Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 721 times
Been thanked: 617 times

Bericht door J.B. » 16 mar 2019, 23:23

Maar we moeten ook de zaken die de EU regelt en wijzelf kunnen doen niet klakkeloos op een hoop moeten worden gesmeten.

Het voorbeeld van Tirzah over de ww fraude heeft niets te maken met de EU regels, maar alles met de belabberde fraudebestrijding van het UWV. Daar ligt de verantwoordelijkheid, niet bij de EU. En ook de pensioenen zijn iets wat een land zelf regelt.
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 121 times

Kaarten:

Bericht door tirzah » 17 mar 2019, 11:57

@zmoz;
Kritiek leveren op de EU staat niet gelijk aan eruit willen stappen, dus die opmerking van je bevreemdt mij.

Wat betreft de Poolse fraude kun je even kijken naar Nieuwsuur van gisteravond.
Dan kun je zien hoe het UWV plicht verzaakt , maar ook hoe de EU deze fraudegevoelige regeling van 3 maanden "stelen van ons belastinggeld" wil uitbreiden tot 6 maanden. :x

En Nederland staat vrijwel machteloos bij deze Brusselse idioterie. Dat heet geen fraude bestrijding maar fraude facilitering.

Maar laten we vooral geen kritiek leveren op de EU. :sleep:

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 12:07

Onzin. De EU is hiervoor niet verantwoordelijk. Het UWV wel. Die zijn niet in staat fraude te tackelen. Dit bedoel ik met zaken klakkeloos op een hoop gooien.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 673 times
Been thanked: 513 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 mar 2019, 12:44

tirzah schreef:@zmoz;
Kritiek leveren op de EU staat niet gelijk aan eruit willen stappen, dus die opmerking van je bevreemdt mij.
Komt omdat je in een lopende discussie sprong waar tijn0 het had over de zin en onzin van eventueel uit de EU stappen.
Wat betreft de Poolse fraude kun je even kijken naar Nieuwsuur van gisteravond.
Dan kun je zien hoe het UWV plicht verzaakt , maar ook hoe de EU deze fraudegevoelige regeling van 3 maanden "stelen van ons belastinggeld" wil uitbreiden tot 6 maanden. :x

En Nederland staat vrijwel machteloos bij deze Brusselse idioterie. Dat heet geen fraude bestrijding maar fraude facilitering.

Maar laten we vooral geen kritiek leveren op de EU. :sleep:
Wat JB zegt. Daarbij: de EU is hier bezig arbeidersrechten te vergroten, dat een VVD staatssecretaris daarover klaagt - dezelfde VVD die al jaren de UWV kreupel houdt - lijkt me voorspelbaar.

Zo zie je maar hoe ver ook het idealisme van tirzah gaat: zodra iemand beweert dat het tirzah's portemonnee raakt, of dat nou zo is of niet, mogen de Grieken of de Polen stikken, vliegen de idealen heel snel de deur uit. Zo gemakkelijk werkt dat niet alleen bij tirzah, en zo kan het zijn dat de VVD de meest regerende partij van Nederland is... ikke ikke ikke.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 13:05

Klopt. Gevalletje van niet verder denken dan je eigen portemonnee
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 17 mar 2019, 13:52

Wat een manier van debatteren, zmoz.

Dus ik heb geen idealen en wil de Polen "laten stikken" omdat ik het belachelijk vind dat talloze Poolse gastarbeiders de boel besodemieteren en voor tientallen miljoenen euro's de Nederlandse belastingbetaler oplichten.
Waar naast het UWV de EU hoofdschuldige aan is.

En Nederland kijkt machteloos toe omdat de EU hier niets aan wil doen en onder voorzitterschap van oostblok land Roemenie de regeling voor frauderende oostblok land Polen wil uitbreiden. Zodat ze voortaan 6 maanden i.p.v 3 maanden de boel kunnen belazeren.

Lang leve de EU, zei je?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 14:09

Het is nu al drie keer uitgelegd. Het UWV is verantwoordelijk voor de fraude. Niet de EU. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 mar 2019, 14:46

Het UWV heeft ook allang de hand in eigen boezem gestoken en beaamd dat ze beter op hadden moeten letten. Maar goed, het UWV kampt ook met tekorten- niet door EU beleid, maar door Haags beleid.
Hier een artikeltje van vorig jaar over het probleem: https://www.telegraaf.nl/columns/264885 ... -ww-fraude

Dat is dus het grote probleem met de hele EU discussie... mensen hebben geen flauw idee waar ze het over hebben, de EU is onbekend, machtig en 'ver weg' (Brussel is heel ver weg) is dus een ideale boeman.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 14:52

ziege maar ook zagge schreef:Het UWV heeft ook allang de hand in eigen boezem gestoken en beaamd dat ze beter op hadden moeten letten. Maar goed, het UWV kampt ook met tekorten- niet door EU beleid, maar door Haags beleid.
Hier een artikeltje van vorig jaar over het probleem: https://www.telegraaf.nl/columns/264885 ... -ww-fraude

Dat is dus het grote probleem met de hele EU discussie... mensen hebben geen flauw idee waar ze het over hebben, de EU is onbekend, machtig en 'ver weg' (Brussel is heel ver weg) is dus een ideale boeman.
Dat is precies mijn punt. Ik noem maar gebrek aan kennis, of het is vanuit de onderbuik altijd makkelijk om het `onbekende` EU de schuld te geven.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 mar 2019, 15:07

Wat die idealen betreft tirzah: je ziet gewoon alleen maar je eigen kant van de zaak - het zou JOU geld kosten. Dat dit in feite sociaal beleid is vanuit de EU - het soort sociaal beleid wat we in Nederland alleen maar afgebroken zien worden - ben je totaal blind voor, jouw eigen portmonnee + slechte argumentatie (want UWV is verantwoordelijk) bepaalt 100% je standpunt. Dan is de conclusie die ik trek m.i. niet zo vreemd: idealen zijn niet zo sterk als zelfs halve waarheden ze al in het niets kunnen laten verdwijnen.

Maar goed, het zou natuurlijk nog zo kunnen zijn dat ik je altijd verkeerd begrepen heb, dat je alleen maar interesse hebt in Nederlands sociaal beleid en vindt dat 'buitenlanders' het sowieso maar lekker uit moeten zoeken, die mogelijkheid bedenk ik nu pas. Dat zou een hoop verklaren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 15:10

Dan is het idd het ikke-ikke gedachtepatroon.

Hoe het ook is. Mensen moeten zich gewoon eens inlezen in wat de EU en wat je als land kan doen. Het fabeltje dat je niets zelf kan beslissen is echt onzin. Dus beide voorbeelden van Tirzah (pensioenen en fraude polen) hebben niets met de EU te maken.

Al is het makkelijk om de EU de schuld van alles te geven. Maar het klopt niet.
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 17 mar 2019, 18:01

ziege maar ook zagge schreef:Het UWV heeft ook allang de hand in eigen boezem gestoken en beaamd dat ze beter op hadden moeten letten. Maar goed, het UWV kampt ook met tekorten- niet door EU beleid, maar door Haags beleid.

Volgens mij heb je het programma waar ik naar verwees niet gezien.
Of je hebt niet begrepen dat het hier een EU maatregel betreft die uitnodigt tot fraude. Dat het de EU is die de regel niet aanpakt, maar zelfs de termijn waarin nu gefraudeerd kan worden wil verdubbelen tot 6 maanden.

Zoals de Poolse dame in het interview zei, kun je dankzij deze EU miskleun, een half jaar op je luie reet gaan liggen in plaats van te werken , hetgeen de fraudeurs minder kwalijk te nemen is dan de verantwoordelijken in Brussel die dit mogelijk hebben gemaakt. En dit in stand houden zonder dat Den Haag iets kan doen.
Wel degelijk allemaal het gevolg van falende EU dus.

(Dat het UWV ook faalt staat hier los van.)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 18:18

Opnieuw leg je de schuld bij de EU die daar niets mee te maken hebben.

De EU is niet verantwoordelijk voor fraude bestrijding. Dat is het UWV. Dus je poging om de EU hiervan de schuld te geven is echt onzin, en staat zeker niet los daarvan. Het is juist de reden dat die fraude niet goed kan worden aangepakt.

De EU propageert vrij werk en woonverkeer. Daar kun je het niet mee eens zijn. Maar zie dat niet los van onze eigen fraudebestrijding. Overigens hebben ze daar bij de belastingdienst ook alle moeite mee. Dus wat ZMOZ ook al aangaf, daarvoor moet je toch echt bij de overheid zijn die daar niet genoeg bovenop zit.

Misschien ben je het niet eens met het woon/werkverkeer van buitenlanders, want daar is de EU wel verantwoordelijk voor. Maar dat is een ander punt.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 mar 2019, 19:54

De teksten zijn ook zo overdreven... beleid wat in de praktijk (voor ons) niet handig uitpakt zou meteen typerend voor een 'falende EU' zijn. Die uitbreiding naar 6 maanden is er ook nog helemaal niet door, o.a. Nederland probeert dat van de baan te krijgen, maar andere landen willen het juist wel.

Dit heeft feitelijk dus niks met 'de EU' op zich te maken maar met het feit dat je überhaupt probeert gedeeld Europees beleid te formuleren voor 28 lidstaten met verschillende behoeften. Waarbij je aan moet tekenen dat we de behoefte aan arbeidsmigratie delen: wij hebben die werkers nodig, dat zullen er in de nabije toekomst nog veel meer worden.

Dus je zit met z'n allen om tafel en you win some, you lose some. Nederland is één van de landen die profiteert van de Unie, we winnen een hoop, maar jij vindt het dus niet acceptabel dat we ook wel eens niet winnen? Dat het UWV veel van problemen op zou kunnen lossen door enerzijds stiekeme terugkeerders te betrappen en anderzijds de Poolse collega's op hun verantwoordelijkheid te wijzen doet er daarbij schijnbaar niet toe. (zie ook: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225955 ... raude.html en het nieuwsuur artikel https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227623 ... polen.html)

Uit het politieke proces is beleid gerold tegen onze zin en zowel wijzelf als de Polen doen niet genoeg tegen fraude. Het is niet handig allemaal. Sinds een tijdje zijn we erachter, de UWV is intern aan het kijken waar het mis ging en de politiek trekt aan de bel en voert de druk op de EU op - ik zie eigenlijk een vrij normaal proces. Als dit verhaal moet illustreren wat er mis zou zijn met de EU dan vraag ik me af wat je verwachtingen t.a.v. die EU eigenlijk zijn.

Geen idee ook trouwens hoe die regelgeving origineel tot stand is gekomen... hebben we destijds geprotesteerd? Of vonden we het zelf ook een goed plan? Wat voor soort procedure is het - eentje waarbij unanieme instemming nodig is of waarbij een meerderheid voldoende is? Was 't het soort beleidsregel waar ook ons parlement de kans heeft gehad zich uit te spreken en zo ja, is dat gebeurd? M.i. allemaal vragen die van belang zouden zijn om te bepalen wat hier precies aan de hand is en of en zo ja in hoeverre er überhaupt iets aan (dit deel van) de EU zou kunnen verbeteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 22:14

De regelgeving in die zin is zo dat werkenden in Nederland vanuit een eu lidstaat vallen onder de Nederlandse wet. Dus ook recht hebben op ww en andere voorzieningen. Nederland is in theorie in staat wetgeving wat dat betreft te veranderen, zoals het inkorten van de ww, maar dat geldt dan dus voor iedereen hier.

Mijn punt is dat we dus wel middelen hebben. Zoals zmoz aangeeft kunnen wij de behandeling en stemming van dat idee vertragen of afwijzen. Maar dat heb je niet totaal onder controle. Dus is het UWV Euro-klaar maken een nuttigere en uiteindelijk effectievere maatregel waar we ook de controle over hebben. Het UWV heeft hier aanwijsbaar fouten gemaakt. Dus daar moeten we het in eerste instantie goed regelen.
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 17 mar 2019, 23:23

@zmoz;
veel wetgeving van de EU is gebaseerd op gelijke rechten. Maar iedere gek kan voorspellen dat je in dit geval stom bezig bent omdat de lonen totaal van ander niveau zijn. En dan nog proberen dit uit te breiden. Triest.
En dit is iets wat veel vaker voor komt bij maatregelen die in Brussel worden genomen mede door lieden met andere belangen dan wij in Noord West Europa.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 mar 2019, 23:42

tirzah schreef:@zmoz;
veel wetgeving van de EU is gebaseerd op gelijke rechten. Maar iedere gek kan voorspellen dat je in dit geval stom bezig bent omdat de lonen totaal van ander niveau zijn. En dan nog proberen dit uit te breiden. Triest.
En dit is iets wat veel vaker voor komt bij maatregelen die in Brussel worden genomen mede door lieden met andere belangen dan wij in Noord West Europa.
'mede door lieden met andere belangen' ja tuurlijk, daarom ga je samen om tafel he... De AH heeft ook een ander belang dan jij, die wil nl. zo veel mogelijk geld vangen voor zo min mogelijk tegenprestatie en jij wil zo min mogelijk betalen voor zo veel mogelijk tegenprestatie - verschillende belangen en toch maak je iedere dag samen deals, vrienden voor het leven!
Andere belangen zegt dus helemaal niks. Bovendien is er dus wel degelijk ook in deze zaak een belangrijk gedeeld belang: beiden hebben behoefte aan arbeidsmigratie.

Iedere gek kon dit voorspellen zeg jij in navolging van die Poolse econome van Nieuwsuur, maar is dat ook echt zo, wisten de Nederlandse vertegenwoordigers dat dit ging gebeuren? En hebben ze ook aan de bel getrokken en wat was daar het resultaat van? Misschien zijn wij wel akkoord gegaan omdat we iets anders terugkregen wat veel meer waard is, weet jij veel. Of zaten we te slapen? Wie heeft er nog meer 'schuld' aan de situatie behalve het UWV wat toegeeft dat ze meer hadden moeten doen?

Zolang je niet van de hoed en de rand weet kun je helemaal objectief niet het soort conclusies trekken wat jij trekt. Datzelfde geldt voor die hulp aan de Grieken: jij weet helemaal niet of je zonder die hulp een beter pensioen had gehad. Jouw conclusies zijn dus vooral jouw keuze: je gelooft wat je wil geloven.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 mar 2019, 23:53

Ik zie de EU toch meer als een technocratie, die rusten op de pijlers van sterke economische landen. Nederland heeft hier een zeer belangrijke rol in. Gezien onze handelsgeest, onze haven plus onze infrastructuur. Vergeet ook Eindhoven niet en de technische kennis en producten die daar vandaan komen.

Het is flauw om te nitpicken op een samenwerking waar we allemaal van profiteren.

De EU moeten we denk ik ook niet als doel zien maar als middel om daar als land beter van te worden. Persoonlijk vind ik het geweldig dat ik zonder barrières producten kan bestellen. Dat ik een project kan doen net over de grens zonder dat ik daar honderd formulieren voor moet invullen.

En wees eerlijk, als je financieel het water aan de lippen hebt kun je geen seizoenskaart betalen. :D
Circle of fifths

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 15 times
Been thanked: 307 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 mar 2019, 08:57

Die verkiezingsflyer van de PVV is echt crimineel slecht. "Stem Rutte weg". Totaal onmogelijk bij deze verkiezingen. Zelfs die muur van Trump is nog realistischer.

Als je je als kiezer hiertoe laat verleiden, dan verdien je ook geen betere vertegenwoordiger in Den Haag..

tijn0

Bericht door tijn0 » 18 mar 2019, 09:40

Wederom geldt: waarom zou zo'n boodschap, die van eenvoud uit elkaar valt, succes hebben? Dan doen alle andere partijen toch iets heel fout, als je hier niet van zou kunnen winnen? Zelfde geldt voor Trump, die eerst meer dan twee handen vol republikeinen en daarna een democraat versloeg. Dan moet de rest zich vooral kapot schamen.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 mar 2019, 09:50

tijn0 schreef:Wederom geldt: waarom zou zo'n boodschap, die van eenvoud uit elkaar valt, succes hebben? Dan doen alle andere partijen toch iets heel fout, als je hier niet van zou kunnen winnen? Zelfde geldt voor Trump, die eerst meer dan twee handen vol republikeinen en daarna een democraat versloeg. Dan moet de rest zich vooral kapot schamen.
Omdat sommige mensen niets liever zouden willen dan alle marokkanen het land uit te sturen, en dat belangrijker vinden dan welk ander thema dan ook. Dat zoiets vervolgens helemaal niet kan op juridisch en humanitair vlak, daar hebben ze geen boodschap aan.

Hoe valt daar van te winnen dan Tijn? Misschien dat een deel vooral als protest tegen het establishment stemt ipv pro wilders te zijn, maar een deel is gewoon niet meer te redden op educatief vlak.

tijn0

Bericht door tijn0 » 18 mar 2019, 09:53

Ik denk dat je echt voorbij gaat aan wat er leeft. De boodschap is anti-Rutte, dus tegen die politici die de afgelopen jaren het beleid bepaalden. Waarom zouden mensen daartegen zijn, de welvaart is toch gestegen? Het helpt om die mensen niet als eencellig te zien ;).

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 mar 2019, 10:10

tijn0 schreef:Ik denk dat je echt voorbij gaat aan wat er leeft. De boodschap is anti-Rutte, dus tegen die politici die de afgelopen jaren het beleid bepaalden. Waarom zouden mensen daartegen zijn, de welvaart is toch gestegen? Het helpt om die mensen niet als eencellig te zien ;).
Dat zeg ik toch? Een deel is protest tegen de huidige "kliek".

Echter, de VVD is voor de PVV altijd de eerste keus om mee samen te werken, dus hoe valt dat dan te rijmen met die kansloze leus?

https://politiek.tpo.nl/2017/03/20/geer ... emocratie/

Die mensen zijn niet eencellig. Het zijn echt niet allemaal kansloze uitkeringstrekkers. Er zitten ook hardwerkende gewone nederlanders tussen, om Wilders zijn eigen termen te gebruiken. Ik kan ze alleen op basis van de inhoud op politiek vlak niet serieus nemen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 18 mar 2019, 10:30

De coalitiepartijen zullen wel twee keer nadenken voordat ze met de PVV en FvD in een coalitie stappen.
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 18 mar 2019, 10:58

ziege maar ook zagge schreef:
Zolang je niet van de hoed en de rand weet kun je helemaal objectief niet het soort conclusies trekken wat jij trekt. Datzelfde geldt voor die hulp aan de Grieken: jij weet helemaal niet of je zonder die hulp een beter pensioen had gehad. Jouw conclusies zijn dus vooral jouw keuze: je gelooft wat je wil geloven.
Weet jij als enige wel van de hoed en de rand? Zo niet geldt die dooddoener dus ook voor jou. :wink:

Een van de nadelen van de EU is dat er besluiten genomen worden, nog verder af van de mensen die het betreft dan wanneer een nationale overheid iets beslist.

En daar zit precies het probleem.

In het Poolse ww fraude geval - waar overigens Duitsland op nog grotere schaal mee te maken heeft (zonder ons UWV)- kon inderdaad iedereen met een beetje IQ op zijn vingers natellen dat dat er aan zat te komen.

En dan nu doodleuk de mogelijkheden tot fraude willen verruimen? :(

Plaats reactie