Discussie over roken, drank en andere geneugten van het leven

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Sfeertopic 2018/19

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 aug 2019, 12:32

PCGC schreef:
08 aug 2019, 11:01
Maar bier drinken en verkopen mag dus wel. En weet je waarom? Omdat PSV daar geld aan verdiend. Sigaretten verdienen ze geen geld aan, dus is het makkelijk om dit te verbieden.
Leuk verzonnen, maar het indammen van roken op publieke plekken is een veel bredere maatschappelijke ontwikkeling waar PSV bij aanhaakt. Wat bier betreft is zo'n ontwikkeling er niet, is ook geen draagvlak voor - wel bij roken: mensen hebben gewoon genoeg van 't zitten in andermans rook. Dat heeft dus helemaal niks met centjes te maken.

Van mij hoeft dat verbieden ook niet zo nodig btw maar ja de wereld verandert he.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 229 times
Been thanked: 233 times

Awards:

Bericht door Trixm » 08 aug 2019, 12:37

ziege maar ook zagge schreef:
08 aug 2019, 12:32
PCGC schreef:
Maar bier drinken en verkopen mag dus wel. En weet je waarom? Omdat PSV daar geld aan verdiend. Sigaretten verdienen ze geen geld aan, dus is het makkelijk om dit te verbieden.
Leuk verzonnen, maar het indammen van roken op publieke plekken is een veel bredere maatschappelijke ontwikkeling waar PSV bij aanhaakt. Wat bier betreft is zo'n ontwikkeling er niet, is ook geen draagvlak voor - wel bij roken: mensen hebben gewoon genoeg van 't zitten in andermans rook. Dat heeft dus helemaal niks met centjes te maken.
Volgens mij zijn er voldoende mensen die drinken als een maatschappelijk probleem zien, waaronder ik. Het maken van reclame voor alcohol bevattende drankjes wordt niet voor niks aan banden gelegd. Het is natuurlijk altijd gissen, maar mijn inziens zou je met redelijke zekerheid kunnen zeggen dat als roken daadwerkelijk een significant verdienmodel was geweest, sigaretten veel minder snel van de tribunes waren geweerd.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 08 aug 2019, 12:41

Het gaat inderdaad vaak om het verdienmodel..Als alcohol vandaag zou worden uitgevonden stond het binnen een half jaar op lijst 1 van de opiumwet, maar ja het levert de staat veel geld op hè..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 1131 times

Bericht door Ykhim » 08 aug 2019, 12:44

Hoe dan ook heb ik het stadion tegen Basel als aanmerkelijk frisser ervaren dan mijn laatste thuiswedstrijd daarvoor, namelijk die tegen Feyenoord. Het is voor mijn longen echt een godsgeschenk dat die sigaretten geweerd worden.
#WelkomThuisGini

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times
Been thanked: 655 times

Bericht door PCGC » 08 aug 2019, 13:08

08 aug 2019, 12:32
PCGC schreef:

Van mij hoeft dat verbieden ook niet zo nodig btw maar ja de wereld verandert he.
Ga maar eens aan de hulpverleners vragen, denk dat 99% voor rokers kiest ipv drinkers.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

BFTS'17
Bankzitter
Has thanked: 3 times
Been thanked: 32 times

Bericht door BFTS'17 » 08 aug 2019, 13:17

Ik vind het sowieso bullshit dat het hele stadion rookvrij is gemaakt. Denk aan de oudere mannen die al 50 jaar op zuid hun sigaartje roken. Maar goed, laten we het weer over sfeer hebben. Wat vindt men eigenlijk van de meer zuid Europese liederen die de laatste jaren worden gezongen?

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1829 times

Bericht door Maikel_91 » 08 aug 2019, 13:32

BFTS'17 schreef:
08 aug 2019, 13:17
Ik vind het sowieso bullshit dat het hele stadion rookvrij is gemaakt. Denk aan de oudere mannen die al 50 jaar op zuid hun sigaartje roken. Maar goed, laten we het weer over sfeer hebben. Wat vindt men eigenlijk van de meer zuid Europese liederen die de laatste jaren worden gezongen?
Het is gewoon te billijken hoor. De niet rokers 'profiteren' mee van het roken. Dan heb ik het over de dingen die slecht zijn voor gezondheid.
Als iemand dronken naast je staat is dat vervelend, maar dat is niet direct schadelijk voor jouw eigen gezondheid. Op het moment dat iemand naast jou staat te roken en die rook komt in je gezicht, is dit schadelijk voor jouw gezondheid. Dat is het 'm gewoon. Ik heb zelf geen zin in longklachten wegens het jarenlang in de lucht van anderen staan.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 aug 2019, 13:35

deninho32 schreef:
08 aug 2019, 12:41
Het gaat inderdaad vaak om het verdienmodel..Als alcohol vandaag zou worden uitgevonden stond het binnen een half jaar op lijst 1 van de opiumwet, maar ja het levert de staat veel geld op hè..
Vind ik geen sterk argument - roken levert de staat immers ook veel geld op. En alcohol is ook nogal flink gereguleerd.
PCGC schreef:
08 aug 2019, 13:08
Ga maar eens aan de hulpverleners vragen, denk dat 99% voor
rokers kiest ipv drinkers.
Hulpverleners, dat is maar een hele kleine groep he.. ik bedoel dat mensen in het algemeen geen last meer willen hebben van lui om ze heen. Als jouw buurman zichzelf een maagperforatie zuipt dan zie je één keer een ambulance, dat is minder overlast dan vijf minuten lang de rook van PCGC in moeten ademen, snappie 8-)

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 08 aug 2019, 13:39

[mention]ziege maar ook zagge[/mention] Ik bedoelde het meer in de algemene zin..De hypocrisie zeg maar..

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 1131 times

Bericht door Ykhim » 08 aug 2019, 13:41

08 aug 2019, 13:35
Hulpverleners, dat is maar een hele kleine groep he.. ik bedoel dat mensen in het algemeen geen last meer willen hebben van lui om ze heen. Als jouw buurman zichzelf een maagperforatie zuipt dan zie je één keer een ambulance, dat is minder overlast dan vijf minuten lang de rook van PCGC in moeten ademen, snappie 8-)
Bij mij op West zitten er in elk geval drie mensen die niet één keer vijf minuten roken, maar zo'n 5x per helft. Elke thuiswedstrijd weer. Je zit dan gewoon twee uur lang in de rook van die mensen. Ontzettend vervelend, maar het kan ook nooit goed voor de longen zijn. Niet voor die van rokers zelf en niet voor die van mensen om hen heen.
#WelkomThuisGini

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times
Been thanked: 655 times

Bericht door PCGC » 08 aug 2019, 13:43

08 aug 2019, 13:35
deninho32 schreef:
08 aug 2019, 12:41
Vind ik geen sterk argument - roken levert de staat immers ook veel geld op. En alcohol is ook nogal flink gereguleerd.
PCGC schreef:
08 aug 2019, 13:08
Ga maar eens aan de hulpverleners vragen, denk dat 99% voor
rokers kiest ipv drinkers.
Ik rook helemaal niet...
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 aug 2019, 13:45

deninho32 schreef:
08 aug 2019, 13:39
@ziege maar ook zagge Ik bedoelde het meer in de algemene zin..De hypocrisie zeg maar..
Ik denk dat je dat maatschappelijke draagvlak onderschat: drinken is sociaal aanvaard, niemand zal op een ander neerkijken als ie wat drinkt. Dat is met de spullen op de opiumlijst niet zo en dat is met roken inmiddels ook verleden tijd.

Tegelijkertijd is alcohol stevig gereguleerd ondanks dat het algemeen aanvaard is én er (zoals jij zegt) veel geld mee verdiend wordt.

Kortom, ik zie de hypocrisie hier niet zo?

PCGC schreef:
08 aug 2019, 13:43
Ik rook helemaal niet...
Was bij wijze van spreken he, dè snapte gij ok wel 8-)

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 08 aug 2019, 13:50

[mention]ziege maar ook zagge[/mention] Bijvoorbeeld XTC verbieden en de criminaliteit indrukken, maar vervolgens Bavaria, dat een veel schadelijker product produceert koninklijk maken, ik vind dat vreemd..

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1829 times

Bericht door Maikel_91 » 08 aug 2019, 14:05

Heb even de discussie over het roken en drinken verplaatst :)

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 08 aug 2019, 14:17

deninho32 schreef:
08 aug 2019, 13:50
@ziege maar ook zagge Bijvoorbeeld XTC verbieden en de criminaliteit indrukken, maar vervolgens Bavaria, dat een veel schadelijker product produceert koninklijk maken, ik vind dat vreemd..
Zoals aangegeven. Alcohol levert de staat geld op, XTC niet. Daarom wordt het gereguleerd.

Stadions verdienen geld aan alcohol, niet aan sigaretten, daarom wordt alleen het roken verboden.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 aug 2019, 14:30

deninho32 schreef:
08 aug 2019, 13:50
@ziege maar ook zagge Bijvoorbeeld XTC verbieden en de criminaliteit indrukken, maar vervolgens Bavaria, dat een veel schadelijker product produceert koninklijk maken, ik vind dat vreemd..
1. maatschappelijk draagvlak dus: een meerderheid drinkt in onze cultuur en dat al duizenden jaren.
2. predikaat 'koninklijk' is afkomstig van koningshuis, niet politiek.

Dat rookverbod was er nooit gekomen als daar niet voldoende mensen de zin van in zagen. En nogmaals: ook drinken waar we dus met z'n allen zo gek op zijn, is echt stevig gereguleerd.

Softdrugs kunnen ongetwijfeld een status krijgen zoals alcohol die heeft maar dan moeten ze het wel wat langer volhouden. Wiet doen we pas véél korter op grotere schaal en hebben we speciaal beleid voor gemaakt, intussen is de roep om legalisering zo sterk dat de overheid ook daar een begin mee probeert te maken - wat lastig is omdat het ondanks alles nog steeds controversieel is. XTC is nog veel jonger dan wiet en wordt door een kleinere groep gebruikt, maar ook dat wordt tot op zekere hoogte al gedoogd (pilletje voor eigen gebruik) en gereguleerd (voorlichting, testjes op festivals enz). Zelfs voor het gebruik van harddrugs draai je de bak niet in.

Ik zie dus eigenlijk heel begrijpelijke ontwikkelingen waarbij de politiek grotendeels de maatschappij volgt. Het enige waar je m.i. echt iets op aan kunt merken is bijv. de kunstmatig grote macht van de Christenunie op dit moment - een superkleine achterban en toch een dik stempel kunnen drukken op (o.a. drugs-)beleid omdat de grote jongens per sé een meerderheidsregering willen; dat staat m.i. wel weer haaks op het idee van maatschappelijk draagvlak / democratie.
Trixm schreef:
08 aug 2019, 14:17
Zoals aangegeven. Alcohol levert de staat geld op, XTC niet. Daarom wordt het gereguleerd.

Stadions verdienen geld aan alcohol, niet aan sigaretten, daarom wordt alleen het roken verboden.
Bron? :D

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 08 aug 2019, 15:10

Waterbron ? :D

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 08 aug 2019, 15:32

Waarom maak je niet de hoeken in het stadion (de goedkope plaatsen zeg maar bovenin de nok) gewoon een rokersdeel? Daar heeft er volgens mij niemand last van. De rest gewoon rookvrij
Only in it for the money

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 08 aug 2019, 15:58

J.B. schreef:
08 aug 2019, 15:32
Waarom maak je niet de hoeken in het stadion (de goedkope plaatsen zeg maar bovenin de nok) gewoon een rokersdeel? Daar heeft er volgens mij niemand last van. De rest gewoon rookvrij
Los van dat dit in de praktijk onhaalbaar is, is de tendens dat je als topsport organisatie roken niet speciaal moet gaan faciliteren maar ontmoedigen. Dat is een deel van de maatschappelijke positie die PSV bezit.

Dat dit voor alcohol en obesitas dan ook zou moeten gelden is een ander verhaal.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 08 aug 2019, 16:00

Trixm schreef:
08 aug 2019, 15:58
J.B. schreef:
08 aug 2019, 15:32
Los van dat dit in de praktijk onhaalbaar is, is de tendens dat je als topsport organisatie roken niet speciaal moet gaan faciliteren maar ontmoedigen. Dat is een deel van de maatschappelijke positie die PSV bezit.

Dat dit voor alcohol en obesitas dan ook zou moeten gelden is een ander verhaal.
Als het om obesitas gaat kunnen er altijd twee zitplaatsen worden besteld natuurlijk :mrgreen:
Only in it for the money

Plaats reactie