Big Data

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Johnnie Walker
Talent
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 7 times
Been thanked: 17 times

Big Data

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 13:40

Iemand de docu the Great Hack gezien op Netflix? Ik moet 'm in twee delen kijken, want werd halverwege weggeroepen.
Misschien moet ik mijn mond houden voordat ik 'm afgekeken heb, maar toch alvast mijn mening:

Wat schieten mensen toch snel in de kramp als het om privacy gaat zeg. Heb in het eerste uur nog niks geks gehoord, maar de mensen in de serie staan op de banken.

Ik vind op big data gebied de filterbubbel (in combinatie met fake news, etc) iets om in de gaten te houden, maar verder vind ik het allemaal een hoop heisa om niks. Ieder van ons geeft een stukje privacy op in ruil voor een stukje snelheid. Snelheid > privacy, always. En dat zal alleen maar meer worden in de toekomst.

Zitten er hier mensen die fundamenteel zo tegen big data en privacy zijn? Dan hoor ik graag hoe jij dit bekijkt. Ben er oprecht in geïnteresseerd. Ik zit namelijk echt volledig aan de andere kant van het spectrum.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times
Been thanked: 655 times

Bericht door PCGC » 05 aug 2019, 13:46

Misschien een apart topic hier voor openen?
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1831 times

Bericht door Maikel_91 » 05 aug 2019, 13:48

Done.

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Bericht door ElChucky » 05 aug 2019, 13:56

Ze mogen alles weten zolang het maar niet tegen me gebruikt gaat worden en het schadelijk wordt. Social Engineer hacking maakt heel gemakkelijk gebruik van al je persoonlijke data. Dit gaat steeds gevaarlijker worden in de toekomst.

Verder mogen ze handig mijn data gebruiken om bijv. de service + snelheid te verbeteren. Vindt het juist wel mooi om te zien hoe bedrijven data gebruiken om mensen te manipuleren. Altijd zelf blijven nadenken en je keuzes niet te snel maken, dan komt het vanzelf wel goed..
It aint over over till its ovrrrrehee hoest proest

Johnnie Walker
Talent

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 14:00

Adequaat gehandeld [mention]Maikel_91[/mention]!

Intentie is niet om elkaars standpunten af te branden, want ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd in de kijk vanaf de andere kant. Dus dan zijn termen als heisa en in de kramp schieten niet de juiste bewoordingen voor een openingspost. Dus een wat genuanceerdere aanwakkering van het gesprek:

In mijn ogen zijn we de hele dag elkaar aan het beïnvloeden en aan het overtuigen. Mijn beste maat overtuigen om een pilsje mee te gaan doen in de stad, potentiële klanten overtuigen om mijn product te kopen, mijn date aan het overtuigen om voor mij te kiezen vannacht. :D

Een politieke campagne is ook niets anders dan inwoners proberen te overtuigen om voor hem of haar te kiezen. Cambridge Analytica is in wezen een marketingbureau die daarbij helpt. Die op basis van data aangeeft met welke boodschappen/marketing iemand (naar verwachting) te overtuigen is om de stem binnen te hengelen. Wat is daar zo verkeerd aan? Dit is toch gewoon wat elk marketingbureau doet?

Het is van alle tijden dat goede overtuigers het goed doen in het leven. En overtuigen is zowel voor goede zaken in te zetten als voor slechte zaken. Maar wie bepaalt wat goed is en wat slecht?

Hoe ze aan die big data komen moet natuurlijk wel streng gecontroleerd worden. Eens met dat punt. Data illegaal doorverkopen etcetera, dat hoort niet.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 aug 2019, 14:08

De vraag is waar die big data voor gebruikt wordt he. Neem bijv. overheden die jou als verdacht aan gaan merken omdat algoritmes vinden dat jij een combinatie van eigenschappen bezit die bovengemiddeld vaak voorkomen bij misdadigers. Een Amazon die jou voortaan uitsluit als klant omdat ze kunnen zien dat jij - volgens hen - bovengemiddeld vaak contact hebt gehad met een klantenservice, en dus een relatief dure klant bent.

Big data gaat over grote getallen en dus ook vooral over laag hangend fruit en gemiddelden, het individu (wat vrijwel nooit echt aan gemiddelden voldoet) kan daar heel gemakkelijk de dupe van worden - discriminatie en andere vormen van oneerlijke behandeling liggen niet zomaar op de loer maar worden al snel de orde van de dag.

Iets anders is de manipulatie die mogelijk wordt door de inzichten die big data verschaft. Om dit punt van kritiek te begrijpen moet je je eerst bewust zijn van de mate waarop wij ons überhaupt laten beïnvloeden bij het maken van keuzes: veel mensen geloven graag dat wij hele rationele wezens zijn die steeds heel autonoom en bewust keuzes maken maar dat is helaas slechts in beperkte mate het geval. Commerciële partijen hebben de consument bijv. altijd bestookt met verleidingen om over te gaan tot koop maar nu kan dat oneindig veel verder gaan: jouw persoonlijke drijfveren kunnen gedetailleerd in kaart worden gebracht, gecombineerd met vrijwel je volledige online gedrag, partijen kunnen jou ook weer individueel benaderen - niet alleen als je hun winkel binnenloopt maar waar je je ook bevindt op het internet kun je zonder dat je het weet onderwerp zijn van onderzoek, kun je ongemerkt geprikkeld worden, je reactie op prikkels nauwkeurig gemeten en dat keer op keer totdat men precies weet waar je gevoeligheden liggen, daarmee kun je zeer geraffineerd en effectief gemanipuleerd worden: om bijv. produkten te kopen, maar ook om bepaald gedrag te vertonen, bepaalde ideëen te geloven, op een bepaalde manier te gaan stemmen, enz. Nogmaals: zonder dat jij het weet dat het gebeurt, zonder dat je weet wie erachter zit, zonder dat je weet met welk doel. Je weet ook niet waar de manipulatie plaatsvindt - dat kan zelfs offline gebeuren.

Mensen die geen bezwaren zien hebben m.i. gewoonweg niet door wat er mogelijk is met de combinatie van big data, de bijkomende (predictive) analysis al dan niet met gebruik van AI, dynamische content en targeting.

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 aug 2019, 14:14

Tja tis uiteindelijk het hele punt van marketing; mensen overhalen om je product te kopen. Zolang bedrijven legaal aan de data komen zie ik geen bezwaar dat ze dit ook gebruiken.. Moeten we dan ook reclames, billboards, etc maar gaan afschaffen omdat ze mensen beïnvloeden? Tis gevaarlijke materie, eens, maar in de basis snap ik bedrijven volledig

Johnnie Walker
Talent

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 14:22

ziege maar ook zagge schreef:
05 aug 2019, 14:08
De vraag is waar die big data voor gebruikt wordt he. Neem bijv. overheden die jou als verdacht aan gaan merken omdat algoritmes vinden dat jij een combinatie van eigenschappen bezit die bovengemiddeld vaak voorkomen bij misdadigers. Een Amazon die jou voortaan uitsluit als klant omdat ze kunnen zien dat jij - volgens hen - bovengemiddeld vaak contact hebt gehad met een klantenservice, en dus een relatief dure klant bent.

Big data gaat over grote getallen en dus ook vooral over laag hangend fruit en gemiddelden, het individu (wat vrijwel nooit echt aan gemiddelden voldoet) kan daar heel gemakkelijk de dupe van worden - discriminatie en andere vormen van oneerlijke behandeling liggen niet zomaar op de loer maar worden al snel de orde van de dag.

Iets anders is de manipulatie die mogelijk wordt door de inzichten die big data verschaft. Om dit punt van kritiek te begrijpen moet je je eerst bewust zijn van de mate waarop wij ons überhaupt laten beïnvloeden bij het maken van keuzes: veel mensen geloven graag dat wij hele rationele wezens zijn die steeds heel autonoom en bewust keuzes maken maar dat is helaas slechts in beperkte mate het geval. Commerciële partijen hebben de consument bijv. altijd bestookt met verleidingen om over te gaan tot koop maar nu kan dat oneindig veel verder gaan: jouw persoonlijke drijfveren kunnen gedetailleerd in kaart worden gebracht, gecombineerd met vrijwel je volledige online gedrag, partijen kunnen jou ook weer individueel benaderen - niet alleen als je hun winkel binnenloopt maar waar je je ook bevindt op het internet kun je zonder dat je het weet onderwerp zijn van onderzoek, kun je ongemerkt geprikkeld worden, je reactie op prikkels nauwkeurig gemeten en dat keer op keer totdat men precies weet waar je gevoeligheden liggen, daarmee kun je zeer geraffineerd en effectief gemanipuleerd worden: om bijv. produkten te kopen, maar ook om bepaald gedrag te vertonen, bepaalde ideëen te geloven, op een bepaalde manier te gaan stemmen, enz. Nogmaals: zonder dat jij het weet dat het gebeurt, zonder dat je weet wie erachter zit, zonder dat je weet met welk doel. Je weet ook niet waar de manipulatie plaatsvindt - dat kan zelfs offline gebeuren.

Mensen die geen bezwaren zien hebben m.i. gewoonweg niet door wat er mogelijk is met de combinatie van bid data, de bijkomende (predictive) analysis al dan niet met gebruik van AI, dynamische content en targeting.
Eens. Het ligt aan waar ze voor gebruikt worden. Zoals met alles. Het kan voor iets heel goeds gebruikt worden en ook voor iets slechts. Daar moet je je zeker van bewust zijn. Blijft staan dat big data een goede tool is. Een fantastische hamer. Aan degene die hem vasthoudt de keuze wat hij er mee doet: iemand zijn hersens mee in slaan of de eerste spijkers van een nieuw ziekenhuis ermee in slaan.

Ik kan niet zo goed begrijpen dat zoveel mensen zo fel tegen het maken van de hamer zijn. Tegen het verzamelen van data heb ik echt 0 verweer. Hoe we die verwerken en wie wat waar mee mag doen, daar liggen inderdaad gevaren op de loer. Maar de oplossing ligt hem niet, zoals zovelen roepen, in het verbergen van de data.

Misschien kan blockchain een rol spelen in het reguleren van de verwerking van data.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 05 aug 2019, 14:22

Ik lig er geen seconde wakker, van mij mogen ze alles screenen. Ook van onschuldige burgers, zoals ik. Ik zal nooit in de koplampen van een geheime dienst komen en als ze ook maar 1 terroristische aanslag kunnen voorkomen met alles screenen, vind ik het al een succes.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 aug 2019, 14:25

Dit gaat veel verder dan marketing, marketing is in principe op de markt gericht, maar dit is op jou individueel gericht.

Dat lijkt even leuk als er bijv. gezegd wordt dat je nu alleen nog maar relevante advertenties ziet (dus minder irritatie) maar zodra jou volslagen onbekende partijen jou persoonlijk uitgebreid in kaart gaan brengen, nauwkeurig gaan volgen qua interesses en gedrag en je psycho-emotioneel gaan onderzoeken om jou vervolgens in het geniep gericht te gaan manipuleren om dingen te doen waar jij geen weet van hebt, daarbij gebruik maken van door big data analyse verkregen psychologische inzichten die véél verder gaan dan de psychologie die wij tot nu toe op school hebben kunnen leren, is het station van onschuldige marketingpraktijken m.i. ruimschoots gepasseerd.

Bottom line is dat er een machtsverschuiving plaatsvindt van het individu richting de partij die deze praktijken uitvoert: zij weten steeds meer van jou, jij steeds minder van hen. Dat kan gaan om overheden, maar veel vaker nog om partijen die op geen enkele manier bijv. democratisch gecontroleerd kunnen worden. Het kan gaan om partijen die jou iets willen verkopen maar ook om partijen met veel kwalijkere doelen - zie bijvoorbeeld hoe nu al verkiezingen beïnvloed worden door de systemen die Facebook opgezet heeft voor commerciële doeleinden: deze middelen kunnen héél eenvoudig misbruikt worden om mensen van alles te laten doen en geloven, en het werkt.

Geloven dat je immuun bent voor deze nieuwe vormen van manipulatie is m.i. een serieuze inschattingsfout.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 05 aug 2019, 14:28

Lig er ook niet echt wakker van.
Google weet zo'n beetje alles van iedereen. Als ik op het station sta krijg ik al een melding van Google over de treintijden van het station waar me op bevind. Als ik ergens wat heb gedronken krijg ik daarna van Google de vraag of ik wil laten weten hoe ik het gehad heb.
Allemaal gebaseerd op mijn GPS en het spoor wat ik daarmee online heb achtergelaten.

Het enige wat ik wel naar vind is dat laatst naar buiten kwamen dat apparaten als Google Home opnames maken terwijl je ze niet daadwerkelijk gebruikt.
Maar wat er al gezegd wordt, als ze er ook maar 1 aanslag of iets mee weten te voorkomen is het het al waard.

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times

Bericht door Juancho » 05 aug 2019, 14:29

Ik denk dat heel veel mensen gewoon geen flauw idee hebben wat/hoe er speelt en al helemaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ik denk dat overall gezien wel meer dan 90% gewoon door klikt bij vragen bij installatie van een app ofzo.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 05 aug 2019, 14:30

Juancho schreef:
05 aug 2019, 14:29
Ik denk dat heel veel mensen gewoon geen flauw idee hebben wat/hoe er speelt en al helemaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ik denk dat overall gezien wel meer dan 90% gewoon door klikt bij vragen bij installatie van een app ofzo.
Zoals bij Faceapp :lol:
Rusland heeft nu zo'n beetje iedereen in het systeem staan van ze.

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 aug 2019, 14:32

Maikel_91 schreef:
05 aug 2019, 14:30
Juancho schreef:
Leuke southpark aflevering ligt daar aan ten grondslag ;)

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times

Bericht door Juancho » 05 aug 2019, 14:33

Maikel_91 schreef:
05 aug 2019, 14:30
Juancho schreef:
Ik denk dat er stiekem veel meer apps, programma's of weet ik veel wat zijn waarbij mensen gewoon doorklikken. En ik kan het eigenlijk best goed begrijpen, zeker als je niks te verbergen hebt. Even los van de vraag of het slim is overigens, maar mensen zijn nou eenmaal gewoon zo. Er waren vroeger ook maar heel weinig mensen die eerst de handleiding lazen en gewoon direct aan de slag gingen :D

Johnnie Walker
Talent

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 14:44

05 aug 2019, 14:25
Dit gaat veel verder dan marketing, marketing is in principe op de markt gericht, maar dit is op jou individueel gericht.

Dat lijkt even leuk als er bijv. gezegd wordt dat je nu alleen nog maar relevante advertenties ziet (dus minder irritatie) maar zodra jou volslagen onbekende partijen jou persoonlijk uitgebreid in kaart gaan brengen, nauwkeurig gaan volgen qua interesses en gedrag en je psycho-emotioneel gaan onderzoeken om jou vervolgens in het geniep gericht te gaan manipuleren om dingen te doen waar jij geen weet van hebt, daarbij gebruik maken van door big data analyse verkregen psychologische inzichten die véél verder gaan dan de psychologie die wij tot nu toe op school hebben kunnen leren, is het station van onschuldige marketingpraktijken m.i. ruimschoots gepasseerd.

Bottom line is dat er een machtsverschuiving plaatsvindt van het individu richting de partij die deze praktijken uitvoert: zij weten steeds meer van jou, jij steeds minder van hen. Dat kan gaan om overheden, maar veel vaker nog om partijen die op geen enkele manier bijv. democratisch gecontroleerd kunnen worden. Het kan gaan om partijen die jou iets willen verkopen maar ook om partijen met veel kwalijkere doelen - zie bijvoorbeeld hoe nu al verkiezingen beïnvloed worden door de systemen die Facebook opgezet heeft voor commerciële doeleinden: deze middelen kunnen héél eenvoudig misbruikt worden om mensen van alles te laten doen en geloven, en het werkt.

Geloven dat je immuun bent voor deze nieuwe vormen van manipulatie is m.i. een serieuze inschattingsfout.
Dat is die filterbubbel waar ik het in de eerste post over heb. Het is van belang dat we dingen van verschillende kanten zien. En we moeten beseffen dat online steeds meer gefilterd raakt op je persoonlijke jij. Het nieuws dat je ziet, de visies die je leest, de berichten van je vrienden die je te zien krijgt, zijn allemaal gefilterd. Daar schuilt een gevaar in inderdaad.

Aan de andere kant moeten we niet denken dat je huidige wereld ongefilterd is. Welke kranten je leest, welke televisieprogramma's je kijkt, met welke vrienden je om gaat... Dat is in essentie precies hetzelfde. Al is dit inderdaad een leveltje hoger.

De macht ligt naar mijn weten nog steeds bij mezelf. In de discussie wordt nogal snel uitgegaan van een passieve gebruiker i.p.v. een actieve. Zolang Facebook het mij niet verbied om mijn nieuwsvergaring op andere websites tot mij te nemen, zie ik het gevaar niet. Aan ons om de maatschappij ervan te doordringen dat sociale media zoals Facebook gefilterde media zijn, speciaal voor jou ingericht. En dat het in het belang van de gebruiker is om ook eens een andere serieuze site te raadplegen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 aug 2019, 15:03

Nee ik had het niet zo over de filterbubbel, al is dat ook een gevolg met name van de matching algoritmes. Ik heb het over enerzijds gerichte sturing van jouw individuele gedrag, mogelijk gemaakt door jou persoonlijk te onderzoeken tot op zeer gedetailleerd niveau (een niveau wat voorheen onmogelijk was, wat zelfs een psychiater onmogelijk kon bereiken) en anderzijds de behandeling van jou op basis van big data regels, in principe afkomstig van het bestuderen van anderen (bijv. het toenemende gebruik van algoritmes door overheden).

Kijk, een technologie kan altijd op goede manieren worden ingezet, op manieren die relatief neutraal zijn, maar ook op hele kwalijke manieren. Dit is een techniek die de big data verzamelaar / analist gigantisch veel kennis en inzicht verschaft - over grote groepen, maar ook over jou individueel. Echt enorm veel kennis met ongekend detail. Plus inzichten waar we tot nu toe slechts van konden dromen. Die kennis en inzichten, dat is macht, véél macht.

Je moet je realiseren dat partijen die macht aan het vergaren zijn. Sommigen doen daar niks anders mee dan jou leuke tooltjes geven, zelfs gratis! (denk je, maar goed). Maar anderen doen daar hele andere dingen mee.

Ik zeg daarom: we moeten reguleren wie welke data in handen krijgt en wat die daarmee doet. En ik zou iedereen adviseren zich bewust te zijn van het feit dat regulering ver achter de realiteit aanhobbelt, oftewel: eigen oplettendheid is welkom. Oftewel: zorg er minimaal voor dat je anoniem surft en geen cookies opslaat, tenzij je heel zeker weet wie er meekijkt en dat je die vertrouwt.
Johnnie Walker schreef:
05 aug 2019, 14:44
De macht ligt naar mijn weten nog steeds bij mezelf. In de discussie wordt nogal snel uitgegaan van een passieve gebruiker i.p.v. een actieve.
Dat is mijns inziens overschatting van je eigen rationele vermogens dan wel (nog waarschijnlijker) het onderschatten van de middelen die partijen tot hun beschikking hebben.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 05 aug 2019, 15:32

Je kunt trouwens zelf de gegevens die google opslaat beheren en zelfs uitzetten. Probleem is dan wel dat al je gepersonaliseerde apps moeilijk gaan doen.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 887 times
Been thanked: 1175 times

Bericht door ruuddevil » 05 aug 2019, 15:37

Alles draait om data, en dan niet alleen bij Google en Amazon, maar overal. En om technologie die het mogelijk maakt ze te verzamelen en te verwerken.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2019, 15:38

Sterker nog, daar wordt geld voor betaald. Dus jouw data is geld waard en wordt verkocht
Only in it for the money

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 05 aug 2019, 15:40

05 aug 2019, 15:03

Ik zeg daarom: we moeten reguleren wie welke data in handen krijgt en wat die daarmee doet.
Ah ik dacht al, wanneer komt ie.... :lol:
Een beetje de GL gedachte.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2019, 15:42

Dat is niet te reguleren. En je moet er ook niet bang voor zijn of iets. Als je google maps gebruikt op je telefoon dan kun je dus letterlijk van iedere dag dat je dat ding hebt gebruikt zien welke routes je hebt gepakt. Op zich wel grappig
Only in it for the money

Johnnie Walker
Talent

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 16:12

J.B. schreef:
05 aug 2019, 15:42
Dat is niet te reguleren. En je moet er ook niet bang voor zijn of iets. Als je google maps gebruikt op je telefoon dan kun je dus letterlijk van iedere dag dat je dat ding hebt gebruikt zien welke routes je hebt gepakt. Op zich wel grappig
Die is op dit moment niet te reguleren inderdaad. Sluit niet uit dat we dit in de toekomst met bijvoorbeeld een infrastructuur gebaseerd op blockchain wel heel gemakkelijk gaan kunnen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2019, 16:14

Johnnie Walker schreef:
05 aug 2019, 16:12
J.B. schreef:
Die is op dit moment niet te reguleren inderdaad. Sluit niet uit dat we dit in de toekomst met bijvoorbeeld een infrastructuur gebaseerd op blockchain wel heel gemakkelijk gaan kunnen.
Je moet je gewoon bewust zijn dat als jij bepaalde apps of producten koopt (zoals die google lulpaal) dat je info wordt opgeslagen en wordt verkocht. Heel die heisa over die spraakaudio, je haalt nota bene een microfoon in huis, sluit `m aan op een open netwerk en vervolgens boos zijn dat die audio te pikken is?

Dat is net zoiets als iedere dag bij de MAC gaan eten en jezelf verbazen dat je een jaar later suikerziekte hebt..
Only in it for the money

Johnnie Walker
Talent

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 16:20

J.B. schreef:
05 aug 2019, 16:14
Johnnie Walker schreef:
05 aug 2019, 16:12
J.B. schreef:
Je moet je gewoon bewust zijn dat als jij bepaalde apps of producten koopt (zoals die google lulpaal) dat je info wordt opgeslagen en wordt verkocht. Heel die heisa over die spraakaudio, je haalt nota bene een microfoon in huis, sluit `m aan op een open netwerk en vervolgens boos zijn dat die audio te pikken is?

Dat is net zoiets als iedere dag bij de MAC gaan eten en jezelf verbazen dat je een jaar later suikerziekte hebt..
Ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee. Heb zo'n ding thuis staan en van mij mogen ze met alles meeluisteren hoor. Dus wij staan er hetzelfde in. Maar ik ben mij er ook terdege van bewust dat er mensen zijn die dit niet willen.

Nu denk ik dat we binnen een aantal jaar de opslag van data wel kunnen reguleren en mensen zelf de keuze kunnen geven wie je data mag gebruiken. Op het moment dat je die keuze bij de mensen zelf neer kunt leggen, moet je dat natuurlijk niet nalaten.

Plaats reactie