Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Brael
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 32 times
Been thanked: 83 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 12:36

ziege maar ook zagge schreef:
19 sep 2019, 12:31
Brael schreef:
19 sep 2019, 11:52
In zo'n debat kan het zijn dat een minister(ie) dus extra informatie moet geven, die nog niet bekend was in de rechtszaak. Je kunt mensen bij een parlementaire enquete bovendien ook onder ede verhoren. Als ik het goed begrijp gaat dit artikel in de Grondwet nog een stapje verder dan de WOB. Een debat is dus voor Wilders niet alleen iets symbolisch, het zou ook inhoudelijk een verschil kunnen maken in zijn zaak. Aangezien hij na uitspraak niet meer inhoudelijk in beroep kan, zou een debat (en daarbij komende eventuele nieuwe informatie) dus wel degelijk mosterd na de maaltijd zijn.
Tuurlijk, een parlementaire enquête...

De macht van het Hof reikt ook verder dan de WOB en in de rechtbank sta je ook onder ede - oh ja maar dat zijn natuurlijk allemaal linkse D66 rechters.

Graaf gerust nog even verder, misschien kunnen we het leger nog inzetten tegen het Ministerie van Justitie? :lol:
Over karikaturen gesproken ;)

Ontopic: er blijkt wel degelijk nieuwe informatie boven water te zijn gekomen na eerdere Kamervragen en -discussies. Informatie die via de "gewone" rechtszaak nog niet boven water was gekomen. Dus ja, het heeft zeker nut gehad. Om die mogelijkheid nu dus te weigeren, is discutabel.

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 305 times
Been thanked: 281 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 12:42

Wilders is deze zaak zoals altijd vooral maximaal politiek aan het uitbuiten, zoals we ook weer konden zien bij de AB. Dat terwijl hij totaal niet oprecht is in de uitlatingen die hij doet. Heb je daar ook aandacht voor?

Er zijn grenzen aan de mate waarin je daar aan moet willen meewerken.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 12:44

Ik denk dat je voor een correcte werking van de rechtsstaat en de rechtsspraak wel alles uit de kast moet halen, ongeacht met welke motieven Wilders hierin staat.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 387 times
Been thanked: 356 times

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:46

19 sep 2019, 12:42
Wilders is deze zaak zoals altijd vooral maximaal politiek aan het uitbuiten, zoals we ook weer konden zien bij de AB. Dat terwijl hij totaal niet oprecht is in de uitlatingen die hij doet. Heb je daar ook aandacht voor?

Buiten dat. Wilders is natuurlijk ook zelf in hoger beroep gegaan. Dat wordt nog wel eens `vergeten` in deze discussie.
Begenadigd allesdeskundige en zelfbenoemd lekker ding

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 12:47

Brael schreef:
19 sep 2019, 12:44
Ik denk dat je voor een correcte werking van de rechtsstaat en de rechtsspraak wel alles uit de kast moet halen, ongeacht met welke motieven Wilders hierin staat.
Volgens mij hebben we daar keurige processen voor, laat het Hof nou maar gewoon even z'n werk doen. 17 miljoen andere Nederlanders kunnen ook niet even wekenlang de hele Tweede kamer mobiliseren voor een rechtszaakje wat ze maximaal 5000 euro boete op kan leveren.

J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:46

Buiten dat. Wilders is natuurlijk ook zelf in hoger beroep gegaan. Dat wordt nog wel eens `vergeten` in deze discussie.
Precies, het is allemaal de grote Wilders show. Suggereren dat het een politiek proces gestuurd door 'de elite' is is echt geweldig voor zijn narratief en positionering, daarom grijpt hij iedere strohalm aan om het allemaal veel groter te maken dan het is.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:53

19 sep 2019, 12:47
Brael schreef:
Volgens mij hebben we daar keurige processen voor, laat het Hof nou maar gewoon even z'n werk doen. 17 miljoen andere Nederlanders kunnen ook niet even wekenlang de hele Tweede kamer mobiliseren voor een rechtszaakje wat ze maximaal 5000 euro boete op kan leveren.

J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:46

Precies, het is allemaal de grote Wilders show. Suggereren dat het een politiek proces gestuurd door 'de elite' is is echt geweldig voor zijn narratief en positionering, daarom grijpt hij iedere strohalm aan om het allemaal veel groter te maken dan het is.
Natuurlijk. Die gespeelde ongelijkheid van `m. Het is wat dat betreft gewoon goed dat het kader van `vrije meningsuiting` nu eens duidelijk wordt. Laat dat dan de winst zijn.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 13:10

19 sep 2019, 12:47
Brael schreef:
Het gaat natuurlijk totaal niet over die 5000 euro boete. Het gaat over wel of geen politieke inmenging. Dat gebeurt bij een normale Nederlander sowieso niet, dus die vergelijking gaat hoe dan ook mank.

Zoals aangegeven, hebben Kamervragen meer informatie boven tafel gekregen dan alleen de "keurige processen" bij het Hof, dus het is aangetoond dat het wel effect heeft. Blijkbaar zijn die "keurige processen" toch niet goed genoeg.

Bovendien, als ik met jou mee probeer te redeneren en Wilders de wind uit de zeilen zou willen halen als politicus, zou ik hem alles geven wat hij wil. Als hij overal zijn zin krijgt en daarna schuldig wordt bevonden, dan heeft hij geen poot meer om op te staan. Als hij nu politiek wordt tegengewerkt en schuldig wordt bevonden, zal hij tot in lengte van jaren blijven klagen dat het een politiek gekleurd proces was (en veel mensen zullen hem blijven geloven). Dus procesmatig vind ik het onfatsoenlijk, en ook politiek-tactisch gezien denk ik niet dat het een slim idee is, als tegenstander van Wilders. Tenzij je écht iets te verbergen hebt natuurlijk.....

Ajacied1988
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 2 times

Kaarten:

Bericht door Ajacied1988 » 19 sep 2019, 13:42

Wist niet dat het zo slecht gesteld was met Nederland, ik wist wel dat wij niks te klagen hebben (in mijn huissituatie) , kwa geld, maar dat maarliefst 60% van Nederland minder te besteden heeft dan 2900 netto per maand, gezamelijk met zijn 2e verdiend, dan schrik ik daar echt wel van, en dan gaan ze ook uit of je wel of geen kinderen hebt dus dat gaat puur om geld te besteden(wij hebben geen kinderen ) dus dat scheelt natuurlijk wel enorm.
Want zoveel is het niet eens, niks bijzonders, kan je nu op RTLNieuws berekenen, en dat is dan wel Globaal gekeken natuurlijk, maar het is wel absurd.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 13:44

@Brael Veel mensen zullen hem sowieso blijven geloven, ookal leg je iedere vierkante centimer van het Ministerie bloot zonder iets te vinden. Daar zul je nooit iets aan veranderen, mensen geloven de gekste dingen.

Wat mij betreft is het principieel gesproken sowieso een goed idee om dit zo goed mogelijk uit te zoeken, ik heb sowieso totaal nul komma nul vertrouwen in de handelswijze van VVD ministers op Justitie (en niet alleen daar) maar wat mij betreft ligt de bal nu even bij het Hof.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 13:48

Ajacied1988 schreef:
19 sep 2019, 13:42
Wist niet dat het zo slecht gesteld was met Nederland, ik wist wel dat wij niks te klagen hebben (in mijn huissituatie) , kwa geld, maar dat maarliefst 60% van Nederland minder te besteden heeft dan 2900 netto per maand, gezamelijk met zijn 2e verdiend, dan schrik ik daar echt wel van, en dan gaan ze ook uit of je wel of geen kinderen hebt dus dat gaat puur om geld te besteden(wij hebben geen kinderen ) dus dat scheelt natuurlijk wel enorm.
Want zoveel is het niet eens, niks bijzonders, kan je nu op RTLNieuws berekenen, en dat is dan wel Globaal gekeken natuurlijk, maar het is wel absurd.
Daar is ook het chagrijn over. Het feit dat de lonen achterblijven. Tijdens de crisis was er sprake van loonmatiging, dat moet nu nog worden ingehaald.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 13:50

19 sep 2019, 13:44
@Brael Veel mensen zullen hem sowieso blijven geloven, ookal leg je iedere vierkante centimer van het Ministerie bloot zonder iets te vinden. Daar zul je nooit iets aan veranderen, mensen geloven de gekste dingen.
Dat is waar, maar dan nog kun je hem zoveel mogelijk de wind uit de zeilen nemen. Elke kiezer die je kunt overtuigen van je gelijk (of in elk geval van het ongelijk van je tegenstander), is er één, lijkt me.
19 sep 2019, 13:44
Wat mij betreft is het principieel gesproken sowieso een goed idee om dit zo goed mogelijk uit te zoeken, ik heb sowieso totaal nul komma nul vertrouwen in de handelswijze van VVD ministers op Justitie (en niet alleen daar) maar wat mij betreft ligt de bal nu even bij het Hof.
Dit vind ik niet helemaal te verenigen. Als het Hof gesproken heeft (die blijkbaar niet alle mogelijkheden hebben om alle informatie boven water te krijgen) kan Wilders niet meer inhoudelijk in beroep. Dingen inhoudelijk uitzoeken is dan (voor dit proces in elk geval) te laat.

Ik weet overigens niet zeker of Wilders dan nog in beroep kan vanwege de niet-ontvankelijkheid van het OM, of dat dat dan ook een gepasseerd station is.

Ajacied1988
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 2 times

Kaarten:

Bericht door Ajacied1988 » 19 sep 2019, 13:54

J.B. schreef:
19 sep 2019, 13:48
Ajacied1988 schreef:
19 sep 2019, 13:42
Daar is ook het chagrijn over. Het feit dat de lonen achterblijven. Tijdens de crisis was er sprake van loonmatiging, dat moet nu nog worden ingehaald.
Ja dan moeten ze daar inderdaad echt wel iets aan doen,je moet toch wel kunnen leven lijkt mij.
En nu gaat het Economisch ook goed, dus mogen ze de burgers die het hard nodig hebben ook belonen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 13:57

Daar zijn ze nu flink over bezig tijdens de AB. VVD houdt vooralsnog de hand op de knip.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 14:28

Brael schreef:
19 sep 2019, 13:50
Dit vind ik niet helemaal te verenigen. Als het Hof gesproken heeft (die blijkbaar niet alle mogelijkheden hebben om alle informatie boven water te krijgen) kan Wilders niet meer inhoudelijk in beroep. Dingen inhoudelijk uitzoeken is dan (voor dit proces in elk geval) te laat.

Ik weet overigens niet zeker of Wilders dan nog in beroep kan vanwege de niet-ontvankelijkheid van het OM, of dat dat dan ook een gepasseerd station is.
Die zaak tegen Wilders is m.i. sowieso gebillijkt, inmenging of niet. Dus ik zie liefst allebei gebeuren: én die zaak moet doorgaan, én de boel moet goed uitgezocht worden.

Sowieso weet je nooit of alles boven tafel is zolang je geen inmenging bewezen hebt, zoiets kan dus eindeloos duren. Misschien blijkt jaren later wel dat je eigenlijk die vorig jaar ontslagen Nigeriaanse schoonmaker die inmiddels bij z'n schoonmoeder in Engeland is ingetrokken in zijn eigen taal had moeten interviewen omdat die alles gehoord en gezien heeft :lol:

Maar dat Wilders later na het Hoger Beroep de zaak inhoudelijk niet meer aan kan kaarten is m.i. sowieso geen probleem, die inmenging gaat immer puur over proces, niet over zijn uitspraken en hoe die zich verhouden tot de wet. Nederland snakt naar duidelijkheid over die zaak.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 19 sep 2019, 14:35

19 sep 2019, 14:28
Die zaak tegen Wilders is m.i. sowieso gebillijkt, inmenging of niet.
Haha, ok. Verder argumenten aandragen heeft geen zin meer, zie ik :D
19 sep 2019, 14:28
Maar dat Wilders later na het Hoger Beroep de zaak inhoudelijk niet meer aan kan kaarten is m.i. sowieso geen probleem, die inmenging gaat immer puur over proces, niet over zijn uitspraken en hoe die zich verhouden tot de wet. Nederland snakt naar duidelijkheid over die zaak.
Dat is dus mijn vraag, kan Wilders wel nog in beroep over de eventuele niet-ontvankelijkheid van het OM?

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 15:04

Ik zou zeggen dat dat in cassatie meegenomen wordt.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 okt 2019, 19:49

Provincie trekt beleidsregel stikstof in na boerenprotest in Leeuwarden
https://www.nu.nl/binnenland/6003538/pr ... arden.html

Handig man, die lui hebben trekkers en veel stront en daarmee kunnen ze de politiek naar hun hand zetten zoals niemand anders in Nederland dan kan. Ik hoorde gisteren nog iemand van de Christenunie zijn mening beginnen met 'We willen de voedselvooorziening natuurlijk niet in gevaar brengen...' alsof ie nieteens doorheeft dat slechts een fractie van die productie op ons bordje belandt.

De boeren hebben politiek Nederland gewoon weer in hun zak, onvoorstelbaar hoe dat gaat.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 49 times
Been thanked: 72 times

Bericht door PCGC » 12 okt 2019, 09:06

Geweldig nieuws inderdaad!

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 okt 2019, 13:35

PCGC schreef:
12 okt 2019, 09:06
Geweldig nieuws inderdaad!
Leuk als je zelf zo op de hand van die boeren bent idd wellicht, geweldig onderbouwd ook, maar ik mis de ratio. Beroepsgroepen kunnen protesteren wat ze willen - of het nou gaat om mensen uit het onderwijs, de zorg, de politie, noem maar op, overal in het land staat mensen en instanties het water aan de lippen en het kabinet geeft geen krimp.

Maar de boeren krijgen direct toezegging na toezegging wanneer ze met een zielig verhaal komen? Hoe moet dat uitgelegd worden?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 okt 2019, 12:45

Dat dit meten met twee maten is? Dat of er worden zaken toegezegd om ze later weer in te trekken. Ik hoop het laatste.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 33 times
Been thanked: 341 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 okt 2019, 15:54

Geven geen krimp? De politie heeft anders aardig wat bereikt met de stakingen (pensioen en bijna 4% loonsverhoging als ik mij niet vergis. Begin juli kreeg het basisonderwijs er 3,8% bij....

Hoezo geven ze geen krimp?

Daarnaast wordt het tijd alle meetpunten van stikstof te herzien als je zulke grote maatregelen voor staat:
"Ze gebruiken een zeer duistere berekeningsmethode. We weten bijvoorbeeld van twee meetpunten dat er niets van klopt. Het een staat boven een rioolput en het ander staat naast een intensief bedrijf. Het RIVM is niet onafhankelijk en niet transparant."

'Grote beeld klopt'
Stikstofwetenschapper Erisman zegt dat de boeren met de kritiek op die twee meetpunten een punt hebben. Als oud-medewerker van het RIVM was hij nog betrokken bij het plaatsen van de meetpunten.

"Dat hebben we destijds goed uitgezocht, zodat de cijfers zo representatief mogelijk zouden zijn. Maar na verloop van tijd zijn de activiteiten rond die meetpunten gegroeid. Ik denk dat iedere keer gecontroleerd had moeten worden of die meetpunten nog wel representatief zijn."
Een wetenschapper, zijn vakgebied... lijkt me belangrijk.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 okt 2019, 16:56

Je hebt gelijk, er is wel iets gebeurd - veel en veel te weinig, maar toch.
https://www.ad.nl/politiek/slob-herhaal ... a9918d216/

ShovingNE2 schreef:
13 okt 2019, 15:54
Is bekend yup, zie deze post en verder:
viewtopic.php?p=158805#p158805

Twee slechte meetpunten wil niet per sé zeggen dat het totale beeld niet klopt, volgens het RIVM wordt dat gecompenseerd in de gebruikte rekenmethodes. We zullen zien wie er uiteindelijk gelijk heeft.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 33 times
Been thanked: 341 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 okt 2019, 17:42

Hangt af van het totaal aantal meetpunten (weet ik niet, maar hoorde 4. Lijkt mij onwaarschijnlijk).

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 okt 2019, 19:07

Er zijn er 139 in totaal, er waren er nog veel meer die zijn wegbezuinigd door Den Haag:

https://www.ad.nl/politiek/hoe-meten-we ... ~a8c6af98/

Landbouw-ammoniakmeetpunten zijn er nog 4 naast de twee waar vraagtekens bij worden gezet, misschien is dat wat jij gehoord had.

Wij kunnen e.e.a. sowieso niet beoordelen, althans ik niet. Het RIVM zegt dat het snor zit, de boeren van niet, dus moet men de boel misschien maar eens onafhankelijk laten onderzoeken.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 14 okt 2019, 10:05

ShovingNE2 schreef:
13 okt 2019, 15:54
Geven geen krimp? De politie heeft anders aardig wat bereikt met de stakingen (pensioen en bijna 4% loonsverhoging als ik mij niet vergis. Begin juli kreeg het basisonderwijs er 3,8% bij....

Hoezo geven ze geen krimp?

Daarnaast wordt het tijd alle meetpunten van stikstof te herzien als je zulke grote maatregelen voor staat:
"Ze gebruiken een zeer duistere berekeningsmethode. We weten bijvoorbeeld van twee meetpunten dat er niets van klopt. Het een staat boven een rioolput en het ander staat naast een intensief bedrijf. Het RIVM is niet onafhankelijk en niet transparant."

'Grote beeld klopt'
Stikstofwetenschapper Erisman zegt dat de boeren met de kritiek op die twee meetpunten een punt hebben. Als oud-medewerker van het RIVM was hij nog betrokken bij het plaatsen van de meetpunten.

"Dat hebben we destijds goed uitgezocht, zodat de cijfers zo representatief mogelijk zouden zijn. Maar na verloop van tijd zijn de activiteiten rond die meetpunten gegroeid. Ik denk dat iedere keer gecontroleerd had moeten worden of die meetpunten nog wel representatief zijn."
Hij zegt toch gewoon dat het grote beeld klopt?

Plaats reactie