Amerika en Trump

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
TylerDurdn
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Psv
Has thanked: 2303 times
Been thanked: 478 times

Amerika en Trump

Bericht door TylerDurdn » 10 jun 2020, 20:06

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stanfor ... experiment

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 232 times
Been thanked: 119 times

Bericht door Skywalker » 10 jun 2020, 20:48

ShovingNE2 schreef:
10 jun 2020, 16:19
De gemeenteraad van Minneapolis heeft een 'unvetoable' voorstel aangenomen om de politie te ontmantelen. Ze willen serieus daar de politie opheffen.

Afbeelding

Puur genieten dit:

Opvallend is dat al die gekkies pronouns in hun bio hebben staan. They/Them She/They, etc. :lol:

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 737 times
Been thanked: 2285 times

Bericht door ShovingNE2 » 10 jun 2020, 21:46

Je kan de kinderen niet vroeg genoeg laten weten dat witte mensen slecht zijn. Groep 8.
Afbeelding
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 272 times
Been thanked: 488 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 10 jun 2020, 21:49

Volgens mij is je begrijpend lezen op een lager niveau dan groep 8...

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 10 jun 2020, 21:54

ShovingNE2 schreef:
10 jun 2020, 21:46
Je kan de kinderen niet vroeg genoeg laten weten dat witte mensen slecht zijn. Groep 8.
Afbeelding
ik durf niet te geloven dat dit echt is.

TylerDurdn
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Psv
Has thanked: 2303 times
Been thanked: 478 times

Bericht door TylerDurdn » 10 jun 2020, 21:54

Puntje 12 is behoorlijk ziek, ga er wel vanuit dat het ee shopje is.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 jun 2020, 22:20

Ik mag het hopen ja. Het is bijna te achterlijk. Dan zal het binnen een dag of wat ook wel ontkracht zijn. Kan hij zo door naar het Fakenews topic. :mrgreen:
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

RIO
Nationale topspeler
Has thanked: 182 times
Been thanked: 472 times

Bericht door RIO » 11 jun 2020, 01:47

Tja, jij deelt het met ons.
Mo money, Mo honey

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2100 times
Been thanked: 785 times

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 07:33

ShovingNE2 schreef:
10 jun 2020, 16:19
De gemeenteraad van Minneapolis heeft een 'unvetoable' voorstel aangenomen om de politie te ontmantelen. Ze willen serieus daar de politie opheffen.
Dit gebeurt wel vaker in de VS hoor, meestal als gevolg van grootschalige corruptie.
Het vervolg is dat daarna het politiekorps opnieuw opgebouwd wordt. Vaak met dezelfde structuur, maar dit wil Minneapolis deze keer heel anders aanpakken.

Dus zo opzienbarend is dit nieuws niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 jun 2020, 07:45

Haha. Serieus? Raaaaaaarrrrrrrr.

Een comedian die schetst wat er gaat gebeuren in Engeland de komende weken. Nu ook bepaalde series niet meer vertoond mogen worden, 'Gone with the wind' van het scherm af moet en zelfs standbeelden van Churchill het moeten ontgelden..... Wat ik al zei: het is klaar. BLM gaat door tot de hele geschiedenis waar ook maar iets in zit wat ze slecht vinden is uitgewist. Lees en huiver.

Treffend stukje daarin over de media:
The media will do the opposite of what they did with the BLM protestors - instead of talking about how "27 police officers were injured in "largely peaceful" protests", they will run major front page headlines like "27 police officers injured by far right violence".
Dat is een quote die we nog wel kunnen bewaren, was achterlijk dat ze 27 gewonden agenten 'vreedzaam protest' noemden.

Christopher Columbus: ook fout. Dit gaat helemaal verkeerd.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 328 times
Been thanked: 643 times

Bericht door PCGC » 11 jun 2020, 08:09

Gone with the Wind is toch gewoon geschiedschrijving?

En die deuglullo’s van Little Britain laten ook alles maar toe en stemmen er ook gewoon mee in dat hun hele levenswerk de prullenbak in wordt gegooid. Ik vind die sketch met die Indiase dame tijdens de Weight Watchers meetings juist een van de leukste van allemaal 😂
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 08:26

Ik blijf het verbazend vinden dat het een belediging zou moeten zijn als je deugt.
Snappen degenen die het negatief gebruiken wel wat het woord betekent?

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 jun 2020, 08:36

Wat vind jij van het geschetste beeld van die comedian Ren? Ben jij niet bang voor grotere tegenstellingen en diepe loopgraven als BLM de geschiedenis probeert te 'ontwitten'?

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 09:34

ShovingNE2 schreef:
11 jun 2020, 08:36
Wat vind jij van het geschetste beeld van die comedian Ren? Ben jij niet bang voor grotere tegenstellingen en diepe loopgraven als BLM de geschiedenis probeert te 'ontwitten'?
De huidige situatie vind ik een logisch gevolg, al ben ik het lang niet overal mee eens.
Maar je zag dit ook bij #metoo, na al die jaren kwam het er in een korte periode heel heftig uit en daar horen helaas uitwassen bij. Er komen ontzettend veel emoties los, die vanzelf weer gaan zakken. Mits goed begeleid en daarmee zal het vast wel eens fout gaan. Vooralsnog ben ik niet bang voor geschetste doembeelden.

Wat betreft standbeelden, daar mag heel kritisch naar gekeken worden.
Normen en waarden worden anders in de loop der tijd. Dus dat in Engeland een standbeeld zoals dat van slavenhandelaar Milligan omver wordt gegooid snap ik, evenals dat van genocide pleger Leopold II in België. Die standbeelden horen eerder in een museum thuis, met uitleg erbij.
Een standbeeld van Churchill daarentegen bekladden vind ik zelf minder handig, al klopt het wel dat hij een racist was.
Wat hier overigens weer typisch aan was: Een gekleurde man maakt het standbeeld schoon, waarna enkele Tories op de foto gaan voor het schoongemaakt standbeeld en ze doen overkomen alsof zij het schoongemaakt hebben. Hoe dom kun je zijn.

Films en series zijn gemaakt in de tijd van toen, die in de ban doen vind ik nutteloos.
Een standbeeld kun je tegenkomen op straat zonder ernaar op zoek te zijn, een film of serie echter zoek je zelf op. Dus dat bijv. Netflix de sketches van Little Britain heeft verwijderd vind ik overdreven. Al vind ik het wel mooi dat Matt Lucas (een van de makers) zelf begrijpt waarom het gebeurt en zich erin kan vinden.
deninho32 schreef:
10 jun 2020, 10:03
Begint dat hier ook al? Ik ben fucking blank en niet wit.
Wat dit betreft trouwens.
In zo ongeveer elke taal heeft men het over zwart en wit om het verschil in huidskleur duidelijk te maken. In Nederland lijkt het er echter sterk op dat we de Fransen volgen, die schrijven namelijk blanc. Alleen betekent dat wit.

Dus de kleur wit i.p.v. blank is heel normaal in de rest van de wereld, ik zie daar het probleem ook niet mee.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 11 jun 2020, 09:36

Mag blanke vla dan nog wel, of wordt dat voortaan witte vla?
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 jun 2020, 09:36

Ok, duidelijk verhaal. Ik hoop met je mee dat het zo uitkomt. Ik ben somberder, maar wie weet draait het bij.

Over wit: ik zou het niet in mijn hoofd halen om een negroïde man 'zwart' of 'zwarte' te noemen. Denk dat je ook direct 'racist' achter je naam hebt. Maar wit of witte man is dan weer wel normaal.

Geen idee of dit waar is, te mooi om kapot te checken. Maar hier moet ik wel om lachen: :lol:

Afbeelding

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 09:50

ShovingNE2 schreef:
11 jun 2020, 09:36
Over wit: ik zou het niet in mijn hoofd halen om een negroïde man 'zwart' of 'zwarte' te noemen. Denk dat je ook direct 'racist' achter je naam hebt. Maar wit of witte man is dan weer wel normaal.
Ook dit is anders in de rest van de wereld, daar wordt gewoon zwart gebruikt.
Ik zelf zou dit ook niet snel doen, maar het is normaal taalgebruik.
ShovingNE2 schreef:
11 jun 2020, 09:36
Geen idee of dit waar is, te mooi om kapot te checken. Maar hier moet ik wel om lachen:
Dit is humor ja :mrgreen:

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 158 times
Been thanked: 303 times

Bericht door Brael » 11 jun 2020, 09:52

Ren Höek schreef:
11 jun 2020, 09:34
Wat betreft standbeelden, daar mag heel kritisch naar gekeken worden.
Normen en waarden worden anders in de loop der tijd. Dus dat in Engeland een standbeeld zoals dat van slavenhandelaar Milligan omver wordt gegooid snap ik, evenals dat van genocide pleger Leopold II in België. Die standbeelden horen eerder in een museum thuis, met uitleg erbij.

Films en series zijn gemaakt in de tijd van toen, die in de ban doen vind ik nutteloos.
Wat betreft films en series heb je een goed punt, die zijn gemaakt in een bepaalde tijdsgeest.

Vind je dat we wat betreft standbeelden ook niet naar de afgebeelde mensen moeten kijken in hun tijdsgeest? In de 17e eeuw was racisme heel normaal, en had men oprecht nog niet door dat dat verkeerd was. Nu zijn we verder en weten we wel dat racisme verkeerd is. Moeten we standbeelden van mensen uit de 17e eeuw dan gaan omtrekken of bekladden omdat zij (met de kennis en wetenschap van nu) destijds verkeerde dingen deden, of vind je dat we ze moeten beoordelen "in hun tijdsgeest" waarin het mensen waren die buitengewone prestaties hebben geleverd?

Moeten we dan niet ook namen als Heracles en Ajax (ja ik weet het, dit is natuurlijk extra leuk) gaan verbieden, omdat pedofilie bij de oude Grieken een normaal fenomeen was, en dat deze associatie daarom mensen zou kunnen kwetsen?

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 10:01

Brael schreef:
11 jun 2020, 09:52
Vind je dat we wat betreft standbeelden ook niet naar de afgebeelde mensen moeten kijken in hun tijdsgeest?
Ik zelf vind van niet, maar ik snap de discussie hierover.

Een standbeeld wordt opgericht ter ere van die persoon en in deze tijd nog bijv. een slavenhandelaar vereren is vreemd.
Of wat betreft het vereren van Leopold II, een genocide pleger die met een keiharde aanpak regeerde in Congo:
https://rarehistoricalphotos.com/father ... ongo-1904/

Ik vind het prima om standbeelden van dit soort figuren te verwijderen.
Al ben ik vanzelfsprekend voorstander van een fatsoenlijke wijze hiervan, niet op de huidige wijze bij enkele standbeelden.

Dit artikel geeft goede info vind ik:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/08/be ... n-a4002157
Moeten we dan niet ook namen als Heracles en Ajax (ja ik weet het, dit is natuurlijk extra leuk) gaan verbieden, omdat pedofilie bij de oude Grieken een normaal fenomeen was, en dat deze associatie daarom mensen zou kunnen kwetsen?
Nee, aangezien dit heel wat anders is en totaal niet vergelijkbaar.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 11 jun 2020, 10:09

Afbeelding

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 11 jun 2020, 10:15

De info uit het artikel duidt eigenlijk dat historici vinden dat je mensen langs de meetlat van "hun tijd" moet leggen, precies wat ik ook aangeef.
Het tegenargument dat sommige waarden van alle tijden zijn, en dat je dus iedereen langs die meetlat mag leggen, klopt an sich natuurlijk.

Maar het afkeuren van racisme is simpelweg geen waarde van alle tijden, racisme is eeuwenlang heel normaal geweest, en men vond er eeuwenlang oprecht niks mis mee. Het is dus vreemd om mensen uit de 17e eeuw langs een meetlat te leggen die toen nog niet bestond.
Een vergelijking als "in Berlijn zie je toch ook geen standbeeld van Hitler" gaat daarom volledig mank, omdat Hitler ook langs de meetlat van zijn eigen tijd nog steeds volledig fout is.

Los daarvan kun je natuurlijk altijd discussiëren of iemand een standbeeld wel "verdient", maar dat is een andere vraag.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 11 jun 2020, 10:18

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jun 2020, 11:09

Brael schreef:
11 jun 2020, 10:15
De info uit het artikel duidt eigenlijk dat historici vinden dat je mensen langs de meetlat van "hun tijd" moet leggen, precies wat ik ook aangeef.
Euhm, nee. Dat staat er helemaal niet:
Of het fair is zulke historische figuren te beoordelen met de maatstaven van nu is een vraagstuk waarover historici nog twisten. Er is een stroming, het historisme, dat van zo’n benadering gruwt. Je moet mensen slechts beoordelen naar de normen van hun tijd, betogen aanhangers hiervan. Anderen betogen dat sommige waarden van alle tijden zijn en dat ook mensen uit vroeger eeuwen langs die meetlat mogen worden gelegd.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 11 jun 2020, 11:28

Je moet me wel even volledig quoten he....
Brael schreef:
11 jun 2020, 10:15
Het tegenargument dat sommige waarden van alle tijden zijn, en dat je dus iedereen langs die meetlat mag leggen, klopt an sich natuurlijk.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 89 times
Been thanked: 76 times

Bericht door PSV90 » 11 jun 2020, 11:31

In principe is het omtrekken van die beelden niet de juiste manier, maar ik snap wel dat het nu gebeurd (zeker in geval van mensen die vooral bekend zijn als kolonist).

We moeten onze geschiedenis niet proberen uit te wissen maar er lering uit trekken. Daarbij zou een breder perspectief wat mij zeker wenselijk zijn. Dat voorbeeld (met foto) van Ren Höek van 1904 is echt om te janken. De wereld die wij in het Westen nu als normaal beschouwen pas iets van de laatste decennia. Helaas gebeuren er vandaag de dag ook nog ontzettend veel dingen op de wereld die het daglicht niet kunnen verdragen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 jun 2020, 11:37

PSV90 schreef:
11 jun 2020, 11:31
Helaas gebeuren er vandaag de dag ook nog ontzettend veel dingen op de wereld die het daglicht niet kunnen verdragen.
Ook op het gebied van slavernij. Maar dat wordt niet of nauwelijks benoemd omdat je dan juist bevolkingsgroepen 'van kleur' aanspreekt. Die rapper verkondigde een jaar of 2 geleden nog vol trots dat hij bij de rijke tak van Ghana hoorde die verantwoordelijk waren voor de slavenhandel van de arme tak van Ghana naar Europa.

En nu dit. Waar zijn zijn excuses. Gaat hij knielen? Lachwekkend.

Het WK voetbal in Qatar: mede mogelijk gemaakt door slavernij en Ronald de Boer die het goedkeurt. Maar ja: moslimland dat slavernij actief in stand houdt dat doet het op dit moment niet zo lekker in het nieuws natuurlijk. Twee jaar geleden:

https://www.trouw.nl/cultuur-media/een- ... ~b2930926/

Gesloten