Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 903 times
Been thanked: 635 times

Awards:

Covid-19

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 10:09

ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 10:05
Halsema ging gewoon tegen alle signalen in. Ze had beter kunnen en moeten weten.
Hebben andere burgemeesters dan wel geadviseerd om niet naar de kroeg te gaan toen de horeca nog open was?

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 296 times
Been thanked: 380 times

Bericht door El Sordo » 26 mar 2020, 10:09

Die besmettingen zijn niet van de ene op de andere dag en vaak ook niet in één week ontstaan, zoveel zou inmiddels toch wel duidelijk moeten zijn. Daarnaast moet je in een grote stad óók voorkomen dat je een groot capaciteitsprobleem bij de politie en handhaving creëert, dat is iets wat je er absoluut niet bij kunt hebben nu.

De achtergrond van die uitspraken is niet geheel duidelijk; waardoor of door wie zijn ze ingegeven? Welke mogelijke consequenties zijn daarin meegenomen? Onhandig? Ja, wellicht. Maar de context is onbesproken en eventuele nuance ontbreekt daardoor en dús vind ik het niet bijzonder slim om daar zo dichotoom over te denken, laat staan spreken. Dit is overigens gewoon in lijn met hoe alle gemeentes het momenteel aanpakken:

"Wij zullen veel strenger gaan handhaven op locaties waar de regels niet serieus worden genomen, bijvoorbeeld in winkels waar men zich niet houdt aan de regels, onvoldoende afstand houdt, die zullen we sluiten. Datzelfde geldt ook voor delen van parken of voor parken zelf, dat kan gelden voor markten, dat kan gelden voor speeltuinen. Het kan gelden voor allerlei plekken in de stad waar onvoldoende afstand van elkaar gehouden wordt en waar daardoor risicovolle situaties ontstaan, dan kunnen we sluiten. Als mensen op die plekken met meer dan drie mensen aanwezig zijn en teveel klitten dan zullen ze beboet worden."
Ik snap dat je van sommigen niet aan Femke mag komen
Ik snap dat dergelijke statements als een lekkere vette vis in het narratief passen, maar het slaat in dit geval als een tang op een varken en maakt het argument eerlijk gezegd alleen maar zwakker. Achteraf is het mooi wonen.
These users thanked the author El Sordo for the post (total 4):
Juancho, Ykhim, Mercer, Big Paul Castellano

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 208 times
Been thanked: 1136 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 mar 2020, 10:11

ziege maar ook zagge schreef:
26 mar 2020, 10:09
ShovingNE2 schreef:
Halsema ging gewoon tegen alle signalen in. Ze had beter kunnen en moeten weten.
Hebben andere burgemeesters dan wel geadviseerd om niet naar de kroeg te gaan toen de horeca nog open was?
Je draait het om: zij adviseerde om naar de kroeg te gaan om de horeca te helpen.

En achteraf is het mooi wonen? Ze kreeg direct kritiek te verduren over haar debiele oproepen en de weigering om jongeren het samenscholen actief te ontmoedigen.

Ik woon in misschien wel de meest linkse gemeente van Nederland, maar gelukkig reageren ze hier wel rationeel en werd en word er gehandhaafd. Kroegen werd geadviseerd om dicht te gaan en die gingen ook dicht voor de toespraak van Rutte al. Hier wordt handhaven gezien als noodzaak en niet als de vijand van het publiek.

In Wageningen geldt nu overal gratis parkeren. Daarmee worden alle boa's vrijgemaakt die actief het landelijk beleid handhaven. Er worden ook boetes uitgedeeld bij ons.

Als je in Wageningen rond 18:30 in het centrum de hond uitlaat hoor je helemaal niets. Geen auto, geen mensen niets. We zijn gewoon grotendeels in lockdown gegaan.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 94 times
Been thanked: 172 times

Bericht door Brael » 26 mar 2020, 10:14

ShovingNE2 schreef:
Halsema propageert altijd een soort "vrijheid, blijheid" en een afkeer van optreden door middel van handhaving. Vaak werkt dat, zeker in een stad als Amsterdam, maar in dit geval slaat ze gewoon de plank mis door die houding.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 10:17

ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 10:11
ShovingNE2 schreef:
Je draait het om: zij adviseerde om naar de kroeg te gaan om de horeca te helpen.
Jij doet alsof iedereen wist dat de horeca linke soep was maar dat het desalniettemin toegestaan was. Zo was het helemaal niet he. We dachten gewoon met z'n allen dat dat nog kon. Daarom: Captain Hindsight.

Wat die jongeren betreft, die zaak ken ik niet maar da's weer iets anders.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 26 mar 2020, 10:21

26 mar 2020, 10:17
ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 10:11

Jij doet alsof iedereen wist dat de horeca linke soep was maar dat het desalniettemin toegestaan was. Zo was het helemaal niet he. We dachten gewoon met z'n allen dat dat nog kon. Daarom: Captain Hindsight.

Wat die jongeren betreft, die zaak ken ik niet maar da's weer iets anders.
Dat is overdreven. Veel mensen bleven vrijwillig al weg uit de horeca (die vonden blijkbaar zelf al dat het niet meer kon), en sommige horeca-zaken gingen ten tijde van deze oproep vrijwillig al dicht (die vonden blijkbaar zelf ook al dat het niet meer kon).
Dus dat iedereen wist dat het linke soep was, is niet waar. Maar dat we met z'n allen dachten dat het nog kon, is ook niet waar. De waarheid ligt ertussenin.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 35 times
Been thanked: 486 times

Bericht door Josef Dettelbacher » 26 mar 2020, 10:22

26 mar 2020, 10:03
Jullie Halsema klachten hebben een bijzonder hoog Captain Hindsight gehalte, jongens.

Nou ja, ze geeft de eerste 10 minuten aan dat er veel nog niet duidelijk is en ze het gewoon niet weten. Volgens mij is bij een pandemie dan eerder terughoudendheid geboden i.p.v. mensen vertellen dat ze nog gewoon een lekker borreltje in een goede kroeg kunnen gaan drinken.

Daar is niks hindsight aan. Ze heeft het trouwens zélf wel een opmerking die neigt naar toekomstige hindsight: "Misschien moeten we over een tijd concluderen dat we te streng zijn geweest met maatregelen". Journalist: "ja, denk je dat?" Halsema: "we weten het niet".

ALs je ziet hoeveel mensen er uberhaupt vanuit het hele land dagelijks afreizen naar de hoofdstad, had ik daar juist de meeste terughoudendheid verwacht.

Maar goed, het hoeft ook geen welles nietes te worden. Ik vond Halsema altijd al een naar persoon, deze kwestie heeft dat nauwelijks erger gemaakt.

Paulus22
Basisspeler
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging
Has thanked: 77 times
Been thanked: 27 times

Bericht door Paulus22 » 26 mar 2020, 10:23

26 mar 2020, 10:03
Jullie Halsema klachten hebben een bijzonder hoog Captain Hindsight gehalte, jongens.

Ren Höek schreef:
26 mar 2020, 08:32
De reden waarom Nederland zo'n moeite heeft om meer te kunnen testen is een te grote afhankelijkheid bij farmaceut Roche, die vervolgens de receptuur niet vrij wil geven:
'Farmaceut Roche staat meer testen op coronavirus in de weg'

Dat Nederland niet massaal op het coronavirus kan testen, komt door een te grote afhankelijkheid bij Nederlandse laboratoria van farmaceut Roche. Dat schrijft Follow the Money. Het Zwitserse bedrijf is marktleider en kan niet genoeg tests leveren, maar wil laboratoria ook niet helpen door bijvoorbeeld de receptuur van een belangrijke vloeistof beschikbaar te stellen.

Een meerderheid van de Nederlandse laboratoria werkt met machines van Roche en is voor een groot deel afhankelijk van de testmaterialen die de farmaceut levert. De tekorten zijn niet makkelijk op te lossen, omdat er sprake is van een vendor lock-in; wie de machines van Roche gebruikt, moet ook de materialen van Roche gebruiken.

Arts-microbioloog Vossen sprak een paar dagen geleden in de Volkskrant de hoop uit dat Roche dit recept zou delen met de Nederlandse laboratoria. Follow the Money stelde de farmaceut daarom de vraag of die bereid is het recept prijs te geven, maar daar wilde Roche geen antwoord op geven.
https://www.ftm.nl/artikelen/roche-corona-lysisbuffer
Dit is m.i. echt een schande. Dwing die lui gewoon dat recept te geven!!!
Ik pleit Roche zeker niet vrij maar dat recept voor de 'lysisbuffer' is blijkbaar één van de testmaterialen die nodig zijn. ALS de bottlenecks bij de andere materialen niet ook opgelost kunnen worden, schiet je niet zoveel op met het vrijgeven van dit recept.

GillesdelaCroquette
Talent
Has thanked: 5 times
Been thanked: 21 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 26 mar 2020, 10:24

DeTaurus schreef:
26 mar 2020, 09:08
In Italië blijft het aantal besmettingen en doden nog steeds stijgen.

Ondanks dat de maatregelen al effect zouden moeten hebben. Veel extra stappen kunnen ze ook niet meer nemen gok ik.

Dit is geen goed nieuws.

Ziet iemand dit anders?
Die lockdown zal er zeker op een dergelijk korte periode niet voor gaan zorgen dat er helemaal geen besmettingen meer bij komen. Besmettingen die nu op de radar verschijnen zijn waarschijnlijk in de eerste weken van maart opgelopen toen er nog geen definitieve lockdown was.

Als je kijkt op bijvoorbeeld worldofmeters zie je wel dat de toename vanaf +/- 21 maart minder heftig geworden is. Vanaf volgende week mag je een sterkere afname van de groei verwachten, maar ook dan zullen er nog steeds nieuwe mensen ziek worden.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 26 mar 2020, 10:25

Ik vind Trump een grote idioot, maar ik begin wel steeds meer in die zogenaamde production act te zien, waarin je als overheid gewoon beslag kunt leggen op zaken in crisistijd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 10:26

Paulus22 schreef:
26 mar 2020, 10:23
Ik pleit Roche zeker niet vrij maar dat recept voor de 'lysisbuffer' is blijkbaar één van de testmaterialen die nodig zijn. ALS de bottlenecks bij de andere materialen niet ook opgelost kunnen worden, schiet je niet zoveel op met het vrijgeven van dit recept.
Ach ja we krijgen ook maar flarden van het probleem te zien he... ik had idd begrepen dat het intussen om één materiaal (vloeistof) ging wat ze tekort komen.

Intussen meldt NU.nl dat het kabinet allerlei andere vormen van testen aan het onderzoeken is. Dat klinkt alsof de taak van 'taskforce VWS' intussen geëscaleerd is zodat er misschien beweging komt op dit vlak, EINDELIJK.
Josef Dettelbacher schreef:
26 mar 2020, 10:25
Ik vind Trump een grote idioot, maar ik begin wel steeds meer in die zogenaamde production act te zien, waarin je als overheid gewoon beslag kunt leggen op zaken in crisistijd.
Ze mijn eerdere reactie hierover: we hebben gewoon de macht om bedrijven te dwingen hun patenten te licenseren, maar dan moet Den Haag wel willen.

Die 'production act' waarbij je zelf alles opeist waardoor anderen sterven vind ik een totaal ander verhaal.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 26 mar 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 26 mar 2020, 10:28

edit: het onderwerp lijkt alweer veranderd.

Ah, het gaat vooral hierom dus, van 19 maart jl.:
"'Dat jongeren buiten zijn, is op zichzelf geen slecht nieuws', vond de burgemeester. 'Dat ze sporten is goed, dus dat er gevoetbald wordt is niet slecht. Maar spring niet bovenop elkaar. Ik ben niet van plan te zeggen dat er niet gevoetbald mag worden. Het kan zijn dat er nieuw beleid komt door het RIVM, dan voegen we ons daarbij. Even later zei Halsema wel dat ze met anderen gaat nadenken over een manier om het gedrag van jongeren buiten te beïnvloeden.

(...)

Een woordvoerder van de politie laat weten dat wat de jongeren doen niet stafbaar is, er is op het moment geen samenscholingsverbod. De politie doet een beroep op ouders en verzorgers om hun kinderen te wijzen op het RIVM-advies van sociale onthouding en het houden van afstand."
en:
“Een samenscholingsverbod (…) Laat ik u zeggen dat daar geen aanleiding voor is. In tijden van crisis moet de rechtsstaat je vriend zijn. (…) De handhavers zetten zich heel erg in om de onzekerheid van de Amsterdamse bevolking te verminderen en ik denk dat dat onze eerste taak is.”
In enkele gevallen wellicht onhandig, zoals Brael ook aangeeft, maar volledig in lijn met regelgeving. Zowel de demografie als bevolkingsdichtheid laat zich in Amsterdam natuurlijk moeilijk vergelijken met andere steden in Nederland. Ik snap ergens wel dat je zo lang mogelijk een beroep doet op het gezonde verstand ipv op harde handhaving.

Daarná pas bleek dat Nederlanders zich in het algemeen maar moeilijk kunnen gedragen naar de maatregelen, getuige de lange rijen naar het strand, bij natuurgebieden, tuincentra en bouwmarkten.
Laatst gewijzigd door El Sordo op 26 mar 2020, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 10:30

Halsema moet gewoon per sé weg van de Telegraaf en dat begon al tien jaar voordat ze burgemeester werd.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 26 mar 2020, 10:36

26 mar 2020, 10:26

Die 'production act' waarbij je zelf alles opeist waardoor anderen sterven vind ik een totaal ander verhaal.
Ja, zeker als je het in de meest extreme vorm toepast, maar volgens mij kan je binnen deze ruime wet ook mild handelen, door bijvoorbeeld apparatuur, ingrediënten en technologie te centraliseren. Zonder dat je iets afpakt dat als bestemming een ander land had.

Receptuur bijvoorbeeld. Dat is oneindig deelbaar net als een mp3tje.

Maar, vind dan wel dat Roche een eerlijke beloning mag verwachten die past bij hetgeen wordt afgenomen.

DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Bericht door DeTaurus » 26 mar 2020, 10:37

26 mar 2020, 10:25
Tegenover bedrijven zeker wel, in dit soort situaties. Wat dat bedrijf doet kost dagelijks vele mensenlevens.

Landen onderling moeten in deze tijden juist solidatiteit tonen vind ik. Volgens mij is dit ook een probleem wat je alleen gezamenlijk aan kan passen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 10:41

26 mar 2020, 10:36

Maar, vind dan wel dat Roche een eerlijke beloning mag verwachten die past bij hetgeen wordt afgenomen.
Zie mijn opmerking over gedwongen licensering. Normaliter wordt dan een redelijke licensing fee bepaald.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 26 mar 2020, 10:42

Misschien kan de gemeente Eindhoven gewoon de grond onder en lucht boven dat laboratorium opkopen? Meteen een leuke annexatie voor Brainport.

Josef Dettelbacher
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Josef Dettelbacher » 26 mar 2020, 11:02

Maar weet iemand mij te vertellen of Roche dan wereldwijd monopolist is, of dat er andere bedrijven zijn die dit ook kunnen leveren?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 11:04

26 mar 2020, 11:02
Maar weet iemand mij te vertellen of Roche dan wereldwijd monopolist is, of dat er andere bedrijven zijn die dit ook kunnen leveren?
We zitten schijnbaar ook nog met een vendor lock-in: contractuele verplichting om ook alle aanverwante materialen bij Roche te bestellen. Maar dat is de berichtgeving van vandaag he, wie weet welke flard we morgen gepresenteerd krijgen.

Het gaat mij er niet zo om of het nou om Roche, om een ander of om meerdere bedrijven gaat, dit dossier ligt al veel te lang stil en als dat is doordat belangen van fabrikanten beschermd worden vind ik dat een onvergeeflijke schande.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 26 mar 2020, 11:09

26 mar 2020, 11:04
26 mar 2020, 11:02
We zitten schijnbaar ook nog met een vendor lock-in: contractuele verplichting om ook alle aanverwante materialen bij Roche te bestellen. Maar dat is de berichtgeving van vandaag he, wie weet welke flard we morgen gepresenteerd krijgen.

Het gaat mij er niet zo om of het nou om Roche, om een ander of om meerdere bedrijven gaat, dit dossier ligt al veel te lang stil en als dat is doordat belangen van fabrikanten beschermd worden vind ik dat een onvergeeflijke schande.
Die vendor lock-in is vaak geen contractuele verplichting, maar simpelweg een praktische consequentie. Roche produceert zijn producten zo dat ze alleen werken met andere producten van Roche. En zo lang Roche een patent heeft (en andere partijen dus geen producten kunnen maken die concurreren), blijft dat ook zo.

Maar goed, of het dossier echt stil ligt: voor de buitenwereld wel, ik mag hopen dat er intern genoeg gebeurt.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 208 times
Been thanked: 1136 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 mar 2020, 11:11

26 mar 2020, 10:30
Halsema moet gewoon per sé weg van de Telegraaf en dat begon al tien jaar voordat ze burgemeester werd.
Klopt.

Maar bij de berichtgeving was het steeds AT5 die de bron was. Niet de Telegraaf.

Goed nieuws:
Ik hoor in het debat dat je in de UK zelf een test kan kopen om te bekijken of je Corona gehad hebt. Deze zullen dan ook hier wel beschikbaar komen.

Baudet krijgt een kleine uitbrander: 'Meneer Baudet, we hebben afstanden afgesproken, dat geldt ook voor u." Sukkel.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 26 mar 2020, 11:12

Er is veel kritiek op landen als China en de macht die ze uitoefenen op bedrijven. En terecht overigens.

Maar in dit soort situaties biedt dat wel een enorm voordeel. Ze kunnen er in 1 klap voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Hier in het westen zijn bedrijven vrij verkiezingen te beïnvloeden, te lobbyen en in hun eigen belang bepaalde medicijnen en onderzoeken wel of niet te doen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 26 mar 2020, 11:14

26 mar 2020, 10:41

Zie mijn opmerking over gedwongen licensering. Normaliter wordt dan een redelijke licensing fee bepaald.
En de WHO betaalt die licensing fee dan? Of de Nederlandse overheid?

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 26 mar 2020, 11:20

Brael schreef:
26 mar 2020, 11:14
26 mar 2020, 10:41

En de WHO betaalt die licensing fee dan? Of de Nederlandse overheid?
Meestal worden dit soort dingen gedaan door een openbare aanbestedingsprocedure, naar aanleiding van Europees recht.

De overheid kiest de goedkoopste tegen de beste voorwaarden en tekent daar een raamovereenkomst mee,

Het ironische is, is dat dit juist is om onnodige kosten, problemen en fraude te voorkomen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 935 times
Been thanked: 722 times

Bericht door J.B. » 26 mar 2020, 11:23

26 mar 2020, 10:30
Klopt. Vooringenomenheid is de Telegraaf niet vreemd. En in een tijd dat je als krant even pas op de plaats moet doen en even de keutel inslikken is dat aan de Telegraaf niet besteedt. Typisch..
Circle of fifths

Plaats reactie