En evenals Wilders ondermijnt hij hiermee de rechterlijke macht, dat is belachelijk en zorgwekkend.
Pitter patter, let's get at 'er.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 15:53

Als Baudet z`n mond opentrekt komt er louter onsamenhangende onzin uit. Ik weet niet wat ie gebruikt, maar het moet wel goed spul zijn..

StratumZuid
Meervoudig international

Bericht door StratumZuid » 11 sep 2019, 16:23

Hij staat ook verre van mijn standpunten af altijd, maar mag de rebel in hem wel :lol:

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 285 times
Been thanked: 439 times

Bericht door Maikel_91 » 11 sep 2019, 16:28

Baudet is een engnek en het zou een grote ramp zijn als hij ooit aan de macht zou komen in Nederland.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 16:30

StratumZuid schreef:
11 sep 2019, 16:23
Hij staat ook verre van mijn standpunten af altijd, maar mag de rebel in hem wel :lol:
Rebel? Verder dan wijn in planten gieten komt ie niet.

Plaats reactie