Big Data

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Johnnie Walker
Talent
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 7 times
Been thanked: 17 times

Big Data

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 16:20

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

J.B. schreef:
05 aug 2019, 16:14
Johnnie Walker schreef:
05 aug 2019, 16:12
J.B. schreef:
05 aug 2019, 15:42
Dat is niet te reguleren. En je moet er ook niet bang voor zijn of iets. Als je google maps gebruikt op je telefoon dan kun je dus letterlijk van iedere dag dat je dat ding hebt gebruikt zien welke routes je hebt gepakt. Op zich wel grappig
Die is op dit moment niet te reguleren inderdaad. Sluit niet uit dat we dit in de toekomst met bijvoorbeeld een infrastructuur gebaseerd op blockchain wel heel gemakkelijk gaan kunnen.
Je moet je gewoon bewust zijn dat als jij bepaalde apps of producten koopt (zoals die google lulpaal) dat je info wordt opgeslagen en wordt verkocht. Heel die heisa over die spraakaudio, je haalt nota bene een microfoon in huis, sluit `m aan op een open netwerk en vervolgens boos zijn dat die audio te pikken is?

Dat is net zoiets als iedere dag bij de MAC gaan eten en jezelf verbazen dat je een jaar later suikerziekte hebt..
Ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee. Heb zo'n ding thuis staan en van mij mogen ze met alles meeluisteren hoor. Dus wij staan er hetzelfde in. Maar ik ben mij er ook terdege van bewust dat er mensen zijn die dit niet willen.

Nu denk ik dat we binnen een aantal jaar de opslag van data wel kunnen reguleren en mensen zelf de keuze kunnen geven wie je data mag gebruiken. Op het moment dat je die keuze bij de mensen zelf neer kunt leggen, moet je dat natuurlijk niet nalaten.

Johnnie Walker
Talent
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 7 times
Been thanked: 17 times

Bericht door Johnnie Walker » 05 aug 2019, 16:32

ziege maar ook zagge schreef:
05 aug 2019, 15:03
Nee ik had het niet zo over de filterbubbel, al is dat ook een gevolg met name van de matching algoritmes. Ik heb het over enerzijds gerichte sturing van jouw individuele gedrag, mogelijk gemaakt door jou persoonlijk te onderzoeken tot op zeer gedetailleerd niveau (een niveau wat voorheen onmogelijk was, wat zelfs een psychiater onmogelijk kon bereiken) en anderzijds de behandeling van jou op basis van big data regels, in principe afkomstig van het bestuderen van anderen (bijv. het toenemende gebruik van algoritmes door overheden).

Kijk, een technologie kan altijd op goede manieren worden ingezet, op manieren die relatief neutraal zijn, maar ook op hele kwalijke manieren. Dit is een techniek die de big data verzamelaar / analist gigantisch veel kennis en inzicht verschaft - over grote groepen, maar ook over jou individueel. Echt enorm veel kennis met ongekend detail. Plus inzichten waar we tot nu toe slechts van konden dromen. Die kennis en inzichten, dat is macht, véél macht.

Je moet je realiseren dat partijen die macht aan het vergaren zijn. Sommigen doen daar niks anders mee dan jou leuke tooltjes geven, zelfs gratis! (denk je, maar goed). Maar anderen doen daar hele andere dingen mee.

Ik zeg daarom: we moeten reguleren wie welke data in handen krijgt en wat die daarmee doet. En ik zou iedereen adviseren zich bewust te zijn van het feit dat regulering ver achter de realiteit aanhobbelt, oftewel: eigen oplettendheid is welkom. Oftewel: zorg er minimaal voor dat je anoniem surft en geen cookies opslaat, tenzij je heel zeker weet wie er meekijkt en dat je die vertrouwt.
Johnnie Walker schreef:
05 aug 2019, 14:44
De macht ligt naar mijn weten nog steeds bij mezelf. In de discussie wordt nogal snel uitgegaan van een passieve gebruiker i.p.v. een actieve.
Dat is mijns inziens overschatting van je eigen rationele vermogens dan wel (nog waarschijnlijker) het onderschatten van de middelen die partijen tot hun beschikking hebben.
We zijn het beide eens over de potentie van de technieken (algoritmes, big data, AI) en de macht die dat de datahouders oplevert. Want zij kunnen je ongemerkt echt sturend beïnvloeden. Eens. Denk dat ik niet zozeer mij eigen rationele vermogen overschat, maar eerder de in jouw ogen kwade bedoelingen van de datahouders onderschat. Ik zie die namelijk niet zo voor me. Kan je specifieke voorbeelden geven die jij voor je ziet?

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 aug 2019, 21:30

De mogelijkheden zijn onbegrenst he... Bedenk het complete spectrum van kleine tot zware criminaliteit tot aan restrictieve regimes, stel je voor dat zij weten wie je bent, hoe oud je bent, waar je woont, wat je interesses en (politieke / religieuze) overtuigingen zijn, wie je vrienden en familie zijn, welke auto je rijdt, waar je werkt, wat je salaris is, welke websites je bezoekt, wat je koopgedrag is, noem maar op. Denk daarbij ook aan de psychologische kenmerken die men via (meestal onzichtbare) online testjes van je te weten kunnen komt: welke kleuren, welke foto's, welke specifieke woorden enz. enz. zorgen ervoor dat jij eerder tot een bepaald soort actie overgaat? Wat zijn jouw triggers, wat zijn jouw 'weak spots'? Wat voor taalgebruik hanteer je zelf eigenlijk? De mate van detail die mogelijk is, is echt verbluffend. Plus: door big data analyse wordt al deze data geanalyseerd, word je gecategoriseerd, er worden conclusies over jou getrokken die je zelf niet kent, gebruik makend van een level van psychologische inzichten die nu pas ontwikkeld worden, mogelijk gemaakt door de gigantische hoeveelheid gedragsdata die men nu voor handen krijgt gecombineerd met die profielen met persoonskenmerken.

Je kunt zelf ongetwijfeld de nodige dingen verzinnen die met die kennis gedaan gedaan kunnen worden, te beginnen met voor de hand liggende zaken als chantage, phishing, identiteitsfraude. Overheidsdiscriminatie van verdacht-via-algoritme tot regelrechte sociale en economische uitsluiting (chinees sociale kredietsysteem). Commerciële manipulatie en uitsluiting (winkels, maar ook bijv. verzekeringen). Arbeidsdiscriminatie. Informatiemanipulatie - je kunt wel beweren dat jij meerdere bronnen checkt en vergelijkt maar dan behoor je tot een bijzonder select gezelschap - de meeste mensen hebben daar geen tijd voor, geen zin in, kunnen het vaak ook niet en doen het in elk geval niet. De meeste manipulatie zul je zelf nooit ontdekken. Websites kunnen er voor jou compleet anders uitzien dan voor een ander - met andere info, andere prijzen, andere links. Als jij een winkel of gebouw binnenloopt kun je herkend worden en kan de manipulatie ook offline plaatsvinden, ontmoet je misschien wel mensen die passen bij jouw profiel, waarvan men weet dat het types zijn waar jij je door aangesproken voelt, die jou vertellen wat men vindt dat je moet horen. Klinkt vergezocht?

Je moet echt je creatieve geest inschakelen om te beseffen wat de gevaren zijn, iemand kan morgen weer nieuwe dingen verzinnen waar je nu echt totaal nog niet aan dacht, criminelen of totalitaire figuren (maar ook scrupuleloze marketeers) zullen er sowieso veel langer op broeden. Morgen zijn er ook weer hele andere nieuwe ontwikkelingen zodat data überhaupt op manieren gebruikt kan worden die nu gewoon echt nog ondenkbaar zijn. En doordat data verhandeld, aangevuld, gelekt en gehackt wordt enz. weet jij helemaal niet wie jouw data heeft, waar die data allemaal te vinden is. Die data verdwijnt niet maar verplaatst zich wel continu en breidt zich uit.

Ik las laatst ergens de uitspraak: online persoonsdata zal uiteindelijk altijd in handen komen van degene die daar 't meeste kwaad mee kan doen. Noem het de online data Wet van Murphy. Ik denk dat hier veel waarheid in zit.

Dan even terug naar die leuke en handige tooltjes. Bedenk zelf maar welke toepassing jou 't meeste gemak of fun biedt, wat volgens jou te danken is aan big data. In vrijwel alle gevallen kunnen die toepassingen ook werken zonder dat er zo'n uitgebreid en persoonlijk profiel van je gemaakt wordt. Al die persoonsdata verzameling en verhandeling enz. is dus ook totaal onnodig. En dan kun je nog steeds de kennis van big data gebruiken - je koppelt die gewoon niet meer aan specifieke personen. Zo kan big data heel veel zinvolle inzichten geven, we kunnen daar als mensheid enorm veel van leren. Er worden ook hele mooie toepassingen mogelijk, denk bijv. op het gebied van gezondheidszorg. Maar ook daar kunnen toepassingen meestal heel erg goed werken zonder dat data aan specifieke personen wordt gekoppeld. Koppelen aan specifieke personen is eigenlijk maar voor één ding noodzakelijk nl. om ze een factuur te kunnen sturen.

Big data hoeft op zich dus geen probleem te zijn, kan juist fantastisch zijn. Het verzamelen en verhandelen van data die op specifieke personen herleidbaar is, is m.i. het probleem. We zouden daar véél alerter op moeten zijn en moeten proberen manipulatie binnen de perken te houden.

Plaats reactie