Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 427 times
Been thanked: 1840 times

Binnenlandse politiek

Bericht door ShovingNE2 » 09 apr 2020, 15:16

Precies. Wat een onzin was dat zeg. Maar mooi klaar mee.

Zijn er beelden Thierry en Kluytmans? :lol:
Kampioenstopic openen .... pending

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1793 times
Been thanked: 631 times

Bericht door Ren Höek » 09 apr 2020, 19:43

Hoezo was dat onzin?
Men bedenkt een regeling om de asielaanvragen te bespoedigen, door constante bezuinigingen is de looptijd van de asielaanvragen echter drastisch opgelopen, maar in plaats van die doorlooptijd aan te passen wordt de boete afgeschaft.

Dan kan de VVD nu weer goede sier maken met eigen falen en straks links weer de schuld geven van zelf veroorzaakte problemen met asielzoekers. Zo voorspelbaar.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 apr 2020, 19:48

Schijnbaar kán het gewoon niet, dat versnellen van die procedures. Als dat werkelijk zo is dan zijn die boetes m.i. ook onzinnig. Misschien moeten we het feit dat die procedures focking lang duren gewoon eens incalculeren in plaats van steeds uit te gaan van het wenselijke c.q. onmogelijke.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1658 times
Been thanked: 929 times

Bericht door J.B. » 09 apr 2020, 23:07

Jetten vandaag niet slim bezig. Dat onnodig drammen terwijl je weet dat er onderhandelingen gaande zijn. Erg stupide en gaat electoraal effect hebben.

Net zoals ik Baudet verwijt deze crisis onnodig lastiger te maken dan nodig doe ik dat ook bij Jetten. Beiden moeten ook eerst maar even bij jong d66 en jong fvd gaan spelen. Kleuters in de politiek. Beiden.
Circle of fifths

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 06:55

Jetten is uit op een crisis. Die wil het kabinet laten klappen. Dat D66 al langer de afzonderlijke lidstaten veel minder macht wil geven binnen eigen grenzen is bekend en de Eurobonds zijn het ideale middel om federalisering versneld te starten.

Ik vind het absoluut laag. Daarbij deugen zijn argumenten niet (zoals zo vaak). Hij stelt dat Nederland niet solidair wil zijn met Italië, maar dat is gelul: we willen alleen niet aansprakelijk zijn voor alle schulden die de opvreters aangaan. En we willen ze ook niets voorwaarden vrij lenen (behalve het deel voor de gezondheidszorg). Volkomen redelijk, maar Jetten wil politiek voeren en zieltjes winnen over de rug van de Coronalijken. Kan in het rijtje Baudet, Wilders en Overmars.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 10 apr 2020, 09:43

ziege maar ook zagge schreef:
09 apr 2020, 19:48
Schijnbaar kán het gewoon niet, dat versnellen van die procedures. Als dat werkelijk zo is dan zijn die boetes m.i. ook onzinnig. Misschien moeten we het feit dat die procedures focking lang duren gewoon eens incalculeren in plaats van steeds uit te gaan van het wenselijke c.q. onmogelijke.
Huh?
Hoe kom je erbij dat die procedures niet sneller kunnen? Laat staan dat het onmogelijk zou zijn?

Er wordt pas een dwangsom opgelegd als sprake is van de volgende situatie: als na 6 maanden nog geen besluit is genomen over de asielaanvraag kan de overheid in gebreke worden gesteld, reageert de IND niet binnen 2 weken dan kan er een beroep bij de rechtbank worden ingesteld, waarna de rechter de IND een termijn oplegt. Komt de IND binnen die termijn nog niet in actie dan pas kan er een dwangsom worden opgelegd.
Er moet dus sprake zijn van een vertraging van minimaal 7 maanden (!) voordat er sprake kan zijn van dwangsommen.

De vele boetes vanwege de enorme vertragingen zijn puur en alleen een direct gevolgd van de bezuinigingen op de IND de afgelopen jaren, met name in 2016/2017.
Op dit moment zijn er zo'n 9.000 (!) aanvragen die nog in behandeling moeten worden genomen. Sommigen wachten al 1,5 jaar.

Heel typisch dus dat de VVD de pijlen niet richt op de eigen oliedomme beslissing om te bezuinigen, niet op de eigen staatssecretaris die verantwoordelijk is voor de IND, niet op de enorme wachtlijsten, maar op de dwangsommen.
Dat zegt alles over de VVD, diep triest.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 10:37

ShovingNE2 schreef:
10 apr 2020, 06:55
Jetten is uit op een crisis. Die wil het kabinet laten klappen. Dat D66 al langer de afzonderlijke lidstaten veel minder macht wil geven binnen eigen grenzen is bekend en de Eurobonds zijn het ideale middel om federalisering versneld te starten.

Ik vind het absoluut laag. Daarbij deugen zijn argumenten niet (zoals zo vaak). Hij stelt dat Nederland niet solidair wil zijn met Italië, maar dat is gelul: we willen alleen niet aansprakelijk zijn voor alle schulden die de opvreters aangaan. En we willen ze ook niets voorwaarden vrij lenen (behalve het deel voor de gezondheidszorg). Volkomen redelijk, maar Jetten wil politiek voeren en zieltjes winnen over de rug van de Coronalijken. Kan in het rijtje Baudet, Wilders en Overmars.
Overmars? Die is alles maar zeker geen politicus. Baudet is ook geen politicus, maar een dwaallicht wat ons alleen maar geld kost trouwens.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 apr 2020, 13:01

Ren Höek schreef:
10 apr 2020, 09:43
Huh?
Hoe kom je erbij dat die procedures niet sneller kunnen? Laat staan dat het onmogelijk zou zijn?
Dat wordt al sinds de jaren '80 geprobeerd maar het lúkt maar niet. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen: zaken zijn vaak bijzonder complex, mensen komen bijv. binnen zonder (kloppende) papieren en geven je uiteraard het verhaal waarmee ze asiel zouden krijgen - vaak eerlijk, maar vaak ook oneerlijk. Probeer maar eens uit te zoeken wie die persoon eigenlijk is en aan welke kant die staat van welk conflict - vaak weet je nieteens zeker uit welk land ze komen. Versnellen betekent dus al heel snel: niet goed uitzoeken, generaliseren. Waardoor mensen onterecht asiel krijgen, maar ook onterecht afgewezen worden, wat weer tot schrijnende situaties leidt enz.

Maar hoe je het ook beredeneert, the proof is in the pudding he... Hoe vaak moet iets mislukken voordat je het eindelijk over een andere boeg gaat gooien? Ik vind het ook verschrikkelijk en belachelijk dat het niet sneller kan maar ja, realiteit is realiteit. Een beetje pragmatisch denken is m.i. bijzonder handig bij pijnlijke dossiers - tenminste, als je er verder mee wil komen dan. Als je wil dat er niks verandert dan moet je principieel vast blijven houden aan onmogelijke wensen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 16:51

Ren Höek schreef:
10 apr 2020, 09:43
Huh?

Er wordt pas een dwangsom opgelegd als sprake is van de volgende situatie: als na 6 maanden nog geen besluit is genomen over de asielaanvraag kan de overheid in gebreke worden gesteld, reageert de IND niet binnen 2 weken dan kan er een beroep bij de rechtbank worden ingesteld, waarna de rechter de IND een termijn oplegt. Komt de IND binnen die termijn nog niet in actie dan pas kan er een dwangsom worden opgelegd.
Er moet dus sprake zijn van een vertraging van minimaal 7 maanden (!) voordat er sprake kan zijn van dwangsommen.

De vele boetes vanwege de enorme vertragingen zijn puur en alleen een direct gevolgd van de bezuinigingen op de IND de afgelopen jaren, met name in 2016/2017.
Op dit moment zijn er zo'n 9.000 (!) aanvragen die nog in behandeling moeten worden genomen. Sommigen wachten al 1,5 jaar.

Heel typisch dus dat de VVD de pijlen niet richt op de eigen oliedomme beslissing om te bezuinigen, niet op de eigen staatssecretaris die verantwoordelijk is voor de IND, niet op de enorme wachtlijsten, maar op de dwangsommen.
Dat zegt alles over de VVD, diep triest.
Het bewust vertragen van procedures door de mensen die instromen wordt in deze constructie gewoon beloond. Ik ben het wel met je eens dat die procedures echt wel sneller kunnen. Maar om mensen daar vorstelijk voor te belonen vind ik echt bizar.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 apr 2020, 19:20

ShovingNE2 schreef:
10 apr 2020, 16:51
Ik ben het wel met je eens dat die procedures echt wel sneller kunnen.
Ik denk dat je bedoelt: zouden moeten kunnen ?

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 19:46

Dat noem ik letter neuken. We bedoelen hetzelfde volgens mij.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 apr 2020, 23:10

Yup het verschil is alleen wat de verwachting is... we willen allemaal al 40 jaar dat het sneller gaat, die boetes waren dus in leven geroepen om dat ook extra te stimuleren, omdat men dacht dat het ook móet kunnen en dat het dus een soort van nalatigheid is als het niet lukt, die doen we dus nu van tafel omdat.. tsja, omdat het gewoon niet lukt.

Misschien moeten we gewoon eens zeggen: zo'n procedure duurt max x maanden (veel langer dan we tot nu toe acceptabel achten) en we gaan daar een invulling voor verzinnen in plaats van te blijven hangen in een wenselijke situatie die al decennia lang onbereikbaar blijkt, zodat mensen intussen in een limbo zitten die we niet regisseren omdat we niet willen accepteren dat het zo nu eenmaal gaat.

Ben trouwens wel benieuwd hoelang die procedures in andere landen duren en wat die dan anders doen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 apr 2020, 08:04

10 apr 2020, 23:10
ie boetes waren dus in leven geroepen om dat ook extra te stimuleren
Alsof een ambtenaar het boeit of er een boete moet worden betaalt. En de asielzoeker en zijn advocaat gaan bewust de zaak maximaal oprekken. Het zijn mensen die zeggen dat ze op de vlucht zijn voor verschrikkelijke omstandigheden en ze zitten hier gedurende de procedure uitstekend volgens mij. Daar hoeft niet nog eens een geldelijke beloning bovenop.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 apr 2020, 08:24

Haha. Baudet gisteren bij de nachtborrel op GeenStijl. Meltdown, dat is wel het juiste woord. Uit dit filmpje gaat denk ik nog wel eens gequote worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 apr 2020, 10:27

ShovingNE2 schreef:
11 apr 2020, 08:24
Haha. Baudet gisteren bij de nachtborrel op GeenStijl. Meltdown, dat is wel het juiste woord. Uit dit filmpje gaat denk ik nog wel eens gequote worden.

Echt compleet van het padje af.

:lol: :lol: :mrgreen:
Circle of fifths

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 apr 2020, 11:13

10 apr 2020, 13:01
Dat wordt al sinds de jaren '80 geprobeerd maar het lúkt maar niet.
En hoe kom je hier nu weer bij?
Paars II heeft deze procedure toentertijd laten versnellen, onder Balkenende is dit vervolgens ingevoerd en tot de flinke bezuinigingen op de IND in 2016/2017 liep de procedure prima.

Het is mij dan ook een raadsel waarom het volgens jou niet zou lukken.
Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen: zaken zijn vaak bijzonder complex
Klopt, maar dan nog heeft de IND een 7 maanden (!) de tijd om het uit te zoeken. En dat wordt dus massaal niet gehaald, pas sinds de bezuinigingen. Sommige asielaanvragen lopen ondertussen al 1,5 jaar!

Dat het niet sneller kan is echt grote onzin.
Maar dan moet er niet bezuinigd worden. Het is dan ook heel vreemd dat de VVD niet onder zware kritiek ligt, maar nu juist de volle steun krijgt om de dwangsommen af te schaffen. En veel stemmers zullen daar weer positief over zijn.

Een briljante tactiek, die echter ten koste gaat van veel schrijnende asielaanvragen en waar de VVD dus makkelijk mee weg komt. Schandalig.
ShovingNE2 schreef:
11 apr 2020, 08:04
Alsof een ambtenaar het boeit of er een boete moet worden betaalt.
Ja, natuurlijk boeit dat veel ambtenaren wel.
Maar wat die ambtenaar veel erger vindt is dat hij/zij en zijn/haar collega's overlopen in het werk en enorme achterstanden oplopen, waarbij het in deze gevallen dus mensen betreft en niet een of andere bedrijfsproces. Dit laatste wordt nogal eens vergeten lijkt het, evenals de consequenties van de enorme vertragingen. Die natuurlijk ook niet opgelost worden door de dwangsommen af te schaffen, integendeel zelfs. En daar zal de VVD in de toekomst ongetwijfeld weer goede sier mee gaan maken, door een zelf gecreëerd probleem minder groot te maken.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 apr 2020, 11:34

Geen misverstand over 1 ding: de VVD heeft zelf dit probleem gecreëerd inderdaad. Helemaal eens.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 apr 2020, 11:39

Weet je wat dan ook het gekke is, dat ondanks het harde VVD beleid deze partij nauwelijks last heeft van impopulaire maatregelen. Zelfs na de crisis in 2008 (mede gekomen door de doorgeslagen marktwerking en het door de VVD gepropageerde bankensysteem) is de populairiteit van die partij niet minder geworden.

Wat is dat dan toch? Iedereen om me heen klaagt steen en been over de VVD, maar op het electoraat heeft het nauwelijks invloed.
Circle of fifths

NESTA
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 190 times
Been thanked: 355 times

Bericht door NESTA » 11 apr 2020, 12:22

Als we het niet meer weten geven we gewoon de Russen de schuld.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 530 times
Been thanked: 572 times

Bericht door El Sordo » 11 apr 2020, 14:05

J.B. schreef:
11 apr 2020, 10:27
ShovingNE2 schreef:

Mijn god.

“We zitten gewoon in een bepaalde situatie waarin de cultuurmarxistische linkse mainstream, van VVD, CDA tot en met D66, PvdA, GroenLinks en SP, allemaal min of meer hetzelfde willen”, zei Baudet tijdens de uitzending (in de video hieronder vanaf minuut 59). ,,Dat is namelijk de vernietiging van Nederland: massa-immigratie, EU, klimaat, al die andere zaken... Zij hebben alle dagbladen, ze hebben de publieke omroep, ze hebben alle subsidiecircuits, alle musea, alle universiteiten, de hele ambtenarij, de rechterlijke macht. That’s what we’re up against.” Bron: ED.nl

Een directe historische vergelijking gaat ver, maar een historische spiegel lijkt me inmiddels geen overbodige luxe.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 apr 2020, 14:27

Ren Höek schreef:
11 apr 2020, 11:13
En hoe kom je hier nu weer bij?
Paars II heeft deze procedure toentertijd laten versnellen, onder Balkenende is dit vervolgens ingevoerd en tot de flinke bezuinigingen op de IND in 2016/2017 liep de procedure prima.

Het is mij dan ook een raadsel waarom het volgens jou niet zou lukken.
Ik moet je na een zoektocht het antwoord schuldig blijven, heb een keer een flink artikel gelezen over de geschiedenis van de asielprocedures in Nederland waaruit bleek dat dit al tijden een probleem is maar dat is vooralsnog niet terug te vinden.

Het ging idd een tijd lang aardig, maar was dat niet ook toevallig een asiel-luwe periode zodat het al snel weer mis ging toen de vluchtelingenstromen toenamen? Inderdaad bizar genoeg samenvallend met bezuinigingen...

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 apr 2020, 14:34

El Sordo schreef:
11 apr 2020, 14:05
Een directe historische vergelijking gaat ver, maar een historische spiegel lijkt me inmiddels geen overbodige luxe.
Welke historische vergelijking... ik ben nu wel benieuwd. Zo'n complotdenker hebben we nog nooit in ons Parlement gehad toch?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 apr 2020, 14:39

El Sordo schreef:
J.B. schreef:
11 apr 2020, 10:27
ShovingNE2 schreef:

Mijn god.

“We zitten gewoon in een bepaalde situatie waarin de cultuurmarxistische linkse mainstream, van VVD, CDA tot en met D66, PvdA, GroenLinks en SP, allemaal min of meer hetzelfde willen”, zei Baudet tijdens de uitzending (in de video hieronder vanaf minuut 59). ,,Dat is namelijk de vernietiging van Nederland: massa-immigratie, EU, klimaat, al die andere zaken... Zij hebben alle dagbladen, ze hebben de publieke omroep, ze hebben alle subsidiecircuits, alle musea, alle universiteiten, de hele ambtenarij, de rechterlijke macht. That’s what we’re up against.” Bron: ED.nl

Eigenlijk is het hele land links en de vijand, volgens Baudet. Onvoorstelbaar. En dat trekt dan stemmen.

Overigens is Godwin's Law geen beschrijving van een drogreden oid he, het is alleen een geinige constatering over internetdiscussies - het zegt niks over de vraag of vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog / de opkomst van de nazi's terecht zijn of niet. Het vormt dus ook geen goede reden om zulke vergelijkingen uit de weg te gaan.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 11 apr 2020, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 530 times
Been thanked: 572 times

Bericht door El Sordo » 11 apr 2020, 14:40

ShovingNE2 schreef:
11 apr 2020, 14:34
El Sordo schreef:
Welke historische vergelijking... ik ben nu wel benieuwd. Zo'n complotdenker hebben we nog nooit in ons Parlement gehad toch?
Nadenken over historische processen heeft niet bijzonder veel zin als je dat per se dermate nauw wil benaderen.

Ik heb het niet over een vergelijking. Even goed lezen. En welke? Nou, er zijn genoeg situaties te bedenken waarin opruiing en het creëren van tweespalt geen bijzonder positieve maatschappelijke uitwerking hebben gehad.

Of...wat wil je eigenlijk van me horen?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 apr 2020, 14:59

Het is het ultieme populisme: iedereen is slecht, behalve de burger. Maar ja die burger is ook die ambtenaar he, en hij werkt bij de npo, in het museum, in het onderwijs, enz. enz., de burger is dus ook zelf die boze elite. De vijand is overal!

Behalve een klein groepje dus, te weten Baudet en zijn aanhang?

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit bij de komende verkiezingen nog steeds zoveel stemmen trekt. Je kunt mensen een tijdje voor de gek houden, maar het houdt een keer op toch?? :x

Plaats reactie