De brexit

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1069 times
Been thanked: 823 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 02 apr 2019, 15:15

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

:lol:

VeresRivne
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Bericht door VeresRivne » 02 apr 2019, 16:15

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1991 times
Been thanked: 1084 times

Bericht door J.B. » 02 apr 2019, 20:13

Geweldig :D
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 02 apr 2019, 22:33

Ach, Cleese probeert tevergeefs een steentje bij te dragen.

Vroegah had je ook bij ons mensen uit de intelligentsia met genoeg engagement om belangrijke maatschappelijke zaken van hun duiding te voorzien. Maar tegenwoordig wordt iedere persoon die maar iets betekent door de populisten weggezet als 'elite' die zijn bek moet houden, de enige mening die nog getolereerd lijkt te worden is die van de klagers en de zwetsers. In Engeland is dat volgens mij niet anders.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 02 apr 2019, 22:49

Oja. Cabaret of comedy met een maatschappelijke lading is natuurlijk een linkse hobby. Dat is not done. kom ik weer terug op de demoniserings kaart. Wordt mij te pas en te onpas geroepen. Lekker makkelijk, want hiermee maak je iedere vorm van kritiek of discussie dood.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 04 apr 2019, 09:56

Goed stuk: https://www.nytimes.com/2019/04/02/opin ... -news.html

Met humor:
Politico reported the other day that the French European affairs minister, Nathalie Loiseau, had named her cat “Brexit.” Loiseau told the Journal du Dimanche that she chose the name because “he wakes me up every morning meowing to death because he wants to go out, and then when I open the door he stays in the middle, undecided, and then gives me evil looks when I put him out.”
:lol:

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 mei 2019, 15:24

Een tijdje geleden hadden we een discussie over de export van WW uitkeringen: dat kost Nederland geld (door fraude) en dat was allemaal de schuld van de EU en werd gebruikt als illustratie voor het feit dat we echt niks aan de EU hebben, en dat we er maar beter uit kunnen stappen. Kort daarna werd bekend dat een besluit over uitbreiding van die regeling mede op verzoek van Nederland opgeschort en nader onderzocht wordt, blijkbaar is men dus toch niet zo doof voor onze belangen. Dit los van het feit dat de UWV een flinke rol heeft in het bestrijden van de fraude, die ze lieten liggen.
Nu lees ik in de Volkskrant nog een interessant detail van het proces rondom die wet:

Uit het artikel 'Zo stemde Nederland in Europa':
De Nederlandse parlementariërs zijn vaak aanwezig en laten stemmingen zelden schieten.
[...]
Penibel was het wel toen een flink aantal Nederlandse parlementariërs afwezig was toen, mede op verzoek van Nederland, een cruciale stemming over uitstel van de export van WW-uitkeringen werd gehouden.
Dus onze mensen hadden ook nog nieteens de moeite gedaan hun stem te laten horen...! En vervolgens worden mensen wel opgehitst tegen de EU. Zo gemakkelijk gaat dat.

Zodalijk weer Europese verkiezingen, aangevoerd door GeenStijl wordt de anti-EU negativiteit weer over de mensen heen gekotst... fijn is dat toch he dat populisme, lekker een ander de schuld van alles kunnen geven :(

tijn0

Bericht door tijn0 » 08 mei 2019, 17:01

Irritant, inderdaad. Onder het verhaal van GeenStijl zit namelijk best een verzameling goede argumenten, maar door het op een schijtlollige en provocerende wijze te willen brengen, wordt de vorm belangrijker. Zonde, want Europa is nog niet zaligmakend en daar mag van mij best inhoudelijk de discussie over worden gevoerd.

Clubs als GeenStijl maken de wereld weinig beter.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 mei 2019, 19:52

GeenStijl is wat mij betreft het rioolputje onder de `journalistiek`. Ik kom er ook nooit eigenlijk.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 mei 2019, 20:20

Ongefundeerd, nodeloos kwetsen - maar intussen met dat ongefundeerd gure gedoe wel massa's mobiliseren en zo zeer effectief politieke macht uitoefenen. Over politiek vandalisme gesproken, best heftig hoor - maar dan vooral dat mensen blijkbaar waarde hechten aan wat die lui zeggen, en véél waarde ook - zie hoe groot ze de hakkelende korpsbal Baudet gemaakt hebben. Als makke schaapjes vertrouwt een flink publiek blindelings op de hardste schreeuwers.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 mei 2019, 20:24

ziege maar ook zagge schreef:Ongefundeerd, nodeloos kwetsen - maar intussen met dat ongefundeerd gure gedoe wel massa's mobiliseren en zo zeer effectief politieke macht uitoefenen. Over politiek vandalisme gesproken, best heftig hoor - maar dan vooral dat mensen blijkbaar waarde hechten aan wat die lui zeggen, en véél waarde ook - zie hoe groot ze de hakkelende korpsbal Baudet gemaakt hebben. Als makke schaapjes vertrouwt een flink publiek blindelings op de hardste schreeuwers.
Dat zijn over het algemeen lui die te dom zijn om zinnen van meer dan drie woorden te bevatten. Die mensen mogen ook stemmen. Maar verder totaal kansloos
Only in it for the money

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 91 times
Been thanked: 76 times

Bericht door PSV90 » 14 mei 2019, 20:32

Vind het wel opvallend dat de Brexit regelmatig wordt aangehaald als een argument om pro-EU te zijn. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen natuurlijk, maar mensen bang maken om uit 'een club' te stappen doet me ergens een beetje denken aan een motorbende.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 mei 2019, 20:55

Hmmm.. die praktijk ken ik nog niet zo, Brexit is m.i. eerder een geweldig argument om nooit aan een bindend referendum te beginnen.

Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen: als jij niet kunt delen in het concurrentievoordeel van de landen om je heen dan ben je wat dat betreft in het nadeel. Naarmate de landen om je heen zich organiseren wordt het voor jou dus steeds interessanter om mee te doen. Maar in hoeverre dat direct met 'Brexit' te maken heeft, misschien niet veel.

Ik denk persoonlijk dat we absoluut niet meer zonder de EU kunnen - wij als Nederland niet maar de rest van Europa ook niet, eigenlijk de hele wereld niet. Tegelijkertijd vind ik het ook vreselijk irritant dat een aantal zaken in de EU gaat zoals 't gaat, het is daarbij doodzonde dat de kritiek op het moment zo snel doorslaat naar 'we moeten eruit' - iedereen die zich daarmee bezig houdt die draagt nl. niks meer bij aan verbetering. Hoe meer 'exiters' hoe minder verbeteraars en dus ook hoe minder kans op verbetering.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 14 mei 2019, 23:32

PSV90 schreef:Vind het wel opvallend dat de Brexit regelmatig wordt aangehaald als een argument om pro-EU te zijn. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen natuurlijk, maar mensen bang maken om uit 'een club' te stappen doet me ergens een beetje denken aan een motorbende.
Het laat in ieder geval zien dat je met een kleine meerderheid een heel heel erg lang proces krijgt. Ik vind dat Nexit stemmers dat ook beseffen.

Een FvD kan wel net doen alsof het allemaal zo simpel is met zn 'dat doe je gewoon' nou ik dacht het niet,
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 764 times
Been thanked: 2325 times

Bericht door ShovingNE2 » 15 mei 2019, 10:03

PSV90 schreef:Vind het wel opvallend dat de Brexit regelmatig wordt aangehaald als een argument om pro-EU te zijn. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen natuurlijk, maar mensen bang maken om uit 'een club' te stappen doet me ergens een beetje denken aan een motorbende.
Het is een beetje als de valse voorstelling van zaken die D66 altijd geeft:
@RobJetten
Goed nieuws: Pro-Europese partijen slaan de handen ineen. Samen met het Franse En Marche en andere progressieve partijen maken we een vuist tegen de partijen die Europa af willen breken. Staan we op voor de zwijgende meerderheid die vóór Europa is.
Je bent volgens Rob Jetten voor meer EU of je wil het afbreken. Ook het walgelijke gebruik van 'Europa' waar men het heeft over de EU. Een bewuste spin, anders komt de boodschap niet aan.

Maar je bent voor of tegen, volgens deze partij is er geen middenweg.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 888 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 15 mei 2019, 10:15

ShovingNE2 schreef:
Het is een beetje als de valse voorstelling van zaken die D66 altijd geeft:
@RobJetten
Goed nieuws: Pro-Europese partijen slaan de handen ineen. Samen met het Franse En Marche en andere progressieve partijen maken we een vuist tegen de partijen die Europa af willen breken. Staan we op voor de zwijgende meerderheid die vóór Europa is.
Je bent volgens Rob Jetten voor meer EU of je wil het afbreken. Ook het walgelijke gebruik van 'Europa' waar men het heeft over de EU. Een bewuste spin, anders komt de boodschap niet aan.

Maar je bent voor of tegen, volgens deze partij is er geen middenweg.
En dat is tamelijk ironisch voor een middenpartij..

Bij D66 heb ik altijd het idee dat ze het verkeerde stokpaardje/doelgroepje hebben gekozen om aan gelinkt te willen worden.

Christenen, Boeren, Ondernemers, allochtonen, laaggeschoolde arbeiders, dierenliefhebbers, groenen, de meeste partijen en doelgroepen zijn best makkelijk aan elkaar te koppelen. Bij D66 is dat (volgens mij) Europa en onderwijs, maar trekt dat even veel publiek als een optreden van Rini Valentijn op zondagmiddag.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 mei 2019, 10:46

Op EU vlak is D66 geen middenpartij, maar extreem links.

Pechtold riep ooit dat zijn droom was dat nationale parlementen opgeheven zouden worden en alles vanuit Europa geregeld zou worden. Een Europees leger, een Europese politiemacht... Eurogendfor word al ingezet door Macron.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 mei 2019, 10:51

D66 is niet links. Dat is gewoon een liberale partij. Progressief centrum rechts. De enige trouwens want de rest is zo conservatief als de pest
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 15 mei 2019, 10:51

D66 zit in het EP toch heel gewoon samen met de VVD in de liberale fractie hoor. Niet in Verenigd Links, niet in de Sociaaldemocraten, niet bij de Groenen.

Er zijn sowieso maar weinig politici bestand tegen polarisatie en helemaal in verkiezingstijd... men moet stelling nemen, differentiëren, boude uitspraken doen. In dat licht bezien zin vind ik genoemde teksten van D66 nogal gematigd.

Meet de hele tegenstelling voor/tegen de EU vind ik tamelijk onzinnig. Ook Nederlandse opiniepeilers vragen bijv. de hele tijd: wilt u méér of minder taken naar de EU. Tsja en wat als je minder wilt, welke taken moeten dan wegvallen? Ja natuurlijk de dingen die je niet nodig vindt. Maarja dingen die je met de EU afspreekt die vond je blijkbaar nodig he, of je kreeg er iets anders voor terug, kortom ook als je besluit dat je 'minder' wilt sta je nog gewoon met je handen in je zakken. Het geeft geen richting, het geeft alleen een gevoel weer. Tsja, leuk. Gevoel.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 mei 2019, 11:00

Een stem op de VVD is ook een stem op D66. Ik hoop dat dit meest Eurosceptische uitslag ooit wordt binnen de EU, in ieder land.

Gewoon het megalomane project van engnekken als Timmerfrans en Verhofstadt een halt toe te roepen. EU? Prima. Maar wel met mate. Een stap terug vind ik helemaal niet erg.

Als een Pool in NL 1 maand werkt heeft hij recht op WW. Dan heeft een NL-er nog geen recht op WW. Maar arbeidsverleden in eigen land telt ineens mee. Je weet gewoon dat het dingen zijn om Oost Europese landen te paaien maar waar massaal misbruik van gemaakt gaat worden. Binnen een jaar zijn er Oost Europeanen met WW-uitkeringen uit 7 verschillende landen.

Dat soort ongein maakt dat men helemaal klaar is met het doordraven van de EU.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 mei 2019, 11:03

Sorry, maar dit is weer typisch dat populistische gebral. Komen met een schijnvoorbeeld over WW, roepen dat D66 en VVD dezelfde partijen zijn omdat ze toevallig pro EU zijn.

Dan zeg ik een stem op de SP is hetzelfde als een stem op de PVV of de FvD.

Lekker zo
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 15 mei 2019, 11:22

Het lijkt wel zo te zijn zoals Shoving zegt: ze zitten samen in een fractie en dus maakt het niet uit op welke van de twee je stemt. Maar zo is het niet: binnen al die fracties vindt nl. een eigen machtsspel plaats - zo zit de CU bijv. nu (nog) in de ECH waar bijv. ook Poolse en scandinavische nationalisten in zitten en waar de club van Baudet zich bij aan zou willen sluiten, er is zo binnen die fracties sprake van een bepaald evenwicht wat naar de ene of de andere kant door kan hellen op basis van verkiezingsuitslagen en (als gevolg) bewegingen van partijen.
Terug naar D66: stem je op VVD dan maak je de dezelfde liberale fractie dus rechtser.

Wat betreft Timmermans en Verhofstad, ik vind het altijd een beetje triest hoe zij door anti-EU krachten neergezet worden als gevaarlijke figuren, soort van landverraders. Het EP bestaat uit 750 mensen en Verhofstad is daar welgeteld één van, in 2009 gekozen met het hoogste aantal voorkeursstemmen van allemaal. Hij zit daar dus gewoon democratisch gekozen zijn visie uit te dragen, waarom moet daar zo spannend over gedaan worden? Sommigen willen meer éénwording binnen Europa, dat is toch geen verboden standpunt oid? Zij hebben niet stiekem de macht en een 'project' waar wij allemaal slachtoffer van zijn, ze doen gewoon mee aan het democratische proces, in alle openheid, niks geheimzinnigs of wat dan ook, staan gewoon voor hun visie en zijn daar consequent in. Prima politiek, zou ik zeggen.

Waarom zo fel op de man terwijl je ook gewoon een democratisch/politieke stem hebt? Bij dat op de man spelen blijven de argumenten vaak toch achterwege en is er dus ook geen discussie, wordt ook niemand ergens van overtuigd oid.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 mei 2019, 11:29

D66 en VVD zetten vooral in op economische belangen. Maar dat is een open deur.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 mei 2019, 11:42

Yep. Alles wat je kritisch richting de EU zegt is populistisch gebral. En dan sterft er weer een discussie in schoonheid. Een beetje de calimero kaart die neuzen trekken. Dan houdt het ook vaak op.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 mei 2019, 11:49

Als je in partijslogans gaat praten, doe ik gezellig mee :D
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 15 mei 2019, 11:56

:x

Schandelijke tweet van de VVD zojuist richting Baudet. Baudet stuurt wat boeken naar Rutte 'ter voorbereiding'. De VVD meldt dat hij klappen gaat krijgen.

Komt vandaag je kant op @thierrybaudet Ter voorbereiding. #VVD 🧡💙 pic.twitter.com/q5NzmCQ5VC— VVD (@VVD) May 15, 2019

Gesloten