Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 15:44

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:
Dat zou je kunnen doen idd. Persoonlijk vind ik die roetveegpiet een leuker plan, heb je tenminste nog een soort van coherent verhaal naar de kids. Als er dan nog steeds mensen willen demonstreren dan doen ze dat maar, dat zien we dan wel weer.
Het is een inschatting maar ik denk dat als Zwarte piet eindelijk overal verboden is, de volgende partijen gaan beginnen tegen roetvegen.
Trouwens idd wat die grens betreft, ik las dat in het besluit van Rotterdam om volgend jaar alleen nog maar roetveegpieten in te zetten ook echt afgesproken is om hoeveel vegen dat dan precies zal gaan :lol:
Daar zal de piet trouwens ook niet meer onhandig of dom zijn en ook niet met een karikaturaal accent spreken... erg grappig want als het uiterlijk voldoende veranderd is, waarom zou je je dan nog druk maken over dom en onhandig? Logica mensen, logica... ;)
Zover zijn we nu dus al. Echt heel bizar en ik moet er gewoon echt letterlijk keihard om lachen. Man man wat een niveau!
Dit brengt me ook op een ander punt, de hele discussie heeft m.i. veel te maken met het feit dat we op een gegeven moment begonnen zijn om een landelijke intocht via tv uit te zenden, later gevolgd door een paar weken sinterklaasjournaal - vóór die tijd was er veel meer variatie in de manier waarop lokaal Sinterklaas werd gevierd. Eigenlijk is het natuurlijk ook gewoon een gezinsfeestje.
Het is toch al vele jaren op TV? Toen ik nog een ukkie was ook al iig. En reken maar dat het in de niet zulke grote steden en ik schat zo in vooral buiten de randstad om nog heel, heel veel dorpen zijn waar het idd nog een gezellig gezinsfeestje is MET zwarte pieten Gewoon omdat men zich daar niet zo achterlijk druk maakt over dit onderwerp. Waar de donkere medemens wellicht ook wat beter in zo'n dorp wordt opgenomen als bijv. in een stad als Amsterdam en Eindhoven.

Kijk ik hier in Zwolle, daar waren ook maar een groepje van ongeveer 8 demonstranten. Dat is dus echt helemaal niets gemeten over al die mensen die naar de optocht gekomen zijn met hun ukkies. Dat de burgemeester overigens die demonstratie, aardig buiten de plek waar de sint aan kwam, alsnog verbood omdat er blijkbaar fans van PEC wat wilden doen is bijzonder triest. Maar veel belangrijker is dat je ook bij de intocht onze vriendelijke donkere medemens met ukkies zag in grote getalen. En die ukkies genoten als een malle. Die 8 personen die tegen zijn (toevallig of niet allemaal blank waren) tja, ik vraag me oprecht af of ze het deden voor de aandacht of omdat ze echt zo bekommerd zijn om de donkere mede mens. Maar dat recht hebben ze dus wat mij betreft hadden ze prima in een parkje achteraf mogen demonstreren. De enigen die er aandacht aan gaven waren de vogels in de bomen in het park :lol:

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 15:53

Was hier in Eindhoven ook maar een klein groepje joh, die KOZP'ers. Die stonden daar een beetje timide doch moedig stand te houden op het Catharinabordes terwijl ze omsingeld werden door een massa 'supporters' met middelvingers, 'ZIJ IS DE HOER VAN DIE ZWARTE' schreeuwend, eieren en bierblikjes gooiend. Het was een treurig gezicht.

In Rotterdam is er schijnbaar een soort van koepeloverleg waar allerlei lokale belangengroepjes in vertegenwoordigd zijn dus tsja, die werken met hun eigen dynamiek.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 887 times
Been thanked: 1175 times

Bericht door ruuddevil » 22 nov 2018, 20:08

ziege maar ook zagge schreef:Haha idd zeg, verderop kom ik dit bericht tegen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829207 ... traptreden

- kop suggereert dat hier een absurde eis wordt gesteld terwijl het gaat om een medisch voorschrift
- subkop stelt dat het om 'welgeteld één trede' teveel zou gaan
- uit de tekst blijkt dat het gaat om 17+14 treden
- tweemaal 'dan ook' geeft aan dat alle beslissingen in het verhaal logisch en begrijpelijk zijn, behalve die van de asielzoeker
- zinsnede 'houdt een gezinsunit bezet', de asielzoeker is dus een bezetter
- 'schrijnende gevallen' om de boel extra aan te dikken

Mensen aan rechterkant van het spectrum op de kast jagen met riooljournalistiek, de Telegraaf zal nooit veranderen.
Typisch links, alles goedpraten.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 233 times
Been thanked: 121 times

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 20:58

Ren Höek schreef: Over welke groep heb je het in hemelsnaam?
https://studybreaks.com/culture/racist- ... eferences/
Saying you don’t find a race of people attractive, however, is racism. If you view an entire group of people as “not your type” and the only thing they all have in common is their race, then you have a problem.
Prima, dan toch gewoon alleen maar donkere vrouwen daten!
https://www.rifemagazine.co.uk/2018/10/ ... ts-racist/
Ha, das ook racistisch!
White people, only dating black people is not progressive – it’s racist
Goed, dan moet iedereen maar zowel blank als donker daten. Maar voor de goede orde: alleen vrouwen, ok? Geen transgenders.

*SJW ALARM!!!!!*
When You Say “I Would Never Date A Trans Person,” It’s Transphobic.
https://www.lifesitenews.com/blogs/are- ... tivists-th

Dus: als man zijnde moet je ook omgebouwde mannen daten want anders ben je gewoon hartstikke fout! :roll:

Ik ben blij dat ik een gezin heb...... :lol:

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 21:27

Overigens heeft Dijkhoff ook al geopperd om demonstraties tijdens de intocht te verbieden. Het punt is duidelijk plus beide kampen krijgen alle tijd in de media om daarover te propageren. Dus een demonstratie is eigenlijk totaal overbodig, buiten de kosten en politie inzet tov de openbare orde
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 22 nov 2018, 21:47

Interessante discussie. Ik heb weinig invloed op wat ik aantrekkelijk vind. Zo schijn ik een van de weinigen te zijn die Dionne Stax zwaar overrated vindt. Donkere vrouwen is ook niet mijn ding, volgens bovenstaand onderzoek ben ik dus een racist.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 22:01

ruuddevil schreef:Zo schijn ik een van de weinigen te zijn die Dionne Stax zwaar overrated vindt. Donkere vrouwen is ook niet mijn ding, volgens bovenstaand onderzoek ben ik dus een racist.
Ik deel in dit alles je mening.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 22:25

J.B. schreef:Overigens heeft Dijkhoff ook al geopperd om demonstraties tijdens de intocht te verbieden.
Klaas 'Whatsinaname' Dijkhoff heeft permanent PVV-corvee dus moet met regelmaat rabiate onzin voorstellen die Henk en Ingrid goed ligt.

Natuurlijk zou zo'n demonstratieverbod een gang naar de rechter never nooit overleven. Artikel 9 van de Grondwet yo.

ruuddevil schreef:
ziege maar ook zagge schreef:Haha idd zeg, verderop kom ik dit bericht tegen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829207 ... traptreden

- kop suggereert dat hier een absurde eis wordt gesteld terwijl het gaat om een medisch voorschrift
- subkop stelt dat het om 'welgeteld één trede' teveel zou gaan
- uit de tekst blijkt dat het gaat om 17+14 treden
- tweemaal 'dan ook' geeft aan dat alle beslissingen in het verhaal logisch en begrijpelijk zijn, behalve die van de asielzoeker
- zinsnede 'houdt een gezinsunit bezet', de asielzoeker is dus een bezetter
- 'schrijnende gevallen' om de boel extra aan te dikken

Mensen aan rechterkant van het spectrum op de kast jagen met riooljournalistiek, de Telegraaf zal nooit veranderen.
Typisch links, alles goedpraten.
Nieuwsbronnen en hun motivatie op waarde kunnen schatten puur door begrijpend te lezen, het is een zeldzame kwaliteit dezer dagen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 23:12

O, ik vind dat de argumenten die hij benoemd best plausibel zijn. Waar ligt de grens, dat we straks de M.E. moeten inzetten bij een intocht? Ergens zal er een grens getrokken moeten worden.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 23:23

Zolang de demonstranten zich zelf correct gedragen moeten er wel heel erg spannende zaken gebeuren om zo'n verbod te billijken, om begrijpelijke redenen. ME inzetten om het recht van demonstratie te verdedigen vind ik trouwens sowieso totaal geen probleem, grondrechten verdedigen is een prima taak van de ME; een stuk nobeler dan zoiets banaals als 'de openbare orde'.

Maar het lijkt erop alsof het zo'n vaart niet zal lopen, de heren supporters lijken met hun gedrag een veranderde zwarte piet nl. weer een stukje dichterbij te hebben gebracht, zie Rotterdam: versnelde invoering van de roetveegpiet. De ironie...

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 23 nov 2018, 07:25

En we zullen zien dat de beroepsslachtoffers geen genoegen nemen met roetveegpiet. Dus de vraag blijft waar ligt de grens van de redelijkheid, wordt onze samenleving voortaan ingericht op de 0,00001 procent die ergens over gekwetst is. Of laten we de meerderheid in onze democratie leidend zijn.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2113 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 23 nov 2018, 07:58

ruuddevil schreef:Of laten we de meerderheid in onze democratie leidend zijn.
Dus als minderheden een mening kenbaar maken en gebruik maken van hun democratische rechten is dat slecht, maar als de meerderheid dat doet is het goed? Zoiets?

PS: In een democratie is de meerderheid per definitie leidend, wat echter niet wil zeggen dat minderheden geen/minder rechten hebben.
J.B. schreef:Overigens heeft Dijkhoff ook al geopperd om demonstraties tijdens de intocht te verbieden.
En is volkomen terecht afgemaakt over dit punt door alle andere politieke partijen. De wetgeving is hierover heel duidelijk.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 278 times

Bericht door koetje » 23 nov 2018, 08:44

Ren Höek schreef:
En is volkomen terecht afgemaakt over dit punt door alle andere politieke partijen. De wetgeving is hierover heel duidelijk.
Een voorgenomen demonstratie op 4 mei werd door alle politieke partijen veroordeeld en is ook de de rechter in een kort geding verboden. Recht van demonstratie kent als grondrecht zijn grenzen.

tijn0

Bericht door tijn0 » 23 nov 2018, 08:56

Skywalker schreef: "iemand valt alleen op blanke vrouwen. Is deze persoon discriminerend bezig volgens jou".
Dit topic kan veel korter als men oprecht luistert naar wat de ander zegt en netjes antwoord geeft.

Je vroeg het niet aan mij, maar ik vind dat geen discriminatie. Een vervolgvraag van jou zal waarschijnlijk zijn waar dan de grens ligt. Ik zou antwoorden dat, als het aankomt op liefde en seks, uiterlijk een geaccepteerd en zelfs logisch argument is om een keuze op te baseren, net als sekse. Ik kan rationeel prima bedenken dat een man net zo lief en gezellig kan zijn als een vrouw - en tegenwoordig heb je geen vrouw meer nodig om een kind te krijgen - maar dat, ergens in die puinbak van mijn brein, mijn voorkeur uitgaat naar een vrouw. Dan kun je mij voor het gerecht willen slepen, maar succes daarmee. Mij in een relatie dwingen waar ik geen zin in heb is juist fout.

Heel anders dan een werkgever, want als je dergelijke beslissingen op basis van emotie toestaat, eindig je uiteindelijk met nepotisme en uitsluiting. En aangezien iedereen gelijke kansen verdient op de arbeidsmarkt, wordt dat terecht afgekeurd.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 nov 2018, 10:30

koetje schreef:Een voorgenomen demonstratie op 4 mei werd door alle politieke partijen veroordeeld en is ook de de rechter in een kort geding verboden. Recht van demonstratie kent als grondrecht zijn grenzen.
Klopt, daarom geef ik ook aan dat de wet hierover heel duidelijk is.
Een demonstratie kan zeker verboden worden, maar niet door de argumenten van Dijkhoff. Oftewel hij maakte even puur een populistische opmerking om goedkoop te scoren.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 23 nov 2018, 11:23

Ren Höek schreef:In een democratie is de meerderheid per definitie leidend, wat echter niet wil zeggen dat minderheden geen/minder rechten hebben
Dan zijn we er toch uit?
Het lijkt er op dat de meerderheid ZP wil houden (je zou nog een officiële stemming kunnen houden eventueel).

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 nov 2018, 11:54

koetje schreef:
Ren Höek schreef:
Een voorgenomen demonstratie op 4 mei werd door alle politieke partijen veroordeeld en is ook de de rechter in een kort geding verboden. Recht van demonstratie kent als grondrecht zijn grenzen.
Precies, dit dus
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 nov 2018, 11:55

Skywalker schreef:Het lijkt er op dat de meerderheid ZP wil houden (je zou nog een officiële stemming kunnen houden eventueel).
De discussie gaat over het uiterlijk, niet over het bestaan.
Een minderheid neemt veel aanstoot aan het uiterlijk van zwarte piet en ze hebben goede argumenten, wat is dan het probleem om er roetveeg piet van te maken? Dat kun je uitstekend uitleggen aan kinderen, de pieten zijn nog steeds voldoende onherkenbaar en het racisme element valt weg.

Nuance en redelijkheid is echter minder interessant, want trekt geen publiek. Dus wat je vaak leest en ziet in de media zijn de extremen van beide kanten. Jammer en doodzonde.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 nov 2018, 11:56

ziege maar ook zagge schreef:Zolang de demonstranten zich zelf correct gedragen moeten er wel heel erg spannende zaken gebeuren om zo'n verbod te billijken, om begrijpelijke redenen. ME inzetten om het recht van demonstratie te verdedigen vind ik trouwens sowieso totaal geen probleem, grondrechten verdedigen is een prima taak van de ME; een stuk nobeler dan zoiets banaals als 'de openbare orde'.

Maar het lijkt erop alsof het zo'n vaart niet zal lopen, de heren supporters lijken met hun gedrag een veranderde zwarte piet nl. weer een stukje dichterbij te hebben gebracht, zie Rotterdam: versnelde invoering van de roetveegpiet. De ironie...
Als je in de zomer door Rotterdam loopt wordt je door de smog vanzelf wel een roetveegpiet :D
Only in it for the money

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 23 nov 2018, 12:29

Ren Höek schreef:De discussie gaat over het uiterlijk, niet over het bestaan.
Ik bedoelde dat het erop lijkt dat een meerderheid ZP zwart wil houden.
Ren Höek schreef:
Een minderheid neemt veel aanstoot aan het uiterlijk van zwarte piet en ze hebben goede argumenten, wat is dan het probleem om er roetveeg piet van te maken? Dat kun je uitstekend uitleggen aan kinderen, de pieten zijn nog steeds voldoende onherkenbaar en het racisme element valt weg.
Ah, dus ook al zou de meerderheid ZP zwart willen houden dan toch maar de minderheid volgen omdat ze "goede argumenten" hebben?
En wie bepaald of de argumenten goed zijn?

Volgende stap: een minderheid wil dat de Sint een aziatische transgender is.
Argument: het Sintfeest heeft alleen blanke en donkere mensen en geen trans lui. Door deze wijziging is dit alles wel vertegenwoordigd.
Goed argument; voeren we door.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 nov 2018, 13:04

Zinloos dit, de argumenten en voorbeelden worden steeds vreemder en ongeloofwaardiger.
Dus ik stop ermee.

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1829 times

Bericht door Maikel_91 » 23 nov 2018, 13:04

Skywalker schreef: Ik bedoelde dat het erop lijkt dat een meerderheid ZP zwart wil houden.
Het boeit kinderen geen moer of ie zwart is of roetvegen heeft. Het zijn de volwassenen die willen dat hij helemaal zwart blijft.
Met als een van de grootste argumenten
'het is een kinderfeest'.
Maar uiteindelijk is 't voor veel mensen gewoon weer een reden om lekker te kunnen zeiken op minderheden. En om ergens tegenaan te schoppen.

Laat het dan ook over aan de kinderen als zij 't prima vinden. Waarom dan al die ophef die blijft. Waarom tegendemonstraties gaan houden die zo uit de hand lopen als in Eindhoven als 't een kinderfeest betreft?
Het zijn de extremisten van beide kanten die elk jaar steeds een stapje verder gaan met een kinderfeest verpesten.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 23 nov 2018, 13:42

Ren Höek schreef:Zinloos dit, de argumenten en voorbeelden worden steeds vreemder en ongeloofwaardiger.
Dus ik stop ermee.
Dag sinterklaasje dahag dahag dahag dahag Zwarte piet!

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 nov 2018, 14:35

Skywalker schreef:
Ren Höek schreef:Zinloos dit, de argumenten en voorbeelden worden steeds vreemder en ongeloofwaardiger.
Dus ik stop ermee.
Dag sinterklaasje dahag dahag dahag dahag Zwarte piet!
dahag Roetveegpiet (kan ook net qua lettegrepen in de melodie :D )
Only in it for the money

tijn0

Bericht door tijn0 » 23 nov 2018, 14:56

Duidelijk voorbeeld van stropop:
A: veel mensen vinden het vervelend dat Piet pikzwart is, nog meer mensen maakt het niet veel uit. Wat is het bezwaar om er een roetveegpiet van te maken?
B: o ja, de minderheid bepaalt? Waarom maken we Sint niet een Aziatische transgender!?

En je maar afvragen waarom het in Nederland gaat, zoals het gaat. Als je op zo'n manier de discussie aangaat, dan kom je nooit bij elkaar. Al weet ik ook niet of dat de bedoeling is, in dit topic.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 15:00

Ren Höek schreef:
koetje schreef:Een voorgenomen demonstratie op 4 mei werd door alle politieke partijen veroordeeld en is ook de de rechter in een kort geding verboden. Recht van demonstratie kent als grondrecht zijn grenzen.
Klopt, daarom geef ik ook aan dat de wet hierover heel duidelijk is.
Een demonstratie kan zeker verboden worden, maar niet door de argumenten van Dijkhoff. Oftewel hij maakte even puur een populistische opmerking om goedkoop te scoren.
Je bedoelt: populair en/of goedkoop. Populistisch is doen alsof de burger door een elite wordt onderdrukt (en jij vervolgens de stem van dat volk bent), daar heeft die opmerking m.i. niet veel mee te maken. FF for the record ;-)
Maar goedkoop scoren was het idd zeker, daar heeft Klaas sowieso een handje van... meneertje kort-door-de-bocht.

Die 4 mei demo had tot doel het verstoren van een andere bijeenkomst (de dodenherdenking) en niet primair meningsuiting en kon wellicht om die reden verboden worden. Ik weet niet precies wat de uitspraak van de rechter was, die ga ik later nog wel eens opzoeken... toch interessant. Helaas is vervolgens niet doorgeprocedeerd door die Meijerink (trouwens dezelfde gast als in dat zwarte piet-botsplinters filmpje van Geenstijl) zodat we geen zwaardere uitspraak hebben. Burgemeesters verbieden wel vaker een bijeenkomst uit overdreven angst voor ordeverstoring wat dan later door de rechter berispt wordt maar dat was hier dus niet het geval.

Gesloten