EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 130 times
Been thanked: 170 times

Awards:

EU politiek

Bericht door ziege maar ook zagge » 28 mei 2019, 16:04

Iemand nog een mening over de laatste verkiezingen?

Het lijkt allemaal ietwat meer gepolariseerd, met het verlies van de grote middenpartijen. Maar: een véél hogere opkomst en géén [i]verpletterende[/i] overwinning van nationalistisch-rechts, dus ben ik positief.

Dan de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie. Timmermans wil heel graag maar de sociaaldemocraten (waar de PvdA in de EU toe behoort) hebben als geheel flink verloren in Europa. Nou ben ik een warm voorstander van de sociaaldemocratie maar Timmermans vind ik wel erg ideologisch in zijn betogen terwijl de voorzitter van de EC er m.i. vooral voor álle Europeanen moet zijn, met wat mij betreft veel minder persoonlijke agenda, terwijl Timmermans doet alsof hij er persoonlijk wel even voor zal zorgen dat allerlei sociaaldemocratische idealen verwezenlijkt worden - wat ook nieteens kan vanaf die positie. Tweede kandidaat is dat Duitse mannetje Weber, een totaal inhoudsloze figuur wat m.i. weer het andere extreem is, bovendien uit de christendemocraten die ook verloren hebben. Nee, doe mij Margrethe Vestager maar, die opvallend stoere Deense dame met haar meedogenloze aanpak van de economische monsters van deze wereld - en haar gebreide olifantjes :D
Een vrouw naar m\n hart - sociaal-liberaal, dus lekker linkser dan de VVD, een beetje a la D\66. Behorend bij 1 van de grote winnende fracties bij de verkiezingen dus in die zin zou het ook terecht zijn.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 226 times
Been thanked: 218 times

Bericht door J.B. » 28 mei 2019, 19:01

Ik hoop dat de Groenen wat meer gaan drammen en es wat gaan doen aan die vliegtax (om maar ergens te beginnen) en z.s.m. die stinkdiesels gaan uitbannen.

Staat wat mij betreft los van de populisten. Ik snap best dat Italie daar mee bezig is, die krijgen die shit over zich heen qua illegalen en vluchtelingen.
There are no mistakes, there are just happy accidents.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 28 mei 2019, 20:24

De Groenen, helemaal vergeten, inderdaad nog een reden om positief te zijn over de uitslag.

Vliegtax is een mogelijkheid - misschien zou tax op kerosine slimmer en rechtvaardiger zijn - maar ik hoop vooral op een meer algemene verschuiving: meer tegenwicht aan de industriële lobby die er steeds weer voor zorgt dat regelgeving te zwak blijft. Jarenlang konden auto\s veel vervuilender blijven dan nodig, hoe is het in godsnaam mogelijk dat Roundup nog steeds bij je tuincentrum te koop is terwijl in de VS de ene na de andere rechtzaak gewonnen wordt door kánkerpatiënten, waarom wordt de landbouw niet steviger aangepakt voor hormoon- en antibioticagebruik, uitstoot van fijnstof, noem maar op. Wat dat laatste betreft is het ook hoopvol dat de christelijk conservatieven eindelijk eens verloren hebben, met hun altijd grenzeloze, blindelingse steun aan de landbouwsector.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 28 mei 2019, 23:52

Breek me de bek niet open. Deluchtvaartsector wordt amper belast in het algemeen. Ik vind het sowieso te zot voor woorden dat een chartervluchtje naar London of Berlijn goedkoper is dan een treinreis of busreis om maar wat te noemen. Wat dat betreft is de auto vaak de meest dure optie dus eigenlijk is vliegen de meest goedkope en efficiënte optie.

Kerosine belasting gaat er trouwens uiteindelijk wel komen. En ongetwijfeld meer maatregelen.

Ik vind het eigenlijk ook wel goed dat de rechtse kliek in de senaat komt. Als je Europa wil hervormen (wat ze willen) dan moet je in Brussel zijn. Want een Nexit gaat nooit gebeuren, daar voor is het draagvlak te minimaal.

En wat betreft de PVV, die rol is uitgespeeld. Of geertje gaat zijn clubje democratisch modelleren en verbreedt op die manier. Want ik verwacht binnen Nederland een versplintering of rechts. Alleen denk ik dat Wilders dit nooit zal doen, die gaat liever in het zinkend schip ten onder.

En dan zul je zien dat ie zich daarna aansluit bij clubje Thierry :D

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 jun 2019, 12:39

Een pamfletje naar aanleiding van het nieuws.

Draghi geeft aan dat de rente nóg lager kan. Want de inflatie moet omhoog. Want de economische groei valt tegen.
https://www.volkskrant.nl/economie/ecb- ... ~b1b170c6/

Hoe lang wil je dit beleid blijven voeren? Door al deze kunstmatige ingrepen creëer je ook een kunstmatige situatie, als Draghi nu zegt dat het er niet zo mooi uitziet en we dus ingrepen nodig hebben dan zegt hij dat dus over die kunstmatige situatie, met andere woorden: de reële situatie is nog veel erger. Ik denk dat we eens zouden moeten concluderen dat dit stimuleringsbeleid maar deels werkt: het heeft verdere crises voorkomen maar structureel verbetert er niks. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Een nieuw duur verband erop zodat we het niet ruiken, maar intussen.

Daar komt bij dat de gevolgen voor de burger steeds weer pijnlijk zijn: misschien hebben de economen gelijk dat we inflatie nodig hebben (misschien ook niet) maar voor ons betekent het gewoon dat alles duurder wordt en snel ook - en dat gaat dus nog niet snel genoeg?? Lekkere boodschap hoor, Draghi! Miljarden en miljarden gingen er naar de banken maar wij zagen daar niks voor terug - banken worden intussen gewoon rijker, lijken ook steeds meer te denken dat er voor hen geen wetten gelden... hier en daar een boetetje, een eedje maar wat verandert er in positieve zin? Ik zie daar echt helemaal niets van.

In Nederland en Duitsland zijn we geen fan van het ECB beleid maar ach, in feite doen wij hetzelfde: alles voor de banken en de werkgevers, de burger ziet alleen maar stijgende prijzen, stijgende belastingen, achterblijvende lonen, steeds minder en slechtere collectieve voorzieningen en overheidsdiensten. Rutte komt met wat plichtmatig geroep dat de lonen omhoog moeten maar zijn partij is hier de motor achter dit alles... Nu weer een klimaatakkoord wat volledig onderworpen wordt aan de angst dat bedrijven zouden vertrekken - zodat de burger de prijs betaalt, lachwekkend als het eigenlijk niet zo triest was. Arbeid moest goedkoper worden maar de VVD wil het kapitaal niet aanpakken (denk aan Thomas Piketty) en dus moest de consumptie (weer de burger) belast worden (BTW omhoog) waar de niet-rijken het meest de dupe van zijn. Waarom??

Die lage rente betekent intussen dat we al heel lang niet meer kunnen sparen, ik vind dat nogal wat. Sparen is altijd het toonbeeld van verstandig met je geld omgaan geweest, je geld niet over de balk smijten maar sparen voor de toekomst he, voor die van jezelf en die van je kinderen. Open voor je kleintje heel degelijk een soort zilvervlootrekening en er komt qua rente amper wat bij. En dat terwijl doorstuderen voor velen onbetaalbaar wordt. Pensioenen staan intussen dus ook steeds weer onder druk door die rente, eigenlijk komt alles op hetzelfde neer: de toekomst wordt steeds wankeler gemaakt. Wil je nog rendement op je geld dan moet je naar de beurs dus risico nemen, ook wankelen dus. Minder vangnet: wankel. Steeds meer flexwerk: wankel.

Wij kiezen zelf voor deze politiek (en waarom???), maar deels zijn we ook gevangen in de internationale ontwikkelingen; intussen klinkt uit de VS het geluid dat de FED misschien ook weer stimuleringsbeleid moet gaan voeren vanwege dezelfde tegenvallende economie als gevolg van de handelsoorlogen en het protectionisme van Trump. En dan kunnen we als EU/ECB dus niet achterblijven. Trump, dé verpersoonlijking van het geld aan de macht.

De focus van beleidsmakers moet naar de mens, de mens wil niet dat alles steeds wankeler wordt, dat hij steeds de prijs moet betalen voor allerlei politiek-economische overtuigingen waar een hoop over te discussiëren valt. Ik snap alle protestbewegingen en -stemmen dus heel erg goed. Wanneer wordt de mens eindelijk eens belangrijker gevonden dan het kapitaal? Maar nogmaals: wij kunnen stemmen en we stemmen op partijen die het wankelen niet zomaar tolereren, maar juist stimuleren. En als alternatief wordt gekozen voor tweespalt en achterdocht zaaiende nationalistische complotdenkers en hun loze beloften.

Dat slaafs achter 'economische realiteit' aanhobbelen moet hoe dan ook een keer afgelopen zijn, wanneer gaan we de wereld eens vormgeven zoals wij hem willen zien? We zitten intussen flink in de tang van het kapitaal, bij ieder plan wat zich richt op het welzijn van de mens dreigen de werkgevers met economische uittocht en werkloosheid, hoe gaan we dat ooit nog doorbreken en wie gaat ons daarbij helpen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 jun 2019, 14:07

De meest simpele oplossing hiervoor is massaal geld bijdrukken en die in de markt pompen. Dat is ook de reden dat de Amerikaanse economie niet instort. Gevaar is dat op een gegeven moment het plafond wel is bereikt en je munt op papier minder waard wordt.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 jun 2019, 20:25

Eigenlijk vooral voor Shoving:
'Italië gaat begrotingstekort verlagen, hoopt op deal met Commissie'
https://www.nu.nl/economie/5955201/ital ... issie.html

Kijk, je kunt dus klagen dat die italianen zich niet strikt aan de normen van het stabiliteitspact houden. Maar doordat ze in de EU zitten is het beleid een flink stuk beter dan ze anders zouden doen. Dat is winst! De kunst is m.i. dus om iets ruimer te kijken dan zwart-wit aan regels houden ja of nee. Wijze mensen houden daar al rekening mee op het moment dat ze die regels opstellen.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 jul 2019, 14:44

Dus geen Timmerfrans, zoals ik eerder ook al vermoedde: heeft teveel een uitgesproken eigen agenda. En tsja, dat schept automatisch vijanden.

Eigenlijk vooral jammer dat Vestager nu (net als Timmermans) vicevoorzitter wordt, dat betekent dus dat ze haar post (Mededinging) verlaat en dat was net wat ze zo goed deed. Met d'r olifantjes.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 16 times
Been thanked: 191 times

Bericht door ShovingNE2 » 03 jul 2019, 18:50

Paul Tang was aan het huilen dat regeringsleiders zich aan het democratische proces van Brussel moesten houden. Brussel en democratisch. Echt om te lachen.

Ik zie deze nu pas:
ziege maar ook zagge schreef:
26 jun 2019, 20:25
Eigenlijk vooral voor Shoving:
'Italië gaat begrotingstekort verlagen, hoopt op deal met Commissie'
https://www.nu.nl/economie/5955201/ital ... issie.html

Kijk, je kunt dus klagen dat die italianen zich niet strikt aan de normen van het stabiliteitspact houden. Maar doordat ze in de EU zitten is het beleid een flink stuk beter dan ze anders zouden doen. Dat is winst! De kunst is m.i. dus om iets ruimer te kijken dan zwart-wit aan regels houden ja of nee. Wijze mensen houden daar al rekening mee op het moment dat ze die regels opstellen.
Ik zie de winst niet. Het is gewoon iets minder slecht. We spreken al over ongeveer 20 jaar aan wanbeleid van een land zo groot dat als het failliet gaat de euro alleen nog emotionele waarde heeft. Die gasten hadden helemaal nooit in de Euro mogen zitten. Dit zijn doekjes voor het bloeden: het gaat bizar slecht en nu gaat het een half procentje minder bizar slecht.

Dat is klagen dat je 7-1 achter staat tegen Ajax in de kampioenswedstrijd maar dat iedereen maar tevreden moet zijn en dat het best een goed resultaat is omdat de VAR de laatste goal afkeurt en je met een 6-1 nederlaag de boeken ingaat.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 11:03

'Negatieve spaarrente voor consumenten lijkt onafwendbaar'

Nederlandse consumenten zullen binnen afzienbare tijd rente moeten betalen over hun spaargeld, zeggen analisten maandag in Het Financieele Dagblad (FD). Reden hiervoor is de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk volgend jaar de depositorente verder zal verlagen.

(enz.: https://www.nu.nl/economie/5989810/nega ... dbaar.html)

Dit moet echt ophouden. Sparen was de hoeksteen van een gezonde persoonlijke financiële huishouding. Banken maken intussen nog steeds torenhoge winsten met jouw geld. En waarom moet de economie de hele tijd maar kunstmatig gestimuleerd worden middels dit draconische instrument, welke ramp wordt hier verhuld of krijgt de kans zich te ontwikkelen?

Waarom horen wij Den Haag hier niet vaker over? Waar is de Kamer??

Wat zal er met de banken gebeuren als iedereen zijn geld eraf haalt omdat dat alleen maar geld kost?

Misschien moest ik toch maar es wat cyypto gaan inslaan... :cry:

Brael
Regelmatige invaller
Has thanked: 17 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Brael » 09 sep 2019, 11:08

09 sep 2019, 11:03
'Negatieve spaarrente voor consumenten lijkt onafwendbaar'

Nederlandse consumenten zullen binnen afzienbare tijd rente moeten betalen over hun spaargeld, zeggen analisten maandag in Het Financieele Dagblad (FD). Reden hiervoor is de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk volgend jaar de depositorente verder zal verlagen.

(enz.: https://www.nu.nl/economie/5989810/nega ... dbaar.html)

Dit moet echt ophouden. Sparen was de hoeksteen van een gezonde persoonlijke financiële huishouding. Banken maken intussen nog steeds torenhoge winsten met jouw geld. En waarom moet de economie de hele tijd maar kunstmatig gestimuleerd worden middels dit draconische instrument, welke ramp wordt hier verhuld of krijgt de kans zich te ontwikkelen?

Waarom horen wij Den Haag hier niet vaker over? Waar is de Kamer??

Wat zal er met de banken gebeuren als iedereen zijn geld eraf haalt omdat dat alleen maar geld kost?

Misschien moest ik toch maar es wat cyypto gaan inslaan... :cry:
Het wordt niet eens verhuld, er wordt gewoon openlijk gezegd dat dit nodig is vanuit het belang van de gehele Europese economie. Kortom, de staatsschuld van voornamelijk zuid Europese landen loopt door het ridicuul laag houden van de rente, niet de spuigaten uit.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 11:40

Da's het punt een beetje he, 'in belang van de gehele Europese economie' kan honderdduizend dingen betekenen. Stel dat het alleen om de schulden van die landen gaat dan zijn er wellicht ook andere maatregelen denkbaar - ik noem maar wat, misschien kunnen de schuldeisers ook éénzijdig hun rente verlagen richting exact díe schuldenaars, nu krijgen ze er toch geen cent méér voor, waarom moet de hele EU incl. alle doornormale burgers hieraan meedoen?

Ik snap echt niet dat we hier niet méér mee bezig zijn. Als die schulden echt zo'n groot probleem worden moeten we misschien ook wel andere conclusies trekken, in het ergste geval alsnog sturen richting twee euromunten, hoe dan ook: als we de hele tijd maar weg blijven kijken weten we niks, kunnen we dus ook nergens op inspelen en heeft speculatie vrij spel.

Héél af en toe horen we Klaas Knot even zachtjes wat piepen vanaf de achterbank, that's it.

Logisch dat de Baudets van deze wereld in het gat springen wat zo ontstaat.

Ik denk trouwens dan ook dat Draghi het toch echt breder ziet - lage rente = consumeren en investeren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 09 sep 2019, 11:43

Je kan drie dingen doen.
Schuldenlanden terugbrengen naar de eigen munt die ze kunnen devalueren.
Rente aanpassen (is nu aan de hand)
Euro`s bijdrukken en in de markt pompen

Geen van die drie opties is zonder gevolgen.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 11:47

Waarom kun je niet doen wat ik suggereer, nl. alleen de rente op díe schulden omlaag brengen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 09 sep 2019, 11:54

09 sep 2019, 11:47
Waarom kun je niet doen wat ik suggereer, nl. alleen de rente op díe schulden omlaag brengen?
Zover gaat mijn kennis ook niet. Ik vind het een goed idee opzich, alleen in de praktijk zie je die oplossing eigenlijk nooit. Wie het weet mag het zeggen..

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 12:30

Hebben we volgens mij in de praktijk gezien bij de Grieken. Maar zoals ik al opperde, volgens mij is dit echt niet het (enige) verhaal van Draghi; hij heeft het telkens weer over het laten rollen van geld - geld wat vastzit op een spaarrekening rolt niet en jaagt dus ook niet de economie aan.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/25/ec ... r-a3968256

Los daarvan maken die banken wel degelijk (véél) winst, dat doen ze met geld van jou en/of met geld van de ECB dus ik blijf die spaarrenteverlagingen een heel lastig idee vinden, alle banken scharen zich achter hetzelfde verhaal dat ze geen andere keuze hebben maar mij klinkt het meer in de oren als: we kunnen bij de ECB gratis geld krijgen dus waarom zouden we bij jou rente betalen?
In dat eerste artikel op NU lees je dat het de banken geld kost om hun geld bij de ECB te stallen maar in hoeverre doen banken dat? Die investeren dat geld vooral zou ik zeggen, zodat ze er winst mee maken. Dat hele stimuleringsbeleid wat Draghi nu weer op wil pakken is er dan ook op gericht om (gratis) geld naar die banken toe te laten gaan en niet andersom... via die banken zou dat geld dan weer in de economie terecht komen, is het (m.i. heel slechte) idee, die theorie ligt aan de basis van die nieuwe rol van de ECB sinds de crisis.

In het artikel van NRC kun je lezen dat Draghi min of meer vreest voor het op handen zijn van een nieuwe crisis, het lijkt er dus op alsof het beleid is geworden dat er geen crisis meer mag voorkomen, maar zijn economische en beursdips niet juist gezond? De financiële crisis is nu alweer 11 jaar geleden, op basis van de geschiedenis hadden we een paar jaar geleden alweer een nieuwe crisis kunnen verwachten.

Hoe dan ook, no way dat ik een bank ga betalen om mijn geld daar te stallen, als die negatieve rente echt doorgaat dan haal ik elke cent van de bank af.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 09 sep 2019, 12:46

En dan? In een ouwe sok stoppen?

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 12:49

Desnoods ja, evt. ff een brandkastje halen, zo ingewikkeld is het allemaal niet. Hoef ik ook niks over te boeken als ik 't nodig heb, niemand die mijn transacties nog kan volgen en mocht ik wel ff een beetje nodig hebben op een rekening dan is dat zo gestort.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 09 sep 2019, 13:11

Buiten het feit dat banken tegenwoordig ook geld vragen voor fysiek geld dat gestort wordt op een rekening.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 09 sep 2019, 13:20

09 sep 2019, 11:47
Dan is de verhouding tussen rente op uitgeleend geld versus rente op spaargeld niet meer in orde, en verdienen banken geen geld meer.
Als heel West-Europa op zijn spaarboekje 3% rente krijgt van de ING Bank, maar die ING Bank "verdient" maar 2% rente op het geld dat ze aan Griekenland geleend hebben, dan gaan ze op lange termijn failliet natuurlijk.

EDIT: bovendien kun je niet rente op de ene lening wel omlaag brengen, en tegelijkertijd rente op andere leningen niet omlaag brengen. Je werkt zo het doorsluizen van leningen in de hand, zonder de daarbij horende controles en mét alle vervelende gevolgen van dien. Alle rentes hangen samen, anders werkt ons financieel systeem niet meer.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 13:35

Volgens mij zijn er wel manieren te verzinnen om daar omheen te werken, bijv. de schuld onderbrengen in een niet-commercieel vehikel of de schuldenaar onder curatele plaatsen zodat er niet gemarchandeerd kan worden.

J.B. schreef:
09 sep 2019, 13:11
Buiten het feit dat banken tegenwoordig ook geld vragen voor fysiek geld dat gestort wordt op een rekening.
Goed punt, eerste aantal transacties gratis en daarna 6 euro per keer bij de ING. Vind ik eigenlijk schandalig, maar goed...
Maar, grote kans dat dat nog steeds goedkoper is dan die negatieve rente betalen over je volledige spaartegoed.

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 09 sep 2019, 13:54

09 sep 2019, 13:35
Volgens mij zijn er wel manieren te verzinnen om daar omheen te werken, bijv. de schuld onderbrengen in een niet-commercieel vehikel of de schuldenaar onder curatele plaatsen zodat er niet gemarchandeerd kan worden.
Dat niet-commerciele vehikel gaat dan sowieso geld kosten. Daar draait uiteindelijk de EU-belastingbetaler dus ook voor op. Nu zien we ons spaargeld verdampen door een (bijna) negatieve rente, in jouw scenario smijten we (extra) belastinggeld in een niet-commercieel vehikel dat genoegen neemt met een kunstmatig en niet-marktconforme lage rente. Linksom of rechtsom, wij betalen ervoor.
Als je ook nog curatoren gaat aanstellen (bij mijn weten is het nog nooit gebeurd dat een heel land onder curatele staat), kost het hele grapje nog meer, buiten het feit dat je de Grieken dan ook nog eens extra het gevoel geeft in een dictatoriale EU te leven.

Nee, ik ben met je eens dat het dramatisch is dat de rente zo laag staat, maar als we met zijn allen in de EU en vooral in de Euro willen blijven zitten, is het onvermijdelijk. Zoals je wellicht in de Brexit-topic al gemerkt had, ben ik niet per definitie tegenstander als een land uit de EU of uit de Euro wil stappen. Dit is één van de redenen.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 14:28

De ECB heeft intussen dus iets van 5000 miljard aan staatsobligaties in kas, hoeveel kost dat ons per saldo?
Ik denk dat dat op zich dus wel meevalt.

Maar terwijl jij de schuld van zuidelijke landen aanvoert als reden voor het rentebeleid doet Draghi dat helemaal niet he, kun je ook aannemelijk maken dat Draghi liegt?

Brael
Regelmatige invaller

Bericht door Brael » 09 sep 2019, 14:53

Nee, niet zo zeer dat Draghi liegt, wel dat hij maar een gedeeltelijke waarheid vertelt. Ook zijn beoogd opvolgster, Christine Lagarde, bekritiseert indirect Draghi, door te zeggen dat de ECB meer openheid van zaken moet geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/04/la ... b-a3972202
Of die aandacht voor de bijwerkingen van beleid ook iets gaat betekenen voor de beslissingen van het ECB-bestuur, waar Lagarde het niet alleen voor het zeggen heeft, valt echter te bezien. Op een vraag van europarlementariër Derk Jan Eppink over de schade van negatieve rentes voor Nederlandse spaarders zei Lagarde dat altijd een „kosten-baten-analyse” nodig is. Het monetair beleid werkt nu eenmaal volgens het principe van „herverdeling”: sommige burgers en landen profiteren, andere niet. Maar uiteindelijk gaat het om de vraag of ECB-beleid een „netto positief effect” heeft. Vooralsnog is dat er zeker, volgens haar.
Je mag zelf invullen welke de "sommige landen" zijn die profiteren, en waar vooral de "sommige burgers" zitten die niet profiteren.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 sep 2019, 17:00

Meer openheid lijkt me sowieso goed... maar uiteindelijk gaat het m.i. toch vooral om politiek-economische filosofie, economie is dan wel een wetenschap maar niet eentje waarbij er een duidelijke winnende aanpak is (afgezien dan van basisprincipes zoals eindeloos schulden maken is onhandig ;) ).

Lagarde komt van het IMF, geen verrassing dus dat die welkom is in de EU... het IMF was 1 van de grote drijvende krachten achter o.a. het strenge regime van privatiseringen in Griekenland.

In het kielzog van de Brexit discussie kwam ik de Labour argumenten van destijds tegen tegen de Europese Unie, zij waren van mening dat de Unie neoliberale economische politiek verankert in verdragen, met een (te) dun sociaal sausje erbovenop om de socialen tevreden te stellen. In hoeverre wijkt het huidige beleid van Draghi af van de economische doctrine die de grondslag vormde voor de EU? (ik kan dat niet precies duiden). Herverdeling vind ik op zich trouwens prima als dat ten goede komt van de emancipatie (en daarmee participatie) van minder bedeelden. Maar over het algemeen heb ik niet het idee dat de toplaag (zowel burgers als landen) enorm hoeft in te leveren, jij wel?

Ik denk dat het neoliberale denken eigenlijk gewoon failliet is, zoals mensen als Klein en Piketty al ruimschoots aangegeven hebben... maar aangezien het alweer lang de heersende doctrine is zijn er een hoop belangen mee gemoeid en de macht laat zich niet zomaar wegzetten. Dat geldt in Nederland m.i. ook voor de VVD waar een hoop mensen natuurlijk ook wel zien dat ze fout zitten omdat dat eenzijdige marktdenken vooral tot monsters van Frankenstein leidt maar ja, stap maar eens van het paard af wat je (wellicht onterecht) deze status bezorgde... en als het werkelijk zo is dat economische principes goeddeels vastleggen in verdragen dan is de horde nog veel hoger.

Ik schat dat het in wezen de neoliberale doctrine is die de kern vormt van de pijn die zoveel mensen ervaren uit de politiek zowel van de EU als van van de lidstaten - gele hesjes, occupy, veel populistische bewegingen, G7 protesten, noem maar op.

Plaats reactie