EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 159 times
Been thanked: 310 times

EU politiek

Bericht door Brael » 13 sep 2019, 11:38

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:
13 sep 2019, 11:10
In dat rapport is trouwens ook te lezen dat het relatieve profijt van de hoge inkomens op dat moment in 2007 al redelijk teruggeschroefd was, voorheen profiteerden die nog veel meer.

Het relativeerde destijds vooral de retoriek die steevast met name door lieden van de VVD gebezigd wordt waarbij mensen met lage inkomens die subsidies ontvangen weggezet worden als profiteurs. In plaats van het gevolg van een rekensom weerspiegelt zo'n houding vooral het wereldbeeld waar je mee opgroeit.

Maar dat is eigenlijk een heel andere discussie, ik wilde alleen maar aantonen dat herverdeling ook heel gemakkelijk andere effecten kan hebben dan nivellering, het ligt er maar net aan hoe je verdeelt en naarmate de complexiteit van een systeem toeneemt is het totaaleffect steeds minder goed zichtbaar met het blote oog. Dit soort berichten was destijds dan ook voor velen een verrassing. Toch heeft het niks gedaan met de populariteit van de neoliberalen... ik zou zeggen: zoals altijd blijkt retoriek sterker dan feiten (iets wat Wilders - zie andere topic - ook heel goed begreep)
Natuurlijk kan dat, maar de vraag is, hoe vaak gebeurt dat in de praktijk? En dan moet je m.i. wel het totaalplaatje hebben, dus mét betaalde belastingen erbij.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1055 times
Been thanked: 814 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 sep 2019, 13:54

Je zou m.i. kunnen stellen dat de belastingschijven de basis vormen, daarmee bepalen we wat we een rechtvaardige lastenverdeling vinden... we keken naar die percentages en 72% vonden velen teveel, op dat idee werd ook allerlei retoriek en beleid gebaseerd. Vervolgens kijk je naar het hele plaatje en blijkt dat het stelsel aan subsidies enz. wat daar naast ligt, waarvan vaak gedacht wordt dat daar de minst bedeelden van profiteren (laten we maar ff boud zeggen degenen die niet willen werken ;)) die lastenverdeling op dat moment juist weer voor een deel teniet deed. Een effect wat in de jaren vóór dit rapport uit 2007 schijnbaar nog groter was. Toen deze rapporten voor het eerst uitkwamen was dat toch een vrij verrassend denivellerend effect te noemen.

Overigens wat in de cijfers ook niet meegenomen is is de mate waarin hoge inkomens belastingbetaling kunnen voorkomen... sinds de Panama Papers weten we dat dat nogal significant is. Ook dat huidige lage percentage van 51,75% voor de hoogste schijf wordt gemiddeld gesproken dus bij lange na niet betaald. Ook andere effecten worden trouwens niet meegenomen - denk aan beleid wat inzet op loonmatiging, bevriezen van ambtenarensalarissen, anderzijds verlaging van vennootschapsbelasting enz.

Ik schat ook niet direct dat een stelsel wat in zijn totaal denivellerend werkt snel voor zal komen - ook uiterst corrupte regimes zullen toch meer halen daar waar meer te halen valt, maar wie weet zouden cijfers waarin genoemde belastingontwijking etc. meegenomen wordt nog best eens kunnen verrassen. Ik vond het opvallend dat de VVD botweg weigerde aandacht aan die Panama Papers te besteden, sterker nog ze hebben hun best gedaan om verdere behandeling van het onderwerp te saboteren. Niet bepaald chique.

Los hiervan kan het zo zijn dat een systeem wat op papier nivelleert, in de praktijk leidt tot extra schrijnende situaties omdat de lasten voor de onderkant zó hoog zijn dat niet meer in de eerste levensbehoeften voorzien kan worden terwijl de extra heffing op hoge inkomens daar amper gevoeld wordt. Maar da's wat anders.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 sep 2019, 15:00

Dat (slimmere) mensen met hoge inkomens ook vaker mazen in de wet weten te vinden, is inderdaad waar.
Maar daar wordt met het maken van beleid natuurlijk geen rekening mee gehouden.
In de praktijk blijkt ook vaak dat subsidies en regelingen die bedoeld zijn om de lagere inkomens te ondersteunen (bijvoorbeeld subsidie op de trein) uiteindelijk vooral in de zakken van de rijkeren belanden (die nemen vaker de trein, dus profiteren per saldo ook meer van de subsidies).

Maar om weer terug te komen op ons initiele onderwerp: het lijkt er inderdaad op dat meerdere nationale banken nu aan de alarmbel trekken bij de ECB. Erg benieuwd hoe dit verder gaat.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 113 times
Been thanked: 95 times

Bericht door Breur » 13 sep 2019, 15:08

Veel dingen die weinig met de kern te maken hebben. De panama papers gelden nu niet echt voor de gemiddelde nederlander en het voorkomen van hoge belasting betalen zou ik graag willen weten hoe dat zit? Als je gewoon in loondienst werkt zijn er weinig opties volgens mij. Verder sinds wanneer is 51 cent per euro die je verdiend betalen weinig?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 sep 2019, 18:45

Brael schreef:
13 sep 2019, 15:00
Maar om weer terug te komen op ons initiele onderwerp: het lijkt er inderdaad op dat meerdere nationale banken nu aan de alarmbel trekken bij de ECB. Erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Ik ook! Zeer interessant idd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 sep 2019, 13:53

Immigratie, maar vooral een Europese kwestie:

Gisteren:

Duitsland wil kwart van migranten die via zee in Italië aankomen opnemen
https://www.nu.nl/buitenland/5992589/du ... nemen.html

1 dag later (vandaag):

Italiaanse regering staat voor het eerst toe dat migrantenschip aanmeert
https://www.nu.nl/buitenland/5992673/it ... meert.html

Ook de Fransen zeggen een kwart op te willen nemen, eindelijk dus meer Europese solidariteit richting de Italianen. De grote jongens geven het goede voorbeeld.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 10:36

'Handelsverdrag met Canada kan afbouw gaswinning belemmeren'
https://www.nu.nl/economie/5994460/hand ... meren.html

Dat zou toch wel weer een sappig verhaal zijn, als Rutte & co nu in de problemen komen door die 'bedrijfsleven alle macht' houding van neoliberaal Europa. Dit is dus precies waar iedereen voor gewaarschuwd heeft bij het aangaan van verdragen waarmee geld meer macht krijgt dan je democratie.

Achtergrond: Rutte's Den Haag wilde zowel dit Canadese als de Amerikaanse variant liefst blindelings ondertekenen, alle terughoudendheid kostte volgens hen alleen maar tijd en geld.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 10:53

14 sep 2019, 13:53
Immigratie, maar vooral een Europese kwestie:

Gisteren:

Duitsland wil kwart van migranten die via zee in Italië aankomen opnemen
https://www.nu.nl/buitenland/5992589/du ... nemen.html

1 dag later (vandaag):

Italiaanse regering staat voor het eerst toe dat migrantenschip aanmeert
https://www.nu.nl/buitenland/5992673/it ... meert.html

Ook de Fransen zeggen een kwart op te willen nemen, eindelijk dus meer Europese solidariteit richting de Italianen. De grote jongens geven het goede voorbeeld.
Meer solidariteit, ook een extra impuls voor migranten om de oversteek te maken denk ik. Ik blijf het een vreemde situatie vinden dat migranten vlak voor de Libische kust worden opgepikt, en dat ze dan naar Italie gebracht worden, in plaats van terug naar Libie.
18 sep 2019, 10:36
'Handelsverdrag met Canada kan afbouw gaswinning belemmeren'
https://www.nu.nl/economie/5994460/hand ... meren.html

Dat zou toch wel weer een sappig verhaal zijn, als Rutte & co nu in de problemen komen door die 'bedrijfsleven alle macht' houding van neoliberaal Europa. Dit is dus precies waar iedereen voor gewaarschuwd heeft bij het aangaan van verdragen waarmee geld meer macht krijgt dan je democratie.

Achtergrond: Rutte's Den Haag wilde zowel dit Canadese als de Amerikaanse variant liefst blindelings ondertekenen, alle terughoudendheid kostte volgens hen alleen maar tijd en geld.
Er zijn toch al gasbedrijven die een flinke smak geld krijgen vanwege deze vervroegde sluiting (Shell, dacht ik)? Dit kan er dan ook nog wel bij ;)
Het blijkt inderdaad weer dat puur kapitalisme niet werkt, er moet een regelgevende overheid zijn, om plekken waar kapitalisme niet naar wens functioneert, bij te sturen. Als bedrijven de overheid dan om de oren kunnen slaan, wordt het inderdaad wel treurig.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 11:32

Brael schreef:
18 sep 2019, 10:53
Ik blijf het een vreemde situatie vinden dat migranten vlak voor de Libische kust worden opgepikt, en dat ze dan naar Italie gebracht worden, in plaats van terug naar Libie.
Libië is een chaos, het leven van vluchtelingen daar een hel... martelingen, slavernij, bombardementen, dat kaliber... dus niet gewoon maandenlang met een heel gezin in een lek tentje bijv. zoals in Griekenland...

Zie ook: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/229231 ... zicht.html

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 11:36

Zeker, dat begrijp ik ook. Maar om dan zelf maar een veerdienst te faciliteren, is weer het andere uiterste.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 11:43

Denken en praten in karikaturen maakt zowel begrip als de zoektocht naar een oplossing voor complexe problemen nooit veel gemakkelijker, heb ik 't idee.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1949 times
Been thanked: 1072 times

Bericht door J.B. » 18 sep 2019, 11:47

Het is ook een complex en breed probleem. Simpele oplossingen zijn er niet. Europa was ook compleet verrast toen de vluchtelingenstroom op gang kwam.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 11:56

18 sep 2019, 11:43
Denken en praten in karikaturen maakt zowel begrip als de zoektocht naar een oplossing voor complexe problemen nooit veel gemakkelijker, heb ik 't idee.
Nouja, je begrijpt prima wat ik bedoel, lijkt me. Een kant-en-klare oplossing is natuurlijk niet voorhanden, maar het gedoe met reddingsschepen is zeer vreemd. NGO's die op eigen houtje acties gaan ondernemen, en daarmee eigenlijk EU beleid ondermijnen, of zelfs opzichtig worden tegengewerkt door verschillende Europese regeringen.

Wat ik me afvraag, opgepikte vluchtelingen worden vaak naar Lampedusa gebracht. Als je Libie geen optie vindt om ze naar terug te sturen, is Lampedusa geen onlogische keuze. Als Italie weigert, dan springt soms Spanje bijvoorbeeld bij. Maar worden die mensen ook wel eens naar bijvoorbeeld Tunesie of Algerije gebracht? En zo niet, weet iemand wat daar de reden van is?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 12:48

Die discussie hebben we hier al een keer gehad... die landen werken over 't algemeen niet mee: laten ofwel sowieso niemand toe of kunnen/willen geen humane opvang verzorgen. Sporadisch willen ze wel meewerken en dan gebeurt dat ook. ZIe bijv:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ti ... ~ab3ce4fd/
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/216043 ... akken.html
https://www.oneworld.nl/achtergrond/tun ... rkijedeal/
https://www.nu.nl/buitenland/5388767/tu ... -toe-.html

Algerije is doorgaans sowieso veel verder weg dan Lampedusa, en heeft ook geen geweldige track record voor opvang:
https://www.independent.co.uk/news/worl ... 15681.html

Dat hulporganisaties die mensenlevens willen redden zich als het even kan niet tegen laten houden door regeringen die die mensen willen laten sterven is intussen historisch gezien absoluut niet niet vreemd, volgens mij is het veel uitzonderlijker dat moderne democratieën tot dergelijk beleid kunnen komen. Ik snap het 'aanzuigende werking' verhaal wel maar het is de vraag hoeveel mensenlevens zo'n politieke strategie mag kosten, of dat überhaupt acceptabel is uit menselijk oogpunt en in hoeverre het werkt. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die zich afvragen hoe groot het probleem eigenlijk is - voor Italië natuurlijk wel doordat de rest van Europa ze altijd heeft laten stikken... In Nederland gaat het om zo'n 10.000 migranten per jaar oftewel 0,05% van de bevolking, dat is voor Den Haag dus genoeg om te vinden dat mensen moeten sterven om dit 'probleem' op te lossen... 'best cru'.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 13:01

Algerije is wel verder dan Lampedusa inderdaad, maar daarom mijn analogie met Spanje. Als je ze naar Spanje vaart, kun je ze ook naar Algerije varen (qua afstand dan, voor de rest zijn het natuurlijk 2 totaal verschillende landen).

De afweging is aan de ene kant humaan "laat je de mensen sterven?" (daar is natuurlijk niemand voorstander van) en aan de andere kant beleidsmatig "beloon je criminele mensenhandelaars door hun werk te vergemakkelijken, en zo bovendien de problemen in Europa te vergroten?"

Hoe veel mensenlevens is het waard om meer grip te krijgen op de vluchtelingenstroom..... Een interessante vraag, waarbij de meest lastige vraag natuurlijk is: hoe veel is een mensenleven waard?
Tegelijkertijd een mooi voorbeeld van bureaucratie en willekeur in de EU, want volgens de regels hebben de andere landen natuurlijk gelijk, en moet het eerste land van intrede (Italie dus) de verantwoordelijkheid dragen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 13:12

Dat is m.i. geen bureaucratie en willekeur maar gewoon gebrek aan solidariteit, wij (ook Nederland!) willen die Italianen niet helpen, willen de regels niet aanpassen. We hebben ze decennia lang laten stikken (dit is al een heel oud probleem) en nu vinden we dat vluchtelingen dan maar moeten sterven 'omdat het zo'n ingewikkeld probleem is'. Ik begrijp die hulporganisaties (maar ook de Italianen excl. Salvini) 100%.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 13:28

Het is zeker een gebrek aan solidariteit en het is een bewijs van ultieme politieke onwil, maar de Italianen hebben de pech dat alle onwillende landen zich makkelijk kunnen verschuilen achter bestaande wet- en regelgeving. Kortom, bureaucratie.

Het is vaak ook niet zo dat landen per definitie niet willen helpen, maar dat ze onder bepaalde voorwaarden willen helpen. "Wij willen helpen als zij dat ook doen." Als andere landen vervolgens afhaken, ben je weer terug bij af.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 13:42

De Duitsers en Fransen hierboven bewijzen dat dat er allemaal niet toe doet: je wil helpen of je wil niet helpen, that's all - daar heb je helemaal geen regels voor nodig en regels houden je ook niet tegen. Zeggen dat er eerst unanimiteit nodig is, is gewoon een andere manier om te zeggen: zoek het maar uit, wij doen lekker niks.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 13:46

Klopt, en daar verschuilen veel landen zich dus ook achter. Letterlijk zeggen ze dan niet "wij doen niet mee", dus in het politieke debat kunnen ze zich blijven verschuilen, maar feitelijk komt het er wel op neer dat ze niet mee doen. Wat mij betreft deels een gevolg van de te ver doorgedraafde EU-trein, met te veel "ieder-voor-zich-gedrag", te veel "solidariteit op papier" in plaats van daadwerkelijke solidariteit en te veel uiteenlopende belangen bij de zeer heterogene groep aan landen die inmiddels lid zijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 14:08

Jij denkt dat wij zonder de EU méér zouden doen om de Italianen tegemoet te komen?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 14:51

Ik denk dat als we een aantal landen minder in de EU hadden, dat het makkelijker zou zijn, omdat de West-Europese landen wat dat betreft veel meer op 1 lijn zitten dan de nieuwere Oost-Europese lidstaten (ik generaliseer een beetje, maar ik hoop dat je weet welke landen ik zo ongeveer bedoel).
Nu zijn er te veel tegengestelde belangen in de EU, en te veel landen die hun eigen agenda binnen de EU hoger hebben staan dan het algemene belang.

Let op, ik denk dat het niet alleen politieke onwil is, maar ook gewoon een heel verschillende situatie. Welvarende landen kunnen veel makkelijker vluchtelingen opnemen dan landen in Oost-Europa die nog veel meer in opbouw zijn. Maar die landen zitten nu wel samen in hetzelfde schuitje en met dezelfde regelgevingen waar ze zich aan moeten houden. Wat dat betreft is het ook niet zo vreemd vind ik dat grote en welvarende landen als Frankrijk en Duitsland nu het voortouw nemen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1949 times
Been thanked: 1072 times

Bericht door J.B. » 18 sep 2019, 15:50

Als het over Duitsland gaat. Ik heb daar een aantal muziekprojecten gedaan op scholen in het verleden. En gesproken met docenten en leerlingen. Duitsland heeft (nog steeds) een schuldgevoel over de 2e wereldoorlog. Die staan (mede) om die reden vooraan om toch vooral een sociaal gezicht te tonen mbt bijvoorbeeld vluchtelingen of asiel opvang.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 17:54

Brael schreef:
18 sep 2019, 14:51
Wat dat betreft is het ook niet zo vreemd vind ik dat grote en welvarende landen als Frankrijk en Duitsland nu het voortouw nemen.
Waar ik op doel is dat de EU op geen enkele manier een belemmering vormt om dat te doen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 sep 2019, 18:24

Theoretisch heb je gelijk. Maar, sommige landen zijn van mening dat als we samen in de EU zitten, we ook samen dit probleem op moeten lossen (de EU regelt tenslotte vrijwel alles centraal, dus waarom gaan we hier opeens individueel onze nek uitsteken als de buurman dat ook niet doet?). En als er dan een paar weigeraars in de EU zitten, heeft dat ook effect op de politieke wil van andere landen.

Deze stap van Frankrijk en Duitsland is dus wel een mooie doorbraak in dat patroon.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 sep 2019, 20:01

Ik geloof er echt helemaal niks van dat er landen in de EU zouden zijn die heel graag meer zouden doen maar dat niet doen omdat ze in de EU zitten. Die mening die je noemt bestaat m.i. dan ook niet, achter dat idee verschuilen politici zich misschien soms wel (zoals jij ook beaamde) maar men handelt gewoon puur uit eigenbelang en de EU kan ze niet dwingen (sommigen zouden dat wel willen dat de EU dat kan, maar ik niet). Het is verschrikkelijk lastig, zoveel belangen om één tafel, maar het is wel de juiste weg. Je moet gewoon niet streven naar unanimiteit, er moet ook ruimte zijn voor kleinere bondgenootschappen op specifieke onderwerpen en die ruimte is er ook gewoon, niks houdt je tegen. Er zijn dan ook steeds landen die meer gedaan hebben zoals Duitsland, Zweden, Spanje - de Zweden hebben dat ook weer niet helemaal handig aangepakt maar goed, niets hield ze tegen, toch?

Trouwens, wij (Nederland) wilden de Italianen dus ook nooit ook maar met één vinger helpen - wil je het nog cynischer: het Nederlandse ontwikkelingsbudget wordt komende periode weer lager nl. nadert nu de 5% (terwijl 7% de norm is)... en economische vluchtelingen die we gelukszoekers noemen moeten dus maar verdrinken, want 0,05% Afrikaanse immigratie (waar al hartstikke lang totaal geen groei in zit) vinden we pas écht een ramp. Zou iemand toch als pijnlijk kunnen ervaren, die realiteit.

TylerDurdn
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Psv
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 478 times

Bericht door TylerDurdn » 18 sep 2019, 20:09

18 sep 2019, 12:48
Die discussie hebben we hier al een keer gehad... die landen werken over 't algemeen niet mee: laten ofwel sowieso niemand toe of kunnen/willen geen humane opvang verzorgen. Sporadisch willen ze wel meewerken en dan gebeurt dat ook. ZIe bijv:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ti ... ~ab3ce4fd/
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/216043 ... akken.html
https://www.oneworld.nl/achtergrond/tun ... rkijedeal/
https://www.nu.nl/buitenland/5388767/tu ... -toe-.html

Algerije is doorgaans sowieso veel verder weg dan Lampedusa, en heeft ook geen geweldige track record voor opvang:
https://www.independent.co.uk/news/worl ... 15681.html

Dat hulporganisaties die mensenlevens willen redden zich als het even kan niet tegen laten houden door regeringen die die mensen willen laten sterven is intussen historisch gezien absoluut niet niet vreemd, volgens mij is het veel uitzonderlijker dat moderne democratieën tot dergelijk beleid kunnen komen. Ik snap het 'aanzuigende werking' verhaal wel maar het is de vraag hoeveel mensenlevens zo'n politieke strategie mag kosten, of dat überhaupt acceptabel is uit menselijk oogpunt en in hoeverre het werkt. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die zich afvragen hoe groot het probleem eigenlijk is - voor Italië natuurlijk wel doordat de rest van Europa ze altijd heeft laten stikken... In Nederland gaat het om zo'n 100.000 migranten per jaar oftewel 0,05% van de bevolking, dat is voor Den Haag dus genoeg om te vinden dat mensen moeten sterven om dit 'probleem' op te lossen... 'best cru'.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten ... wereldwijd

Gesloten