Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 682 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 20:45

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

En trouwens trixm heb jij op wel op de basischool begrijpend lezen gehad?
Waar ontken ik dat Nederland niet mee heeft gedaan aan de slavenhandel?
Je lult uit je nek gewoon..

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 20:49

Haha deninho..
:lol:
Een kleuter kan nog beter redeneren dan jij..
Hup vort...ga lekker met je lego spelen..

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 229 times
Been thanked: 233 times

Awards:

Bericht door Trixm » 21 nov 2018, 20:53

milansandro schreef:En trouwens trixm heb jij op wel op de basischool begrijpend lezen gehad?
Waar ontken ik dat Nederland niet mee heeft gedaan aan de slavenhandel?
Je lult uit je nek gewoon..
Begrijpend lezen was een van mijn beste vakken!

Ik geef nergens aan dat jij dat ontkent. Je marginaliseert alleen de rol van Nederland en dat is apart. Voor de rest ben ik er wel klaar mee.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 21:05

Ik marginaliseer inderdaad de rol van Nederland..
En dat Nederland het concept van slaven verkopen heeft bedacht is helemaal onzin!
Wat dacht je van de Grieken en de Romeinen?
De Barbarijse slavenhandel?
Al lang voordat de VOC zich met slavenhandel zich ging bezighouden?
Over geschiedenislessen gesproken..
Je zet jezelf voor schut..

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 21:13

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1831 times

Bericht door Maikel_91 » 21 nov 2018, 21:31

Ga anders even samen afspreken hou dan jullie 'wie heeft de langste' wedstrijdje.
Milansandro je hebt volgens mij al 3x geroepen dat je niet meer gaat reageren maar je blijft doorgaan met proberen je gelijk te halen. :sleep:
Snap dat het vervelend is dat je niet weet wat White privilege is, en mensen je daarop wezen. Maar om dan zo enorm je best te doen om op een ander punt je gelijk te halen is niet nodig.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 21:36

Ik weerleg sommige beweringen, niets meer niets minder..
Jij hebt ook echt geen besef wat white privilege is en praat de anderen maar wat na..teleurstellend...
Ben dat SJW bullshit zat inderdaad.. :)

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 21:39

Moet zijn :
Jij hebt ook echt geen besef dat white privilege er niet s in Nederland...
Ter verduidelijking

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1831 times

Bericht door Maikel_91 » 21 nov 2018, 21:47

Ik praat andere maar wat na? Dus omdat mijn mening over dit onderwerp verschilt met jouw mening praat ik andere maar na.

Oké oké. En gelijk weer mensen SJW noemen. Heb jij toevallig ook een Twitter account waar je een Nederlands vlaggetje achter je naam hebt omdat je vreselijk trots bent op je land? Ik ga er verder niet meer op in trouwens.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 21:49

Ik heb geen twitter :D
Ben zelfs niet in Nederland geboren..
Die vlieger gaat niet op..
En ik haal SJW aan omdat daar white privilege vandaan komt..
Moet je nog iets weten?
Vraag het gerust :D

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 21 nov 2018, 23:10

Joh, als hij de rol van Nederland betreffende VOC en heel de mikmak ter discussie wil stellenprima. Maar het is niet nodig om mensen in repliek als kleuters of halve analfabeten weg te zetten. Kom op. Ff gas terug

Hou t gezellig :D
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 21 nov 2018, 23:53

M.i. klopt het wel dat discriminatie in Nederland voor wat betreft kansen meer te maken heeft met specifieke bevolkingsgroepen met een slechte naam en veel minder met huidskleur - nu zijn de moslims vooral de sjaak, eerder waren dat bijv. de surinamers en daarvoor de indo's.

Maar volgens mij gaat het in de bezwaren t.o.v. zwarte piet ook niet zozeer over discriminatie die leidt tot kansarmte, maar om een karikatuur uit een verleden wat voor een gekleurde mens (en dan vooral die van afrikaanse origine) pijnlijk kan zijn, waar zij door de karikatuur aan herinnerd worden maar, nog belangrijker: de onverschilligheid van de pro-zwartepieters daarover, en waar zij bovendien ook nogal eens mee om de oren geslagen worden of vroeger mee om de oren geslagen zijn (een gekleurde medemens / medescholier voor 'zwarte piet' uitschelden schijnt nogal vaak voor te komen). Al met al is voor een deel van onze medelanders zwarte piet om dit soort redenen dus helemaal geen feestelijke figuur - integendeel, het is voor hen een figuur waar ze juist verdrietig van worden. Het zijn dus ook niet de allochtonen die nu het meest in het verdomhoekje zitten (moslims) die klagen over zwarte piet, maar degenen die daar alweer uit zijn - en die inmiddels dus ook mondig genoeg zijn om voor hun belangen op te komen.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 279 times

Bericht door koetje » 22 nov 2018, 02:02

ziege maar ook zagge schreef:M.i. klopt het wel dat discriminatie in Nederland voor wat betreft kansen meer te maken heeft met specifieke bevolkingsgroepen met een slechte naam en veel minder met huidskleur - nu zijn de moslims vooral de sjaak, eerder waren dat bijv. de surinamers en daarvoor de indo's.

Maar volgens mij gaat het in de bezwaren t.o.v. zwarte piet ook niet zozeer over discriminatie die leidt tot kansarmte, maar om een karikatuur uit een verleden wat voor een gekleurde mens (en dan vooral die van afrikaanse origine) pijnlijk kan zijn, waar zij door de karikatuur aan herinnerd worden maar, nog belangrijker: de onverschilligheid van de pro-zwartepieters daarover, en waar zij bovendien ook nogal eens mee om de oren geslagen worden of vroeger mee om de oren geslagen zijn (een gekleurde medemens / medescholier voor 'zwarte piet' uitschelden schijnt nogal vaak voor te komen). Al met al is voor een deel van onze medelanders zwarte piet om dit soort redenen dus helemaal geen feestelijke figuur - integendeel, het is voor hen een figuur waar ze juist verdrietig van worden. Het zijn dus ook niet de allochtonen die nu het meest in het verdomhoekje zitten (moslims) die klagen over zwarte piet, maar degenen die daar alweer uit zijn - en die inmiddels dus ook mondig genoeg zijn om voor hun belangen op te komen.
Dat is wel ongeveer de samenvatting inderdaad.

Het is wel lastig te beoordelen of gekleurde kinderen inderdaad vaak uitgescholden werden/worden of dat de geest uit de fles is na deze discussie. Met andere woorden een soort self fulfilling prophecy.

De aanpassingen die nu gedaan zijn aan de figuur zouden voldoende moeten zijn de geest weer in de fles te krijgen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2113 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 22 nov 2018, 07:59

milansandro schreef:Ik weerleg sommige beweringen, niets meer niets minder..
De grap is dat je nog helemaal niets hebt weerlegd en je jezelf steeds belachelijker blijft maken.
De rest van de wereld is gewoon gek, jij bent de enige die het snapt :lol:

PS: Heel volwassen ook, met opmerkingen als SJW komen als je het niet meer weet in een discussie.
koetje schreef:De aanpassingen die nu gedaan zijn aan de figuur zouden voldoende moeten zijn de geest weer in de fles te krijgen.
Ik hoop het!
Roetveeg piet vind ik een prima oplossing, die voor beide kanten zou moeten werken. Hopelijk accepteren ze dit ook.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 22 nov 2018, 09:44

Ik moest ineens aan dit filmpje denken..
https://www.youtube.com/watch?v=vAkjHDAij_Q&t=
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 22 nov 2018, 09:48

Ren hoek
Als iemand beweert dat Nederland het concept van slavenhandel heeft uitgevonden is dat pertinent niet waar...
Zoals ik eerder heb geschreven, de Grieken, de Romeinen hadden dat al eeuwen voorheen al gedaan...
De Barbarijse zeerovers hebben honderdduizenden slaven verhandelt lang voordat de VOC daar aan toe is gekomen..
Dat zijn de feiten..

Maar blijf maar lekker zwelgen in jou white privilege...

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 09:59

Sinds de oprichting van de WIC kreeg Nederland een monopolie positie binnen de slavenhandel (was in de 17e eeuw). Dus wellicht hebben we het niet uitgevonden, maar we hebben er wel een goedlopende business van gemaakt.
Only in it for the money

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 233 times
Been thanked: 121 times

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 10:12

Al zou NL eeuwen geleden een rol hebben gespeeld...wat dan nog? Rekenen we de Duitsers van nu WWII nog aan? Valt de huidige generatie Nederlanders de huidige generatie Duitsers lastig om schadevergoedingen?

Heb bij Sylvana etc dit gevoel:
Afbeelding

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 22 nov 2018, 10:14

Dat is ook niet de discussie..Iedereen probeert milansandro al pagina's lang uit te leggen wat white privilege inhoudt, maar hij snapt het nog steeds niet. Jouw plaatje geeft inderdaad prima weer wat het riedeltje van Simons is intussen..Ook al heb je een punt, als je gaat doordraven neemt niemand je meer serieus en dat is wat er gebeurt met Simons..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 10:22

deninho32 schreef:Dat is ook niet de discussie..Iedereen probeert milansandro al pagina's lang uit te leggen wat white privilege inhoudt, maar hij snapt het nog steeds niet..
Dat vat de afgelopen 2,5 pagina`s wel samen. Het is overigens niet verboden om gewoon te vragen wat een term inhoudt. Net doen alsof je het weet terwijl je dit niet weet en dat volhouden is meestal niet erg handig nee
:D
Only in it for the money

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 229 times
Been thanked: 233 times

Awards:

Bericht door Trixm » 22 nov 2018, 10:36

J.B. schreef:Sinds de oprichting van de WIC kreeg Nederland een monopolie positie binnen de slavenhandel (was in de 17e eeuw). Dus wellicht hebben we het niet uitgevonden, maar we hebben er wel een goedlopende business van gemaakt.
Precies, in de 17e eeuw hebben de Nederlanders er een businessmodel van gemaakt. Daarom wordt de VOC ook wel de bedenker van de 'commerciële' slavenhandel genoemd. Ik beweer nergens dat de slavernij door Nederland is bedacht.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

ThoresenKoolhof
Nationale topspeler
Has thanked: 5 times
Been thanked: 223 times

Bericht door ThoresenKoolhof » 22 nov 2018, 11:10

Rotterdam gaat in 2019 ook overstag, nog alleen maar roetveegpieten, langzaamaan krijgen dat kleine groepje beroepsdemonstranten toch hun zin, triest maar waar.
Types als Sylvana Simons en Jefrey Afriye zeggen te strijden tegen racisme, dat zal allemaal best maar het resultaat is nu juist dat racisme aangewakkerd word van beide kanten door de acties van deze types die overigens zelf grote racisten zijn maar dan ten op zichte van de blanke Nederlander, maar ja daar hoor of lees je nooit iets over in de media.

Leuk filmpje van Dumpert waar je ziet dat er ook onder gekleurde mensen grote verdeeldheid is.

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 11:27

Maak pieten wit en hebben de blanken onder ons dan ook redenen om in opstand te komen en het racisme te noemen van de donkere mede mens? En maken we pieten rood, zelfde verhaal? Kortom, gaat er dus ooit een einde aan komen als we veegpieten gaan inzetten? Of gaan we dan de racistische discussies krijgen tussen man/vrouw en waarom de sint geen vrouw is?

Wanneer is men tevreden? Wanneer zijn alle bevolkingsgroepen tevreden? Wanneer kan je niet meer de racistische kaart trekken? Waarom mag je racisme alleen combineren met dingen uit het verleden en niet uit het heden? Dus als pieten wit worden, waarom mogen de blanken onder ons het dan geen prettig idee vinden dat ze slaafjes zijn van de sint die wellicht over 5 jaar zwart moet zijn volgens bepaalde actiegroepen?

Wanneer gaat deze idiote discussie nou eens stoppen? Ik weet het antwoord wel, maar blijkbaar heel veel mensen niet omdat ze vooral vreselijk egoïstisch bezig zijn. Van alle kampen.

Ove White privilege trouwens. Dat zal best bestaan, maar ik vind dat je het dan wel heel erg specifiek maakt. Want zo zijn er veel meer doelgroepen onder de mens die hiervan last hebben. Ouderen vs. jongeren, mensen met een handicap vs. mensen zonder handicap. Mensen met een tatoe of piercing vs. mensen strak in pak. Ik noem dat niet direct discriminate, het zijn gewoon bedrijven en mensen die bepalen welk type persoon het best bij het bedrijf passen. De ene keer is het vreselijk oneerlijk (heb ik zelf ook mee ge maken gehad en geloof me, dat is echt niet tof) en de andere keer heb je er een soort van gunfactor mee. Vreselijk lastig onderwerp dus ik vind het oprecht jammer dat een aantal hier op de laatste pagina's zo te keer moet gaan tegen elkaar. Nergens voor nodig.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2113 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 22 nov 2018, 11:44

ThoresenKoolhof schreef:Leuk filmpje van Dumpert waar je ziet dat er ook onder gekleurde mensen grote verdeeldheid is.
Heel verrassend!
Normaal gesproken zijn de gekleurde mensen juist zo'n eenheid :?
Juancho schreef:Of gaan we dan de racistische discussies krijgen tussen man/vrouw en waarom de sint geen vrouw is?
Dat zou dan geen racisme zijn, maar discriminatie :wink:
Wanneer is men tevreden? Wanneer zijn alle bevolkingsgroepen tevreden?
Nooit, maar heb jij die illusie dan?
Wanneer kan je niet meer de racistische kaart trekken?
Zodra zwarte piet niet meer zwart is, dat is niet zo ingewikkeld.
Dan kan men nog steeds moeilijk doen, maar bijv. roetveeg piet kan niet van racisme worden beticht.
Waarom mag je racisme alleen combineren met dingen uit het verleden en niet uit het heden?
Wie zegt dat?
Dus als pieten wit worden, waarom mogen de blanken onder ons het dan geen prettig idee vinden dat ze slaafjes zijn van de sint die wellicht over 5 jaar zwart moet zijn volgens bepaalde actiegroepen?
Of je begrijpt niet goed wat het begrip racisme inhoudt, of je begrijpt niet zo goed wat de achtergrond is van de protesten tegen zwarte piet.
Iets meegekregen van de slavernij vroeger en het ontstaan van Sinterklaas en zwarte piet?
Want zo zijn er veel meer doelgroepen onder de mens die hiervan last hebben. Ouderen vs. jongeren, mensen met een handicap vs. mensen zonder handicap. Mensen met een tatoe of piercing vs. mensen strak in pak. Ik noem dat niet direct discriminate
Jij noemt discriminatie geen discriminatie?
Dat is apart.

En dat andere minderheden/doelgroepen last kunnen hebben van discriminatie klopt, maar dat vlakt het bestaan van white privilege niet uit.
het zijn gewoon bedrijven en mensen die bepalen welk type persoon het best bij het bedrijf passen.
Type persoon gaat over kwalificaties en persoonlijkheid, zaken als uiterlijk en leeftijd zouden geen rol mogen spelen (enkele uitzonderingen daargelaten). Gebeurt dit laatste wel, dan is er sprake van discriminatie.
De ene keer is het vreselijk oneerlijk (heb ik zelf ook mee ge maken gehad en geloof me, dat is echt niet tof)
Dan kun je je een beetje een voorstelling maken hoe het is om tot een doelgroep te horen die dit bijna standaard meemaakt. Waarbij die ene keer dus structureel is en de andere keer de uitzondering.
Vreselijk lastig onderwerp dus ik vind het oprecht jammer dat een aantal hier op de laatste pagina's zo te keer moet gaan tegen elkaar. Nergens voor nodig.

Dan heb je blijkbaar volledig gemist waar die discussie over gaat en ook wie tekeer gaat tegen wie.

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 12:23

Ren Höek schreef: Dat zou dan geen racisme zijn, maar discriminatie :wink:
Je snapt mijn punt. Of het nu racisme is of discriminatie, er zullen vanzelf weer groepen gaan opstaan die ergens tegen in gaan. 100% dat er bijv. groepen gaan opstaan als zwart piet weg is en er roetveegpieten zijn. Kan het niet bewijzen natuurlijk maar ik weet het wel zeker. Volgens mij zijn die groeperingen er nu ook al trouwens.
Nooit, maar heb jij die illusie dan?
Ik niet, maar de mensen die zo te keer gaan (voorstanders/tegenstanders) blijkbaar wel. Want waarom ga je er dan zo tegen te keer als je weet dat het toch nooit goed kan zijn. Dat is dus ook het probleem, men accepteert van elkaar niet dat het niet zwart/wit kan zijn. In dit geval dus letterlijk zo. Vandaar dat ik ook wat grappig opmerkte, maar eigenlijk heel serieus bedoeld, gooi alle kleuren mens door het sinterklaasfeest. Dan kan niemand zich meer benadeeld voelen. Zo moeilijk is het niet.
Zodra zwarte piet niet meer zwart is, dat is niet zo ingewikkeld.
Dan kan men nog steeds moeilijk doen, maar bijv. roetveeg piet kan niet van racisme worden beticht.
En als alle pieten wit zijn en als slaven worden gezien, dan heb je racisme toch weer te pakken? Dat is het hele punt, het denken in kleuren. Daar moet je vanaf.
Wie zegt dat?
Ik hoor nu alleen maar argumenten vanuit het verleden. Dat zal best, kan ik me ook best wel wat bij voorstellen. Maar als alle pieten wit worden heb je toch hetzelfde verhaal? Over de blanke medemens valt ook vast wel wat uit de geschiedenisboeken te halen toch? En al vind je dat niet, iemand kan zich nu, in deze tijd, ook niet prettig voelen als alle pieten wit zijn en als soort slaafje spelen voor de sint. Eens?
Of je begrijpt niet goed wat het begrip racisme inhoudt, of je begrijpt niet zo goed wat de achtergrond is van de protesten tegen zwarte piet.
Iets meegekregen van de slavernij vroeger en het ontstaan van Sinterklaas en zwarte piet?
Ik begrijp heel goed wat racisme en discriminatie inhoudt. En ik begrijp heel goed dat er donkere mensen zijn die het op basis van een ver verleden niet zo prettig vinden. Ik begreep echter ook dat er uit een ver verleden wat over de blanke medemens te vinden is op gebied van racisme en slavernij. Dat is nou precies mijn hele punt. Het geven van kleurtjes. De grootste denkfout die je maar kan maken wat mij betreft. Overigens wijs je hier dus na het verleden, want ik in mijn punt hierboven aangaf. Dat kan, maar zo zijn er ook zaken uit het heden die je kan aanhalen.
Jij noemt discriminatie geen discriminatie?
Dat is apart.
Ik bedoel daarmee dat ik de term white privilege niet zo passend vind omdat er dus veel meer van dit soort groepen om zo maar te zeggen zijn. Ik zie het dus eerder als een algemeen probleem en niet specifiek voor 1 doelgroep zoals nu met het sinterklaas feest.
En dat andere minderheden/doelgroepen last kunnen hebben van discriminatie klopt, maar dat vlakt het bestaan van white privilege niet uit.
Ik zeg alleen dat je het dus ook kan omdraaien. Dat er ook op bepaalde gebieden donkere mensen de voorkeur krijgen of wat dan ook. Dat verschil ligt ook aan het land natuurlijk, zoals in de discussie hierboven terecht door iemand werd gemaakt. We leven nu eenmaal in een wereld met diverse culturen. Als jij als blond meisje door Afrika loopt wordt je ook totaal anders aangekeken. Dus focus ligt me dus te veel op de term white privilege vind ik.
Type persoon gaat over kwalificaties en persoonlijkheid, zaken als uiterlijk en leeftijd zouden geen rol mogen spelen (enkele uitzonderingen daargelaten). Gebeurt dit laatste wel, dan is er sprake van discriminatie.
En dat gebeurt. Zowel bij de blanken als bij de donkeren. Niet goed, maar het gebeurt. Zeker als organisaties de keuze hebben uit bijv. 10 personen wordt dat gewoon meegenomen.
Dan kun je je een beetje een voorstelling maken hoe het is om tot een doelgroep te horen die dit bijna standaard meemaakt. Waarbij die ene keer dus structureel is en de andere keer de uitzondering.
Structureel weet ik niet. Ik werk bijv. bij een grote organisatie waarbij juist diversiteit enorm belangrijk is en ook wordt gepusht. Ik bekijk het dus zeker niet zo zwart/wit.
Dan heb je blijkbaar volledig gemist waar die discussie over gaat en ook wie tekeer gaat tegen wie.
Dat heb ik niet gemist, anders zou ik het niet zeggen. Ik vind dat een aantal zich hier kinderachtig gedraagt op de afgelopen pagina's. Waaronder jij. Daar mag jij natuurlijk anders over denken.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 12:29

Laten we inderdaad de boel gezellig houden. Nergens voor nodig om te gaan bitchen :D
Only in it for the money

Gesloten