Opmerkelijke nieuwsberichten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1374 times
Been thanked: 455 times

Opmerkelijke nieuwsberichten

Bericht door StratumZuid » 18 sep 2019, 21:05

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Sociaal kapitalistische oplossing ;)
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2118 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 08:52

Typisch voorbeeld van de discussie hier trouwens.
Klaver wordt door sommigen belachelijk gemaakt, terwijl hij niets te maken heeft met de oorzaken van de huidige problemen. Rutte daarentegen heeft er een heel belangrijke hand in gehad en die is gespeend van elke vorm van kritiek lijkt het. Apart en veelzeggend.

Evenals dat links de schuld blijft krijgen van allerlei zaken en dat links niets zou oplossen aan de huidige problemen, ik heb geen idee hoe men hierbij komt aangezien de rechtse regeringen (met name onder Rutte) de huidige puinhoop veroorzaakt hebben.

Rutte bewijst keer op keer dat zijn bijnaam Teflon Mark terecht is, hij krijgt het constant voor elkaar om zijn eigen falen bij anderen neer te leggen. Doodzonde dat mensen daarin blijven trappen.
Brael schreef:
18 sep 2019, 14:44
Een politieagent zal zeggen "deze man gedroeg zich vreemd, reden voor een controle", de Marokkaan zal zeggen "ik word gecontroleerd omdat ik Marokkaan ben". Beiden hebben deels gelijk, en de waarheid ligt ergens in het midden.
Hier ben ik het mee eens.
Het verschil tussen theorie en praktijk. Al is etnisch profileren wel een bestaand probleem natuurlijk : https://www.parool.nl/amsterdam/etnisch ... gle.com%2F
Brael schreef:
18 sep 2019, 15:08
In Nederland hoef je als erkend vluchteling niet per se te werken om geld te krijgen
Als erkend vluchteling in Nederland mag je niet werken.
Pas na een verblijfsvergunning mag er gewerkt worden (waarbij er helaas maar weinig werkgevers zijn die deze mensen een kans geven). Of bedoelde je met "erkend" dat er een verblijfsvergunning toegekend is? Zo ja, dan heb je gelijk.
Brael schreef:
18 sep 2019, 15:47
Als het lastiger wordt om XTC te krijgen op zo'n festival, of als de prijs dramatisch omhoog gaat, dan zou je denk ik een groot deel van de vraag ook kwijt zijn, namelijk die van de meeste recreatieve XTC-gebruikers.
Mwoah, dit zal wel meevallen. XTC wordt vooral af en toe gebruikt, niet structureel.
Daarbij is gebruik in Nederland klein bier zeg maar, het grote geld komt van de doorvoer en export.
Wat mij betreft mag men wel eens opnieuw kijken naar welke drugs je hoe strafbaar wil stellen. Verschillende soorten met verschillende kenmerken worden nu allemaal weggezet onder de noemer hard-drugs, maar er zijn wel degelijk grote verschillen in mate van verslaving, negatieve gezondheidseffecten etc.
Helemaal mee eens!

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2319 times

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 08:58

Specifieke vraag Ren: wat zou jij voorstellen om de situatie rond de mocromaffia aan te pakken en de drugsbendes in zijn algemeenheid? Hoe moet onze overheid reageren na deze aanslag op de rechtsstaat? Zonder terug te kijken te waar het fout is gegaan en wie daar wel of geen schuld aan heeft. Vooruit kijkend: wat gaan we doen?
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 09:08

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 08:52
Als erkend vluchteling in Nederland mag je niet werken.
Pas na een verblijfsvergunning mag er gewerkt worden (waarbij er helaas maar weinig werkgevers zijn die deze mensen een kans geven). Of bedoelde je met "erkend" dat er een verblijfsvergunning toegekend is? Zo ja, dan heb je gelijk.
Als de staat iemand erkent als vluchteling, krijgt die persoon een verblijfsvergunning. Dat is inderdaad de definitie ja.
Tot de tijd dat iemand erkend is als vluchteling, is zijn officiele status "asielzoeker".

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 09:18

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 08:58
Specifieke vraag Ren: wat zou jij voorstellen om de situatie rond de mocromaffia aan te pakken en de drugsbendes in zijn algemeenheid? Hoe moet onze overheid reageren na deze aanslag op de rechtsstaat? Zonder terug te kijken te waar het fout is gegaan en wie daar wel of geen schuld aan heeft. Vooruit kijkend: wat gaan we doen?
Veel meer investeren, zowel tijd als materiaal als geld als mankracht.
Zoals door anderen hier ook al is opgemerkt: De straffen zijn het probleem niet, de lage pakkans daarentegen wel.

Onze veiligheidsdiensten (met name de politie) zijn uitgehold door jarenlange bezuinigingen, dit heeft grote gevolgen gehad en die worden steeds kenbaarder. Het gaat lang duren voordat dit hersteld is en gezien de plannen van Rutte III hebben zij geen moeite met de huidige puinhoop, dus op korte termijn verwacht ik er heel weinig van helaas.

Rutte is blijkbaar niet bekend met de uitspraak 'beter voorkomen dan genezen', zijn handelen komt veel meer in de buurt van de uitspraak 'als het kalf verdronken is dempt men de put'.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 09:23

Op zich is dat heel vreemd van een partij die zegt juist daarvoor te staan.

Eens tot zover. Ben je het met mij eens dat naast die pakkans de straffen veel hoger moeten. Niet omdat het afschrikt (want dat doet het waarschijnlijk niet), maar gewoon als vergelding: van de straat af voor lange tijd. Gaan we echt jacht maken op ook de kleine dealers op de hoek van de straat?
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 09:31

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 09:23
Ben je het met mij eens dat naast die pakkans de straffen veel hoger moeten.
Nee.
De straffen in Nederland zijn al hoog, dat toont elk onderzoek aan. Deze nog verder verhogen levert helemaal niets op, het kost vooral meer en de criminelen die daarna vrijkomen hebben een nog veel lagere kans op rehabilitatie (waardoor de kans dat ze terugvallen in criminele activiteiten weer veel groter wordt).

De pakkans flink verhogen is echt veruit het belangrijkste, maar dit houdt heel wat in.
ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 09:23
Op zich is dat heel vreemd van een partij die zegt juist daarvoor te staan.
Hier ben ik het mee eens.
Maar dat is typisch Rutte, hij zegt het een maar handelt naar het ander. Helaas komt hij er constant mee weg.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1973 times
Been thanked: 1080 times

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 09:42

grasveld schreef:
18 sep 2019, 17:58
Straffen heeft wel zin, maar dan alleen als er een gerede pakkans is. Feitelijk zijn er straffen, maar er wordt zelden iemand gepakt. In ieder geval niet iemand van ‘de big guys’.

Ben het er wel mee eens dat de straffen omhoog moeten overigens. Beetje het mes snijdt aan twee kanten. Straf werkt inderdaad preventief, maar dan wel alleen als deze in verhouding staat.

Ik snap best dat jonge gasten met weinig perspectief de criminaliteit in gaan.
Ja, je kan tegen een jeugdloontje gaan vakken vullen bij de lokale AH of je kan voor veel geld spotter worden. Of koerier en zorgen dat de soft of harddrugs op de juiste plek komt. Makkelijk verdienen..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 09:57

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 09:31
Deze nog verder verhogen levert helemaal niets op, het kost vooral meer en de criminelen die daarna vrijkomen hebben een nog veel lagere kans op rehabilitatie (waardoor de kans dat ze terugvallen in criminele activiteiten weer veel groter wordt).
Ok, verschil is dat jij er hoop op hebt dat ze uit de criminaliteit blijven, ik geloof daar in dit soort zaken niet in. Wellicht zijn er recidive cijfers bekend? Maar wat mij betreft is het 'three strikes, you're out'. Voorgoed. In zijn algemeenheid moet de pakkans ook omhoog niet alleen voor drugsdelicten. Het wordt tijd dat de orde weer hersteld wordt. Nu is het gewoon schering en inslag om een agent bewusteloos te slaan of aan te vallen of helemaal verrot te schelden. Die straffen mogen van mij wel omhoog, want dat levert nagenoeg nul straf op.

En begin maar onderaan de ladder: hangjongeren die continu voor problemen zorgen en zelfs hele wijken terroriseren. In Ede hadden ze daar een tijdje een goede aanpak voor. Ze werden letterlijk continu in de gaten gehouden. 1 meter op een scooter rijden zonder helm? Boete. Peuk van je af gooien? Boete. Ze werden letterlijk gestalked net zolang dat de jongeren die het wel stoer vonden om er ook rond te hangen iets anders gingen doen. De aanjagers gaan toch wel de criminaliteit in, maar de meelopers hou je wellicht wel op het rechte pad.

Ja: dit vergt veel geld, maar het is het dubbel en dwars waard wat mij betreft.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 10:13

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 09:57
Wellicht zijn er recidive cijfers bekend?
Die zijn er, hoe langer de gevangenisstraf hoe groter de kans op recidive.
Dus voor veel delicten geldt dat kortere straffen en betere begeleiding criminaliteit voorkomt, maar ja, 'hard aanpakken' is gewenster. De gevolgen zijn minder belangrijk.
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... p-recidive
Maar wat mij betreft is het 'three strikes, you're out'. Voorgoed.
Als er iets wel niet werkt is het dit.
Dan krijg je Amerikaanse toestanden; 25 jaar straf omdat je een reep chocolade hebt gestolen en het de 3e keer is dat je gepakt bent.
In zijn algemeenheid moet de pakkans ook omhoog niet alleen voor drugsdelicten.
Helemaal mee eens.
Nu is het gewoon schering en inslag om een agent bewusteloos te slaan of aan te vallen of helemaal verrot te schelden. Die straffen mogen van mij wel omhoog, want dat levert nagenoeg nul straf op.
Ook mee eens, maar dit gaat nu ook (eindelijk) geregeld worden.
En begin maar onderaan de ladder: hangjongeren die continu voor problemen zorgen en zelfs hele wijken terroriseren.
Daar waren oplossingen voor in de vorm van jongerencentra, jeugdwerkers en burgervaders.
Maar die zijn allemaal wegbezuinigd.
Ze werden letterlijk continu in de gaten gehouden.
Dit kan incidenteel werken, maar dit is onmogelijk structureel vol te houden in alle (grote) steden en dorpen.

Edit: Dit is trouwens een interessante artikel over bestaande misstanden in het strafrecht:
https://chrisklomp.nl/de-20-grootste-mi ... trafrecht/

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 871 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 10:27

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 09:18
ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 08:58
Veel meer investeren, zowel tijd als materiaal als geld als mankracht.
Zoals door anderen hier ook al is opgemerkt: De straffen zijn het probleem niet, de lage pakkans daarentegen wel.

Onze veiligheidsdiensten (met name de politie) zijn uitgehold door jarenlange bezuinigingen, dit heeft grote gevolgen gehad en die worden steeds kenbaarder. Het gaat lang duren voordat dit hersteld is en gezien de plannen van Rutte III hebben zij geen moeite met de huidige puinhoop, dus op korte termijn verwacht ik er heel weinig van helaas.

Rutte is blijkbaar niet bekend met de uitspraak 'beter voorkomen dan genezen', zijn handelen komt veel meer in de buurt van de uitspraak 'als het kalf verdronken is dempt men de put'.
Ik denk dat je ook creatief naar het probleem moet kijken. Deze man is vermoord omdat hij als persoon bekend stond als "de advocaat van". Dergelijke strafzaken duren ontzettend lang, en de vraag is maar of je - met welke investering dan ook - een advocaat of een rechter 100% bescherming kunt bieden. Sterker nog: wie zegt dat advocaat X OOIT nog veilig over straat kan? Ook ná uitspraak kan een bepaalde wraakzucht blijven hangen, en dan pak je iemand gewoon tijdens de kerst aan over een aantal jaar, wanneer niemand er meer mee bezig is toch?

Ik weet totaal niet of het mogelijk is, maar een creatieve oplossing is het anonimiseren van de advocaat bij dergelijke zaken. Dus de advocaat wordt bijaan het publiek niet bekend gemaakt, en ook tijdens de behandeling blijft deze uit het zicht van camera's en publiek.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 89 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 19 sep 2019, 10:31

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 10:13
Als er iets wel niet werkt is het dit.
Dan krijg je Amerikaanse toestanden; 25 jaar straf omdat je een reep chocolade hebt gestolen en het de 3e keer is dat je gepakt bent.
Op zich denk ik dat de maatschappij je dan sowieso niet zou missen... Als je weet dat je bij het volgende misdrijf (is diefstal misdrijf?) voorgoed uit de maatschappij verwijderd wordt, en je steelt dan een chocoladereep, dan ben je ook gewoon te dom om te poepen, en dan ben je inderdaad ook gewoon een hersenloze recidivist voor wie het misschien maar beter is om nooit meer in de openbaarheid te verschijnen. Drie waarschuwingen, dat moet toch genoeg zijn.

Echter, dit is natuurlijk nooit een oplossing. Dan gaan de gevangenissen natuurlijk helemaal stampvol zitten, en de normale belastingbetaler maar dokken voor dergelijke idioten.

Ik pleit voor cellen als in Prison Break. Een hokje, een hoogslaper, een WC, een wastafel en een prima bed. :D

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 89 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 19 sep 2019, 10:34

Josef Dettelbacher schreef:
19 sep 2019, 10:27
Ik weet totaal niet of het mogelijk is, maar een creatieve oplossing is het anonimiseren van de advocaat bij dergelijke zaken. Dus de advocaat wordt bijaan het publiek niet bekend gemaakt, en ook tijdens de behandeling blijft deze uit het zicht van camera's en publiek.
Het lijkt me dat dit wel mogelijk moet zijn. In dergelijke gevallen lijkt me dit een prima oplossing. Gewoon via een stemvervormer ergens vanuit een bezemkast de verdediging voeren. Beetje zoals Sierd de Vos commentaar geeft bij Ziggo.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 871 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 10:40

grasveld schreef:
19 sep 2019, 10:34
Josef Dettelbacher schreef:
19 sep 2019, 10:27
Het lijkt me dat dit wel mogelijk moet zijn. In dergelijke gevallen lijkt me dit een prima oplossing. Gewoon via een stemvervormer ergens vanuit een bezemkast de verdediging voeren. Beetje zoals Sierd de Vos commentaar geeft bij Ziggo.
Ik zou het wel tof vinden als Sierd dit voor zware criminelen zou doen.

"Mijn cliënt was ten tijde van de moord helemaal niet in die straat. Wat wél in die straat zit is een hele kleine tapas bar waar je heerlijk kunt eten en de eigenaar regelmatig aan je vrouw zit"

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 656 times

Bericht door Juancho » 19 sep 2019, 11:29

ShovingNE2 schreef:
Ja: dit vergt veel geld, maar het is het dubbel en dwars waard wat mij betreft.
Ik lees vaak dat je iedereen oproept tot nieuwe ideeën om de zaken aan te pakken maar in feite geef je met bovenstaande quote al aan waar het echte probleem ligt: geld/budget.

Zolang dat niet op orde is heb je niet genoeg mankracht om de pakkans te vergroten, is er geen geld voor nieuwe ontwikkelingen die bepaalde zaken makkelijker/sneller maken, is er niet genoeg 'blauw' op straat om veel meer controle uit te voeren, is er geen geld meer voor dit , voor dat, voor zus, voor zo. Zelfs sociale controle beperkt je want je kan als burger wel bellen als je iets verdachts ziet maar wie gaat er vervolgens iets mee doen? Je komt gewoon onder op de stapel. Een stapel waar overigens ook best serieuze zaken tussen kunnen zitten zoals jonge pubers die jonge meiden lastig vallen of zelfs nog een paar stapjes verder. Er is simpelweg geen budget voor om door die stapel heen te gaan.

Kortom, als je echt wil doorpakken met verbeteringen zal er heel simpel gezegd gewoon geld, enorm veel geld, ingestopt moeten worden. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je door de grootste 'shit' op te ruimen ook weer geld gaat besparen voor andere zaken.

Overigens heb ik echt 0,0 vertrouwen meer in deze regering. Dus ik verwacht, helaas, ook 0,0 verbetering. En die gedachte maakt mij soms best droevig/triest. Je kan er donder op zeggen dat de VVD gewoon straks weer de grootste partij gaat worden. En dan gaan we met z'n allen lekker door met waar we al jarenlang in falen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 11:41

Dat ben ik helemaal met je eens Juancho.

RIO
Nationale topspeler
Has thanked: 182 times
Been thanked: 472 times

Bericht door RIO » 19 sep 2019, 11:45

Te makkelijk om iemand om te laten leggen in Nederland. Voor mij geen verrassing
Mo money, Mo honey

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 12:10

Precies. En wat treurig is: het enige waar het nu over gaat is 'hoe gaan we iedereen beveiligen'. Ja: dat is een debat dat gevoerd moet worden. Maar ik verwacht op korte termijn ook 'hoe gaan we deze mocromaffia aan pakken'? Het zegt genoeg dat we op de dag van de liquiditatie van een advocaat gewoon nog een liquidatie zien. Het interesseert ze niets. Hoe gaan we deze groep voorgoed aan de samenleving onttrekken en snel ook. Daar verwacht ik van de politiek snel een oplossing.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:13

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 12:10
Precies. En wat treurig is: het enige waar het nu over gaat is 'hoe gaan we iedereen beveiligen'. Ja: dat is een debat dat gevoerd moet worden. Maar ik verwacht op korte termijn ook 'hoe gaan we deze mocromaffia aan pakken'? Het zegt genoeg dat we op de dag van de liquiditatie van een advocaat gewoon nog een liquidatie zien. Het interesseert ze niets. Hoe gaan we deze groep voorgoed aan de samenleving onttrekken en snel ook. Daar verwacht ik van de politiek snel een oplossing.
Peter R de Vries gaf gisteren aan dat de strijd tegen de drugsmafia eigenlijk al verloren is. Ik ben bang dat ie daar gelijk in heeft.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 12:16

RIO schreef:
19 sep 2019, 11:45
Te makkelijk om iemand om te laten leggen in Nederland.
Waar is het moeilijk dan?
En Nederland staat verhoudingswijs ontzettend laag met het aantal moorden, in Europa scoren alleen Zwitserland en Oostenrijk beter.

Niet voor niets is 'heel Nederland in shock' na de moord op een advocaat, dat is uniek in Nederland. Zoals de moord op de onschuldige broer van Nabil B. ook uniek was. Oftewel, de methodes van Ridouan Taghi en Said Razzouki zijn uniek in Nederland.
J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:13
Peter R de Vries gaf gisteren aan dat de strijd tegen de drugsmafia eigenlijk al verloren is. Ik ben bang dat ie daar gelijk in heeft.
Dit is vooral makkelijk scoren van De Vries. Deze strijd win je namelijk nooit, er zal altijd drugsmaffia zijn.
Je kunt alleen de gevolgen beperken en de kopstukken blijven aanpakken, zaken waar Nederland momenteel wel in faalt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:20

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 12:16
RIO schreef:
Te makkelijk om iemand om te laten leggen in Nederland.
Waar is het moeilijk dan?
En Nederland staat verhoudingswijs ontzettend laag met het aantal moorden, in Europa scoren alleen Zwitserland en Oostenrijk beter.

Niet voor niets is 'heel Nederland in shock' na de moord op een advocaat, dat is uniek in Nederland. Zoals de moord op de onschuldige broer van Nabil B. ook uniek was. Oftewel, de methodes van Ridouan Taghi en Said Razzouki zijn uniek in Nederland.
J.B. schreef:
Dit is vooral makkelijk scoren van De Vries. Deze strijd win je namelijk nooit, er zal altijd drugsmaffia zijn.
Je kunt alleen de gevolgen beperken en de kopstukken blijven aanpakken, zaken waar Nederland momenteel wel in faalt.
Hij gaf (terecht) aan dat de prijs op het hoofd van de meest gezochte crimineel van Nederland een schijntje is. Daar kan je al wat aan doen. 100.000 euro is inderdaad een fooi in die wereld. Voor dat bedrag ga je niet iemand verlinken.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 12:22

RIO schreef:
Te makkelijk om iemand om te laten leggen in Nederland. Voor mij geen verrassing
Het is overal gemakkelijk om iemand om te leggen, trekkertje overhalen en dat was 't dan he.
ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 12:10
En zo is het Shoving, dit is allemaal symptoombestrijding, weliswaar noodzakelijk op korte termijn maar je lost er het werkelijke probleem niet mee op. En dat werkelijke probleem is ook geen mocromafia, want de georganiseerde misdaad tiert overal in het land welig en is veel diverser dan dat.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 19 sep 2019, 12:23

J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:20
Hij gaf (terecht) aan dat de prijs op het hoofd van de meest gezochte crimineel van Nederland een schijntje is. Daar kan je al wat aan doen. 100.000 euro is inderdaad een fooi in die wereld. Voor dat bedrag ga je niet iemand verlinken.
Dat kan best kloppen, maar wat heeft dit te maken met de verloren strijd tegen de drugsmaffia?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:25

Ren Höek schreef:
19 sep 2019, 12:23
J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:20
Dat kan best kloppen, maar wat heeft dit te maken met de verloren strijd tegen de drugsmaffia?
Als je echt iets wil bereiken met het zoeken van dit soort zware criminelen mag de prijs op het hoofd van zulke types wel omhoog. Zet er dan 3 miljoen op ipv van een ton
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 12:38

J.B. schreef:

Of hij gelijk heeft of niet: je kan natuurlijk niet zeggen: we geven het maar op.

Ik ben voor grote opsporingsbevoegdheden voor de politie op dit terrein van criminaliteit. Het 'harder straffen helpt niet' lees je ook hier overal. Maar ze zijn wel van de straat af, dat is ook wat waard. Aan de ene kant moet je zorgen dat de jeugd niet langer deze criminelen als voorbeeld ziet. Dus niet gelijk janken dat jongeren in een dikke auto etnisch profileren is. Breng groepen in beeld en zet ze af en toe vast. Laat maar zien hoe je aan de auto's komt of aan de hele dikke horloges. Zet maar langs de kant. Wat ik eerder zei: groepen hangjongeren die veel verder gaan dan hangen maar die zorgen voor onveilig gevoel in de buurt en die veel overlast geven: zit er bovenop en maak ze helemaal gek.
En zo is het Shoving, dit is allemaal symptoombestrijding, weliswaar noodzakelijk op korte termijn maar je lost er het werkelijke probleem niet mee op. En dat werkelijke probleem is ook geen mocromafia, want de georganiseerde misdaad tiert overal in het land welig en is veel diverser dan dat.
Dit ben ik met je eens. Maar wat gaan we er aan doen? Ik heb al een aantal dingen geroepen. Je kan niet langs de kant staan en zeggen 'dit werkt niet, dat werkt niet, zus werkt niet, zo werkt niet'. Ja: dat kan wel. Maar als je geen alternatieven hebt voor heel hard en lang straffen (zoals gezegd: die criminelen zijn van de straat af) dan blijft er weinig over. Gevangenisstraf van langer dan 3 jaar voor drugsdelict? Als je een dubbel paspoort heb verlies je de Nederlandse nationaliteit en ga je na die 3 jaar op transport naar land van herkomst.

In België hebben ze al langer een deal met oa Marokko waar een straf van 6 maanden of langer in Marokko moet worden uitgezeten: dit hielp al een heel stuk in de criminaliteit.

In gevangenissen wordt gedeald en is er veel contact met de buitenwereld. Maak bewakers volstrekt anoniem en geen persoonlijk contact meer met gevangenen. Werk met maskers en stemvervorming of zo. Hoeft niet in reguliere gevangenissen, maar zodra je met verboden middelen, wapens of telefoons wordt gepakt ga je naar een heel speciaal regime.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:43

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 12:38
J.B. schreef:

Of hij gelijk heeft of niet: je kan natuurlijk niet zeggen: we geven het maar op.

Ik ben voor grote opsporingsbevoegdheden voor de politie op dit terrein van criminaliteit. Het 'harder straffen helpt niet' lees je ook hier overal. Maar ze zijn wel van de straat af, dat is ook wat waard. Aan de ene kant moet je zorgen dat de jeugd niet langer deze criminelen als voorbeeld ziet. Dus niet gelijk janken dat jongeren in een dikke auto etnisch profileren is. Breng groepen in beeld en zet ze af en toe vast. Laat maar zien hoe je aan de auto's komt of aan de hele dikke horloges. Zet maar langs de kant. Wat ik eerder zei: groepen hangjongeren die veel verder gaan dan hangen maar die zorgen voor onveilig gevoel in de buurt en die veel overlast geven: zit er bovenop en maak ze helemaal gek.

Wat ik gisteren al aanhaalde. Dit heeft vooral te maken met capaciteit. Dat werd bij Jinek trouwens ook nog aangehaald. Men moet keuzes maken daar. En de hervormingen bij de politie hebben de boel ook niet echt beter gemaakt.
Only in it for the money

Gesloten