Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 163 times
Been thanked: 315 times

Covid-19

Bericht door Brael » 04 aug 2020, 15:12

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

GillesdelaCroquette schreef:
04 aug 2020, 14:33
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Van ongeveer 900 naar 1300 naar 2600 besmettingen in één week. Amsterdam en Rotterdam springen er wel er bovenuit met respectievelijk 135 en 93 nieuwe besmettingen. Punt is; als we zo doorgaan zitten we binnen no time weer op 1000+ besmettingen per dag en komt een nieuwe lockdown steeds dichterbij.
44 ziekenhuisopnames. In één week. Dat is echt nog geen enkel probleem.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 78 times
Been thanked: 203 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 15:18

Klopt, maar een paar weken exponentiële groei en dan is het wel een probleem.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 771 times
Been thanked: 2339 times

Bericht door ShovingNE2 » 04 aug 2020, 15:28

En het aantal patienten wat op de ic komt neemt in diezelfde tijd gewoon af.

Het land moest op slot vanwege druk op de zorg voorlopig is die druk er nog steeds niet. Dat je bepaalde zaken aanpast kan ik inkomen, maar een nieuwe lockdown lijkt mij echt overdreven op dit moment.

Afbeelding
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 16:21

Dashboard is weer bijgewerkt. Ik zie nu 7 opnames per dag. Met exponentiële groei kun je snel richting de 40 gaan wat de signaalwaarde is. Ik ben geen doemdenker maar ik snap wel hoe wiskunde werkt. Alles wijst erop dat we straks gewoon weer te laat gaan zijn.

Achteraf is het zo jammer dat we eind juni niet nog even volgehouden hebben. De cijfers waren toen zo goed. Met nog 2 of 3 weken afzien, had je het zo ver terug kunnen dringen dat het sowieso veel langer geduurd had voordat het weer opflakkerde.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 aug 2020, 16:36

04 aug 2020, 16:21
Dashboard is weer bijgewerkt. Ik zie nu 7 opnames per dag. Met exponentiële groei kun je snel richting de 40 gaan wat de signaalwaarde is. Ik ben geen doemdenker maar ik snap wel hoe wiskunde werkt. Alles wijst erop dat we straks gewoon weer te laat gaan zijn.

Achteraf is het zo jammer dat we eind juni niet nog even volgehouden hebben. De cijfers waren toen zo goed. Met nog 2 of 3 weken afzien, had je het zo ver terug kunnen dringen dat het sowieso veel langer geduurd had voordat het weer opflakkerde.
Je beweert dan geen doemdenker te zijn, maar je hebt het alleen maar over exponentiële groei (de vraag is natuurlijk met welke factor het groeit). Maar is die verwachting ergens op gebaseerd?

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 90 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 04 aug 2020, 16:41

Als je het landelijk bekeek was het al vol-le-dig uitgedoofd. 'Veel langer', dan was het dus alsnog terug gekomen. En het gaat ook gewoon terug komen, en dat is niet erg zo lang het onder controle blijft.

Wacht maar tot oktober / november, dan kun je echt je 'lol' op. Ik denk dat we dan gewoon weer een enorme spike gaan krijgen. Zal de Eredivisie enz. wel weer stil komen te liggen. Dat zal de realiteit zijn tot dat er een vaccin komt.

En als ik vanuit mezelf kijk: ik probeer zoveel mogelijk de regels na te leven. Ik hou afstand van mijn ouders en andere ouderen of kwetsbare mensen. Echter, met mijn vrienden en kennissen zitten we gewoon als vanouds. Nu is dat veelal buiten en / of op goed geventileerde plaatsen. Maar zodra het kouder wordt in oktober / november verplaatst zich dat naar binnen en dan denk ik dat we echt weer naar een soort lockdown moeten gaan omdat een nieuwe piek onvermijdelijk is.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 16:49

Ontwikkelingen wereldwijd.

Daarnaast, veel mensen met het virus laten zich niet testen maar dragen het wel over, we lopen eigenlijk altijd achter de feiten aan en het virus is altijd meer verspreid dan de data op een bepaald moment aangeeft. Ik denk dat je op een bepaald moment op een kantelpunt komt waar de verspreiding al zo groot is zonder dat je het doorhebt dat je wel maatregelen moet nemen.

Ik hoop natuurlijk dat het niet zover komt. Misschien zijn mensen die het al een keer gehad hebben minder vatbaar er komen we op een punt dat het virus zich steeds moeilijker kan verspreiden en zelf uitdooft.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1999 times
Been thanked: 1086 times

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 16:52

Klopt, Oosterhaus zei ook zoiets. Hadden we dit nog even langer volgehouden dan was het virus helemaal weggedrukt.
Only in it for the money

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 90 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 04 aug 2020, 16:55

Die Osterhaus kan dat wel zeggen, en hij heeft er vast voor gestudeerd in een grijs verleden, maar dat is natuurlijk complete bullshit. Het virus laat zich niet stoppen door landsgrenzen. Die Osterhaus is sowieso een pleiter voor strenge maatregelen en weinig vrijheden.

Het virus kan gestopt worden als iedereen alle landsgrenzen sluit en als echt iedereen een week of vier op zijn eigen kamer gaat aftrekken. Dan is het virus uitgedoofd, maar dat is niet realistisch.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 16:57

Inmiddels de oproep om Rotterdam te mijden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 16:58

grasveld schreef:
04 aug 2020, 16:55
Die Osterhaus kan dat wel zeggen, en hij heeft er vast voor gestudeerd in een grijs verleden, maar dat is natuurlijk complete bullshit. Het virus laat zich niet stoppen door landsgrenzen. Die Osterhaus is sowieso een pleiter voor strenge maatregelen en weinig vrijheden.

Het virus kan gestopt worden als iedereen alle landsgrenzen sluit en als echt iedereen een week of vier op zijn eigen kamer gaat aftrekken. Dan is het virus uitgedoofd, maar dat is niet realistisch.
We hebben het in principe 3 maanden volgehouden, wat maakt een maand extra dan nog uit? Als we toch bezig zijn..
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 aug 2020, 16:59

04 aug 2020, 16:49
Ontwikkelingen wereldwijd.

Daarnaast, veel mensen met het virus laten zich niet testen maar dragen het wel over, we lopen eigenlijk altijd achter de feiten aan en het virus is altijd meer verspreid dan de data op een bepaald moment aangeeft. Ik denk dat je op een bepaald moment op een kantelpunt komt waar de verspreiding al zo groot is zonder dat je het doorhebt dat je wel maatregelen moet nemen.

Ik hoop natuurlijk dat het niet zover komt. Misschien zijn mensen die het al een keer gehad hebben minder vatbaar er komen we op een punt dat het virus zich steeds moeilijker kan verspreiden en zelf uitdooft.
Je moet natuurlijk erg oppassen om "ontwikkelingen wereldwijd" te vertalen naar ontwikkelingen in Nederland. Zitten 1001 mogelijke verschillen tussen.

Verder zie ik het probleem niet direct dat je wil aankaarten. Ja, het virus flakkert weer wat op nadat de maatregelen versoepeld worden. Dat is logisch. Mocht het echt uit de hand lopen (en dat is met de huidige cijfers nog lang niet het geval), dan zullen de maatregelen tijdelijk weer aangescherpt worden en zal het virus weer wat uitdoven. Zo lang er geen vaccin is, zullen we in deze schommelbeweging blijven zitten van periodes met strengere regels en periodes met wat lossere regels.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 17:05

Ik dacht dat ik duidelijk was ;)

Waar het me vooral om te doen is, is dat ik denk dat het op elk moment 'onder water' al verder verspreid is dan we weten. Op een gegeven moment loopt het zonder maatregelen dan uit de hand. De vraag is dan hoe veel uit de hand.

Maar nogmaals, ik constateer het gewoon. Heb geen schuilkelder aangelegd, ben niet aan het hamsteren geslagen. Ik onderga het zoals het komt met de inachtneming van de geldende regels.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 17:09

04 aug 2020, 17:05
Ik dacht dat ik duidelijk was ;)

Waar het me vooral om te doen is, is dat ik denk dat het op elk moment 'onder water' al verder verspreid is dan we weten. Op een gegeven moment loopt het zonder maatregelen dan uit de hand. De vraag is dan hoe veel uit de hand.

Maar nogmaals, ik constateer het gewoon. Heb geen schuilkelder aangelegd, ben niet aan het hamsteren geslagen. Ik onderga het zoals het komt met de inachtneming van de geldende regels.
Het is heel simpel. Loopt het verder uit de hand dan gaan we weer in lockdown.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 aug 2020, 17:10

J.B. schreef:
04 aug 2020, 16:52
Klopt, Oosterhaus zei ook zoiets. Hadden we dit nog even langer volgehouden dan was het virus helemaal weggedrukt.
Wat een onzin van die Oosterhaus. Dan had je het land ook hermetisch af moeten sluiten anders kan het al niet. Vakanties verbieden, grenscontroles.

Alles. Als België meer besmettingen heeft ga je het hier niet tegenhouden. Honderden mensen met Corona geweigerd op Schiphol. Dat betekent duizenden met Corona maar zonder klachten toch binnen.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 17:15

ShovingNE2 schreef:
04 aug 2020, 17:10
J.B. schreef:
04 aug 2020, 16:52
Wat een onzin van die Oosterhaus. Dan had je het land ook hermetisch af moeten sluiten anders kan het al niet. Vakanties verbieden, grenscontroles.

Alles. Als België meer besmettingen heeft ga je het hier niet tegenhouden. Honderden mensen met Corona geweigerd op Schiphol. Dat betekent duizenden met Corona maar zonder klachten toch binnen.
Dat in combinatie met testen. Dat was het verhaal wil je een tweede lockdown voorkomen. Het lijkt erop dat ie wel gelijk gaat krijgen..
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 aug 2020, 17:21

04 aug 2020, 17:05
Ok, ik denk dat dat behoorlijke open deuren zijn.....

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 aug 2020, 17:21

Ik ben bang dat we ons voor een hele hele kleine groep een hele bizarre crisis in gaan gooien. Vanaf Hemelvaart roept iedereen dat het nu echt op gaat lopen. Al 3,5 maand gebeurt het niet. Gommers verklaarde waarom.

Ik las vandaag iets anders wat ik niet heb gecheckt. Het Rivm zou gemeld hebben dat er dit jaar 604 mensen aan griep zijn overleden waar het normaal 6000 zijn. Verschil wordt nu onder Corona geschaald. Geen idee of Fakenews of waar, iemand duiding of een artikel hierover?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 17:22

ShovingNE2 schreef:
04 aug 2020, 17:21
Ik ben bang dat we ons voor een hele hele kleine groep een hele bizarre crisis in gaan gooien. Vanaf Hemelvaart roept iedereen dat het nu echt op gaat lopen. Al 3,5 maand gebeurt het niet.
Je post gisteren nog dat het aan oplopen is...
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 aug 2020, 17:26

ShovingNE2 schreef:
Ik ben bang dat we ons voor een hele hele kleine groep een hele bizarre crisis in gaan gooien. Vanaf Hemelvaart roept iedereen dat het nu echt op gaat lopen. Al 3,5 maand gebeurt het niet. Gommers verklaarde waarom.

Ik las vandaag iets anders wat ik niet heb gecheckt. Het Rivm zou gemeld hebben dat er dit jaar 604 mensen aan griep zijn overleden waar het normaal 6000 zijn. Verschil wordt nu onder Corona geschaald. Geen idee of Fakenews of waar, iemand duiding of een artikel hierover?
Wat ik wel weet is dat iedere patiënt die bewezen corona had, en die overleden is, meetelt als "corona-dode", ongeacht of er andere dodelijke ziektebeelden aanwezig zijn. Dus corona zal wat dat betreft best een verdringend effect hebben op andere doodsoorzaken. Maar exacte cijfers heb ik niet.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 aug 2020, 17:30

Was dat maar zo

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 aug 2020, 20:00

J.B. schreef:
04 aug 2020, 17:22
ShovingNE2 schreef:
Ik ben bang dat we ons voor een hele hele kleine groep een hele bizarre crisis in gaan gooien. Vanaf Hemelvaart roept iedereen dat het nu echt op gaat lopen. Al 3,5 maand gebeurt het niet.
Je post gisteren nog dat het aan oplopen is...
Klopt. Van 1 naar 2. Vandaag neemt het af. Maar jij snapt ook dat ik dat bedoel.

Wat vind jij: boel op slot ten kostte van ik weet niet wat voor een paar IC opnames. Laten het er 100 zijn waarvan 30% overlijdt?

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 750 times
Been thanked: 827 times

Bericht door El Sordo » 04 aug 2020, 20:16

Er zijn makkelijkere opties: iedereen houdt zich gewoon aan de maatregelen om een tweede golf zoveel mogelijk te voorkomen. Daar is geen sprake van.

Daarnaast (of daarom), nu gebeurt het wél en als het virus zich straks op dezelfde manier gaat verspreiden als in april (of als in vrijwel alle andere delen van de wereld) heb je in oktober/november weer een groot probleem. Tijdelijke en lokale maatregelen mogen wat mij betreft best grondig zijn. Het recht op ‘vrijheid’ blijkt vooral als het recht op ego gepercipieerd te worden.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 aug 2020, 20:55

1. Ik vind dat iedereen zich moet gedragen.
2. Besmettingen zeggen, zo lijkt het, niets over risicos in vergelijking met april.

Voor een stevige griep met deze cijfers gooi je geen land op slot en laat je bedrijven failliet gaan. Niet voor de cijfers zoals nu in het dashboard staan.

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 750 times
Been thanked: 827 times

Bericht door El Sordo » 04 aug 2020, 21:07

Mee eens, maar voor een directe overbelasting van de IC’s, bijvoorbeeld, wel. De vergelijking met een ‘normale’ griep is volgens mij al veelvuldig betwist. Dat gaat normaliter veel geleidelijker en verspreidt zich langzamer.

Ik hoop met je mee dat het niet nodig is om het hele land op slot te gooien (wat overigens de afgelopen maanden ook niet is gebeurd in Nederland), maar het lijkt me bijzonder nuttig om nu op kleinere schaal flinke maatregelen te nemen om te voorkomen dat dat in de herfst wel moet gebeuren.

Afijn, ik ben, net als iedereen hier, geen viroloog of epidemioloog, maar heb wel een aantal goede vrienden in die wereld die de huidige ontwikkelingen (en de bijkomende populaire nonchalance) erg zorgwekkend vinden. De situatie zoals je schetst (met slechts 100 IC-opnamen), daar hoop ik op, maar het lijkt me met de huidige gang van zaken vooral wishful thinking.
Laatst gewijzigd door El Sordo op 04 aug 2020, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1153 times
Been thanked: 1838 times

Bericht door Maikel_91 » 04 aug 2020, 21:09

Ze mogen in het westen van Nederland best maatregelen gaan nemen. Maar dan wel alleen voor in het westen. Want daar gaat het nu mis. In het oosten zijn nauwelijks besmettingen in vergelijking met het westen.

Plaats reactie