Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 16 times
Been thanked: 191 times

Binnenlandse politiek

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 06:40

ziege maar ook zagge schreef:
10 sep 2019, 22:46
Voor zover ik hier en daar terug kan vinden had de NOS idd geen toestemming, maar vanuit de hoek van Wilders wordt gemeld dat die toestemming ook niet gevraagd was.

De NOS was trouwens gewoon bezig met die uitzending en moest die afkappen vanwege dat gebrek aan toestemming, het lijkt dus alsof ze het wel uit wilden zenden. Benieuwd wat nou het complete verhaal is.

Deze tekst op de NOS site:

Live-uitzending
De start van deze zitting is vanochtend rechtstreeks uitgezonden op NOS.nl en NPO Nieuws. Dat had niet gemoeten, want het gerechtshof had daar geen toestemming voor verleend. Om die reden is de live-uitzending toen gestopt.

In de middagpauze heeft het gerechtshof alsnog toestemming voor een live-uitzending verleend. De uitzending is daarom hervat.
De voorzitter van de Rechtbank zei gewoon op zitting dat het onzin was wat de NOS verklaarde.

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 130 times
Been thanked: 170 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 10:07

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 06:40
De voorzitter van de Rechtbank zei gewoon op zitting dat het onzin was wat de NOS verklaarde.
Is dat ergens terug te zien?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 228 times
Been thanked: 218 times

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 10:17

Brael schreef:
10 sep 2019, 15:41
J.B. schreef:
10 sep 2019, 14:54
Ik vraag om jouw mening. Waarom is het acht uur journaal links, waarom is Nieuwsuur links. Waarom is Jinek links.

Jouw mening hierover, waarom vind JIJ deze programma`s links?
Waar zeg ik dat ik al deze programma's links vind? Ik kijk ze niet eens allemaal. Maar als een grote meerderheid die programma's links vind, is dat natuurlijk wel een reden waarom rechtse politici liever op een andere manier hun publiek bereiken.

Dus je kijkt het niet allemaal maar toch heb je er een mening over? Dus je info haal je uit een opiniestukje en dat staat dan in steen geschreven of iets?

Ik zou toch eerst zelf eens iets bekijken en dan een mening vormen. Heb je het meteen uit de eerste hand. Namelijk van jezelf. Dat maakt een discussiepunt iets sterker m.i.
There are no mistakes, there are just happy accidents.

NESTA
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 55 times
Been thanked: 99 times

Bericht door NESTA » 11 sep 2019, 10:32

Ik heb ooit eens tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen naar nieuwsuur zitten kijken waar een mevrouw zat die Nederland wel eventjes bij zou praten over wat er gaande was. Ik dacht fijn, nu word ik door dit onafhankelijk medium bijgepraat over een belangrijke verkiezing. Het hele item was 1 grote Trump-bash show. Wat bleek aan het einde? Mevrouw had voor de Clinton campagne gewerkt. :lol:
“Wine is fine. But whisky is quicker.”

Brael
Regelmatige invaller
Has thanked: 17 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 10:43

J.B. schreef:
11 sep 2019, 10:17
Brael schreef:
10 sep 2019, 15:41
J.B. schreef:
10 sep 2019, 14:54
Ik vraag om jouw mening. Waarom is het acht uur journaal links, waarom is Nieuwsuur links. Waarom is Jinek links.

Jouw mening hierover, waarom vind JIJ deze programma`s links?
Waar zeg ik dat ik al deze programma's links vind? Ik kijk ze niet eens allemaal. Maar als een grote meerderheid die programma's links vind, is dat natuurlijk wel een reden waarom rechtse politici liever op een andere manier hun publiek bereiken.

Dus je kijkt het niet allemaal maar toch heb je er een mening over? Dus je info haal je uit een opiniestukje en dat staat dan in steen geschreven of iets?

Ik zou toch eerst zelf eens iets bekijken en dan een mening vormen. Heb je het meteen uit de eerste hand. Namelijk van jezelf. Dat maakt een discussiepunt iets sterker m.i.
Ik denk dat je het discussiepunt een beetje vergeten bent. Mijn punt was namelijk dat de mainstream media links georienteerd zijn, en dat daarom voornamelijk rechtse politici hun publiek bereiken via "eigen" media.
Voor dat discussiepunt is het niet zo zeer relevant of ik de mainstream media links vind, maar wel wat het grote publiek ervan vindt. Ik als individu ben namelijk niet zo interessant voor politici, maar de mening van het grote publiek wel.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 10:44

Als jij het hebt over rechtse politici en eigen media heb je het dan niet alleen over Wilders en Baudet?

(Waarvan Wilders er dus zelf voor kiest om de NPO te boycotten en Baudet juist meer zendtijd krijgt dan wie dan ook)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 10:46

@Brael
Natuurlijk is het wel relevant wat jij ervan vindt. Als ik een opiniestukje over een bepaalde wedstrijd lees wil dat toch ook niet zeggen dat de wedstrijd werkelijk op die manier is gegaan? Dan kan ik beter zelf een wedstrijd kijken om er een mening over te vormen. Dat is met deze discussie net zo. Jij hebt je info uit een paar opiniestukjes.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 10:46

@ziege maar ook zagge Voornamelijk, ja, dan heb ik het inderdaad niet over de SP.
Baudet krijgt niet meer zendtijd dan "wie dan ook", Baudet krijgt meer zendtijd dan de andere lijsttrekkers van de nieuwe partijen. Maar dat is nogal logisch, als je de populariteit van Baudet naast die van de 4 andere nieuwe partijen legt.
J.B. schreef:
11 sep 2019, 10:46
@Brael
Natuurlijk is het wel relevant wat jij ervan vindt. Als ik een opiniestukje over een bepaalde wedstrijd lees wil dat toch ook niet zeggen dat de wedstrijd werkelijk op die manier is gegaan? Dan kan ik beter zelf een wedstrijd kijken om er een mening over te vormen. Dat is met deze discussie net zo. Jij hebt je info uit een paar opiniestukjes.
Het is alleen voor mijzelf relevant wat ik ervan vindt (en jij vindt dat blijkbaar interessant). Maar politici die zich op de mening van het grote publiek baseren, boeit het natuurlijk niet wat mijn persoontje ervan vindt. Die kijken naar peilingen onder het grote publiek. Dat blijkt moeilijk voor je te bevatten, geloof ik.

EDIT: een peiling onder het publiek is iets anders dan een "opiniestukje".

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 10:56

Dat is wel het beste ontwijkende antwoord wat ik ooit heb gehoord. Maargoed, je kent de materie dus niet uit eigen ervaring, dus eigenlijk is heel onze discussie daarover nutteloos geweest, ik vroeg je naar jouw mening. Die heb je niet of wil je niet delen (ik vraag me af waarom). Maar wat opiniestukjes ervan zeggen vind ik in deze niet zo interessant, want die kan ik zelf ook nog wel opzoeken.

Dus als je zover bent dan hoor ik graag wat jij er van vindt. Waarom zijn programma`s als het journaal, Nieuwsuur een Een Vandaag links volgens jou?

Komt dat omdat ze niet iedere minuut roepen dat alle Marrokanen het land uit moeten? Of omdat ze items hebben over de zorg en onderwijs. Of omdat het vaak gaat over het klimaat? Zijn dat dan linkse onderwerpen en moet het dan alleen maar gaan over buitenlanders en hoe ze de maatschappij verpesten? Is het dan een rechts programma?

Ik geef maar een paar voorzetjes.

Wanneer wordt een programma dan rechts en waarom is het nu links? Ik ben serieus benieuwd naar jouw mening hierover.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:01

Omdat jij in herhaling valt, ben ik genoodzaakt dat ook te doen.

Je blijft maar drammen om mijn persoonlijke mening, maar je vergeet nogmaals mijn initiele redenering.
Het grote publiek vindt de mainstream media te links, en daarom is het interessanter voor rechtse politici om via eigen mediakanalen te communiceren. Voor deze redenering is het niet relevant wat ik persoonlijk ervan vind, want politici kijken naar wat het grote publiek ergens van vindt.
Ook nogmaals: het is geen "opiniestukje" waar ik het uithaal, het is een breed onderzoek onder kijkers van de verschillende praatprogramma's.

Als deze redenering echt te lastig is om te begrijpen, dan vrees ik dat we uitgepraat zijn.

EDIT: over sommige programma's heb ik wel een mening, maar de meeste programma's kijk ik niet of nauwelijks. Als je een persoonlijke discussie wil over die programma's, dan kan dat. Maar dat staat compleet los van de stelling die ik eerder poneerde.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:02

We praten in een circel. Ik ben benieuwd naar jouw mening. Dus waarom geef je dan niet jouw mening hierover? Dat is toch niet zo moeilijk?

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:04

Over welk programma wil je precies mijn mening?

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:04

Brael schreef:
@ziege maar ook zagge Voornamelijk, ja, dan heb ik het inderdaad niet over de SP.
Dan gaat het dus eigenlijk alleen over Wilders die eigen kanalen kiest omdat ie niet te zien is op de NPO, maar die is dus vooral weinig te zien op de NPO omdat ie de NPO boycot.

Los daarvan, wat vindt 'het publiek' links? Volgens extreemrechtse figuren als WIlders en Baudet gaat dat bijv. ook om alles wat draait om de klimaatverandering, wetenschap, fact checking omtrent Trump, programma's die ruimte bieden aan andere culturen, ik noem maar wat - die lijst is nogal lang inclusief de NPO zelf, de 'NOS' wordt steevast weggezet als staatsomroep, allerlei doodnormale zaken worden door deze lui in 'linkse' hoek geduwd en verdacht gemaakt. Gelukkig doet de meerderheid daar niet in mee, maar een aardige groep wél en dat komt natuurlijk ook terug in zulke cijfers.

Daar bovenop het feit dat ook rechtse geluiden gewoon hun weg kunnen vinden naar de NPO maar dat gewoonweg niet doen.

Kortom, wat willen die cijfers precies zeggen?

En vooral: wat zou je eraan willen doen?

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:10

11 sep 2019, 11:04
Brael schreef:
Dan gaat het dus eigenlijk alleen over Wilders die eigen kanalen kiest omdat ie niet te zien is op de NPO, maar die is dus vooral weinig te zien op de NPO omdat ie de NPO boycot.

Los daarvan, wat vindt 'het publiek' links? Volgens extreemrechtse figuren als WIlders en Baudet gaat dat bijv. ook om alles wat draait om de klimaatverandering, wetenschap, fact checking omtrent Trump, programma's die ruimte bieden aan andere culturen, ik noem maar wat - die lijst is nogal lang inclusief de NPO zelf, de 'NOS' wordt steevast weggezet als staatsomroep, allerlei doodnormale zaken worden door deze lui in 'linkse' hoek geduwd en verdacht gemaakt. Gelukkig doet de meerderheid daar niet in mee, maar een aardige groep wél en dat komt natuurlijk ook terug in zulke cijfers.

Daar bovenop het feit dat ook rechtse geluiden gewoon hun weg kunnen vinden naar de NPO maar dat gewoonweg niet doen.

Kortom, wat willen die cijfers precies zeggen?

En vooral: wat zou je eraan willen doen?
Nee, het gaat niet alleen over Wilders, cijfers wijzen uit dat het over de gehele lijn overhelt naar links.

"Links" en "rechts" zijn inderdaad subjectieve termen, wat voor de één links is, is dat voor de ander niet. Wat jij "extreemrechts" vindt, vind ik bijvoorbeeld weer niet "extreemrechts". Maar vrijwel niemand vindt de praatprogramma's op de publieke omroep te rechts, wel veel mensen vinden deze programma's te links. Als je als publieke omroep een afspiegeling van je bevolking wil zijn, dan heb je dus werk te verrichten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:13

Brael schreef:
Begin met Nieuwsuur. Wat is daar links aan?

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:14

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:10
Als je als publieke omroep een afspiegeling van je bevolking wil zijn, dan heb je dus werk te verrichten.
Ik zie dat anders: mensen die zichzelf vertegenwoordigd willen zien hebben werk te verrichten. Je kunt nl. gewoon zendtijd krijgen, pak die dan. Nogmaals, van de VARA kun je niet eisen dat die opeens een rechtse bias laten zien.

Mensen kunnen WNL kijken maar doen dat niet, dan houdt het toch gewoon op?

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:14

J.B. schreef:
11 sep 2019, 11:13
Brael schreef:
Begin met Nieuwsuur. Wat is daar links aan?
Ho ho ho. Je dringt me nu al op dat ik Nieuwsuur links moet vinden. Zo werkt het niet he.
Om concreet terug te komen op je vraag: ik kijk Nieuwsuur zelden. Geen mening.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:15

@Brael Ik laat het even rusten. Ik zou zeggen, bekijk es wat programma`s en hanteer een bepaalde meetlat als het gaat om rechts of linkse mediacoverage. Dan hoor ik graag wat jouw ervaringen zijn daarmee.
11 sep 2019, 11:14
Ik zie dat anders: mensen die zichzelf vertegenwoordigd willen zien hebben werk te verrichten. Je kunt nl. gewoon zendtijd krijgen, pak die dan. Nogmaals, van de VARA kun je niet eisen dat die opeens een rechtse bias laten zien.
De VARA is m.i. ook de enige echt linkse omroep. Nou ok, VPRO dan, maar die zijn meer met cultuur bezig. Maar dat is het wel zo`n beetje.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:17

11 sep 2019, 11:14
Brael schreef:
11 sep 2019, 11:10
Als je als publieke omroep een afspiegeling van je bevolking wil zijn, dan heb je dus werk te verrichten.
Niemand hoeft een bias te laten zien, gewoon een reele afspiegeling van de ideeen die er in de Nederlandse bevolking spelen, zou al meer dan genoeg zijn.
Nouja, blijkbaar denken politici als Baudet en Wilders daar toch anders over, die hebben het idee dat ze daar voornamelijk bejegend worden door linkse journalisten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:19

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:17

Nouja, blijkbaar denken politici als Baudet en Wilders daar toch anders over, die hebben het idee dat ze daar voornamelijk bejegend worden door linkse journalisten.
Die willen geen kritische vragen. Daar wringt `m de schoen. Alles wat kritisch is is links volgens die kerk.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:20

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:17
Dat is ook hun gekozen frame he, mensen laten geloven dat er een linkse elite is die de boel onderdrukt. Ze doen alles om dat te bevestigen. Een aantal mensen gelooft dat, dat komt terug in die cijfers.

WNL is super rechts, waarom kijken mensen daar niet naar als ze rechts spul willen zien?
Misschien zijn de rechtse kiezers gemiddeld gesproken ook wel helemaal niet zo geïnteresseerd in politiek?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:23

11 sep 2019, 11:20
Dat is ook hun gekozen frame he, mensen laten geloven dat er een linkse elite is die de boel onderdrukt. Ze doen alles om dat te bevestigen. Een aantal mensen geloven dat, dat komt terug in die cijfers.
Het heeft denk ik vooral te maken met dat DWDD wat overal is te zien met alle spin offs die daaraan vasthangen. Prime time met inderdaad vooral linkse journalisten of dito opinies. Maar dan nog is DWDD een uurtje of vijf per week op tv. Dus in het groter geheel is dat zeker niet leidend. Alleen is dat het programma wat de meesten zien omdat het nu eenmaal op primetime is.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 11:24

De VARA doet het gewoon erg goed, WNL kan daar niet tegenop. Die rechtse jongens lijken dat de VARA kwalijk te nemen, zo lijkt het. Plus al die factoren die ik noem die die cijfers nuanceren.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 11:25

Ja, de rechtse politici en de (mainstream) media zullen nooit vrienden worden. De rechtse politici wijten dat aan de media, de media wijten dat vooral aan de politici. Ik denk dat we wel kunnen vaststellen dat rechtse politici kritischer benaderd worden dan linkse politici in de mainstream media. Of dat terecht is (waarheidsvinding) of onterecht (politieke correctheid, persoonlijke voorkeuren van journalisten, geef het een naam), is de grote vraag. Ik neig wel naar het kamp van de rechtse politici.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 11:28

Brael schreef:
11 sep 2019, 11:25
Ja, de rechtse politici en de (mainstream) media zullen nooit vrienden worden. De rechtse politici wijten dat aan de media, de media wijten dat vooral aan de politici. Ik denk dat we wel kunnen vaststellen dat rechtse politici kritischer benaderd worden dan linkse politici in de mainstream media. Of dat terecht is (waarheidsvinding) of onterecht (politieke correctheid, persoonlijke voorkeuren van journalisten, geef het een naam), is de grote vraag. Ik neig wel naar het kamp van de rechtse politici.
In DWDD wordt niemand echt kritisch bevraagd. Daar is het meer het `wat hebben we het allemaal leuk en gezellig met elkaar` stigma.

Jinkek/Pauw maken daar geen onderscheid in. Die zijn altijd kritisch, of er nu een Baudet zit of een Klaver. Ik heb het idee dat Jinek zelfs harder is tegen linkse politici. Wellicht wegens het stigma dat ze daar te lief zouden zijn tegen linkse politici.

Plaats reactie