Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

De klimaatverandering

Bericht door ziege maar ook zagge » 24 sep 2019, 18:47

Brael en Shoving zijn kinderpsycholoog :lol:

Laat dat kind toch joh, ze inspireert een hele generatie en doet het omdat ze dat wil, omdat ze het méént. Het gaat de meeste mensen helemaal niet om dat poppetje hoor - ja klimaatontkenners die de boodschapper graag diskwalificeren, die wel natuurlijk...

Volwassenen hebben dit veroorzaakt en weigeren deels nog steeds de boel serieus aan te pakken, als je dan nu als volwassene gaat zeggen dat ze maar terug moet komen als ze volwassen is dan snap je m.i. gewoon echt niet wat hier gebeurt.

BTW, kinderen van zestien zijn veel taaier dan je denkt. Als het 'r teveel wordt dan kan ze ook op dat moment gewoon besluiten een stap terug te doen.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 142 times
Been thanked: 277 times

Bericht door Brael » 24 sep 2019, 21:05

[mention]ziege maar ook zagge[/mention] dan ga je ervan uit dat ze zelfstandig volwassen keuzes kan maken, zonder druk van buitenaf. Er is een reden waarom we mensen van 16 nog niet als volwassen beschouwen, deze is er één van. Ook de "eigen wil" waar jij het over hebt van kinderen van 16 is in de gehele Westerse wereld nog niet serieus genoeg om bijvoorbeeld te mogen stemmen, ook dat is niet voor niks.

Beetje flauw om te zeggen dat we (omdat we vinden dat kinderen niet op dit podium thuis horen) niet doorhebben wat er hier gebeurt, zonder verdere argumentatie. Dat volwassenen dit veroorzaakt hebben (beetje kort door de bocht, maar soit) wil natuurlijk niet zeggen dat volwassenen het niet kunnen oplossen.

[mention]El Sordo[/mention] ze heeft inderdaad meerdere aandoeningen, een beetje kenner is daarvan wel op de hoogte ;)

En ja, de boodschap zou in een serieuzer debat terecht komen als die door een volwassene gebracht wordt. Volwassenen zijn niet "per definitie" serieuzer dan kinderen, dat is een flauwe uitspraak die ik niet gezegd heb. Maar met een volwassene kun je wel een debat op gelijk speelveld voeren.

Nu pronken alle medestanders met een kind van 16 (als je het er zo mee eens bent, ga er dan zelf staan als volwassene), en tegenstanders moeten hun kritiek uiten richting een kind van 16. Of de tegenstanders houden zich in omdat het een kind is, of ze worden weggezet als harteloze smeerlappen omdat ze felle kritiek hebben op een kind van 16. Beide komt een oprecht debat niet ten goede.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 606 times
Been thanked: 220 times

Bericht door milansandro » 24 sep 2019, 21:24

Filosoof Boudry ziet dat anders: ,,Het is het één of het ander. Ofwel nemen we haar serieus en mogen we ook inhoudelijke kritiek leveren, ofwel behandelen we haar als een kind van zestien jaar. Maar niet allebei. Je kan haar niet eerst als een zieneres voorstellen die de wereld doet ontwaken, en als er dan kritiek komt zeggen: ‘Hoe neerbuigend om een kind van 16 de mantel uit te vegen’.’’

Volgens Boudry is Greta’s boodschap te ‘apocalyptisch’. Dat heeft volgens hem een averechts effect. ,,Doempreken helpt niet om mensen te overtuigen van een probleem. Dat proberen klimaatactivisten al tientallen jaren. De ontkenners gaan daardoor nog harder ontkennen, en de twijfelaars storen zich steeds harder aan het alarmerende taalgebruik. Kijk maar naar de verkiezingen: bij jullie ging Thierry Baudet met de winst lopen, in België gingen de groenen onderuit. Je moet niet alleen gelijk hebben, je moet ook gelijk krijgen.”

Greta heeft helemaal gelijk dat we de broeikasgasuitstoot moeten beteugelen, zegt Boudry. ,,Maar haar doemverhaal is vreselijk eenzijdig. Ze wijst met een beschuldigende vinger naar vorige generaties die haar toekomst kapotmaken. Wel, die vorige generaties hebben er ook voor gezorgd dat ze in de beste tijd ooit leeft. De welvaart en voorspoed waarin Greta Thunberg werd geboren, kent geen weerga in de wereldgeschiedenis.”

Volgens de filosoof schiet het klimaatdebat niets op met de schuldvraag. ,,Maak er geen verhaal van schuld en boete van. Wij profiteren allemaal van de fossiele welvaart. Het is ontzettend moeilijk om van fossiele brandstoffen af te kicken. Al het gedoe over Greta leidt af van de kern van de zaak: we hebben een probleem, we moeten een oplossing zoeken. Die zal vooral van technologie en regulering komen. Niet van apocalyptische retoriek.”

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 24 sep 2019, 23:14

Die filosoof drukt zich taalkundig aardig uit maar hij mist m.i. op vrij pijnlijke wijze de derde en enige juiste mogelijkheid nl. haar serieus nemen als kind, dus door die kinderlijke (strategische en wellicht ook feitelijke) tekortkomingen heen kijken en dit gewoon nemen voor wat het is: een kinderlijke noodkreet van een generatie die machteloos toekijkt.

De optie weerleggen dat we hier met een visionair te maken hebben zouden hebben is m.i. een nogal Don Quichoteske actie, het is gewoon een 16 jarige die het niet langer kan aanzien dat zoveel mensen op hun handen blijven zitten - of erger nog (denk Trump): actief oplossingen tegenwerken c.q. bewust het probleem vergroten.

Hoe wij vervolgens omgaan met zo'n noodkreet zegt vooral weer iets over onszelf. Dat die filosoof zich als volwassene meent te moeten gaan verdedigen (wij hebben toevallig wel voor welvaart gezorgd ja) is m.i. vrij komisch.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 24 sep 2019, 23:58

Een 16 jarige overziet het verkeer niet eens, laat staan de wereld.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 51 times

Bericht door René1978 » 25 sep 2019, 02:07

Die 16-jarige heeft groot gelijk, heeft de wetenschap aan haar zijde en verwoordt haar boodschap prima. Maar als de argumenten op zijn, vallen mensen haar aan op haar leeftijd.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 800 times
Been thanked: 985 times

Bericht door ruuddevil » 25 sep 2019, 06:39

René1978 schreef:
25 sep 2019, 02:07
Die 16-jarige heeft groot gelijk, heeft de wetenschap aan haar zijde en verwoordt haar boodschap prima. Maar als de argumenten op zijn, vallen mensen haar aan op haar leeftijd.
Haar leeftijd wordt gebruikt om te zeggen dat je geen kritiek op haar optreden mag hebben, dat is iets heel anders.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 446 times
Been thanked: 1874 times

Bericht door ShovingNE2 » 25 sep 2019, 06:50

ziege maar ook zagge schreef:
24 sep 2019, 18:47
Maikel heeft een uitstekend punt gemaakt in het andere topic. De discussies verharden hier enorm en reacties worden vaak voorzien van tekst om de ander belachelijk te maken. Het kan niet normaal schijnbaar en ik ga mij er niet meer in mengen.
Kampioenstopic openen .... pending

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 225 times
Been thanked: 536 times

Bericht door PCGC » 25 sep 2019, 09:45

Ik ben benieuwd hoeveel mensen (in NL en op de wereld) nog ECHT klimaatontkenners zijn. Die discussie of het wel of niet slechter gaat (door toedoen van de mens) hoeft er toch eigenlijk niet meer te zijn?

Nu is het alleen de vraag, waarom er niets aan gedaan wordt?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 09:46

24 sep 2019, 23:14
Die filosoof drukt zich taalkundig aardig uit maar hij mist m.i. op vrij pijnlijke wijze de derde en enige juiste mogelijkheid nl. haar serieus nemen als kind, dus door die kinderlijke (strategische en wellicht ook feitelijke) tekortkomingen heen kijken en dit gewoon nemen voor wat het is: een kinderlijke noodkreet van een generatie die machteloos toekijkt.

De optie weerleggen dat we hier met een visionair te maken hebben zouden hebben is m.i. een nogal Don Quichoteske actie, het is gewoon een 16 jarige die het niet langer kan aanzien dat zoveel mensen op hun handen blijven zitten - of erger nog (denk Trump): actief oplossingen tegenwerken c.q. bewust het probleem vergroten.

Hoe wij vervolgens omgaan met zo'n noodkreet zegt vooral weer iets over onszelf. Dat die filosoof zich als volwassene meent te moeten gaan verdedigen (wij hebben toevallig wel voor welvaart gezorgd ja) is m.i. vrij komisch.
Ik geloof niet dat hij zich per se als volwassene meent te moeten verdedigen, hij geeft alleen aan dat het geen zin heeft om heel hard te gaan lopen roepen wie er schuld aan heeft, en om volwassenen vervolgens als de as van het kwaad neer te zetten.
De grote vraag waar het uiteindelijk op neerkomt (en die de filosoof ook indirect poneert), is de volgende: hoe veel welvaart zijn we bereid in te leveren om dit probleem aan te pakken? Het is wel leuk om met een zeilboot naar New York te varen om daar te gaan roepen dat het allemaal de verkeerde kant op gaat, en dan te zeggen dat je zelf geen milieuvervuiler bent (hoewel het gerucht gaat dat haar crew van 6 man vervolgens met het vliegtuig terug gevlogen is), maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Normale mensen hebben helemaal niet de mogelijkheid om met een zeilboot naar New York te gaan, dus die mogen dan maar helemaal niet meer naar New York komen?

Dus, mogen normale mensen niet meer met het vliegtuig op vakantie (en eigenlijk ook niet met de auto naar Frankrijk)? Moeten we autoloze dagen gaan invoeren? Moet het vlees in de supermarkt op de bon? Moeten we het gaan accepteren dat de stroom af en toe uitvalt? Dat zijn de reele vragen, en pas als mensen bereid zijn om die met "ja" te beantwoorden, dan kan de Westerse wereld langzaam iets doen aan dit probleem.
Dan blijft daarna het probleem van ontwikkelingslanden over. Het rijke Westen heeft zich enorm ontwikkeld met de hulp van fossiele brandstoffen. Moeten we de huidige ontwikkelingslanden die mogelijkheid afnemen?
Laatste punt: zijn we bereid om massaal aan geboortebeperking te doen, om zo onze voetafdruk als mensheid te verkleinen?

Omdat er te veel uiteenlopende belangen zijn in de wereld, gaan we dit niet 1, 2, 3 oplossen. Het zal op een paar grote rampen moeten uitlopen, voordat er echt actie wordt ondernomen en mensen bereid zijn om welvaart in te leveren.

Het probleem met huidige oplossingen in het Westen, is dat men vooral oplossingen denkt te vinden in het extra belasten van vervuilende activiteiten. Dit treft natuurlijk vooral de lagere en middeninkomens, en de rijkeren leggen lachend een paar tientjes extra neer voor een vliegticket.
Bovendien kun je zo je "schuldgevoel" gewoon afkopen, en doe je uiteindelijk niks aan het collectieve bewustzijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 10:22

Brael schreef:
25 sep 2019, 09:46
Dus, mogen normale mensen niet meer met het vliegtuig op vakantie (en eigenlijk ook niet met de auto naar Frankrijk)? Moeten we autoloze dagen gaan invoeren? Moet het vlees in de supermarkt op de bon? Moeten we het gaan accepteren dat de stroom af en toe uitvalt? Dat zijn de reele vragen, en pas als mensen bereid zijn om die met "ja" te beantwoorden, dan kan de Westerse wereld langzaam iets doen aan dit probleem.
Die vragen worden op dit moment beantwoord nl. door alle landen die zich achter Kyoto en Parijs geschaard hebben individueel. Zo kan iedereen zijn eigen keuzes maken. In de tussentijd neemt het bewustzijn toe en kunnen we steeds vaker ook internationale maatregelen nemen.

Ik zie het probleem dus niet zo.
ShovingNE2 schreef:
25 sep 2019, 06:50
24 sep 2019, 18:47
Maikel heeft een uitstekend punt gemaakt in het andere topic. De discussies verharden hier enorm en reacties worden vaak voorzien van tekst om de ander belachelijk te maken. Het kan niet normaal schijnbaar en ik ga mij er niet meer in mengen.
Zo serieus meende ik dat niet, zo'n geintje moet nog wel kunnen, toch?

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 79 times
Been thanked: 146 times

Bericht door grasveld » 25 sep 2019, 10:23

René1978 schreef:
25 sep 2019, 02:07
Gister zag ik toevallig wat beelden van dit meisje voorbij komen. Ik vind dus niet dat zij het prima verwoordt. Ik ben het tot op zekere hoogte eens dat er wat moet gebeuren, maar de manier waarop zij daar zit te blèren, dat kan echt niet in mijn ogen. Iemand moet haar voor zichzelf in bescherming nemen.

Ik denk dat ik niet de enige ben als ik zeg dat de manier waarop zij daar praat mij enorm stoort. Ik ben geen klimaatprobleemontkenner, maar ik heb wel een afkeer (gekregen) van deze Greta. En buiten de manier waarop zij de boodschap brengt, vind ik de blik in haar ogen ook angstaanjagend.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 555 times
Been thanked: 592 times

Bericht door El Sordo » 25 sep 2019, 10:27

2000 watt society. ;)
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 10:29

25 sep 2019, 10:22
Brael schreef:
25 sep 2019, 09:46
Die vragen worden op dit moment beantwoord nl. door alle landen die zich achter Kyoto en Parijs geschaard hebben individueel. Zo kan iedereen zijn eigen keuzes maken. In de tussentijd neemt het bewustzijn toe en kunnen we steeds vaker ook internationale maatregelen nemen.

Ik zie het probleem dus niet zo.
En dan beweren dat anderen het niet snappen :lol:
We weten allebei (tenminste, ik hoop dat jij het ook inziet) dat de maatregelen uit deze verdragen in veel gevallen veel te vrijblijvend zijn en bij lange na niet voldoende zijn om het probleem op te lossen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1734 times
Been thanked: 954 times

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 10:31

Buiten dat lijkt het me juist terecht dat de jeugd opstaat. Die moeten nog even door met de situatie. Goed dat ze daar mee bezig zijn.
Voorzitter en het enige lid van het `Zet Lammers in de basis` promoteam

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1355 times
Been thanked: 453 times

Bericht door StratumZuid » 25 sep 2019, 10:32

El Sordo schreef:
25 sep 2019, 10:27
2000 watt society. ;)
LED! :mrgreen:
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 25 sep 2019, 10:34

(Dubbel)

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 25 sep 2019, 10:34

J.B. schreef:
25 sep 2019, 10:31
Buiten dat lijkt het me juist terecht dat de jeugd opstaat. Die moeten nog even door met de situatie. Goed dat ze daar mee bezig zijn.
De jeugd staat op en ze zijn er mee bezig, meen je dat echt? Ik denk dat 90% van de jeugd zich niet interesseert voor deze problemen. Of althans er niets zelf aan doen.

Waar zijn anders de mega protesten?

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 109 times
Been thanked: 94 times

Bericht door Breur » 25 sep 2019, 10:35

J.B. schreef:
De jeugd is makkelijk beïnvloedbaar en doet nog aan ideologisch wensdenken. Ideaal paard om voor de wagen te spannen. Kritiek hierop geven is net als tegen een peuter zeggen dat Sinterklaas niet bestaat.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 10:37

Krikke van Den Haag heeft onlangs nog besloten een klimaatprotest te verbieden, in maart nog in Amsterdam, maar ook in Duitsland en Frankrijk zijn er protesten geweest. Er is een kentering merkbaar, en dat is op zn minst interessant om te volgen. Industrie wordt steeds meer onder druk gezet, die zien ook dat de jeugd van nu de consumenten van de toekomst zijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 10:48

Brael schreef:
25 sep 2019, 10:29
We weten allebei (tenminste, ik hoop dat jij het ook inziet) dat de maatregelen uit deze verdragen in veel gevallen veel te vrijblijvend zijn en bij lange na niet voldoende zijn om het probleem op te lossen.
Welke maatregelen bedoel je dan eigenlijk?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 10:50

De grote vraag is, hoe veel van de mensen die protesteren zijn ook daadwerkelijk bereid om minder vlees te eten (dat doen steeds meer mensen) maar ook hun Playstation, hippe jeansbroek en nieuwste Iphone (die allemaal uit Azie geimporteerd worden) niet meer te kopen?
Dat zijn uiteindelijk de zaken waar het echt om draait, niet op een doordeweekse dag lekker spijbelen van school om in een klimaatprotest mee te lopen.
25 sep 2019, 10:48
Brael schreef:
25 sep 2019, 10:29
Welke maatregelen bedoel je dan eigenlijk?
In het verdrag van Parijs was de doelstelling om de opwarming van de Aarde tot 2 graden te beperken, maar nadien werd duidelijk dat dat met de voorgestelde maatregelen niet zou lukken (en dan heb je ook nog het punt van landen die de voorgestelde maatregelen niet halen).
Hetzelfde geldt voor het verdrag van Kyoto, ook daar zijn wetenschappers het over eens dat de doelstelling (en bijgevolg dus het totale pakket aan maatregelen dat onder die doelstelling hangt) onvoldoende is.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 10:51

Breur schreef:
25 sep 2019, 10:35
J.B. schreef:
De jeugd is makkelijk beïnvloedbaar en doet nog aan ideologisch wensdenken. Ideaal paard om voor de wagen te spannen. Kritiek hierop geven is net als tegen een peuter zeggen dat Sinterklaas niet bestaat.
Dit gaat wel iets verder dan ideologisch wensdenken. Dit is een vrij urgent probleem en is heel wat anders dan het ideologische `ja we willen allemaal vrede op aarde` idee.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 79 times
Been thanked: 146 times

Bericht door grasveld » 25 sep 2019, 11:00

J.B. schreef:
25 sep 2019, 10:51
Dit gaat wel iets verder dan ideologisch wensdenken. Dit is een vrij urgent probleem en is heel wat anders dan het ideologische `ja we willen allemaal vrede op aarde` idee.
Jij komt op mij nog wel nuchter over (ik kan het mis hebben :mrgreen:). Wat vind jij er nou van als je zo'n klein meisje ziet raaskallen met teksten als "jullie hebben mijn jeugd gestolen met jullie loze woorden" en "hoe durven jullie, dit is allemaal verkeerd".

Ik ben het met haar eens dat er (snel) wat moet gebeuren. Maar dit is in mijn ogen allemaal wel érg dramatisch. Met een iéts gematigdere toon, zou ze denk ik veel meer mensen voor zich kunnen winnen. Mij op deze manier in ieder geval niet. Ik ben zelf ook nog jong (geen 16 :D ), maar het is nou niet dat ik alle ouderen, bedrijven enz de schuld geef dat de ijskappen smelten. Nee, dat ligt veel genuanceerder.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 11:05

Je weet hoe dat gaat met jongeren van die leeftijd. De hormonen gutsen nog door je lijf. Iedereen met kinderen (of die werken met kids) weten dat ze soms wat dramatisch kunnen zijn. Een beetje over the top. Maar zo`n actie wordt dan wel weer via al die sociale media bekeken en gedeeld, en jeugd spreekt jeugd aan. Dat wij daar (als oudere generatie) daar wat anders van vinden doet niets af aan het sneeuwbaleffect dat zoiets heeft onder leeftijdsgenoten.

Gesloten