De brexit

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1983 times
Been thanked: 1083 times

De brexit

Bericht door J.B. » 02 nov 2019, 13:18

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Brael schreef:
01 nov 2019, 12:51
We discussieren een beetje langs elkaar heen. Ik zeg nergens dat ze de regels gebroken hebben (hooguit fatsoensregels, maar dat kan geen nieuws zijn), ik zeg wél dat ze de uitslag niet gerespecteerd hebben, maar ik zeg nergens dat ze dat verplicht waren.
Ik vind verder dat dit niet de regels zouden moeten zijn van een referendum.
Een raadgevend referendum is gewoon onzin.
Nee, dat is niet waar. Een raadgevend referendum is een nuttig instrument om te kijken of en hoe groot een draagvlak is.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 02 nov 2019, 14:12

ziege maar ook zagge schreef:
01 nov 2019, 19:19
Tsja en dan zou het stikstofbesluit wellicht teruggedraaid worden, en dan? Niemand houdt van politieke keuzes die pijn doen en toch zijn die soms nodig.
Dat wordt nu ook grotendeels teruggedraaid, alleen zijn daar nu opstoppingen in het hele land voor nodig, kapotgereden deuren van een provinciehuis en zelfs het leger dat moest worden ingezet. Dan zie ik liever een referendum.
Aan welke mooie voorbeelden zit jij te denken?
De manier waarop de Zwitsers het hebben vormgegeven vind ik echt heel goed.
Structureel geld tekort in het onderwijs, in de zorg, bij de politie, bij de belastingdienst, te weinig aandacht voor het klimaat, achterblijvende lonen, de afbraak van de verzorgingsstaat, noem maar op - dat soort zaken is niet het gevolg van één besluit he, maar van jarenlange bezuinigingen. Dat los je dus ook helemaal niet op met een correctief referendum, daarvoor moet je stemmen bij de Kamerverkiezingen, staken en demonstreren. En stel dat je een (initiatief)referendum zou kunnen starten voor meer geld naar de zorg omdat mensen sterven en je verliest dat referendum, wat dan? Moet je je er dan maar bij neerleggen? Tuurlijk niet, dan ga je gewoon alsnog staken en demonstreren want de situatie is onhoudbaar.
Het zit je erg diep, geloof ik. Ik beweer ook nergens dat alle politieke problemen worden opgelost met een referendum, maar ik denk wel een aantal, en ik denk dat er dan ook heel wat minder stakingen en demonstraties nodig zijn.
Het mooie van een referendum is dat je behoorlijk snel via een democratische manier invloed kan hebben. Stemmen voor de Kamer(s) mag maar om de paar jaar, en dan stem je op een totaalpakket. Het sterke van een referendum is dat je gericht op één bepaald onderwerp stemt.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1060 times
Been thanked: 818 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 02 nov 2019, 14:31

Brael schreef:
02 nov 2019, 14:12
De manier waarop de Zwitsers het hebben vormgegeven vind ik echt heel goed.
Dat is maar één voorbeeld, maar wat vind je hier zo mooi aan?
Had je nog meer voorbeelden in gedachten?

Verder: er wordt pas sinds kort weer gedemonstreerd, ik zie dat juist als een hele goede zaak, een zeer belangrijk grondrecht bovendien.

Tussen twee haakjes: het wordt nu m.i. teveel een binnenlandse (of althans niet-Brexit) discussie, ik stel voor dat je een eventueel antwoord in dat topic zet.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 12 dec 2019, 10:15

Een beetje afgezakt dit onderwerp, maar een grote dag voor de Brexit vandaag.
De peilingen laten een absolute meerderheid voor Johnson zien, maar geven tegelijk aan dat er grote onzekerheid in die peilingen zitten, voornamelijk door het "winner takes it all" principe van de Britse verkiezingen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 dec 2019, 23:34

Nou,,zo te zien kan de brussel tango weer gaan beginnen. Es kijken of die mafklapper weer met een eisenlijstje gaat komen. Kunnen we m weer uitlachen daar. Plus Schotland zal toch richting onafhankelijkheid willen gaan.

Ik blijf het zeggen, dit zal Engeland geen goed doen. Maar gelukkig woon ik er niet.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 dec 2019, 23:35

Grote overwinning voor Johnson dus idd. Wat heb je dan slecht gepresteerd als Corbyn zijnde zeg... heb de verkiezingen zelf helemaal niet meer gevolgd maar ik ving op dat ie de hele tijd geen standpunt ingenomen heeft inzake de Brexit, alleen gezegd heeft 'ik wil een referendum', tsja...

Idd benieuwd waar ie nu weer mee gaat komen, Brussel ziet 'm al aankomen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 dec 2019, 23:38

12 dec 2019, 23:35
Grote overwinning voor Johnson dus idd. Wat heb je dan slecht gepresteerd als Corbyn zijnde zeg... heb de verkiezingen zelf helemaal niet meer gevolgd maar ik ving op dat ie de hele tijd geen standpunt ingenomen heeft inzake de Brexit, alleen gezegd heeft 'ik wil een referendum', tsja...

Idd benieuwd waar ie nu weer mee gaat komen, Brussel ziet 'm al aankomen.
brussel lacht m uit. Op dit moment lacht iedereen Engeland uit.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 dec 2019, 23:41

Behalve lieden zoals Poetin en Trump, die lachen juist de rest van de EU uit. Dit maakt hen weer een stuk sterker.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 dec 2019, 23:44

12 dec 2019, 23:41
Behalve lieden zoals Poetin en Trump, die lachen juist de rest van de EU uit. Dit maakt hen weer een stuk sterker.
Ze doen maar. Trump zit wankel en Poetin neemt niemand serieus.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 890 times
Been thanked: 1181 times

Bericht door ruuddevil » 13 dec 2019, 07:18

Het Britse volk kiest wederom duidelijk voor een Brexit. Zal wel weer aan de Russen liggen die de boel hebben gemanipuleerd...

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 758 times
Been thanked: 2321 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 dec 2019, 08:05

Enorme overwinning voor Johnson. Ik las vandaag: "De Britten houden gewoon meer van Great-Britain, dan de Nederlanders van Nederland." En daarom kunnen velen zich dit niet voorstellen.

Ik hoop dat het fantastisch met ze gaat.

En denk erom dat landen in de rij staan om deals te sluiten met Groot Brittannië... VS is de eerste, en is het niet Trump, dan is het wel de volgende POTUS.

.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 09:15

Van de 649 getelde zetels (650 in totaal), zijn er inmiddels al 364 voor Johnson. Enorm mandaat, waarmee hij zich bijna 40 "overlopers" kan permitteren, en nog steeds een absolute meerderheid houdt.
Laat die Brexit maar komen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 dec 2019, 09:29

En ik neem aan dat de antisemiet Corbyn snel opstapt.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 10:53

Het spel is op de wagen. SNP wint fors. Teken aan de wand. Es kijken wat de waffel van onze mafklapper waard is.

Anders is het GB bye bye. Heerlijk, de ramptourist uithangen. De jaren tachtig zullen in Engeland in het niet vallen met wat ze daar te wachten staat :mrgreen: :mrgreen:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/sc ... V0eLqN8MR4

`Van geluk gesproken: eerder deze week beloofde Ruth Davidson, de voormalige leider van de Schotse Conservatieven, dat ze naakt het meer van Loch Ness zou overzwemmen als de SNP 50 zetels zou halen, zo onwaarschijnlijk vond ze dat vooruitzicht. Lang zag het er naar uit dat Davidson haar belofte ging moeten houden, maar uiteindelijk halen de Schotse nationalisten dus 48 zetels.

De partij van de Schotse premier Nicola Sturgeon haalt daarmee bijna evenveel zetels als bij haar beste resultaat ooit, in 2015, toen ze 56 zetels in het Britse parlement kon veroveren. Sinds 2017 had de SNP 35 zetels in handen.

“Er is nu een mandaat om de bevolking van Schotland de keuze te bieden over onze eigen toekomst”, aldus Sturgeon. “Boris Johnson mag dan een mandaat hebben om Engeland uit de Europese Unie te halen. Hij heeft nadrukkelijk geen mandaat om Schotland uit de Europese Unie te halen. Schotland moet een keuze hebben over onze eigen toekomst. We willen de Schotse toekomst opnieuw in Schotse handen, dat is de belangrijkste boodschap van vanavond.”`

In Wales is er een meerderheid voor de Brexit, in Noord-Ierland niet. Dus Schotland onafhankelijk, N-I voegt zich bij Ierland, en Wales en Engeland worden een provincie van de Verenigde Staten. Mooi :mrgreen:
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 dec 2019, 11:22

J.B. schreef:
13 dec 2019, 10:53
en Wales en Engeland worden een provincie van de Verenigde Staten. Mooi :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 11:29

Schotland wil er nu uit, wat in principe hun goed recht is, maar wel een beetje vreemd als je de UK als 1 geheel beschouwt.

De UK is natuurlijk een apart land, met die 4 redelijk onafhankelijke gebieden, en nu blijkt maar weer eens dat al die gebieden zichzelf eigenlijk als individueel land beschouwen. Samenwerken zo lang het goed gaat, maar bij tegenslag gaan ze toch voor hun eigen hachje.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 11:34

Schotland moesten indertijd op de knietjes voor de Engelse overheersers. Dat er nu dan toch eindelijk een afscheiding gaat komen (eerst referendum, maar reken maar dat dat er doorheen komt) is wel de grootste winst van dit moment.

De schotten hebben het namelijk niet zo op die Engelsen, de Ieren trouwens ook niet. Gek he, hoe zou dat nu komen?

Dus het verwachte scenario is dat zowel Ierland (incl NI) en Schotland zich bij de EU voegen, en dat GB en Wales dus aparte staatjes worden. Dan mag de mafklapper zijn diplomatieke vaardigheden maar eens goed gaan aanspreken, want als dat gaat gebeuren verliest Engeland alle macht over het GB rijk.

Interessant, er wordt hoog spel gespeeld, en mijn voorspelling is dat de Engelsen zich hiermee in de voet hebben geschoten.

Good job guys, good job indeed :mrgreen:
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 11:44

J.B. schreef:
13 dec 2019, 11:34
Schotland moesten indertijd op de knietjes voor de Engelse overheersers. Dat er nu dan toch eindelijk een afscheiding gaat komen (eerst referendum, maar reken maar dat dat er doorheen komt) is wel de grootste winst van dit moment.

De schotten hebben het namelijk niet zo op die Engelsen, de Ieren trouwens ook niet. Gek he, hoe zou dat nu komen?

Dus het verwachte scenario is dat zowel Ierland (incl NI) en Schotland zich bij de EU voegen, en dat GB en Wales dus aparte staatjes worden.
Ik vraag me af waar al die verwachtingen op gebaseerd zijn. Bij het laatste onafhankelijkheidsreferendum (pas 5 jaar geleden) stemde Schotland tegen een onafhankelijkheid. Het is ook duidelijk dat de Schotten tegen een Brexit zijn. Dus de vraag voor de Schotten wordt nu: willen we liever in de EU, en uit de UK, of andersom?

Ook in de UK is overigens opnieuw duidelijk geworden dat peilingen vaak "te links" uitvallen. Een overwinning voor Johnson was wel voorspeld, maar zo'n grote overwinning "durfde niemand te voorspellen". Dus als er al peilingen zijn over een onafhankelijkheidsstem voor Schotland, is het maar zeer de vraag hoe accuraat die zijn.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 11:53

Dat de SNP fors wint lijkt me een duidelijk signaal dat dit de wens is van Schotland. Dat of ze hebben het kruisje op de verkeerde plek gezet gisteren..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 12:04

Ben benieuwd maar ik verwacht niet dat de Schotten de UK de rug toe zullen keren, daarvoor is die teveel deel van hun identiteit. Dat kan de EU nooit winnen en dat hoeven we denk ik ook niet willen.

Uiteindelijk zijn de Britten sowieso altijd zo'n beetje lid voor spek en bonen geweest dus ach, zoveel verandert er niet... het is gewoon een gemiste kans voor een sterkere EU mét de UK. "De gewone man" is nog steeds gemakkelijk tegen de EU te keren en daar zijn goede redenen voor; helaas zie ik de huidige politiek nog niet in staat om dat zelfs maar te erkennen, de neoliberale sociaaleconomische dwaling zit daarvoor te diep - niet alleen in veel van de lidstaten (met Nederland voorop) maar ook in bijv. het IMF, de ECB enz. En dus was de EU er wellicht ook gewoon niet klaar voor.

Niet dat ik er ook maar een greintje vertrouwen in heb dat de Britse "gewone man" het beter gaat hebben met een weer almachtig Londen, totáál niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 12:07

De roep op een referendum in Schotland is enorm als ik de media her en der mag geloven. Die willen maar wat graag hun onafhankelijkheid. Dat is niet iets wat nu pas speelt natuurlijk.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 13 dec 2019, 12:53

Waarom zou je de media geloven. Die zeiden dat er geen Brexit zou komen en dat Clinton Trump zou verslaan.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 13:07

Ik geloof de verkiezingsuitslag. En aangezien de partij die voor een Schotse afsplitsing is flink heeft gewonnen is dat een feit.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 13:12

Ja die hebben flink gewonnen in Londen, maar in Edinburgh zijn ze in de minderheid. Grote kans dus dat de Schotten hier strategisch gestemd hebben: nee ze willen geen Brexit, maar zodra ze weer hun eigen parlement kiezen: nee ze willen ook niet uit de UK. Ik denk dat het zo zit.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 13:19

Referendum komt op zeker eraan. De kans is groot dat een meerderheid voor de EU kiest. Gevolgd door NI en Ierland. GB wankelt. En mijn voorspelling is dat over een jaar of 7 de Engelsen weer met hangende pootjes terugkomen in Brussel als blijkt dat het allemaal toch zo slecht niet was die EU.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 13 dec 2019, 13:21

Haha yeah right. Want het is zo fijn in de EU.

Gesloten