Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 72 times
Been thanked: 202 times

Covid-19

Bericht door GillesdelaCroquette » 13 jul 2020, 12:18

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De afgelopen 2 dagen stegen de besmettingen alweer en dan was het nog weekend ook. Zaterdag was het +80 en zondag +101 waar het de week ervoor aan het zakken was richting de 40. Misschien te vroeg om van een trend te spreken maar toch opvallend. Ook opvallend, van alle nieuwe gevallen werden er 44 in Rotterdam geregistreerd.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1983 times
Been thanked: 1083 times

Bericht door J.B. » 13 jul 2020, 12:26

Josef Dettelbacher schreef:
13 jul 2020, 12:11
J.B. schreef:
13 jul 2020, 11:24
ShovingNE2 schreef:
10 jul 2020, 19:10
Zonder oordeel over het artikel zelf: 2,5 maand is ik Covid begrippen een eeuwigheid. Half mei dachten we tot de zomer 2021 geen publiek te hebben. 6 weken later hebben we het over 12-15000 kan bij de wedstrijd tegen fietstas op 15 augustus.

En 15 augustus kan de wereld er weer totaal anders uit zien.
Nou, daar wil niet eens meer aan denken. Laten we hopen dat het allemaal zo blijft. Drie maanden thuiszitten was 3 maanden te lang..
Wat mij betreft hebben we de teugels twee maanden te vroeg laten vieren. We hebben met z'n allen veel ingeleverd om de getallen naar beneden te krijgen, maar toen we eenmaal goede cijfers konden overleggen, moesten we allemaal weer massaal op vakantie. Ik ben ervan overtuigd dat we een enorm verschil hadden kunnen maken op de lange termijn als we deze zomer even een pas op de plaats hadden gemaakt.
De vraag is of `wij` daar wel mee om hadden kunnen gaan. Om nog langer in een lockdown te moeten zitten. Buiten dat snap ik het economisch belang ook wel. Het zijn afwegingen met meerdere belangen..
Only in it for the money

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 293 times
Been thanked: 391 times

Bericht door tijn0 » 13 jul 2020, 12:54

Zolang het aantal ziekenhuisopnames op gemiddeld <10 per dag blijft, maak ik me weinig zorgen. Daarboven wordt het interessant of die groei zich doorzet, of dat dat ongeveer het niveau is, maar dan zou ik wel wat meer met de vingers bij de knoppen zitten.

Uiteindelijk had je nog een halfjaar in lockdown kunnen zitten, maar als de rest om je heen het niet doet (in termen van landen), dan komt het toch weer terug, als je daarna alsnog gaat reizen en verplaatsen. We moeten ook accepteren dat het virus erbij hoort, alleen in welke vorm wordt interessant.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 758 times
Been thanked: 2321 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 jul 2020, 13:06

Tja.... als je dit naar binnen haalt smeek je om een nieuwe uitbraak:

.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Fanatic-U-s
International
Has thanked: 66 times
Been thanked: 100 times

Bericht door Fanatic-U-s » 13 jul 2020, 13:18

GillesdelaCroquette schreef:
13 jul 2020, 12:18
De afgelopen 2 dagen stegen de besmettingen alweer en dan was het nog weekend ook. Zaterdag was het +80 en zondag +101 waar het de week ervoor aan het zakken was richting de 40. Misschien te vroeg om van een trend te spreken maar toch opvallend. Ook opvallend, van alle nieuwe gevallen werden er 44 in Rotterdam geregistreerd.
Hoe weet je dat? Er is toch nog maar één wekelijkse update, op dinsdag?
Neunzig Minuten pro Spiel im Kampfmodus!

loginnaam
Lid 2e elftal
Has thanked: 20 times
Been thanked: 34 times

Bericht door loginnaam » 13 jul 2020, 13:34

ShovingNE2 schreef:
13 jul 2020, 13:06
Tja.... als je dit naar binnen haalt smeek je om een nieuwe uitbraak:

Maar wie zitten er in die vliegtuigen? Ik neem aan alleen maar inwoners van de EU, aangezien de grenzen voor niet-ingezetenen buiten die lijst van 14 landen nog dicht zouden moeten zijn. Dus een Amerikaanse jongere die flink heeft lopen feesten op Corona-partys de afgelopen weken zou niet eens aan boord moeten kunnen komen, omdat hij bij inchecken al geweigerd wordt.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 313 times

Bericht door Brael » 13 jul 2020, 13:54

De vluchten die binnen komen zijn voornamelijk half lege toestellen. Aan boord zitten zakenmensen en mensen die vanuit privé omstandigheden nog intercontinentaal reizen. Toerisme van en naar deze gebieden ligt (zo goed als) stil.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 72 times
Been thanked: 202 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 13 jul 2020, 14:34

Fanatic-U-s schreef:
13 jul 2020, 13:18

Hoe weet je dat? Er is toch nog maar één wekelijkse update, op dinsdag?
Hier wordt het nog dagelijks bijgewerkt:

https://www.bddataplan.nl/corona/

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 89 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 13 jul 2020, 16:46

GillesdelaCroquette schreef:
13 jul 2020, 12:18
Had jij verwacht dat de cijfers verder zouden dalen? Met versoepeling komen natuurlijk ook meer besmettingen. Dat is vast en zeker ook ingecalculeerd door de beleidsmakers.

Ze gaan gewoon uit van bron- en contactonderzoek denk ik. Dat is ook de reden achter alle reserveringssystemen die nu verplicht zijn. Naast natuurlijk de controle over hoeveel mensen er zijn, is op die manier ook te achterhalen wie met wie mogelijk in contact is geweest.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 13 jul 2020, 17:07

Ze waren al bijzonder laag voor een virus dat nog heerst. Als het een normale griep was geweest hadden we gezegd dat er nagenoeg geen besmettingen zijn geweest.

Kunst is om het laag te houden, maar ik zie en hoor steeds meer toch wel weldenkende mensen die zeggen dat de media ons bang maakt. Die nemen het dus niet serieus.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 09:51

ShovingNE2 schreef:
13 jul 2020, 17:07
Ze waren al bijzonder laag voor een virus dat nog heerst. Als het een normale griep was geweest hadden we gezegd dat er nagenoeg geen besmettingen zijn geweest.

Kunst is om het laag te houden, maar ik zie en hoor steeds meer toch wel weldenkende mensen die zeggen dat de media ons bang maakt. Die nemen het dus niet serieus.
Laat ik voorop stellen dat je het virus natuurlijk wel serieus moet nemen. Maar de hele reden waarom we in lockdown moesten etc. etc. is niet per se het gevaar van het virus an sich, maar de (dreiging van) overbelaste IC's.
Dat hele idee wordt nog wel eens vergeten, volgens mij.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 14 jul 2020, 10:10

Dat realiseer ik mij heel goed. Maar wat wil je ermee zeggen? Ik snap niet goed welk punt je wil maken. :)

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Been thanked: 878 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 14 jul 2020, 10:17

Brael schreef:
14 jul 2020, 09:51
ShovingNE2 schreef:
13 jul 2020, 17:07

Laat ik voorop stellen dat je het virus natuurlijk wel serieus moet nemen. Maar de hele reden waarom we in lockdown moesten etc. etc. is niet per se het gevaar van het virus an sich, maar de (dreiging van) overbelaste IC's.
Dat hele idee wordt nog wel eens vergeten, volgens mij.
Nouja, dat is misschien wel de hoofdreden, maar als we tegelijkertijd ook weten dat heel veel ouderen eraan overlijden zonder ooit een IC kamer te bezetten, dan is dat wat mij betreft óók een prima reden om offers te vragen van de maatschappij.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 10:54

ShovingNE2 schreef:
14 jul 2020, 10:10
Dat realiseer ik mij heel goed. Maar wat wil je ermee zeggen? Ik snap niet goed welk punt je wil maken. :)
Goeie vraag ;) Ik wilde hiermee inhaken op de "bangmakerij" vanuit de media. De media zullen dit niet bewust doen, maar ik denk dat het wel een bijkomstig effect is van de wijze waarop er over dit virus gerapporteerd wordt. Het gaat alleen maar over besmettingen, doden en maatregelen die wij moeten nemen om veilig te blijven.
Als we een dergelijke berichtgeving over de griep zouden doen, zouden mensen ook bang worden waarschijnlijk.

EDIT: eigenlijk zoals je zelf al zegt. Bij een normale griep zou er gerept worden over "bijna geen besmettingen".
14 jul 2020, 10:17
Nouja, dat is misschien wel de hoofdreden, maar als we tegelijkertijd ook weten dat heel veel ouderen eraan overlijden zonder ooit een IC kamer te bezetten, dan is dat wat mij betreft óók een prima reden om offers te vragen van de maatschappij.
Maar er overlijden ook jaarlijks heel veel ouderen aan de griep. Daarvoor nemen we toch ook niet dit soort maatregelen?

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 14 jul 2020, 11:41

Voor griep hebben we in ieder geval een griepprik ter bescherming van een groep kwetsbaren, lijkt corona dodelijker te zijn, en daarnaast is griep onderhand onderdeel van het leven, terwijl we tegen corona nog aan het vechten zijn. En dan vergeet ik de langere incubatietijd van corona nog.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 11:54

Natuurlijk zijn er verschillen tussen griep en corona, en is corona voorlopig een stuk heftiger. Maar dat verklaart niet al deze maatregelen.
Ik kan me er wel in vinden dat corona inmiddels in de media wel groter cq. gevaarlijker wordt gemaakt dan het echt is.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 14 jul 2020, 12:17

Brael schreef:
14 jul 2020, 11:54
Natuurlijk zijn er verschillen tussen griep en corona, en is corona voorlopig een stuk heftiger. Maar dat verklaart niet al deze maatregelen.
Ik kan me er wel in vinden dat corona inmiddels in de media wel groter cq. gevaarlijker wordt gemaakt dan het echt is.
Ik zie dat eigenlijk als twee losse zaken. De stortvloed aan coronanieuws die we nu al 4 maanden lang elke dag over ons heen krijgen, daar ben ik wel klaar mee, en daarom ben ik zelf actief gestopt met het volgen van deze informatie. Te veel is dreigend of juist een goed nieuws show, waarschijnlijk voor de clicks.

Maar los daarvan vind ik wel dat we van versoepelde lockdown in juni naar lekker op vakantie in juli veel te snel die kant op bewegen. Deze discussie hebben we al eerder gevoerd, ik weet het, maar ik zie daar een enorm risico in. Die internationale kruisbestuiving zorgt ervoor dat er veel minder grip op de situatie dreigt te ontstaan, en je ziet nu ook al de eerste berichten van nieuwe brandhaardjes waar het eerst onder controle leek.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 12:23

Zo lang we geen vaccin hebben, zullen nieuwe brandhaardjes blijven opkomen inderdaad. De eeuwige afweging blijft in hoeverre je deze brandhaardjes acceptabel vindt, vergeleken met de vrijheid die je mensen zou moeten afnemen om de brandhaardjes te voorkomen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2120 times
Been thanked: 795 times

Bericht door Ren Höek » 14 jul 2020, 12:40

Brael schreef:
14 jul 2020, 10:54
Maar er overlijden ook jaarlijks heel veel ouderen aan de griep. Daarvoor nemen we toch ook niet dit soort maatregelen?
Wat is heel veel?
In 2018 was er een enorme piek te zien in de oversterfte, door een zware vorm van de griep.
Daarvoor en daarna was het vrij kalm. Door Corona is de recordpiek van 2018 al ruim overtroffen:

Afbeelding

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 12:41

Nu vergelijk je appels met peren.
Een gedeelte van de mensen die aan de griep overlijden, zitten namelijk in de "normale" sterftecijfers, omdat er elk jaar mensen aan de griep overlijden.

De oversterfte bij griep is dus niet hetzelfde als het aantal mensen dat aan de griep overlijdt.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 14 jul 2020, 12:42

Brael schreef:
14 jul 2020, 12:23
Zo lang we geen vaccin hebben, zullen nieuwe brandhaardjes blijven opkomen inderdaad. De eeuwige afweging blijft in hoeverre je deze brandhaardjes acceptabel vindt, vergeleken met de vrijheid die je mensen zou moeten afnemen om de brandhaardjes te voorkomen.
Klopt, en daarbinnen kun je zelfs nog discussiëren over wat vrijheid afnemen is: ben je nog vrij genoeg als je wel op vakantie mag maar dit in eigen land moet doen, of gaat het al te ver om te zeggen dat je niet meer naar het buitenland mag?

Mijn keuze zou het zijn om deze zomer meer te mogen in eigen land, maar de grenzen nog even dicht te laten. Maar goed, ik heb het niet voor het zeggen, en voor iedereen blijft het afwachten wat de zomer gaat brengen qua besmettingen. Waar ik persoonlijk nog het meeste voor vrees, is dat we bij een tweede golf door de zomervakantie en daardoor nieuwe lockdown al redelijk snel naar de donkere herfst/winterdagen gaan. Dan is je tuin toch een stuk minder bruikbaar, en liggen depressies op de loer.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 14 jul 2020, 12:47

Brael schreef:
14 jul 2020, 12:41
Ik vergelijk oversterfte met oversterfte.
Dat is identiek.
Een gedeelte van de mensen die aan de griep overlijden, zitten namelijk in de "normale" sterftecijfers, omdat er elk jaar mensen aan de griep overlijden.
Klopt, maar jij vraagt waarom we door corona extra maatregelen nemen.
En die grafiek maakt dat heel duidelijk.

En de vraag "Wat is heel veel" staat nog steeds open.
De oversterfte bij griep is dus niet hetzelfde als het aantal mensen dat aan de griep overlijdt.
Dit zegt dan ook niemand.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1983 times
Been thanked: 1083 times

Bericht door J.B. » 14 jul 2020, 12:58

Brael schreef:
14 jul 2020, 11:54
Ik woon vlakbij het Amphia hier en ik kan je melden dat wanneer er iedere 10 minuten een ambulance voorbij schiet met sirenes er een ding is wat in de berichtgeving niet gedaan is en dat is bangmaken/overdrijven. Maar blijkbaar wordt er snel vergeten hoe de situatie de eerste maand was hier. Erg triest vind ik dat en zelfs naief.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 13:04

14 jul 2020, 12:42
Brael schreef:
14 jul 2020, 12:23
Klopt, en daarbinnen kun je zelfs nog discussiëren over wat vrijheid afnemen is: ben je nog vrij genoeg als je wel op vakantie mag maar dit in eigen land moet doen, of gaat het al te ver om te zeggen dat je niet meer naar het buitenland mag?

Mijn keuze zou het zijn om deze zomer meer te mogen in eigen land, maar de grenzen nog even dicht te laten. Maar goed, ik heb het niet voor het zeggen, en voor iedereen blijft het afwachten wat de zomer gaat brengen qua besmettingen. Waar ik persoonlijk nog het meeste voor vrees, is dat we bij een tweede golf door de zomervakantie en daardoor nieuwe lockdown al redelijk snel naar de donkere herfst/winterdagen gaan. Dan is je tuin toch een stuk minder bruikbaar, en liggen depressies op de loer.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft Nederland geen grenzen met de buurlanden dicht gegooid. Onze buurlanden hebben de grenzen met Nederland dicht gegooid. Mensen die vanuit een buurland met de auto Nederland binnen wilden, zijn volgens mij nooit tegengehouden. Pas als je terug wilde, moest je papieren laten zien.
Ren Höek schreef:
14 jul 2020, 12:47
Brael schreef:
14 jul 2020, 12:41
Ik vergelijk oversterfte met oversterfte.
Dat is identiek.
Wat je zou moeten vergelijken om een eerlijk vergelijk te maken, is aantal overlijdens per ziekte, niet de oversterfte per ziekte.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 14 jul 2020, 13:07

Brael schreef:
14 jul 2020, 13:04
Wat je zou moeten vergelijken om een eerlijk vergelijk te maken, is aantal overlijdens per ziekte, niet de oversterfte per ziekte.
Wat let je?
Ik ben benieuwd waar jij je eerdere uitspraak op baseert namelijk.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 jul 2020, 13:09

Welke uitspraak?

Plaats reactie