Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Brael
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 32 times
Been thanked: 83 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 11:29

Ren Höek schreef:
16 sep 2019, 11:26
Brael schreef:
16 sep 2019, 11:20
Het is dan ook wel een zeer discutabel proces....
Hij is wel veroordeeld.
Maar los hiervan gaat het er mij om dat een politicus bewust regelmatig de rechterlijke macht ondermijnt, dat is schandalig en belachelijk.
Omdat je veroordeeld bent, wil niet zeggen dat je het ermee eens moet zijn natuurlijk, of dat het geen discutabel proces is. Elke normale sterveling zou zeggen dat hij het er niet mee eens is. Maar omdat Wilders een publiek figuur is, neigt zijn mening opeens naar ondermijning van de rechterlijke macht.

Bovendien ligt de zaak opnieuw voor de rechter, en lijken er steeds meer bewijzen in Wilders' voordeel boven tafel te komen.

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 305 times
Been thanked: 281 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 11:30

Brael schreef:
Hij doet dat bij ieder proces: er zelf een politiek verhaal van maken en tegelijkertijd andere beschuldigen van politiek proces. Zo slaat ie er een slaatje uit.

Het proces zelf is m.i. ook niet echt discutabel: er liggen voldoende aangiften (die niet van het ministerie afkomstig zijn) en er is sprake van een zeer relevante maatschappelijk belang nl. verduidelijking van de grenzen van vrije meningsuiting. Het enige wat discutabel is is de samenwerking tussen ambtenaren van de ministeries, dat is dus puur uitvoering - waarvan niemand kan zeggen of het eigenlijk wel verboden is (en dus is het niet verboden, denk ik dan).

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 411 times
Been thanked: 113 times

Bericht door Ren Höek » 16 sep 2019, 11:30

J.B. schreef:
16 sep 2019, 11:28
Dat schiet toch ook niet op. Na zoveel jaren in de politiek als een soort joker moeten fungeren.
Dat is juist precies het doel.
Een dikke boterham verdienen, je toekomst veilig stellen en nooit verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Dat heeft Wilders prima geregeld, het is ook Baudet zijn droombeeld.
Pitter patter, let's get at 'er.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 11:33

ziege maar ook zagge schreef:
16 sep 2019, 11:30
Brael schreef:
Hij doet dat bij ieder proces: er zelf een politiek verhaal van maken en tegelijkertijd andere beschuldigen van politiek proces. Zo slaat ie er een slaatje uit.

Het proces zelf is m.i. ook niet echt discutabel: er liggen voldoende aangiften (die niet van het ministerie afkomstig zijn) en er is sprake van een zeer relevante maatschappelijk belang nl. verduidelijking van de grenzen van vrije meningsuiting. Het enige wat discutabel is is de samenwerking tussen ambtenaren van de ministeries, dat is dus puur uitvoering - waarvan niemand kan zeggen of het eigenlijk wel verboden is (en dus is het niet verboden, denk ik dan).
En even heel realistisch geschat. Hoe veel mensen die aangifte hebben gedaan, denk je dat echt zwaar gebukt gaan onder deze uitspraken (maar blijkbaar niet onder uitspraken van PvdA'ers over "kutmarokkanen"), en hoe veel mensen die aangifte hebben gedaan, hebben gewoon gedacht: "leuk, met een simpel formuliertje invullen kan ik mijn grootste politieke vijand een oor aannaaien"?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 387 times
Been thanked: 356 times

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 11:35

Ren Höek schreef:
16 sep 2019, 11:30
J.B. schreef:
16 sep 2019, 11:28
Dat schiet toch ook niet op. Na zoveel jaren in de politiek als een soort joker moeten fungeren.
Dat is juist precies het doel.
Een dikke boterham verdienen, je toekomst veilig stellen en nooit verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Dat heeft Wilders prima geregeld, het is ook Baudet zijn droombeeld.
Je zou toch zeggen, nu ik er toch zit is het tijd dat ik een toontje lager ga zingen en laat zien dat er met mij ook is samen te werken in plaats van dat ik overal tegenstem en een hoop mensen tegen me in het harnas jaag..
Begenadigd allesdeskundige en zelfbenoemd lekker ding

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 11:38

Brael schreef:
16 sep 2019, 11:33
En even heel realistisch geschat. Hoe veel mensen die aangifte hebben gedaan, denk je dat echt zwaar gebukt gaan onder deze uitspraken (maar blijkbaar niet onder uitspraken van PvdA'ers over "kutmarokkanen"), en hoe veel mensen die aangifte hebben gedaan, hebben gewoon gedacht: "leuk, met een simpel formuliertje invullen kan ik mijn grootste politieke vijand een oor aannaaien"?
Het OM heeft die afweging als het goed is gemaakt.

Maar los daarvan: iemand die onschuldig is heeft toch niks te vrezen van een proces, plus iedereen weet dat alle aandacht rondom zo'n proces alleen maar gunstig is voor Wilders, dat geklaag van hem is dus totaal overtrokken theater, gewoon onderdeel van z'n politieke strategie. Hij moet daar de politieke verschoppeling uithangen, die status is nl. de basis van zijn bestaansrecht.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 11:44

16 sep 2019, 11:38
Brael schreef:
16 sep 2019, 11:33
Het OM heeft die afweging als het goed is gemaakt.

Maar los daarvan: iemand die onschuldig is heeft toch niks te vrezen van een proces, plus iedereen weet dat alle aandacht rondom zo'n proces alleen maar gunstig is voor Wilders, dat geklaag van hem is dus totaal overtrokken theater, gewoon onderdeel van z'n politieke strategie. Hij moet daar de politieke verschoppeling uithangen, die status is nl. de basis van zijn bestaansrecht.
Het OM heeft die afweging niet gemaakt, er is geen enkele persoon die aangifte heeft gedaan, daadwerkelijk gehoord, ondanks een verzoek van de advocaat van Wilders. Ze beroepen zich gewoon op het grote aantal aangiften, en roepen daarom dat het een groot maatschappelijk belang vertegenwoordigt.

Kijk, Wilders zit op het randje met deze uitspraak, maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat zijn politieke kleur hem nu over het randje duwt. Zowel bij mensen die aangifte doen als bij mensen die aan de zaak werken. En dat is zeer kwalijk.

Bovendien zou hij echt niet de eerste zijn die onterecht veroordeeld wordt, dus om gewoon te stellen dat hij niks te vrezen heeft als hij niks heeft gedaan, is wat kort door de bocht. Zeker als je kijkt dat destijds PvdA'ers met uitspraken over "kutmarokkanen" geen enkele vervolging aan hun broek kregen. Enige consequentie hierin is ver te zoeken.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 11:54

Er zitten essentiële verschillen tussen die uitspraken: die van Oudkerk ging over een specifieke groep criminelen én was niet publiekelijk gemaakt. Zomaar doen alsof die verschillen er niet zijn is natuurlijk wat Wilders doet.

Ik vind dat ie niet moet mieren en gewoon dat vrije woord moet verdedigen als ie daar zo in gelooft in plaats van te doen alsof ie van dat proces af wil.

grasveld
Meervoudig international
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times

Bericht door grasveld » 16 sep 2019, 11:54

Van een leugentje meer of minder blijkt ook Halsema niet vies.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8421669 ... rktconform

Als zij niet genoeg verdient om daar te wonen, dan mag ze daar gewoon niet wonen. Dan moet ofwel haar salaris verhoogd worden, of ze moet eruit gezet worden. Als jij een appartement huurt van bijvoorbeeld je ouders, en de huur blijkt niet marktconform, dan staat de belastingdienst in no time aan de deur.

Niet meten met twee maten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 11:57

Verschil tussen de PvDA uitspraak en die van Wilders is, Wilders deed die bewust, wetende dat er camera op `m gericht was en dat er op dat moment veel mensen keken en het gesprek daarover zou gaan. Die van de PvDA was na een tv programma toen er nog een camera liep, niet wetende dat ze gefilmd werden. dat was gewoon een opmerking tussen twee personen. Dat is wel een klein verschilletje

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 11:59

16 sep 2019, 11:54
Er zitten essentiële verschillen tussen die uitspraken: die van Oudkerk ging over een specifieke groep criminelen én was niet publiekelijk gemaakt. Zomaar doen alsof die verschillen er niet zijn is natuurlijk wat Wilders doet.

Ik vind dat ie niet moet mieren en gewoon dat vrije woord moet verdedigen als ie daar zo in gelooft in plaats van te doen alsof ie van dat proces af wil.
En de uitspraken van Spekman en Samsom?

Samsom: "Het klopt dat het vooral Marokkanen zijn. Deze jongens hebben een etnisch monopolie op dit soort overlast gekregen."

Partijvoorzitter Spekman zei in Vrij Nederland in 2008: "En van celstraf krijgen ze alleen maar meer status in hun groep. Je moet ze zien te raken dat ze hun status juist verliezen. De Marokkanen die niet willen deugen, moet je vernederen, voor de ogen van hun eigen mensen.''

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 12:01

Dat gaat nog steeds over een specifieke groep criminelen, niet over de hele Marokkaanse gemeenschap.

Los daarvan, we hoeven toch niet raar te gaan doen over het idee dat Wilders de hele tijd het randje opgezocht heeft? Denk aan zijn kopvodden, de tsunami, de Koran vergelijken met Mein Kampf, het is gewoon zijn dingetje. Ik wil wel eens weten waar dat randje nu precies ligt en velen met mij.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 12:03

grasveld schreef:

Als zij niet genoeg verdient om daar te wonen, dan mag ze daar gewoon niet wonen. Dan moet ofwel haar salaris verhoogd worden, of ze moet eruit gezet worden. Als jij een appartement huurt van bijvoorbeeld je ouders, en de huur blijkt niet marktconform, dan staat de belastingdienst in no time aan de deur.

Waar precies in dit stuk staat de leugen van Halsema?

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 12:04

16 sep 2019, 12:01
Dat gaat nog steeds over een specifieke groep criminelen, niet over de hele Marokkaanse gemeenschap.

Los daarvan, we hoeven toch niet raar te gaan doen over het idee dat Wilders de hele tijd het randje opgezocht heeft? Denk aan zijn kopvodden, de tsunami, de Koran vergelijken met Mein Kampf, het is gewoon zijn dingetje. Ik wil wel eens weten waar dat randje nu precies ligt en velen met mij.
Dus als Wilders had gezegd, "willen jullie meer of minder criminele Marokkanen", was het goed geweest?

Zeker is het handig om te weten waar die rand nu ligt. Je kunt je wel gaan afvragen of je dan niet bezig blijft om elke specifieke uitspraak te vervolgen. Want dat deze uitspraak binnen of net buiten de grens ligt, zegt natuurlijk niet per definitie iets over de volgende uitspraak. Dus vervolgen bepaalt niet voor eeuwig waar "de grens" ligt. Als je ook nog gaat vervolgen op basis van het aantal aangiftes, dan heb je grote kans dat er een politieke bias komt kijken bij wie je wel vervolgt en wie niet.

Het punt is bovendien ook niet zo zeer dat Wilders vervolgd wordt, het punt is dat hij wel vervolgd wordt en PvdA'ers niet (dat weerleg jij met het feit dat criminele Marokkanen wel gediscrimineerd mogen worden, maar je mag niet alle Marokkanen discrimineren), én het punt is de manier waarop Wilders vervolgd wordt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 12:08

Of `willen jullie meer of minder criminaliteit` Maarja, dan moet ie nuanceren en dat is niet echt zijn sterke punt zullen we maar zeggen

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 12:14

De hetze van de Telegraaf gaat maar door, niet te geloven. Wat staat er morgen in dat vod, dat het nep slangenleer van haar schoenen bijdraagt aan de plastic soup?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 12:17

16 sep 2019, 12:14
De hetze van de Telegraaf gaat maar door, niet te geloven. Wat staat er morgen in dat vod, dat het nep slangenleer van haar schoenen bijdraagt aan de plastic soup?
Of dan heeft ze gelogen in welke winkel ze dat heeft gekocht en blijkt die winkel helemaal niet C02 neutraal te zijn. Nanninga eist meteen een debat in de raad natuurlijk..

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 12:21

Ik vind het echt vrij ongehoord, een krant die op zo'n manier campagne voert tegen een burgemeester die ze niet zien zitten. Dit gaat veel verder dan gezonde controle van de macht door journalistiek.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 16 sep 2019, 12:26

Brael schreef:
16 sep 2019, 11:44
Kijk, Wilders zit op het randje met deze uitspraak, maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat zijn politieke kleur hem nu over het randje duwt.
Nu doe je bijna hetzelfde als Wilders, suggereren dat de rechters hun beslissing om politieke redenen hebben gemaakt.
Een verwijt dat zeer ernstig en ook totaal niet bewezen is.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 12:28

Ik heb het niet direct over rechters, maar zoek anders eens voor de grap op hoe veel er al (succesvol) gewraakt zijn, en zeg dan nog eens dat het verwijt niet bewezen is.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2019, 12:30

Die wrakingen geven m.i. nou juist aan hoezeer de rechtspraak zijn best doet om onpartijdig te blijven.

Het is gewoon heel erg lastig ook voor rechters om totaal onbevooroordeeld te blijven in zo'n publieke zaak. Maar het feit dat het moeilijk is wil niet zeggen dat we het niet moeten doen - integendeel juist, zou ik zeggen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 12:30

16 sep 2019, 12:21
Ik vind het echt vrij ongehoord, een krant die op zo'n manier campagne voert tegen een burgemeester die ze niet zien zitten. Dit gaat veel verder dan gezonde controle van de macht door journalistiek.
Nemen we dit even mee msm klagers? Een grote rechtse mediakrant die in dit geval een linkse politicus framed zonder enige vorm van wederhoor? Ik onthou `m even als er weer een discussie ontstaat over het geklaag als de NPO misschien iets te links zou zijn.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 16 sep 2019, 12:34

Brael schreef:
16 sep 2019, 12:28
Ik heb het niet direct over rechters, maar zoek anders eens voor de grap op hoe veel er al (succesvol) gewraakt zijn, en zeg dan nog eens dat het verwijt niet bewezen is.
Hoeveel dan? En is dat meer of minder geworden de afgelopen jaren? Hoe verhoudt dat aantal zich op het totaal aantal rechtszaken? Wat is een aanvaardbaar aantal?

grasveld
Meervoudig international
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times

Bericht door grasveld » 16 sep 2019, 12:45

J.B. schreef:
16 sep 2019, 12:03
grasveld schreef:

Waar precies in dit stuk staat de leugen van Halsema?
In de eerste alinea. Zij stelt een marktconforme huur te betalen, maar als de informatie klopt is dit allerminst het geval.

Dat moet toch niet kunnen? Burgemeester of niet. Als je als normale burger geen marktconforme huur betaalt, staat de belastingdienst in no-time schuimbekkend op de stoep.

Verdien je niet genoeg voor dat appartement, dan ga je maar ergens anders wonen.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 16 sep 2019, 12:55

Ren Höek schreef:
16 sep 2019, 12:34
Brael schreef:
16 sep 2019, 12:28
Hoeveel dan? En is dat meer of minder geworden de afgelopen jaren? Hoe verhoudt dat aantal zich op het totaal aantal rechtszaken? Wat is een aanvaardbaar aantal?
Ik had het alleen over de rechters in het Wilders-proces. Maar je hebt gelijk, dat stond niet duidelijk in mijn post.

Een aanvaardbaar aantal vind ik nul, alles daarboven vind ik kwalijk.
16 sep 2019, 12:30
Die wrakingen geven m.i. nou juist aan hoezeer de rechtspraak zijn best doet om onpartijdig te blijven.

Het is gewoon heel erg lastig ook voor rechters om totaal onbevooroordeeld te blijven in zo'n publieke zaak. Maar het feit dat het moeilijk is wil niet zeggen dat we het niet moeten doen - integendeel juist, zou ik zeggen.
Als we zo'n zaak doen, moeten we hem zuiver doen. Als dat niet kan -en daar heeft het in mijn ogen alle schijn van- moet je er per direct mee stoppen.

Plaats reactie