Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 39 times

Binnenlandse politiek

Bericht door tirzah » 11 sep 2019, 11:31

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:17
ziege maar ook zagge schreef:
11 sep 2019, 11:14
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:10
Als je als publieke omroep een afspiegeling van je bevolking wil zijn, dan heb je dus werk te verrichten.
Ik zie dat anders: mensen die zichzelf vertegenwoordigd willen zien hebben werk te verrichten. Je kunt nl. gewoon zendtijd krijgen, pak die dan. Nogmaals, van de VARA kun je niet eisen dat die opeens een rechtse bias laten zien.
Niemand hoeft een bias te laten zien, gewoon een reele afspiegeling van de ideeen die er in de Nederlandse bevolking spelen, zou al meer dan genoeg zijn.
Nouja, blijkbaar denken politici als Baudet en Wilders daar toch anders over, die hebben het idee dat ze daar voornamelijk bejegend worden door linkse journalisten.
Dat ze dat idee hebben kan ik me voorstellen.
De geluiden die ik opving van oud leerlingen die naar de School voor de Journalistiek gingen en ook van een neef van mij die daar onlangs afstudeerde geven overduidelijk aan dat de algemene opvattingen onder docenten en studenten, eufemistisch gezegd, iets ;) meer naar links dan naar rechts neigen.
Ik denk dan ook dat WNL als reactie op de linkse NOS en zelfbenoemde "quality press" is ontstaan.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 225 times
Been thanked: 218 times

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:32

11 sep 2019, 11:24
De VARA doet het gewoon erg goed, WNL kan daar niet tegenop. Die rechtse jongens lijken dat de VARA kwalijk te nemen, zo lijkt het. Plus al die factoren die ik noem die die cijfers nuanceren.
WNL en DWDD zitten ook op verschillende tijdstippen. Volgens mij scoort WNL best aardig in de ochtenden.
There are no mistakes, there are just happy accidents.

Brael
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:38

J.B. schreef:
11 sep 2019, 11:28
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:25
Ja, de rechtse politici en de (mainstream) media zullen nooit vrienden worden. De rechtse politici wijten dat aan de media, de media wijten dat vooral aan de politici. Ik denk dat we wel kunnen vaststellen dat rechtse politici kritischer benaderd worden dan linkse politici in de mainstream media. Of dat terecht is (waarheidsvinding) of onterecht (politieke correctheid, persoonlijke voorkeuren van journalisten, geef het een naam), is de grote vraag. Ik neig wel naar het kamp van de rechtse politici.
In DWDD wordt niemand echt kritisch bevraagd. Daar is het meer het `wat hebben we het allemaal leuk en gezellig met elkaar` stigma.

Jinkek/Pauw maken daar geen onderscheid in. Die zijn altijd kritisch, of er nu een Baudet zit of een Klaver. Ik heb het idee dat Jinek zelfs harder is tegen linkse politici. Wellicht wegens het stigma dat ze daar te lief zouden zijn tegen linkse politici.
En hoe denk jij dat ze aan dat stigma zijn gekomen?

Maar zelfs iets dat objectief zou moeten zijn, zoals het nieuws, is dat niet altijd.
- Wie herinnert zich verslaggeefster Maartje van Weegen nog, die live in de NOS uitzending vertelde dat ze "tot haar grote spijt" moest melden dat Leefbaar Rotterdam de grootste partij was geworden in Rotterdam?
- Wie kan vertellen waarom de NOS meldt dat de argumentatie van Wilders gister niet mocht worden uitgezonden, terwijl dat later grote onzin blijkt te zijn?
- Worden linkse politici ook zovaak in de rede gevallen door een interviewer?

- Is het nodig om bij een schietpartij in de VS de namen van Wilders en Baudet er even bij te betrekken, als de expert aan tafel duidelijk over eenlingen praat?

Sommige zaken zijn gewoon ronduit subjectief, en kunnen echt niet bij de NPO. Sommige zaken zijn discutabel. Zijn dit soort dingen allemaal "incidenten", of "amateuristische foutjes", of is hier toch stiekem wel een lijn in te ontdekken?

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 130 times
Been thanked: 170 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:54

Het gaat dus niet zomaar om rechtse politici, maar specifiek om twee populisten waarvan er eentje zelf afstand neemt en de ander juist meer te zien is dan wie dan ook, kortom uiteindelijk gaat het alleen om Wilders.

Kortom nogmaals, dit is een compleet zelfgekozen frame, hier doe je niks aan. Wilders mocht meeregeren en haakte snel af want die moet nou eenmaal verschoppeling zijn, zijn identiteit en electorale aantrekkelijkheid hangt daarvan af. Als je iets afschildert als boze elite - of het nou Den Haag of Hilversum is - dan moet je daar afstand van blijven nemen. Den Haag zal daar nooit iets aan kunnen veranderen en de NPO ook niet.

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:38
- Wie kan vertellen waarom de NOS meldt dat de argumentatie van Wilders gister niet mocht worden uitgezonden, terwijl dat later grote onzin blijkt te zijn?
Volgens mij kun je helemaal niet hard maken dat de NOS hier bewust Wilders buiten beeld gehouden heeft. Ik ben daar trouwens wel heel benieuwd naar.
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:38
- Worden linkse politici ook zovaak in de rede gevallen door een interviewer?
Heb jij een echt antwoord of gok je maar?

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 12:01

Nee, dan begrijp je het punt niet helemaal.

Het eerste punt is al: Waarom neemt Wilders zelf afstand? Dat zal hij niet doen omdat hij denkt dat hij objectief behandeld wordt.
Je tweede punt klopt (wederom) niet: Baudet is niet meer te zien "dan wie ook". Baudet is meer te zien dan de andere nieuwe partijen, maar dat is logisch.

Maar als je naar mijn voorbeelden kijkt (ja, het zijn slechts een paar voorbeeldjes), dan zie je daaruit dat rechtse politici niet objectief behandeld worden. Dat is het punt, en daarom gaan ze zelf alternatieven zoeken. Dus dat ze Hilversum als boze elite afschilderen, zit daar misschien een kern van waarheid in? Ik denk van wel.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:02

@Brael Heb je ook voorbeelden uit 1972? Sjesus, Maartje van Weegen. Inmiddels het medialandschap en berichtgeving ook wel veranderd.

Enja, linkse politici worden zeker aan de tand gevoeld. De rechtse kliek is bang voor kritiek en gaat daar dus niet meer zitten.

`Is het nodig om bij een schietpartij in de VS de namen van Wilders en Baudet er even bij te betrekken, als de expert aan tafel duidelijk over eenlingen praat?`
Ja, omdat de rechts populisten dit soort geweld voeden. Dat is inmiddels toch wel algemeen bekend lijkt me en mag gewoon benoemd worden.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 12:11

Zeker, er valt voor alles wel een uitleg te geven. Het ene is lang geleden, linkse politici worden ook zo vaak in de rede gevallen (voorbeelden?), en het is "algemeen bekend" dat rechtse politici geweld voeden.

Allemaal zeer matige uitleg zonder concreet te worden, en over mijn punt van het Wildersproces kom je wijselijk niet terug. Je kunt alles recht proberen te praten wat krom is, maar dat maakt het niet minder krom.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:14

Concreet? Als je dat wil. De linkse DWDD en Emile Roemer. Heeft `m de nodige zetels gekost. Nu mag jij weer.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:19

O, en over rechtse populisten en geweld hier een aardig opiniestukje.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... gle.com%2F

NESTA
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 55 times
Been thanked: 99 times

Bericht door NESTA » 11 sep 2019, 12:27

Volgens mij is er 1 heel groot dieptepunt als het om geweld gaat: De moord op Pim Fortuyn. Gepleegd door een linkse milieuactivist.
“Wine is fine. But whisky is quicker.”

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 16 times
Been thanked: 191 times

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 12:32

J.B. schreef:
11 sep 2019, 11:13
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:04
Over welk programma wil je precies mijn mening?
Begin met Nieuwsuur. Wat is daar links aan?
Was het nieuwsuur met dat schandalige geknip in een interview met Poetin over de MH17?

Edit: was de NOS. Wat was dat een bizar staaltje 'De Russen zijn het kwaad' terwijl het tegenovergestelde wat de NOS probeerde te zeggen met het geknip waar was. Ook van de NOS: explosie geluiden zelf toevoegen onder radarbeelden. Bizar.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:34

@ShovingNE2 Wat is er geknipt dan? Iets concreter graag. En wat heeft dat te maken met linkse berichtgeving?
NESTA schreef:
11 sep 2019, 12:27
Volgens mij is er 1 heel groot dieptepunt als het om geweld gaat: De moord op Pim Fortuyn. Gepleegd door een linkse milieuactivist.
Recentelijke jaren louter rechts extremisten. Lubke (recentelijk nog) Christ Church en Breivik bijvoorbeeld. De geweldstoename is zeker de laatste jaren als het om politieke gronden gaat afkomstig van extreem rechts. Daar doet een moord op Fortuyn niets aan af.

ruuddevil
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 104 times
Been thanked: 159 times

Bericht door ruuddevil » 11 sep 2019, 12:34

Het interview met Wilders bij EenVandaag daar viel ik toevallig in. Dat was geen interview maar een discussie, beneden alle peil hoe die Jojanneke zich gedroeg.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:35

ruuddevil schreef:
11 sep 2019, 12:34
Het interview met Wilders bij EenVandaag daar viel ik toevallig in. Dat was geen interview maar een discussie, beneden alle peil hoe die Jojanneke zich gedroeg.
Nee, bij Wilders mag je niet kritisch zijn. Goed dat ie er niet meer zit zeg. Je zal maar een lastige vraag krijgen..

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 12:39

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 12:32
J.B. schreef:
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:04
Over welk programma wil je precies mijn mening?
Was het nieuwsuur met dat schandalige geknip in een interview met Poetin over de MH17?

Edit: was de NOS. Wat was dat een bizar staaltje 'De Russen zijn het kwaad' terwijl het tegenovergestelde wat de NOS probeerde te zeggen met het geknip waar was. Ook van de NOS: explosie geluiden zelf toevoegen onder radarbeelden. Bizar.
Poetin kletste 5 minuten lang om de vraag heen. Moet je dat uitzenden? Tuurlijk niet.

Desondanks heeft de NOS toen aangegeven dat ze dit niet handig gedaan hebben. De NOS werd ter verantwoording geroepen, nam de kritiek serieus, gaf uitleg - dat is hoe fatsoenlijke media werkt.

Desondanks gebruikt de 'Dit wil de msm je niet vertellen!' brigade dit ene voorval nu alweer jaren om zogenaamd aan te tonen dat de NOS zo'n beetje net zo erg is als Russia Today....

Vooral opvallend daarbij is m.i. de wijze waarop die brigade zich achter Poetin schaart - net als Baudet, net als Wilders. Het past in het narratief he...

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:43

11 sep 2019, 12:39
ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 12:32
J.B. schreef:

Desondanks gebruikt de 'Dit wil de msm je niet vertellen!' brigade dit ene voorval nu alweer jaren om zogenaamd aan te tonen dat de NOS zo'n beetje net zo erg is als Russia Today....

Vooral opvallend daarbij is m.i. de wijze waarop die brigade zich achter Poetin schaart - net als Baudet, net als Wilders. Het past in het narratief he...
Tsja, een complot klinkt altijd spannender dan de werkelijkheid is natuurlijk. Dat daar nog mensen intrappen...

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 12:47

J.B. schreef:
11 sep 2019, 12:14
Concreet? Als je dat wil. De linkse DWDD en Emile Roemer. Heeft `m de nodige zetels gekost. Nu mag jij weer.

Dus bij DWDD nodigen ze een linkse politicus uit, die door een rechtse gast aan de tand wordt gevoeld. Concreet zegt de rechtse gast eigenlijk alleen dat Roemer vooral wat minder braaf had moeten zijn. De presentator speelt in dit fragment geen enkele rol.

Als je dat gelijkstelt met de voorbeelden die ik geef, waar journalisten/presentatoren subjectief (lijken te) zijn, dan heb je mijn punt niet begrepen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 12:52

Ah, het voorbeeld staat je niet aan en haalt je punt onderuit. Blijft staan dat een linkse politicus in de links programma aan de tand wordt gevoeld. De Vries is trouwens allesbehalve rechts, gezien zijn kritiek op Wilders en Baudet. Maar dat heb je blijkbaar even gemist. Dus je zit er een beetje naast in de poging dit voorbeeld onderuit te halen.

Jij vindt dat de presentatoren subjectief zijn omdat het toontje van Maartje van Weegen je niet aanstaat. Dat is dus louter een aanname van jouw kant en alles behalve een versterking van je punt.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 12:53

J.B. schreef:
11 sep 2019, 12:43
Tsja, een complot klinkt altijd spannender dan de werkelijkheid is natuurlijk. Dat daar nog mensen intrappen...
Nou ja, het is nou ook weer niet zo dat er geen complotten bestaan he, het gaat er alleen om: waar baseer je dat idee op.

Ook is er natuurlijk zoiets als bias. Dat mensen zich beklagen over het feit dat VARA programma's een linkse signatuur hebben is m.i. als klagen dat je in het voetbal geen doelpunten met de hand mag maken.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 13:05

J.B. schreef:
11 sep 2019, 12:52
Ah, het voorbeeld staat je niet aan en haalt je punt onderuit. Blijft staan dat een linkse politicus in de links programma aan de tand wordt gevoeld. De Vries is trouwens allesbehalve rechts, gezien zijn kritiek op Wilders en Baudet. Maar dat heb je blijkbaar even gemist. Dus je zit er een beetje naast in de poging dit voorbeeld onderuit te halen.

Jij vindt dat de presentatoren subjectief zijn omdat het toontje van Maartje van Weegen je niet aanstaat. Dat is dus louter een aanname van jouw kant en alles behalve een versterking van je punt.
Jezus dit is een slechte post van jou zeg.

1) het voorbeeld haalt mijn punt juist niet onderuit, dat probeer ik je uit te leggen. In mijn voorbeelden gaat het om het gedrag van presentatoren/journalisten, die objectief horen te zijn. In jouw voorbeeld gaat het om een gast, die niet objectief hoeft te zijn (en wat mij betreft niet eens overdreven kritisch is, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak). Of De Vries daarbij rechts of links is, daar kan ik inderdaad naast zitten, maar dat doet niet ter zake.
2) het heeft niks met "het toontje" van Maartje van Weegen te maken. Het heeft te maken met de woorden die ze feitelijk uitspreekt, en waarmee ze een duidelijke mening verkondigt.

Als je weerwoorden van dit niveau blijven, dan zal dit mijn laatste reactie zijn op jou.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 50 times

Bericht door milansandro » 11 sep 2019, 13:13

Bijzonder onfatsoenlijk hoe die Jojanneke continue Wilders in de rede viel...
Onprofessioneel ook...

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 13:34

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet: Mediacourant grossiert in ridicule kletspraat maar wordt toch steeds aangehaald. Twee voorvalletjes van foutjes bij de NOS zijn daarentegen voldoende om de hele NPO weg te zetten.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 13:50

Dit lijkt me een beetje overtrokken reactie. Niemand zet de NPO als geheel weg (tenminste, niet voor zover ik weet), er wordt alleen geconstateerd dat ze overwegend links georienteerd zijn. Met concrete voorbeelden (sommige voorbeelden kun je echt niet omheen, andere zijn "debatable"), politici die dat vinden (ja, die kunnen bevooroordeeld zijn, maar ze kunnen ook misschien een punt hebben), een peiling onder kijkers én verhalen van insiders uit de Journalistiek-opleiding wordt dat toch redelijk onderbouwd, dacht ik.

Andersom geldt hetzelfde: omdat de Mediacourant fouten maakt, hoef je dus ook niet elk artikel van de Mediacourant weg te zetten als foutief of onbetrouwbaar. Het artikel dat ik uit de Mediacourant aanhaal, lijkt op het eerste oog betrouwbaar en dus bruikbaar in de discussie.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 13:51

Goed punt.

PSV90
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Bericht door PSV90 » 11 sep 2019, 14:18

Sla ik de plank mis als ik zeg dat WNL er is om tegenwicht te bieden aan programma's die zichzelf als neutraal presenteren?

Plaats reactie