Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Het Kanon
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 21 times
Been thanked: 71 times

Covid-19

Bericht door Het Kanon » 21 mei 2020, 12:32

ShovingNE2 schreef:
21 mei 2020, 12:13
Mondkapjes is niet 'een dingetje'. Daar is gewoon geblunderd. Evenals met testen en test capaciteit. Of contactonderzoek.
Precies, de spijker op zijn kop. De regering slaat een modderfiguur. De sterftecijfers (de oversterfte) in Nederland steken slecht af. Het ergste is nog de situatie in de verpleeghuizen.

Voorafgaand aan dit alles sloeg de regering (RIVM) vanaf januari tot aan de eerste maatregelen zo'n beetje iedere plank mis over de aard, de omvang en de ernst van de situatie.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1313 times
Been thanked: 822 times

Bericht door J.B. » 21 mei 2020, 12:35

ziege maar ook zagge schreef:
21 mei 2020, 12:30
Dat gebrek aan middelen is op de hele wereld een probleem he, nu nog steeds. Nu in de UK een hoop discussie over de grote aantallen artsen en verplegers die daardoor besmet zijn geraakt, in de machtige VS vechten staten elkaar de pan uit om beschermingsmiddelen, overal behalve in sommige Aziatische landen zijn die tekorten, er is überhaupt gewoon niet genoeg beschikbaar voor de hele wereld. Waarom doen alsof dit probleem van Dissel is?

Dat we hier ook wat steken hebben laten vallen is duidelijk maar er zijn dus nogal wat verzachtende omstandigheden. En de redenering dat (zeker niet-medische) mondkapjes niet veel uitmaken in situaties waar we anderhalve meter afstand (moeten) houden, klopt volgens mij ook gewoon, evenals de redenering dat ze alsnog zinvol zijn als je geen 1,5 meter afstand KUNT houden. Je moet het m.i. dus zo zien: een (niet-medisch) mondkapje is absoluut géén reden om geen afstand te houden, maar als je geen afstand kunt houden maakt het verschil.

Er wordt in populaire kritieken gedaan alsof wij het allemaal zo anders zien en doen dan elders maar dat valt volgens mij reuze mee.
Maikel_91 schreef:
21 mei 2020, 12:25
@J.B.
Het had sowieso niet mogen gebeuren. Vooral niet in een land als Nederland.
Zoals ik al zei, dat is geen dingetje. Dat is schandalig.
Maar die 'schande' kan de totale westerse wereld zich dus aanrekenen, misschien behalve de Duitsers die als enige de boel echt op orde leken te hebben.
Zoals eigenlijk met alles heeft Duitsland het weer eens uitstekend geregeld. De hulp met de ic`s is ook wel iets waar we ze wel even voor mogen bedanken..

Buiten dat is er een verschil tussen medische mondkapjes (waar het nu even over gaat) en de `kruidvat` mondkapjes. Dat laatste dat moet je gewoon zelf regelen. Die dingen had ik medio maart hier liggen. Nooit gebruikt trouwens. Maar die kun je zelf verzorgen, dat hoeft de overheid niet te doen. Voor medische of zorgdoeleinden is het een ander verhaal vind ik.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 21 mei 2020, 12:51

De grootste blunderaars in deze crisis zijn m.i. niet de Fauci's, de Dissels, de Rutte's of de WHO die moe(s)ten werken met beperkte middelen en beperkte kennis maar degenen die beschikbare kennis/mogelijkheden in de wind sloegen zoals de Johnsons, de Trumps, de Bolsonaro's.

Achteraf gezien hadden we Carnaval moeten verbieden maar wie had dat geaccepteerd terwijl er nog geen enkele besmetting in NL geconstateerd was?

GillesdelaCroquette
Bankzitter
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 28 times
Been thanked: 80 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 21 mei 2020, 12:57

Het Kanon schreef:
21 mei 2020, 12:32
ShovingNE2 schreef:
21 mei 2020, 12:13
Mondkapjes is niet 'een dingetje'. Daar is gewoon geblunderd. Evenals met testen en test capaciteit. Of contactonderzoek.
Precies, de spijker op zijn kop. De regering slaat een modderfiguur. De sterftecijfers (de oversterfte) in Nederland steken slecht af. Het ergste is nog de situatie in de verpleeghuizen.

Voorafgaand aan dit alles sloeg de regering (RIVM) vanaf januari tot aan de eerste maatregelen zo'n beetje iedere plank mis over de aard, de omvang en de ernst van de situatie.
Zo ongeveer alle regeringen dan behalve misschien Duitsland. En dat is ook niet raar; dit is een situatie zonder precedent. Het lijkt me volkomen zinloos nu we er nog middenin zitten op zoek te gaan naar 'de schuldigen' al begrijp ik best dat sommige mensen die behoefte hebben. Lekker iemand ergens de schuld van geven, voelt best lekker. Ik zie wel een parallel met het voetbal waar bij een tegengoal ook vaak een schuldige gezocht wordt alsof het niet een keten van gebeurtenissen is.

Waar het nu om zou moeten gaan is hoe we hier zo goed mogelijk uit gaan komen. Het testverhaal en hoe dat nu loopt kan ik de vinger nog niet goed achter krijgen. Ik ken ook enkele mensen die een verzoek hadden gedaan om getest te worden en die verzoeken zijn allemaal ingewilligd. Als je naar de cijfers van het RIVM kijkt zitten we nu op ongeveer 35.000 testen per week maar tegelijkertijd testen er ook steeds minder mensen positief. Ik ben benieuwd hoe dit vanaf juno gaat.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 mei 2020, 12:59

GillesdelaCroquette schreef:
21 mei 2020, 12:57
Als je naar de cijfers van het RIVM kijkt zitten we nu op ongeveer 35.000 testen per week maar tegelijkertijd testen er ook steeds minder mensen positief.
Klopt. Dat zou een goede zaak moeten zijn toch? Als je meer tests doet en minder mensen zijn besmet. Ik weet niet precies hoe je dat moet interpreteren, maar het lijkt me positief..
Circle of fifths

GillesdelaCroquette
Bankzitter

Bericht door GillesdelaCroquette » 21 mei 2020, 13:02

Ja dat bedoel ik. Als er steeds minder besmettingen zijn kun je wel gaan 'testen om het testen' maar hoeveel waarde heeft dat? Afgelopen week was slechts iets meer dan 5% van de geteste cases positief.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 760 times
Been thanked: 1300 times

Bericht door Maikel_91 » 21 mei 2020, 13:32

Mensen vandaag massaal naar de kust dus.
https://www.nu.nl/coronavirus/6052772/d ... gelen.html

Benieuwd of we dit gaan terugzien over twee weken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 21 mei 2020, 13:35

21 mei 2020, 13:02
Ja dat bedoel ik. Als er steeds minder besmettingen zijn kun je wel gaan 'testen om het testen' maar hoeveel waarde heeft dat? Afgelopen week was slechts iets meer dan 5% van de geteste cases positief.
Mja als je het virus meer ruimte geeft moet je wel snel in kunnen grijpen als 't mis gaat, daarom is testen nu nóg belangrijker dan tijdens een lockdown waar de boel toch al plat ligt, zou ik zeggen.

Of andersom gesteld: hoe beter je de boel kunt controleren, hoe meer vrijheid je je kunt permitteren.

GillesdelaCroquette
Bankzitter

Bericht door GillesdelaCroquette » 21 mei 2020, 13:49

https://www.ed.nl/buitenland/kritiek-op ... ~af19d0e5/

Zweden lijkt niet de juiste strategie gekozen te hebben.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 509 times
Been thanked: 437 times

Bericht door Sensation » 21 mei 2020, 15:07

Maikel_91 schreef:
21 mei 2020, 13:32

Lig zelf op t strand en heb bewust rustig plekje opgezocht, langs de boulevard wel echt gewoon mensen die hutjemutje liggen, terwijl er verderop echt meeeer dan genoeg ruimte is om netjes afstand te houden en lekker van t weer te genieten

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 129 times
Been thanked: 287 times

Bericht door PCGC » 21 mei 2020, 15:08

Politie doet weer niks zeker?

GillesdelaCroquette
Bankzitter

Bericht door GillesdelaCroquette » 21 mei 2020, 15:10

Steeds meer onderzoek wijst in de richting dat het besmettingsgevaar buiten verwaarloosbaar is en dat het virus slecht gedijt in de zon en bij vocht en wind. Nagenoeg alle besmettingen vinden binnen plaats of op plaatsen als het OV waar mensen hutjemutje op elkaar zitten.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 509 times
Been thanked: 437 times

Bericht door Sensation » 21 mei 2020, 15:13

PCGC schreef:
21 mei 2020, 15:08
Politie doet weer niks zeker?
Beetje interessant rondjes rijden, meer niet idd

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 45 times
Been thanked: 585 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 21 mei 2020, 15:24

Sensation schreef:
21 mei 2020, 15:07
Maikel_91 schreef:
21 mei 2020, 13:32

Lig zelf op t strand en heb bewust rustig plekje opgezocht, langs de boulevard wel echt gewoon mensen die hutjemutje liggen, terwijl er verderop echt meeeer dan genoeg ruimte is om netjes afstand te houden en lekker van t weer te genieten
Ben toevallig in Gorinchem nu, en zag net ook mensen vrij dicht op elkaar bij de waterkant.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 21 mei 2020, 18:22

21 mei 2020, 15:10
Steeds meer onderzoek wijst in de richting dat het besmettingsgevaar buiten verwaarloosbaar is en dat het virus slecht gedijt in de zon en bij vocht en wind. Nagenoeg alle besmettingen vinden binnen plaats of op plaatsen als het OV waar mensen hutjemutje op elkaar zitten.
Linkje(s)?

Prachtige dag vandaag, lekker op de Dommel gedobberd hier 8-)
21 mei 2020, 13:49
https://www.ed.nl/buitenland/kritiek-op ... ~af19d0e5/

Zweden lijkt niet de juiste strategie gekozen te hebben.
7,3% is wel redelijk veel denk ik.. maar het is even wachten op betere cijfers uit alle landen. Maar dit linkt als zeker 50% meer dan wij hier verwachten, als ze zonder lockdown dan ook slechts 50% meer relatieve doden hebben dan doen ze het misschien toch niet zo slecht...

E.e.a. hangt er ook van af of er binnen een jaar een vaccin gevonden wordt, zo ja dan was het streven naar groensimmuniteit wellicht een dure gok. Zo niet dan lachen ze straks misschien alsnog iedereen uit.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 314 times
Been thanked: 1465 times

Bericht door ShovingNE2 » 21 mei 2020, 22:42

Terechte vraag. Al diverse weken, maar hij klinkt steeds luider. Wat het OMT / RIVM roept moet te toetsen zijn. Wat verberg je door niet transparant te willen zijn?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 mei 2020, 22:56

Hij zou beter even kunnen kijken op de website in plaats van verontwaardigd te gaan doen. Daar staat alles op. Inclusief bronvermelding. Als je wil kun je correspondentie tussen partijen daarop vinden. Verder neemt Dissel de moeite om telkens 4 uur lang een briefing te moeten doen Dus. Hoezo gebrek aan transparantie?
Circle of fifths

GillesdelaCroquette
Bankzitter

Bericht door GillesdelaCroquette » 22 mei 2020, 00:19

17% van de Londenaren heeft antistoffen tegen Covid-19 in het bloed. Ofwel 1,5 miljoen mensen.

Volgens de officiële cijfers zijn er 6000 doden gevallen in Londen. Een mortaliteit van 0,4% dus.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 08:51

J.B. schreef:
21 mei 2020, 22:56
Hoezo gebrek aan transparantie?
Omdat zij de bronnen niet vrijgeven op basis waarvan besluiten worden genomen. Niet de rapporten, niet de studies. Zodat die tegen het licht gehouden worden. Deze vraag is ook al een paar keer vanuit de kamer gekomen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233172 ... iezen.html

@deninho32

Mocht je twijfelen aan je besluit de kids thuis te houden..

En dan dit:
Vorige week vrijdag kregen we ’s avonds een brief van de directeur met het nieuws van de besmetting van de leerkracht.” Het was de kleuterjuf van haar kind. „In totaal gaat het om zo’n 24 kinderen. De rest van de ouders is toen niet geïnformeerd.”

De rest van de ouders kreeg het nieuws officieel pas woensdag te horen. Een andere moeder vindt het schandalig. „Dat ze er niet over gecommuniceerd hebben, maakt me heel boos.”
Onder de pet houden dat er iemand besmet is. Ik vind dit grenzen aan criminaliteit. Hoe durf je een besmetting nog even 5 dagen stil te houden met alle mogelijke gevolgen van dien. Gewoon ouders de kinderen naar een school laten gaan waar iemand met Corona een paar dagen heeft rondgelopen. Waarom stil houden?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1894725 ... asisschool

tijn0
Basisspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 74 times
Been thanked: 93 times

Bericht door tijn0 » 22 mei 2020, 09:38

Bevriezing. Wat nu? Niemand die iets beslist, dat soort reacties.

Corona is zo ongeveer het allerallerergste wat er op dit moment is.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2020, 09:43

Goed punt qua transparantie, als je suggereert dat Nederland intelligent genoeg is voor een 'intelligente lockdown' zou je denken dat we ook intelligent genoeg moeten mogen zijn om te weten hoe besluiten tot stand komen. Als er goede argumenten zijn om dat niet te doen zou ik die ook wel willen weten.

Wat die basisschool betreft, dat lijkt me typische knulligheid van een buurtschoolbestuurtje wat in de kramp schiet bij dat spannende Corona. In 't bejaardentehuis van m'n ouders zag ik hetzelfde: angst om besluiten te nemen, niet gewend om communicatie te voeren rond dit soort zaken.

@tijn0 bevriezing idd. De overheid zou beter ook met communicatieprotocollen komen zodat het de kleine scholen wat gemakkelijker wordt gemaakt de juiste keuzes te maken.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 22 mei 2020, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 09:47

ziege maar ook zagge schreef:
22 mei 2020, 09:43
Als er goede argumenten zijn om dat niet te doen zou ik die ook wel willen weten.
Dat lijkt mij het minimale inderdaad. Zelfs hier worden rapporten tegenover elkaar gezet, waarom zouden wij niet mogen weten welke onderbouwing het OMT gebruikt voor de besluiten. Stel je voor in een heel gek geval dat zij zich tot op de dag nog steeds baseren op Chinees onderzoek... tja.

GillesdelaCroquette
Bankzitter

Bericht door GillesdelaCroquette » 22 mei 2020, 09:48

En vooral angst om het verkeerd te doen en daarop afgerekend te worden denk ik.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2020, 09:53

Overigens is dat gebrek aan transparantie van nationale besluitvorming volgens mij een politiek besluit. Den Haag heeft besloten dat het hele OMT geheimhouding hanteert over alles wat niet officieel naar buiten komt. De kritiek zou dus vooral op Rutte gericht moeten zijn ipv op het OMT.

Deels was dat in elk geval aanvankelijk m.i. ook wel begrijpelijk. Remember de neiging om te hamsteren enz, toen deze crisis begon was tactische communicatie belangrijk.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 346 times
Been thanked: 652 times

Bericht door deninho32 » 22 mei 2020, 10:18

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 08:51
Vorige week vrijdag kregen we ’s avonds een brief van de directeur met het nieuws van de besmetting van de leerkracht.” Het was de kleuterjuf van haar kind. „In totaal gaat het om zo’n 24 kinderen. De rest van de ouders is toen niet geïnformeerd.”

De rest van de ouders kreeg het nieuws officieel pas woensdag te horen. Een andere moeder vindt het schandalig. „Dat ze er niet over gecommuniceerd hebben, maakt me heel boos.”
Als dat hier was gebeurd, dan had ik denk ik een bezoekje gebracht aan de directie..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Plaats reactie