Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 15:00

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef:
koetje schreef:Een voorgenomen demonstratie op 4 mei werd door alle politieke partijen veroordeeld en is ook de de rechter in een kort geding verboden. Recht van demonstratie kent als grondrecht zijn grenzen.
Klopt, daarom geef ik ook aan dat de wet hierover heel duidelijk is.
Een demonstratie kan zeker verboden worden, maar niet door de argumenten van Dijkhoff. Oftewel hij maakte even puur een populistische opmerking om goedkoop te scoren.
Je bedoelt: populair en/of goedkoop. Populistisch is doen alsof de burger door een elite wordt onderdrukt (en jij vervolgens de stem van dat volk bent), daar heeft die opmerking m.i. niet veel mee te maken. FF for the record ;-)
Maar goedkoop scoren was het idd zeker, daar heeft Klaas sowieso een handje van... meneertje kort-door-de-bocht.

Die 4 mei demo had tot doel het verstoren van een andere bijeenkomst (de dodenherdenking) en niet primair meningsuiting en kon wellicht om die reden verboden worden. Ik weet niet precies wat de uitspraak van de rechter was, die ga ik later nog wel eens opzoeken... toch interessant. Helaas is vervolgens niet doorgeprocedeerd door die Meijerink (trouwens dezelfde gast als in dat zwarte piet-botsplinters filmpje van Geenstijl) zodat we geen zwaardere uitspraak hebben. Burgemeesters verbieden wel vaker een bijeenkomst uit overdreven angst voor ordeverstoring wat dan later door de rechter berispt wordt maar dat was hier dus niet het geval.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 23 nov 2018, 15:01

tijn0 schreef:Duidelijk voorbeeld van stropop:
A: veel mensen vinden het vervelend dat Piet pikzwart is, nog meer mensen maakt het niet veel uit. Wat is het bezwaar om er een roetveegpiet van te maken?
B: o ja, de minderheid bepaalt? Waarom maken we Sint niet een Aziatische transgender!?

En je maar afvragen waarom het in Nederland gaat, zoals het gaat. Als je op zo'n manier de discussie aangaat, dan kom je nooit bij elkaar. Al weet ik ook niet of dat de bedoeling is, in dit topic.
Ik geloof niet dat de ZP discussie daadwerkelijk een compromis gaat opleveren.
Only in it for the money

tijn0

Bericht door tijn0 » 23 nov 2018, 15:31

Dat zal roetveegpiet worden, en over 15 jaar hebben we een keer een zwarte Sinterklaas.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 15:35

Eigenlijk ook wel ironisch: 'zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt' is historisch onwaar als argument vóór zwarte piet, maar krijgen de pro-zwarte pieters nu wel terug in de vorm van roetveegpiet. Tsja, als je met dat argument kwam kun je natuurlijk niet meer geloofwaardig tegen die roetveegpiet zijn he... :lol:

Oftewel: hoe het pro argument de anti oplossing werd.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 887 times
Been thanked: 1175 times

Bericht door ruuddevil » 23 nov 2018, 15:54

Ren Höek schreef:In een democratie is de meerderheid per definitie leidend, wat echter niet wil zeggen dat minderheden geen/minder rechten hebben.
Minderheden hebben dezelfde rechten als iedereen. Welk recht wordt er precies geweld aangedaan door Zwarte Piet?

tijn0

Bericht door tijn0 » 23 nov 2018, 16:40

ziege maar ook zagge schreef:Oftewel: hoe het pro argument de anti oplossing werd.
Ik snap de grap niet, zmoz. Idealiter, als je beide kampen bij elkaar had gezet, had je dit gekregen:
A - zwarte Piet moet weg.
B - waarom?
A - ik voel mij erdoor beledigd.
B - O, wat naar en vervelend. maar hij hoort zwart te zijn, dat is ook de traditie. Het is niet racistisch bedoeld.
A - dat snap ik, maar het voelt wel zo. Waarom wil je dat 'ie zo zwart is?
B - Hij komt door de schoorsteen en komt dan onder het roet te zitten, het zou raar zijn als 'ie niet zwart was.
A - als we hem nou niet pikzwart maken, maar roetvegen geven, zodat de traditie in stand blijft en ik mij niet beledigd voel?
B - lijkt me prima
A - cool.
A- Trouwens, dat paard is dierenmishandeling.

En zo duurde de ZP discussie nog geen 10 minuten :D .

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 18:20

Precies, zou ik voor getekend hebben tijn0 :Ja:

Stel je eens voor, al de energie die daarmee bespaard zou zijn.... zeker in deze tijd van klimaatverandering een gemiste kans :wink:

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 23 nov 2018, 18:36

En als de gekwetsten geen genoegen nemen met roetveegpiet?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 18:49

'Avec des si on mettrait Paris en bouteille', leerden we op de middelbare school ;)

Maar, landelijk is er natuurlijk helemaal geen echte onderhandeling zoals dat bijv. wel in Rotterdam het geval is, waar ze zojuist dus besloten hebben tot méér dan alleen een roetveegpiet. Waar het landelijk op uitdraait zullen we zien, ik vermoed een wat langzamer proces.

Gelukkig hoeft niemand 100% blij te zijn. Mensen mogen ook gewoon blijven demonstreren, heb ik geen last van hoor.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 233 times
Been thanked: 121 times

Bericht door Skywalker » 23 nov 2018, 19:17

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 23 nov 2018, 19:35

:D De beste man heeft gelijk..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 682 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 23 nov 2018, 20:50

Geweldig filmpje Skywalker :Ja:

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 23 nov 2018, 21:35

milansandro schreef:Geweldig filmpje Skywalker :Ja:
Met echte humor is inderdaad veel op te lossen. :)

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1831 times

Bericht door Maikel_91 » 23 nov 2018, 22:50

Skywalker schreef:
Beetje vergelijkbaar met dit stukje van Ricky Gervais over hoe mensen op Twitter reageren op elkaar.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 nov 2018, 23:08

Hehe...

Maar wat dat 'offended' betreft, het stikt van de mensen die nog veel meer offended lijken te zijn door het feit dat anderen offended zeggen te zijn door vermeend racistische elementen. Zo'n Sylvana vraagt aan Simek waarom hij de hele tijd 'zwartjes' zegt en kan vervolgens eindeloze scheldkannonades en doodswensen tegemoet zien, blijkbaar zijn al die lui die zo op haar reageren allemaal enorm offended door haar uitlatingen, net zoals ze verschrikkelijk offended zijn door mensen die demonstreren voor het veranderen van zwarte piet enz. - zó offended dat ze iedere vorm van beschaving laten vallen en als beesten tekeer menen te moeten gaan.

Als je dan zegt 'ja maar die begon' dan wens je blijkbaar dus een land waarin je écht niet meer je mond open durft te trekken omdat een beestachtige afstraffing van jouw idiote idee dat je je mening mocht geven, blijkbaar heel verdedigbaar is.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 nov 2018, 23:59

ruuddevil schreef:
Ren Höek schreef:In een democratie is de meerderheid per definitie leidend, wat echter niet wil zeggen dat minderheden geen/minder rechten hebben.
Minderheden hebben dezelfde rechten als iedereen. Welk recht wordt er precies geweld aangedaan door Zwarte Piet?
Hoe kan een fictief figuur überhaupt rechten hebben? Dat maakt de discussie ook heel apart denk ik. We voeren nu al pagina's lang een discussie over een soort sprookje. Het blijft toch bijzonder..
Only in it for the money

Dtrierum
Jeugdinternational
Clubvoorkeur:

Bericht door Dtrierum » 24 nov 2018, 09:38

tijn0 schreef:Dat zal roetveegpiet worden, en over 15 jaar hebben we een keer een zwarte Sinterklaas.
Dat had de NPO in haar Sinterklaasjournaal 3 jaar geleden al. Vond ik een mooie afsluiting van de discussie toen.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 24 nov 2018, 10:13

J.B. schreef:
ruuddevil schreef:
Hoe kan een fictief figuur überhaupt rechten hebben? Dat maakt de discussie ook heel apart denk ik. We voeren nu al pagina's lang een discussie over een soort sprookje. Het blijft toch bijzonder..
In dit geval is Zwarte Piet de overtreder en ik vraag me af welke rechten van de gekwetsten er met voeten worden getreden? En dat was naar aanleiding van de vraag of minderheden niet dezelfde rechten hebben. En dat weer nav mijn opmerking dat in een democratie het land niet wordt bestuurd op basis van een kleine groep beroepsslachtoffers. Maar goed, het is weer achter de rug, over een jaar melden we ons hier weer. :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 nov 2018, 11:44

ruuddevil schreef:
J.B. schreef:
ruuddevil schreef: Minderheden hebben dezelfde rechten als iedereen. Welk recht wordt er precies geweld aangedaan door Zwarte Piet?
In dit geval is Zwarte Piet de overtreder en ik vraag me af welke rechten van de gekwetsten er met voeten worden getreden? En dat was naar aanleiding van de vraag of minderheden niet dezelfde rechten hebben. En dat weer nav mijn opmerking dat in een democratie het land niet wordt bestuurd op basis van een kleine groep beroepsslachtoffers. Maar goed, het is weer achter de rug, over een jaar melden we ons hier weer. :D
hoho, het is no geen 5 december, nog ruim anderhalve week om ons druk te maken over een fictieve persoon :D
Only in it for the money

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times
Been thanked: 655 times

Bericht door PCGC » 24 nov 2018, 12:14

19.13 sta op voor zwarte piet
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 nov 2018, 12:40

Vergeet daarna niet om met eieren te gooien en nog wat racistische leuzen te roepen. Doet het altijd goed voor het imago van PSV.

Succes..
Only in it for the money

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 24 nov 2018, 23:31

Kennen we Peanuts? Jeweetwel: Charlie Brown en Snoopy!

Hartstikke racistisch.
https://www.dailywire.com/news/38657/ch ... -paul-bois

:roll:
Door dit soort zaken (en ik kom ze wekelijks tegen) is mijn afkeer tegen de linkse SJW kliek immens.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 24 nov 2018, 23:37

Klinkt alsof je flink offended bent :lol: :wink:

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 24 nov 2018, 23:58

ziege maar ook zagge schreef:Klinkt alsof je flink offended bent :lol: :wink:
:D

Wel als er door dit soort gejank zaken drastisch veranderen/verdwijnen.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 682 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 25 nov 2018, 00:19

Skywalker
Of je wil of niet je bent een racist(helemaal als je een blanke man bent)
Althans volgens de SJW kliek..
Wanneer je in een westers land woont met voornamelijk een blanke bevolking dan heb je " white privilege".. hoef je niks voor te doen. Er vanaf komen kun je niet, is onmogelijk, hoezeer je je best daar ook voor doet.
Althans volgens de SJW kliek..
De volgende stap is dan dat je " white guilt" wordt aangepraat..
Je moet je schuldig voelen voor al het leed dat blanke mensen donkere mensen hebben aangedaan, in het verleden en het heden...

Dus je bent gewoon screwed.. :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 nov 2018, 00:51

En ja hoor, de racisme kaart wordt getrokken.

Het lijkt de Sylvana Simons docu wel :D
Only in it for the money

Gesloten