Racisme & discriminatie in het voetbal

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Keuken Kampioen Divisie seizoen 2018-2019

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 14:39

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Voor mij is er echt geen twijfel aan de bedoelingen van dit ventje, maar verder boeit het me niet zoveel hoor... het wordt uitgezocht, dus prima.

Het (sociale) mediaprobleem gaan we binnen deze casus sowieso niet oplossen en zie ik de komende jaren ook niet opgelost worden.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 14:41

Knap, dat jij op tv-beelden kunt zien wat de bedoelingen van deze man zijn.

Maar goed, bedoelingen kun je vrijwel niet bewijzen, dus er moeten andere versterkende factoren zijn bij zo'n armgebaar, voordat het strafbaar wordt. Doorgaans is dat een Duitse leus uit de jaren 40.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 33 times

Bericht door RaJitsu » 18 nov 2019, 14:42

ShovingNE2 schreef:
18 nov 2019, 07:05

Er wordt trouwens geen Hitlergroet gebracht: hieronder het bewijs.

Ik heb dit ook gezien en twijfelde daardoor eraan of het inderdaad een Hitlergroet is. Aan de andere kant, wat voor gebaar is het dan? Een weggooi-gebaar maak je zo niet immers?

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 655 times

Bericht door Juancho » 18 nov 2019, 14:46

Los van dit ene moment is het natuurlijk wel veel belangrijker dat die hele groep onderzocht wordt, en dus de racistische leuzen etc. Want dat groepje zal het vast niet voor het eerst hebben gedaan...

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 18 nov 2019, 14:57

Overigens voor de mensen die sowieso nog wilde afwachten of er sprake was van racisme... dat is nu wel duidelijk gemaakt door de club zelf:
'We zijn diep geschrokken naar aanleiding van de gesprekken, die maandagochtend zijn gevoerd met de spelersgroep en andere betrokkenen. Er blijken zondag wel degelijk racistische uitlatingen te zijn gedaan vanaf de tribune', schrijft Den Bosch op de clubwebsite. De club kondigt aan verder onderzoek te zullen doen naar wat er is gebeurd en stelt alles in het werk de daders te straffen.

En daar blijft het niet bij. 'FC Den Bosch gaat met een totaalaanpak, en in samenspraak met alle betrokkenen in en rondom de club, schouder aan schouder, actief op zoek naar manieren om de misstanden, waaraan een deel van de achterban zich schuldig heeft gemaakt, grondig aan te pakken en uit te bannen. De club komt in de loop van de week met een eerste actieplan.'

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 15:04

Buiten de fatsoensregels, zijn ze ook door de KNVB min of meer gedwongen om mee te werken aan dit onderzoek. Als ze niet meewerken, kunnen ze zelf (extra) bestraft worden.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 33 times

Bericht door RaJitsu » 18 nov 2019, 15:24

Juancho schreef:
18 nov 2019, 14:46
Los van dit ene moment is het natuurlijk wel veel belangrijker dat die hele groep onderzocht wordt, en dus de racistische leuzen etc. Want dat groepje zal het vast niet voor het eerst hebben gedaan...
Het is bij Den Bosch vrij structureel dat een bepaalde groep dit doet. Niet perse racistische leuzen maar wel agressiever gedrag naar donkere spelers, en dan lijkt het me zeer aannemelijk dat naar spelers zelf concreet bepaalde dingen geroepen worden. Ik kom er al meer dan 20 jaar een paar wedstrijden per seizoen en je merkt het gewoon. Bij PSV hoor je ook wel een oerwoudgeluiden, maar het gehalte van dergelijk gedrag Den Bosch is hoger. Misschien omdat het bij een kleine club wat makkelijker kan, of omdat het tokkie-gehalte bij kleine clubs of specifiek bij FCDB wat hoger is. Ik kan me ook niet voorstellen dat de clubleiding dit niet weet. Of men is er gewoon zo ongevoelig voor dat ze het uiteindelijk wegschrijven als niet-racistisch of 'niet echt racistisch', ondanks het statement dat nu gemaakt is.
Zat mensen snappen niet dat racisme met gradaties gaat en dat iets niet pas racistisch is wanneer je bepaalde concrete uitspraken doet of acties onderneemt.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 15:30

Juancho schreef:
18 nov 2019, 14:57
Overigens voor de mensen die sowieso nog wilde afwachten of er sprake was van racisme... dat is nu wel duidelijk gemaakt door de club zelf:
'We zijn diep geschrokken naar aanleiding van de gesprekken, die maandagochtend zijn gevoerd met de spelersgroep en andere betrokkenen. Er blijken zondag wel degelijk racistische uitlatingen te zijn gedaan vanaf de tribune', schrijft Den Bosch op de clubwebsite. De club kondigt aan verder onderzoek te zullen doen naar wat er is gebeurd en stelt alles in het werk de daders te straffen.

En daar blijft het niet bij. 'FC Den Bosch gaat met een totaalaanpak, en in samenspraak met alle betrokkenen in en rondom de club, schouder aan schouder, actief op zoek naar manieren om de misstanden, waaraan een deel van de achterban zich schuldig heeft gemaakt, grondig aan te pakken en uit te bannen. De club komt in de loop van de week met een eerste actieplan.'
Ze gaan intussen diep door het stof, noemen hun eigen eerste reactie een blunder, plank volledig misgeslagen... prima zo.

Nu onderzoekje en evt. sancties afwachten, intussen kunnen we verder met de orde van de dag 8-)

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 18 nov 2019, 15:46

Brael schreef:
18 nov 2019, 13:58
ziege maar ook zagge schreef:
18 nov 2019, 13:52
Brael schreef:
18 nov 2019, 13:48
Beide gevallen (racisme en de onterechte racisme-kaart) lokken sterke reacties uit, en de nuance daartussen is vaak nauwelijks meer te vinden.
We geven die sterke reacties gewoon teveel aandacht, da's vooral ons probleem... we kunnen nog niet omgaan met social media. Er is genoeg nuance te vinden maar die wordt overschreeuwd door een kleine groep.
Nouja, als je ziet dat Hugo Borst en Georginio Wijnaldum zich ook laten foppen door sociale media (beiden spreken namelijk over die Hitlergroet als een voldongen feit), dan gaat het wel iets verder dan wel of geen aandacht geven. Blijkbaar heeft de nuance ook hen niet weten te bereiken.
Beide aspecten van het hele probleem bij elkaar gebracht.
Ongelooflijk onbeschoft en extreem gedrag van een kleine groep.
Ongelooflijk ongenuanceerde reacties tot en met die van mensen die beter zouden moeten weten.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 16:52

Juancho schreef:
18 nov 2019, 14:57

Duidelijk genoeg, dank je voor het delen.

Nu volle bak aanpakken.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 756 times
Been thanked: 2311 times

Bericht door ShovingNE2 » 18 nov 2019, 18:15

Maikel_91 schreef:
18 nov 2019, 12:32
Het is gewoon een groot probleem, als 't in Italië en Bulgarije gebeurd hebben we allemaal een grote mond erover. Maar zodra 't hier gebeurd word 't gebagatelliseerd. We blijven wat dat betreft toch maar een klein landje.
We zijn inmiddels een paar uren verder en ik denk dat we niet meer van bagatelliseren kunnen spreken. Tot en met Min.v.Jus spreekt zich erover uit, dus er is volle bak aandacht.

Verschil met Italië en Bulgarije is de frequentie waarin het voorkomt en het goedpraten of ontkennen of gebrek aan optreden van hoog tot laag en ja: dan mag iedereen er een grote mond over hebben. Den Bosch probeerde het klein te houden en kreeg daar een verschrikkelijke douw voor in de media en die gevolgen konden nog wel eens verder gaan. Laat ik het zo zeggen: als ik (shirt)sponsor was zou ik mij beraden.

Over wat hier wel en niet bewezen kan worden op beelden: allemaal waar, maar ik ben er niet bang voor dat hier grondig onderzoek naar gedaan wordt. Wordt hier misschien te vroeg ver/geoordeeld? Kan goed, maar zonder die ophef ook geen onderzoek, het begint altijd met ophef, dus het dient nog wel een doel.

Goed statement van Koeman en Wijnaldum, maar ik hoor al tijden lang 'Als het gebeurt dan gaan we naar binnen en blijven we binnen'. Maar er is geen club of land dat het durft uit angst voor repressailles vanuit de UEFA. Oranje zou het moeten doen, of Spanje, of Duitsland. Of Real, of Barca of Juve: die kunnen een voorbeeld stellen. Als Slovenië van het veld af stapt, of San Marino: dan krijgen zij echt de overwinning niet hoor.

Excelsior had binnen moeten blijven en moeten zeggen: we spelen hem niet uit, niet vandaag niet een andere keer. Zet de KNVB maar met de kloten voor het blok wie de punten gaan krijgen.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 343 times

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 19:29

Zou Dries Boussatta dalijk op 15-12, wanneer een volle Kuip “alle boeren zijn homo” aanheft, er ook schande van spreken?
Of wanneer een volle kroeg in Eindhoven, Utrecht of Den Haag het liedje van Frans Bauer weer verbastert?
Of wanneer de Ben Side “Hamas Hamas” scandeert?
Of een vol Museumplein in Amsterdam bij de huldiging van ajax als landskampioen welke ‘Bommen op Rotterdam’ als leus scandeert?

Ik denk dat je meneer Boussatta dan niet hoort....
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 887 times
Been thanked: 1175 times

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 19:56

Boussatta, die komt alleen nog op dit soort momenten uit zijn hol kruipen. Gun hem zijn moment.

Nu degene die zich hieraan schuldig hebben gemaakt aanpakken en weren uit het stadion.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 279 times

Bericht door koetje » 18 nov 2019, 19:58

RaJitsu schreef:
18 nov 2019, 14:42

Ik heb dit ook gezien en twijfelde daardoor eraan of het inderdaad een Hitlergroet is. Aan de andere kant, wat voor gebaar is het dan? Een weggooi-gebaar maak je zo niet immers?
100% een wegwerpgebaar. De hand heeft tot het allerlaatst nog een vloeiende beweging.

Doet verder niks af van de overige gebeurtenissen.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 474 times
Been thanked: 914 times

Bericht door deninho32 » 18 nov 2019, 20:02

Inderdaad geen Hitlergroet, op zich best kwalijk dat dit maar klakkeloos in de media voor waar wordt aangenomen. Verder natuurlijk kansloos gedrag van die supporters en ik zou graag gezien hebben dat de wedstrijd volledig werd gestaakt. Laat de KNVB maar een precedent scheppen.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 18 nov 2019, 20:40

Sowieso hebben al die spelers, clubs en trainers en bonden een grote mond. Zolang het ze zelf niet gebeurt is het een schande en moet er in gegrepen worden en stappen ze van het veld als het zover komt. Maar als het dan zover is...

Ben benieuwd of Koeman, Depay en Gini het team ook meesleuren het veld af als we in de halve finale tegen Rusland spelen en Promes wordt uitgescholden. Dat ze dan die wedstrijd laten lopen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat alles dan opeens anders ligt en er wel weer een ja maar van stal gehaald wordt.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 20:53

Stoere praat hoor. Koeman loopt echt niet van het veld.

Chucky
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 195 times

Bericht door Chucky » 18 nov 2019, 21:00

Koeman is inderdaad zeer hypocriet en makkelijk aan het scoren... bah. Neemt niet weg dat puntenaftrek de beste oplossing is voor dit soort gedrag.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 21:27

Nou ja of 't hypocriet is merken we vanzelf als ie het zelf tegenkomt he. We shall see 8-)

koetje schreef:
18 nov 2019, 19:58
100% een wegwerpgebaar. De hand heeft tot het allerlaatst nog een vloeiende beweging.

Mag die vloeiende beweging niet bij de hitlergroet? Ik ken die regel niet hoor, als ik er één zou maken zou ik dat denk ik ook met een vloeiende beweging doen ;)

Niet dat 't veel uitmaakt idd. Maar ik ben nu wel extra benieuwd, jammer genoeg zullen we het nooit 100% zeker weten :x

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 279 times

Bericht door koetje » 18 nov 2019, 22:36

ziege maar ook zagge schreef:
18 nov 2019, 21:27

Mag die vloeiende beweging niet bij de hitlergroet? Ik ken die regel niet hoor, als ik er één zou maken zou ik dat denk ik ook met een vloeiende beweging doen ;)

Niet dat 't veel uitmaakt idd. Maar ik ben nu wel extra benieuwd, jammer genoeg zullen we het nooit 100% zeker weten :x
Tsja, doe zelf wat onderzoek zou ik zeggen. Genoeg (voetbal) foto's en video's te vinden waar die groet wel wordt gedaan.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 22:38

Heeft niks met een Hitler groet te maken. Die jongen is veroordeeld zonder proces.

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 488 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Grasmat » 18 nov 2019, 23:30

Juancho schreef:
18 nov 2019, 20:40
Sowieso hebben al die spelers, clubs en trainers en bonden een grote mond. Zolang het ze zelf niet gebeurt is het een schande en moet er in gegrepen worden en stappen ze van het veld als het zover komt. Maar als het dan zover is...

Ben benieuwd of Koeman, Depay en Gini het team ook meesleuren het veld af als we in de halve finale tegen Rusland spelen en Promes wordt uitgescholden. Dat ze dan die wedstrijd laten lopen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat alles dan opeens anders ligt en er wel weer een ja maar van stal gehaald wordt.
Jup, is ook helaas waar. Zelfde als bij Engeland in Bulgarije vorige interlandperiode. Vooraf grote mond over van het veld stappen als er wat geroepen wordt en dan gebeurt het ook nog eens daadwerkelijk tijdens die wedstrijd en dan wordt het niet gedaan. Zo lang er nog belangen op het spel staan blijft het alleen bij stoere woorden.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 09:22

Chucky schreef:
18 nov 2019, 21:00
Koeman is inderdaad zeer hypocriet en makkelijk aan het scoren... bah. Neemt niet weg dat puntenaftrek de beste oplossing is voor dit soort gedrag.
Prima, als we dan de laatste wedstrijd van het seizoen in gaan, en we staan 2 punten achter op Ajax, ga ik wel in de ArenA racistische geluiden maken. Maak ik persoonlijk PSV kampioen.

Nee, dit is geen oplossing.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 89 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 09:36

koetje schreef:
18 nov 2019, 19:58

Hier ben ik het volledig mee eens. Die vent die dat gebaar maakt, maakt denk ik geen bewuste Hitlergroet. Gewoon iets wat er op lijkt. Het komt op mij eerder over als een gefrustreerd iemand die een 'verontwaardigd' gebaar maakt.

De rest van het racisme en de discriminatie moet uiteraard keihard aangepakt worden. Echter, denk dat deze gozer geen kwaad in de zin heeft.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 19 nov 2019, 11:07

De kop van Hugo Borst aan tafel bij Pauw heb ik weggezapt omdat ik zijn ongenuanceerde column eerder gisteren al gelezen had. De persconferentie waar Wijnaldum en bondscoach Koeman hun zegje deden voor de camera's heb ik wel bekeken. Stoere woorden uit diverse monden.

Natuurlijk is racisme iets heel kwalijks en iets walgelijks waar we van af moeten. Maar nu buitelt iedereen over elkaar na het incident van zondag in de Vliert. En dat men hard wil optreden tegen daders heeft ook mijn instemming. Maar toch.

Tijd voor enige nuance zou ik zeggen.

Vanwege het slavernij verleden moet Zwarte Piet veranderen.
Vanwege enkele racisten in het heden moet blijkbaar een hele club veroordeeld worden.
Vanwege allerlei belangen die racisme kennelijk overstijgen gaan we in de toekomst naar Qatar.

Daarom stel ik voor aan alle goedwillende Bossche clubleden en supporters die zondag onschuldig waren aan het kwalijke voorval en die zich ook schamen voor het wangedrag van enkelen in het stadion om een duidelijke statement te maken.
Zing desnoods 90 minuten lang het lied over zoete lieve Gerritje die naar Den Bosch toe gaat met een aangepaste tekst;

Dat gaat naar Qatar toe zoete lieve Gini,
Dat gaat naar Qatar toe Koeman die gaat ook.

Misschien dat dan met het vingertje wijzen, veel Hollanders zo eigen, wat minder wordt en het besef van boter op veel kaaskoppen wat meer doordringt.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1959 times
Been thanked: 1076 times

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 11:09

Grasmat schreef:
18 nov 2019, 23:30
Juancho schreef:
18 nov 2019, 20:40

Jup, is ook helaas waar. Zelfde als bij Engeland in Bulgarije vorige interlandperiode. Vooraf grote mond over van het veld stappen als er wat geroepen wordt en dan gebeurt het ook nog eens daadwerkelijk tijdens die wedstrijd en dan wordt het niet gedaan. Zo lang er nog belangen op het spel staan blijft het alleen bij stoere woorden.
Als er een club of team op het veld een statement maakt dan volgen er uiteindelijk meer. Borst had trouwens gisteren een goed punt in Pauw, waar hij stelde dat de meldplicht hier een lachertje is. En dat privacy ondergeschikt moet zijn als het gaat om de daders. We zijn echt veel te soft..
Only in it for the money

Gesloten