Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 863 times

Awards:

Zwarte Pieten discussie

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 10:50

https://www.ad.nl/binnenland/harde-kern ... ~a41b8f84/

Jammer dat alles weer is uitgelekt en de politie hier uiteraard een stokje voor gaat steken.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 13 nov 2018, 11:08

Vorig jaar was echt briljant met het tegenhouden van die bus, zoiets zou dit jaar ook goed zijn, maar er zal wel een hoop extra beveiliging zijn..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 11:35

deninho32 schreef:Vorig jaar was echt briljant met het tegenhouden van die bus, zoiets zou dit jaar ook goed zijn, maar er zal wel een hoop extra beveiliging zijn..
Ik vind het ook mooi dat er vanuit heel Nederland geld ingezameld wordt om de juridische kosten voor die blokkeerfriezen te betalen.

Let wel, van mij hoeft er geen geweld aan te pas te komen (hooguit wordt er met pepernoten gegooid). Met een afschrikkend effect ben ik meer dan tevreden.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2113 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 13 nov 2018, 11:45

deninho32 schreef:Vorig jaar was echt briljant met het tegenhouden van die bus
Josef Dettelbacher schreef:Ik vind het ook mooi dat er vanuit heel Nederland geld ingezameld wordt om de juridische kosten voor die blokkeerfriezen te betalen.
Wauw, echt?
Die blokkade was illegaal, erg gevaarlijk en ging in tegen een zeer belangrijk wetsartikel. Ik heb daar totaal geen begrip voor en hoop dat die mafkezen keihard aangepakt worden.

Dit gezegd hebbende, ik zou het erg jammer vinden als kinderen de dupe worden van de tegendemonstraties. Ik vind het prima dat die demonstraties er zijn, maar ze zouden niet gehouden mogen worden op de route van de intocht.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 13 nov 2018, 11:55

Het is niet netjes om de snelweg te blokkeren, maar mensen die een kinderfeestje komen verstieren mogen van mij best worden tegengehouden. Laat ze hun jankverhaal lekker op een andere plaats en op een ander tijdstip houden.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 13 nov 2018, 12:29

Niet netjes is wel heel zacht uitgedrukt en in mijn ogen ook echt een onjuiste benaming. Het was een levensgevaarlijke actie.
En jankverhaal?

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 13:04

@ Ren,

Mijn issue is met name dat een zeer beperkte minderheid van de bevolking een traditie de nek om wil draaien. Een traditie die misschien ooit racistische kenmerken had, maar die natuurlijk al decennia niet meer die bedoeling heeft. Ik had er veel meer begrip voor gehad als er een compromis zou worden gezocht - dus bijvoorbeeld op een aantal plaatsen de traditionele versie, en op andere plaatsen een "roetveegpiet", of misschien een variant met zowel zwarte als gekleurde pieten - dan zoals nu iedereen keihard wegzetten als racist die niet meebeweegt. Men had dan zelf kunnen kiezen wat voor variant dan bezocht gaat worden, maar die ruimte laat men niet meer. Er moet en zal gezegd worden dat je verkeerd bent. Zelf laat ik me niet graag iets opleggen, want dat doe ik een ander ook niet. Het is het zoveelste voorbeeld van de nieuwe zeikcultuur die we aan het kweken zijn, en daarom heb ik een behoorlijke sympathie voor mensen die dat niet klakkeloos accepteren en er wat tegen doen.

Het is trouwens ook allemaal zo hypocriet als maar kan. Als er nu een veganist in Suriname opstaat die elk medium aangrijpt om te verkondigen dat Roti Kip verboden moet worden omdat het eten van dieren gelijk staat aan moord, dan wil ik wel eens zien of die figuur nog veilig over straat kan.

Ik kan je alvast verklappen dat mijn kinderen op pakjesavond een piet gaan zien die zwarter is dan de binnenkant van een doodskist op een maanloze nacht.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 nov 2018, 13:07

Pas als iemand zo slim is om dit naar een eigen topic te verplaatsen heb ik hier een mening over :wink:

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 13 nov 2018, 13:07

Ik vind dit het voorbeeld van de politieke correctheid. De ZP discussie. En iets in mij zegt dat het volgens de zelfbenoemde activisten ook nooit goed zal zijn. Stel dat de NOS besluit om de intoch te gaan doen met alleen blonde jongens met blauwe ogen als hulp pieten, dan zullen de activisten zich melden om te wijzen dat dit discriminatie is omdat er geen gekleurde medemensen bij de Sint te vinden zijn.

Het gaat helemaal nergens over.
Only in it for the money

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 13:19

En al die kinderen uit arme gezinnen, die het ene naar het andere dure cadeau bij vriendjes voorbij zien komen..

En dan die dakdekkers en schoorsteenvegers, die volledig onterecht worden weggezet als slaven van Sinterklaas..

En niet te vergeten dat paard, dat totaal ongevraagd op moet komen draven om zo'n acteur door de stad te loodsen, door een uitzinnig publiek..

wat een kutfeest. VERBOTEN!

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 nov 2018, 13:24

Josef Dettelbacher schreef:En al die kinderen uit arme gezinnen, die het ene naar het andere dure cadeau bij vriendjes voorbij zien komen..

En dan die dakdekkers en schoorsteenvegers, die volledig onterecht worden weggezet als slaven van Sinterklaas..

En niet te vergeten dat paard, dat totaal ongevraagd op moet komen draven om zo'n acteur door de stad te loodsen, door een uitzinnig publiek..

wat een kutfeest. VERBOTEN!
Nou, de kans bestaat dat de NPO zegt dat ze vanaf volgend jaar helemaal geen intocht meer gaan uitzenden. Op deze manier is de lol er ook snel vanaf.
Only in it for the money

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 13 nov 2018, 13:42

ziege maar ook zagge schreef:Pas als iemand zo slim is om dit naar een eigen topic te verplaatsen heb ik hier een mening over :wink:
Done..

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 nov 2018, 13:59

Na 6 december kan dit topic toch weer een jaar de kast in..
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 13 nov 2018, 14:11

Josef Dettelbacher schreef:Mijn issue is met name dat een zeer beperkte minderheid van de bevolking een traditie de nek om wil draaien.
Dit is onjuist.
Ten eerste betreft het geen zeer beperkte minderheid en ten tweede willen ze de traditie niet met de nek omdraaien.

Daarbij vind ik het apart dat er zoveel weerstand is tegen het aanpassen van zwarte piet, terwijl zwarte piet al flink is aangepast in de loop der jaren. In mijn jeugd was zwarte piet een soort chagrijnige boeman, met een roe en de zak van Sinterklaas. Ook was het een man, was hij pikzwart, had hij kroeshaar, grote gouden oorbellen en dikke vuurrode lippen.
Nu kan het heel goed aan mij liggen natuurlijk, maar ik kan me geen nationale discussies herinneren toen dit beeld werd aangepast naar de (tot voor kort huidige) donkere, vrolijke en grappige allemansvriend zonder kroeshaar, grote gouden oorbellen en dikke vuurrode lippen.

Daar had het wat mij betreft prima bij kunnen blijven.
Maar ik begrijp waar de weerstand vandaan komt en heb er niet zo'n moeite mee om deze aan te passen naar de zogeheten roetveeg piet. Deze valt ook goed uit te leggen aan kinderen (Sint is oud en heeft de pieten nodig om door de schoorstenen te klimmen).
Bij mijn weten is dit ook voldoende voor (de meeste) anti zwarte piet activisten, verder hoeft het van mij ook niet gaan. Dan zou je de traditie wel ingrijpend aantasten en dat is niet nodig.

Wat je straks vanzelfsprekend wel gaat zien is dat bepaalde mensen gaan roepen dat het belachelijk is dat de Sint een oude witte man is. Hiervoor zal geen draagvlak zijn, maar radicale activisten zullen er altijd zijn (ongeacht het onderwerp).
dan zoals nu iedereen keihard wegzetten als racist die niet meebeweegt.
Dit is te zwart-wit natuurlijk.
Al is er inderdaad een kleine groep die dit ook daadwerkelijk roept. Maar zoals zo vaak is de nuance ver te zoeken, er zijn ook radicale mafkezen aan de andere kant van de discussie.

Doodzonde, aangezien iedere poging tot een fatsoenlijke discussie tussen beide groeperingen op deze wijze kansloos is.
Zelf laat ik me niet graag iets opleggen, want dat doe ik een ander ook niet.
Blijkbaar wel, aangezien je geen begrip lijkt te hebben voor de argumenten van de anti zwarte piet beweging.
Het is het zoveelste voorbeeld van de nieuwe zeikcultuur die we aan het kweken zijn, en daarom heb ik een behoorlijke sympathie voor mensen die dat niet klakkeloos accepteren en er wat tegen doen.
Zoals knokploegen opzetten, dreigen met geweld, doodsbedreigingen uiten en een complete snelweg stilleggen?
Heel sympathiek inderdaad.

Apart dat de ene kant niet zwart-wit mag zijn, maar de andere kant wel.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 nov 2018, 14:31

Thx deninho 8)

Wat mij betreft:

1) Zwarte piet duikt voor het eerst op in onze folklore in 1850 terwijl de slavernij in Nederland pas in 1860 is afgeschaft. Wat uit het uiterlijk sowieso al duidelijk wordt is daarmee gewoon een feit: deze karikatuur is hoe dan ook afkomstig uit een tijd waarin racisme doodgewoon was - maar dat is geen racisme zoals we dat nu kennen he: gekleurde mensen werden niet door racisten gezien als tweederangs burgers ofzo, ze hadden ook niet bijvoorbeeld wat minder kansen op de arbeidsmarkt of waren het slachtoffer van etnisch profileren door de politie. Gekleurden waren gewoon helemaal géén burger, waren zelfs geen complete mens, werden als beesten verhandeld en gebruikt, voor een paar gulden had je een slaaf die je vervolgens naar hartelust mocht martelen. Wij hebben als blanke Nederlander geen flauw benul hoe het voelt als je weet dat dat je familiegeschiedenis is, dat jouw voorouders door blanke voorouders als vee werden beschouwd en behandeld. Ook ik heb dat benul niet maar ik kan me wel voorstellen hoe het moet voelen, áls iets zo gevoelig voor jou ligt, dat iedereen nu nog steeds een beetje leuk en vrolijk blijft doen met een overblijfsel uit die tijd, in feite met de afbeelding van jouw familie - niet jouw familie zoals die had kunnen zijn met een eigen karakter, persoon, levensloop en maatschappelijke status maar in het uiterlijk van anonieme handelswaar.

2) Kinderen maakt het niks uit of piet zwart is of niet, het sinterklaasfeest bestond al vóór zwarte piet en zal ook zonder zwarte piet gewoon precies even leuk blijven voor kinderen als wij het voor ze maken.

1) + 2) = er is gegronde reden om kritiek te hebben op zwarte piet én de 'prijs' die kinderen zouden moeten 'betalen' om afscheid te nemen van zwarte piet, is nihil.

Blijft over: het sentiment van volwassenen die opgegroeid zijn met zwarte piet. Jeugdherinneringen die we graag onschuldig houden. Die onschuldige herinneringen willen wij gewoon helemaal niet associeren met racisme, zo hebben wij het immers nooit gezien, wir haben es nicht gewusst. Je zou dus kunnen zeggen dat de felle voorstanders van zwarte piet vechten voor hun mooie familieverhalen, terwijl de tegenstanders juist af willen van hun gruwelijke familieverhalen. Maar met kinderen heeft dit allemaal maar weinig te maken - behalve dan met gekleurde kinderen die soms wel eens voor 'zwarte piet' uitgescholden worden, kinderen nemen immers geen blad voor de mond.

Wij vinden dat mensen die zwarte piet verschrikkelijk vinden vanwege de gruwelijke geschiedenis waar hij naar verwijst, geen recht van spreken hebben omdat wij het allemaal nooit zo bedoeld hebben. Ik vind dat nogal egocentrisch: hun pijn is begrijpelijk, onze 'pijn' is futiel. De meesten van 'ons' zagen destijds (1850) ook vast niet dat de figuur van Zwarte Piet niet helemaal okselfris was, racisme was immers doodnormaal. Nu hebben we die kennis wel en kunnen we er gewoon naar handelen - zoals gezegd: kost ons niks - behalve dan even over dat sentiment heen stappen.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 14:37

En zoals altijd waarom deze discussie direct mis dreigen te gaan: het selectief halen van stukjes uit een verhaal, en het negeren van andere "ontlastende zaken".

Ik zeg het nog een keer: als er gelijk vanaf het begin een compromis gezocht werd (zie suggesties in mijn door jou half gelezen post), en minder snel de alles of niets tactiek werd gehanteerd, dan had het van mij veel meer sympathie opgewekt, of de bereidheid zoiets te accepteren.

Edit: dit was aan Ren gericht.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 13 nov 2018, 14:44

Het zou handig zijn als die betogers hun verhaal op een ander moment houden. Niet tijdens de intocht de zaak verstieren..

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 nov 2018, 14:46

Er zijn inderdaad andere kanalen om het punt duidelijk te maken. Buiten dat krijgen ze ook alle ruimte in de media (tot vervelens toe).
Only in it for the money

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 13 nov 2018, 15:12

Eens met Jozef. Er gaat toch geen einde aan komen. Als zwarte piet uiteindelijk een roetveeg piet is geworden gaat men nog steeds klagen. En wordt piet uiteindelijk net als de sint zelf spierwit dan gaat men daar weer over zeiken. En als we over 20 jaar eindelijk klaar zijn met die pieten discussie zal de kerstman wel aan bod komen. En ga zo maar door en door.

Ik heb zeker begrip voor een ieder zijn standpunt maar deze hele discussie en vooral de wijze waarop begint vooral heel erg lachwekkend te worden. Dus dat doe ik dan ook maar, er heerlijk om lachen terwijl we zelf thuis wel bepalen hoe we onze kleintjes het sinterklaasfeest wil laten beleven.

Het gaat namelijk allang niet meer om zwart of wit of iets daar tussen. Dat is eigenlijk het trieste van alles nog.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 15:14

Roetveeg Ziege maar ook Zagge schreef:
Wat mij betreft:

1) Zwarte piet duikt voor het eerst op in onze folklore in 1850 terwijl de slavernij in Nederland pas in 1860 is afgeschaft. Wat uit het uiterlijk sowieso al duidelijk wordt is daarmee gewoon een feit: deze karikatuur is hoe dan ook afkomstig uit een tijd waarin racisme doodgewoon was - maar dat is geen racisme zoals we dat nu kennen he: gekleurde mensen werden niet door racisten gezien als tweederangs burgers ofzo, ze hadden ook niet bijvoorbeeld wat minder kansen op de arbeidsmarkt of waren het slachtoffer van etnisch profileren door de politie. Gekleurden waren gewoon helemaal géén burger, waren zelfs geen complete mens, werden als beesten verhandeld en gebruikt, voor een paar gulden had je een slaaf die je vervolgens naar hartelust mocht martelen. Wij hebben als blanke Nederlander geen flauw benul hoe het voelt als je weet dat dat je familiegeschiedenis is, dat jouw voorouders door blanke voorouders als vee werden beschouwd en behandeld. Ook ik heb dat benul niet maar ik kan me wel voorstellen hoe het moet voelen, áls iets zo gevoelig voor jou ligt, dat iedereen nu nog steeds een beetje leuk en vrolijk blijft doen met een overblijfsel uit die tijd, in feite met de afbeelding van jouw familie - niet jouw familie zoals die had kunnen zijn met een eigen karakter, persoon, levensloop en maatschappelijke status maar in het uiterlijk van anonieme handelswaar.

2) Kinderen maakt het niks uit of piet zwart is of niet, het sinterklaasfeest bestond al vóór zwarte piet en zal ook zonder zwarte piet gewoon precies even leuk blijven voor kinderen als wij het voor ze maken.

1) + 2) = er is gegronde reden om kritiek te hebben op zwarte piet én de 'prijs' die kinderen zouden moeten 'betalen' om afscheid te nemen van zwarte piet, is nihil.

Blijft over: het sentiment van volwassenen die opgegroeid zijn met zwarte piet. Jeugdherinneringen die we graag onschuldig houden. Die onschuldige herinneringen willen wij gewoon helemaal niet associeren met racisme, zo hebben wij het immers nooit gezien, wir haben es nicht gewusst. Je zou dus kunnen zeggen dat de felle voorstanders van zwarte piet vechten voor hun mooie familieverhalen, terwijl de tegenstanders juist af willen van hun gruwelijke familieverhalen. Maar met kinderen heeft dit allemaal maar weinig te maken - behalve dan met gekleurde kinderen die soms wel eens voor 'zwarte piet' uitgescholden worden, kinderen nemen immers geen blad voor de mond.

Wij vinden dat mensen die zwarte piet verschrikkelijk vinden vanwege de gruwelijke geschiedenis waar hij naar verwijst, geen recht van spreken hebben omdat wij het allemaal nooit zo bedoeld hebben. Ik vind dat nogal egocentrisch: hun pijn is begrijpelijk, onze 'pijn' is futiel. De meesten van 'ons' zagen destijds (1850) ook vast niet dat de figuur van Zwarte Piet niet helemaal okselfris was, racisme was immers doodnormaal. Nu hebben we die kennis wel en kunnen we er gewoon naar handelen - zoals gezegd: kost ons niks - behalve dan even over dat sentiment heen stappen.
Ziege, goed onderbouwd verhaal, en bovendien zonder verwijten richting een ander. :)

Het komt er voor mij eigenlijk op neer:

Wat heb ik in dit verhaal hoger zitten: sympathie met een bevolkingsgroep, of mijn wens om de traditie zo te laten zoals ie is. En dan bedoel ik niet een oorbelletje meer of minder, of dikke/dunne lippen. De eerlijkheid gebiedt mij dan te zeggen dat ik dan kies voor de traditie, en minder oog heb voor de negatieve asociaties die het bij anderen opwekt. En zoals gezegd, de manier waarop het de laatste jaren is gespeeld in de media, dat heeft absoluut niet bijgedragen aan het opwekken van sympathie.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 13 nov 2018, 15:16

Josef Dettelbacher schreef:En zoals altijd waarom deze discussie direct mis dreigen te gaan: het selectief halen van stukjes uit een verhaal, en het negeren van andere "ontlastende zaken".
Serieus?
Ik typ een heel verhaal en ga in op verschillende aspecten van je post en jij komt met deze dooddoener?

Je hebt wel gelijk dat ik je compromis heb genegeerd, dus bij deze nog:
dus bijvoorbeeld op een aantal plaatsen de traditionele versie, en op andere plaatsen een "roetveegpiet", of misschien een variant met zowel zwarte als gekleurde pieten
Dit gaat niet werken, aangezien de traditionele zwarte piet dan blijft bestaan.
En dat is juist het hele probleem van de tegenbeweging.
deninho32 schreef:Het zou handig zijn als die betogers hun verhaal op een ander moment houden. Niet tijdens de intocht de zaak verstieren..
Helemaal mee eens!
In ieder geval ergens anders dan de route van de intocht, dan verpest je het namelijk voor de kinderen en daar is niemand bij gebaat.
Juancho schreef:Eens met Jozef. Er gaat toch geen einde aan komen. Als zwarte piet uiteindelijk een roetveeg piet is geworden gaat men nog steeds klagen.
Heb je hier ook bewijzen voor?
Josef Dettelbacher schreef:En dan bedoel ik niet een oorbelletje meer of minder, of dikke/dunne lippen.
Waarom is van zwart naar roetveeg dan wel een probleem?

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 nov 2018, 16:06

@Ren, omdat het overslaan van de nuanceringen in iemands verhaal nogal bepalend is voor de beeldvorming. Het is overigens geen dooddoener als het gewoon waar is, en dat heb je zelf erkend.

Juist in die suggesties laat ik zien dat er ruimte voor iedereen is. Ik heb wel begrip voor hun standpunten, maar niet zóveel dat het fenomeen zwarte piet a la Leon Trotski uit beeld moet verdwijnen. Je hebt twee soorten carnaval, waarom is er geen mogelijkheid voor twee (of meer) soorten Sinterklaas? En so what dat de zwarte piet dan nog enigzins blijft bestaan? Alle mensen die er aanstoot aan nemen, hebben diverse plekken waar eensgezind gevierd kan worden. En wie weet is het wel een veel betere manier om bijvoorbeeld over een jaar of 10 zwarte piet geheel af te schaffen zonder tegengas.

Nou bewijs is er door Juancho waarschijnlijk niet te leveren, maar als je de lijn van aanpassingen ziet de afgelopen tien a vijftien jaar (onschuldig begonnen bij het hernoemen van een negerzoen, nu al zorgend voor aangepaste sinterklaasfeesten en uitzendingen), dan ligt het in de lijn der verwachtingen dat het hier niet bij blijft. Succes smaakt natuurlijk naar meer. Recente uitspattingen zijn bijvoorbeeld het genderneutrale toilet en het niet meer mogen zeggen van "bemanning".

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 13 nov 2018, 16:34

Josef Dettelbacher schreef:@Ren, omdat het overslaan van de nuanceringen in iemands verhaal nogal bepalend is voor de beeldvorming.
Welke beeldvorming?
Dit is een discussie, geen profielschets :wink:
Het is overigens geen dooddoener als het gewoon waar is, en dat heb je zelf erkend.
Ik heb inderdaad iets overgeslagen, dat zie ik zelf niet als reden om nergens meer op in te gaan. Vandaar mijn opmerking, die wel overdreven was zie ik nu :D
Juist in die suggesties laat ik zien dat er ruimte voor iedereen is.
Dan heb je niet goed door waarom de anti zwarte piet beweging bestaat.
Dit probleem los je niet op door zwarte piet te laten bestaan naast één of meerdere andere pieten.
Ik heb wel begrip voor hun standpunten, maar niet zóveel dat het fenomeen zwarte piet a la Leon Trotski uit beeld moet verdwijnen.
Wat is dan je probleem met een roetveeg piet? Dit vind ik geen grote wijziging en het valt de kinderen prima uit te leggen.
Moet zwarte piet ook daadwerkelijk (pik)zwart zijn?
Nou bewijs is er door Juancho waarschijnlijk niet te leveren, maar als je de lijn van aanpassingen ziet de afgelopen tien a vijftien jaar (onschuldig begonnen bij het hernoemen van een negerzoen, nu al zorgend voor aangepaste sinterklaasfeesten en uitzendingen), dan ligt het in de lijn der verwachtingen dat het hier niet bij blijft.

Tsja, op deze wijze redenerend kun je overal wel iets over zeggen. Want het zou kunnen zijn dat. En ik heb al aangegeven dat er ongetwijfeld kritiek gaat komen over de Sint, dat hij een oude witte man is.

Kritiek is echter niet het probleem, het wordt pas een eventuele reële aanpassing als het geen kleine minderheid meer betreft en die groep mensen ook goed onderbouwde argumenten heeft.
Die zijn er wel betreffende zwarte piet, maar ik zie ze niet betreffende roetveeg piet. Daarin kan ik natuurlijk ongelijk krijgen, maar een roetveeg piet heeft niets met racisme te maken (wat het grote probleem is bij zwarte piet).

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 113 times
Been thanked: 95 times

Bericht door Breur » 13 nov 2018, 16:49

Ik ben er redelijk onverschillig over maar het is naar mijn mening zoeken naar racisme wat er niet meer is. Het is eigenlijk toch hartstikke mooi dat niemand meer racisme ziet in zwarte piet? Dit soort groepjes proberen voornamelijk hun eigen bestaansrecht te waarborgen..

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 229 times
Been thanked: 233 times

Awards:

Bericht door Trixm » 13 nov 2018, 17:19

https://www.ad.nl/binnenland/geweldsfan ... ~a7948b3a/

Waar volwassen mensen zich druk om kunnen maken zeg.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Gesloten