Quarterlifecrisis... hou me vast hoor.

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 756 times
Been thanked: 2311 times

Quarterlifecrisis... hou me vast hoor.

Bericht door ShovingNE2 » 13 nov 2017, 08:34

Over een jaar of 30 is het land onbestuurbaar door deze generatie.

Maar zeg ze niet dat ze moeten kappen met janken en zich gaan gedragen, want dan gaan ze nog harder janken. Hele leven opgevoed dat ze speciaal zijn en alles minder dan een 10 is een zware teleurstelling.

Zullen we de jeugd weer normaal opvoeden? Dat ze niet speciaal zijn, maar gewoon eentje van velen en dat het niet komt aanwaaien, maar dat je er voor moet knokken. Wat een faalgeneratie zeg.
Femke (26) kreeg een quarterlifecrisis: 'Ik zat op de bank te hyperventileren'
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/fem ... ventileren
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 nov 2017, 11:04

Komt doordat we zo weinig kinderen krijgen, die ene moet dan wel lukken. In China zitten ze met hetzelfde probleem (maar dan x100). Het feit dat we allebei werken maakt het er ook niet makkelijker op: altijd schuldgevoel bij de ouders en dus overcompensatie.

Maar ach joh, de afgelopen vijfentwintig jaar ging het in de politiek alleen maar om het grote geld, geen ideaal meer te bekennen, dus veel slechter kan het er wat dát betreft niet op worden :lol:

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 nov 2017, 11:10

Je kan midtwintigers en begin dertigers ook geen kritiek meer geven trouwens. Gewoon zeggen dat ze eens normaal moeten doen als ze in de put zitten dat ze maar 3x op vakantie kunnen en geen 4x.

Ze komen van de uni (dat hoop je dan, want als ze niet verder zijn gekomen dan HBO is het al reden voor een depressie) en willen gelijk boven modaal verdienen omdat een vriend/vriendin/homie dat ook heeft. Onderaan de ladder starten geeft recht op 20 bezoekjes psych die ze ook op Facebook hebben vaak.

Lijkt goddomme wel een huisdier zo'n psych.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 1131 times

Bericht door Ykhim » 13 nov 2017, 12:58

Ik ben zelf van die generatie, studeer in een psychisch vakgebied en ik vind het niet terecht dat erover gesproken wordt alsof het allemaal mentale zwakkelingen zijn. De stresslevels in pubers en twintigers van nu zijn verdomme net zo hoog als die van gedetineerden in de tweede wereldoorlog! Dat leidt onvermijdelijk tot problemen. Geen gekke gedachte, toch?

Enerzijds is er stress omdat er verwacht wordt dat je slaagt en dat je het goed doet. Anderzijds - en vooral - is er stress omdat je o.a. op social-media 24/7 geconfronteerd wordt aan je leeftijdsgenoten die enorm succesvol zijn en daarmee een soort verwachtingspatroon creëren. Een totaal onrealistisch verwachtingspatroon. Dat wordt een baseline; een nulpunt. Alles minder dan dat is niet meer goed genoeg. Je moet speciaal, uniek en bij voorkeur perfect zijn. Dat is een onrealistisch en onhaalbaar levensdoel.

Ironisch genoeg zijn de meeste studenten ook al tevreden met een zesje tegenwoordig. En weet je waarom? Omdat je het dan tenminste gehaald hebt. Haal je het niet, dan zit je vaak ook meteen met een enorme studieschuld waarmee je heel je leven lang nog bezig bent (iets wat veel studenten ook hebben als ze wel afstuderen, nog een stressor). En dan moet je dus nog een diploma halen, hè.

Overigens is dat in mijn ogen ook een manco in de studiewereld. De primaire insteek is niet meer om jezelf te ontwikkelen en iets leuks en fijns te leren om later een fijn leven te leiden. De insteek is om je diploma maar te halen zodat je tenminste iets hebt. Op lange termijn halen veel mensen daar minder voldoening uit. Een groot maatschappelijk probleem.
#WelkomThuisGini

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 278 times
Been thanked: 491 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 13 nov 2017, 13:31

Voor een deel eens met Ykhim, al erger ik me ook aan de aanstelcultuur die er ook gewoon is. Er wordt zo moeilijk gedaan over werkelijk alles. Er worden namen verzonnen voor dingen die niet bestaan (zoals de naam van dit topic). Tegelijkertijd worden stoornissen als ADHD en autisme in twijfel getrokken (en tegelijkertijd overdiagnosticeerd). Het is een rare tijd wat dat betreft.

Waar het, volgens mij, uiteindelijk op neer komt is dat de kwantiteit en hoe het overkomt belangrijker is dan de kwaliteit en hoe het daadwerkelijk is. Je studeert niet, omdat je een diploma moet hebben. De studie is niet het doel, het is het middel om je doel te bereiken. Maar tegenwoordig krijg je niet meer de kans of tijd om te ontdekken wat je wilt, voordat je die keuze moet maken. Dat levert stress op.

Daarnaast heeft de technologische ontwikkeling ook een te grote invloed. Iedereen is continu bezig. Als je twee minuten moet wachten, stuur je 20 appjes in plaats van even een paar minuten niks te doen. Geen wonder dat je overvraagd wordt als je continu de drang hebt om op alles te moeten antwoorden en op alles te moeten reageren.

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 13 nov 2017, 14:07

Thijs85 schreef: Er worden namen verzonnen voor dingen die niet bestaan (zoals de naam van dit topic). Tegelijkertijd worden stoornissen als ADHD en autisme in twijfel getrokken (en tegelijkertijd overdiagnosticeerd). Het is een rare tijd wat dat betreft.
We willen graag labels kunnen geven aan mensen. Enerzijds is dergelijk hokjesdenken prima en makkelijk omdat het je bepaalde handvatten geeft om met personen om te kunnen gaan. Niet alleen inde psychodiagnostische wereld gebeurt dat, maar ook in het alledaagse leven. Daar is in principe niks mis mee, maar er zit ook een nadeel. Je kunt iemand wel het label depressief of autistisch geven, maar dan zijn mensen snel geneigd om te generaliseren en te stereotyperen. Overdiagnosticering is een probleem. Het is haast schrikbarend om te zien hoeveel kinderen gediagnosticeerd worden met ADHD of autisme, terwijl het aantal kinderen dat daar feitelijk aan lijdt slechts een hele kleine fractie van de totale groep betreft. Het resultaat is dat ze dan vaak op een onnodige manier worden behandeld en/of begeleid, met allerlei (soms nadelige) gevolgen van dien. Zoiets kan voorkomen worden, maar in principe is dat nog niet eens essentieel in deze discussie.
Je studeert niet, omdat je een diploma moet hebben. De studie is niet het doel, het is het middel om je doel te bereiken. Maar tegenwoordig krijg je niet meer de kans of tijd om te ontdekken wat je wilt, voordat je die keuze moet maken. Dat levert stress op.
Deels eens. Die zelfontdekking en -ontplooiing, daar had ik het ook eens over op het oorspronkelijke PN in een discussie over burn-out. Daar krijg je amper de tijd meer voor. We leven in een maatschappij die gericht is op succes, resultaat en winst. Educatie volgt dat voorbeeld. Op school word je van alles geleerd, maar er wordt heel weinig ruimte aan leerlingen geboden om te ontdekken wat ze echt leuk vinden en waar ze later hun beroep van willen maken. Natuurlijk: sommige kinderen zijn daar al heel vroeg uit, maar dat zijn uitzonderingen. Het is voor de grap dan ook weleens leuk om te kijken naar de uitvalpercentages op universiteiten en hogescholen. Uit m'n hoofd heeft de studie Rechten een uitvalpercentage van rond de 50% in het eerste jaar. Dat is niet omdat studenten het niet aan kunnen, maar omdat ze erachter komen dat het toch niet zo hun ding is. Geldt ook niet alleen voor die opleiding trouwens. Veel studenten beginnen ergens aan en het is misschien lastig om aan te geven of ze dat doen omdat ze gewoon íets willen afmaken, of omdat ze gewoon niet weten wat ze willen. Daar moet meer onderzoek naar gedaan worden.
Daarnaast heeft de technologische ontwikkeling ook een te grote invloed. Iedereen is continu bezig. Als je twee minuten moet wachten, stuur je 20 appjes in plaats van even een paar minuten niks te doen. Geen wonder dat je overvraagd wordt als je continu de drang hebt om op alles te moeten antwoorden en op alles te moeten reageren.
Social-media is by far de grootste boosdoener. Niet alleen vanwege de sociale vergelijking waar ik het eerder over had, maar ook vanwege de zogeheten smartphoneverslaving.

Ik heb afgelopen week nog toevallig gelezen over de ernst van dat probleem en heb vervolgens direct geprobeerd om mijn smartphone het hele weekend uit te laten en heb het apparaat weggestopt in een doos. Ik schrok van de mate waarin ik voor mijn bureau zat en naar mijn telefoon wilde grijpen zonder dat daar directe aanleiding toe was. Blijkbaar heb ook ik 'last' heb van die verslaving, maar daar sta je natuurlijk niet direct bij stil. Na een paar uurtjes gaat het overigens wennen en ik kan iedereen (met name mensen uit mijn generatie) aanraden om dat eens te proberen. Het kalmeert echt enorm omdat het gewoon de stressor van het willen en 'moeten' checken van je social-media weghaalt. Gek genoeg is er nog steeds relatief weinig aandacht voor dit groeiende probleem, maar ik ben blij dat het inmiddels wat vaker wordt aangekaart. Bewustwording is immers de eerste stap richting verbetering.
#WelkomThuisGini

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 nov 2017, 14:22

Ykhim schreef:Ik ben zelf van die generatie, studeer in een psychisch vakgebied en ik vind het niet terecht dat erover gesproken wordt alsof het allemaal mentale zwakkelingen zijn. De stresslevels in pubers en twintigers van nu zijn verdomme net zo hoog als die van gedetineerden in de tweede wereldoorlog! Dat leidt onvermijdelijk tot problemen. Geen gekke gedachte, toch?
Ik ken een aantal millenials die met een 'burnout' thuis zitten. Als je verder gaat vragen heeft het geen zak met een burnout te maken, maar vinden ze gewoon hun werk niet leuk en willen ze eigenlijk het liefst gaan solliciteren. Iemand die niet kan verkopen moet je niet in een commerciele buitendienst functie neerkwakken. Dat gaat mis. Maar dan heb je geen burnout, dan ben je ongeschikt voor je baan. Niets mis mee.
Enerzijds is er stress omdat er verwacht wordt dat je slaagt en dat je het goed doet. Anderzijds - en vooral - is er stress omdat je o.a. op social-media 24/7 geconfronteerd wordt aan je leeftijdsgenoten die enorm succesvol zijn en daarmee een soort verwachtingspatroon creëren. Een totaal onrealistisch verwachtingspatroon. Dat wordt een baseline; een nulpunt. Alles minder dan dat is niet meer goed genoeg. Je moet speciaal, uniek en bij voorkeur perfect zijn. Dat is een onrealistisch en onhaalbaar levensdoel.
Helemaal eens. Maar ga je dan met huilbuien thuis zitten en ren je massaal naar de psych? Of ga je eens nadenken of je wel goed bezig bent en bespreek je het gewoon in je vriendenkring of met ouders.

Probleem is dat het ook zo lekker modern is om vroeg een burnout te hebben. Maar geen gas terug nemen natuurlijk. Nee: volle bak gaan. Ja, ik vind het een maar een hele matige generatie. Vertellen wel de hele dag wat ze kut vinden, maar als je ze van repliek dient kunnen niet tegen kritiek en zijn snel gekwetst. Handschoentjes aan, anders worden ze boos. En oh wee als je direct bent... Ze willen geen hulp, ze willen bevestiging dat ze zielig zijn.

Maar goed: Geenstijl vat die Femke prima samen:

https://www.geenstijl.nl/5139368/zucht/
Mensen die 's avonds nog even "een planning maken voor hun social media". Hebben geen quarterlifecrisis. Die zijn reddeloos verloren.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 814 times
Been thanked: 612 times

Bericht door Sensation » 13 nov 2017, 14:29

Ik ben ook van deze generatie, en social media is in deze gewoon een enorm gevaar. Het grootste gevaar zie ik in de mensen die succesvol lijken, Ykhim heeft het al over de mensen die succesvol zijn. Maar het punt is dat mensen meer dan ooit kunnen vergelijken met anderen. Vergelijkingen trekken is iets van alle generaties, alleen de vergelijkingen zijn nu zo scheef als wat, doordat social media in de meeste gevallen enkel een succes-verhaal tonen. Mensen delen graag de positieve dingen, om deze ook nog even lekker uit zijn verband te halen. Wanneer jongeren dit doorscrollen is het logisch dat dit leidt tot minderwaardigheid, stress, onzekerheid etc. Dit omdat iedereen succesvol en gelukkig lijkt en het net lijkt of andere mensen totaal geen zorgen hebben. Dit is ook natuurlijk de fout door alles op social media voor waar aan te nemen en te denken alsof mensen écht alles op social media zetten. Vooral ook omdat je zoveel van deze mensen eigenlijk nauwelijks of zelfs helemaal niet kent (in het echte leven).

Zoals eerder aangehaald is jezelf vergelijken/spiegelen aan anderen iets van alle generaties, maar voor de social media spiegelde men zich vooral aan mensen die je kent, je familie, vrienden of collega's. Daardoor zag je ook de mindere kanten van hun levens, waardoor men dacht 'ik heb het zo slecht nog niet', om het maar even bot te zeggen (maar dit is wel de realiteit). Nu spiegelt iedereen zich aan die fitboys/fitgirls, of de mensen die geld als water hebben en altijd maar op vakantie zijn en in dure auto's rijden. Hierdoor lijkt het voor zoveel mensen alsof zij de enige met problemen zijn, de enige waarbij het tegen zit.

@Ykhim; volgens mij ben ik van jouw generatie dus ik ga graag de uitdaging aan om mijn smartphone een weekend lang niet aan te raken. Mn xbox gaat een zwaar weekend tegemoet :D

@Shoving: Iets minder over één kam scheren mag ook wel :D
#SzoboszlaiForBallonD'Or

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 nov 2017, 14:36

Sensation schreef: @Shoving: Iets minder over één kam scheren mag ook wel :D
Allemaal! Niet eentje uitgezonderd! :D

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 13 nov 2017, 14:56

ShovingNE2 schreef:Ik ken een aantal millenials die met een 'burnout' thuis zitten. Als je verder gaat vragen heeft het geen zak met een burnout te maken, maar vinden ze gewoon hun werk niet leuk en willen ze eigenlijk het liefst gaan solliciteren.
Een burn-out heeft in eerste instantie vooral betrekking op de biologische toestand. Je lichaam heeft reserves en als die reserves op zijn, dan raak je inactief. Vaak gaat het gepaard met motivatiegebrek, maar dat hoeft niet zo te zijn (een van de essentiële punten waarop het verschilt met depressie). Sterker nog: mensen die juist gemotiveerd zijn om continu bezig te zijn of iets te doen, lopen grotere kans op een burn-out. Als ze eenmaal een burn-out hebben, voelen ze zich op, maar dat hoeft dus niet uit te sluiten dat ze het liefst willen gaan solliciteren of dat ze hun baan niet/wel leuk vonden. De beste manier om te toetsen of iemand een burn-out heeft, is nakijken in hoeverre zo'n persoon nog fysiek actief is. Is dat niet het geval, dan is het waarschijnlijk ook geen burn-out. Maar dat hoef ik niet uit te leggen :D
Helemaal eens. Maar ga je dan met huilbuien thuis zitten en ren je massaal naar de psych? Of ga je eens nadenken of je wel goed bezig bent en bespreek je het gewoon in je vriendenkring of met ouders.
Diezelfde vriendenkring waarin je indruk probeert te maken door speciaal proberen te zijn? Diezelfde ouders die verlangen dat je het goed doet?

Kijk, dat is precies onderdeel van het probleem. Bespreekbaar maken bij die groepen kán helpen en voor sommige jongvolwassenen doet het dat ook, maar vaker helpt het gewoon niet. Als de combinatie van torenhoge stresslevels en de voortdurende wil om jezelf op perfecte wijze te presenteren plots ontspoort, dan is er meer nodig dan lekker babbelen met vrienden of familie.
Probleem is dat het ook zo lekker modern is om vroeg een burnout te hebben. Maar geen gas terug nemen natuurlijk. Nee: volle bak gaan.
Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat mensen vrijwel nooit doorhebben dat ze richting een burn-out gaan totdat het zover is. Niet voor niets is een veelgehoorde uitspraak van daadwerkelijke burn-out-patiënten dat hun lichaam van de ene op de andere dag gewoon op was en leeg voelde. Vergelijk het met een auto zonder benzine. Die blijft ook lopen tot het laatste druppeltje, daarna stopt het gewoon. Het voordeel van een auto is dat er allerlei alarmbellen afgaan, daar waar dat bij mensen hoogstens heel subtiel gebeurt. Het klinkt simpel, maar zo is het wel. Dus gas terug nemen is een nobel advies, maar in praktijk is het lastig uit te voeren. Zeker omdat mensen met een burn-out vaak ook de mensen zijn die een enorme motivatie en bewijsdrang hebben om alles maar goed en tijdig af te krijgen, ook als de werklast hoger wordt dan ze aankunnen.
Ja, ik vind het een maar een hele matige generatie. Vertellen wel de hele dag wat ze kut vinden, maar als je ze van repliek dient kunnen niet tegen kritiek en zijn snel gekwetst. Handschoentjes aan, anders worden ze boos.
Je ziet de samenhang met de wil en het streven naar perfectie. Kritiek past niet in dat plaatje.
Ze willen geen hulp, ze willen bevestiging dat ze zielig zijn.
Het een sluit het ander niet uit in mijn ogen. Die bevestiging zie ik als een schreeuw om hulp. Niet voor niets komen er veel jongvolwassenen bij de psycholoog terecht. Die mensen willen echt wel hulp hoor.

@Sensation: Zelfde generatie inderdaad, en succes met de challenge kerel! Heb jij mazzel dat er komend weekend weer clubvoetbal is :D
#WelkomThuisGini

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 814 times
Been thanked: 612 times

Bericht door Sensation » 13 nov 2017, 14:59

ShovingNE2 schreef:
Sensation schreef: @Shoving: Iets minder over één kam scheren mag ook wel :D
Allemaal! Niet eentje uitgezonderd! :D
Grote kam!

@Ykhim: Maakt het idd een stuk makkelijker, zeg nou zelf, het NL elftal nodigt toch ook gewoon uit om doelloos naar je telefoon te gaan staren? :D
#SzoboszlaiForBallonD'Or

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 13 nov 2017, 15:01

Ik ervoer het Nederlandse elftal als probaat slaapmiddel. Overigens is ook dat een bijkomend voordeel van een weekend lang je smartphone niet aanraken: je slaapt beter en dieper, al zal het effect ongetwijfeld groter zijn als je je smartphone langer niet aanraakt.
#WelkomThuisGini

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 486 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Grasmat » 13 nov 2017, 18:33

Ik las het artikel ook en wist niet of ik nou moest lachen of huilen. Wat een onzin. Ik weet niet of ik met mijn 30 jaar alweer te oud ben voor deze generatie maar ik weet wel dat een groot deel te maken heeft met opvoeding.

Wij hebben van huis uit altijd meegekregen dat (hard) werken er bij hoort en dat dat inderdaad niet altijd even leuk ie. Deal with it. Ik werk zelf met jeugd van 15-20 jaar en je merkt daar gewoon echt een groot mentaliteitsverschil. Doordat ze zo gepamperd worden en veel van de ouders al krijgen, is er geen echte noodzaak voor een bijbaantje, waardoor ze met een halfslappe instelling hun werk doen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en die proberen we te koesteren, maar ik dek wel dat het hier al misgaat. Een bijbaantje is de basis voor je latere werk(instelling).

Je merkt gewoon aan alles dat de samenleving steeds slapper en kwetsbaarder wordt. Ik weet niet in hoeverre social media daarmee te maken heeft. In hoeverre is contact via snapchat of instagram anders dan het msn en icq dat wij hadden? Is er in 1 of 2 generaties tijd echt zo veel veranderd dat zelfs wij als niet jeugd maar ook niet ouderen al zo veel verschil merken?

Quarterlifecrisis, laat me niet lachen. Allemaal excuses om de makkelijkste oplossing van de minste weerstand te zoeken. Het leven kent soms tegenslagen ja, maar dat heeft het altijd al gekend. Voor iedereen. Deal with it, je gaat er echt niet dood van.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 279 times

Bericht door koetje » 13 nov 2017, 19:38

Er is altijd kritiek geweest op de komende generaties. Niets nieuws. Of zijn we bijvoorbeeld de patat-generatie vergeten?

De huidige komende generatie wordt ook wel de achterbankgeneratie genoemd. Wel een goede omschrijving. Overal naar toegebracht. Met voor de jongens als "extratje" dat ze tot hun 12e op scholen uitsluitend zijn opgevoed door vrouwen.

Tien jaar geleden was er MSN en icq maar dat is iets anders als Facebook en Instagram. Op Facebook en Instagram laat iedereen zien wat voor geweldig leven ze leiden met fantastische reizen, dure kleding enzovoort. Hierdoor zijn jongens de nieuwe meiden geworden met minimaal evenveel aandacht voor het uiterlijk. Een klein voorbeeldje: tien jaar geleden liepen Alex en Gomes gewoon in verwassen Nike-truien rond op De Herdgang en zo werden ze ook geïnterviewd en verschenen ze op TV. Nu ondenkbaar. Iedereen is succesvol en straalt dat ook uit op sociale media.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 nov 2017, 19:44

Afgeven op de jeugd van tegenwoordig... je wordt oud Shoving :lol:

Verder is de jeugd natuurlijk gewoon een produkt van de wereld die de generaties vóór hen gecreëerd hebben. Nederlandse volwassenen vinden in meerderheid dat alles draait om poen en succes en dat het jouw eigen focking fout is als je dat niet weet te regelen. Bij iedere Tweede Kamerverkiezing belijden we dat geloof weer door een kruisje bij de VVD te zetten. Dat veel kinderen denken dat het mis met ze is als ze niet succesvol zijn, kan dus geen verrassing zijn.

Zo'n burnout kan voor een buitenstaander trouwens aanstellerij lijken maar misschien beleeft de persoon in kwestie dat wel heel anders. Daar geen oog voor hebben vind ik nogal eh, antisociaal, alexithymisch, autistisch, narcistisch, sociopatisch, psychopatisch, kies je favoriete labeltje maar :wink:

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 13 nov 2017, 20:05

Zullen we in elk geval vaststellen dat generaliseren per definitie en dus altijd fout genoemd moet worden, als het gaat om het uitspreken van een waarde oordeel?

Als niet meer van deze tijd zijnde -in de ogen van veel jongeren- denkt deze zeventigjarige dat er van elke generatie zowel positieve als negatieve zaken te benoemen zijn.

M.a.w. er zijn zowel aardige als minder aardige mensen te vinden onder oud en jong.

Het onbegrip neemt wel enigszins toe.
Doordat in verpleeghuizen weggestopte grootvaders en grootmoeders niet meer dagelijks of tenminste wekelijks kontakt hadden met opgroeiende kinderen. En doordat de heilzame aspecten van (religieuze) zondagsrust niet door iets gelijksoortigs zijn vervangen in de seculiere wereld.En doordat de illusie gewekt is en alsmaar in stand gehouden wordt dat het leven maakbaar is en succesvol moet zijn.
En niet te vergeten door groeiend gebrek aan historisch besef.

Bovenal gaat het mis door de wanstaltige opvatting dat geld belangrijker is dan de mens.

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 13 nov 2017, 20:25

Grasmat schreef:Ik weet niet in hoeverre social media daarmee te maken heeft. In hoeverre is contact via snapchat of instagram anders dan het msn en icq dat wij hadden?
Natuurlijk is dat verschil immens. Facebook, Snapchat en Instagram zijn - in tegenstelling tot de platforms die jij noemt - platformen die je moet zien als podia waar je jezelf presenteert. Of je het goed vindt of niet, maar jongeren is er veel aan gelegen om het perfecte plaatje van zichzelf te schetsen. Die ene perfecte dagelijkse selfie proberen te maken. Je verre vakantie naar tropische oorden laten zien. Laten zien dat je als jonge topsporter een transfer naar het buitenland maakt en nu al veel geld gaat verdienen. Het komt allemaal voor.

Als je vervolgens als jongere dagelijks tientallen keren je social-media bijhoudt en 24/7 geconfronteerd wordt met die 'perfecte' realiteit van anderen, terwijl je het zelf níet zo goed hebt, dan levert het stress op. Het ironische daaraan is weer dat al die jongeren het vanuit hun eigen perspectief zien en ook altijd geneigd zijn om zich eerder te focussen op de eigen tekortkomingen, dan op hun goede punten. Zo is er eigenlijk een algeheel gevoel van tekortkoming, bij alle jongeren. Ook bij hen die online zo 'perfect' overkomen.

Natuurlijk is dit slechts één oorzaak voor wat menigeen een zwakkere generatie wil noemen, maar het probleem is veel groter. Er zijn zoveel meer oorzaken dan alleen social-media.
#WelkomThuisGini

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 nov 2017, 22:30

Social Media zijn catalysatoren, niet zozeer de bronnen van het waardenstelsel wat jongeren gebruiken als maatstaf voor zichzelf en anderen. Dat waardenstelsel zit veel dieper in onze huidige maatschappij.

Het is zeker geen typisch Nederlands waardenstelsel; Nederland typeerde zich in het verleden vooral als calvinistisch, 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg', ijdelheid werd voorheen als zonde gezien - sterker nog, als de ergste van de hoofdzonden. Waar dat veranderd is? Ik denk in de jaren '60 toen we ons onder aanvoering van de hippies van het calvinistische juk bevrijdden. De hippie idealen hebben niet gered, uiteindelijk is het calvinisme vervangen door individualisme wat vanaf eind jaren '80 al snel doorgeslagen is naar platte zelfverrijking en narcisme. Geen wonder dat het delen van selfies zo snel en zo massaal omarmd is - behalve door de oudere generaties.

Vanuit het calvinisme bezien is het voor de hand liggend om daar op neer te kijken en inmiddels te spreken van een 'zwakke generatie'. Maar zo'n kwalificatie zet weinig zoden aan dijken en ik geloof ook niet dat het erg terecht is, je weet immers niet hoe je zelf met zaken omgegeaan zou zijn als je in het hier en nu opgegroeid was.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times
Been thanked: 655 times

Bericht door PCGC » 14 nov 2017, 00:21

ShovingNE2 schreef:
Ja, ik vind het een maar een hele matige generatie. Vertellen wel de hele dag wat ze kut vinden, maar als je ze van repliek dient kunnen niet tegen kritiek en zijn snel gekwetst. Handschoentjes aan, anders worden ze boos. En oh wee als je direct bent... Ze willen geen hulp, ze willen bevestiging dat ze zielig zijn.
Wel iets Nederlands denk ik. Dat zie je hier helemaal niet. Zelfs niet in mijn (begin 30) generatie. Hard werken doordeweeks en dan in het weekend in standje "relax". Dat is de mentaliteit hier.
In de 5 jaar dat ik nu hier zit heb ik ook nog nooit iemand weg zien vallen door een 'burn out'.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 14 nov 2017, 17:26

Misschien is die burn-out geen dingetje in Australië, maar zeker wel in Europa. Daarbij moet gezegd worden dat Nederland wel hoog in de ranglijst staat. Volgens mij een tiental andere landen waarbij het percentage van 'werkverzuim door stress' hoger ligt. In sommige landen noemen ze dat burn-out, in andere landen niet. Overigens is dat ook wel belangrijk om mee te nemen: culturele verschillen leiden ertoe dat men op andere manieren aankijkt naar ziektes en ze dus ook anders definiëren. Ik weet dat men in veel delen van Azië ook te maken heeft met bijvoorbeeld depressie, maar daar hebben ze er geen soortgelijk begrip voor. Ze kijken er dan meer naar de fysiologische en biologische klachten. Hoofdpijn, moeheid of juist moeite met slapen, dat soort dingetjes.
#WelkomThuisGini

Fanatic-U-s
Geselecteerd voor Oranje
Has thanked: 65 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Fanatic-U-s » 15 nov 2017, 15:16

Interessant topic, iets waar ik met mijn 24-jarige leeftijd veel mee te maken heb en ergens ook wel merk dat ik en naasten daarin meegesleurd worden.

Nederland is niet vergelijkbaar met bovenstaande posts over landen als Australië denk ik, onder andere doordat de Nederlandse cultuur een vooruitstrevende cultuur is. We lopen voorop met nieuwe zaken en stoppen het eerst met verouderde zaken. We willen de beste zijn en kunnen niet zomaar een mindere positie accepteren. Zie het huidige Nederlandse voetbal en al het rechtlullen wat krom is. Om onszelf maar op één te kunnen zetten.

Ofja, onszelf... Het beeld dat anderen over ons als individu hebben, uitend in een perfect-life-story op Social media. Het moment dat het perfect lijken voor anderen belangrijker wordt dan jezelf goed (niet perfect) voelen is mijns inziens het moment dat het zaadje van een burn-out geplant is.
Neunzig Minuten pro Spiel im Kampfmodus!

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 16 nov 2017, 13:03

Ben ik dan zo simpel dat m.i. de regel geldt : Doe je iets wat je leuk vindt (qua werk) dat je vanzelf positieve energie krijgt van je baan? Als je een burn out krijgt moet je denk ik toch naar jezelf kijken, of je neemt teveel hooi op je vork, of je bent toe aan iets nieuws.

Verder snap ik ook niet waarom mensen op social media het belangrijk vinden om (net te doen alsof) ze alles voor elkaar hebben. En dat daar dan weer andere mensen zijn die daardoor depressief worden?

Ik zag (op youtube) eerder een interessante video over millenials die inderdaad obsessief bezig zijn met social media. Alles op social media zetten en bang zijn iets te missen. Levert de nodige stress op. Een plek waar geen wifi is is blijkbaar een ramp voor deze generatie.

Verder is minimaal een universitaire opleiding gewenst, en kritiek op deze personen wordt vaak niet gewaardeerd.

Ik vraag me af wat voor generatie dat gaat worden als ze uiteindelijk de carriere gaan maken. Ik ben blij dat ik social media in ieder geval niet zo obsessief volg. Eerlijk gezegd interesseert het me meestal ook geen bal wat iemand op facebook zet en wat de kinderen allemaal wel niet doen. Prefereer nog steeds een lekker biertje op vrijdagavond. Vrienden bij elkaar. Face to face gesprekken en het om je heen kijken in plaats van naar een beeldschermpje te turen.
Only in it for the money

Fanatic-U-s
Geselecteerd voor Oranje
Has thanked: 65 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Fanatic-U-s » 16 nov 2017, 14:30

J.B. schreef:Ben ik dan zo simpel dat m.i. de regel geldt : Doe je iets wat je leuk vindt (qua werk) dat je vanzelf positieve energie krijgt van je baan? Als je een burn out krijgt moet je denk ik toch naar jezelf kijken, of je neemt teveel hooi op je vork, of je bent toe aan iets nieuws.
Vooral dat naar jezelf kijken is in de huidige tijd iets wat nog maar weinig mensen kunnen. Het ligt altijd aan de ander, "want ik ben perfect. Dit hebben mijn ouders namelijk altijd gezegd."
Verder snap ik ook niet waarom mensen op social media het belangrijk vinden om (net te doen alsof) ze alles voor elkaar hebben. En dat daar dan weer andere mensen zijn die daardoor depressief worden?
Waarom zou je iets delen wat je niet leuk vind of beschamend is? Je ziet dat anderen het leuk hebben (dat zie je op Social media) dus jij moet het ook leuk hebben en dat delen.
Ik zag (op youtube) eerder een interessante video over millenials die inderdaad obsessief bezig zijn met social media. Alles op social media zetten en bang zijn iets te missen. Levert de nodige stress op. Een plek waar geen wifi is is blijkbaar een ramp voor deze generatie.
Alles op Social media willen zetten is de ene kant. De andere kant is het alles op Social media zien en alles wat je zelf doet onbewust vergelijken met de ander. Constant zien dat anderen het leuk(er) hebben zorgt er voor dat jij dat ook wil en dat je minder geniet van wat je zelf mee maakt.
Ik vraag me af wat voor generatie dat gaat worden als ze uiteindelijk de carriere gaan maken. Ik ben blij dat ik social media in ieder geval niet zo obsessief volg. Eerlijk gezegd interesseert het me meestal ook geen bal wat iemand op facebook zet en wat de kinderen allemaal wel niet doen. Prefereer nog steeds een lekker biertje op vrijdagavond. Vrienden bij elkaar. Face to face gesprekken en het om je heen kijken in plaats van naar een beeldschermpje te turen.
Ik ben ook afstand aan het nemen (van het bekijken) van Social Media. Plaatsen deed ik sowieso nauwelijks meer. Ik hou genotsmomenten voor mezelf, hoef ze niet te vergelijken met anderen en behoud zo gespreksstof indien ik met anderen ben, waar ik ook weer van kan genieten.

Social media is eigenlijk niets anders als het zien en laten zien hoe leuk iemand het heeft, en het creëert de ziekte dat alleen het perfecte telt en niet datgene wat simpelweg goed is. "Anderen hebben het beter, dus ik moet ook beter dan goed".

Anderen hoeven niet te weten dat ik 't goed heb.
Neunzig Minuten pro Spiel im Kampfmodus!

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 16 nov 2017, 20:00

Social Media bestaat natuurlijk wel uit veel, heel veel meer dan alleen datgene jij noemt... En dan doel ik op positieve dingen...

Ykhim
Vedette

Bericht door Ykhim » 16 nov 2017, 20:11

Dat klopt Juancho, maar die wegen voor de meeste mensen niet op tegen de nadelen, iets waarvan ze zichzelf vaak niet eens bewust zijn.
#WelkomThuisGini

Plaats reactie