Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1507 times
Been thanked: 872 times

Binnenlandse politiek

Bericht door J.B. » 15 feb 2020, 13:17

ShovingNE2 schreef:
15 feb 2020, 09:02
De SP wordt echt hopeloos geleid. In een periode dat de PvdA het heel kut doet kunnen zij daar geen winst uit behalen. Nu klimt de PvdA weer op.
Ja, maar het zorgpunt was toch jarenlang het speerpunt van de SP. Dat hoor je een stuk minder van ze. Ik vind dat wel een gemiste kans.
Triplets, it`s all about Triplets..

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 373 times
Been thanked: 1683 times

Bericht door ShovingNE2 » 17 feb 2020, 07:02

De SP ging alleen maar op zorg en over de andere punten had het nauwelijks een mening. Terwijl klimaat en immigratie de grote maatschappelijke punten zijn.

Mooie column in het NRC trouwens. Populisme en fakenews, zowel rechts als links en niet alleen Baudet en Wilders.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/15/oo ... e-a3990530

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1700 times
Been thanked: 597 times

Bericht door Ren Höek » 17 feb 2020, 08:13

Sinds wanneer is dat nieuws?
Iedere politicus bedient zich wel eens van populisme, dat is ontzettend normaal.

Wat dit echter met de populisten (let op het enorme verschil) Wilders en Baudet te maken heeft is mij een raadsel.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 feb 2020, 10:50

Bij deze wil ik met terugwerkende kracht het kampioenschap van PSV in het vorig seizoen gaan vieren, met directe CL plaatsing. Want dit had kunnen gebeuren.

FvD logica, enja, aangezien de FvD altijd gelijk heeft is er geen speld tussen te krijgen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 feb 2020, 18:28

Quote van de dag: "Als je in gelul kon wonen, dan had Thierry een kasteel"

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 feb 2020, 19:43

Thierry heeft prof. hulp nodig. GGZ zit helaas vol, maar zoiets zou niet verkeerd zijn voor `m.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 feb 2020, 17:38

https://www.ad.nl/opinie/marktwerking-b ... ~a08bf383/

Een schattig betoog.

En toch zou ik graag zien dat hier meer over gesproken wordt. Zo'n Mark Rutte ontwijkt de discussie handig door bij vragen te zeggen dat hij er niet is om marktwerking te verdedigen, maar gaat daarmee dan ook voorbij aan het feit dat zijn partij hier de grootste aanjager van is - en logisch ook, want marktwerking is uiteraard veel liberaler dan welke andere optie dan ook.

Marktwerking werkt niet bij schaarse goederen of als concurrentie op welke andere manier dan ook niet optimaal is. Bij elke beslissing richting marktwerking zou er dus op deze zaken getoetst moeten worden.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 734 times
Been thanked: 898 times

Bericht door ruuddevil » 22 feb 2020, 17:46

Mark Rutte ontwijkt de discussie handig, dat is een kernachtige samenvatting van 3 kabinetten Rutte.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 feb 2020, 18:07

Die zegt gewoon de woorden `liberaal` en `marktwerking` met daarachter nog ergens `economie`.

En dat is waar de VVD voor staat. Daar maken ze ook geen geheim van.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 feb 2020, 13:19

Goed bezig SP.... not.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 feb 2020, 13:25

Wel geinig opzich.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 feb 2020, 22:53

Mag niet! Voelt Baudet zich gekwetst he.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 feb 2020, 00:17

Wil nu ook een rechtszaak over een verkeerde quote. Het kwam op hetzelfde neer en het was ook geen letterlijke quote trouwens. Kansloos.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 feb 2020, 07:00

ziege maar ook zagge schreef:
23 feb 2020, 22:53
Oh, het is Baudet. Dan mag het natuurlijk. Waarschijnlijk heeft hij het ook verdiend of zo. Volgende keer een foto op een schietschijf plaatsen als ze naar de schietbaan gaan?

Dit heeft niets met gekwetst te maken, dit is echt idioot van een politieke partij. Gelukkig zijn er ook nog reacties die je mag verwachten:

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 24 feb 2020, 11:43

Ach ja natuurlijk is het niet politiek correct...

Tegenwoordig heeft iedereen een mobieltje en dus worden dingen die in alle vertrouwdheid in besloten kring gebeuren, gefotografeerd of gefilmd en is er altijd wel één of andere gladjanus tussen die dat snel naar een krant stuurt of op tw/in/fb zet zo van oeioeioei dit moet iedereen zien hoor kijk eens wat erg!!
En de lezers kunnen dat dan weer consumeren zo van 'oh oh ja wat is dit érg' en dan lekker verontwaardigd zijn.

Ik probeer dan toch al snel te denken: dingen die in besloten kring gebeuren neem ik voor wat ze zijn. Dit was een besloten etentje met ex collega's. Baudet is je politieke vijand. Hier jongen, nu je uit de arena stapt kun op deze manier thuis nog even aftrainen. Boeien. Niet ales hoeft opgeklopt te worden tot Schandaal Van De Dag. Ik hoef sowieso niet te weten wat mensen in besloten kring allemaal doen tenzij het écht van overstijgend belang is.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 feb 2020, 12:00

ShovingNE2 schreef:
24 feb 2020, 07:00
ziege maar ook zagge schreef:
23 feb 2020, 22:53
Oh, het is Baudet. Dan mag het natuurlijk. Waarschijnlijk heeft hij het ook verdiend of zo. Volgende keer een foto op een schietschijf plaatsen als ze naar de schietbaan gaan?

Dit heeft niets met gekwetst te maken, dit is echt idioot van een politieke partij. Gelukkig zijn er ook nog reacties die je mag verwachten:

Enja hoor. We gaan weer richting dat `demoniseren`. Voor iemand die zelf het klimaat schept (dat deed Fortuyn ook) vind ik dit wel het laatste wat de populistische aanhang mag gebruiken. Je zaait wat je oogt, misschien moet ook Baudet dat maar eens heel heel erg goed in de oren knopen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 feb 2020, 13:19

Hoe satire toch heel dicht bij de waarheid ligt. Oftewel, ze hebben een punt

https://speld.nl/2018/03/09/baudet-tege ... e-citeren/

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 feb 2020, 17:27

J.B. schreef:
24 feb 2020, 12:00
Enja hoor. We gaan weer richting dat `demoniseren`. Voor iemand die zelf het klimaat schept (dat deed Fortuyn ook) vind ik dit wel het laatste wat de populistische aanhang mag gebruiken. Je zaait wat je oogt, misschien moet ook Baudet dat maar eens heel heel erg goed in de oren knopen.
En als Wilders of Baudet iets overkomt dan is het zeker ook hun eigen schuld.

En over de Speld: Ja, prachtig. Hardop lachen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 feb 2020, 17:52

ShovingNE2 schreef:
24 feb 2020, 17:27
J.B. schreef:
24 feb 2020, 12:00

En over de Speld: Ja, prachtig. Hardop lachen.
Precies. Het klimaat wordt door hunzelf neergezet. Enja, ik schuif de aanslag van afgelopen week in Duitsland ook rechtstreeks naar het rechtse populisme. Je zaait wat je oogst, en als ze iets overkomt is dat totaal hun eigen schuld ja. Ze kiezen er zelf voor op deze manier politiek te bedrijven, dan heb je de consequenties maar te dragen ook.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 feb 2020, 19:18

Ik zal nooit zeggen: 'je zaait wat je oogst' dat is namelijk keihard een legitimering voor (moord)aanslagen.

Maar de horror aanslagen van moslims in Europa hebben verder niet bijgedragen aan dat klimaat? Nee, rechts is schuld. Links wast zijn handen in onschuld.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1700 times
Been thanked: 597 times

Bericht door Ren Höek » 24 feb 2020, 20:14

ShovingNE2 schreef:
24 feb 2020, 17:27
De afgelopen jaren zijn de aanslagen op politici in Europa toch echt uit de extreem-rechtse en nationalistische hoek gekomen.
Rechts-extremistisch terrorisme is in opkomst, zie bijv. ook de moordacties van o.a. Breivik en Tarrant.

https://nos.nl/artikel/2297955-breivik- ... komst.html
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/rechtsra ... -elf-doden
https://www.ad.nl/binnenland/aanslag-ni ... oogle.com/
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/20/po ... x-a3964549
https://www.trouw.nl/binnenland/is-de-e ... gle.com%2F

En mede dankzij Wilders en met name Baudet worden extreem-rechtse en nationalistische denkbeelden in Nederland genormaliseerd:
https://www.trouw.nl/nieuws/extreem-rec ... ~b64dfb7d/

Maar laten we vooral naar links wijzen om een of andere reden.
Laatst gewijzigd door Ren Höek op 24 feb 2020, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 24 feb 2020, 20:14

ShovingNE2 schreef:
24 feb 2020, 19:18
Nee, rechts is schuld. Links wast zijn handen in onschuld.
Waarbij 'links' dan minimaal de heersende macht moet omvatten he, het is immers met name de heersende macht die controle heeft gehad over beleid. In jouw definitie zijn in Nederland dan dus bijv. ook het VVD en het CDA hartstikke links.

Inderdaad - iets klopt hier niet maar wat? Ik denk het volgende: waar jij het over rechts hebt bedoel je extreemrechts en waar je het over links hebt zou je het beter hebben over 'alles links van extreemrechts' oftewel 'de gevestigde politiek'.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 feb 2020, 23:16

ShovingNE2 schreef:
24 feb 2020, 19:18
Ik zal nooit zeggen: 'je zaait wat je oogst' dat is namelijk keihard een legitimering voor (moord)aanslagen.

Maar de horror aanslagen van moslims in Europa hebben verder niet bijgedragen aan dat klimaat? Nee, rechts is schuld. Links wast zijn handen in onschuld.
Nee, het gaat om de boodschapper. Ik wens rechts een betere spokesperson toe dan een Baudet, Trump of Johnson. Dat meen ik serieus. Geen van deze personen zijn bereid tot een compromis. Je kan ook best een rechts politicus zijn en toch ook genuanceerd durven te zijn. Probleem van deze poppetjes is dat ze vrij radicaal (en in gevallen extreem) de discussie ingaan. Ik snap dat dat goed scoort bij een bepaald electoraat maar omdat ze zich opstellen als een 'kijk mij eens geen compromissen doen' en er stoer over twitteren draai je dan ook niet meer terug. Overigens doet de opkomst van de fvd mij heel erg denken aan die van de sp (hoewel de sp minder radicaal was) maar wel succesvol aanschopte tegen de gevestigde orde.

Maar ik ben er mee eens dat conservatieve extreme moslims hier geen plek hebben. En ook het onderwijs op die manier niet. Ik geloof in onze joods christelijke tradities, en vind een multi culturele samenleving best interessant.

Aan de andere kant moet je wel blijven kijken naar leefbaarheid, en zie ook ik wel de problemen om en rond allochtonen, ik ben ook niet blind. Interessant om te melden is dat trouwens ook de sp (en ook de pvda in een iets verder verleden) al hebben gewaarschuwd voor een toekomstig immigratie probleem. Dat was in de jaren negentig. Daar werd niet naar geluisterd. Als je toen al was begonnen met een duidelijke wetgeving dan was je nu klaar geweest. Dat had zelfs voor heel het eu vraagstuk geweest. En nu gaan we allemaal los en vragen ons af hoe het in godsnaam komt dat er ineens haatimams zijn. Ja koekoek, dan hebben we slecht opgelet denk je niet?

Nee, ik vind dat rechts voor mij te extreem de discussie in gaat. Het probleem met de pvv dat het 'alles of niets is'. Ik bedoel, dat gezever over hoofddoekjes (totaal niet interessant) en heel dat schreeuwerige,net als de fvd totaal overtuigd van het eigen gelijk. Ik moet dat gewoon niet. Ik wil ook op rechts een man (of vrouw) bereid tot een compromis.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 25 feb 2020, 06:36

J.B. schreef:
24 feb 2020, 23:16
Ik wens rechts een betere spokesperson toe dan een Baudet, Trump of Johnson. Dat meen ik serieus. Geen van deze personen zijn bereid tot een compromis. Je kan ook best een rechts politicus zijn en toch ook genuanceerd durven te zijn. Probleem van deze poppetjes is dat ze vrij radicaal (en in gevallen extreem) de discussie ingaan.
Ik kan het hier niet anders dan mee oneens zijn. Er is ruimte op rechts voor een normale partij die heel veel bij Wilders en Baudet weg kan nemen. Die kan prima heel kritisch zijn op het immigratiebeleid. Maar ik denk dat niemand het meer durft, want ook als je normaal kritiek hebt op het immigratiebeleid word je al heel snel weggezet als fascist of racist. Ook dat is het scheppen van een bepaald klimaat. Dat de politiek verhard en dat er sprake is van polarisatie: daar dragen beide kanten aan mee.

Ik verlang weer terug aan een normalere politiek, maar ben bang dat het nooit meer gaat gebeuren. Een van beide kanten gaat winnen en dat gaat voorgoed zijn. Die gaan rigoreuze zaken doordrukken zoals D66 bijvoorbeeld met 200.000 afrikanen binnenhalen voor de arbeidsmarkt (dat worden er dan een half miljoen of nog meer) en dan is de geest uit de fles. Of de grenzen gaan totaal dicht met ook weer alle gevolgen van dien.

Waar vroeger een compromis een overwinning was voor partijen omdat ze een deel van hun plannen hadden gerealiseerd wordt het nu gezien als gezichtsverlies. En dat gaat voor alle partijen op: D66, VVD, FvD, Wilders, PvdA noem maar op.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 734 times
Been thanked: 898 times

Bericht door ruuddevil » 25 feb 2020, 07:11

Exact, het gaat alleen maar om scoren. Kan je niet los zien van het media landschap en social media. Jetten die gewoon eens tegen Wilders zegt, goed idee Geert. Of andersom. Wat zou dat verfrissend zijn.

Plaats reactie