Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1313 times
Been thanked: 822 times

Covid-19

Bericht door J.B. » 22 mei 2020, 11:50

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 11:41
J.B. schreef:
22 mei 2020, 11:36
Luister je uberhaupt wel naar wat het RIVM zegt? Die mondkapjes vraag is echt al 1000x voorbij gekomen. Ook in de briefings. Dat kun je toch niet gemist hebben? Dit is vragen naar de bekende weg.
Ja ik hoor wat ze zeggen. Maar in tegenstelling tot jou geloof ik niet blind dat wat het RIVM zegt ook klopt.

Als jij totaal blind alles wat er geroepen wordt door het OMT/RIVM wil geloven moet je dat vooral zelf weten. Maar voorlopig is nog lang niet bewezen dat ze het bij rechte eind hebben. Het is geen feit wat ze zeggen. Sterker nog: dat zegt Van Dissel zelf ook: het zijn inschattingen want er is nog lang niet genoeg bekend over het virus.

Dus ga niet doen of alles wat Van Dissel roept ook een feit is. Dat is gelul van de bovenste plank. Ik pleit ervoor dat de rapporten waar zij zich op baseren bekend worden gemaakt zodat andere wetenschappers het kunnen toetsen.
Die kun je gewoon terugvinden. Het is een deel zelf onderzoek en metingen. Buiten dat is het RIVM meer dan Dissel alleen. Het OMT hoort daar ook bij en vormen een driehoek met in dit geval de minsters, OMT en RIVM. Zowel Dissel als Oosterhous bijvoorbeeld zitten vaak bij die talkshows en krijgen dit soort vragen.

Ik vind dat je weer iets zoekt wat er niet is. Als je info wil moet je er naar zoeken, en die staat niet op pagina 1 van de website nee. Maargoed, ik kan net zo goed niks zeggen want je doet er waarschijnlijk toch niks mee. Morgen staat er weer een ander bericht en hebben we dezelfde discussie.

Daarom laat de conclusies volledig aan jouw adres in deze.
Circle of fifths

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1510 times
Been thanked: 503 times

Bericht door Ren Höek » 22 mei 2020, 11:58

ShovingNE2 schreef:
Ja ik hoor wat ze zeggen. Maar in tegenstelling tot jou geloof ik niet blind dat wat het RIVM zegt ook klopt.
Dat begrijp ik, maar wie zou het beter moeten weten dan het RIVM en het OMT?

Ik hoor en zie bij programma's ineens de vreemdste mensen aanschuiven, die de ballen verstand hebben van corona, een expertise hebben op iets heel anders, maar wel vinden dat hun mening gehoord moet worden.
De huidige moderne wereld heeft nog nooit een pandemie van deze gigantische grootte meegemaakt, maar een wiskundige of een opiniepeiler of een ander iemand die zichzelf zo belangrijk vindt denkt het beter weten en/of heeft kritiek op degenen die er wel voor gestudeerd hebben.

En dat is gevaarlijk, wat wel blijkt. Hierdoor gaan mensen de adviezen van het RIVM en het OMT in twijfel trekken, met gevolgen.

Ik vind het dus apart dat je aan de ene kant klaagt over de idioten die lekker massaal naar het strand gaan, maar aan de andere kant het RIVM in twijfel trekt.

Als deze pandemie 'verslagen' is dan kan men bekijken wat er goed en fout ging en wat er beter moet.
Tot die tijd lijkt het mij het verstandigst om te vertrouwen op de experts die er toe doen.

GillesdelaCroquette
Bankzitter
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 28 times
Been thanked: 80 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 22 mei 2020, 12:02

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 314 times
Been thanked: 1465 times

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 12:05

Ren Höek schreef:
22 mei 2020, 11:58
Ik wil graag dat het OMT transparant is in welke rapporten ze gebruiken en waarop ze uiteindelijk adviezen baseren. Wat JB ook zegt, dat is lang niet altijd het geval. Daar hoort inmiddels wel een second opinion bij en dan bedoel ik geen Maurice de Hond of een Peter R. de Vries. Er is prima een schaduw OMT te maken, desnoods onder de vlag van de overheid.

JB vindt fouten die enorme hoeveelheden slachtoffers heeft gekost 'een dingetje'. Ik vind dat niet. Zo zijn er meer inschattingsfouten gemaakt omdat volstrekt onbetrouwbare bronnen worden gebruikt. Nog steeds zie ik in media ook Chineze onderzoeken voorbijkomen die aangehaald worden om een punt van het RIVM te maken (NRC was dat recent meen ik). Dat vind ik schokkend, op basis van diezelfde onderzoeken vond het RIVM ook dat het nauwelijks overdraagbaar was op mensen. Ik zou het wel geruststellend vinden als nu bekend is dat ze zich niet meer op China baseren bijvoorbeeld. Ik ben er alleen heel bang voor dat het in sommige gevallen wel gebeurd.

We gaan naar een enorme crisis toe die honderden miljarden gaat kosten. Is een second opinion echt teveel gevraagd?
Ren Höek schreef:
Tot die tijd lijkt het mij het verstandigst om te vertrouwen op de experts die er toe doen.
Er is prima nog een team te formeren van experts die er toe doen. Ik hoef geen Telegraaf, Volkskrant, Op1, Beau of NRC dat vanuit zijn eigen politieke kleur een expert op trommelt om zijn visie te geven.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 mei 2020, 12:10

Ren Höek schreef:
ShovingNE2 schreef:

Ik hoor en zie bij programma's ineens de vreemdste mensen aanschuiven, die de ballen verstand hebben van corona, een expertise hebben op iets heel anders, maar wel vinden dat hun mening gehoord moet worden.
De huidige moderne wereld heeft nog nooit een pandemie van deze gigantische grootte meegemaakt, maar een wiskundige of een opiniepeiler of een ander iemand die zichzelf zo belangrijk vindt denkt het beter weten en/of heeft kritiek op degenen die er wel voor gestudeerd hebben.

En dat is gevaarlijk, wat wel blijkt. Hierdoor gaan mensen de adviezen van het RIVM en het OMT in twijfel trekken, met gevolgen.

Ik vind het dus apart dat je aan de ene kant klaagt over de idioten die lekker massaal naar het strand gaan, maar aan de andere kant het RIVM in twijfel trekt.

Als deze pandemie 'verslagen' is dan kan men bekijken wat er goed en fout ging en wat er beter moet.
En die het tot nu toe goed gezien hebben..
Circle of fifths

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 12:19

Haha. Ja breng dat laatste vooral als feit.

Dat het niet tussen mensen overdraagbaar zou zijn zagen ze ook goed zeker? Ja: die fout was begrijpelijk, maar kom niet aan met dat ze alles goed gezien hebben. En breng dat vooral al niet als feit.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1510 times
Been thanked: 503 times

Bericht door Ren Höek » 22 mei 2020, 12:21

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 12:05
Ik wil graag dat het OMT transparant is in welke rapporten ze gebruiken en waarop ze uiteindelijk adviezen baseren.
Want wie is daarbij gediend?
Er is prima een schaduw OMT te maken, desnoods onder de vlag van de overheid.
Huh?
We vertrouwen zowel het RIVM als het OMT niet, waar de knapste koppen en beste experts zitten, dus creëren we een 'schaduw OMT' die gaan controleren? Die dan bestaat uit minder knappe koppen en minder goede experts. En als er tegengestelde meningen zijn dan moet de overheid bepalen wie er gelijk heeft en wiens advies opgevolgd gaat worden?
En als je dit doortrekt, wie controleert vervolgens het schaduw OMT?
Zo zijn er meer inschattingsfouten gemaakt omdat volstrekt onbetrouwbare bronnen worden gebruikt. Nog steeds zie ik in media ook Chineze onderzoeken voorbijkomen die aangehaald worden om een punt van het RIVM te maken (NRC was dat recent meen ik).
Jij denkt echt dat het RIVM Chineze onderzoeken 100% vertrouwt en daarop beleid maakt?

Dat bedoel ik dus met de gevolgen van het constant 'aanvallen' van het RIVM en het OMT. We hebben geen idee wat het RIVM allemaal als bron gebruikt, we weten wel dat alle RIVM's wereldwijd contact hebben en hun gegevens delen, dat ze ontzettend veel info hebben en krijgen van allerlei instanties, bureau's en experts, maar zodra een krant een artikel schrijft waarin staat dat o.a. uit een Chinees onderzoek iets zou blijken, dan is dat schokkend en is het RIVM niet te vertrouwen.
Ik zou het wel geruststellend vinden als nu bekend is dat ze zich niet meer op China baseren bijvoorbeeld. Ik ben er alleen heel bang voor dat het in sommige gevallen wel gebeurd.
De hele wereld staat al maanden in de fik, maar het RIVM zou zich alleen baseren op de oorspronkelijk brand?
Geloof je dit nu echt zelf?
Er is prima nog een team te formeren van experts die er toe doen.
Want de huidige teams doen er niet toe?

We gaan steeds meer van 17 miljoen bondscoaches naar 17 miljoen virologen, dit soort volk dus:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/19/de ... n-a4000275

Ik vind dat een slechte zaak.
Laatst gewijzigd door Ren Höek op 22 mei 2020, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 117 times
Been thanked: 222 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 22 mei 2020, 12:22

J.B. schreef:
22 mei 2020, 12:10
En die het tot nu toe goed gezien hebben..

Dat kun je toch onmogelijk zeggen? De second opinion kun je ook makkelijk vinden door te kijken wat andere landen doen. Dan zie je vooral veel overeenkomsten, ook met Zweden, wat hetzelfde doet als wij, maar veel minder rigide. De verschillen tussen landen lijken ofwel te komen door dramatisch beleid (Brazilie, VS), pech (eerste uitbraken, waardoor anticipatie onmogelijk was) of andere meetmethoden (België meet alle gevallen die mogelijk aan Corona zijn gestorven, terwijl Nederland alleen geteste gevalen telt).

We weten dat de aanpak waarbij grote mensenmassa’s worden vermeden goed is. Verder weten we bitter weinig. Dus of volle stranden een probleem is, als ze weinig direct contact hebben, weten we niet. In hoeverre kinderen en dieren verspreiders zijn, weten we beperkt. Dus je kunt zeker twijfelen aan het RIVM, omdat er niet 1 correct antwoord is en zij een antwoord kiezen op basis van hun bevindingen. We zullen pas over jaren weten welk land het beste beleid heeft gevoerd en dus ook welke adviezen nu noodzakelijk waren.
Vertrouwen op het RIVM en de regering lijkt me echter wel noodzakelijk om ooit te kunnen toetsen wat effect heeft gehad, want burgerlijke ongehoorzaamheid (voor welke goede reden ook) maakt dat het onvoorspelbaar en onmeetbaar wordt en het risico alleen maar vergroot.
Laatst gewijzigd door Thijs85 op 22 mei 2020, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 12:23

Dat mag. Ik zie geen problemen in meer transparantie. Ik vind het wenselijk. Jullie niet. Prima.

Sowieso zijn we het volgens mij eens dat na deze crisis er een heel goed onderzoek moet komen in de vorm van een parlementaire enquete om het grondig te evalueren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 mei 2020, 12:25

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 12:23
Dat mag. Ik zie geen problemen in meer transparantie. Ik vind het wenselijk. Jullie niet. Prima.

Sowieso zijn we het volgens mij eens dat na deze crisis er een heel goed onderzoek moet komen in de vorm van een parlementaire enquete om het grondig te evalueren.
Parlementaire enquetes. Alsjeblieft niet. Gewoon via een debat, aan P.E. heb je niets. 4 jaar later komt er es een advies wat een lade ingaat en nooit meer eruit komt.
Circle of fifths

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 12:27

Een debat? Voor zo'n enorme crisis? Lijkt me niet. Gaat er ook om dat je mensen (indien wenselijk) onder ede kan horen.

Een debat dekt de lading niet en krijgt een enorm politieke lading. Dat wil je niet lijkt mij.

Goed nieuws:

https://www.ad.nl/binnenland/na-9-weken ... ~a9d259f7/

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 mei 2020, 12:30

Geen Parlementaire enquete. Dat middel is echt zoiets als middel om net te doen lijken alsof je iets uitzoekt, maar na het advies wat eruit komt zijn of alle poppetjes al weg (ministers, bestuurders) en is de tijdsgeest alweer anders zodat een eindrapport ergens in een archief beland. Ik heb nooit wat gezien in parlementaire enquetes..

Kost teveel tijd en teveel geld. Niet aan beginnen..
Circle of fifths

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 12:34

J.B. schreef:
22 mei 2020, 12:30
maar na het advies wat eruit komt zijn of alle poppetjes al weg (ministers, bestuurders)
Dan is het doel om bestuurders verantwoordelijk te houden. Het doel moet zijn om ervan te leren. En wat moeten we wel doen voor de volgende keer. Niet om Rutte om het matje te roepen. Niet alleen op het gebied van gezondheid, maar ook om te kijken hoe economische maatregelen hebben gewerkt.

Hoe ga je om met beschermingsmiddelen. Wat willen we met onze gezondheidszorg. Je kan bijna op ieder vlak wel een gegeden onderzoek doen en dat lijkt mij wenselijk. Ik hoef geen debat waar iedereen punten kan scoren en allemaal op zijn of haar manier als winnaar uit het debat komt. Ik wil een grondige evaluatie.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2020, 13:02

Heeft allemaal weinig zin he Shoving, Balkenende kreeg een parlementaire enquête aan z'n broek en mocht vervolgens lachend de deur uitlopen met zijn 'Kennis van nu' zwets. Maar goed, mee eens dat dat geen reden moet zijn om het dan maar op te geven, we moeten gewoon minder slap zijn tegenover de macht.

Maar wat de huidige crisis betreft: de hele wereld kiest voor een lockdown gevolgd door geleidelijk versoepelen +monitoring dus waar jij het idee vandaan haalt dat dat allemaal maar optioneel is, is me echt een raadsel. Kijk om je heen en je ziet duizend second opinions die het RIVM gelijk geven behalve Bolsonaro en de Zweden.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 13:54

ziege maar ook zagge schreef:
22 mei 2020, 13:02
Balkenende kreeg een parlementaire enquête aan z'n broek en mocht vervolgens lachend de deur uitlopen met zijn 'Kennis van nu' zwets.
Als je een politiek schouwspel verwacht; ok. Maar wat lijkt jouw de beste manier om de aanpak van deze crisis, zowel qua gezondheid als economisch dan te evalueren? Een debat is toch niet toereikend?

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 346 times
Been thanked: 652 times

Bericht door deninho32 » 22 mei 2020, 14:00

Is dat niks voor Peter r de Vries?
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2020, 14:19

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 13:54
Balkenende kreeg een parlementaire enquête aan z'n broek en mocht vervolgens lachend de deur uitlopen met zijn 'Kennis van nu' zwets.
Als je een politiek schouwspel verwacht; ok. Maar wat lijkt jouw de beste manier om de aanpak van deze crisis, zowel qua gezondheid als economisch dan te evalueren? Een debat is toch niet toereikend?
Ik ben idd te cynisch over de parlementaire enquête, natuurlijk moet dat instrument ingezet worden als het nodig is en deze crisis is dat zeker waard, net zoals dat trouwens na de vorige crisis gebeurd is. Dat zo'n enquête vervolgens serieus genomen moet worden is denk ik de verantwoordelijkheid van ons allemaal... we hadden het gewoon niet moeten pikken dat Balkenende zich er destijds uit kon liegen. Die bouwfraude mocht ook grotendeels onder het tapijt, daar hadden we ook tegen kunnen gaan demonstreren maar ja, deden we ook niet.

Maar zo'n enquête doe je per definitie achteraf he, niet in het midden van een crisis. We hebben het kabinet wat het mandaat heeft om beslissingen te nemen, in Nederland hebben we ook nog de nodige wetenschappelijke instituten in het leven geroepen die hier grotendeels keurig onafhankelijk kunnen werken waar het kabinet naar kan luisteren opdat het beleid ook een beetje hout snijdt, de Eerste Kamer fungeert als filter voor mogelijk onbehoorlijke besluitvorming, dan nog een keer een second opinion verwachten voordat er gehandeld wordt is m.i. echt over de top, helemaal als er eigenlijk helemaal geen aanwijzingen zijn dat er idiote dingen gebeuren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 mei 2020, 14:22

ShovingNE2 schreef:
22 mei 2020, 13:54
Mag jij zeggen langs welke meetlat je het wil leggen. 0 doden? Geen lockdown? 3000 IC bedden vooraf? Carnaval had verboden moeten worden? Zeg het maar..
Circle of fifths

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 14:28

22 mei 2020, 14:19
Maar zo'n enquête doe je per definitie achteraf he, niet in het midden van een crisis.
Eens. Ik zou hem zeker niet op dit moment willen. Op zijn vroegst volgend jaar denk ik.

@J.B.

Er is geen meetlat. Je moet je afvragen wat beter had gekund. Waar willen we naar toe qua IC-capaciteit. Vragen als: is de zorg teveel uitgekleed de afgelopen jaren en moeten we dat weer op niveau brengen? Hoe hebben bepaalde economische maatregelen uitgewerkt en hebben die het beoogde doel bereikt?

Alles moet erop gericht zijn op de de vraag: zijn wij klaar voor een volgende pandemie. En wat gaan we doen op het moment dat die pandemie er komt. En hebben we dan op diverse plaatsen in het land meer dan voldoende beschermingsmiddelen? Gaan we zorgen dat testcapaciteit dan in ruime mate voorhanden is. Gaan we echt serieus aan de slag met een app voor dit soort zaken ipv het in een weekend proberen te regelen?

Maar wat wil jij dan? Een debat, een stemming over de moties en in een dag klaar of zo? Geen grondige evaluatie?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 mei 2020, 14:35

Het probleem is toch altijd dat de politiek daar vervolgens te weinig mee doet. De afgelopen jaren zijn er allerlei dwingende adviezen gegeven door instanties die we daar speciaal voor in het leven hebben geroepen, allerlei noodklokken zijn geluid maar kabinetten (vooral onder leiding van de VVD die enquêtes sowieso het liefst boycot) leggen zaken keer op keer naast zich neer. En toch zal de partij van de premier straks weer als grote overwinnaar uit de verkiezingen komen...

Maar de publieke opinie kan er ook wat van: als we dan naar de rechter stappen om ons recht te halen als het kabinet verzaakt, dan mag dat volgens sommigen ook weer niet want dan zouden rechters op de stoel van de overheid gaan zitten. Linkse rechters, wordt dan bovendien gezegd. Stel dat je 1 of ander wetenschappelijk instituut inschakelt wat een nog strengere aanpak dan het OMT adviseert dan wordt er vast weer gezegd dat we ons voor het karretje van die (uiteraard linkse) wetenschappers laten spannen, hebben we zeker weer een derde partij nodig die bemiddelt ofzo :)

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 22 mei 2020, 14:39

Zo'n enquête kost enorm veel tijd en geld en het is eigenlijk altijd glas, plas, was..

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 15:14

Dus jullie willen achteraf geen evaluatie over de aanpak van de crisis. Want daar komt toch niets uit of wordt toch niets meegedaan.

Ok. Vreemd.

Ik durf er wel een pilsje op te zetten dat die evaluatie er gaat komen. En dan niet een vooraf door de coalitie dichtgetimmerd kamerdebat (al is het wel rond de verkiezingen, dus wie weet niet dichtgetimmerd).

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 22 mei 2020, 15:24

Voor de vorm gaat het zeker gebeuren, daar twijfel ik ook niet aan.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 22 mei 2020, 15:37

Ik denk wel voor iets meer dan alleen de vorm. Een kamerdebat: dat zou voor de vorm zijn.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 437 times
Been thanked: 477 times

Bericht door El Sordo » 22 mei 2020, 15:42

Natuurlijk komt er een grondige evaluatie, naderhand. Je moet wel erg cynisch/naïef zijn als je denkt dat de overheid niet veel beter voorbereid wil zijn op een eventuele nieuwe pandemie.

Plaats reactie