Opmerkelijke nieuwsberichten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 475 times
Been thanked: 915 times

Opmerkelijke nieuwsberichten

Bericht door deninho32 » 13 jul 2020, 21:44

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Aan de andere kant is die naam wel best raar. Alsof je in de Bundesliga een joods team toelaat en dan FC Untermensch noemt..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 283 times
Been thanked: 502 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 13 jul 2020, 21:55

Is al lange tijd discussie over en zoals @deninho32 zegt ook heel logisch dat dit eindelijk veranderd wordt. Ik snap niet hoe je hier iets negatiefs van kun maken @milansandro. Of ben je gewoon tegen alle verandering?

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 683 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 13 jul 2020, 22:10

Als er al iemand recht heeft om deze naam te betwisten dan zouden het de native americans moeten zijn...
Maar die vinden het helemaal niet erg dat een team de naam Redskins draagt..
Er worden zelfs speciale ceremonies gehouden in het stadion...
https://www.redskins.com/news/washingto ... exans-game

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 283 times
Been thanked: 502 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 13 jul 2020, 22:24

Wat doet dat ertoe?

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 683 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 13 jul 2020, 22:29

Waarom is het logisch dan volgens jou dat die naam verandert moet worden?
Als degenen die daar het meeste aanstoot aan zouden moeten nemen omdat die naam verwijst naar hun eigenlijk helemaal geen moeite mee hebben?

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2118 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 13 jul 2020, 23:49

Dit staat er op Wiki betreffende die specifieke poll:
In May 2016, The Washington Post released a poll of self-identified Native Americans that 90% of the 504 respondents were "not bothered" by the team's name.[11][225][226] NCAI Executive Director Jacqueline Pata stated "The survey doesn't recognize the psychological impacts these racist names and imagery have on American Indian and Alaska Natives. It is not respectful to who we are as Native people. This poll still doesn't make it right."[227] The Native American Journalists Association issued a statement calling the publication of the poll, and the reporting of its significance, as not only inaccurate and misleading but unethical. "The reporters and editors behind this story must have known that it would be used as justification for the continued use of these harmful, racist mascots. They were either willfully malicious or dangerously naïve in the process and reporting used in this story, and neither is acceptable from any journalistic institution."[228] The Washington Post editorial board continues to support changing the name, citing opposition to such mascots by Native American tribes, which has resulted in continued retirement of "Redskins" by high schools such as in Driggs, Idaho in 2019.
Er zijn daarna ook andere polls uitgevoerd met hele andere resultaten:
An alternative method to standard opinion polls was used by the Center for Indigenous Peoples Studies at California State University, San Bernardino. A survey was conducted of 400 individuals, with 98 individuals positively identified as Native Americans. Surveyors verified Native American status of respondents claiming Native affiliation. Most Native American survey respondents were collected at pow-wows, a form of non-probabilistic convenience sampling. 67% of the Native Americans (n=66) polled agreed with the statement that "Redskins" is racial or racist. The response from non-natives was almost the opposite, with 68% responding that the name is not offensive.[230] In a 2020 study at UC Berkeley 49% of self-identified Native Americans responded that the Washington Redskins name was offensive or very offensive, while only 38% were not bothered by it. However, for study participants who were heavily engaged in their native or tribal cultures, 67% said they were offended, for young people 60%, and those with tribal affiliations 52%.
Daarnaast is er al tientallen jaren kritiek op de naam:
In the 1940s the National Congress of American Indians (NCAI) created a campaign to eliminate negative stereotyping of Native American people in the media. Over time, the campaign began to focus on Indian names and mascots in sports.[97] The NCAI maintains that teams with mascots such as the Braves and the Redskins perpetuate negative stereotypes of Native American people, and demean their native traditions and rituals.[98] The NCAI issued a new report in 2013 summarizing opposition to Indian mascots and team names generally, and the Washington Redskins in particular.[99] In the trademark case, the TTAB placed significance on the NCAI opposition, estimating that the organization represented about 30% of the Native American population at the time the trademarks were granted, which met their criteria for a "substantial composite" of Native Americans finding the name disparaging.[100] In its amicus brief filed in the case, the NCAI states that the combined enrollment of its member tribes in 2013 was 1.2 million individuals.[101]

Many tribal councils have passed resolutions or issued statements regarding their opposition to the name of the Washington Redskins, including the Cherokee and Comanche Nations of Oklahoma, the Inter Tribal Council of Arizona,[102] the Inter-Tribal Council of the Five Civilized Tribes,[103][104] the Oneida Indian Nation (New York),[105] the Standing Rock Sioux Tribe (North Dakota) and the United South and Eastern Tribes (USET).[106] In April 2014, Navajo Nation Council voted in favor of a statement opposing the name of the Washington team, as well as other disparaging references to American Indians by other professional sports franchises.[107] Other Native American groups advocating change include: the Native American Bar Association of DC,[108] the National Caucus of Native American State Legislators,[109] and the Society of American Indian Government Employees.[110]

Individual Native Americans who are or have been actively opposed to the Redskins' name include:

Author Sherman Alexie (Spokane)[111]
Co-founder of the American Indian Movement Clyde Bellecourt (Ojibwe)[112]
Former U.S. Senator Ben Nighthorse Campbell (Northern Cheyenne)[113]
Historian and author Vine Deloria, Jr. (Sioux)[114]
Director of the National Museum of the American Indian Kevin Gover (Pawnee)[115]
Author and recent Presidential Medal of Freedom recipient Suzan Shown Harjo (Cheyenne/Hodulgee Muscogee)[116]
Activist/actor Russell Means (Oglala Lakota)[117]

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 347 times
Been thanked: 665 times

Bericht door PCGC » 13 jul 2020, 23:53

milansandro schreef:
13 jul 2020, 22:29
Als degenen die daar het meeste aanstoot aan zouden moeten nemen omdat die naam verwijst naar hun eigenlijk helemaal geen moeite mee hebben?
Omdat Redskins gewoon een racistisch benaming is. Dezelfde categorie als spic, chink, curry muncher.

Dat het meerendeel van de Natives het niet erg vindt of ook gebruikt doet toch niet ter zake, dat zeggen we bij het N-woord toch ook niet? En wat te denken van het woord “wog”. Wordt ook als racistisch gezien, maar door diezelfde bevolking ook omarmd.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 290 times
Been thanked: 391 times

Bericht door tijn0 » 14 jul 2020, 06:58

Hoe racistisch is het dat huidskleur/afkomst A jou wel X mag noemen en huidskleur/afkomst B niet? In elk geval discrimineer je dan.

Weet nog dat ik in mijn enthousiasme een groep Ieren "Paddies" noemde, omdat ik ergens ooit had gelezen dat dat een bijnaam was. Bleken ze het niet helemaal op prijs te stellen 🙈.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 889 times
Been thanked: 1180 times

Bericht door ruuddevil » 14 jul 2020, 07:02

Weet je wat ik nou een racistische naam vind? Ajax. Een grote witte man die veel mensen heeft vermoord. Tijd voor een naamsverandering.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 14 jul 2020, 09:03

tijn0 schreef:
14 jul 2020, 06:58
Hoe racistisch is het dat huidskleur/afkomst A jou wel X mag noemen en huidskleur/afkomst B niet? In elk geval discrimineer je dan.

Weet nog dat ik in mijn enthousiasme een groep Ieren "Paddies" noemde, omdat ik ergens ooit had gelezen dat dat een bijnaam was. Bleken ze het niet helemaal op prijs te stellen 🙈.
Ga jij dat even in de Bronx uitleggen aan iemand met een donkere huidskleur nadat je hem met N..... hebt aangesproken, ok? Waarom mag Ron Jans niet meezingen met een liedje en een donkere speler wel...
Sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Kan er ook niets aan doen.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 280 times

Bericht door koetje » 14 jul 2020, 09:04

ruuddevil schreef:
14 jul 2020, 07:02
Weet je wat ik nou een racistische naam vind? Ajax. Een grote witte man die veel mensen heeft vermoord. Tijd voor een naamsverandering.

Van de Ajax-site zelf:
Aias
Ajax wordt in de Griekse oudheid Aias genoemd (Lat. :Aiax). Aias is de naam van maar liefst twee helden uit Griekse leger vechtend tegen Troje.

.........

Aias stormt met getrokken zwaard op de schapen en het ram af en richt een enorm bloedbad aan. Toen Aias tot bezinning kwam en zag wat hij gedaan had, schaamde hij zich zo erg dat hij zich zo belachelijk had gemaakt tegenover het hele leger. Hij doorstak zichzelf met een zwaard. Voor het Griekse leger was zijn dood een groot verlies.
Ook de Partij van de Dieren (+Dion Graus) zal niet blij zijn met die Ajax. Zoiets kan echt niet.

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 14 jul 2020, 09:43

PCGC schreef:
14 jul 2020, 09:03

Ga jij dat even in de Bronx uitleggen aan iemand met een donkere huidskleur nadat je hem met N..... hebt aangesproken, ok? Waarom mag Ron Jans niet meezingen met een liedje en een donkere speler wel...
Volgens mij zijn we nu net in een periode terechtgekomen, waarbij we niet zomaar accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn.

Overigens was het meer mijn idee dat we dat woord gewoon uitbannen. Als het een scheldwoord is wanneer ik het zeg, dan is het gewoon een scheldwoord. Als we "iedereen is gelijk" prediken, dan gelden voor mij dezelfde (ongeschreven) regels als voor een ander.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 14 jul 2020, 09:48

koetje schreef:
14 jul 2020, 09:04
ruuddevil schreef:
14 jul 2020, 07:02

Van de Ajax-site zelf:
Aias
Ajax wordt in de Griekse oudheid Aias genoemd (Lat. :Aiax). Aias is de naam van maar liefst twee helden uit Griekse leger vechtend tegen Troje.

.........

Aias stormt met getrokken zwaard op de schapen en het ram af en richt een enorm bloedbad aan. Toen Aias tot bezinning kwam en zag wat hij gedaan had, schaamde hij zich zo erg dat hij zich zo belachelijk had gemaakt tegenover het hele leger. Hij doorstak zichzelf met een zwaard. Voor het Griekse leger was zijn dood een groot verlies.
Ook de Partij van de Dieren (+Dion Graus) zal niet blij zijn met die Ajax. Zoiets kan echt niet.
Sterker nog, die andere Ajax heeft zich zelfs aan een vrouw vergrepen:
‘Kleine Ajax vocht in de Trojaanse Oorlog als boogschutter mee met de Grieken. Hij was beroemd om zijn enorme snelheid, waarin alleen Achilles hem overtrof. Tijdens de inname van Troje sleurde hij de zieneres Cassandra uit de tempel van Athena, om zich aan haar te vergrijpen. Als straf voor deze daad van heiligschennis werd hij door de godin Athene met de dood gestraft: hij verdronk op zee. Volgens een ander verhaal daagde de kleine Ajax de zeegod Poseidon uit. Uit wraak liet Poseidon Ajax verdrinken.”

Lekker dan: Ajax is een witte grote man die mensen vermoordt, dieren afslacht en vrouwen misbruikt.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 475 times
Been thanked: 915 times

Bericht door deninho32 » 14 jul 2020, 10:18

tijn0 schreef:
Dit is vrij kolderiek inderdaad.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 14 jul 2020, 10:29

tijn0 schreef:
14 jul 2020, 09:43
PCGC schreef:
14 jul 2020, 09:03

Volgens mij zijn we nu net in een periode terechtgekomen, waarbij we niet zomaar accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn.

Overigens was het meer mijn idee dat we dat woord gewoon uitbannen. Als het een scheldwoord is wanneer ik het zeg, dan is het gewoon een scheldwoord. Als we "iedereen is gelijk" prediken, dan gelden voor mij dezelfde (ongeschreven) regels als voor een ander.
Dus boeren en joden als geuzennaam ook maar afschaffen? Die benamingen worden namelijk ook op een andere manier bedoeld als wij ze roepen en ajax supporters, en andersom.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 11:47

PCGC schreef:
13 jul 2020, 23:53
milansandro schreef:
13 jul 2020, 22:29
Omdat Redskins gewoon een racistisch benaming is. Dezelfde categorie als spic, chink, curry muncher.

Dat het meerendeel van de Natives het niet erg vindt of ook gebruikt doet toch niet ter zake, dat zeggen we bij het N-woord toch ook niet? En wat te denken van het woord “wog”. Wordt ook als racistisch gezien, maar door diezelfde bevolking ook omarmd.
Mij lijken 2 zaken relevant, in de discussie of iets racistisch cq. kwetsend is, of niet.
1) hoe wordt de uitspraak bedoeld door degene die de uitspraak doet?
2) hoe wordt de uitspraak opgevat door degene die het "lijdend voorwerp" is van de uitspraak?

Het is natuurlijk uitermate relevant hoe 'redskins' zelf in deze discussie staan. Andere mensen hoeven geen 'probleem' op te lossen, als de ontvangers van de benaming er zelf geen probleem in zien.

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 14 jul 2020, 12:28

PCGC schreef:
14 jul 2020, 10:29
tijn0 schreef:

Dus boeren en joden als geuzennaam ook maar afschaffen? Die benamingen worden namelijk ook op een andere manier bedoeld als wij ze roepen en ajax supporters, en andersom.
Boeren weet ik niet, dat is geen bevolkingsgroep, maar een beroep. Nu vereenzelvigen mensen zich geregeld met hun werk, maar is dat net iets anders. Dat ze in een stadion nog de naam Joden gebruiken, vind ik onbegrijpelijk. Het is niet grappig, het is niet cool en het is historisch gezien minder waar, dan als bijvoorbeeld Feyenoord zich die naam zou aanmeten. Dus waar het op slaat is mij een raadsel en het leidt alleen maar tot antisemitische geluiden, die niet zo bedoeld zijn (hoop ik maar), maar wel kwetsen. Tel uit je winst.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 12:39

Het zijn in eerste instantie scheldwoorden die door fans van de tegenstanders gebruikt werden, en daarna als geuzennaam zijn aangemeten door de betreffende supporters. Geldt voor zowel Boeren, Joden en ik kan er nog wel een aantal opnoemen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1973 times
Been thanked: 1080 times

Bericht door J.B. » 14 jul 2020, 12:52

tijn0 schreef:

Maar dat laatste is dan meer onhandig dan iets anders. Dit noemen we een `Ron Jansje`. Proberen `one of the guys` te zijn en daarmee even uit de bocht vliegen..
Only in it for the money

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 280 times

Bericht door koetje » 14 jul 2020, 12:55

ruuddevil schreef:
14 jul 2020, 09:48

Lekker dan: Ajax is een witte grote man die mensen vermoordt, dieren afslacht en vrouwen misbruikt.
Dit is een ernstige constatering die hier toch ondersneeuwt.

Er is geen verjaring op dit soort wandaden. J.P. Coen bijvoorbeeld is uit de 16e eeuw en men vindt dat ook een persoon die niet verheerlijkt mag worden in de huidige tijd.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 14 jul 2020, 13:44

Inderdaad @koetje, dit verdient meer aandacht.

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 14 jul 2020, 14:27

Wat helpt is dat Ajax fictief is. Ongetwijfeld gebaseerd op een bestaand figuur of een aantal bestaande figuren, maar uiteindelijk verzonnen. Net als dat er niet werkelijk een strijder rondliep, die alleen in de achilles een zwakke plek bezat.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 14 jul 2020, 15:08

tijn0 schreef:
14 jul 2020, 12:28
PCGC schreef:
tijn0 schreef:

Boeren weet ik niet, dat is geen bevolkingsgroep, maar een beroep. Nu vereenzelvigen mensen zich geregeld met hun werk, maar is dat net iets anders. Dat ze in een stadion nog de naam Joden gebruiken, vind ik onbegrijpelijk. Het is niet grappig, het is niet cool en het is historisch gezien minder waar, dan als bijvoorbeeld Feyenoord zich die naam zou aanmeten. Dus waar het op slaat is mij een raadsel en het leidt alleen maar tot antisemitische geluiden, die niet zo bedoeld zijn (hoop ik maar), maar wel kwetsen. Tel uit je winst.
Maar dan zijn we er toch? Dan hoeft er toch niet alleen gekeken te worden of Redskins alleen voor de Natives kwetsend is? Dat doen we namelijk bij ajacieden die massaal “joden joden joden” scanderen namelijk ook niet.

Feit is gewoon dat Redskins een scheldwoord is voor een Native American, punt.
Net als dat een spic dat voor een Mexicaan is en chink voor een Aziaat.

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 14 jul 2020, 15:19

Zeker, eens.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 15:44

PCGC schreef:
14 jul 2020, 15:08
tijn0 schreef:
14 jul 2020, 12:28
PCGC schreef:

Maar dan zijn we er toch? Dan hoeft er toch niet alleen gekeken te worden of Redskins alleen voor de Natives kwetsend is? Dat doen we namelijk bij ajacieden die massaal “joden joden joden” scanderen namelijk ook niet.

Feit is gewoon dat Redskins een scheldwoord is voor een Native American, punt.
Net als dat een spic dat voor een Mexicaan is en chink voor een Aziaat.
Je hoeft niet alleen te kijken of Redskins voor de Natives kwetsend is, nee. Maar dat moet je wel meenemen in je overweging, in tegenstelling tot wat je eerder zei.

Overigens is het zo dat de Natives zelf het woord Redskin bedacht hebben, omdat er op een gegeven moment een woord nodig was om de oorspronkelijke bewoners te onderscheiden van de blanke Europeanen. Later is er aan het woord Redskin een negatieve lading gehangen door de blanken.

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 75 times
Been thanked: 49 times

Bericht door Batsu » 14 jul 2020, 16:07

Gesloten